РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 грудня 2024 р. Справа № 120/7818/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" до: Головного управління ДПС у Вінницькій області про: визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
У Вінницький окружний адміністративний суд звернулося з адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання бездіяльності протиправною з приводу неприйняття рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового зобов`язання.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 27.09.2022 ТОВ «Магістраль -Сервіс» на адресу Головного управління ДПС у Вінницькій області направлено заяву вих. №35 від 26 вересня 2022 року про неможливість виконання податкових зобов`язань на підставі пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну України від 29 липня 2022 року № 225.
Після тривалого листування товариство 25.03.2024 отримало лист №26/ЗПІ/02-32-04-03-18 ГУ ДПС у Вінницькій області, яким повідомлено, що Заява не розглядалась і відповідно рішення та (або) попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання ТОВ «Магістраль - Сервіс» свого податкового обов`язку не приймалися.
Позивач вважає бездіяльність відповідача протиправною, яка підтверджується листом №26/ЗПІ/02-32-04-03-18 від 25.03.2024, тому з метою зобов`язання відповідача розглянути заяву про неможливість виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, та прийняття відповідного рішення, позивач звернувся до суду.
Ухвалою від 19.06.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.
Скориставшись своїм процесуальним правом відповідач подав відзив, у якому проти задоволення позову заперечує. По суті позову відповідач вказав, що позивач подав до Головного управління ДПС у Вінницькій області заяву про неможливість виконання своєчасно свій податковий обов`язок № 35 від 26 вересня 2022.
Проте, відповідачем не приймалось рішення щодо можливості/неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, адже такі повноваження були покладені на Головне управління ДПС у Львівській області відповідно до Наказу ДПС України № 645 від 19.09.2022.
Цим наказом внесено зміни до Наказу ДПС України № 173 від 28.03.2022 року Про забезпечення безперебійної роботи органів ДПС, яким виконання повноважень ГУ ДПС у Запорізькій області з 20.09.2022 року знято з ГУ ДПС у Вінницькій області та покладено на ГУ ДПС у Львівській області.
Про дані обставини ГУ ДПС у Вінницькій області проінформувало позивача листами № 26/ЗПІ/02-32-04-03-18 від 25.03.2024, та № 22/ЗПІ/02-32-04-03-18 від 19.03.2024.
При цьому, відповідач звертає увагу, що платники податків не позбавлені права повторного звернення до податкового органу про неможливість виконання податкових обов`язків, подавши відповідну заяву разом з вичерпним переліком документів.
З приводу вимоги позивача про зобов`язання ГУ ДПС у Вінницькій області розглянути заяву позивача про неможливість виконання податкових обов`язків, то відповідач зауважує, що поведінка позивача, як суб`єкта податкових правовідносин, має регулюватись не бажанням чи власним розумінням платника, а закріпленою формою поведінки суб`єкта права.
Відповідач також заперечує вимоги щодо судових витрат на професійну правничу допомогу, оскільки вважає, що вони не підтверджені належними доказами.
08.07.2024 представник позивача подала відповідь на відзив, у якій спростовує доводи відповідача та наводить мотиви їх відхилення. Окремо звертає увагу, що ні Порядком, ні положеннями Податкового кодексу України не передбачено повторного звернення із заявою про неможливість виконання податкових обов`язків.
Також представник позивача, спростовуючи доводи з приводу розміру витрат на професійну допомогу звернула увагу, що позивачем у позові заявлено, що ним планується понести витрати на сплату судового збору у розмірі, встановленому чинним законодавством, а також витрати на надання адвокатом професійної правничої допомоги в сумі 5000 грн. До адміністративного позову докази не надавались, оскільки строк їх вартості ще не настав.
11.07.2024 відповідач подав заперечення, зміст яких є подібним до змісту відзиву.
Додатковими поясненнями представник позивача окреслює витрати на професійну правничу допомогу та долучає письмові докази в підтвердження їх розміру. Зокрема, копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю №000209 від 14.03.2019, видане Радою адвокатів Херсонської області на підставі рішення №1 від 14.03.2019; копію ордера на представництво інтересів у ТОВ «Магістраль - Сервіс»; копію акту приймання-передачі наданих послуг від 05.07.2024 за Договором №11-03/24 про надання правничої (правової) допомоги від 11.03.2024; копію платіжної інструкції №628706 від 11.07.2024; копію додаткової угоди №2 від 10.06.2024 до Договору№11-03/24 про надання правничої (правової) допомоги від 11.03.2024; - копію Договору№11-03/24 про надання правничої (правової) допомоги від 11.03.2024.
20.12.2024 ДПС України подало клопотання про залучення до участі у справі співвідповідача Головне управління ДПС у м. Києві. В обґрунтування заявленого, представник покликається на те, що станом на день розгляду справи товариство перебуває на обліку у ГУ ДПС у м. Києві за місцезнаходженням вул. Козелецька, будинок 24, офіс 10, м. Київ, 03065. Відтак, заявник вважає, що вимога позивача щодо зобов`язання ГУ ДПС у Вінницькій області розглянути заяву ТОВ «Магістраль - Сервіс» про неможливість виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, та прийняття відповідного рішення та визнання поважними обставини, що унеможливлюють виконання покладених на нього податкових обов`язків, виходять за межі наданих податковому органу повноважень, що, в свою чергу, призведе до порушення норм прямої дії, визначених в Основному Законі України.
Ухвалою від 23.12.2024 клопотання повернуто без розгляду.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи позову, встановив наступне.
ТОВ «Магістраль - Сервіс» є сільськогосподарським підприємством та здійснювало господарську діяльність, пов`язану з вирощуванням сільськогосподарської продукції на землях, які розташовані на території Мелітопольського району Запорізької області, що підтверджується матеріалами справи (а.с. 17-28).
Позивач володіє на праві приватної власності об`єктами нерухомого майна, які використовувалися в процесі господарської діяльності підприємства, що розташовані на території Мелітопольського району Запорізької області, зокрема виробничими та офісними приміщеннями, земельними ділянками. Перелік даних об`єктів права власності, із зазначенням їх місцезнаходження, підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (інформаційна довідка №320343735, дата формування: 17.01.2023) (а.с. 29-52).
Позивач зазначає, а відповідач не спростовує, що у власності товариства наявні транспортні засоби, сільськогосподарська техніка та обладнання, які знаходяться на території виробничих баз Мелітопольського району Запорізької області.
Позивач звертає увагу, що все належне йому на праві власності майно знаходиться на території Мелітопольського району Запорізької області території, яка наразі повністю знаходиться в окупації з перших днів повномасштабної агресії російської федерації.
Доступ до належного товариству майна через окупацію обмежений, оскільки з перших днів на цій території велися та тривають активні бойові дії, що вбачається, зокрема, із Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, із змінами і доповненнями.
Також позивач вказує, що налагодження роботи співробітників на тимчасово окупованій території з міркувань безпеки, ускладнюється технічними труднощами пов`язаними зі спричиненням пошкоджень кабельної електромережі, відсутністю безперебійного електропостачання, мобільного зв`язку та Інтернет зв`язку від українських операторів та провайдерів на території Запорізької області з березня 2022 року, що підтверджується листом від провайдера Радіком від 19.09.2022 року про неможливість надання послуги.
У зв`язку з цими обставинами наказом товариства №12 від 31 березня 2022 року дії трудових договорів майже з усіма працівниками були призупинені. Відновлення комп`ютерної техніки, засобів зв`язку, відновлення та вивезення документації, в тому числі первинної документації через загрозу для життя стало неможливим.
27 вересня 2022 року ТОВ «Магістраль Сервіс» на адресу Головного управління ДПС у Вінницькій області через електронний кабінет платника податків направлено заяву вих. № 35 від 26 вересня 2022 року про неможливість виконання податкових зобов`язань на підставі пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну України від 29 липня 2022 року № 225 (а.с. 54-55).
На підтвердження фактів, наведених в заяві, товариство долучило: 1) копію наказу про призупинення дії трудового договору з працівниками підприємства №12 від 31.03.2022р; 2) копію листа ТПП України №2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 р. про засвідчення форс-мажорних обставин; 3) копію листа від провайдера Радіоком від 19.09.2022р. про неможливість надання послуги; 4) Копія Додатку до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 у редакції від 26.08.2022 №193 «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» станом на 23.08.2022 (а.с. 56-73).
За результатом розгляду даної заяви, товариство не отримало відповіді.
ТОВ «Магістраль - Сервіс» листом від 14.03.2024 №4 звернулося до Головного управління ДПС у Вінницькій області з проханням повідомити про результати розгляду заяви №35 від 26.09.2022 про неможливість виконання своєчасно свого податкового обов`язку.
У відповідь на звернення ГУ ДПС у Вінницькій області № 22/ЗПІ/02-32-04-03-18 від 19.03.2024 повідомило, що виконання повноваження ГУ ДПС у Запорізькій області з нього знято та покладено на ГУ ДПС у Львівській області з 20.09.2022 (а.с. 83).
Запитом на публічну інформацію від 20.03.2024 позивач звернувся до Головного управління ДПС у Львівській області з проханням повідомити чи направлялися від ГУ ДПС у Вінницькій області заява №35 від 26.09.2022 про неможливість виконання товариством своєчасно свій податковий обов`язок, як не отримувало їх від інших підрозділів ДПС України (а.с. 76-77).
У відповідь на звернення ГУ ДПС у Львівській області від 27.03.2024 повідомило позивача, що згідно з аналізом вхідної кореспонденції надісланої від ГУ ДПС у Вінницькій області за період з 28.09.2022 по 30.10.2022 не встановлено надходження заяви №35 від 26.09.2022 про неможливість виконання товариством своєчасно свій податковий обов`язок (а.с. 78-79).
Одночасно цим же листом ГУ ДПС у Львівській області повідомило, що згідно з наказом ДПС України від 28.03.2022 №173 (у редакції із змінами та доповненнями, внесеними наказом від 19.09.2022 №645) виконання ДПС у Запорізькій області було закріплено за ДПС у Львівській області, крім виконання підпунктів наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.
Іншим Запитом на публічну інформацію від 20.03.2024 позивач повторно звернувся до Головного управління ДПС у Вінницькій області з питань того, що ТОВ «Магістраль - Сервіс» не отримувало від податкового органу в передбачений строк ні попереднього рішення, ні рішення, ні іншого документу за результатом розгляду своєї заяви №35 від 26.09.2022 про неможливість виконання своєчасно свій податковий обов`язок, як не отримувало їх від інших підрозділів ДПС України (а.с. 74-75).
ГУ ДПС у Вінницькій області у відповідь на Запит товариства від 20.03.2024 листом від 25.03.2024 №26/ЗП/02-32-04-03-18 повідомило, що рішення за заявою товариства №35 від 26.09.2022 не приймалось, оскільки виконання повноваження ГУ ДПС у Запорізькій області з нього знято наказом ДПС України №645 від 19.09.2022 та покладено на ГУ ДПС у Львівській області з 20.09.2022 (а.с. 89).
Позивач звернувся до суду, оскільки вважає, що його права порушенні через протиправну бездіяльність відповідача, тому просить зобов`язати ГУ ДПС у Вінницькій області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" про неможливість виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, та прийняти відповідне рішення.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 (далі - ПК України).
Згідно з положеннями статті 16 ПК України платників податків зобов`язано, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
У зв`язку з тим, що в Україні Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» оголошено воєнний стан, з метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом цього періоду, Законом України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року, доповнено Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктом 69, згідно з яким установлено тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, здійснювати справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті, який підлягає застосуванню у редакції на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225), який набрав чинності 06 вересня 2022 року, відповідно до пункту 1 розділу ІІ якого до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків-юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
- посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
- юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку-фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків-юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.
На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
До переліку документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, включено:
Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року № 599).
Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326.
Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України).
Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання/несвоєчасне виконання.
Зазначене узгоджується з правовими висновками викладеними у постановах Верховного Суду від 27 вересня 2023 року у справі № 160/19256/22, від 4 жовтня 2023 року у справі № 160/19575/22.
Виходячи із системного аналізу положень Порядку №225 його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.
Отже, платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.
В контексті спірних правовідносин суд зазначає, що з метою забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС в умовах дії правового режиму воєнного стану наказом ДПС від 28.03.2022 № 173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» виконання повноважень окремих територіальних органів ДПС закріплено за іншими територіальними органами ДПС. Зокрема, наказом від 09.06.2022 року №311, виконання повноважень ДПС у Запорізькій області було закріплено за ДПС у Вінницькій області.
За обставин справи, у зв`язку з військовою агресією російської федерації, веденням бойових дій та окупацією території, на якій позивач здійснював господарську діяльність, втратою первинної документації, комп`ютерної техніки, виробничих потужностей та основних фондів, позивач звернувся до ГУ ДПС у Вінницькій області через електронний кабінет платника податків із заявою від 26.09.2022 №35 про неможливість виконання податкових обов`язків. Дана заява зареєстрована датою надходження 28.09.2022 реєстраційний номер 21568 11:09:55, реєстраційний індекс 21568/6).
До заяви позивач долучив 1) копію наказу про призупинення дії трудового договору з працівниками підприємства №12 від 31.03.2022; 2) копію листа ТПП України №2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 р. про засвідчення форс-мажорних обставин; 3) копію листа від провайдера Радіоком від 19.09.2022р. про неможливість надання послуги; 4) Копія Додатку до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 у редакції від 26.08.2022 №193 «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» станом на 23.08.2022 (а.с. 56-73).
Матеріалами справи підтверджено, що відповідач заяву не розглянув, рішення по ній не прийняв, хоча відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
При цьому, попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів).
Відтак суд погоджується з доводами позивача про протиправну бездіяльність відповідача, яка полягає у не розгляді його заяви, адже така отримана останнім 28.09.2022, що підтверджується відповідними доказами та не заперечується відповідачем.
З приводу того, що відповідач наполягає, що з 20.09.2022 року знято з ГУ ДПС у Вінницькій області виконання повноваження ГУ ДПС у Запорізькій області та покладено на ГУ ДПС у Львівській області.
Так, згідно з наказом ДПС України від 28.03.2022 №173 (у редакції із змінами та доповненнями, внесеними наказом від 19.09.2022 №645) виконання ДПС у Запорізькій області було закріплено за ДПС у Львівській області, крім виконання наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 щодо розгляду заяв платників податків та відповідних документів, щодо можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків і прийняття відповідних рішень (а.с. 80-82).
Тому, суд відхиляє доводи відповідача, що з 20.09.2022 року з нього знято виконання повноважень ГУ ДПС у Запорізькій області, оскільки такі повноваження знято у частині проведення позапланових перевірок, що проводяться за зверненням платника податків, при реорганізації, припиненні, банкрутстві особи, перевірок з питань валютного контролю при декларуванні платником від`ємного значення з ПДВ, контролю за дотриманням податкового законодавства щодо контрольованих іноземних компаній, оподаткування доходів нерезидентів, їх діяльність, представництв згідно з додатком 1 (а.с. 80-81).
Це підтверджується і відповіддю на Запит товариства до ГУ ДПС у Львівській області, яка листом повідомила, що виконання ДПС у Запорізькій області було закріплено за ДПС у Львівській області, крім виконання підпунктів наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225. Також цим листом проінформовано позивача, що згідно з аналізом вхідної кореспонденції надісланої від ГУ ДПС у Вінницькій області за період з 28.09.2022 по 30.10.2022 не встановлено надходження заяви №35 від 26.09.2022 про неможливість виконання товариством своєчасно свій податковий обов`язок (а.с. 78-79).
З приводу того, що платник податків може повторно подати заяву до контролюючого органу, на чому наполягає відповідач, то суд такі доводи відхиляє з огляду на те, що відповідно до чинного Порядку № 225, така заява у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку подається не пізніше 30 вересня 2022 року.
Суд зазначає, що ті платники податків, які вважають, що у них відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів, подання податкової звітності, своєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН тощо, та претендують на звільнення від відповідальності на умовах, визначених абзацом першим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України, повинні заявити податковому органу про такі обставини за встановленим законодавцем алгоритмом.
В протилежному випадку, для платника податків настає відповідальність, що визначено положеннями Податкового кодексу, зокрема, щодо невчасної звітності, сплати податків тощо.
З набранням чинностіЗаконом № 2260-IXпередбачене підпунктом 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українизвільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних (зокрема, але не виключно, аналогічні висновки вже викладались Верховним Судом в постановах від 18 квітня 2024 року у справі №240/27062/22, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23).
Щодо вимоги позивача зобов`язати Головне управління ДПС України у Вінницькій області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" про неможливість виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, та прийняти відповідне рішення, яким визнати поважними обставини, що унеможливлюють виконання Товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" покладених на нього податкових обов`язків, то суд зазначає таке.
У світлі викладених вище обставин слід враховувати, що Верховний Суд (зокрема, але не виключно, у постановах від 04 жовтня 2023 року у справі № 160/19575/22, від 28 лютого 2024 року у справі № 280/6527/22) за результатами аналізу наведених вище положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та Порядку № 225 сформулював наступні висновки. Затвердження Порядку №225 обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, податкової звітності тощо. Метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку з об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків тощо. Платник податків, який у зв`язку з проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджують виникнення обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.
Оцінюючи належність та допустимість доказів, які платник податків надав до податкового органу заяву про неможливість здійснювати свій податковий обов`язок, суд встановив, що до ГУ ДПС у Вінницькій області через електронний кабінет платника податків позивач звернувся із заявою від 26.09.2022 №35 про неможливість виконання податкових обов`язків. Дана заява зареєстрована датою надходження 28.09.2022 реєстраційний номер 21568 11:09:55, реєстраційний індекс 21568/6).
До заяви позивач долучив 1) копію наказу "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану №12 від 31.03.2022, яким у зв`язку з військовою агресією, введенням воєнного стану, тимчасовою окупацією Запорізької області, що призвело до тимчасового припинення/скорочення здійснення господарської діяльності, призупинено дії трудових договорів з працівниками підприємства згідно з додатком №1 (а.с. 56-57); 2) копію листа ТПП України №2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 про засвідчення форс-мажорних обставин (а.с. 58); 3) копію листа від провайдера Радіоком від 19.09.2022р. про неможливість надання послуги (а.с. 59); 4) Копія Додатку до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 у редакції від 26.08.2022 №193 «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» станом на 23.08.2022 у якому у п. 4 під порядковим номером 6 вказана Новенська сільська територіальна громада, до якої входить населений пункт с. Ромашки Мелітопольському районі Запорізької області, за місцем реєстрації товариства (а.с. 63).
Також суд бере до уваги, що товариство повідомленням №19865 направило заяву до компетентних органів про незаконне захоплення 15.07.2022 підприємства, що знаходиться за адресою Запорізька область, Мелітопильський район, с. Ромашки, вул. Молодіжна, 37 (а.с. 106).
Витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань засвідчено факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, за викраденням основних засобів (а.с. 108).
Так, цей Витяг на дату звернення до податкового органу був відсутній, він датований більш пізніше 12.12.2022, проте він не спростовує того, що позивач у встановлений термін до 30.09.2022 звернувся з відповідною заявою до якої долучив перелік документів, який є достатнім для прийняття рішення про неможливість платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
Поряд з цим, в тому випадку, якщо контролюючий орган за результатами розгляду долучених платником податків до заяви документів вважатиме, що їх недостатньо для прийняття рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов`язків, він приймає Попереднє рішення, в якому пропонує додатково надати конкретні документи, яких не вистачає для прийняття остаточного рішення по суті заяви. Після спливу встановленого Порядком №225 строку на надання додаткових документів податковий орган розглядає заяву платника податків (з урахуванням додаткових документів, якщо платник податків скористався правом на їх подання). При цьому протягом усього строку розгляду заяви платника податків, поданої відповідно до Порядку № 225, контролюючий орган наділений правом самостійного звернення до компетентних органів з метою додаткового підтвердження наведених у такій заяві обставин.
Суд ураховує, що Верховний Суд у справі 520/5995/23 у постанові від 07.11.2024 сформував висновок у подібних правовідносинах, що визначена розділом ІІІ Порядку № 225 процедура розгляду заяви платника податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок передбачає, що у разі достатності долучених до заяви документів для встановлення причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися внаслідок збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку, контролюючий орган приймає рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. У такому випадку обов`язку із прийняття попереднього рішення у контролюючого органу не виникає. Якщо ж контролюючий орган вважає, що долучених платником податків до заяви про неможливість своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов`язків документів недостатньо для прийняття позитивного рішення за результатами розгляду такої заяви, то в такому випадку контролюючий орган обов`язково приймає попереднє рішення із пропозицією платнику податків надати конкретні додаткові документи (копії документів) протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення... При цьому недотримання контролюючим органом встановленої розділом ІІІ Порядку №225 процедури розгляду документів платників податків в частині забезпечення права таким платникам (у разі недостатності попередньо долучених документів) надати конкретні додаткові документи (копії документів) за пропозицією, викладеною у попередньому рішенні, має наслідком визнання протиправним рішення контролюючого органу, прийнятого за наслідками розгляду заяви про неможливість виконання податкового обов`язку.
На підставі вищевикладеного, беручи до уваги, що податковий орган не заперечує достатність доказів, протилежного матеріали справи не містять, Попереднього рішення відповідач не приймав, тому з огляду на висновки Верховного Суду у постанові від 07.11.2024 у справі 520/5995/23, який є застосовним у цій справі, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню шляхом зобов`язання відповідача розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль- Сервіс" від 26.09.2022 №35, зареєстрованою датою надходження 28.09.2022 реєстраційний номер 21568 11:09:55, реєстраційний індекс 21568/6 та прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку.
Задовольняючи вимоги шляхом зобов`язання відповідача прийняти рішення, суд ураховує практику Європейського суду з прав людини від 05.04.2005 у справі «Афанасьєв проти України» (заява № 38722/02) засіб захисту повинен бути «ефективним», як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.
Щодо визнання поважними обставин, що унеможливлюють виконання Товариства з обмеженою відповідальністю «Магістраль-Сервіс» покладених на нього податкових обов`язків, то такі обставини визнаються/встановлюються контролюючим органом, за результатом розгляду заяви товариства, а тому окремого окреслення судовим рішенням не потребують.
З приводу повноважень відповідача при розгляді даної заяви, то суд зазначає, що контролюючим органом за місцем податкової адреси товариства на момент подачі заяви вих. № 35 від 26 вересня 2022 року про неможливість виконання податкових зобов`язань на підставі пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну України від 29 липня 2022 року № 225 було ГУ ДПС у Запорізькій області, повноваження якого було закріплено за ГУ ДПС у Вінницькій області у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану.
Інших доказів, здобутих судом, матеріали справи не містять.
Стосовно дискреційних повноважень, то Верховний Суд у своїй практиці неодноразово зазначав, що такими є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом подібних повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».
Водночас повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний і законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Наведені висновки викладені у постановах Верховного Суду, зокрема, від 13.12.2018 у справі №802/412/17-а, від 11.04.2018 у справі № 806/2208/17, від 09.06.2022 у справі № 600/524/21-а.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення даного позову частково.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Отже, сплачений при зверненні до суду судовий збір належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Вирішуючи питання щодо стягнення витрат на правничу допомогу, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень п. 1 ч. 3 ст. 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи належать витрати на професійну правничу допомогу.
Згідно з ч. 1 - 3 ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У пунктах 4, 6, 9 частини першої статті 1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" від 05.05.2012 № 5076-VI (далі - Закон № 5076-VI) договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.
Представництво - це вид адвокатської діяльності, що полягає в забезпеченні реалізації прав і обов`язків клієнта в цивільному, господарському, адміністративному та конституційному судочинстві, в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами, прав і обов`язків потерпілого під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, а також прав і обов`язків потерпілого, цивільного позивача, цивільного відповідача у кримінальному провадженні.
Інші види правової допомоги - види адвокатської діяльності з надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу діяльності клієнта, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також на сприяння їх відновленню в разі порушення.
Системний аналіз викладених правових норм дозволяє стверджувати, що витрати на правничу допомогу є одним з видів судових витрат і адміністративним процесуальним законодавством регламентовано право позивача на відшкодування понесених документально підтверджених ним витрат на правничу допомогу.
Разом з тим, суд враховує правові висновки Європейського суду з прав людини, викладені в рішеннях від 26.02.2015 у справі "Баришевський проти України", від 10.12.2009 у справі "Гімайдуліна і інших проти України", від 12.10.2006 у справі "Двойних проти України", від 30.03.2004 у справі "Меріт проти України", у справі "East/West Alliance Limited" проти України" та "Ботацці проти Італії" (заява № 34884/97, п. 30), в яких ЄСПЛ, оцінюючи вимогу заявника щодо здійснення компенсації витрат, виходив з того, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим.
Так, між адвокатом Тарабака К.М (далі - Адвокат) та директором товариства укладений Договір про надання правової допомоги від 11.03.2024 (далі - Договір).
На підтвердження витрат на професійну правничу допомогу долучено письмові докази в підтвердження їх розміру. Зокрема, копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю №000209 від 14.03.2019, видане Радою адвокатів Херсонської області на підставі рішення №1 від 14.03.2019; копію ордера на представництво інтересів у ТОВ «Магістраль - Сервіс»; копію акту приймання-передачі наданих послуг від 05.07.2024 за Договором №11-03/24 про надання правничої (правової) допомоги від 11.03.2024; копію платіжної інструкції №628706 від 11.07.2024; копію додаткової угоди №2 від 10.06.2024 до Договору№11-03/24 про надання правничої (правової) допомоги від 11.03.2024; - копію Договору№11-03/24 про надання правничої (правової) допомоги від 11.03.2024.
Наведеними вище доказами підтверджуються витрати у розмірі 5000грн.
Суд, оцінивши надані докази, беручи до уваги заперечення відповідача, доходить висновку, що заявлена сума до відшкодування є завищеною з огляду на те, що дана справа розглядалась в порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін, матеріали справи не містять великого обсягу, а відтак заявлена до відшкодування сума є не співмірною із складністю справи.
Відтак, враховуючи критерій обґрунтованості понесених позивачем витрат, та те, що позов задоволений частково, суд вважає що розмір витрат на правничу допомогу підлягає зменшенню до 3000,00 грн, що відповідає критерію розумності та співмірності.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної податкової служби України у Вінницькій області щодо не розгляду та не прийняття рішення по заяві товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" від 26.09.2022 №35 про неможливість своєчасного виконання податкового обов`язку.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Вінницькій області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль- Сервіс" від 26.09.2022 №35 та прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку.
В іншій частині вимог - відмовити.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Вінницькій області сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 5658,26 грн (п`ять тисяч шістсот п`ятдесят вісім гривень 26 копійок)
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Магістраль - Сервіс" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Вінницькій області витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 3000,00 грн (три тисячі гривень).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "МАГІСТРАЛЬ-СЕРВІС" (код ЄДРПОУ - 30542138, вул. Козелецька, буд. 24, м. Київ, 03065)
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - ВП 44069150, вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100)
СуддяДмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123979161 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні