РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 грудня 2024 р. Справа № 120/17734/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара П.А., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради до: Північного офісу Державної аудиторської служби України в особі управління Північного офісу Державної аудиторської служби України у Вінницькій області, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ТОВ "Олеріт" про: визнання протиправним та скасування висновку
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради до Північного офісу Державної аудиторської служби України в особі управління Північного офісу Державної аудиторської служби України у Вінницькій області, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ТОВ "Олеріт" про визнання протиправним та скасування висновку.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на підставі наказу від 23.10.2023 за №79-з проведено моніторинг процедури закупівлі №UA-2023-10-06-006296-а. Відповідно до висновку Управління Північного офісу державної аудиторської служби у Вінницькій області від 13.11.2023 встановлено, що за результатами аналізу питання наявності підстав та обґрунтування для проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів встановлено порушення вимог підпункту 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178. При цьому за результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, повноти та своєчасності надання інформації та документів, у випадках, передбачених Законом, порушень не встановлено.
Позивач не погоджується з висновком органу державного фінансового контролю, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що під час проведення моніторингу процедури закупівлі Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області встановлено, що позивачем здійснено закупівлю капітального ремонту споруди цивільного захисту - укриття комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад №47 Вінницької міської ради" по вул. Чорновола, 12 в м. Вінниці, очікуваної вартості 6 850 000, 00 грн.
Відповідачем зазначено, пояснення викладені у позовній заяві жодним чином не спростовують допущеного Департаментом порушення та не свідчать про протиправність та необґрунтованість складеного та оприлюдненого Управлінням висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 13.11.2023.
Згідно з протоколом уповноваженої особи, затвердженого Департаментом 04.10.2023, рішення щодо проведення закупівлі робіт з системи закупівель прийнято враховуючи рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 17 та 24 серпня 2023 №2065, №2093 та на підставі абзацу 4 пункту 13 Особливостей, а саме: існує нагальна потребу здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин , що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
При цьому, виконавчим комітетом Вінницької міської ради, з метою оперативного забезпечення можливості укриття дітей дошкільних закладів у захисних спорудах цивільного захисту та з урахуванням нагальної потреби у виконанні будівельних робіт, прийнято рішення від 24.08.2023 №2093, згідно із яким, зобов`язано Департамент невідкладно забезпечити влаштування найпростіших укриттів, в тому числі й проведення робіт з капітального ремонту укриття ДНЗ №47.
Разом з тим, у вищевказаному рішенні зазначено, що з метою якнайшвидшого забезпечення захисту населення Вінницької міської територіальної громади від наслідків ракетно-бомбових ударів російських військ та відновлення належної роботи закладів, які виконують життєво важливі функції з надання освітніх, медичних послуг та вимушена перерва яких сталася через військовий стан, Департаменту дозволено при здійсненні закупівель робіт з виготовлення проектної документації та будівельно-монтажних робіт керуватись положеннями підпунктів 3, 4 пункту 13 Особливостей, а саме: в зв`язку із об`єктивними обставинами, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
Відповідач звертає увагу суду на те, що на час укладення Позивачем договору від 04.10.2023 №04/10-23, постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2023 №952 виключено положення підпункту 3 пункту 13 Особливостей щодо можливості здійснювати шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів.
Також, Позивачу, згідно з рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 17.08.2023 №2065, надано дозвіл на проектування робіт з капітального ремонту укриття та зобов`язано розробити й затвердити проектно-кошторисну документацію, а також приступити до виконання підготовчих та будівельних робіт після отримання відповідних документів на право виконання цих робіт в Департаменті архітектурно-будівельного контролю Вінницької міської ради.
Управлінням в ході моніторингу оприлюднено Позивачу запит про надання пояснень, зокрема інформації та її документального підтвердження укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Позивачем зазначено, що закупівлю без використання електронної системи було здійснено відповідно підпункту 4 пункту 13 Особливостей, а саме внаслідок наявності нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Підтвердженням нагальності потреби в закупівлі є рішення Вінницької міської ради від 17 та 24 серпня 2023 №2065 та №2093.
При цьому, Департаментом зазначено, що оголошення закупівлі відбулося не одразу після прийняття вказаних рішень у зв`язку із завершенням виконання проектних робіт, проведенням державної експертизи та затвердження їх в установленому порядку, а також надано наказ (від 28.08.2023 №68) щодо затвердження проектно-кошторисної документації відповідно до експертного звіту від 28.08.2023 №381-23-К за робочим проектом робіт з капітального ремонту укриття ДНЗ №47.
Виходячи з вищевикладеного, позивачем документально не підтверджено виникнення об`єктивних обставин, що унеможливили дотримання ним строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів щодо закупівлі робіт з капітального ремонту укриття ДНЗ №47.
Відповідачем зазначено про відсутність формального підходу під час здійснення моніторингу. На підтвердження того, що Позивачем не доведено нагальної потреби у здійсненні капітального ремонту споруди цивільного захисту - укриття. Звернуто увагу на положення пункту 18.1 розділу 18 договору від 04.10.2023 №04/10-23.Зазначений пункт встановлює, що строком договору є час протягом якого сторони здійснюватимуть свої права та виконуватимуть обов`язки відповідно до договору: в частині виконання будівельних робіт є чинним до повного завершення будівельних робіт, а в частині проведення розрахунків - до повного проведення розрахунків між сторонами за цим договором. Договір набуває чинності з моменти його укладення та діє до 31.12.2024. Встановлений строк дії договору до 31.12.2024 жодним чином не свідчить про наявність об`єктивних обставин, що унеможливили дотримання Департаментом строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
Тобто, на переконання представника відповідача, сукупність дій позивача жодним чином не свідчить про нагальність потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
За таких обставин представник відповідача вважає, що позивачем документально не підтверджено існування підстави, передбаченої підпунктом 4 пункту 13 Особливостей, для придбання ним послуг шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
Представник ТОВ "Олеріт" подав до суду письмові пояснення щодо предмету спору та просив позов задовольнити у повному обсязі. Зазначено, що товариство у повній мірі взяті на себе зобов`язання, а тому підстав для припинення договору немає.
Дослідивши матеріали адміністративної справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
04 жовтня 2023 року на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель позивачем було опубліковано: - звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; - договір про закупівлю №04/10-23 та його додатки; - обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі. Ідентифікатор закупівлі №UA-2023-10-06-006296-а, предмет закупівлі: «Капітальний ремонт споруди цивільного захисту - укриття комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад №47 Вінницької міської ради" по вул. Чорновола, 12 в м. Вінниці. Класифікація за ДК 021:2015: 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація».
Згідно з Наказом Північного офісу Держаудитслужби України в особі Управління Північного офісу Державної аудиторської служби України у Вінницькій області прийнято рішення від 23.10.2023 №79-з, вказаним органом прийнято рішення про початок моніторингу закупівлі UA-2023-10-06-006296-а.
13 листопада 2023 року о 17 год. 16 хв. відповідачем було оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури означеної закупівлі UA-2023-10-06-006296-а, за результатами якого встановлено порушення вимог підпункту 4 пункту 13 Постанови №1178. За результатами аналізу питання відображення закупівлі в річному плані установлено порушення ч.1 ст. 4 Закону.
Зі змісту висновку слідує, що під час моніторингу проаналізовано звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель від 04 жовтня 2023 року Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради (далі - Замовник), пояснення (інформацію та документи) Замовника, отримані 27 жовтня 2023 року через електронну систему закупівель.
Моніторингом установлено, що Замовником здійснено закупівлю робіт з капітального ремонту споруди цивільного захисту - укриття комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад №47 Вінницької міської ради» по вул. Чорновола, 12 в м. Вінниці (далі - роботи з капітального ремонту укриття ДНЗ №47), очікуваною вартістю 6 850 000,00 грн (ID: UA-2023-10-06-006296-а), шляхом укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
Згідно з протоколом уповноваженої особи, затвердженого Замовником 04 жовтня 2023 року, рішення щодо проведення закупівлі робіт з капітального ремонту укриття ДНЗ №47 без використання електронної системи закупівель прийнято враховуючи рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 17 та 24 серпня 2023 року №2065, №2093 та на підставі абзацу 4 пункту 13 Постанови №1178, а саме: існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
При цьому, виконавчим комітетом Вінницької міської ради, з метою оперативного забезпечення можливості укриття дітей дошкільних закладів у захисних спорудах цивільного захисту та з урахуванням нагальної потреби у виконанні будівельних робіт, прийнято рішення від 24 серпня 2023 року №2093, згідно із яким, зобов`язано Замовника невідкладно забезпечити влаштування найпростіших укриттів, в тому числі й проведення робіт з капітального ремонту укриття ДНЗ №47.
Водночас, у вищевказаному рішенні зазначено, що з метою якнайшвидшого забезпечення захисту населення Вінницької міської територіальної громади від наслідків ракетно-бомбових ударів російських військ та відновлення належної роботи закладів, які виконують життєво важливі функції з надання освітніх, медичних послуг та вимушена перерва яких сталася через військовий стан, Замовнику дозволено при здійсненні закупівель робіт з виготовлення проектної документації та будівельно-монтажних робіт керуватись положеннями підпунктів 3, 4 пункту 13 Постанови №1178, а саме: в зв`язку із об`єктивними обставинами, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
Також, Замовнику, згідно з рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 17 серпня 2023 року №2065, надано дозвіл на проектування робіт з капітального ремонту укриття та зобов`язано розробити й затвердити проектно-кошторисну документацію, а також приступити до виконання підготовчих та будівельних робіт після отримання відповідних документів на право виконання цих робіт в департаменті архітектурно-будівельного контролю Вінницької міської ради.
На запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій область про надання пояснень, зокрема, інформації та її документального підтвердження щодо наявності підстав для здійснення зазначеної закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, Замовником зазначено, що закупівлю без використання електронної системи було здійснено відповідно підпункту 4 пункту 13 Постанови №1178, а саме внаслідок наявності нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Підтвердженням нагальності потреби в закупівлі є рішення Вінницької міської ради від 17 та 24 серпня 2023 року №2065 та №2093. При цьому, Замовник пояснив, що, оголошення закупівлі відбулося не одразу після прийняття вказаних рішень у зв`язку із завершенням виконання проектних робіт, проведенням державної експертизи та затвердження їх в установленому порядку, а також надав наказ (від 28 серпня 2023 року №68) щодо затвердження проектно- кошторисної документації відповідно до експертного звіту від 28 серпня 2023 року №381-23-К за робочим проектом робіт з капітального ремонту укриття ДНЗ №47.
Виходячи із вище викладеного, Замовником документально не підтверджено виникнення об`єктивних обставин, що унеможливили дотримання ним строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів щодо закупівлі робіт з капітального ремонту укриття ДНЗ №47. Отже, Замовником проведено закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з порушенням вимог підпункту 4 пункту 13 Постанови №1178.
Далі у висновку зазначено, що з огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", статтею 8 Закону України "Про публічні закупівлі", Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов`язало позивача здійснити заходи, направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому та притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Надаючи правову оцінку висновку, що оскаржується, суд зважає на таке.
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», який визначає правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Статтею 5 цього Закону встановлено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі" № 922-VIII від 25 грудня 2015 року (далі - Закон № 922-VIII; в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно зі статтею 7 Закону № 922-VIII уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.
Відповідно до статті 8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи.
Згідно з приписами пункту 14 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Порядок здійснення моніторингу публічних закупівель врегульовано статтею 8 Закону № 922-VIII.
За правилами цієї статті, моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Пунктом 5 частини 2 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох підстав, передбачених цією частиною статті 8, зокрема, у разі отримання інформації від громадських об`єднань про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Громадський контроль забезпечується через вільний доступ до всієї інформації щодо публічних закупівель, яка підлягає оприлюдненню відповідно до цього Закону, зокрема шляхом здійснення аналізу і моніторингу інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, а також шляхом інформування через електронну систему закупівель або письмово органи, що уповноважені здійснювати контроль, про виявлені ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (абзац 1 частини 5 статті 7 Закону № 922-VIII).
Далі, частинами 3 - 7 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.
Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються, зокрема, опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі, а також зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Окрім того, пунктом 3-7 розділу Х Закону № 922-VIII визначено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На виконання наведеної вище норми Кабінет Міністрів України 12 жовтня 2022 року прийняв постанову № 1178, якою затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі - Особливості здійснення публічних закупівель; підлягають застосуванню в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей.
Підпунктом 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару зокрема у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Аналіз підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель свідчить про те, що Уряд передбачив можливість укладати договір зокрема про закупівлю послуг без застосування процедури закупівлі у формі відкритих торгів за наявності в сукупності таких умов: 1) існування нагальної потреби у здійснення закупівлі; 2) виникнення об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів; 3) наявність наведених вище умов має бути підтверджена замовником документально.
Визначаючись із тим, чи існували наведені вище передумови для застосування позивачем приписів підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель, суд враховує наступне.
Так, згідно з рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 17.08.2023 №2065, надано дозвіл на проектування робіт з капітального ремонту укриття та зобов`язано розробити й затвердити проектно-кошторисну документацію, а також приступити до виконання підготовчих та будівельних робіт після отримання відповідних документів на право виконання цих робіт в Департаменті архітектурно-будівельного контролю Вінницької міської ради.
Рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради №2093 від 24 серпня 2023 року, згідно з яким з метою нагальної потреби у виконанні будівельних робіт по об`єкту: «капітальний ремонт споруди цивільного захисту - укриття комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад №47 Вінницької міської ради" по вул. Чорновола, 12 в м. Вінниці» дозволити Замовнику при здійсненні закупівлі будівельно-монтажних робіт підпункту 4 пункту 13 Особливостей у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів, а саме: з метою якнайшвидшого забезпечення захисту населення Вінницької міської територіальної громади від наслідків ракетно-бомбових ударів російських військ та відновлення належної роботи закладів, які виконують життєво важливі функції з надання освітніх, медичних послуг, вимушена перерва яких сталася через військовий стан, який продовжений до 15 листопада 2023 року».
Договір підряду №04/10-23 укладено 04.10.2023 з підрядником - Товариство з обмеженою відповідальністю "Олеріт".
Відтак строк проведення закупівлі послуг від виникнення нагальної потреби у закупівлі послуг без процедури відкритих торгів до укладення договору з ТОВ "Олеріт" тривав з 170 серпня 2023 року по 04 жовтня 2023 року.
Водночас суд зауважує, що згадуваними вище Особливостями здійснення публічних закупівель визначено зокрема і порядок проведення відкритих торгів (пункти 24-54 Особливостей здійснення публічних закупівель).
Так, відповідно до пункту 34 Особливостей здійснення публічних закупівель строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше ніж сім днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю товарів, послуг.
Пунктом 36 Особливостей здійснення публічних закупівель передбачено, що замовник розглядає таку тендерну пропозицію відповідно до статті 29 Закону України "Про публічні закупівлі".
При цьому частиною 10 статті 29 Закону № 922-VIII передбачено, що строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Пунктом 45 Особливостей здійснення публічних закупівель визначено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю автоматично формується електронною системою закупівель протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
З огляду на наведені вище приписи Особливостей здійснення публічних закупівель суд погоджується з доводами представника відповідача про те, що за умови проведення процедури відкритих торгів на закупівлю послуг Департамент капітального будівництва Вінницької міської ради міг укласти договір про надання послуг у той же самий строк, як і уклав договір без проведення такої процедури з ТОВ "Олеріт" (тобто до 04 жовтня 2023 року).
При цьому судом враховано й те, що підрядник зобов`язався розпочати надання послуг протягом п`яти днів 31.12.2023( договір підряду №04/10-236230 від 04.10.2023).
Отже, на думку суду, у цьому випадку відсутні обов`язкові передумови для застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель, що необхідні для проведення закупівлі без процедури відкритих торгів, адже не доведено ані існування нагальної потреби у здійсненні закупівлі, ані виникнення об`єктивних обставин, що унеможливили дотримання квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
За таких обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість доводів органу державного фінансового контролю про відсутність підстав для застосування до спірних правовідносин вимог підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель.
Відповідно до положень частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Здійснивши перевірку відповідності прийнятого рішення вимогам статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що оскаржуваний позивачем висновок є обґрунтованим та сформований правомірно, а тому підстави для його скасування відсутні.
З огляду на відмову в задоволенні позовних вимог відсутні й підстави для відшкодування позивачеві витрат, пов`язаних із сплатою ним судового збору.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Департамент капітального будівництва Вінницької міської ради (21050, Вінницька обл., Вінницький р-н, м.Вінниця, вул. Соборна. 59, код ЄДРПОУ 03084204)
Відповідач: Північний офіс Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 18, код ЄДРПОУ 40479560)
Третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю "Олеріт" (21020, Вінницька обл., м. Вінниця, провул. Цегельний, буд. 2, код ЄДРПОУ 31836183)
СуддяКомар Павло Анатолійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123979032 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні