ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/27881/23 пров. № А/857/12126/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді - Мікули О. І.,
суддів- Курильця А. Р., Пліша М. А.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року у справі №380/27881/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, третя особа - Державне підприємство «Документ» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
суддя в 1-й інстанції Желік О. М.,
дата ухвалення рішення 19 квітня 2024 року,
місце ухвалення рішення м. Львів,
дата складання повного тексту рішення не зазначено,
в с т а н о в и в:
Позивач ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до відповідача - Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, третя особа - Державне підприємство «Документ», в якому просив визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної міграційної служби у Львівській області пов`язану із розглядом його заяви щодо обміну належного йому паспорта громадянина України на паспорт громадянина України у формі ID-картки встановленого зразка; зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби у Львівській області вилучити інформацію про недійсність паспорта громадянина України Серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року ОСОБА_1 з інформаційної підсистеми Недійсні документи як таку, що не відповідає дійсності; зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби у Львівській області розглянути його заяву щодо обміну належного йому паспорта громадянина України, оформити та видати йому паспорт громадянина України на підставі поданої ним заяви у строки та в порядку, встановленому законодавством України.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, які полягають у відмові ОСОБА_1 в оформленні паспорта громадянина України у формі ID-картки. Зобов`язано Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області прийняти рішення про оформлення ОСОБА_1 паспорта громадянина України у формі ID-картки. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що при перевірці відомостей ДРАЦС встановлено, що в жодному актовому записі не значиться громадянство позивача та не зазначені відомості про паспорт громадянина України НОМЕР_1 виданого Феодосіївським МВ ГУ МВС України в АР Крим 15 травня 1998 року; більше того, при візуальному огляді фотокарток, внесених до паспортного документа серії НОМЕР_1 працівнику відповідача склалося враження, що виданий позивачу паспорт можливо містив ознаки виправлення та переклеювання фотозображення та тотожність зображення на них особи. Таким чином, відповідач за результатом розгляду поданих позивачем документів, керуючись вимогами пунктів 24, 71 Порядку № 302 листом №4652-2694/4652.1-22 від 26 вересня 2022 року повідомив позивача про те, що по його заяві-анкеті прийнято рішення про відмову в оформленні у зв`язку із неможливістю ідентифікації особи, оскільки паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року, оформлений на непідконтрольній території. Зазначає, що позивачем не надано додаткових документів з фотокартками для проведення ідентифікації особи та додаткових документів, які посвідчують особу. Крім того, позивача проінформовано, що він може звернутися повторно до територіальних підрозділів ДМС із заявою про оформлення паспорта та надати додаткові документи для ідентифікації особи, однак позивач для надання додаткових документів та усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено у прийнятті документів до відповідача повторно не звертався. Таким чином, приймаючи документи, перевіряючи їх повноту подання, відповідність їх оформлення вимогам законодавства та приймаючи рішення, відповідач діяв згідно з приписами Закону №5492-VI та Порядку №302. З врахуванням наведеного вище просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Відзив на апеляційну скаргу позивачем поданий не був. Відповідно до ч.4 ст.304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Справа розглянута судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без виклику учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно з копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України.
Паспорт серії НОМЕР_1 видано ОСОБА_1 Феодосійським МВ ГУМВС України в Криму 15 травня 1998 року.
З метою обміну паспорта зразка 1994 року на паспорт у формі ID-картки ОСОБА_1 звернувся до регіонального Центру ДП Документ у м.Львові (№9012) із відповідною заявою, що не заперечується сторонами у справі.
За результатом звернення позивача до регіонального Центру ДП Документ у м.Львові (№9012) уповноваженою особою такого центру було складено анкету-заяву №8182521 від 23 вересня 2022 року та видано позивачу довідку №521 від 23 вересня 2022 року про те, що у нього вилучено паспорт громадянина України НОМЕР_1 виданий 15 травня 1998 року Феодосійським МВ ГУМВС України в АР Крим.
Листом Управління ДМС в Івано-Франківській області №Ш-80/6/2602-23/2610/83-23/2610/85-23 від 28 вересня 2023 року повідомлено позивача про те, що оскільки 23 вересня 2022 року ГУ ДМС у Львівській області розпочато оформлення паспорта громадянина України у зв`язку із обміном у зв`язку з досягненням 45-річного віку, наданий позивачем паспорт автоматично внесено в інформаційну підсистему Недійсні документи, в зв`язку чим технічно неможливо у Івано-Франківському відділі продовжити/розпочати оформлення та ідентифікувати особу.
Вважаючи протиправною бездіяльність Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, яка полягає у не розгляді заяви позивача щодо обміну належного йому паспорта громадянина України на паспорт громадянина України у формі ID-картки встановленого зразка, останній звернувся у суд.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що дії Головного управління ДМС у Львівській області, які полягають у відмові ОСОБА_1 в оформленні паспорта громадянина України у формі ID-картки, є протиправними, оскільки докази здійснення процедури ідентифікації особи при оформленні паспорта громадянина України відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України відповідачем не подано, а тому з метою ефективного захисту та належного поновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Головне управління ДМС у Львівській області прийняти рішення про оформлення ОСОБА_1 паспорта громадянина України у формі ID-картки. Разом з тим, вимоги позивача в частині зобов`язання Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області вилучити інформацію про недійсність паспорта громадянина України Серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року, задоволенню не підлягають, оскільки такий паспорт вже було анульовано міграційним органом шляхом його продироколення. Крім того, не підлягають задоволенню й вимоги позивача в частині зобов`язання Головного управління Державної міграційної служби у Львівській області розглянути заяву ОСОБА_1 щодо обміну належного йому паспорта громадянина України, оскільки заяву було розглянуто відповідачем та прийнято рішення про відмову в оформленні паспорта.
Колегія суддів зазначає, що апелянт оскаржує рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, тому з врахуванням ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Даючи правову оцінку висновку суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, колегія суддів вважає, що такий відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильним, законним та обґрунтованим, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Згідно з ч.1 ст.13 Закону України Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус від 20 листопада 2012 року №5492-VI (далі Закон №5492-VI) одним з документів, оформлення яких передбачається вказаним Законом із застосуванням засобів Реєстру, відповідно до їх функціонального призначення є паспорт громадянина України.
За змістом ч.1, 2, 4, 5 ст.14 Закону №5492-VI форма кожного документа встановлюється зазначеним Законом. Документи залежно від змісту та обсягу інформації, яка вноситься до них, виготовляються у формі книжечки або картки, крім посвідчення на повернення в Україну, що виготовляється у формі буклета. Документи у формі книжечки на всіх паперових сторінках та на верхній частині обкладинки повинні мати серію та номер документа, виконані за технологією лазерної перфорації. Персоналізація документів у формі книжечки здійснюється за технологією лазерного гравіювання та лазерної перфорації. Персоналізація документів у формі картки виконується за технологією термодруку або лазерного гравіювання. Персоналізація документів здійснюється централізовано у Державному центрі персоналізації документів.
Частина 1 ст.21 Закону №5492-VI передбачає, що паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
Відповідно до ч.2 ст.21 Закону №5492-VI кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов`язаний отримати паспорт громадянина України.
Оформлення, видача, обмін паспорта громадянина України, його пересилання, вилучення, повернення державі та знищення здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
На виконання вищезгаданої норми Закону №5492-VI Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 25 березня 2015 року №302 Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України.
Абзацом 4 п.1 Постанови №302 вирішено затвердити Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України.
Згідно з п.1-2 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. №745, далі Порядок) встановлено паспорт громадянина України (далі - паспорт) є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
Паспорт виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій.
За змістом пп.6-7 п.6 Порядку обмін паспорта здійснюється у разі: якщо особа досягла 25 чи 45-річного віку та не звернулася в установленому законодавством порядку не пізніше як через місяць після досягнення відповідного віку для вклеювання до паспорта зразка 1994 року нових фотокарток; наявності в особи паспорта зразка 1994 року (за бажанням).
Відповідно до пунктів 10-11 Порядку, оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого) обмін паспорта здійснюється територіальними органами/територіальними підрозділами ДМС через Головний обчислювальний центр Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Головний обчислювальний центр Реєстру) у взаємодії з Державним центром персоналізації документів державного підприємства Поліграфічний комбінат Україна по виготовленню цінних паперів (далі - Центр).
Порядок взаємодії ДМС з Центром встановлюється шляхом укладення відповідних договорів згідно з вимогами статті 4 Закону України Про захист персональних даних.
Порядок взаємодії територіальних органів/територіальних підрозділів ДМС з центрами надання адміністративних послуг встановлюється шляхом укладення відповідних договорів згідно з вимогами статті 4 Закону України Про захист персональних даних.
Згідно з пп.1-10 п.69 Порядку заявник подає для обміну паспорта такі документи: 1) паспорт, що підлягає обміну; 2) документи, що підтверджують обставини, у зв`язку з якими паспорт підлягає обміну (крім випадків, передбачених підпунктами 4 і 6 пункту 6 цього Порядку); 3) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб (для бездомних осіб); 5) документ, що посвідчує особу законного представника/уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи; 6) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати. Оригінал документа про звільнення від сплати адміністративного збору повертається заявнику, а до заяви-анкети додається його копія, засвідчена працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта шляхом проставлення відмітки Згідно з оригіналом та підпису із зазначенням його посади, прізвища, ініціалів та дати; 7) документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів): про місце проживання - довідку органу реєстрації встановленого зразка (крім випадків, коли здійснюється обмін паспорта зразка 1994 року); про народження дітей - свідоцтва про народження дітей; про шлюб і розірвання шлюбу - свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; про зміну імені - свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків з даними про РНОКПП, або повідомлення про відмову від його прийняття, або дані про РНОКПП, внесені до паспорта або свідоцтва про народження. Особа може пред`явити копію документа, що засвідчує реєстрацію особи в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, у тому числі в електронній формі, за умови наявності в територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта технічної можливості провести перевірку відповідності реєстраційних даних особи даним Державного реєстру фізичних осіб - платників податків в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації; 8) одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування із застосуванням засобів Реєстру - для оформлення паспорта особі, яка не може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, або особі, яка відбуває покарання в установах виконання покарань або стосовно якої обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, або яка перебуває на тривалому стаціонарному лікуванні в закладах МОЗ закритого типу (в разі потреби); 9) паспорт громадянина України для виїзду за кордон, у тому числі строк дії якого закінчився (для особи, яка постійно проживає за кордоном, або яка постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну); 10) заяву про зняття з консульського обліку.
За змістом абз.16 п.69 Порядку у разі обміну паспорта, оформленого територіальним підрозділом ДМС, МВС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, заявник додатково подає всі наявні документи, у тому числі документи, що містять фотозображення особи, які дають змогу ідентифікувати таку особу.
Пункт 71 Порядку передбачає, що працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, на якого згідно з його службовими обов`язками покладаються функції з оформлення паспорта, вчиняє дії, передбачені пунктами 24-29, 32-34 цього Порядку, і приймає до розгляду заяву-анкету та додані до неї документи.
Відповідно до п.24-29 Порядку працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від заявника перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.
У разі виявлення факту подання не всіх необхідних документів або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган ДМС/територіальний підрозділ ДМС, уповноважений суб`єкт інформує заявника про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням заявника відмова надається в письмовому вигляді.
Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в прийнятті документів.
Якщо під час прийому документів заявник надав паспорт, який, за даними відомчої інформаційної системи ДМС, визнано недійсним відповідно до пункту 108 цього Порядку, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта здійснює його вилучення в порядку, передбаченому пунктом 107 цього Порядку.
У разі відповідності поданих документів вимогам цього Порядку працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта із використанням кваліфікованого електронного підпису та із застосуванням засобів Реєстру формує заяву-анкету (у тому числі здійснює отримання біометричних даних, параметрів).
Після формування заяви-анкети працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта друкує її та надає заявнику для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей. Реєстрація заяви-анкети здійснюється із застосуванням засобів Реєстру під час її формування.
У разі виявлення помилок в заяві-анкеті працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта вносить до неї відповідні виправлення.
Після перевірки заявник власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви-анкети відомостей про особу. Якщо заявник через стійкі фізичні, психічні, інтелектуальні або сенсорні порушення не може підтвердити власним підписом правильність таких відомостей, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта робить відмітку про неможливість такого підтвердження та засвідчує правильність внесених до заяви-анкети відомостей про особу власним підписом.
Після перевірки заявником правильності внесених до заяви-анкети відомостей про особу заява-анкета перевіряється та підписується (із зазначенням дати, прізвища та ініціалів) працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта, який прийняв документи та сформував заяву-анкету.
Працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта сканує із застосуванням засобів Реєстру до заяви-анкети документи, які подаються заявником. Оригінали документів (крім довідки про реєстрацію особи громадянином України, паспорта, що підлягає обміну, документів, що підтверджують сплату адміністративного збору) повертаються заявнику після оформлення заяви-анкети.
Паспорт, який подано для обміну (крім випадків, коли паспорт подається до дати закінчення строку його дії або в разі обміну паспорта зразка 1994 року за бажанням), анулюється працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС/уповноваженого суб`єкта шляхом пробивання двох отворів наскрізь на кожному аркуші, обкладинці документа у формі книжечки або в машинозчитуваній зоні документа у формі картки.
Згідно з п.32-34 Порядку працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС не пізніше наступного дня після надходження до розгляду документів перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.
У разі прийняття рішення про відмову в розгляді документів, прийнятих уповноваженим суб`єктом, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС не пізніше наступного робочого дня надсилає уповноваженому суб`єкту письмове повідомлення про відмову в їх розгляді із зазначенням підстав відмови з метою подальшого вручення заявнику.
У разі коли під час перевірки виявлено, що паспорт, який подано уповноваженому суб`єкту для обміну, визнано недійсним відповідно до пункту 108 цього Порядку, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС у рішенні про відмову інформує заявника про вилучення (у тому числі тимчасово) паспорта та необхідність звернення до уповноваженого суб`єкта для одержання довідки про його вилучення.
У разі надходження повідомлення територіального органу/територіального підрозділу ДМС про необхідність вилучення (у тому числі тимчасово) паспорта працівник уповноваженого суб`єкта вилучає паспорт в порядку, передбаченому пунктом 107 цього Порядку.
Заява-анкета, вилучений (у тому числі тимчасово) паспорт та акт про його вилучення передаються до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який прийняв відповідне рішення, на підставі акта приймання-передачі.
У відповідності до пунктів 72-74 Порядку після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється паспорт.
Ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру.
Пошук в Реєстрі інформації щодо особи здійснюється за поданими персональними даними (у тому числі тими, що змінилися).
До запровадження органами реєстрації внесення до Реєстру відомостей про місце проживання особи в установленому законодавством порядку відомості про реєстрацію місця проживання, які подаються заявником, перевіряються за даними обліку територіального органу ДМС.
Рішення про оформлення паспорта приймається територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС за результатами ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України (у разі оформлення паспорта вперше із застосуванням засобів Реєстру).
Ідентифікація особи, на ім`я якої оформляється паспорт у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року і стосовно якої відсутня інформація в базах даних Реєстру, здійснюється відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.
За змістом абз.1 п.75 Порядку під час розгляду заяви-анкети для оформлення паспорта у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року ідентифікація особи здійснюється за даними, що містяться в картотеках територіального органу ДМС та територіального підрозділу ДМС.
Пункт 76 Порядку передбачає, що у разі видачі паспорта, який підлягає обміну, іншим територіальним підрозділом ДМС для підтвердження видачі особі паспорта, який підлягає обміну, не пізніше наступного дня після приймання до розгляду заяви-анкети до такого територіального підрозділу ДМС надсилається запит за формою, встановленою МВС.
Відповідно до п.79-82 Порядку за результатами проведених перевірок, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, ідентифікації особи працівник територіального підрозділу ДМС приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні.
У разі коли паспорт зразка 1994 року був оформлений територіальним підрозділом ДМС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, територіальний підрозділ ДМС надсилає запити до відповідного територіального органу ДМС.
У разі коли картотеки заяв про видачу паспорта територіального підрозділу ДМС не збереглися, відсутня будь-яка інформація в наявних даних обліку територіального органу ДМС, проводиться процедура встановлення особи відповідно до пункту 43 цього Порядку.
Встановлення особи в порядку, визначеному в абзаці третьому пункту 43 цього Порядку, проводиться в разі обміну паспорта у випадку, зазначеному в підпункті 5 пункту 6 цього Порядку.
За результатами проведення процедури встановлення особи, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, перевірки факту належності до громадянства України особи, яка набула громадянство України відповідно до статті 6 Закону України Про громадянство України, працівник територіального підрозділу ДМС складає висновок за встановленою МВС формою, який затверджується керівником територіального органу ДМС або його заступником, та приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні.
Якщо за результатами проведення процедури встановлення особи її не було встановлено, приймається рішення про відмову в оформленні паспорта особі, яке доводиться до відома заявника в порядку і строки, встановлені законодавством, із зазначенням підстав відмови.
З системного аналізу наведених вище правових норм суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що вищезгаданим Порядком оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України чітко встановлено алгоритм дій, які повинні вчиняти працівники органу ДМС при здійсненні, зокрема, процедури оформлення паспорту у зв`язку із його обміном.
Так, у випадку звернення особи до центру надання адміністративних послуг з метою отримання адміністративної послуги щодо оформлення паспорта громадянина України у зв`язку із його обміном уповноважена особа такого центру після перевірки повноти поданих заявником документів, відповідності їх оформлення вимогам законодавства та за відсутності підстав для відмови у прийнятті документів формує анкету-заяву та надсилає таку анкету-заяву разом з відсканованими документами до органу ДМС, який обслуговує відповідний центр.
При цьому, паспорт особи-заявника, який подано для обміну, анулюється шляхом пробивання двох отворів наскрізь на кожному аркуші, обкладинці документа у формі книжечки або в машинозчитуваній зоні документа у формі картки.
Надалі працівник органу ДМС здійснює перевірку повноти поданих заявником документів, відповідність їх оформлення вимогам законодавства та за відсутності підстав для прийняття рішення про відмову в розгляді документів, приймає документи до розгляду, розпочинає процедуру ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України, встановлену пунктами 71-81 Порядку.
За наслідком проведення таких заходів уповноважена особа органу ДМС приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 23 вересня 2022 року звернувся до регіонального Центру ДП Документ у м.Львові (яке розташоване за адресою: м.Львів, вул.Словацького,1 з метою отримання адміністративної послуги щодо обміну його паспорта громадянина України зразка 1994 року (виданого Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року) на паспорт громадянина України у формі ID-картки.
Уповноваженою особою центру ДП Документ у місті Львові прийнято документи ОСОБА_1 , сформовано анкету-заяву №8182521 від 23 вересня 2022 року та видано йому довідку №521 від 23 вересня 2022 року про вилучення паспорта.
Крім того, паспорт ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року, було анульовано та передано до відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУДМС у Львівській області.
Матеріалами справи стверджується, що за результатом розгляду поданих документів відділ з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУДМС у Львівській області листом №4652-2694/4652.1-22 від 26 вересня 2022 року повідомив ОСОБА_1 про те, що по його заяві-анкеті прийнято рішення про відмову в оформленні у зв`язку із неможливістю ідентифікації особи, оскільки паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року, оформлений на непідконтрольній території. Позивачем не надано додаткових документів з фотокартками для проведення ідентифікації особи та додаткових документів, які посвідчують особу.
Таким чином, з наведеного вище вбачається, що підставою для відмови позивачу у оформленні паспорта громадянина України була неможливість ідентифікації його особи з огляду на те, що паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 видано Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно звернув увагу на ту обставину, що процедура здійснення ідентифікації особи при оформленні паспорта громадянина України є чітко врегульованою Порядком.
З системного аналізу правових норм Порядку вбачається, що ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Єдиного державного демографічного реєстру. У разі відсутності інформації в базах даних Реєстру щодо особи, на ім`я якої оформляється паспорт у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року, ідентифікація такої особи здійснюється відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.
При цьому, обов`язок щодо ідентифікації особи покладено саме на уповноважених осіб органу ДМС, в даному випадку Головне управління ДМС у Львівській області в особі відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління.
Як правильно встановлено судом першої інстанції, жодних дій (крім перевірки відомостей в ДРАЦС) з метою ідентифікації особи ОСОБА_1 уповноваженими особами відповідача здійснено не було.
Доказів на спростування цих обставин матеріали справи не містять.
Крім того, вищевказані обставини підтверджуються поясненнями головного спеціаліста відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУ ДМС України у Львівській області Ольги Саліванової, які містять в матеріалах службової перевірки щодо ймовірної втрати паспорта громадянина України ОСОБА_1 , та матеріалами перевірки в цілому.
Колегія суддів зазначає, що доказів вжиття відповідачем інших заходів щодо ідентифікації особи ОСОБА_1 представником відповідача не надано.
Зі змісту Порядку також вбачається, що під час розгляду заяви-анкети для оформлення паспорта у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року ідентифікація особи здійснюється за даними, що містяться в картотеках територіального органу ДМС та територіального підрозділу ДМС. У разі коли паспорт зразка 1994 року був оформлений територіальним підрозділом ДМС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, територіальний підрозділ ДМС надсилає запити до відповідного територіального органу ДМС.
Як встановлено вище, паспорт серії НОМЕР_1 видано позивачу Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року, а тому з метою ідентифікації особи ОСОБА_1 за даними картотек такого підрозділу, уповноваженими особами відповідача на виконання пункту 80 Порядку необхідно було підготувати запит до Феодосійського МУ ГУ МВС України в Криму, або ж до Головного управління ДМС в Автономній Республіці Крим, однак через збройне вторгнення російської федерації на територію Автономної Республіки Крим, що мало наслідком окупацію та анексію півострова, органи ДМС України на території АР Крим перестали функціонувати.
Разом з тим, вказані обставини не можуть ставитися у провину особі, яка звернулась до держави в особі міграційного органу з метою оформлення паспорта громадянина України. Саме на державу в особі її органів покладається обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість, ясність їхніх дій та сприятимуть юридичній визначеності.
Як правильно звернув увагу суд першої інстанції, у разі, коли картотеки заяв про видачу паспорта територіального підрозділу ДМС не збереглися, або ж відсутня будь-яка інформація в наявних даних обліку територіального органу ДМС, проводиться процедура встановлення особи відповідно до пункту 43 Порядку (шляхом надсилання запитів щодо перевірки документів та інформації, зазначеної заявником у письмовому зверненні, зокрема, до Мін`юсту, територіальних органів Національної поліції, ДПС, навчальних закладів, військових частин, територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, установ виконання покарань, для отримання інформації з наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій, у тому числі фотокартки особи, яка дасть змогу ідентифікувати особу).
При цьому, колегія суддів зауважує, що доказів вчинення будь-яких дій на виконання такої норми Порядку уповноваженими особами відповідача подано не було, а судом таких не встановлено.
Покликання апелянта на те, що паспорт серії НОМЕР_1 , виданий позивачу Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15 травня 1998 року можливо містив ознаки виправлення та переклеювання фотозображення суд не приймає до уваги, оскільки жодних доказів на підтвердження цього факту станом на момент розгляду справи по суті матеріали справи не містять.
Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та встановлені фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що дії Головного управління ДМС у Львівській області, які полягають у відмові ОСОБА_1 в оформленні паспорта громадянина України у формі ID-картки, є протиправними, оскільки докази здійснення процедури ідентифікації особи при оформленні паспорта громадянина України відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України відповідачем не подано, а тому з метою ефективного захисту та належного поновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Головне управління ДМС у Львівській області прийняти рішення про оформлення ОСОБА_1 паспорта громадянина України у формі ID-картки.
Враховуючи наведене вище, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Крім того, колегія суддів зазначає, що інші зазначені відповідачем в апеляційній скарзі обставини, крім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Крім того, колегія суддів зазначає, що, оскільки рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року у справі №380/27881/23 в частині відмовлених позовних вимог не оскаржується в апеляційному порядку, та в процесі апеляційного провадження не було виявлено порушень, допущених судом першої інстанції, які б призвели до неправильного вирішення справи в цій частині, тому колегія суддів вважає недоцільним виходити за межі апеляційної скарги та переглядати оскаржуване рішення в цій частині.
З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог у частині їх задовлення, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст.316 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Оскільки апеляційний суд залишає без змін рішення суду першої інстанції, то відповідно до ч.6 ст.139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.
Керуючись ст.139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2024 року у справі №380/27881/23 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. А. Пліш Повне судове рішення складено 23 грудня 2024 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 25.12.2024 |
Номер документу | 123990932 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні