печерський районний суд міста києва
Справа № 757/51527/24-п
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 грудня 2024 року м. Київ
Суддя Печерського районного суду м. Києва Гречана С.І., розглянувши матеріали, які надійшли з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, займаючого посаду керівника політичної партії «Республіканська християнська партія», зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 ;
за ст. 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, -
Учасники судового провадження:
особа, яка притягається до адміністративної відповідальності - ОСОБА_1 , його представник - адвокат Карповська Л.В.
В С Т А Н О В И В :
З протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/367 від 16.10.2024, складеного керівником відділу реалізації матеріалів перевірок Департаменту формування Доброчесності політичних фінансів уповноваженою особою Національного агенства з питань запобігання корупції Рачинською О.А. вбачається, що ОСОБА_1 будучи керівником політичної партії «Республіканська християнська партія» код ЄДРПОУ - 2062517239 порушив порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року до Єдиний державний реєстр звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Реєстр), порушення виявлені та зафіксовані у висновку про результати перевірки Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від 11.06.2024, чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 212-21 КУпАП.
Прокурор будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи у судове засідання не з`явився, заяв чи клопотань з процесуальних питань не подано.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності - ОСОБА_1 у судовому засіданні свою вину у вчиненні інкримінованого адміністративного правопорушення не визнав, суду пояснив, що очолює Партію на громадських засадах, обраний з`їздом партії, трудових відносин не оформлював.
Представник ОСОБА_1 адвокат - Карповська Л.В. у судовому засіданні проти обставин, викладених у протоколі заперечила, підтримала свої письмові пояснення, посилаючись на які зазначила, що ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративної відповідальності за ст. 212-21 КУпАП. Вказаною статтею не передбачено адміністративну відповідальність за подання фінансового звіту Партії, оформленого з порушеннями. Крім того, у складеному відносно ОСОБА_1 протоколі не викладено об`єктивну сторону інкримінованого правопорушення. За такого, враховуючи, що ОСОБА_1 , як керівник політичної партії «Республіканська християнська партія», не мав подавати Звіт політичної партії про майно, доходи, витрати та зобов`язання фінансового характеру, щодо місцевих осередків політичних партій просила закрити провадження за відсутності події та складу адміністративного правопорушення.
Заслухавши пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності - ОСОБА_1 , його представника адвоката - Карповську Л.В., вивчивши протокол про адміністративне правопорушення, дослідивши долучені до нього матеріали, суд дійшов наступних висновків.
Статтею 17 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» передбачено, що політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт за відповідний квартал у паперовій формі (за підписом керівника політичної партії, засвідченим печаткою політичної партії), а також на електронному носії, який повинен містити інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Відповідно до п. 1 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315 політичні партії щокварталу, але не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язані подати до Національного агентства Звіт (за підписами керівника політичної партії і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку), засвідченими печаткою політичної партії) у паперовій формі та в електронному вигляді.
У ст. 3 Закону визначено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності, заборона політичної партії.
У ст. 3 Закону визначено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
ОСОБА_1 є керівником політичної партії «Республіканська християнська партія», що підтверджується копією витягу з протоколу XIV з`їзду партії від 08.06.2019 та відомостями з Єдиного державного реєстру.
Пунктом 4.11 розділу IV Статуту Партії, затвердженого зі змінами та доповненнями внесеними II, IV та VII з`їздами Партії від 30.05.1998, 03.06.2000 та 07.03.2004 передбачено, що Голова Партії виступає від імені Партії; здійснює загальне керівництво всією діяльністю Партії; представляє Партію у всіх зовнішніх відносинах.
Отже, враховуючи норми статті 19 Закону, а також приписи статей 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа, якою підписано та подано Звіт до Національного агентства.
Зміст ст. 212-21 КУпАП не містить вказівки на те, що суб`єктом відповідальності за цією нормою є юридична особа, в даному випадку політична партія. При цьому за подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру має відповідати конкретна особа, а не політична партія вцілому.
Відтак, доводи адвоката - Карповської Л.В., що ОСОБА_1 як керівник партії не є суб`єктом адміністративної відповідальності за ст. 212-21 КУпАП, є неспроможними.
Звіт Партії за І квартал 2024 року подано до Національного агентства через Реєстр 07.05.2024 о 14:29 годині (унікальний ідентифікатор Звіту - e2bbdc00-0с64-11ef-8aбc-27bc4724684c) та підписано шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису керівником Партії ОСОБА_1 . Відтак, останній підтвердив достовірність інформації, що викладена у Звіті Партії за вказаний період.
Разом з тим, за результатами перевірки вищезазначеного звіту політичної партії «Республіканська християнська партія» виявлено ряд порушень, які зафіксовано у висновку про результати перевірки Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від 11.06.2024.
Так, зокрема, Звіт Партії подано без інформації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, що відповідно до абз. 2, 4 п. 6 р. III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14.01.2021№ 6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739, є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення.
Відповідно до п. 6 Розділу «Загальні відомості» Звіту Партії зазначено про наявність 12 місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи. Водночас до Звіту Партії додано відомості про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру 2 місцевих організацій Партії.
Крім того, згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), отриманими на запит від 27.05.2024 за кодом 432733089268 у звітному періоді зареєстровано 27 місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи
1. Бориславська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 33466364 - в стані припинення;
2. Вінницька обласна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 37247980 - не перебуває в стані припинення;
3. Дніпропетровська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 33949531 - не перебуває в стані припинення;
4. Дніпропетровська обласна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 33949683 - не перебуває в стані припинення;
5. Жовтоводська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 36511482 - не перебуває в стані припинення;
6. Івано-Франківська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 250661741 - в стані припинення;
7. Київська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 26087613 - не перебуває в стані припинення;
8. Козелецька районна організація Республіканської християнської партії, Ідентифікаційний код 26135513 - зареєстровано, свідоцтво про державну реєстрацію недійсне;
9. Коломийська районна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 26022513 - в стані припинення;
10. Костопільська районна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 34508200 - не перебуває в стані припинення;
11. Личаківська районна організація Республіканської християнської партії м. Львова, ідентифікаційний код 25544563 - в стані припинення;
12. Львівська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 25231516 - не перебуває в стані припинення;
13. Львівська обласна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 25225639 - не перебуває в стані припинення;
14. Мелітопольська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 34028102 - в стані припинення;
15. Надвірнянська районна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 25568842 - в стані припинення;
16. Рогатинська районна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 25070125 - в стані припинення;
17. Тернопільська обласна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 24633649 - зареєстровано, свідоцтво про державну реєстрацію недійсне;
18. Тисменицька районна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 25073052 - в стані припинення;
19. Тлумацька районна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 33586953 - в стані припинення;
20. Харківська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 33898990 - в стані припинення;
21. Харківська обласна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 33820484 - не перебуває в стані припинення;
22. Херсонська обласна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 36838693 - в стані припинення;
23. Чернівецька обласна партійна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 26036030 - не перебуває в стані припинення;
24. Яворівська районна організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 25238576 - не перебуває в стані припинення;
25. Яремчанська міська організація Республіканської християнської партії, ідентифікаційний код 25824736 - в стані припинення, проте у Звіті Партії відображено інформацію щодо наявності лише 12 місцевих організацій.
З них одна місцева організація - Мелітопольська міська організація Республіканської християнської партії (ідентифікаційний код 34028102) перебуває на тимчасово окупованій території, а 12 місцевих організацій перебувають у стані припинення.
З метою отримання пояснень щодо причин неподання Партією Звітів від усіх її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, Національне агентство направило запит до Партії від 10.05.2024 № 50-20/32935-24.
Партія листом від 20.05.2024 № 1/05 надала пояснення та повідомила, що жодна з місцевих організацій Партії не має банківського рахунку, майна, доходів, витрат та зобов`язань фінансового характеру.
Однак, відповідно до ч. 9 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України» політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
26.12 2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023 року № 3337-ІХ, який відновив звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти такі Звіти.
Політична партія мала подати до Національного агентства Звіт за І квартал 2024 року у відповідно до вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій».
Вказані норми не передбачають звільнення від подання такого Звіту у разі відсутності фінансової діяльності партії за вказаний період.
Частиною 9 ст. 17 визначено, що політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, шляхом його заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.
Відповідно до п. 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129, після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.
Під час формування Звіту політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).
Таким чином, керівнику (уповноваженій особі) Партії при формуванні Звіту надається можливість вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру усіх відомостей про зареєстровані місцеві організації, які набули статусу юридичної особи, а відтак доводи адвоката Карповської Л.В. повністю спростовуються п. 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Відповідно до ч. 5 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Таким чином, Звіти місцевих організацій Партії, що перебувають у стані ліквідації / припинення, необхідно подавати за відповідні періоди до дати ліквідації / припинення такого структурного утворення, шляхом внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру, а також структурні утворення політичних партій, що перебувають в процесі ліквідації / припинення поширюються права та обов`язки, визначені законом для юридичних осіб, у тому числі й щодо звітування.
За такого, аналізуючи матеріали справи, суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 , як керівником партії «Республіканська християнська партія» у Звіті за І квартал 2024 року не відображено відомості про наявність місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи та відповідно не подано Звіти таких місцевих організацій за І квартал 2024 року, вказане є порушенням ч. 9 ст. 17 Закону, за що передбачено адміністративну відповідальність.
Крім того, у пункті 3 «Цінне рухоме майно - транспортні засоби» розділу 1 Звіту Партії, зазначено, що у Партії на підставі безоплатної оренди перебуває легковий автомобіль Ніссан Мурано 2015 року випуску, наданий ОСОБА_4 .
Пунктом 1 ч. 3, ч. 4 ст. 14 Закону визначено, що надання матеріальної та фінансової підтримки політичним партіям здійснюється у формі внесків на підтримку партій.
Внеском на підтримку політичної партії є грошові кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги, позики (кредити), нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального або негрошового характеру, у тому числі членські внески членів політичної партії, спонсорство третіми особами заходів чи іншої діяльності на підтримку партії, товари, роботи, послуги, надані або отримані безоплатно чи на пільгових умовах ( за ціною, нижчою за ринкову вартість ідентичних або подібних робіт, товарів та послуг на відповідному ринку), отримані політичною партією, її місцевою організацією, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Таким чином, надання ОСОБА_4 легкового автомобіля Ніссан Мурано 2015 року випуску у тимчасове безоплатне користування є внеском на підтримку Партії в розумінні ст. 14 Закону.
Партією складено Висновок згідно з Методологією визначення розміру (суми) внеску у формі робіт, товарів або послуг, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 18.05.2021№ 263/21 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.06.2021 за № 773/36395, який додано до Звіту: згідно з Методологією визначення розміру (суми) внеску вартість внеску оцінено у розмірі 36 128,88 грн.
Водночас вартість отриманого внеску від ОСОБА_4 не відображено у п. 2 «Інші внески» розділу ІІ Звіту Партії.
Таким чином, не відображення у Звіті Партії за І квартал 2024 року відомостей про отриманий внесок від ОСОБА_4 у вигляді безоплатної оренди легкового автомобіля Ніссан Мурано 2015 року випуску на користь Партії у пункті 2 «Інші внески» розділу ІІ «Внески та інші надходження» Звіту Партії є порушенням п. 2 ч. 11 ст. 17 Закону.
Крім того, у пункті 1 «Об`єкти нерухомості» розділу І Звіту Партії, зазначено, що у Партії на праві безоплатної оренди перебуває приміщення загальною площею 22 кв. м за адресою: АДРЕСА_1 .
Зазначене приміщення надане Партії у тимчасове користування безоплатно, що є внеском на підтримку Партії в розумінні ст. 14 Закону з моменту отримання такого внеску.
Партією складено висновок, у якому зазначено, що «у зв`язку з військовим станом в Україні і так як вищевказана квартира знаходиться на території поряд з Офісом Президента України, де встановлено особливий режим, зібрати інформацію, яка використовується для визначення розміру (суми) об`єкта внеску, що здійснюється з урахуванням характеристик ідентичних або подібних робіт, товарів або послуг за місцем їх розташування (надання), а також за фізичними, функціональними, кількісними та якісними ознаками, неможливо» (копія висновку про визначення розміру (суми) внеску на підтримку політичної партії додається).
Однак, вказана інформація не відповідає дійсності, оскільки у відкритому доступ наявні джерела, що містять інформацію про ринкову вартість (ціну) ідентичних або подібних об`єктів внеску за посиланнями: https://flatfy.ua/uk/оренда-квартир-київ-мікрорайон-липки та https://dom.ria.com/uk/arenda-kvartir/kiev-rayon-lypky/.
Отже, Партією не виконано процедуру визначення розміру (суми) внеску, наданого на підтримку політичної партії, з метою дотримання обмежень, передбачених статтею 15 Закону, та відображення у Звіті, згідно з Методологією визначення розміру (суми) внеску на підтримку політичної партії у формі робіт, товарів або послуг, затвердженої наказом Національного агентства від 18.05.2021 № 263/21 тa зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.06.2021за № 773/36395, що є порушенням ч. 6 ст. 15 Закону.
Виявлені порушення, що вказані у пунктах І, П та III цього розділу зафіксовано у Висновку про результати перевірки Звіту Партії за І квартал 2024 року від 11.06.2024 N? 541, затвердженого наказом Національного агентства від 12.06.2024 № 149/24, який опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до відповідно до вимог ч. 25 ст.17 Закону.
Доводи адвоката Карповської Л.В., щодо відсутності передбаченої адміністративної відповідальність за подання фінансового звіту Партії, оформленого з порушеннями повністю суперечать диспозиції ст. 212-21 КУпАП, якою імперативно передбачено відповідальність за: 1. порушення встановленого порядку або 2. строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або 3. подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
За такого, вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст. 212-21 КУпАП підтверджується даними, які містяться у: протоколі про адміністративне правопорушення № 50-33/367 від 16.10.2024; витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; Звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Республіканська християнська партія» за 1 квартал 2024 року; копії листа Партії з додатками від 21.05.2024 № 59688/0/07-24; копії висновку про результати перевірки Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Республіканська християнська партія» за І квартал 2024 року 11.06.2024 №541; копії листа політичної партії «Республіканська християнська партія» від 12.07.2021 № 1/07, у т.ч. витягу з протоколу XIV з`їзду політичної партії «Республіканська християнська партія» від 08.06.2019; статуті політичної партії «Республіканська християнська партія»; копії листа політичної партії «Республіканська християнська партія» від 14.10.2024 № 8.
Обставин, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність ОСОБА_1 не встановлено.
При накладенні стягнення на ОСОБА_1 суд враховує характер вчиненого правопорушення, дані про особу правопорушника, ступінь його вини, відсутність обставин, що пом`якшують і обтяжують відповідальність та вважає за доцільне застосувати стягнення у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Керуючись ст. ст. 212-21, 275-280, 283-287 КУпАП, -
П О С Т А Н О В И В :
Визнати ОСОБА_1 винуватим у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, та застосувати адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 5100 (п`ять тисяч сто) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в розмірі 605,60 грн.
Роз`яснюється, що в разі не сплати штрафу в строк, встановлений ч. 1 ст. 307 КУпАП, сума штрафу буде стягнена в порядку примусового виконання постанови в подвійному розмірі.
Постанова може бути оскаржена особою, щодо якої її винесено, до Київського апеляційного суду через районний суд, протягом десяти днів з дня винесення постанови.
Строк виконання постанови три місяці.
Суддя Світлана ГРЕЧАНА
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123931672 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Печерський районний суд міста Києва
Гречана С. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні