Справа № 420/20084/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військово лікарської комісії при комунальному некомерційному підприємстві Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних Херсонської міської ради, третя особа ІНФОРМАЦІЯ_1 , про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Військово лікарської комісії при комунальному некомерційному підприємстві Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних Херсонської міської ради, третя особа ІНФОРМАЦІЯ_1 , про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо недотримання процедури прийняття рішення, яке оформлене довідкою Військово-лікарської комісії при комунальному некомерційному підприємстві "Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради від 24.05.2024; визнання протиправним та скасування рішення, прийняте та надане у формі довідки Військово-лікарської комісії від 24.05.2024 про визнання позивача придатним до військової служби; зобов`язання Військово-лікарську комісію при комунальному некомерційному підприємстві "Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради повторно розглянути військово-медичні документи та здійснити повторне обстеження та медичний огляд з метою визначення придатності/непридатності до військової служби.
Ухвалою суду від 11.09.2024 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що, з огляду на медичну документацію, відповідачем недодержано вимог чинного законодавства України під час процедури проведення огляду хворого, тому позивач вимушений звернутися до суду за захистом порушеного права. Під час обстеження у позивача не відібрані аналізи крові на цукор, аналіз сечі, що є обов`язковими для віку позивача. Також, як вказав позивач, не було відібрано додаткові аналізи для встановлення "важкості порушення зовнішнього дихання" та посилаючись на норми діючого законодавства, просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
27.09.2024 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Так, відповідач вказав, що позивач проходив обстеження в ВЛК при КНП Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних, котра не є ані ВЛК регіонів, ані ЦВЛК, адже законодавством відповідач віднесений до позаштатної ВЛК, рішення якої не оскаржується у судовому порядку. Як вказав відповідач, як слідує із наданих до позовної заяви медичної документації, в картці медичного огляду позивача зазначені результати додаткових методів обстеження, які проводяться перед оглядом військовозобов`язаного, такі як: загальний аналіз крові, флюорографічне обстеження органів грудної клітки. ЕКГ . Біохімічних аналіз крові, загальний аналіз сечі, наявні в епікризі виписному №1741/2024 року оформленому станом на 15.04.2024 року та були враховані ВЛК через ознайомлення з медичними записами в ЕСОЗ. Наведені аналізи сечі та крові на глюкозу характеризували стан позивача в цьому напрямку як задовільний (аналіз крові на глюкозу відповідає нормі, загальний аналіз сечі без відхилень). Відповідач вказав, що позивач під час проходження медичного огляду був оглянутий лікарями військово- лікарської комісії. Під час медичного огляду були поставлені діагнози та висновки спеціалістів згідно з Розкладом хвороб. Кожний з спеціалістів ВЛК записав в облікову картку позивача висновок про придатність до військової служби, відповідну статтю розкладу хвороб, дату огляду та підписав висновок із зазначенням свого прізвища та ініціалів і скріпив особистою печаткою. Як вказав відповідач, загальний діагноз, поставлений ВЛК позивачу: бронхіальна астма змішаного ґенезу, гормонозалежна, середньої важкості персістуючий перебіг, емфізема легенів, легенева недостатність 2 ступеня, хронічно-легенева серце НК1ст. З врахуванням загального діагнозу позивачеві визначено, що він придатний до служби, але із уточненням, а саме «у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВІВ, на закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку і забезпечення». Позивач не заявляє про порушення порядку проведення медичного огляду оформленої у вигляді довідки, між тим стверджує про не дотримання процедури проходження військово-лікарської експертизи, в той час, як обставини що свідчать про порушення процедури позивачем не зазначено.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Довідкою Військово-лікарської комісії при комунальному некомерційному підприємстві "Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради від 24.05.2024 визнано ОСОБА_1 придатним до військової служби.
З врахуванням загального діагнозу позивачеві визначено, що він придатний до служби, але із уточненням, а саме «у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВІВ, на закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку і забезпечення».
За приписами ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначено Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25 березня 1992 року №2232-XII.
Згідно з ч.1 ст.1 Закону №2232 захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
За приписами ч.3 ст.1 Закону №2232 військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення № 402).
П. 1.1 розділу І Положення №402 визначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза-це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів ( п. 1.2 розділу І Положення № 402)
Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі -ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК(ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Пунктом 2.4.5 розділу І Положення №402 врегульовано, що ВЛК регіону має право: приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК.
У разі незгоди з рішенням ВЛК регіону таке рішення може бути оскаржено до ЦВЛК.
У відповідності п.2.5 Положення №402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ВЛК Сухопутних військ Збройних Сил України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.
Позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (не менше ніж три лікарі) і секретаря з числа фахівців з медичною освітою. До складу ВЛК можуть призначатися лікарі інших спеціальностей.
Порядок створення ЛЛК визначається Положенням про лікарсько-льотну експертизу в державній авіації України, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 20 листопада 2017 року № 602, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2017 року за № 1566/31434.
З матеріалів справи з`ясовано, що довідкою Військово-лікарської комісії при комунальному некомерційному підприємстві "Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради від 24.05.2024 визнано ОСОБА_1 придатним до військової служби.
З врахуванням загального діагнозу позивачеві визначено, що він придатний до служби, але із уточненням, а саме «у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВІВ, на закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку і забезпечення».
Суд враховує, що при розгляді позову щодо оскарження рішення лікарських комісій, не може здійснюватися оцінка підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому така оцінка виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку.
Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 р. у справі №806/526/16 зазначив, що в межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Також, відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 р. у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Позивач у позовній заяві вказує на те, що оскаржувана постанова ВЛК винесена відповідачем внаслідок неналежного медичного огляду, а саме під час обстеження у позивача не відібрані аналізи крові на цукор, аналіз сечі, що є обов`язковими для віку позивача. Також, як вказав позивач, не було відібрано додаткові аналізи для встановлення "важкості порушення зовнішнього дихання".
Як вбачається з картки обстеження та медичного огляду, що міститься в матеріалах справи вищезазначених досліджень саме відповідачем зроблено не було.
Суд зазначає, що законодавством регламентовано чітку процедуру проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця ВЛК. При цьому медичний огляд військовослужбовця повинен здійснюватися за методом індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби, тобто з урахуванням усіх медичних показників щодо стану здоров`я особи.
Натомість відповідачем не обґрунтовано та не доведено з урахуванням яких факторів було зроблено висновок про придатність позивача до військової служби, оскільки в неповному обсязі було здійснений медичний огляд з урахуванням вимог Положення №402
Суд констатує, що надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби виходить за межі розгляду суду, а означені питання є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.
В даному випадку, документи що містяться в матеріалах справи свідчать про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення ВЛК.
З огляду на вищевикладене, суд приходить висновку, що належним та достатнім буде задоволення позовних вимог позивача шляхом:
- визнання протиправним та скасування рішення, прийняте та надане у формі довідки Військово-лікарської комісії від 24.05.2024 про визнання позивача придатним до військової служби;
- зобов`язання Військово-лікарську комісію при комунальному некомерційному підприємстві "Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради повторно розглянути військово-медичні документи та здійснити повторне обстеження та медичний огляд з метою визначення придатності/непридатності до військової служби.
Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача та оскільки вимозі про зобов`язання відповідача вчинити певні дії передує вимога про встановлення порушення прав, свобод та інтересів позивача, судовий збір за другу(похідну) вимогу позивача не стягувався, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судового збору у розмірі 1211,20 грн.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295, 382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправним та скасування рішення, прийняте та надане у формі довідки Військово-лікарської комісії від 24.05.2024 про визнання ОСОБА_1 придатним до військової служби;
Зобов`язати Військово-лікарську комісію при комунальному некомерційному підприємстві "Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради повторно розглянути військово-медичні документи та здійснити повторне обстеження та медичний огляд ОСОБА_1 з метою визначення придатності/непридатності до військової служби.
Стягнути з Військово-лікарську комісію при комунальному некомерційному підприємстві "Херсонська міська клінічна Лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради (код ЄДРПОУ 02004120, м.Херсон, вул. Комарова 2) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123942153 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні