ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
19 грудня 2024 рокум. ДніпроСправа № 280/8299/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Качанок О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом адвоката Кофанова Андрія Валентиновича в інтересах ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов адвоката Кофанова Андрія Валентиновича в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_2 ), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення ІНФОРМАЦІЯ_3 , викладене у листі № ст/817 від 05.08.2024, про відмову у виправленні неповної інформації відносно ОСОБА_1 у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 виправити неповну інформацію відносно ОСОБА_1 у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також в електронній формі його військово-облікового документа, а саме внести відомості щодо висновку від 28.02.2017 лікарів медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 про визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку та про виключення його з військового обліку у зв`язку із визнанням військово-лікарською комісією непридатним до військової служби.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що ОСОБА_1 має зареєстроване постійне місце проживання в смт. Мілове Старобільського району Луганської області та з 30.11.2011 перебував на військовому обліку у ІНФОРМАЦІЯ_4 , де позивачу був виданий військовий квиток № НОМЕР_1 .
28.02.2017 за результатами проходження медичної комісії, згідно з висновком лікарів медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 , позивач визнаний непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.
Проте, при перевірці даних Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також електронної форми військово-облікового документа позивачем виявлено, що у вказаному реєстрі, у військово-обліковому документі відсутні відомості про проведення 28.02.2017 медичної комісії та про визнання позивача непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.
29.07.2024 відповідачу направлена заява, згідно з якою позивач вимагав виправити неповну інформацію відносно нього у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також в електронній формі його військово-облікового документа, а саме внести відомості щодо висновку від 28.02.2017 лікарів медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 про визнання позивача непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, та про виключення його з 28.02.2017 з військового обліку із зазначених підстав.
Проте, відповідач листом від 05.08.2024 № ст/817 відмовив у задоволенні заяви позивача, пославшись на те, що останній на військовому обліку у нього не перебуває та зобов`язаний стати на військовий облік для уточнення особистих даних, оскільки змінив місце проживання.
Позивач наголошує, що з моменту виключення з військового обліку зареєстрованого місця проживання не змінював. Вважає протиправним рішення про відмову у виправленні неповної інформації стосовно нього в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.
15.11.2024 відповідач до суду направив відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог, вказавши таке.
Позивач просить виправити неповну інформацію ІНФОРМАЦІЯ_2 відносно нього у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів і в електронній формі його військово-облікового документа, внести відомості про висновок від 28.02.2017 лікарів медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 про визнання позивача непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.
Відповідач вказує, що задовольнити вказані вимоги позивача неможливо у зв`язку з тим, що позивач на військовому обліку військовозобов`язаних в першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_3 не перебуває.
Також відповідач зазначив, що згідно з частиною 3 статті 33 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військовий облік усіх призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання.
Відповідно до пункту 21 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487, взяття громадян, які прибули з тимчасово окупованих територій України, на персонально-первинний та персональний військовий облік здійснюється після взяття таких осіб на облік внутрішньо переміщених осіб та на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки за місцем фактичного проживання.
Згідно з пунктом 3 статті 37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», підпунктом 7 пункту 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку) постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487 «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів» призовники, військовозобов`язані та резервісти особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання повинні прибувати з паспортом громадянина України та військово-обліковими документами до відповідного районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік.
Позивачу запропоновано стати на військовий облік за новим місцем проживання.
Щодо виправлення описки у військово-обліковому документі, то листом № СТ/1/16 від 23.01.2024 позивачу роз`яснено порядок виправлення можливої описки у військовому квитку.
Повідомлено позивачу, що у зв`язку зі збройною агресією російської федерації постанова військово-лікарської комісії про ступінь придатності від 28.02.2017 в ІНФОРМАЦІЯ_3 відсутня.
Згідно з актом № 2 «Про вилучення для знищення документів, що не підлягають архівному зберіганню» картки медичного обстеження та медичного огляду військовозобов`язаних за інвентарним № 586, книга протоколів медичного огляду військовозобов`язаних, інвентарний № 315, були знищені в умовах можливого нападу ворога. У зв`язку з чим, підтвердити достовірність висновку лікарів медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 від 28.02.2017 про визнання позивача непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку на теперішній час немає можливості.
Для виправлення запису у військово-обліковому документі позивачу необхідно повторно пройти військово-лікарську комісію для встановлення ступеню придатності до військової служби за новим місцем проживання.
У ІНФОРМАЦІЯ_3 відсутні підстави виправити неповну інформацію відносно позивача у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також в електронній формі його військово-облікового документа, а саме внести відомості щодо висновку військово-лікарської комісії від 28.02.2017 при ІНФОРМАЦІЯ_4 про визнання позивача непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.
Зважаючи на викладене, відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
Ухвалою суду від 17.10.2024 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 29.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, витребувано у відповідача та ІНФОРМАЦІЯ_5 докази, необхідні для розгляду справи.
Ухвалою суду від 10.12.2024 долучено до матеріалів справи подані відповідачем та ІНФОРМАЦІЯ_6 докази.
Ухвалою суду від 11.12.2024 витребувано у відповідача та ІНФОРМАЦІЯ_5 додаткові докази.
Ухвалою суду від 18.12.2024 долучено до матеріалів справи подані відповідачем докази.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , що підтверджується паспортом громадянина України, відповіддю з Єдиного державного демографічного реєстру від 10.12.2024 № 954459.
Із записів у військовому квитку позивача серії НОМЕР_1 від 30.06.2011 вбачається, що 02.02.2011 медичною комісією при ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_1 був визнаний обмежено придатним у воєнний час за гр. 1 ст. 61 «в» розкладу хвороб (наказ МО України 2008 р. № 402); 28.02.2017 медичною комісією при ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_1 визнано непридатним до військової служби із зняттям з військового обліку за гр. 2 ст. 76 «а», 60 «в» розкладу хвороб (наказ МО України 2008 р. № 402).
В довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14.11.2024 № ст/1050 зазначено, що відповідно до спільної директиви Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України від 23 грудня 2019 року № Д-322/1/11/ДСК «Про формування територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у Збройних Силах України» та директиви командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_8 » від 26 грудня 2019 року № Д-11/ДСК «Про формування територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у військах оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_8 », з 01 листопада 2020 року ІНФОРМАЦІЯ_9 переформовано в ІНФОРМАЦІЯ_10 . Відповідно до директиви Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України від 07 червня 2021 року № Д-321/1/ДСК «Про проведення додаткових організаційних заходів з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, військовими частинами (установами) Збройних Сил України в 2021 році», постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», Протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 № 60, з 14 липня 2021 року ІНФОРМАЦІЯ_10 переформовано у ІНФОРМАЦІЯ_11 .
Згідно з інформацією з реєстру «Оберіг», наданого позивачем, інформація в реєстрі неповна та потребує уточнення, у категорії обліку вказано - не на обліку, дата уточнення даних - 13.08.2024.
Також з наданих відповідачем відомостей, як зазначено останнім з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , «не прив`язаний до військкомату», «Порушник ВО: Ні».
Згідно з листом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 23.01.2024 № ст/1/16 у відповідь на заяву представника позивача повідомлено, що згідно пункту 22.1, пп. «в» Положення «Про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого наказом МОУ № 402 від 14.08.2008 (в редакції, що діяла на момент проведення зазначеного медичного огляду) діагноз та постанови ВЛК про ступінь придатності до військової служби записуються на військовозобов`язаних, резервістів - у картку амбулаторного обстеження та медичного огляду, а зміст постанови комісії, крім того, - у військовий квиток та облікову картку. Для можливого виправлення запису в військовому квитку необхідно надати копію постанови військово-лікарської комісії про ступінь придатності до військової служби.
Відповідно до листа ІНФОРМАЦІЯ_1 від 21.02.2024 № СТ/1/31 щодо запиту громадянина ОСОБА_1 повідомлено: громадянин ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 на військовому обліку військовозобов`язаних в ІНФОРМАЦІЯ_3 не перебуває; громадянин ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 звертався з заявою до ІНФОРМАЦІЯ_12 та ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо можливості виправлення запису у військовому квитку, листом № СТ/1/16 від 23.01.2024 вищезазначеному громадянину було роз`яснено порядок виправлення можливої описки; на запит до Міністерства оборони України громадянина ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 повідомлено, що у зв`язку зі збройною агресією російської федерації постанова військово-лікарської комісії про ступінь придатності від 28.02.2017 в ІНФОРМАЦІЯ_3 відсутня. Для можливого виправлення запису необхідно повторно пройти військово-лікарську комісію для встановлення ступеню придатності до військової служби.
Аналогічне за змістом повідомлення міститься в листі ІНФОРМАЦІЯ_1 від 08.06.2024 № ст/597.
Також представник позивача звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою від 29.07.2024, в якій просив виправити неповну інформацію відносно ОСОБА_1 у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також в електронній формі його військово-облікового документа, а саме внести відомості щодо висновку лікарів медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 від 28.02.2017 про визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, та про виключення його з 28.02.2017 з військового обліку з зазначених підстав.
Листом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 05.08.2024 № ст/817 повідомлено, що ОСОБА_1 на військовому обліку військовозобов`язаних у першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_3 не перебуває. Також зазначено, що відповідно до статті 37 пункту 3 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та пункту 7 додатку 2 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, призовники, військовозобов`язані та резервісти особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання, повинні прибувати з паспортом громадянина України та військово-обліковими документами до відповідного районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік, уточнення особистих даних, та внесення відповідно змін до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Згідно з витягом з акту № 2 «Про вилучення для знищення документів, що не підлягають архівному зберіганню», затвердженого 23.02.2022 начальником ІНФОРМАЦІЯ_13 , експертна комісія у складі: голови комісії - старшого лейтенанта ОСОБА_2 , членів комісії: старшого солдата ОСОБА_3 , старшого солдата ОСОБА_4 , солдата ОСОБА_5 , на виконання вимог розпорядження начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 19.02.2022 № СТ/67дск зробили відбір документів для знищення як таких, у яких вийшов строк зберігання та які втратили практичне значення: картки медичного обстеження та медичного огляду військовозобов`язаних (дати справ 06.01.2017 - 11.05.2017, інвентарний № 586, знищено в умовах можливого нападу ворога, кількість аркушів 204), книгу протоколів медичного огляду військовозобов`язаних (дати справ 10.01.2017 - 10.06.2017, інвентарний № 315, знищено в умовах можливого нападу ворога, кількість аркушів 190). Також на останній сторінці вказаного витягу з акту зазначено, що перераховані документи після затвердження акта звірено із записами в журналах обліку і повністю знищено шляхом паління; знищені документи в журналах обліку списано.
Також на виконання ухвали суду від 11.12.2024 надано витяги з інвентарної книги обліку справ, книг та журналів, що знаходяться на архівному зберіганні ІНФОРМАЦІЯ_14 , інвентарного журналу обліку справ, книг та журналів, що знаходяться на архівному зберіганні ІНФОРМАЦІЯ_14 , в яких містяться загальні назви різноманітних документів, відомостей, книг обліку, карток медичного обстеження, медичного огляду, тощо, що перебували на зберіганні в ІНФОРМАЦІЯ_15 , та записи про знищення певних документів.
Жодних відомостей про висновок (постанову) лікарів медичної комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 від 28.02.2017, на підставі якого до військового квитка позивача внесено запис про визнання його непридатним до військової служби із зняттям з військового обліку, вказані витяги не містять.
Позивач, вважаючи протиправною відмову відповідача у внесенні до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів та військово-облікового документа позивача відповідної інформації про його непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку, звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 17 Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України здійснює, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби Закон України від 25 березня 1992 року № 2232-XII «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон № 2232-ХІІ).
Згідно з частинами першою, третьою статті 1 Закону № 2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; взяття громадян на військовий облік; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов (направлення) на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Відповідно до частин першої, третьої статті 33 Закону № 2232-ХІІ військовий облік громадян України поділяється на облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Військовий облік усіх призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.
Частиною п`ятою статті 33 Закону № 2232-ХІІ визначено, що військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Персонально-якісний облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів передбачає облік відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів, які узагальнюються в облікових документах та вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Ведення персонально-якісного обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів покладається на відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (частина перша статті 34 Закону № 2232-ХІІ).
На виконання частини п`ятої статті 33 Закону № 2232-ХІІ, постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487 затверджено Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Порядок № 1487).
Пунктом 2 Порядку № 1487 визначено, що військовий облік є складовою змісту мобілізаційної підготовки держави. Він полягає у цілеспрямованій діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій щодо: фіксації, накопичення та аналізу наявних людських мобілізаційних ресурсів за військово-обліковими ознаками; здійснення заходів із забезпечення виконання встановлених правил військового обліку призовниками, військовозобов`язаними та резервістами; подання відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів до органів ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів (пункт 20 Порядку № 1487).
Також підпунктом 1 пункту 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку № 1487) установлено, що призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні перебувати на військовому обліку за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов`язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов`язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до пункту 1 Положення про військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу, затвердженого Указом Президента України 30.12.2016 № 582/2016, військовий квиток осіб рядового, сержантського і старшинського складу (далі - військовий квиток) є документом, що посвідчує особу військовослужбовця (військовозобов`язаного, резервіста) та визначає належність його власника до виконання військового обов`язку.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 559 затверджено Порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Порядок № 559) та форму військово-облікового документа.
При цьому, пунктом 2 вказаної постанови обумовлено, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.
Згідно з пунктами 1-3 Порядку № 559 військово-обліковий документ є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов`язку, який оформляється (створюється) та видається громадянину України, який є призовником, військовозобов`язаним або резервістом, у тому числі, якщо він був виключений з військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів відповідно до пунктів 3 і 4 частини шостої статті 37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та не отримував такий документ до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 559 «Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов`язаних та резервістів і форми такого документа».
Військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється): в електронній формі - засобами електронного кабінету призовника, військовозобов`язаного, резервіста та/або Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та/або Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації); у паперовій формі - на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 559.
Особа може мати на бланку лише один військово-обліковий документ.
Відомості, що зазначені у військово-обліковому документі громадянина України, який перебуває або був виключений з військового обліку Збройних Сил, СБУ, розвідувального органу, повинні відповідати відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 16 березня 2017 року №1951-VIII «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» (далі - Закон № 1951-VIII) єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Реєстр) - інформаційно-комунікаційна система, призначена для збирання, зберігання, обробки та використання даних про призовників, військовозобов`язаних та резервістів, створена для забезпечення військового обліку громадян України.
Основними завданнями Реєстру є: 1) ідентифікація призовників, військовозобов`язаних, резервістів та забезпечення ведення військового обліку громадян України; 2) інформаційне забезпечення комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань особовим складом у мирний час та в особливий період; 3) інформаційне забезпечення громадян України, у тому числі осіб, звільнених з військової служби, які мають право на пенсію, та членів сімей загиблих військовослужбовців відомостями щодо виконання ними військового обов`язку (частина перша статті 2 Закону № 1951-VIII).
За приписами частин восьмої, дев`ятої статті 5 Закону № 1951-VIII органами ведення Реєстру є районні (об`єднані районні), міські (районні у місті, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби безпеки України, відповідні підрозділи розвідувальних органів України. Органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру та актуалізацію його бази даних.
З урахуванням зазначеного ІНФОРМАЦІЯ_16 є органом ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів та повинен забезпечувати актуалізацію його бази даних.
Відповідно до статті 9 Закону № 1951-VIII призовник, військовозобов`язаний та резервіст має право: отримувати інформацію про своє включення (невключення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, в тому числі через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста; звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.
Призовник, військовозобов`язаний та резервіст зобов`язаний подавати до органу ведення Реєстру достовірну інформацію про свої персональні дані, що вносяться до Реєстру.
Надання громадянам України інформації відповідно до статті 9 Закону № 1951-VIII здійснюється згідно з Порядком ведення Реєстру, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та/або шляхом електронної інформаційної взаємодії через інформаційні (інформаційно-комунікаційні) системи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері цифровізації, відповідно до законодавства про електронну інформаційну взаємодію (частина четверта статті 14 Закону №1951-VIII).
Суд встановив, що на дату звернення позивача, зокрема з останньою заявою до відповідача щодо внесення виправлень інформації відносно нього у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів, діяв Порядок ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затверджений наказом Міністерства оборони України від 28 березня 2022 року № 94, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 квітня 2022 року за № 378/37714 (далі - Порядок № 94; був чинний у період з 15 квітня 2022 року по 22 серпня 2024 року, втратив чинність на підставі наказу Міністерства оборони України від 16 липня 2024 року № 478, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 липня 2024 року за № 1154/42499).
Відповідно до пункту 1 розділу І Порядку № 94 цей Порядок встановлює процедури збирання, зберігання, обробки та використання відомостей Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Реєстр).
Як установлено пунктом 6 розділу ІІІ Порядку № 94, збирання відомостей здійснюється органами ведення Реєстру на підставі відомостей, що подаються органу ведення Реєстру особисто призовниками, військовозобов`язаними та резервістами, органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, закладами освіти незалежно від підпорядкування і форми власності, ТЦК та СП, військовими частинами.
Відповідно до пункту 9 розділу ІІІ Порядку № 94 виправлення недостовірних відомостей Реєстру, а також включення (не включення) до Реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів, у тому числі осіб, звільнених з військової служби, які мають право на пенсію, здійснюється за результатами розгляду їхньої мотивованої заяви із зазначенням підстав, передбачених законодавством, яка подається до органів ведення Реєстру.
Отримання призовником, військовозобов`язаним та резервістом інформації про своє включення (не включення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, здійснюється після особистого звернення та письмового запиту (в якому вказується прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), місце проживання (місце перебування) і реквізити документа, що посвідчує особу, яка подає запит) до органу ведення Реєстру або в електронному вигляді через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері цифровізації (пункт 12 розділу ІІІ Порядку № 94).
Порядок внесення та актуалізація відомостей Реєстру регулюється розділом ІV вказаного Порядку, відповідно пункту 2 якого, актуалізація (внесення змін) відомостей Реєстру здійснюється: в електронному режимі - шляхом інформаційної взаємодії між Реєстром та інформаційно-телекомунікаційними системами, реєстрами, базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи; у ручному режимі - шляхом внесення призначеною відповідальною особою за ведення Реєстру відомостей до електронних форм облікових карток призовників, військовозобов`язаних та резервістів, відповідно до нормативно-правових актів з питань ведення військового обліку.
Згідно з пунктом 3 розділу ІV Порядку № 94 верифікація персональних та службових даних призовників, військовозобов`язаних та резервістів, що вони надають особисто, з базою даних Реєстру здійснюється призначеними відповідальними особами за ведення Реєстру відповідно до покладених на них обов`язків.
Відповідно до пункту 18 розділу ІІ Порядку № 94 призначена відповідальна особа за ведення Реєстру відповідно до покладених на неї обов`язків здійснює: внесення відомостей до електронних форм облікових карток призовників, військовозобов`язаних та резервістів відповідно до нормативно-правових актів з питань ведення військового обліку, взяття (зняття) на військовий облік з перевіркою відповідності персональних та службових даних призовників, військовозобов`язаних та резервістів з існуючими обліковими даними; внесення змін до персональних та службових даних призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі відомостей органів виконавчої влади, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, закладів освіти незалежно від підпорядкування і форми власності, ТЦК та СП, військових частин, а також відомостей, що подаються органу ведення Реєстру призовниками, військовозобов`язаними та резервістами; верифікацію персональних та службових даних призовників, військовозобов`язаних або резервістів, у тому числі осіб, звільнених з військової служби, які мають право на пенсію; перегляд та друк облікових документів, звітів та статистичних відомостей Реєстру відповідного ТЦК та СП, Центрального управління СБУ та відповідного регіонального органу СБУ, відповідного підрозділу СЗРУ; знищення повторного запису з Реєстру.
За змістом позовних вимог позивач оскаржує дії відповідача щодо відмови внести відомості про позивача як про особу, яка визнана непридатною до військової служби з виключенням з військового обліку, до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Суд враховує, що відповідно до пункту 3 частини шостої статті 37 Закону № 2232-ХІІ виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов`язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які визнані непридатними до військової служби.
З військового квитка позивача серії НОМЕР_1 від 30.06.2011 вбачається, що, зокрема, 28.02.2017 медичною комісією при ІНФОРМАЦІЯ_4 позивача визнано непридатним до військової служби із зняттям з військового обліку.
Як було передбачено частиною першою статті 15 Закону № 2232-XII (тут і надалі в редакції, чинній на час внесення до військового квитка позивача вказаного вище запису), на строкову військову службу призиваються придатні для цього за станом здоров`я громадяни України чоловічої статі, яким до дня відправлення у військові частини виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 27-річного віку і не мають права на звільнення або відстрочку від призову на строкову військову службу (далі - громадяни призовного віку).
ОСОБА_1 станом на 28 лютого 2017 року мав повних 22 роки.
Частиною дев`ятою статті 14 Закону № 2232-XII на той час було установлено, що на районні (міські) комісії з питань приписки покладаються, серед іншого, зняття з військового обліку призовників та взяття на військовий облік військовозобов`язаних громадян, яких за станом здоров`я визнано непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час; виключення з військового обліку громадян, яких за станом здоров`я визнано непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку.
Наказом Міністерства оборони України 14 серпня 2008 року № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800, далі - Положення № 402).
Норми Положення № 402 суд застосовує в редакції, чинній на 28.02.2017.
Пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 передбачено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Відповідно до пункту 1.2 Положення № 402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти).
Для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця (пункт 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402).
Пунктом 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 визначено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
За приписами пункту 2.1, 2.7 глави 2 розділу ІІ Положення № 402 організація медичного огляду призовників і допризовників покладається на районні (міські) комісії з питань приписки і районні (міські) призовні комісії, в областях - на обласні призовні комісії та призовні комісії Автономної Республіки Крим і міста Києва.
Під час огляду призовників лікарі визначають стан їх здоров`я та ступінь придатності до військової служби. При цьому враховуються характер захворювання або фізичної вади, ступінь їх розвитку, функціональних порушень, а також освіта, спеціальність, фактична працездатність оглянутого та вимоги, які ставить військова служба до стану здоров`я у тому чи іншому виді Збройних Сил України, роді військ.
Згідно з пунктом 2.9 глави 2 розділу ІІ Положення № 402 лікар виносить одну з таких постанов:
а) придатний до військової служби за графами ТДВ «А» 1-11;
б) тимчасово непридатний до військової служби. Потребує лікування (динамічного спостереження) на термін до
в) підлягає направленню на додаткове медичне обстеження та повторний медичний огляд;
г) непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час;
ґ) непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.
У цій справі суд не надає оцінку вказаним у військовому квитку позивача статтям розкладу хвороб, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402.
Водночас, як вже зазначено судом вище, військовим квитком позивача підтверджується, що медичною комісією при ІНФОРМАЦІЯ_4 прийнято рішення про зняття позивача з військового обліку як непридатного до військової служби.
Разом з тим, з аналізу наведених положень законодавства, чинного на момент прийняття рішення про непридатність позивача до військового служби та зняття його з військового обліку вбачається, що поняття «знятий з військового обліку» не є тотожним поняттю «виключений з військового обліку».
Інших альтернативних відомостей, з яких суд міг отримати достовірну інформацію щодо військово-облікових даних стосовно позивача, матеріали справи не містять, тому підстав для відображення в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів відомостей саме про виключення позивача з військового обліку немає.
Судом зі свого боку вжито всіх можливих заходів для отримання відповідних відомостей, зокрема щодо висновку військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_17 від 28.02.2017 про визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби зі зняттям з військового обліку.
Проте, відповідачем та ІНФОРМАЦІЯ_6 вказано про відсутність вказаного документа та будь-яких відомостей щодо нього, оскільки відповідні документи були знищені в умовах можливого нападу ворога, як такі, у яких вийшов строк зберігання та які втратили практичне значення.
Суд зазначає, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє по теперішній час.
Згідно з переліком тимчасово окупованих російською федерацією територій України, затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, територія Старобільського району Луганської області, в тому числі, Старобільська міська територіальна громада Марківська селищна територіальна громада, є тимчасово окупованою.
Крім того слід вказати, що факт збройної агресії рф проти України та окупації частини території Луганської області є загальновідомим та не потребує доказування.
Водночас, наведене не змінює факту, що у військово-обліковому документі позивача, яким є його військовий квиток, зазначено саме про зняття позивача з військового обліку, а не про виключення.
На думку суду, за таких обставин відомості про позивача потребують уточнення, адже для виключення з військового обліку мають існувати встановлені частиною шостою статті 37 Закону № 2232-XII підстави.
Щодо вимог про визнання протиправним та скасування рішення відповідача, викладеного в листі від 05.08.2024 № ст/817 суд зазначає, що така вимога не підлягає задоволенню, оскільки вказаний лист не має ознак акта владно-розпорядчого характеру.
Суд вказує, що вищевказаним листом відповідача, як і його іншими листами, що містяться в матеріалах даної справи, якими надано відповіді на відповідні звернення позивача щодо виправлення відомостей у його військово-обліковому документі, лише надано пояснення щодо відсутності у відповідача необхідних відомостей для виконання вимог позивача та роз`яснено порядок виправлення можливої описки, зокрема запропоновано повторно пройти військово-лікарську комісію для встановлення ступеню придатності до військової служби.
За встановлених обставин такі роз`яснення відповідача жодним чином не порушують прав позивача, оскільки, як зазначено судом вище, відомості про позивача, щодо яких він просить внести виправлення, дійсно потребують уточнення.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що дії відповідача узгоджуються з вимогами чинного законодавства та не порушують прав позивача, тому відсутні правові підстави для задоволення позову.
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Суд зазначає, що доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою, однак позивачем в ході судового розгляду справи не доведено неправомірність дій відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В той же час, згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Реальність (справжність та правдивість) конкретної обставини фактичної дійсності не може бути сприйнята доведеною виключно через неспростування одним із учасників справи (навіть суб`єктом владних повноважень) декларативно проголошеного, але не доказаного твердження іншого учасника справи, позаяк протилежне явно та очевидно прямо суперечить меті правосуддя - з`ясування об`єктивної істини у справі.
Правильність саме такого тлумачення змісту частини 1 статті 77 та частини 2 статті 77 КАС України підтверджується правовим висновком постанови Великої Палати Верховного Суду від 25.06.2020 по справі № 520/2261/19, що визначений у статті 77 КАС України обов`язок відповідача - суб`єкта владних повноважень довести правомірність рішення, дії чи бездіяльності не виключає визначеного частиною першою цієї ж статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
За встановлених обставин, надаючи правову оцінку аргументам сторін, в обсязі встановлених у цій справі фактичних обставин, враховуючи їхній зміст та юридичну природу, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову необхідно відмовити.
Щодо судових витрат в цій справі суд зазначає, що за правилами статті 139 КАС України у випадку відмови в задоволенні позову понесені позивачем судові витрати, пов`язані з розглядом цієї справи, покладаються на позивача та відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 77, 90, 94, 139, 241-246, 250, 255, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову адвоката Кофанова Андрія Валентиновича в інтересах ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суду складено 19.12.2024.
Суддя О.М. Качанок
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123904652 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.М. Качанок
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні