Постанова
від 28.10.2024 по справі 920/194/24
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" жовтня 2024 р. Справа№ 920/194/24

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Скрипки І.М.

суддів: Хрипуна О.О.

Мальченко А.О.

при секретарі судового засідання Цікра А.

за участю представників сторін згідно протоколу судового засідання від 28.10.2024

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» на рішення Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 (повний текст рішення підписано 01.04.2024)

у справі №920/194/24 (суддя Резніченко О.Ю.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла»

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Країна Оз»

про стягнення 259 475,64 грн,-

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з відповідача 259 475,64 грн заборгованості за спожиті послуги з постачання теплової енергії за період з листопада 2021 по квітень 2023, у тому числі: 248860,23 грн основного боргу, 3075,06 грн пені, 2527,45 грн - 3% річних та 5012,90 грн інфляційних втрат, надані за адресою: м. Суми, вул. Пролетарська, 61.

Позов обґрунтовано тим, що відповідач, як співвласник багатоквартирного будинку, зобов`язаний згідно ч.5 ст. 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» укласти з позивачем індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання, який було опубліковано на веб-сайті позивача. На думку позивача, договір на поставку теплової енергії вважається укладеним з 06.12.2021. Тому позивачем було нараховано відповідачу заявлену до стягнення суму за надані послуги з теплопостачання.

Відповідач проти позову заперечує з огляду на те, що нежитлове приміщення за адресою: м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61, було придбано відповідачем 06.03.2014. При цьому, попереднім власником було проведено роботи по відключенню приміщення від систем теплопостачання.

Щодо обсягу теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування, на думку відповідача, позивачем наданий необґрунтований та не підтверджений належними доказами розрахунок.

Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття

Рішенням Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 у справі №920/194/24 у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Країна Оз» про стягнення 259475 грн 64 коп. відмовлено повністю.

Судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3892 грн 13 коп. покладено на позивача.

Відмовляючи у задоволенні позову, місцевий господарський суд виходив з недоведеності та необґрунтованості позовних вимог.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач 22.04.2024 (документ сформований в системі «Електронний суд») звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Апелянт вважає оскаржуване рішення незаконним постановленим з порушенням та неправильним застосуванням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи.

Доводи позивача, викладені в апеляційній скарзі, зводяться до наступного:

- відповідачем не було надано суду доказів подання акту про відключення від 22.05.2012 на затвердження комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення, та отримання погодженого комісією акту. Акт приймання виконаних робіт від 22.05.2012 року не містить відмітки про його погодження комісією з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення.

Більш того, акт про відключення квартири від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП є документом затвердженої форми, що була передбачена додатком № 4 до Порядку. Проте наданий Відповідачем акт про виконання робіт від 22.05.2012 року їй не відповідає ні за змістом, ні за формою і навіть не передбачає можливості погодження його уповноваженим органом.

- обмеження щодо періоду, в який споживач несе обов`язок по оплаті послуг у зв`язку з самовільним відключенням від мереж централізованого опалення чинне законодавство не містить. Відповідач зобов`язаний оплачувати послуги Позивача з постачання теплової енергії в такому ж порядку і розмірах, якби відключення приміщення від мереж теплопостачання проведено не було.

- відповідач у будь-якому випадку зобов`язаний оплачувати свою частку витрат на обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі, розраховану згідно Методики розподілу, незалежно від факту споживання належним йому приміщенням теплової енергії.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині стягнення вартості теплової енергії для загальнобудинкових потреб суд зазначив, що окремого розрахунку частки, яку повинен сплатити відповідач на загальнобудинкові потреби, Позивач суду не надав.

- обсяги теплової енергії, витраченої на загальнобудинкові потреби опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі, що підлягають оплаті Відповідачем, розраховані у відповідності до вимог законодавства, визначено у довідках про розподіл теплової енергії, доданих до позовної заяви. У довідках також зазначено порядок розрахунку відповідних обсягів теплової енергії.

- згідно вказаних довідок у період з лютого 2022 року по квітень 2023 року Відповідачу

було надано послуги з постачання теплової енергії для загальнобудинкових потреб у обсягах: - у лютому 2022 року - 0,900806 Гкал; - у березні 2022 року - 1,180225 Гкал; - у квітні 2022 року - 0,233287 Гкал; - у листопаді 2022 року - 0,793519 Гкал; - у грудні 2022 року - 1,116469 Гкал; - у січні 2023 року - 1,106475 Гкал; - у лютому 2023 року - 1,023198 Гкал; - у березні 2023 року - 0,994957 Гкал; - у квітні 2022 року - 0,216894 Гкал.

- позивач відзначає, що у період до 28.01.2022 року чинна редакція Методики розподілу не передбачала механізму нарахувань для будинків без засобу обліку теплової енергії, нарахування за листопад 2021 року - січень 2022 року для відповідних будинків проводилися у відповідності до положень Правил надання послуг з постачання теплової енергії та Правил користування тепловою енергією, що не передбачали окремого нарахування на загальнобудинкові потреби опалення. Тож за відповідний період загальнобудинкові витрати Позивачем не нараховувалися та не стягувалися.

У період листопад 2021 року - квітень 2022 року тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради від 06.11.2022р. № 636 «Про встановлення Товариству з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» тарифів на теплову енергію, її виробництво та постачання, тарифів на послуги з постачання теплової енергії» на рівні 7 689,34 грн за 1 Гкал (з ПДВ) для категорії «інші споживачі».

У період листопад 2022 року - квітень 2023 року тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради 27.10.2022 № 476 «Про застосування тарифів на теплову енергію, (її виробництво, транспортування, постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано» на рівні 6 407,78 грн за 1 Гкал (без ПДВ) для категорії споживачів «інші споживачі» (пункт 1.1.3.1 вказаного рішення).

Вартість теплової енергії спожитої на загальнобудинкові потреби опалення, що підлягає оплаті Відповідачем, за відповідний місяць розраховується як обсяг теплової енергії

на загальнобудинкові потреби, Гкал х тариф на теплову енергію з ПДВ та складає:

1. За лютий 2022 року = 0,900806 Гкал х 7 689,34 грн = 6 926,60 грн.

2. За березень 2022 року = 1,180225 Гкал х 7 689,34 грн = 9 075,15.

3. За квітень 2022 року = 0,233287 Гкал х 7 689,34 грн = 1 793,82 грн.

4. За листопад 2022 року = 0,793519 Гкал х 7 689,34 грн = 6 101,63 грн.

5. За грудень 2022 року = 1,116469 Гкал х 7 689,34 грн = 8 584,91 грн.

6. За січень 2023 року = 1,106475 Гкал х 7 689,34 грн = 8 508,06 грн.

7. За лютий 2023 року = 1,023198 Гкал х 7 689,34 грн = 7 867,71 грн.

8. За березень 2023 року = 0,994957 Гкал х 7 689,34 грн = 7 650,56 грн.

9. За квітень 2023 року = 0,216894 Гкал х 7 689,34 грн = 1 667,77 грн.

Всього за період з лютого 2022 року по квітень 2023 року вартість теплової енергії для загальнобудинкових потреб, що підлягає оплаті споживачем, складає 58 176,21 грн.

-враховуючи наявність у матеріалах справи розрахунків обсягів витрат теплової енергії на загальнобудинкові потреби опалення та доказів щодо встановлення вартості теплової енергії суд першої інстанції у будь-якому випадку був обов`язаний провести власний розрахунок вартості фактично спожитої теплової енергії за загальнобудинкові потреби опалення та задовільнити позов в частині стягнення її вартості, проте не зробив цього.

Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 22.04.2024 апеляційну скаргу передано на розгляд судді Скрипці І.М., сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Хрипун О.О., Мальченко А.О.

Колегією суддів встановлено, що апеляційна скарга подана безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 25.04.2024 витребувано у Господарського суду Сумської області матеріали справи №920/194/24.

Відкладено розгляд питання про відкриття чи відмову у відкритті апеляційного провадження, повернення без розгляду апеляційної скарги або залишення апеляційної скарги без руху за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» на рішення Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 до надходження до Північного апеляційного господарського суду матеріалів справи №920/194/24.

Матеріали справи №920/194/24 надійшли до Північного апеляційного господарського суду та були передані головуючому у справі після виходу з відпустки.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 14.05.2024 залишено апеляційну скаргу без руху з підстав не зазначення відомостей щодо наявності або відсутності зареєстрованого електронного кабінету Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» та його представника - адвоката Бирченка Б.В. в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС.

24.05.2024 (документ сформований в системі «Електронний суд» 23.05.2024) представником апелянта подано заяву про усунення недоліків апеляційної скарги, до якої долучено апеляційну скаргу в новій редакції із зазначенням відомостей про наявність електронних кабінетів у позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла», його представника - адвоката Бирченка Б.В. та відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Країна Оз» в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 29.05.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» на рішення Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 у справі №920/194/24, справу призначено до розгляду на 29.07.2024.

Розпорядженням Керівника апарату від 23.07.2024 №09.1-08/2426/24 у зв`язку з перебуванням судді Мальченко А.О. у відпустці з 15.07.2024, справу №920/194/24 передано на повторний автоматизований розподіл судових справ.

Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.07.2024 справу №920/194/24 передано на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі головуючого судді: Скрипки І.М., суддів: Хрипуна О.О., Гончарова С.А.

18.07.2024 (документи сформовані в системі «Електронний суд» 17.07.2024) через підсистему «Електронний суд» представником Товариства з обмеженою відповідальністю «Країна Оз» - адвокатом Гриценко Б.М. подано клопотання про його участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції із застосуванням власних технічних засобів.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 24.07.2024 прийнято до провадження колегією суддів у визначеному складі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» на рішення Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 у справі №920/194/24, зазначено, що розгляд справи відбудеться 29.07.2024.

Під час апеляційного перегляду у справі оголошувались перерви з об`єктивних причин, останній раз на 28.10.2024.

Розпорядженням Керівника апарату від 24.10.2024 №09.1-08/3995/24 у зв`язку з перебуванням судді Гончарова С.А. у відрядженні з 23.10.2024 по 26.10.2024 та виходом у тривалу відпустку з 27.10.2024, справу №920/194/24 передано на повторний автоматизований розподіл судових справ.

Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.10.2024 справу №920/194/24 передано на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі головуючого судді: Скрипки І.М., суддів: Хрипуна О.О., Мальченко А.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 24.10.2024 прийнято до провадження колегією суддів у визначеному складі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» на рішення Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 у справі №920/194/24, зазначено, що розгляд справи відбудеться 28.10.2024.

10.06.2024 до матеріалів справи від представника відповідача отримано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого останній спростовує доводи апелянта та просить оскаржуване рішення залишити без змін.

Явка представників сторін

В судовому засіданні апеляційної інстанції 28.10.2024 представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги з підстав, викладених у ній, просив оскаржуване рішення скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позову.

В судовому засіданні 28.10.2024 представник відповідача заперечували проти задоволення апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, прийняте у справі рішення суду просив залишити без змін.

В судовому засіданні 28.10.2024 відповідно до ст. 240, 283 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції

Рішеннями Виконавчого комітету Сумської міської ради № 627 від 20.10.2021 року та № 521 від 22.11.2022 року (а.с. 11-25) ТОВ «КППВ» визначено виробником та виконавцем послуг з постачання теплової енергії в межах території обслуговування, визначеної додатками до вказаних рішень.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Країна Оз» є власником нежитлового приміщення загальною площею 147,80 кв.м. у будівлі за адресою м. Суми, вул. Пролетарська, 61 , що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с. 26) .

Згідно акту обстеження від 20.03.2023 (а.с. 10), працівниками Позивача було проведено обстеження нежитлового приміщення Відповідача за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61, у якому зафіксовано, що вказане приміщення опалюється за допомогою індивідуального джерела теплопостачання, при цьому дозвільні документи встановлення індивідуального опалення у Позивача як виконавця послуг з постачання теплової енергії відсутні.

Листом від 24.07.2023 № 971 Позивач звернувся до Відповідача з вимогою про надання ТОВ «КППВ» дозвільних документів на відключення нежитлового приміщення загальною площею 147,80 кв.м. у будівлі за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 від мереж централізованого опалення та встановлення індивідуального джерела теплопостачання.

Відповіді на вказаний лист Позивач від Відповідача не отримав.

Враховуючи викладене, листом № 140 від 05.02.2024 Позивач звернувся до АТ «Сумське НВО», що було виконавцем послуг з постачання теплової енергії у період 2000 - 2021 років з запитом щодо надання документів на відключення нежитлового приміщення загальною площею 147,80 кв.м. у будівлі за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 від мереж централізованого опалення.

Листом № 18-7/9 від 07.02.2024 (а.с. 29) АТ «Сумське НВО» повідомило, що відповідні документи у нього відсутні.

Крім того, листом № 1194 від 11.09.2023 року Позивач звернувся до голови Сумської міської ради з запитом на отримання публічної інформації, у якому просив надати інформацію про те, чи приймалося постійно діючою міською міжвідомчою комісією з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води або ж будь-яким іншим уповноваженим органом Виконавчого комітету Сумської міської ради рішення про відключення нежитлового приміщення загальною площею 147,80 кв.м. у будівлі за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 від мереж централізованого опалення, або ж про відмову у відключенні вказаного приміщення від мереж централізованого опалення, та надати копії відповідного рішення та документів, що подавалися заявником для його отримання, у разі його наявності.

Листом від 14.09.2023 № 100/05.01-14 (а.с.30) Департамент інфраструктури міста Сумської міської ради повідомив Позивача про те, що запитувана інформація та документи стосовно прийняття рішення постійно діючою комісією для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води про відключення нежитлового приміщення за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 від централізованого опалення в Департаменті інфраструктури міста Сумської міської ради відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись чинним законодавством та практикою Верховного Суду Позивачем було проведено нарахування Відповідачу за послуги з постачання теплової енергії для потреб нежитлового приміщення за період з листопада 2021 року по квітень 2023 року.

Проводячи нарахування, позивач виходить з того, що частина 5 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.

У відповідності до пункту 13 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою КМУ № 830 від 21.08.2019 року, надання послуги здійснюється виключно на договірних засадах.

Послуга надається споживачеві згідно з умовами договору, що укладається відповідно до типових договорів про надання послуги відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Фактом приєднання споживача до умов індивідуального договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуги.

Співвласники багатоквартирного будинку за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин у строк, встановлений законодавством, тож у відповідності до статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання, опублікований на веб-сайті ТОВ «КППВ», вважається укладеним з усіма співвласниками вказаного будинку.

Враховуючи викладене, договір на постачання теплової енергії між Позивачем та Відповідачем вважається укладеним з 06.12.2021 року.

Позивач відзначає, що для ведення діловодства на підприємстві договір з Відповідачем було зареєстровано за внутрішнім номером № ПР441/001 і саме вказаний номер договору використовується Позивачем у актах приймання-передачі теплової енергії, рахунках, вимогах про оплату, тощо.

У відповідності до п. 5 типового індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії, розміщеного на сайті ТОВ «КППВ» у мережі інтернет, виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.

Відповідно до пункту 11 Договору, обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22 листопада 2018 р. № 315 (далі - Методика розподілу).

Багатоквартирний будинок за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 не обладнаний вузлом комерційного обліку теплової енергії, отже, до встановлення такого вузла обліку загальний обсяг споживання послуги у будинку визначається відповідно до формул 10 - 12 Методики розподілу.

Згідно пункту 24 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019р. № 830 ( далі - Правила ), розподіл між споживачами обсягу спожитої у будівлі послуги здійснюється з урахуванням показань вузлів розподільного обліку/приладів-розподілювачів теплової енергії, а у разі їх відсутності - пропорційно опалюваній площі (об`єму) приміщення споживача відповідно до Методики розподілу.

Пунктом 1 Правил визначено, що опалюваною площею (об`ємом) приміщення є загальна площа (об`єм) приміщення без урахування площі лоджій, балконів, терас.

Згідно пункту 10 Методики, базою для розподілу загального обсягу спожитої теплової енергії у будівлі/будинку за відсутності приладів розподільного обліку теплової енергії є опалювана площа приміщень, зазначена у договорі про надання послуги з постачання теплової енергії.

У разі, якщо відомості про опалювану площу не були надані споживачем, базою для розподілу загального обсягу спожитої теплової енергії у будівлі/будинку за відсутності приладів розподільного обліку теплової енергії є загальна площа приміщення у метрах квадратних, визначена за даними, зазначеними у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а у разі відсутності у ньому інформації про окремі приміщення - за даними, зазначеними у документах, що посвідчують право власності на такі приміщення.

Кількість теплової енергії, витраченої на опалення приміщення Відповідача та загальнобудинкові потреби, визначається за формулою 14 Методики.

У відповідності до статті 20 Закону України «Про теплопостачання», тариф на послуги постачання теплової енергії є регульованим.

Пункт 4.4 Договору встановлює, що вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

У період листопад 2021 року - квітень 2022 року тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради від 06.11.2022р. № 636 «Про встановлення Товариству з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» тарифів на теплову енергію, її виробництво та постачання, тарифів на послуги з постачання теплової енергії» ( копія додається ) на рівні 7 689,34 грн за 1 Гкал (з ПДВ) для категорії «інші споживачі».

У період листопад 2022 року - квітень 2023 року тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради 27.10.2022 № 476 «Про застосування тарифів на теплову енергію, (її виробництво, транспортування, постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано» на рівні 6 407,78 грн за 1 Гкал (без ПДВ) для категорії споживачів «інші споживачі» (пункт 1.1.3.1 вказаного рішення).

На виконання умов Договору в період з листопада 2021 року по квітень 2023 року Позивачем було надано Відповідачу послуги з постачання теплової енергії на загальну суму 319 685,34 грн, що підтверджується актами приймання-передачі теплової енергії по Договору, у тому числі:

- акт прийому-передачі послуг з постачання теплової енергії у квітні 2023р. від 30.04.2023р. на суму 1 547,45 грн;

- акт прийому-передачі послуг з постачання теплової енергії перерахунок за період листопад 2021 - квітень 2023р. від 31.08.2023р. на суму 318 137,89 грн.

Акти прийому-передачі теплової енергії не було підписано Відповідачем, тому листом № 1239 від 19.09.2023 Позивач повторно направив відповідні документи Відповідачу засобами поштового зв`язку, проте Відповідач підписані акти не повернув, письмової відмови від підписання актів не надав.

Враховуючи викладене, Позивач зазначає, що вказані у актах суми заборгованості за послуги з постачання теплової енергії розраховані з урахуванням площі приміщення Відповідача, зазначеної в правовстановлюючих документах на нежитлове приміщення, та розраховані у відповідності до вимог чинного законодавства, що підтверджується довідками про розподіл теплової енергії.

Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1209 від 10.11.2021 року «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу», якою передбачено обов`язок теплопостачальної організації змінити розмір нарахувань за послугу з постачання теплової енергії у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії та надання послуги з постачання теплової енергії відповідній категорії споживачів в порядку, передбаченому пунктами 59-61 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830.

Вказаною постановою також було передбачено, що зміна розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника) починаючи із нарахувань за жовтень 2021 р. відображається щомісяця у платіжних документах зазначених споживачів, надісланих у місяці, що настає за розрахунковим періодом.

Враховуючи викладене, у зв`язку зі зниженням фактичної ціни природного газу, порівняно з ціною, врахованою в тарифі на теплову енергію, ТОВ «КППВ» було проведено перерахунки вартості послуг з постачання теплової енергії по Договору та зменшено вартість послуг з постачання теплової енергії на загальну суму 70 825,11 грн, інформація про що відображена у актах прийому-передачі теплової енергії та рахунках на оплату.

Відповідно до п. 4.4 Договору розрахунковим періодом для оплати обсягу спожитої послуги є календарний місяць.

Споживач здійснює оплату за цим договором щомісяця не пізніше останнього дня місяця, що настає за розрахунковим періодом, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу (пункт 4.7 Договору).

Однак, станом на день подання позовної заяви, Відповідач жодного разу не оплатив послуги по договору.

Таким чином, станом на дату подачі позовної заяви сума боргу Відповідача перед Позивачем за спожиті послуги з постачання теплової енергії за період з листопада 2021 року по квітень 2023 року становить 248 860,23 грн.

Крім цього, на думку позивача, відповідачем самовільно було проведено відключення нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення.

Так, механізм відключення житлових будинків та окремих квартир від мереж централізованого опалення визначається «Порядком відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води», затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2019 року № 169 ( далі - Порядок ).

Згідно з пунктом 3 розділу ІІІ Порядку, для відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку звертається до органу місцевого самоврядування з письмовою заявою в довільній формі із зазначенням причини відокремлення (відключення) та подає інформацію про намір влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) такої квартири чи нежитлового приміщення.

Виконання робіт із відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП здійснюється виконавцем робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання або постачання гарячої води чи іншим залученим власником суб`єктом господарювання, які у випадках, передбачених законодавством, мають ліцензію на провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми та значними наслідками, з обов`язковим переліком робіт із монтажу внутрішніх інженерних мереж, систем, приладів і засобів вимірювання (пункт 9 розділу ІІІ Порядку).

Для виконання робіт із відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення повідомляє виконавця відповідної комунальної послуги та виконавців робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання та постачання гарячої води про своє рішення щодо відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП шляхом подання письмової заяви в довільній формі, у якій зазначається наявність підстави для такого рішення згідно із Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (пункт 10 розділу ІІІ Порядку).

До заяви додається копія витягу з протоколу засідання Комісії про розгляд питання щодо відокремлення (відключення) такої квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП, а також копія проекту такого відокремлення (відключення).

Згідно з положеннями пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та пункту 1 розділу ІІІ Порядку, власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

Станом на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» житловий будинок за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 не відповідав вимогам пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги», так як хоча б половина квартир та нежитлових приміщень відповідного будинку не була відокремлена (відключена) від централізованого опалення та гарячого водопостачання.

Крім того, як випливає з інформації, наданої Департаментом інфраструктури міста Сумської міської ради, Відповідач не звертався до Сумської міської ради з письмовою заявою про намір влаштування системи індивідуального теплопостачання, не отримував необхідного погодження у період 2015 - 2023 років, у попереднього надавача послуг відсутня інформація щодо підстав відключення Відповідача від теплових мереж у період 2000 - 2021 років, а отже, Відповідач самовільно здійснив відключення приміщень від системи постачання теплової енергії без залучення уповноваженої організації та без розробленого проекту відключення.

Тому позивач вважає, що відповідач зобов`язаний оплачувати послуги Позивача з постачання теплової енергії в такому ж порядку і розмірах, якби відключення приміщення від мереж теплопостачання ним проведено не було.

Відповідач заперечує проти позову у повному обсязі та вважає, що відключення від централізованого опалення було проведено у 2012 році відповідно до вимог діючого на той час законодавства.

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови

Мотиви прийняття або відхилення кожного аргументу, викладеного позивачем в апеляційній скарзі

У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

У відповідності до ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

При цьому колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін (рішення Суду у справі «Трофимчук проти України» no.4241/03 від 28.10.2010).

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників апеляційного провадження, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що рішення суду, яке переглядається, підлягає залишенню без змін, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 06.03.2014 року відповідно до договору купівлі- продажу нерухомого майна Товариство з обмеженою відповідальністю «Країна Оз» придбало у ПП «ЛЕКОН» нежитлове приміщення загальною площею 143,90 кв.м у будівлі за адресою м. Суми, Ярослава Мудрого, 61.

В результаті реконструкції нежитлового приміщення будівлі за адресою м. Суми, Ярослава Мудрого, 61 площа приміщення збільшилась до 147,80 кв. м, про що було видане свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 26551700 від 09.09.2014 року.

Попереднім власником майна були проведені роботи по відключенню приміщення від систем теплопостачання на підставі рішення Постійно діючої міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів міста Суми від мереж централізованого опалення (ЦО) і гарячого водопостачання від 18.10.2011 року (виписка із проколу № 1) та акту приймання виконаних робіт від 22.05.2012 року по відключенню від систем центрального теплопостачання.

Відповідачем до відзиву додані копії вище перелічених доказів.

Порядок відключення від мереж централізованого опалення у 2012 році був урегульований Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України №4 від 22.11.2005 «Про затвердження Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого опалення» (далі по тексту - Наказ №4).

Так, відповідно до п. 1.2. Наказу №4 для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг ЦО і ГВП орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП (далі - Комісія), призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії.

Пунктом 2.1. Наказу №4 передбачено, що для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП.

Відповідно до п. 2.2. Наказу №4 комісія, після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації.

Також, згідно із п.п. 2.2.1 Наказу №4 при позитивному рішенні Комісії заявнику надається перелік організацій, до яких слід звернутися для отримання технічних умов для розробки проекту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж ЦО і ГВП.

Як убачається із копії виписки з протоколу №1 від 18.10.2021 засідання Постійно діючої міської міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів міста Суми від мереж централізованого опалення (ЦО) і гарячого водопостачання попередньому власнику нежитлового приміщення за адресою: м. Суми, вул. Пролетарська (Ярослава Мудрого), 61 , - ПП «ЛЕКОН» - було надано дозвіл на встановлення індивідуального опалення.

Також після проведення робіт було складено відповідно до п. 2.6. Наказу №4 акт прийняття виконаних робіт за участю представника ТОВ «Котельня Північного промислового вузла», житлово-експлуатаційної організації та споживача. У акті зафіксовано, що роботи по реконструкції були виконані у повному обсязі 22.05.2012 року.

З огляду на викладене, обґрунтованими є доводи відповідача про придбання нерухомого майна, яке було в законний спосіб відключене від мереж теплопостачання.

Крім цього, на запит відповідача 29.05.2014 року Дирекція «Котельня північного промислового вузла» ПАТ «Сумське НВО ім. М. В. Фрунзе», яка була постачальником теплової енергії на той час, повідомила, що нежитлове приміщення будівлі за адресою м. Суми, Ярослава Мудрого, 61 відключене від систем теплопостачання та відсутня заборгованість за спожите тепло.

Отже, відповідачем належними та допустимими доказами доведено, що він не отримує від позивача послуги з централізованого опалення нежитлового приміщення загальною площею 147,8 кв.м. у будівлі за адресою: м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 .

Згідно ч. 6 ст. 19 Закону України «Про теплопостачання», споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII встановлено, що індивідуальним споживачем є фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Відповідно до п. 2 п.п.5 ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» № 2189-VIII, індивідуальний споживач зобов`язаний - оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства,у строки, встановлені відповідними договорами.

Чинне законодавство визначає, що обов`язок оплатити житлово-комунальні послуги виникає у споживача лише в разі їх отримання.

Оскільки ТОВ «Країни ОЗ» придбала нерухоме майно, яке було в законний спосіб відключене від мереж теплопостачання, тому дозвільних документів на ТОВ «Країна ОЗ» не видавалось.

На запит ТОВ «Країна ОЗ», 29.05.2014 року Дирекція «Котельня північного промислового вузла» ПАТ «Сумське НВО ім. М. В. Фрунзе», яка була постачальником теплової енергії, повідомила, що нежитлове приміщення будівлі за адресою м. Суми,

Ярослава Мудрого, 61 відключене від систем теплопостачання та відсутня заборгованість за спожите тепло.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» стало новим постачальником теплової енергії замість Дирекції «Котельня північного промислового вузла» ПАТ «Сумське НВО ім. М. В. Фрунзе», відповідно до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 20.10.2021 року № 627 та № 521 від 23.11.2022 року.

Сумська міська рада у відповіді від 14.09.2023 року № 100/050114 ( є в матеріалах справи) на запит позивач щодо законності відключення від мереж теплопостачання зазначила що відсутність нарахувань за послуги з централізованого опалення на всю опалювальну площу попереднім надавачем послуги Дирекцією котельні північного промислового вузла АТ «Сумське НВО» (ВАТ «СНВО ім. М. В. Фрунзе») свідчить про те, що теплопостачальним підприємством були переглянуті умови договору про надання відповідних послуг.

Слід зазначити, що законодавством не передбачено обов`язку споживачів, в яких встановлені системи індивідуального опалення повторно підтверджувати відключення від мереж центрального опалення з наданням відповідних документів у разі зміни теплопостачальної організації.

Акти обстеження приміщення, зроблені позивачем, лише підтверджують факт відключення приміщення від централізованого опалення.

З огляду на викладене, доводи позивача в цій частині спростовуються матеріалами справи.

Також позивач зазначає, що відповідач у будь-якому випадку зобов`язаний оплачувати свою частку витрат на обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі, розраховану згідно Методики розподілу, незалежно від факту споживання належним йому приміщенням теплової енергії.

Відповідач у відзиві погоджується із даним твердженням, але зазначає, що позивачем не подано обґрунтований розрахунок вартості споживання теплової енергії для загально будинкових потреб.

Обґрунтовуючи необхідність оплати відповідачем частки загальнобудинкових потреб, позивач у п. 2.3. позову лише посилається на нормативно-правові акти, якими установлено такий обов`язок.

При цьому, окремого розрахунку частки, яку повинен сплатити відповідач на загальнобудинкові потреби, позивач суду не надав.

При дослідженні рахунків, доданих до позову, а саме №ПР441/001 від 31.08.2023 (перерахунок) - а.с. 45 - судом установлено, що у рахунку зазначено про необхідність провести оплату за теплову енергію, спожиту за період листопад 2021-квітень 2023, без визначення вартості витрат на загальнобудинкові потреби.

В апеляційній скарзі позивач вже зазначає таке.

Обсяги теплової енергії, витраченої на загальнобудинкові потреби опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі, що підлягають оплаті Відповідачем, розраховані у відповідності до вимог законодавства, визначено у довідках про розподіл теплової енергії, доданих до позовної заяви. У довідках також зазначено порядок розрахунку відповідних обсягів теплової енергії.

Згідно вказаних довідок у період з лютого 2022 року по квітень 2023 року Відповідачу було надано послуги з постачання теплової енергії для загальнобудинкових потреб у обсягах: - у лютому 2022 року - 0,900806 Гкал; - у березні 2022 року - 1,180225 Гкал; - у квітні 2022 року - 0,233287 Гкал; - у листопаді 2022 року - 0,793519 Гкал; - у грудні 2022 року - 1,116469 Гкал; - у січні 2023 року - 1,106475 Гкал; - у лютому 2023 року - 1,023198 Гкал; - у березні 2023 року - 0,994957 Гкал; - у квітні 2022 року - 0,216894 Гкал.

Позивач відзначає, що у період до 28.01.2022 року чинна редакція Методики розподілу не передбачала механізму нарахувань для будинків без засобу обліку теплової енергії, нарахування за листопад 2021 року - січень 2022 року для відповідних будинків проводилися у відповідності до положень Правил надання послуг з постачання теплової енергії та Правил користування тепловою енергією, що не передбачали окремого нарахування на загальнобудинкові потреби опалення. Тож за відповідний період загальнобудинкові витрати Позивачем не нараховувалися та не стягувалися.

У період листопад 2021 року - квітень 2022 року тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради від 06.11.2022р. № 636 «Про встановлення Товариству з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» тарифів на теплову енергію, її виробництво та постачання, тарифів на послуги з постачання теплової енергії» на рівні 7 689,34 грн за 1 Гкал (з ПДВ) для категорії «інші споживачі».

У період листопад 2022 року - квітень 2023 року тариф на послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» був встановлений рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради 27.10.2022 № 476 «Про застосування тарифів на теплову енергію, (її виробництво, транспортування, постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано» на рівні 6 407,78 грн за 1 Гкал (без ПДВ) для категорії споживачів «інші споживачі» (пункт 1.1.3.1 вказаного рішення).

Вартість теплової енергії спожитої на загальнобудинкові потреби опалення, що підлягає оплаті Відповідачем, за відповідний місяць розраховується як обсяг теплової енергії

на загальнобудинкові потреби, Гкал х тариф на теплову енергію з ПДВ та складає:

1. За лютий 2022 року = 0,900806 Гкал х 7 689,34 грн = 6 926,60 грн.

2. За березень 2022 року = 1,180225 Гкал х 7 689,34 грн = 9 075,15.

3. За квітень 2022 року = 0,233287 Гкал х 7 689,34 грн = 1 793,82 грн.

4. За листопад 2022 року = 0,793519 Гкал х 7 689,34 грн = 6 101,63 грн.

5. За грудень 2022 року = 1,116469 Гкал х 7 689,34 грн = 8 584,91 грн.

6. За січень 2023 року = 1,106475 Гкал х 7 689,34 грн = 8 508,06 грн.

7. За лютий 2023 року = 1,023198 Гкал х 7 689,34 грн = 7 867,71 грн.

8. За березень 2023 року = 0,994957 Гкал х 7 689,34 грн = 7 650,56 грн.

9. За квітень 2023 року = 0,216894 Гкал х 7 689,34 грн = 1 667,77 грн.

Всього за період з лютого 2022 року по квітень 2023 року вартість теплової енергії для загальнобудинкових потреб, що підлягає оплаті споживачем, складає 58 176,21 грн.

Враховуючи наявність у матеріалах справи розрахунків обсягів витрат теплової енергії на загальнобудинкові потреби опалення та доказів щодо встановлення вартості теплової енергії суд першої інстанції у будь-якому випадку був обов`язаний провести власний розрахунок вартості фактично спожитої теплової енергії за загальнобудинкові потреби опалення та задовольнити позов в частині стягнення її вартості, проте не зробив цього.

Однак колегія суддів не погоджується з доводами позивача (апелянта) виходячи з наступного.

Позивачем було проведено нарахування Відповідачу за послуги з постачання теплової енергії для потреб нежитлового приміщення за період з листопада 2021 року по квітень 2023 року, виходячи із тарифів на опалення, затверджених рішенням Сумської міської ради № 627 від 20.10.2021 року та № 475 від 27.10.2022 року.

Багатоквартирний будинок за адресою м. Суми, вул. Ярослава Мудрого, 61 не обладнаний вузлом комерційного обліку теплової енергії, отже, до встановлення такого вузла обліку загальний обсяг споживання послуги у будинку визначається відповідно до формул 10-12 Методики розподілу.

Згідно пункту 24 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019р. № 830 (далі - Правила), розподіл між споживачами обсягу спожитої у будівлі послуги здійснюється з урахуванням показань вузлів розподільного обліку/приладів-розподілювачів теплової енергії, а у разі їх відсутності - пропорційно опалювальній площі (об`єму) приміщення споживача відповідно до Методики розподілу.

Пунктом 1 Правил визначено, що опалюваною площею (об`ємом) приміщення є загальна площа (об`єм) приміщення без урахування площі лоджій, балконів, терас.

Згідно пункту 10 Методики, базою для розподілу загального обсягу спожитої теплової енергії у будівлі/будинку за відсутності приладів розподільного обліку теплової енергії є опалювана площа приміщень, зазначена у договорі про надання послуги з постачання теплової енергії.

У разі, якщо відомості про опалювану площу не були надані споживачем, базою для розподілу загального обсягу спожитої теплової енергії у будівлі/будинку за відсутності приладів розподільного обліку теплової енергії є загальна площа приміщення у метрах квадратних, визначена за даними, зазначеними у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а у разі відсутності у ньому інформації про окремі приміщення - за даними, зазначеними у документах, що посвідчують право власності на такі приміщення.

Кількість теплової енергії, витраченої на опалення приміщення Відповідача та загальнобудинкові потреби, визначається за формулою 14 Методики.

При проведенні розрахунку за споживання теплової енергії для потреб опалення приміщення застосовуються загальна площа приміщень з централізованим опаленням яка становить 768,830 кв. м., згідно довідок про розподіл теплової енергії у будинку за з листопада 2021 року по квітень 2023 року

При проведенні розрахунку за споживання теплової енергії для загально будинкових потреб застосовується загальна опалювальна площа будинку 999,460 кв. м., згідно довідок про розподіл теплової енергії у будинку за листопада 2021 року по квітень 2023 року

Однак, позивачем не надано доказів, які б підтверджували загальну опалювальну площу будинку та загальну опалювальну площу приміщень з централізованим опаленням.

Документом, що підтверджує загальну опалювальну площу будинку є технічний паспорт на будівлю, який не надано до позовної заяви, а довідка позивача не є належним доказом в розумінні ст. 73 ГПК України.

Обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень будівлі, а також на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання, розподіляється також на споживачів, приміщення яких обладнані індивідуальними системами опалення та/або гарячого водопостачання або відокремлені (відключені) від системи (мережі) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води.

Якщо проектом на будівлю/будинок було передбачено встановлення приладів опалення у місцях загального користування та допоміжних приміщеннях, але вони були демонтовані, то для забезпечення нормативної температури у цих приміщеннях такі прилади опалення повинні бути відновлені виконавцем послуг з управління багатоквартирним будинком.

Позивачем не надано проекту, що в будівлі передбачено встановлення приладів опалення у місцях загального користування та допоміжних приміщеннях, що свідчить про відсутність доказів обґрунтованої вимоги по сплаті послуги опалення місць загального користування та допоміжних приміщень.

Таким чином, розрахунок вартості за теплопостачання є необґрунтованим, а сума заборгованості не доведена позивачем.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи

Зміст доказів - це будь-які фактичні дані, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інші обставини, які мають значення для правильного вирішення справи.

Так, у справі за позовом про стягнення заборгованості за отримані послуги, є фактичні дані про отримання споживачем послуг від постачальника цих послуг.

У Законах України "Про житлово-комунальні послуги", "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", "Про теплопостачання", "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", у Правилах надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року N 830 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 вересня 2021 року N 1022) визначені первинні документи, які підтверджують надання комунальних послуг на підставі первинних документів за рахунок засобів обліку, данні яких фіксуються відповідно до законодавства.

Так, комерційний облік комунальних послуг (далі - комерційний облік) - визначення за допомогою вузла комерційного обліку або за встановленими правилами у передбачених цим Законом випадках кількісних та якісних показників комунальної послуги, вимірювання яких забезпечується вузлом обліку, на підставі яких проводяться розрахунки за спожиті комунальні послуги.

Кількісний показник комунальних послуг - кількість одиниць виміру обсягу отриманої споживачем комунальної послуги, визначена відповідно до показань вузла обліку та/або вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», чинного на час виникнення спірних правовідносин, залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:

1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем), газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);

2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);

3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);

4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Згідно із зазначеними нормами закону споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними.

Разом з тим, вказаний обов`язок виникає лише в разі отримання споживачем певних послуг.

Отже, питання щодо фактичного користування житлово-комунальними послугами входить до предмета доказування в справі та має істотне значення для її правильного вирішення.

В Україні визнається й діє принцип верховенства права (ч.1 ст.8 Конституції). Суддя,

здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права (ч.1 ст.129 Конституції).

Одним з елементів верховенства права є дотримання прав людини, зокрема права сторони спору на представлення її позиції та права на справедливий судовий розгляд (пп.41 і 60 доповіді «Верховенство права», схваленої Венеціанською комісією на 86-му пленарному засіданні, м. Венеція, 25- 26.03.2011).

Згідно п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий розгляд його справи судом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Ідея справедливого судового розгляду передбачає здійснення судочинства на засадах рівності та змагальності сторін.

Рівність сторін передбачає, що кожній стороні має бути надана можливість представляти справу та докази в умовах, що не є суттєво гіршими за умови опонента (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Домбо Бегеєр Б.В. проти Нідерландів» («Dombo Beheer B.V. v. the Netherlands») від 27.10.93, заява №14448/88, §33).

Створення рівних можливостей учасникам процесу в доступі до суду та до реалізації та захисту їхніх прав є частиною гарантій справедливого правосуддя, зокрема принципів рівності та змагальності сторін.

Реалізація принципу змагальності в цивільному процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією (ст.129 Конституції).

Оскільки відповідач не отримує послуги з централізованого опалення нежитлового приміщення загальною площею 147,80 кв.м. у будівлі за адресою м. Суми, Ярослава Мудрого, 61, а обґрунтованість розрахунку вартості споживання теплової енергії для загальнобудинкових потреб не підтверджена належними та допустимими доказами, відстуні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача визначеної до стягнення суми заборгованості.

Враховуючи необґрунтованість позовних вимог за основним боргом, у стягненні яких судом відмовлено, похідні вимоги про стягнення пені, інфляційних втрат та3% річних задоволенню не підлягають.

Доводи позивача, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують вірного по суті рішення суду, при ухваленні якого судом надано оцінку як кожному доказу окремо, так і в їх сукупності, вірно встановлено характер спірних правовідносин та в цілому правильно застосовані норми матеріального права, які їх регулюють.

Наведені в апеляційній скарзі доводи фактично зводяться до переоцінки доказів та незгоди позивача з висновками суду першої інстанції про відмову в позові, а тому не дають підстав для висновку про неправильне застосування місцевим судом норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

Враховуючи вище викладене, колегія суддів вважає, що у апеляційній скарзі не наведено достатніх та переконливих доводів, на підставі яких колегія суддів могла б дійти висновку про помилковість висновків суду першої інстанції.

Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги

Доводи позивача, викладені в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом апеляційної інстанції.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до п.58 рішення ЄСПЛ Справа "Серявін та інші проти України" (заява №4909/04) від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994, серія А, №303-А, п.29).

Статтею 276 ГПК України встановлено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на вказані обставини, ґрунтуючись на матеріалах справи, доводи позивача (апелянта) суд визнає такими, що не мають суттєвого впливу на прийняття рішення у даній справі та не спростовують правильних висновків суду про відмову в позові.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги у зв`язку з відмовою в її задоволенні на підставі ст.129 ГПК України покладаються на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, ст.ст. 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» на рішення Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 у справі №920/194/24 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Сумської області від 29.03.2024 у справі №920/194/24 залишити без змін.

3. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла».

4. Матеріали справи №920/194/24 повернути до Господарського суду Сумської області.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строки, передбачені Господарським процесуальним кодексом України.

Повний текст постанови підписано 23.12.2024 після виходу судді Хрипуна О.О. з лікарняного та відпустки.

Головуючий суддя І.М. Скрипка

Судді О.О. Хрипун

А.О. Мальченко

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено24.12.2024
Номер документу123962922
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —920/194/24

Постанова від 28.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 24.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 29.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні