П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 854/2/24П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Турецької І.О.,
Шеметенко Л.П.
при секретарі: Шатан В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області до Товариства з додатковою відповідальністю «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» про примусове відчуження частин земельних ділянок для суспільних потреб,-
В С Т А Н О В И В :
У червні 2024р. Веснянська СР Миколаївського району Миколаївської області звернулась до апеляційного суду із позовом до ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА», у якому, з урахуванням уточнень вимог, просила:
1) примусово відчужити у комунальну власність Веснянської СР Миколаївського району Миколаївської області з мотивів суспільної необхідності об`єкт нерухомого майна з метою використання та обслуговування артезіанської свердловини №49, що розташована по вулиці Центральна, 2-Б/2, в селі Сливине, Миколаївського району, Миколаївської області, із земельної ділянки приватної власності з кадастровим номером 4824282500:01:037:0004 площею 0,06га, цільове призначення: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення 11.04 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) в межах території Веснянської сільської ради, що належить на праві приватної власності ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» (вул.Спаська, 10, м.Миколаїв, Миколаївська область, 54030, код ЄДРПОУ 03767558) частину земельної ділянки площею 0,046 га, шляхом перерахування Веснянською СР Миколаївського району Миколаївської області коштів викупної ціни, джерелом фінансування яких є місцевий бюджет Веснянської СР Миколаївського району Миколаївської області, на зазначений ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» банківський рахунок або внесення Веснянською СР Миколаївського району Миколаївської області цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом;
- виділити із земельної ділянки з кадастровим номером 4824282500:01:037:0004 площею 0,06га земельну ділянку, яка перебуває у межах 1 поясу особливого режиму санітарної охоронної зони свердловини №49, що розташована по вулиці Центральна, 2-Б/2, в селі Сливине Миколаївського району Миколаївської області, площею 0,046га шляхом виготовлення на замовлення Веснянської СР Миколаївського району Миколаївської області технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 0,06га, кадастровий номер: 4824282500:01:037:0004, в окремі дві земельні ділянки, із яких:
земельну ділянку площею 0,014га - залишити у власності ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка»;
земельну ділянку площею 0,046га у межах у межах 1 поясу особливого режиму санітарної охоронної зони свердловини №49 - відчужити у комунальну власність Веснянської СР Миколаївського району Миколаївської області з мотивів суспільної необхідності.
- зобов`язати ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» (вул.Спаська, 10, м.Миколаїв, Миколаївська область, 54030, код ЄДРПОУ 03767558) звільнити об`єкт нерухомості - земельну ділянку площею 0,046га протягом 5 (п`яти) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки на зазначений ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки;
2) примусово вилучити з мотивів суспільних потреб з метою використання та обслуговування артезіанської свердловини №49, що розташована по вулиці Центральна, 2а/1, в селі Сливине, Миколаївського району, Миколаївської області, із земельної ділянки, що знаходиться у постійному користуванні ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» (вул.Спаська, 10, м.Миколаїв, Миколаївська область, 54030, код ЄДРПОУ 03767558) з кадастровим номером 4824282500:01:037:0001 площею 4,13га (Державний акт на право постійного користування землею ІІ- МК №002485, виданий Миколаївською районною державною адміністрацією Миколаївської області 1.10.1997р. ВАТ «Миколаївська агропромтехніка»), із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення 11.04 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) в межах території Веснянської сільської ради, частину земельної ділянки площею 0,035га, яка перебуває у межах 1 поясу особливого режиму санітарної охоронної зони свердловини №49, що розташована по вулиці Центральна, 2а/1, в селі Сливине Миколаївського району Миколаївської області;
3) примусово вилучити з мотивів суспільних потреб з метою використання та обслуговування нежитлового об`єкту, що складається з адміністративного будинку лікарняна амбулаторія за літ. Л-2 загальною площею 372,3 кв.м та гаражу за літ. М за адресою: Миколаївська область, Миколаївський район, село Сливине, вул.Центральна, будинок 2а/1, із земельної ділянки, що знаходиться у постійному користуванні ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» (вул.Спаська, 10, м.Миколаїв, Миколаївська область, 54030, код ЄДРПОУ 03767558) з кадастровим номером 4824282500:01:037:0001 площею 4,13га (Державний акт на право постійного користування землею ІІ-МК № 002485, виданий Миколаївською районною державною адміністрацією Миколаївської області 1.10.1997р. ВАТ «Миколаївська агропромтехніка»), цільове призначення: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення 03.03 для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги в межах території Веснянської сільської ради, частину земельної ділянки площею 0,08га.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що частина спірної земельної ділянки, яка належить на праві приватної власності ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» підлягає примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності для використовування та обслуговування артезіанської свердловини, оскільки використання та обслуговування артезіанської свердловини без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим.
Посилаючись на вказане просив позов задовольнити.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 1 липня 2024р. суд призначив підготовче засідання по даній справі.
18 липня 2024р. до суду надійшов відзив ТОВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» на позовну заяву, в якій товариство вважає позов безпідставним, а також вважає, що у позивача відсутнє право на витребування земельної ділянки для обслуговування спірних об`єктів нерухомості як таке, що не відповідає нормам ЗК України.
У підготовчому засіданні головуючим суддею було постановлено на обговорення питання про можливість закриття підготовчого провадження у даній справі та призначення справи до судового розгляду.
Представники учасників справи у підготовчому засіданні вважали за можливе закрити підготовче провадження у справі та розпочати розгляд справи по суті.
Так, ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2024р. закрито підготовче засідання та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні в приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду у залі судового засідання №7.
Під час судового засідання (12.09.2024р.), з метою повного, всебічного, та об`єктивного розгляду справи, дослідження усіх фактичних обставин по суті заявлених позовних вимог, судова колегія вважала за необхідне надати додатковий час сторонам по даній справі для надання додаткових документів, а також для залучення голови Веснянської сільської ради для надання відповідних пояснень по суті справи та заявлених вимог. У зв`язку, із чим розгляд даної справи було перенесено на 26.09.2024р. об 12:00год..
23.09.2024р. представником Веснянської сільської ради подано клопотання про перенесення розгляд справи на іншу дату, у зв`язку із неможливістю надання витребуваних документів у строк до 26.09.2024р..
В обґрунтування вказаного клопотання представник Веснянської сільської ради зазначив, що під час розробки експертної грошової оцінки частини земельної ділянки площею 0,046га із земельної ділянки приватної власності з кадастровим номером 4824282500:01:037:0004 площею 0,06га було виявлено помилку в зазначенні адреси земельної ділянки з кадастровим номером 4824282500:01:037:0004 площею 0,06га в рішенні Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області від 29 червня 2023р. за №10 «Про намір вилучення та викупу частини земельної ділянки із постійного користування та приватної власності»: замість « АДРЕСА_1 » було вказано « АДРЕСА_2 ». Відповідно, неправильно була вказана адреса земельної ділянки з кадастровим номером 4824282500:01:037:0004 площею 0,06га й в позовних вимогах.
Представник позивача зазначив, що з метою виправлення наведеної помилки необхідно на черговій сесії Веснянської сільської ради, яка відбудеться у першої половині жовтня 2024р., прийняти рішення про внесення відповідних змін до рішення Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області від 29 червня 2023р. за №10 «Про намір вилучення та викупу частини земельної ділянки із постійного користування та приватної власності», на підставі якого стане можливим внести уточнення у заявлені позовні вимоги щодо адреси розташування земельної ділянки та завершити експертну грошову оцінку частини земельної ділянки.
Крім того, вказав, що Веснянською сільською радою зроблений відповідний запит до Комунального підприємства «Миколаївське міжміське бюро технічної інвентаризації» для надання суду запитаних ним документів, виконання якого до 26.09.2024р. не є можливим. Також, Комунальним підприємством «ЖЕК Веснянської сільської ради» укладено договір на проведення лабораторного дослідження води зі свердловини №49, яке в строк до 26.09.2024р. не може бути проведено.Розглянувши вказане клопотання, з метою дотримання процесуальних строків розгляду даної справи, судовою колегією було прийнято ухвалу від 26.09.2024р., якою було зупинено провадження у даній справі до отримання витребуваних судом письмових доказів.
В подальшому, представником Веснянської сільської ради було подано клопотання про поновлення провадження у даній справі та заяву про уточнення позовних вимог, в якій представник позивача виклав у новій редакцій позовні вимоги без зміни підстав та предмету позову.
Ухвалами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2024р. провадження у даній справі було поновлено та призначено розгляд справи у відкритому судовому засіданні на 21.11.2024р. на 12:00год., також було прийнято до розгляду заяву представника Веснянської сільської ради про уточнення позовних вимог.
В подальшому, представником позивача ще двічі подавались заяви про уточнення позовних вимог, в якій представник позивача викладав у новій редакцій позовні вимоги без зміни підстав та предмету позову.
Вказані заяви розглядались судовою колегією під час судового засідання 21.11.2024р. та були задоволенні протокольною ухвалою.
Тому, судова колегія розглядала адміністративний позов із урахуванням уточнених позовних вимог без зміни підстав та предмету позову.
Під час розгляду даної справи, судова колегія неодноразово викликала у судове засідання голову Веснянської сільської ради, проте, останній лише з`явився на останнє (12.12.2024р.) судове засідання та надав відповідні пояснення по суті справи.
Крім того, судовою колегією неодноразово надавався час сторонами для примирення, однак, сторони так і не дійшли до мирного вирішення спору між собою.
Дослідивши матеріали позовної заяви, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі фактичні обставини справи.
Рішенням Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області від 29 червня 2023р. за №10 «Про намір вилучення та викупу частини земельної ділянки із постійного користування та приватної власності», копія якого додається, було вирішено:
1. Вилучити для суспільних потреб з метою використання та обслуговування артезіанської свердловини №49, що розташована по вулиці Промислова, 2, в селі Сливине, Миколаївського району, Миколаївської області, із земельної ділянки у постійному користуванні з кадастровим номером 4824282500:01:037:0001 площею 4,13га (Державний акт на право постійного користування землею ІІ-МК №002485 за №768 наданий ВАТ «Миколаївагропромтехніка»), із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - 11.04 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) в межах території Веснянської сільської ради, частину земельної ділянки орієнтовною площею 0,035га.
2. Викупити для суспільних потреб з метою використання та обслуговування артезіанської свердловини №49, що розташована по вулиці Промислова, 2, в селі Сливине, Миколаївського району, Миколаївської області, із земельної ділянки приватної власності з кадастровим номером 4824282500:01:037:0004 площею 0,06га, із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення -11.04 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) в межах території Веснянської сільської ради, що належить на праві приватної власності Товариству з додатковою відповідальністю «Миколаївська Агропромтехніка» (код ЄДРПОУ 03767558) частину земельної ділянки орієнтовною площею 0,046га.
3. Вилучити для суспільних потреб з метою використання та обслуговування будівель та споруд адміністративного будинку - Лікарняної амбулаторії за адресою: вулиця Центральна,2а/1, село Сливине, Миколаївського району, Миколаївської області, із земельної ділянки у постійному користуванні з кадастровим номером 4824282500:01:037:0001 площею 4,13 га (Державний акт на право постійного користування землею ІІ-МК №002485 за № 768, наданий ВАТ «Миколаївагропромтехніка»), із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - 03.03 для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги в межах території Веснянської сільської ради, частину земельної ділянки площею 0,08 га.
4. Протягом п`яти днів з дня прийняття цього рішення довести до відома ТДВ «Миколаївська Агропромтехніка» та запропонувати: частини земельних ділянок із постійного користування вилучити за добровільною згодою, а із приватної власності замінити на іншу земельну ділянку або грошову компенсацію.
8 липня 2023р. на юридичну адресу відповідача та на адресу його засновника і кінцевого бенефіціара були направлені цінними листами з описом вкладення та зворотним повідомленням повідомлення про викуп та вилучення частин земельних ділянок з певними кадастровими номерами (за вих. №396-09.07-23 від 7.07.2023р.), що додається. До повідомлень були додані копія Рішення Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області від 29 червня 2023р. №10 «Про намір вилучення та викупу частини земельної ділянки із постійного користування та приватної власності» та план земельних ділянок, що підлягають вилученню та викупу для суспільних потреб.
Дана обставина підтверджується накладними Укрпошти та описами вкладення у цінні листи №5403604657712, 5403604657720 з календарним штемпелем поштового відділення 8.07.2023р..
2.08.2023р. зазначені повідомлення були повернуті Укрпоштою відправнику - Веснянській сільській раді за спливом строку зберігання, оскільки Відповідач їх не отримував, що підтверджується наліпками Укрпошти на конвертах та штампами Веснянської сільської ради з датами повернення.
15.09.2023р.на адреси: фактичного місця розташування, юридичну адресу та адресу засновника та кінцевого бенефіціара Відповідача було повторно направлено повідомлення, що підтверджується описами вкладення у цінні листи з календарними штемпелями відділення Укрпошти, накладними та фіскальними чеками Укрпошти.
В повідомленнях Відповідачу були запропоновані наступні умови викупу:
1.Орієнтовна викупна ціна - 80 000грн.;
2.Строк викупу: до 29 листопада 2023р.;
3.Джерело фінансування витрат, пов`язаних з викупом: місцевий бюджет Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області;
4.Замість земельної ділянки, що підлягає викупу, власнику може бути надана рівноцінна за площею та призначенням земельна ділянка, що прилягає до меж території ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА», із земель комунальної власності Веснянської сільської ради, з урахуванням вимог підпункту 5 пункту 26 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, шляхом укладення договору міни.
У разі надання власнику іншої земельної ділянки замість відчуженої у викупну ціну включається вартість виготовлення документації із землеустрою, розроблення якої необхідне для отримання у власність такої земельної ділянки, а також витрати, пов`язані з державною реєстрацією прав на неї.
27.09.2023р. за адресою засновника та кінцевого бенефіціара, він же директор ТДВ «Миколаївська агропромтехніка», Анатолія Свиридова одне з повідомлень було отримане, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення з його підписом.
10.10.2023р.наадресу Веснянськоїсільської ради надійшовлист відповідача за вих. №29/09/23-1 від 29.09.2023р., в якому повідомлялось, що з рішенням Веснянської сільської ради №10 від 29.06.2023р. Відповідач не згоден; потрібен час для вивчення цього питання та запитані документи в порядку ЗУ «Про доступ до публічної інформації».
В подальшому, листом Веснянської СР вих. №530-09.07-23 від 16.10.2023р. на лист відповідача вих.№29/09/23-1 від 29.09.2023р. була надана відповідь, що міститься в матеріалах справи, отримана представником відповідача - 17.10.2023р..
26.10.2023р.наадресу Веснянськоїсільськоїрадинадійшовлист від ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» за вих.№26/10/23-1 від 26.10.2023р. про незгоду щодо викупу та вилучення частин земельних ділянок згідно з рішенням Веснянської сільської ради №10 від 29.06.2023р..
Відсутність добровільної згоди ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» на викуп та вилучення частини земельних ділянок для суспільних потреб стала підставою для звернення з даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам з приводу можливості здійснення примусового відчуження частини земельних ділянок, яка належить на праві приватної власності ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» з мотивів суспільної необхідності, судова колегія виходить з такого.
Приписами ст.41 Конституції України визначено, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
Аналогічні за змістом положення щодо непорушності права власності містяться й у ст.321 ЦК України, ч.2 якої передбачено, що особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Підстави припинення права власності визначені у ст.346 ЦК України, згідно із пунктом 6 частини першої якої право власності припиняється у разі примусового відчуження земельних ділянок приватної власності, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону.
Викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, приватної власності для суспільних потреб чи їх примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності здійснюються в порядку, встановленому законом (ст.350 ЦК України).
Припинення права власності на нерухоме майно у зв`язку з викупом для суспільних потреб чи примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки, на якій воно розміщене також регламентоване положеннями ст.351 ЦК України.
Положеннями ст.146 ЗК України встановлено, що викуп земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, здійснюється у випадках та в порядку, встановлених законом.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності врегульовані ЗУ «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» від 17.11.2009р. за №1559-VІ (надалі - Закон №1559-VІ).
Відповідно до ст.1 Закону №1559-VI, примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
На підставі ч.3 ст.4 цього Закону, примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Згідно ч.4 ст.4 Закону №1559-VI, викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об`єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдають значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.
Відповідно до ст.7 Закону №1559-VI, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб як будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації; створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
Як визначено положеннями ч.2 ст.10 Закону №1559-VI, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об`єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
У відповідності до ст.11 Закону №1559-VI, власник (власники) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
У разі якщо на час прийняття рішення про викуп земельна ділянка, інші об`єкти нерухомого майна, що на ній розміщені, передані в оренду та/або заставу чи власник земельної ділянки, що підлягає викупу, не є власником інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, до участі в переговорах залучаються власники цих об`єктів, орендарі та/або заставодержателі.
У разі надання власником (власниками) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, згоди на проведення переговорів щодо умов їх викупу представники органу, який прийняв рішення про їх викуп, після отримання власником (власниками) цих об`єктів інформації (письмового повідомлення) проводять переговори з власником (власниками) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо викупної ціни, строків та інших умов викупу.
Приписами ст.15 Закону №1559-VI визначено, що у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення: об`єктів національної безпеки і оборони; лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації; об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення; об`єктів природно-заповідного фонду; кладовищ.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Згідно з ч.1 ст.16 Закону №1559-VI, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.
Аналізуючи вищенаведені норми законодавства, судова колегія зазначає, що у разі наявного факту відмови власника об`єкта права приватної власності від укладення договору купівлі-продажу або іншого правочину щодо відчуження такого об`єкта орган, що приймав рішення про його викуп, приймає рішення про примусове відчуження об`єкта права приватної власності.
Таке рішення, одночасно, є передумовою звернення органу, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження земельної ділянки.
Як вже встановлено вище та не заперечувалось сторонами по справі, що Веснянською сільською радою прийнято рішення «Про намір вилучення та викупу частини земельної ділянки із постійного користування та приватної власності», в тому числі і земельної ділянки, яка належить відповідачу, - прийнято 29.06.2023р..
В подальшому, вказане рішення із відповідним листом направлявся на адресу відповідача та був отриманий 27.09.2023р..
При цьому, судова колегія зазначає, що відповідно до ч.5 ст.10 ЗУ «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», у письмовому повідомленні, що надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, які підлягають викупу для суспільних потреб, зазначається інформація щодо:
- об`єктів викупу, їх місцезнаходження, а для земельних ділянок додатково - площі, кадастрового номера (за наявності), категорії земель;
- мети викупу;
- умов викупу (орієнтовна викупна ціна, строк викупу, джерело фінансування витрат, пов`язаних з викупом), а також відомостей про земельну ділянку, інші об`єкти нерухомого майна, що можуть бути надані замість викуплених;
- прав і обов`язків власника (власників) земельної ділянки, іншого нерухомого майна, що на ній розміщено, які виникли у зв`язку з їх викупом відповідно до закону;
- відомостей про житловий будинок, жиле приміщення (місцезнаходження, площа), що надається замість викуплених.
Дослідивши матеріали справи, судова колегія зазначає, що письмове повідомлення, яке було надіслане відповідачу містить в повному об`ємі інформацію, передбачену ч.5 ст.10 вказаного Закону, а тому відповідач повідомлений належним чином про намір Веснянської сільської ради викупити частину земельної ділянки для суспільних потреб, яка перебуває у його власності.
Що стосується наявність суспільної необхідності при примусовому витребуванні частини земельних ділянок у даних спірних правовідносин, судова колегія зазначає наступне.
Отже, як зазначалось вже вище, що приписи Закону №1559-VI визначають суспільну необхідність як обумовлену загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключну необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому Законом порядку.
Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об`єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдають значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.
Як вбачається із матеріалів справи, а саме із адміністративного позову, що наявність суспільної необхідності для примусового відчуження частини земельних ділянок позивач обґрунтовує метою використання та обслуговування артезіанської свердловини №49 та нежитлового об`єкту, що складається з адміністративного будинку лікарняна амбулаторія за літ. Л-2 загальною площею 372,3кв.м та гаражу за літ. М.
Під час судових засідань, представник сільської ради зазначив, що відсутність права користування частиною зазначеної земельної ділянки у сільської ради робить неможливим для останнього належним чином виконувати вимоги чинного законодавства, зокрема забезпечити встановлення санітарних охоронних зон біля свердловини №49 та належну охорону й обслуговування цієї свердловини, що загрожує санітарній безпеці населення села Сливине Миколаївського району Миколаївської області та вторинних водокористувачів, оскільки свердловина №49 у розумінні ч.4 ст.5 Закону №1952 є приналежністю головної речі (земельної ділянки).
При цьому, директор ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» під час судових засідань звертав увагу на те, що спірна свердловина була пробурена ще у 2002р. без відома, без згоди та без узгодження на те директора. Проте, на протязі усього часу, а саме починаючи з 2002р. по 2024р., з його сторони не було жодних перепон в користуванні та обслуговуванні спірної свердловини.
Представник сільської ради не заперечував щодо того, що відповідачем дійсно не створюються ніякі перепони в користуванні та обслуговуванні спірної свердловини.
Окрім того, директор ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» під час судових засідань зазначав, що глибина скважини №49 становить 56м, а тому відповідно до норм ДБН В.2.5.-74:2013 п.15.2.1.3 охоронна зона повинна дорівнювати 50м від об`єктів промисловості, а наразі від свердловини до цеха ємкостей дорівнює 16м, до складу мазутного відділення 20м, до фікальних насосної станції усього 15м, до прийомної ями 15м. А тому, на думку відповідача, будь-яке відчуження земельних ділянок не зможуть забезпечити санітарну зону свердловини №49, як того вимагає позивач.
Також, директор ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» звернув увагу на те, що на його території знаходяться і інші свердловини, які ним були передані до Веснянської сільської ради і заходяться на балансі сільради. Проте, позивач неналежно обслуговував вказані свердловини та тому вони були пошкоджені та на цей час не експлуатуються сільрадою. У зв`язку із чим і було пробурена спірна свердловина №49 в одному водоносному горизонті, на думку відповідача, з порушенням охоронної зон промислових об`єктів підприємства.
Положеннями абз.6 ч.1 ст.1 Закону №1559 передбачено, що суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
У пункті 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трегубенко проти України" зазначено, що позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний, inter alia, "інтерес суспільства" та "умови, передбачені законом". Більше того, будь-яке втручання у право власності обов`язково повинно відповідати принципу пропорційності. Як неодноразово зазначав Суд, "справедливий баланс" має бути дотриманий між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основних прав людини.
Судова колегія вважає, що представник Веснянської сільської ради не навів належних доводів та не надав жодного відповідного та належного доказу неможливості користування та обслуговування спірної свердловини без припинення права власності відповідача на спірну частину земельної ділянки. А тому вказані посилання позивача, як на підставу вилучення земельних ділянок не є обґрунтованими.
Що стосується строків звернення сільради до суду із даними позовними вимогами, судова колегія зазначає наступне.
Приписами ч.1 ст.122 КАС України визначено, що позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Положеннями ч.2 ст.122 КАС України встановлено, що для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.
Так, за правилами ч.1 та 2 ст.267 КАС України, право звернутися з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати ці об`єкти для суспільних потреб. Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.
У відповідності до ч.1 ст.15 ЗУ «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема, об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.
Як вбачається із матеріалів справи, що Рішенням Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області від 29 червня 2023р. за №10 «Про намір вилучення та викупу частини земельної ділянки із постійного користування та приватної власності», було вирішено викупити для суспільних потреб з метою використання та обслуговування артезіанської свердловини №49 та будівель та споруд адміністративного будинку - Лікарняної амбулаторії, земельні ділянки, які знаходяться у постійному користуванні ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА».
Відповідні листи та повідомлення надсилалися Веснянською сільською радою на юридичну адресу відповідача та на адресу його засновника і кінцевого бенефіціара.
Так, 27.09.2023р. за адресою засновника та кінцевого бенефіціара, він же директор ТДВ «Миколаївська агропромтехніка», Анатолія Свиридова одне з повідомлень було отримане, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення з його підписом.
В подальшому, 26.10.2023р. на адресу Веснянськоїсільськоїради надійшов лист від ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» за вих.№26/10/23-1 від 26.10.2023р. про незгоду щодо викупу та вилучення частин земельних ділянок згідно з рішенням Веснянської сільської ради №10 від 29.06.2023р..
Отже, судова колегія зазначає, що ТДВ «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» відмовила у наданні згоди на викуп її земельних ділянок 26.10.2023, що зафіксовано вищевказаним листом. І тільки 26.06.2024р. Веснянська сільська рада звертається до суду із позовом про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності.
Апеляційний суд вважає, що саме з 26.10.2023р. позивач мав підстави для звернення до суду з адміністративним позовом, хоча строк такого звернення становить 3 місяці з моменту коли позивач дізнався про відмову відповідача від викупу земельної ділянки.
Аналогічна правова позиція щодо строків звернення до суду із такими позовними вимогами викладена у постанові Верховного Суду від 2.07.2024р. по справі за №852/2а-5/24.
Також, судова колегія вважає за необхідне звернути увагу на те, що у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Рисовський проти України Суд вказав, що необхідною умовою позбавлення майна є дотримання балансу між загальним інтересом та вимогами щодо захисту індивідуальних основоположних прав. Позбавлення майна без компенсації його реальної вартості є порушенням такого балансу та покладає надмірний тягар на заявника.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Трегубенко проти України зазначено, що позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний інтерес суспільства та умови, передбачені законом. Більше того, будь-яке втручання у право власності обов`язково повинно відповідати принципу пропорційності.
Оцінка пропорційності потребує суб`єктивного підходу, оскільки втрата відповідачем майна є більш значимим індивідуальним інтересом на противагу інтересу суспільного задля дотримання балансу з метою додержання критерію справедливості та принципу верховенства права.
Застосовуючи Статтю 1 Першого протоколу до Конвенції у справах про примусове відчуження об`єктів нерухомості з мотивів суспільної необхідності, суд має здійснити дослідження трьох критеріїв відповідності певного заходу втручання суб`єкта владних повноважень у право приватної власності (трискладовий тест), а саме - чи відповідає втручання у право власності принципу правової визначеності та законності; чи переслідує це втручання легітимну мету в суспільних або загальних інтересах; чи є таке втручання пропорційним, тобто чи забезпечується при цьому справедливий баланс між вимогами щодо інтересів суспільства і вимогами щодо захисту прав людини.
Отже, враховуючи фактичні обставини справи та докази, наявні в матеріалах справи, колегія суддів вважає, що позивачем не доведено наявність виключної необхідності, обумовленої загальнодержавними інтересами, для примусового відчуження частини земельної ділянки відповідача, а тому адміністративний позов не підлягає задоволенню. Крім того, судова колегія бере до уваги факт пропуску відповідачем строку звернення до суду із даним позовом.
При поданні позовної заяви позивачем судовий збір не сплачувався, тому судові витрати не розподіляються.
На підставі викладеного, керуючись ст.243,250,267,308,310,315,316,321,322,325,329 КАС України, суд-
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області до Товариства з додатковою відповідальністю «МИКОЛАЇВСЬКА АГРОПРОМТЕХНІКА» про примусове відчуження частин земельних ділянок для суспільних потреб відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Судом апеляційної інстанції у справах про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності є Верховний Суд, до якого може бути подана апеляційна скарга.
Повний текст судового рішення виготовлено 19 грудня 2024р.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: І.О. Турецька
Л.П. Шеметенко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123909342 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні