Постанова
від 11.12.2024 по справі 160/27440/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

11 грудня 2024 року м.Дніпросправа № 160/27440/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року у справі №160/27440/23 (суддя Сластьон А.О., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМФІ ТРЕЙД" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМФІ ТРЕЙД" (далі позивач) звернулося до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач-1) за №8706032/36962487 від 27.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України (далі відповідач-2) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування від 14.04.2022 №9000002 датою його фактичного надходження - 12 квітня 2023 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року позовні вимоги позивача було задоволено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач-1 подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, відповідач-1 просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом. Рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування прийнято внаслідок надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства. Також, щодо контрагента позивача ТОВ АВС ЛАЙН встановлено наявність рішень про відповідність його критеріям ризиковості (п.8 Критеріїв ризиковості). Також, відповідач стверджує, що дії по реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, а позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати спірний розрахунок коригування є передчасними, тому задоволенню не підлягали.

Позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача-1. У відзиві стверджує, що погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд повно встановив обставини справи та ухвалив рішення з дотриманням норм матеріального права. Позивач наполягає, що рішення відповідача-1 про відмову в реєстрації розрахунку коригування є протиправним, оскільки підстав для зупинення його реєстрації не було. Подані позивачем документи повністю підтверджують реальність господарських операцій та обставин, за результатами та наслідком яких складено надісланий для реєстрації розрахунок коригування.

Відповідач-2 своїм правом подати письмовий відзив на скаргу відповідача-1 не скористався.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Перевіривши обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю КОМФІ ТРЕЙД (ідентифікаційний код: 36962487) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.02.2010 року.

Видами діяльності ТОВ КОМФІ ТРЕЙД, що визначені в Єдиному Державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є: роздрібна торгівля в спеціалізованих магазинах електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення (основний, 47.43), діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (46.17), оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення (46.43), роздрібна торгівля побутовими електротоварами в спеціалізованих магазинах (47.54), надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (68.20), дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки (73.20), роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах (47.26), інша поштова та кур`єрська діяльність (53.20), оптова торгівля фармацевтичними товарами (46.46), інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах (47.19) та інші.

Судом встановлено, що в процесі здійснення господарської діяльності ТОВ КОМФІ ТРЕЙД мало взаємовідносини із ТОВ АВС ЛАЙН (ідентифікаційний код: 43860387).

Зокрема, 01.04.2021 року між ТОВ КОМФІ ТРЕЙД (постачальник) та ТОВ АВС ЛАЙН (покупець) укладено договір поставки №77654 (далі по тексту - Договір), згідно якого постачальник зобов`язується передати у зумовлені строки ТОВ АВС ЛАЙН товар (товари) на умовах згідно Договору, а ТОВ АВС ЛАЙН зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.

За результатами здійснення господарської операції з постачання товарів ТОВ АВС ЛАЙН позивачем було складено та зареєстровано в ЄРПН податкову накладну від 20.02.2022 року №9000208.

14.04.2022 позивачем та ТОВ АВС ЛАЙН було складено накладну на повернення №ДН00000103, згідно з якою ТОВ АВС ЛАЙН повернуло Товариству раніше поставлені йому товари у загальній кількості 81 одиниця, на загальну суму 677 609 гривень 00 копійок, у тому числі ПДВ 112 934,83 грн.

Позивачем було складено розрахунок коригування кількісних та вартісних показників від 14.04.2022 року №9000002 до податкової накладної від 20.02.2022 року №9000208 (далі за текстом - розрахунок коригування, РК).

Розрахунок коригування було подано на реєстрацію до ЄРПН 12.04.2023 року, при цьому реєстрація була зупинена.

У квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування зазначено, що документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація розрахунку коригування від 14.04.2022 №9000002 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. РК подана платником податку, який відповідає п. 8 Критерії ризиковості платника податку. Додатково повідомляємо: показник D=3.6962%, Р=129288291.65. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання п.201.16, ст.201 ПК України 21 квітня 2023 року позивачем до органів ДПС було надано пояснення по операції, на яку складався розрахунок коригування разом з усіма наявними в Товариства документами.

Зокрема, надано повідомлення з письмовими поясненнями щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по РК, реєстрація якого зупинена, з доданням наступних документів, а саме: договір поставки від 01.04.2021 №77654, укладений між ТОВ Комфі Трейд (Постачальником) та ТОВ АВС Лайн (Покупець); рахунок-фактура №035676886 від 20.02.2022 на загальну суму 677609,00 гривень; видаткова накладна №CV032419640 від 20.02.2022 на загальну суму 677609,00 гривень на відвантаження товару на адресу ТОВ АВС Лайн; податкова накладна від 20.02.2022 №9000208 на загальну суму 677609,00 гривень; товарно-транспортна накладна від 20.02.2022 №ТТN-05794625; накладна на повернення товару Товариством АВС Лайн на адресу Комфі Трейд від 14.04.2022 №ДН00000103 на загальну суму 677609,00 гривень; товарно-транспортна накладна № ТТN-05794625/1 від 13.04.2022 на перевезення повернутого товару; розрахунок коригування від 14.04.2022 №9000002 на загальну суму 677609,00 гривень, у тому числі ПДВ 112934,83 гривні.

27 квітня 2023 року Товариством було отримано рішення за №8706032/36962487 (далі за текстом - Рішення), яким відмовлено в реєстрації розрахунку коригування.

В рішенні про відмову в реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №8706032/36962487 в графі додаткова інформація зазначено: ТТН від 13.04.2022 на транспортування повернутого товару складено з недоліками: по перше, скан копію ТТН надано у дуже низькій якості, прочитати її майже неможливо; по-друге, у полі Вантажоодержувач зазначено незрозумілу фразу корп продажи 1 000 0000 0000; по-третє, на зворотному аркуші ТТН у полі Вантаж одержав зазначено фразу корп продажи і поставлено підпис особи без зазначення посади та ПІБ такої особи. Платником не надано будь-яких розрахункових документів (платіжні інструкції, виписки з банку), що підтверджують факт оплати за товар та повернення грошових коштів за повернутий товар. Контрагент ТОВ АВС ЛАЙН (код ЄДРПОУ 438603871) відповідає критеріям ризиковості (рішення від 22.08.2022 №151008).

Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, прийшов до висновку, що податковим органом прийнято невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення. Прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів, дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування. Також суд, з метою захисту порушеного права позивача, вважав за необхідне зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування від 14.04.2022 №9000002 датою його фактичного надходження -12 квітня 2023 року.

Колегія судів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України(далі -ПК України).

Згідно з п.187.1 ст. 187 Податкового кодексу України(далі -ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 192.1. ПК України).

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної/розрахунку коригування на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року(далі - Порядок № 1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).

Пунктами 5, 6 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно п. 7, 8, 9 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, якими є, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок 520).

Відповідно до п. 2-11 Порядку 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстр платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження: інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питанні прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригуванню в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлене повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійсненню операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг"; "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

При цьому, податковий орган, як встановлено судом, не навів в квитанції переліку документів, надання яких було б достатнім для прийняття суб`єктом владних повноважень рішення щодо реєстрації розрахунку коригування.

Підставою для відмови у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної є встановлення відповідності контрагента позивача - ТОВ АВС ЛАЙН критерія ризиковості.

Позивачем на спростування сумнівів контролюючого органу були надані документи: договір поставки від 01.04.2021 №77654, укладений між ТОВ Комфі Трейд (Постачальником) та ТОВ АВС Лайн (Покупець); рахунок-фактура №035676886 від 20.02.2022 на загальну суму 677609,00 гривень; видаткова накладна №CV032419640 від 20.02.2022 на загальну суму 677609,00 гривень на відвантаження товару на адресу ТОВ АВС Лайн; податкова накладна від 20.02.2022 №9000208 на загальну суму 677609,00 гривень; товарно-транспортна накладна від 20.02.2022 №ТТN-05794625; накладна на повернення товару Товариством АВС Лайн на адресу Комфі Трейд від 14.04.2022 №ДН00000103 на загальну суму 677609,00 гривень; товарно-транспортна накладна № ТТN-05794625/1 від 13.04.2022 на перевезення повернутого товару; розрахунок коригування від 14.04.2022 №9000002 на загальну суму 677609,00 гривень, у тому числі ПДВ 112934,83 гривні.

Відповідачем-1 було прийнято оскаржене рішення з підстав того, що подані позивачем документи складені з порушенням законодавства.

Щодо тверджень податкового органу в рішенні про відмову в реєстрації розрахунку коригування про ненадання позивачем товарно-транспортної накладної від 13.04.2022 року в належній якості як однієї із підстав для винесення рішення.

Відповідно до п. 9 Порядку №520, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, мала право надіслати повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення) з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування.

Матеріали справи не містять доказів на підтвердження направлення відповідачем -1 повідомлення про необхідність надання йому товарно-транспортної накладної з огляду на неналежну якість вже поданого документа.

Відтак, обставини надання товарно-транспортної накладної у низькій якості не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, за відсутності доказів на підтвердження протилежного.

Крім того, реалізація права платника податку на реєстрацію розрахунку коригування не може ставитися в залежність від того, чи використано регіональною комісією визначену Порядком №520 процедуру запиту додаткових документів у випадку, якщо надіслані документи не давали змоги ознайомитися з їх змістом, а контролюючий орган до прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування чи відмови в такій реєстрації не повідомив про такі обставини платника податків, хоча і мав всі можливості для цього.

Контролюючий орган у спірному рішенні вказав, що у полі Вантажоодержувач зазначено незрозумілу фразу корп продажи 1000 0000 0000, у полі Вантаж одержав не міститься інформації щодо посади, прізвища, імені та по батькові одержувача товару.

При цьому, в матеріалах справи міститься товарно-транспортна накладна від 13.04.2022 №ТТN-05794625/1, яка містить у графі Вантажоодержувач найменування позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю Комфі Трейд, а в графі Вантаж одержав міститься відтиск печатки ТОВ КОМФІ ТРЕЙД, підпис та ініціали особи Репіної В.С., яка одержала товар від імені позивача.

Як встановив суд, розрахунок коригування складено у зв`язку із поверненням товару позивачу від контрагента ТОВ АВС Лайн на підставі накладної про повернення від 14.04.2022 №ДН00000103. Транспортування товару під час його повернення здійснювалося на підставі товарно-транспортної накладної від 13.04.2022 №ТТN-05794625/1.

Натомість, наведені в рішенні зауваження стосуються товарно-транспортної накладної від 20.02.2022 №ТТN-05794625, на підставі якої здійснювалася поставка товару позивачем компанії ТОВ АВС Лайн, за наслідком чого була зареєстрована податкова накладна від 20.02.2022 №9000208, до якої у контролюючого органу не було зауважень.

Відтак, в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації розрахунку коригування відповідач-1 наводить зауваження до документа, який підтверджував здійснення іншої операції, за наслідком якої була зареєстрована податкова накладна, а не розрахунок коригування.

Щодо ненадання позивачем розрахункових документів як підстави відмови в реєстрації розрахунку коригування.

Згідно з п.187.1 ст. 187 Податкового кодексу України(далі -ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Товариством було відвантажено на адресу ТОВ АВС Лайн весь товар, зазначений у рахунку-фактурі №035676886 від 20.02.2022 на загальну суму 677 609, 00 грн., включаючи ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №CV032419640 від 20.02.2022 року та товарно-транспортною накладною від 20.02.2022 №ТТN-05794625.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товару в даному випадку вважається дата відвантаження товару як події, що сталася раніше.

Судом встановлено, що податкова накладна №9000208 від 20.02.2022 за операцією з поставки була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на те, що покупцем не проведена оплата за поставлений товар, який повертається, відсутні підстави для повернення коштів за такий товар в разі його повернення Товариству. Отже, надання будь-яких розрахункових документів для реєстрації розрахунку коригування в даному випадку не є можливим.

Колегія суддів погоджується з висновками суду, що надані позивачем документи підтверджували операцію, яка пов`язана із складанням розрахунку коригування, реєстрацію якого було зупинено, а в подальшому в реєстрації якого було відмовлено.

Під час розгляду справи судом встановлено, що в реєстрації розрахунку коригування було відмовлено з тієї підстави, що контрагент позивача ТОВ АВС Лайн (ідентифікаційний код: 43860387) відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Пункт 10 Порядку №520 містить вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Зазначений перелік не містить такої підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування як здійснення господарської операції з контрагентом, який відповідає критеріям ризиковості.

Також, на думку суду, відповідність контрагента критеріям ризиковості не повинна впливати на реалізацію прав та здійснення обов`язків добровісним платником податків. В іншому випадку такий підхід суперечив би принципу індивідуальної відповідальності платника податку.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Державної податкової служби України не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на неможливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надавалися разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації розрахунку коригування, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Контролюючий орган не конкретизував переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Отже, є вірними висновки суду, що використання податковим органом загальних висновків призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки, оскільки платник не був повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.

Відсутність конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, не наведення комісією обгрунтувань чому документи, які подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність оскарженого рішення податкового органу.

Колегія суддів погоджується з обраним судом способом захисту порушеного права позивача та відхиляє доводи, наведені у апеляційній скарзі. Так, чинним законодавством саме на Державну податкову службу України покладено обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Свобода розсуду контролюючого органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, висновки суду про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування від 14.04.2022 №9000002 датою його фактичного надходження 12 квітня 2023 року є обгрунтованими.

Доводи апеляційної скарги відповідача-1 не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.

Колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Розподіл судових витрат не здійснюється у відповідності до норм ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 328, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року у справі №160/27440/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено25.12.2024
Номер документу123989555
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/27440/23

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 28.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сластьон Анна Олегівна

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сластьон Анна Олегівна

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сластьон Анна Олегівна

Постанова від 18.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні