Постанова
від 20.12.2024 по справі 380/29846/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/29846/23 пров. № А/857/24161/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого-суддіКузьмича С. М.,

суддівГудима Л.Я., Качмара В.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові справу за апеляційною скаргою ІНФОРМАЦІЯ_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2024 року (ухвалене головуючим суддею Ланкевич А.З. у м. Львові) у справі № 140/4938/24 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулася до суду із адміністративним позовом до відповідача в якому просила:

визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 , поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення виплат одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 ;

зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_5 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення виплат одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 , отриману 05.09.2023, та виконати дії, передбачені п.4.2 розділу ІV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023;

визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_6 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 , поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення виплат одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 ;

зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_7 розглянути заяву ОСОБА_1 , поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення виплат одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 , отриману 31.08.2023, та виконати дії, передбачені п.4.2 розділу ІV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023;

зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_8 вчинити дії, передбачені підп.3.2 Розділу ІІІ, підп.4.3 розділу IV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.23 року стосовно заяви ОСОБА_1 , поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення виплат одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 , в тому числі скласти висновок щодо можливості призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_4 утриманцю загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 та разом з іншими документами, поданими ОСОБА_1 , направити на розгляд в департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України;

зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_9 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) вчинити дії, передбачені підп.3.2 Розділу ІІІ, підп.4.3 розділу IV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.23 року, стосовно заяви ОСОБА_1 , поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення виплат одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 , в тому числі скласти висновок щодо можливості призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_4 утриманцю загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 та разом з іншими документами, поданими ОСОБА_1 , направити на розгляд в департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України;

зобов`язати Міністерство оборони України розглянути заяву ОСОБА_1 , поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення виплат одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 , отриману 04.09.2023, та виконати дії, передбачені п.4.4, п.4.5 розділу ІV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023.

В обґрунтування позовних вимог вказувала на те, що згідно довідки Франківського відділу соціального захисту від 31.07.2023 №1852 малолітня дитина позивачки ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , відноситься до осіб, на яких поширюється чинність п.5 ч.1 ст.10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», і такий має право на пільги, передбачені ст.15 цього ж Закону, як член сім`ї загиблого ОСОБА_5 , в т.ч. на отримання одноразової грошової допомоги по загиблому ОСОБА_5 . У зв`язку із цим, у серпні 2023 року позивач звернулась до Покровського РТЦКСП, ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі ІНФОРМАЦІЯ_11 ) та Міністерства оборони України із заявами про нарахування і виплату одноразової грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168, на її сина ОСОБА_4 , однак відповідь отримала лише від ІНФОРМАЦІЯ_12 . Зокрема, листом від 28.09.2023 №13/7568 їй повідомлено, що кошти, заплановані для виплат одноразової грошової допомоги по загиблому ОСОБА_5 , вже розподілені між заявниками та виплачуються; крім того, вказано, що в своїй першій заяві позивач не зазначала про наявність неповнолітнього сина. Зазначила, що відповіді від інших адресатів (відповідачів) не надходило.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08.08.2024 адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_13 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 02.08.2023, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення та виплату одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 . Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_14 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.08.2023, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення та виплату одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 , та вчинити дії, передбачені п.4.2 розділу ІV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023. Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 02.08.2023, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення та виплату одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 . Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_15 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.08.2023, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення та виплату одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 , та вчинити дії, передбачені п.4.2 розділу ІV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що ІНФОРМАЦІЯ_11 та Покровський РТЦКСП допустили протиправну бездіяльність, яка полягає у не вчиненні дій, передбачених п.4.2 розділу IV Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану затверджений Наказом Міністерства оборони України 25.01.2023 року №45, який набрав чинності 31.01.2023 року (далі Порядок №45), зокрема не надіслали обласним ТЦКСП документи позивача, подані в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , для призначення та виплати ОГД за загиблого ОСОБА_5 .

Разом з цим, суд першої інстанції врахував, що нарахуванню й виплаті спірної винагороди передує певний алгоритм дій, описаний вище. Оскільки ІНФОРМАЦІЯ_16 не отримували від ІНФОРМАЦІЯ_17 документів для призначення та виплати ОГД, як-то передбачено розділом IV Порядку №45, відтак відсутні правові підстави зобов`язувати їх скласти висновок щодо можливості призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_6 , як утриманцю загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 , та разом з іншими документами, поданими позивачем, направити на розгляд в Департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України.

Суд звернув увагу, що наперед невідомо, чи буде порушено право позивача щодо подання/неподання висновку щодо можливості призначення ОГД після отримання документів від районних ТЦКСП. Тобто вказані вимоги є передчасними.

Аналогічно не підлягає задоволенню вимога про зобов`язання Міністерства оборони України розглянути заяву позивача, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення ОГД за загиблого ОСОБА_5 , та виконати дії, передбачені п.4.4, п.4.5 розділу ІV Порядку №45, адже вказаний відповідач не отримував у порядку, встановленому п.4.4 Порядку №45, документів від Львівського та/чи ІНФОРМАЦІЯ_18 .

Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_15 , у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позов.

Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, з наступних підстав.

З матеріалів справи слідує, що згідно свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 , виданого 19.06.2020 року Селидівським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Харків), між позивачем та ОСОБА_5 зареєстровано шлюб 19.06.2020 року.

Від попереднього шлюбу у позивача є неповнолітній син ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 .

ОСОБА_5 номер обслуги 2 мотохітного відділення 2 мотопіхотного взводу 2 мотопіхотної роти, проходив військову службу у Збройних Силах України та наказом командира Військової частини НОМЕР_4 (по стройовій частині) від 29.10.2022 №302 виключений зі списків особового складу, у зв`язку із загибеллю ІНФОРМАЦІЯ_19 .

Згідно витягу з протоколу №319 від 17.02.2023 засідання 12 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців, травма старшого солдата ОСОБА_5 , 1996 р.н. «Вибухова травма. Інші уточнені травми декількох ділянок тіла. Ушкодження внаслідок військових дій від вибухів та осколків», яка призвела до смерті ІНФОРМАЦІЯ_19 , що підтверджується Свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_5 , виданим 26.07.2022 Селидівським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Харків); Лікарським свідоцтвом про смерть №3538, виданим 18.07.2022 Дніпропетровським обласним бюро СМЕ; витягом з наказу командира Військової частини НОМЕР_4 від 29.10.2022 №302 (по стройовій частині) травма і причина смерті: так, пов`язані із захистом Батьківщини.

У березні 2023 року позивач та батьки загиблого звернулись до Покровського РТЦКСП із заявою про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

19.05.2023 Комісією Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум прийнято рішення про призначення одноразової грошової допомоги: батьку, матері та дружині загиблого ІНФОРМАЦІЯ_19 ОСОБА_5 в сумі 15000000,00 грн у рівних частках кожному.

Згідно посвідчення серії НОМЕР_6 , виданого 09.06.2023 ІНФОРМАЦІЯ_20 , син позивача ОСОБА_4 має право на пільги, встановлені законодавством України для дітей, військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби.

17.07.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області видано довідку про те, що позивач перебуває на обліку як отримувач пенсії в разі втрати годувальника за чоловіка ОСОБА_5 на сина ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

02.08.2023 позивач звернулась із заявами до Покровського РТЦКСП, Галицько-Франківського об`єднаного РТЦКСП та Міністерства оборони України про призначення одноразової грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168, на її сина ОСОБА_4 . До заяви додала на ступні документи: копія свідоцтва про смерть ОСОБА_5 серії НОМЕР_7 ; копія свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_8 ; копія свідоцтва про народження ОСОБА_4 серії НОМЕР_9 ; копія витягу з протоколу №319 від 17.02.2023 засідання 12 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців, травма старшого солдата ОСОБА_5 ; копія витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_4 від 29.10.2022 №302 про виключення ОСОБА_5 зі списків особового складу; копія витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_4 від 28.02.2022 року №59; копія довідки про участь особи у здійсненні заходів із забезпечення оборони України, захисту безпеки населення і інтересів держав, у звязку з військовою агресією Російської Федерації проти України від 21.01.2023 №238; копія лікарського свідоцтва про смерть №3538 від 18.07.2022; копія довідки Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 17.07.2023 №1300-5203-8/103814; копія листа ІНФОРМАЦІЯ_12 від 12.07.2023 №13/5423, згідно якого кошти, які були заплановані на виплату одноразової грошової допомоги по загиблому військовослужбовцю старшому солдату ОСОБА_5 , вже розподілені між заявниками; копія посвідчення серії НОМЕР_10 ; копія посвідчення дитини військовослужбовця, який загинув (помер) чи пропав безвісти під час проходження військової служби серії НОМЕР_6 ; копія посвідчення серії НОМЕР_11 ; довідку про банківські реквізити позивача.

Листом ІНФОРМАЦІЯ_11 від 13.09.2023 повідомлено позивача, що якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Листом Покровського РТЦКСП від 26.09.2023 повідомлено позивача, що кошти, заплановані для виплати одноразової грошової допомоги по загиблому ОСОБА_5 , вже розподілені та виплачуються заявникам. Також, нагадано, що при оформленні одноразової грошової допомоги в своїй попередній заяві на її виплату, в графі про відомих членів сім`ї та утриманців загиблого, не вказано інших, крім його матері та батька. Повідомлено, що згідно п.1.6 Наказу Міністерства оборони України від 25.01.2023 №45 якщо після призначення та виплати ОГД у повному розмірі звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги між особами, які мають на неї право, вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Крім того, листом ІНФОРМАЦІЯ_12 від 22.11.2023 року «Про надання інформації щодо ОСОБА_1 » повідомлено ІНФОРМАЦІЯ_21 , що 24.02.2023 року за вихідним №13/1629 у Покровському РТЦКСП було оформлено пакет документів щодо можливості призначення тримання одноразової грошової допомоги (далі - ОГД) рідним загиблого ОСОБА_5 , а саме, матері, батьку та дружині ОСОБА_1 , їм було призначено ОГД та в теперішній час виплачуються кошти. У серпні та вересні 2023 року від дружини загиблого ОСОБА_1 надходили заяви з проханням виплати ОГД на сина від першого шлюбу, який (як в заявах) був утриманцем загиблого. У відповіді на ці заяви Покровським РТЦКСП було зазначено, що дружина загиблого ОСОБА_1 у своїй заяві для отримання ОГД, у графі про інших членів сім`ї вказала тільки батька та матір загиблого. Також їй було повідомлено, що кошти, призначені для виплати ОГД, вже розподілені та виплачуються заявникам.

Листом Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України від 25.10.2023 року повідомлено позивача, що відповідно до Порядку №45 органами, уповноваженими приймати документи від осіб, які можуть звернутися за ОГД, є районні (міські) ТЦКСП, а тому заявникові пропонується звернутися безпосередньо до будь-якого ТЦКСП, незалежно від місця реєстрації, та надати відповідні документи.

Листом фінансово-економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_22 від 22.11.2023 року повідомлено позивача, що: «За дорученням у межах повноважень розглянуто Ваше звернення від 02.08.2023 до Міністерства оборони України щодо виплати одноразової грошової допомоги Вашому сину, як утриманцю Вашого загиблого чоловіка.

Повідомляємо, що Комісією Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум (далі - Комісія), батьку, матері та дружині загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 призначено одноразову грошову допомогу в розмірі 15000000,00 грн в рівних частках кожному (протокол від 19.05.2023 року №166/168).

… Ураховуючи зазначене, для внесення змін до протоколу засідання Комісії, пропонуємо Вам надати до ІНФОРМАЦІЯ_23 документ, який підтверджує, що Ваш син, ОСОБА_7 є утриманцем ІНФОРМАЦІЯ_24 чоловіка ОСОБА_5 ».

Позивач вважає, що оскаржувана бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_12 та Галицько-Франківського об`єднаного РТЦКСП щодо розгляду її заяви, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення одноразової грошової допомоги за загиблого ОСОБА_5 є протиправною, звернулася до суду з відповідними позовними вимогами.

Оскільки учасники справи не оскаржують рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову, то в силу приписів статті 308 КАС України, рішення суду першої інстанції в цій частині не є предметом перегляду судом апеляційної інстанції.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Соціальний захист військовослужбовців це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом (стаття 1 Закону № 2011-ХІІ).

Тобто, на Державу покладається конституційний обов`язок посиленого соціального захисту військовослужбовців і членів їхніх сімей.

Статтею 1-1 Закону № 2011-XII визначено, що законодавство про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей базується на Конституції України і складається з цього Закону та інших нормативно-правових актів.

За змістом підпункту 2 п. 1 ст. 3 Закону № 2011-XII дія цього Закону поширюється, зокрема, на членів сімей військовослужбовців, які загинули.

Відповідно до п. 1 ст. 16 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Згідно з підпунктом 1 п. 2 ст. 16 Закону № 2011-ХІІ одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби.

Статтею 16-1 Закону № 2011-ХІІ передбачено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).

Частинами 1, 6, 9 ст. 16-3 Закону №2011-XII визначено, що одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. У разі відмови якоїсь з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або якщо одна із зазначених осіб у строк, встановлений пунктом 8 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги. Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.

Одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами.

Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. У подальшому воєнний стан продовжувався і триває до цього часу.

На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 Про введення воєнного стану в Україні та № 69 Про загальну мобілізацію Кабінет Міністрів України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - Постанова № 168).

Відповідно до положень п. 2 Постанови № 168 установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.

У разі відмови однієї або кількох осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, від її отримання або якщо зазначені особи протягом трьох років з дня виникнення у них такого права його не реалізували, їх частки розподіляються між іншими особами, які мають право на одноразову грошову допомогу. Особам, які мають право на одноразову грошову допомогу, виплата їх частки здійснюється незалежно від реалізації такого права іншими особами.

Якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Одноразова грошова допомога виплачується особі шляхом перерахування коштів уповноваженим органом на рахунок в установі банку державного сектору, зазначеного одержувачем у заяві.

Відтак, Постанова № 168 є нормативно-правовим актом, який встановлює право на отримання одноразової грошової допомоги сім`ям загиблих осіб, зазначених у пунктах 1-1-2 цієї постанови, у період дії воєнного стану. Водночас постанова № 168 не визначає порядок і умови виплати одноразової грошової допомоги.

Алгоритм її призначення та виплати, перелік необхідних документів визначають Порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, затверджені наказом Міністерства оборони України від 25.01.2023 № 45 (далі - Порядок № 45).

Розділом IV Порядку №45 передбачено алгоритм опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати одноразової грошової допомоги (далі - ОГД).

Члени сім`ї звертаються до районного (міського) ТЦКСП незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2. Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням У разівідсутності документів, які підтверджують загибель військовослужбовця (смерть померлого внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини у період дії воєнного стану, що настала не пізніше, ніж через один рік після такого поранення (контузії, травми, каліцтва)), та виплату йому винагороди, передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 за №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», районний (міський) ТЦКСП здійснює розшук відсутніх документів шляхом направлення запитів до військової частини (лікувального закладу), обласного (Київського міського) ТЦКСП, підрозділу персоналу ІНФОРМАЦІЯ_22 (пункти 4.1., 4.2).

Відповідно до пункту 4.3. Порядку №45 обласний (Київський міський) ТЦКСП перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання ОГД а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи (додаток 2). На підставі витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян (надалі по тексту також - ДРАЦСГ) перевіряє документи, що підтверджують родинні зв`язки загиблого (померлого) з заявниками, в тому числі щодо зміни прізвища, імені, по батькові, встановлення батьківства, усиновлення, наявності запису відомостей про батька за вказівкою матері (стаття 135 Сімейного кодексу України). Результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ТЦКСП зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки). Комплект документів надсилається з використанням системи електронного документообігу, для цього він сканується у один файл формату РОБ, на який накладається кваліфікований електронний підпис. У разі тривалої відсутності зв`язку (понад 5 робочих днів) комплект документів надсилається на паперових носіях, а після відновлення зв`язку - невідкладно ще раз з використанням системи електронного документообігу. Якщо після надсилання документів для призначення та виплати ОГД отримано документи (інформацію) щодо інших осіб, які можуть бути віднесені до зазначених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» або можуть звернутися за призначенням та виплатою цієї допомоги, не пізніше наступного робочого дня повідомляє про це Департамент соціального забезпечення встановленим порядком.

Пунктом 4.4. Порядку №45 передбачено, що Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (Київського міського) ТЦКСП документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу XIII Інструкції №280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану. У разі отримання листа Кадрового центру Збройних Сил України щодо відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення не пізніше 5 робочих днів повідомляє про це обласний (Київський міський) ТЦКСП, який надіслав документи, для інформування про це військової частини та членів сім`ї загиблого. Через ЗО днів після отримання листа з ТЦКСП щодо проведеного інформування повторно надсилає відповідний запит. У разі повторного підтвердження відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану за результатами отриманого листа Кадрового центру Збройних Сил України подає документи на розгляд Комісії Міноборони. Після отримання підтвердження Кадрового центру Збройних Сил України щодо віднесення загиблого військовослужбовця до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення доводить до обласних (Київського міського) ТЦКСП результати попереднього опрацювання документів для їх перевірки щодо відповідності чинному законодавству та впродовж 3-х робочих днів опрацьовує отримані від них пропозиції. В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.

Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_22 для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ТЦКСП, та, у разі її призначення, - готує проекти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного (Київського міського) ТЦКСП. (пункт 4.5. Порядку №45).

Як передбачено пунктом 4.6. Порядку №45 районні (міські) ТЦКСП, які здійснювали оформлення документів для призначення ОГД повідомляють заявників (з дотриманням вимог чинного законодавства щодо захисту персональних даних) про прийняте головним розпорядником коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання).

Проаналізувавши наведені вище положення колегія суддів зробила висновок, що районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника документи і надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням, в свою чергу обласний (Київський міський) ТЦКСП перевіряє отримані документи і результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ТЦКСП зазначаються у висновку та доповіді, які разом з іншими документами, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки). В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони. Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_22 для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ТЦКСП.

Відтак, законодавством встановлено чіткий алгоритм дій щодо призначення ОГД та її виплати.

Разом з цим, саме Міністерство оборони України в особі Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України є повноважним на прийняття рішення щодо призначення ОГД, а також щодо відмови у призначенні, або повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю.

Як встановив суд першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що листом ІНФОРМАЦІЯ_11 від 13.09.2023 повідомлено позивача, що якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Крім того, листом ІНФОРМАЦІЯ_12 від 26.09.2023 повідомлено позивача, що кошти, заплановані для виплати одноразової грошової допомоги по загиблому ОСОБА_5 , вже розподілені та виплачуються заявникам. Також, нагадано, що при оформленні одноразової грошової допомоги в своїй попередній заяві на її виплату, в графі про відомих членів сім`ї та утриманців загиблого, не вказано інших, крім його матері та батька. Повідомлено, що згідно п.1.6 Наказу Міністерства оборони України від 25.01.2023 №45 якщо після призначення та виплати ОГД у повному розмірі звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги між особами, які мають на неї право, вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Аналізуючи наведені вище листи та Порядок №45 колегія суддів поділяє висновок суду першої інстанції, що районний ТЦКСП є орган, який уповноважений приймати від заявника документи, завіряти їх копії та надсилати їх обласному ТЦКСП разом з доповіддю про результати проведеної роботи щодо встановлення повного кола осіб, які можуть звернутися за ОГД.

Натомість обласний ТЦКСП перевіряє ці документи, визначає осіб, які мають право на одержання ОГД та подає висновок щодо можливості призначення ОГД у Департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України (через Управління соціальної підтримки).

Відтак, суд першої інстанції вірно зазначив, що Галицько-Франківський РТЦКСП та Покровський РТЦКСП допустили протиправну бездіяльність, яка полягає у не вчиненні дій, передбачених п.4.2 розділу IV Порядку №45, зокрема не надіслали обласним ТЦКСП документи позивача, подані в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , для призначення та виплати ОГД за загиблого ОСОБА_5 .

А тому, апеляційний суд вважає підставними доводи позову в частині визнання протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_13 та ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо розгляду заяв ОСОБА_1 від 02.08.2023, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення та виплату одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 та зобов`язати їх повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 02.08.2023, поданої в інтересах малолітнього сина ОСОБА_4 , про призначення та виплату одноразової грошової допомоги для ОСОБА_4 в особі матері ОСОБА_1 за загиблого ОСОБА_5 , та вчинити дії, передбачені п.4.2 розділу ІV Наказу Міністерства оборони України №45 від 25.01.2023.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.

Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2024 року у справі № 140/4938/24 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає. Крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2024
Оприлюднено23.12.2024
Номер документу123945340
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —380/29846/23

Постанова від 20.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 08.08.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні