Ухвала
від 24.12.2024 по справі 905/481/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649


У Х В А Л А

24.12.2024 Справа № 905/481/22

Господарський суд Донецької області у складі судді Лейби М.О., за участі секретаря судового засідання Левкович Ю.Р. розглянувши матеріали скарги Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго", м.Київ від 18.12.2024

на дії державного виконавця Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції

у справі за позовом: Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», м.Київ

до відповідача: Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу», м.Маріуполь, Донецька область

про cтягнення 232 656 883,62грн.

Представники:

від стягувача (в режимі відеоконференції): Сосунов Є.В.

від боржника: не з`явився

від органу ДВС: не з`явився

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Донецької області від 27.06.2023 позов ПрАТ "НЕК "Укренерго" до КП "Компанія "Вода Донбасу" про стягнення заборгованості в сумі 6338926,96грн основного боргу та в сумі 226317965,66грн штрафних санкцій задоволено частково. Стягнуто з КП "Компанія "Вода Донбасу" на користь ПрАТ "НЕК "Укренерго" заборгованість в сумі 6338926,96грн основного боргу та витрати зі сплаті судового збору в сумі 23658,90грн. У задоволені решти позовних вимог відмовлено.

Відповідно до постанови Східного апеляційного господарського суду від 16.09.2023 у справі №905/481/22 апеляційну скаргу ПрАТ "НЕК "Укренерго" залишено без задоволення. Рішення Господарського суду Донецької області від 27.06.2023 у справі №905/481/22 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.08.2024 рішення Господарського суду Донецької області від 27.06.2023 у справі №905/481/22 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 16.09.2023 у справі №905/481/22 залишено без змін.

25.09.2023 господарським судом Донецької області видано судовий наказ на виконання рішення від 27.06.2023 у справі №905/481/22.

25.10.2024 старшим державним виконавцем Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №76379897 з виконання наказу господарського суду Донецької області від 25.09.2023 у справі №905/481/22.

11.12.2024 старшим державним виконавцем Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В. на підставі пункту 10 частини першої статті 34, статті 35 Закону України "Про виконавче провадження" зупинено вчинення виконавчих дій з примусового виконання наказу господарського суду Донецької області від 25.09.2023 у справі №905/481/22.

18.12.2024 через систему "Електронний суд" до суду надійшла скарга Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" від 18.12.2024 на дії державного виконавця Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

У поданій скарзі скаржник просить:

- визнати неправомірними дії старшого державного виконавця Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В. по винесенню постанови від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій»;

- зобов`язати начальника Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кудрінського М.С., скасувати постанову від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій», винесену старшим державним виконавцем Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В.;

- продовжити виконання рішення суду по справі у встановленому законом порядку;

- зобов`язати начальника Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кудрінського М.С. повідомити суд та стягувача про виконання постановленої ухвали за результатами розгляду скарги не пізніше ніж у десятиденний строк з дня її одержання.

Відповідно до ст. 339 Господарського процесуального кодексу України сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права.

Відповідно до ч. 1 ст. 342 Господарського процесуального кодексу України скарга розглядається у десятиденний строк у судовому засіданні за участю стягувача, боржника і державного виконавця або іншої посадової особи органу державної виконавчої служби чи приватного виконавця, рішення, дія чи бездіяльність яких оскаржуються.

Ухвалою суду від 18.12.2024 скаргу прийнято до розгляду та призначено судове засідання на 24.12.2024.

Всі учасники у справі були своєчасно та належним чином повідомлені про місце, час та дату судового засідання засобами електронного зв`язку, та телефонограмою.

У судове засідання призначене на 24.12.2024 в режимі відеоконференції з`явився представник скаржника, який підтримав скаргу та просив її задовольнити у повному обсязі.

Інші учасники участь своїх представників в судовому засіданні не забезпечили. Будь-яких заяв, клопотань тощо від інших учасників у справі щодо неможливості реалізації ними своїх процесуальних прав на подання власної позиції (пояснень тощо) щодо поданої скарги до суду не надходило.

Враховуючи належне повідомлення всіх учасників у справі про місце, час та дату судового засідання, відсутність встановлених перешкод у реалізації учасниками справи своїх процесуальних прав, з метою недопущення затягування розгляду скарги, суд дійшов висновку про розгляд скарги за відсутності представників учасників справи, які не з`явилися.

Дослідивши наявні матеріали справи та оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до статті 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції (частина перша статті 327 Господарського процесуального кодексу України).

Поряд з цим, частиною друга статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.

Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд (стаття 129-1 Конституції України).

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку визначені Законом України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404-VIII.

Відповідно до статей 1, 2, 5, 18 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі рішення) сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню. Виконавче провадження здійснюється з дотриманням засад обов`язковості виконання рішення, справедливості, неупередженості та об`єктивності. Примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) тощо. Виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії, а також здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення здійснюється відповідно до Закону № 1730-VIII.

Згідно з абзацом сьомим частини першої статті 1 Закону № 1730-VII заборгованість, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону (далі - заборгованість) (до такої кредиторської заборгованості, зокрема, включається заборгованість, щодо якої ухвалено судове рішення про стягнення або затверджено мирову угоду), - це кредиторська заборгованість перед постачальником електричної енергії, електропостачальником, оператором системи розподілу (як правонаступником у частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією) підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за електричну енергію, спожиту для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Процедура врегулювання заборгованості - це заходи, спрямовані на зменшення, списання та/або реструктуризацію заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, послуги з його розподілу та транспортування, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію шляхом проведення взаєморозрахунків, реструктуризації та списання заборгованості; спожиті енергоносії - спожиті природний газ, електрична енергія (абзаци дев`ятий, одинадцятий частини першої статті 1 Закону № 1730-VIII).

Згідно з частинами першою, четвертою статті 3 Закону № 1730-VIII для участі у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальні та теплогенеруючі організації, підприємства централізованого водопостачання та водовідведення включаються до реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. Участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до статті 4 цього Закону не потребує обов`язкового включення до реєстру. Порядок ведення та користування реєстром затверджується Кабінетом Міністрів України.

При цьому, саме по собі включення КП "Компанія "Вода Донбасу" (боржника) до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості у відповідності до Закону №1730, не є безумовною підставою зупинення виконавчого провадження на підставі пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" з огляду на таке.

Згідно з абзацом сьомим частини першої статті 1 Закону №1730-VIII кредиторська заборгованість перед постачальником електричної енергії, електропостачальником, оператором системи розподілу (як правонаступником у частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією) підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за електричну енергію, спожиту для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону №1730-VIII реструктуризації підлягає кредиторська заборгованість підприємств централізованого водопостачання, водовідведення за спожиту електричну енергію станом на 01.06.2021 для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожиту електричну енергію), не погашена станом на розрахункову дату, за умови відсутності поточної заборгованості за електричну енергію на дату укладення договору про реструктуризацію заборгованості.

На заборгованість підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиті для виробництва послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення електричну енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення станом на 01.06.2021 неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються, а нараховані підлягають врегулюванню, за умови здійснення розрахунків за поточне споживання електричної енергії протягом останніх трьох місяців поспіль в обсязі не менше 95 відсотків (частина друга статті 7 Закону №1730-VIII).

Зазначеним Законом №1730-VIII (розділ ІІ "Прикінцеві та перехідні положення") частина перша статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" доповнено пунктом 10 та статтю 35 вказаного Закону доповнено частиною шостою.

Пунктом 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій у разі включення (за кожним кредитором, який є стягувачем у відповідному виконавчому провадженні) підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення", з виконавчих проваджень, стягувачами за якими є Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", її дочірня компанія "Газ України", публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз", оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем, електропостачальники, оператори системи розподілу (як правонаступники в частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією), у тому числі їхні правонаступники у разі заміни стягувача у виконавчому провадженні, а також теплогенеруючі організації, а боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Відповідно до частини шостої статті 35 Закону України "Про виконавче провадження" у випадку, передбаченому пунктом 10 частини першої статті 34 цього Закону, виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій до виключення боржника з реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону №1730-VIII (за кожним кредитором, який є стягувачем у відповідному виконавчому провадженні). У разі поновлення виконавчого провадження, зупиненого на підставі пункту 10 частини першої статті 34 цього Закону, виконавче провадження повторному зупиненню з цих підстав не підлягає.

Метою внесення змін до Закону України "Про виконавче провадження", зокрема шляхом його доповнення пунктом 10 частини першої статті 34, є створення механізму втілення та забезпечення належного виконання положень Закону №1730-VIII, оскільки ця норма була первісно передбачена Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №1730-VIII та нерозривно пов`язана зі створенням правового механізму у виконавчому провадженні з виконання судових рішень на забезпечення проведення взаєморозрахунків, укладення та виконання угод про реструктуризацію, списання боргу, передбаченого цим Законом. Тому вона не може застосовуватися та тлумачитися ширше, ніж головна частина цього Закону, оскільки вона є допоміжним механізмом для реалізації самого Закону №1730-VIII.

Закон №1730-VIII визначає комплекс заходів, спрямованих на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.

Таким чином, з огляду на вимоги пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" та частини першої статті 6, частини другої статті 7 Закону №1730-VIII, підставою для зупинення виконавчих дій в порядку пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" є:

- включення (за кожним кредитором, який є стягувачем у відповідному виконавчому провадженні) підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до реєстру підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до Закону №1730-VIII;

- стягувачами є Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", її дочірня компанія "Газ України", публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз"; оператор газотранспортної системи, оператори газорозподільних систем, електропостачальники, оператори системи розподілу (як правонаступники в частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією), у тому числі їхні правонаступники у разі заміни стягувача у виконавчому провадженні, а також теплогенеруючі організації;

- боржниками - підприємства, що виробляють теплову енергію, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, та підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;

- заборгованість стосується підприємств централізованого водопостачання, водовідведення за спожиту електричну енергію станом на 01.06.2021 для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожиту електричну енергію), не погашену станом на розрахункову дату, за умови відсутності поточної заборгованості за електричну енергію на дату укладення договору про реструктуризацію заборгованості, тобто повинна підпадати під дію норм частини першої статті 6, частини другої статті 7 Закону №1730-VIII.

За наказом господарського суду Донецької області від 25.09.2023 у справі №905/481/22, що перебуває на виконанні у Відділі, божником є КП "Компанія "Вода Донбасу", а стягувачем - ПАТ "НЕК "Укренерго".

Згідно з інформацією, розміщеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом економічної діяльності боржника - КП "Компанія "Вода Донбасу" є забір, очищення та постачання води (код КВЕД 36.00), тобто на відповідача може поширюватися положення зазначених вище норм у разі встановлення також наявності й інших зазначених умов.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що стягувач - ПАТ "НЕК "Укренерго" не є постачальником електричної енергії. Основним видом його діяльності є передача електроенергії (код КВЕД 35.12), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до умов Договору про врегулювання небалансів електричної енергії ПАТ "НЕК "Укренерго" (стягувач), виступає як оператор системи передачі, а КП "Компанія "Вода Донбасу" (боржник) приєдналось до типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії на підставі заяви про укладення договору про врегулювання небалансів електричної енергії та набуло статусу учасника ринку, який здійснює свою діяльність як сторона, відповідальна за баланс.

Згідно з повідомленням ПАТ "НЕК "Укренерго" про укладення договору про врегулювання небалансів електричної енергії датою акцептування Договору про врегулювання небалансів електричної енергії між ДП "НЕК "Укренерго" та КП "Компанія "Вода Донбасу" зазначено 26.06.2019, ідентифікатор договору №0350-01012.

Оператор системи передачі врегульовує небаланси електричної енергії зі стороною, відповідальною за баланс у порядку, визначеному Законом України "Про ринок електричної енергії" та Правилами ринку, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №307.

У статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- балансуюча група - об`єднання учасників ринку, що створюється на підставі договору про створення балансуючої групи, у межах якого визначений договором учасник ринку, який входить до такого об`єднання, несе відповідальність за баланс електричної енергії всіх інших учасників ринку, що входять до такого об`єднання;

- відповідальність за баланс - зобов`язання учасників ринку повідомляти і виконувати погодинні графіки електричної енергії відповідно до обсягів купленої та проданої електричної енергії та нести фінансову відповідальність за врегулювання небалансів;

- двосторонній договір - договір купівлі-продажу електричної енергії, укладений між двома учасниками ринку поза організованими сегментами ринку, крім договору постачання електричної енергії споживачу;

- електропостачальник - суб`єкт господарювання, який здійснює продаж електричної енергії за договором постачання електричної енергії споживачу;

- небаланс електричної енергії - розрахована відповідно до правил ринку для кожного розрахункового періоду різниця між фактичними обсягами відпуску або споживання, імпорту, експорту електричної енергії сторони, відповідальної за баланс, та обсягами купленої і проданої електричної енергії, зареєстрованими відповідно до правил ринку;

- оператор системи передачі - юридична особа, відповідальна за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії;

- оператор системи розподілу - юридична особа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності;

- передача електричної енергії - транспортування електричної енергії електричними мережами оператора системи передачі від електричних станцій до пунктів підключення систем розподілу та електроустановок споживання (не включаючи постачання електричної енергії), а також міждержавними лініями;

- постачання електричної енергії - продаж, включаючи перепродаж, електричної енергії;

- споживач - фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання;

- сторона, відповідальна за баланс, - учасник ринку, зобов`язаний повідомляти та виконувати свої погодинні графіки електричної енергії (та/або балансуючої групи) відповідно до обсягів купленої та/або проданої електричної енергії та фінансово відповідальний перед оператором системи передачі за свої небаланси (та/або небаланси балансуючої групи);

- учасник ринку електричної енергії - виробник, електропостачальник, трейдер, оператор системи передачі, оператор системи розподілу, оператор ринку, гарантований покупець та споживач, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії у порядку, передбаченому цим Законом.

Статтею 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу.

За змістом статей 31, 32, 33, 66 Закону України "Про ринок електричної енергії" оператором системи передачі є суб`єкт господарювання, який отримав ліцензію на провадження діяльності з передачі електричної енергії. Оператор системи передачі не має права провадити діяльність з виробництва, розподілу, постачання електричної енергії та трейдерську діяльність. Оператор системи передачі надає послуги з передачі електричної енергії та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління учасникам ринку на підставі договорів, укладених на основі типових договорів про надання послуг з передачі електричної енергії та про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління. Учасники ринку мають право вільно обирати контрагентів за двосторонніми договорами, укладати ці договори у довільній формі та на умовах, що визначаються за домовленістю сторін з урахуванням таких обмежень, зокрема оператор системи передачі та оператори систем розподілу не мають права продавати електричну енергію за двосторонніми договорами.

Таким чином, наведені вище положення розрізняють поняття "електропостачальника" та "оператора системи передачі", при цьому останні, на відміну від перших, не є тими суб`єктами, участь у процедурі примусового виконання судового рішення яких як стягувачів була підставою для зупинення виконання виконавчих дій на підставі пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" (у редакції, чинній на момент винесення спірної постанови державним виконавцем).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.12.2021 у справі №905/1353/20 та у справі 905/38/21 від 11.04.2022.

На підставі вищенаведеного, судом встановлено, що:

- стягувачем за наказом господарського суду Донецької області від 25.09.2023 у справі №905/481/22 є ПАТ "НЕК "Укренерго", основним видом діяльності якого є передача електроенергії (згідно з ліцензією), що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- підставою для виникнення заборгованості у розмірі 6 338 926,96грн., яка присуджена до стягнення рішенням господарського суду Донецької області від 27.06.2023 у справі №905/481/22, є неналежне виконання КП "Компанія "Вода Донбасу" договору про врегулювання небалансів електричної енергії від 26.06.2019 №0350-01012 (далі Договір про врегулювання небалансів електричної енергії), а не постачання енергоносіїв (газ, електроенергія), визначення яких надано в Законі України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (далі Закон №1730-VIII; в редакції, яка діяла на момент винесення державним виконавцем постанови про зупинення вчинення виконавчих дій);

- за умовами Договору про врегулювання небалансів електричної енергії, ПАТ "НЕК "Укренерго" виступає як оператор системи передачі, а КП "Компанія "Вода Донбасу", яке приєдналось до типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії, набуло статусу учасника ринку та здійснювало свою діяльність як сторона, відповідальна за баланс;

- ПАТ "НЕК "Укренерго" не є постачальником електричної енергії, оскільки здійснює господарську діяльність з передачі електричної енергії, внаслідок чого не входить до переліку підприємств-стягувачів, визначених пунктом 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження";

Таким чином, у спірних правовідносинах, що існували на момент винесення оскаржуваної постанови державним виконавцем, законодавець не поширював дію положень пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" на заборгованість, іншу, ніж та, що зазначена у нормі частини першої статті 6, частини другої статті 7 Закону №1730-VIII (у відповідних редакціях), а також не поширював дію зазначеного пункту на заборгованість, стягувачем за якою є не постачальник електричної енергії, а оператор системи передачі у розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії".

Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення скарги в частині визнання неправомірними дій старшого державного виконавця Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В. по винесенню постанови від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій».

Щодо вимоги про зобов`язання начальника Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кудрінського М.С., скасувати постанову від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій», винесену старшим державним виконавцем Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В., суд зазначає наступне.

Частиною першою статті 74 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом.

Відповідно до частини другої статті 343 Господарського процесуального кодексу України у разі встановлення обґрунтованості скарги суд скасовує оскаржувані рішення, та визнає дії чи бездіяльність неправомірними і зобов`язує державного виконавця або іншу посадову особу органу державної виконавчої служби, приватного виконавця усунути порушення (поновити порушене право заявника).

Суд враховує, що до кола повноважень начальника Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції входять повноваження щодо скасування постанов винесених державними виконавцями.

Оскільки судом визнано неправомірними дій старшого державного виконавця Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В. по винесенню постанови від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій», суд, в порядку частини другої статті 343 Господарського процесуального кодексу України, вважає за необхідне зобов`язати начальника Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кудрінського М.С., скасувати постанову від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій», винесену старшим державним виконавцем Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В.

Вищевикладене узгоджується із правовою позицією, висловленою Верховним Судом в ухвалі від 29.11.2019 у справі № 922/1987/16 та Східним апеляційним господарським судом у постанові від 24.02.2020 у справі № 905/2913/15.

Що стосується вимоги про продовження виконання рішення суду по справі у встановленому законом порядку, то в цій частині скарга задоволенню не підлягає, оскільки органи державної влади діють у спосіб та порядок визначений законом, а скаржником не визначений порядок та спосіб продовження виконання рішення суду, не визначена особа щодо якої заявлена така вимога, а суд самостійно не виходить за межі вимог скарги.

Згідно зі статтями 74, 76-77 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Оскільки органом державної виконавчої служби не надано належних та допустимих доказів на спростування обставин, наведених у скарзі, суд дійшов висновку про задоволення скарги Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» частково.

Про виконання ухвали, постановленої за результатами розгляду скарги, відповідний орган державної виконавчої служби, приватний виконавець повідомляють суд і заявника не пізніше ніж у десятиденний строк з дня її одержання (частина перша статті 345 Господарського процесуального кодексу України).

Керуючись статтями 73, 74, 86, 234, 235, 339, 340, 341, 342, 343, 344 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

У Х В А Л И В:

Скаргу Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" від 18.12.2024 на дії державного виконавця Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції задовольнити частково.

Визнати неправомірними дій старшого державного виконавця Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В. по винесенню постанови від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій».

Зобов`язати начальника Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кудрінського М.С., скасувати постанову від 11.12.2024 №76379897 «Про зупинення вчинення виконавчих дій», винесену старшим державним виконавцем Покровського відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Братусь Н.В.

Про виконання ухвали, постановленої за результатами розгляду цієї скарги, Покровському відділу державної виконавчої служби у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції повідомити, суд та Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" у строк не пізніше ніж у десятиденний з дня її одержання, відповідно до вимог статті 345 Господарського процесуального кодексу України.

В іншій частині вимог скарги відмовити.

Ухвала набрала законної сили 24.12.2024 та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Східного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дати складення повного тексту ухвали.

В судовому засіданні 24.12.2024 проголошено вступну та резолютивну частину ухвали.

Повний текст ухвали складено та підписано 24.12.2024.

Суддя М.О. Лейба

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення24.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124018341
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —905/481/22

Ухвала від 24.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 18.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Постанова від 13.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 07.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Ухвала від 14.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні