Рішення
від 24.12.2024 по справі 480/7078/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2024 року Справа № 480/7078/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/7078/24

за позовом ОСОБА_1

до Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича,

Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області

про визнання неправомірним та скасування розпорядження,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича, в якій просить:

1. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича від 21.06.2024 року №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року.

В обгрунтування позовних вимог зазначив, що позивач працює на посаді секретаря Роменської міської ради Сумської області з 11.12.2020 р.

Рішенням першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області від 04.12.2020 року ОСОБА_1 обрано секретарем Роменської міської ради Сумської області.

Одночасно, цим же рішенням Роменської міської ради Сумської області позивачеві встановлено посадовий оклад та надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років.

Рішення першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області від 04.12.2020 року станом на даний час є чинним, не змінювалось та не скасовувалось.

12.07.2024 року позивач звернувся із заявою до Роменського міського голови Стогнія А.О., в якій просив надати копію розпорядження або витяг з нього, а також з доповідною запискою, в якій повідомив про відмову з боку сектору управління персоналом у наданні для ознайомлення копії розпорядження, яке може безпосередньо впливати на його права; вказував, що це є порушенням його прав та просив вжити відповідних заходів реагування.

У відповідь на вказану заяву листом №2.1-18/2494 від 18.07.2024 року за підписом Роменського міського голови Стогнія А.О. позивачеві надано копію розпорядження Роменського міського голови Стогнія А.О. №226-ОС від 21.06.2024 року Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року. Вказаним розпорядженням позивачеві установлено надбавку за високі досягнення у праці у розмірі п`яти відсотків посадового окладу з урахуванням доплати за ранг посадової особи місцевого самоврядування та надбавки за вислугу років.

Позивач вважає розпорядження Роменського міського голови Стогнія А.О. №226-ОС від 21.06.2024 року Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років встановлена рішенням першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області від 04.12.2020 року, яке є чинним, не змінювалось та не скасовувалось.

Крім цього, позивач зазначив, що 26.08.2021 року між адміністрацією та профспілковим комітетом Виконавчого комітету Роменської міської ради укладено Колективний договір на 2021-2026 роки. Вказаний Колективний договір прийнятий загальними зборами трудового колективу Виконавчого комітету Роменської міської ради відповідно до протоколу №77 від 26.08.2021 року та зареєстрований Виконавчим комітетом Роменської міської ради 06.09.2021 року за №78.

Положеннями п. 4.2.1. Колективного договору встановлено, що зменшення розміру надбавки за високі досягнення у праці та за виконання особливо важливої роботи можливе виключно у випадку несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни.

Враховуючи вищазазначене, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 27.08.2024 року поновлено ОСОБА_1 строк звернення до адміністративного суду із даним позовом, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

06.09.2024 від представника позивача до суду надійшла заява про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Виконавчий комітет Роменської міської ради Сумської області та зміну позовних вимог, в якій просить:

1. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича від 21.06.2024 року №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року.

2. Стягнути з Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області (ідентифікаційний код юридичної особи 04057988) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) недоотриману надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи за червень 2024 року, встановлену йому Рішенням першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області від 04.12.2020 року, у розмірі 45 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років.

Ухвалою суду від 10.09.2024 заяву представника ОСОБА_1 про зміну позовних вимог прийнято до розгляду, заяву представника ОСОБА_1 про залучення до участі у справі у якості співідповідача Виконавчий комітет Роменської міської ради Сумської області задоволено. Залучено до участі у справі в якості співвідповідача Виконавчий комітет Роменської міської ради Сумської області та встановлено семиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач (Роменський міський голова Стогній Олег Анатолійович) у відзиві на позовну заяву зазначив, що ст. 98 КЗпП України визначено, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підтаві законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.

Статтею 2 Закону України "Про оплату праці" (далі-Закон № 108/95) визначено, що основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата-це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або яю провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Відповідно до статті 13 Закону № 108/95 оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі актів Кабінету Міністрів України в межах бюджетних асигнувань.

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів (далі - постанова КМУ № 268) надано право керівникам органів, зазначених у пункті 1 цієї постанови, у межах затвердженого фонду оплати праці установлювати: надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи:

керівникам структурних підрозділів, їх заступникам, спеціалістам - у розмірі до 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця, посадової особи місцевого самоврядування (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років;

керівним працівникам і спеціалістам департаментів, управлінь, відділів, інших структурних підрозділів, які безпосередньо займаються розробленням проектів нормативно-правових актів, проводять експертизу проектів таких актів (якщо положеннями про підрозділи передбачено виконання такої роботи);

керівним працівникам і спеціалістам структурних підрозділів органів Державної фіскальної служби, які забезпечують адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, протидію контрабанді та порушенню митних правил, особам начальницького складу податкової міліції, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування кримінальних правопорушень;

керівним працівникам і слідчим органів Національної поліції, посади яких віднесені до відповідних категорій посад державних службовців і які здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, - у розмірі до 100 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років.

Також, згідно з умовами Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Виконавчого комітету Роменської міської ради на 2021-2026 роки, прийнятого загальними зборами трудового колективу Виконавчого комітету Роменської міської ради 26.08.2021, протокол № 7, (п. 4.2.1) надбавки за високі досягнення у праці та за виконання особливоважливої роботи установлюються посадовим особам у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг посадової особи місцевого самоврядування (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років. У разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни зазначена надбавка скасовується або розмір її зменшується міським головою.

Таким чином, згідно закону та локального нормативного акту Виконавчого комітету Роменської міської ради міський голова як керівник наділений повноваженнями щодо встановлення в межах фонду оплати праці надбавок працівникам Виконавчого комітету Роменської міської ради та керівникам виконавчих органів ради. Тож, розмір надбавок обмежений фондом оплати праці.

Позивач, посилаючись на незаконність розпорядження, вказує на те, що відповідачем у розпорядженні не обгрунтовано жодної підстави, про які йдеться у п. 4.2.1. Колективного договору, для зменшення йому розміру надбавки.

Проте, такі висновки позивача є помилковими.

Позивач невірно вважає, що відповідачем зменшена йому надбавка. В оскаржуваному розпорядженні йдеться не про зменшення розміру надбавки, а про встановлення надбавки на конкретний місяць - червень 2024 року. При цьому, в розпорядженні обгрунтовані підстави для його видачі - встановлення надбавки ОСОБА_1 у конкретному місяці обумовлено кошторисними призначеннями на 2024 рік, що відповідає вимогам постанови КМУ № 268 (право керівника на установлення надбавок в межах фонду оплати праці).

Тобто, при встановленні надбавки у меншому розмірі відповідач керувався не нормою п. 4.2.1 Колективного договору, а вимогами Постанови КМУ № 268 щодо права на встановлювлення надбавок, виходячи з затвердженого фонду оплати праці.

Крім цього, відповідач зауважив, що відповідно до положень постанови КМУ № 268 50 % надбавки - це граничний розмір. Встановлюючи відповідний відсоток надбавки, керівник перш за все має виходити з затвердженого на підприємсті, установі, організації на поточний рік фонду оплати праці.

Згідно схеми посадових окладів керівників працівників і спеціалістів апарату міських (крім мм. Києва та Севастополя), селищних, сільських рад та їх виконавчих органів в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 р. № 783 (Додаток № 50 до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268) розмір місячного посадового окладу, зокрема, для секретаря міської ради становив 12 000 грн.

Станом на 01.01.2024 фонд заробітної плати на місяць за посадовими окладами, зокрема, для секретаря міської ради був затвержений у розмірі вказаному у схемі - 12 000 грн.

03.05.2024 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 484 від 30 квітня2024 р. Про внесення змін по постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 (далі - постанова КМУ № 484), відповідно до якої затверджено нові схеми посадових окладів, де місячний посадовий оклад секретаря міської ради збільшився на 56,4 % та становить 18 767 грн.

Відповідно до п. 2 цієї постанови керівникам органів місцевого самоврядування рекомендовано здійснювати виконання цієї постанови виключно у межах фондів заробітної плати, передбачених у кошторисах відповідних органів.

У день набрання чинності постановою КМУ № 484, з метою її виконання, мною був затверджений новий Штатний розпис Виконавчого комітету Роменської міської ради, який введений в дію з 03.05.2024. Згідно цього Штатного розпису фонд заробітної плати за посадовими окладами передбачав уже підвищені оклади, зокрема, і для секретаря ради в сумі 18 767,00 грн.

Відповідно до Плану асигнувань (за винятком кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2024 рік, затвердженого керуючим справами виконкому Н. Москаленко 05 січня 2024 р. з місцевого бюджету на оплату праці працівників Виконавчого комітету Роменської міської ради передбачено разом на рік 22 275 280 грн.

Після підвищення окладів на підставі Постанови КМУ № 484 асигнування загального фонду бюджету на 2024 рік на оплату праці працівників Виконавчого комітету Роменської міської ради не змінилися, тобто залишилися на рівні затверджених на початку року. Зазначене підтверджується Планом асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2024 рік, затверджених станом на 27.08.2024.

Отже, оскільки фонд заробітної плати на місяць за посадовими окладами станом на 01.01.2024 р., зокрема, для секретаря міської ради становив 12 000 грн., а з 03.05.2024 р. - 18767 грн, то з метою виплати заробітної плати за підвищеним окладом при незмінному асигнуванні загального фонду бюджету на оплату праці виникла необхідність у встановленні у червні 2024 р. надбавки у меншому розмірі.

Крім того, відповідач зазначив, що посадові оклади змінилися для усіх посадових осіб і службовців органу місцевого самоврядування, тому позивач не єдиний, кому мною встановлений менший розмір надбавки. Такі надбавки встановлені і для ряду інших працівників.

За таких обставин, встановлення відповідачем нових розмірів надбавок здійснено в межах повноважень, з дотриманнам вимог Постанови КМУ № 268 (зі змінами згідно постанови КМУ № 484) та норм бюджетного законодавства.

Враховуючи зазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 65-69).

Крім цього, у відзиві відповідач просив витребувати у позивача додаткові докази.

Ухвалою суду від 24.12.2024 у задоволенні клопотання Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича про витребування доказів відмовлено.

Відповідач (Виконавчий комітет Роменської міської ради Сумської області) у відзиві на позовну заяву, не визнавши позовні вимоги, зазначив, що в оскаржуваному розпорядженні йдеться не про зменшення розміру надбавки, а про встановлення надбавки на конкретний місяць червень 2024 року. У самому розпорядженні вказані підстави для його видачі, а саме встановлення надбавки позивачу у червні місяці 2024 року обумовлено кошторисними призначеннями на 2024 рік, що відповідає вимогам постанови КМУ № 268 (право керівника на установлення надбавок в межах фонду оплати праці).

Згідно схеми посадових окладів керівників працівників і спеціалістів апарату міських (крім мм. Києва та Севастополя), селищних, сільських рад та їх виконавчих органів в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 р. № 783 (Додаток № 50 до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268) розмір місячного посадового окладу, зокрема, для секретаря міської ради становив 12 000 грн.

Станом на 01.01.2024 фонд заробітної плати на місяць за посадовими окладами, зокрема, для секретаря міської ради був затвержений у розмірі вказаному у схемі - 12 000 грн.

03.05.2024 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 484 від 30 квітня 2024 р. Про внесення змін по постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 (далі постанова КМУ № 484), відповідно до якої затверджено нові схеми посадових окладів, де місячний посадовий оклад секретаря міської ради збільшився на 56,4 % та становить 18 767 грн.

Відповідно до п. 2 цієї постанови керівникам органів місцевого самоврядування рекомендовано здійснювати виконання цієї постанови виключно у межах фондів заробітної плати, передбачених у кошторисах відповідних органів.

Був затверджений та введений в дію з 03.05.2024 новий Штатний розпис Виконавчого комітету Роменської міської ради, згідно якого фонд заробітної плати за посадовими окладами передбачав уже підвищені оклади, зокрема, і для секретаря ради в сумі 18 767,00 грн.

Відповідно до Плану асигнувань (за винятком кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2024 рік, затвердженого керуючим справами виконкому Н. Москаленко 05 січня 2024 р. з місцевого бюджету на оплату праці працівників Виконавчого комітету Роменської міської ради передбачено разом на рік 22 275 280 грн.

Після підвищення окладів на підставі Постанови КМУ № 484 асигнування загального фонду бюджету на 2024 рік на оплату праці працівників Виконавчого комітету Роменської міської ради не змінилися, тобто залишилися на рівні затверджених на початку року. Зазначене підтверджується Планом асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2024 рік, затверджених станом на 27.08.2024.

Отже, оскільки фонд заробітної плати на місяць за посадовими окладами станом на 01.01.2024 р., зокрема, для секретаря міської ради становив 12 000 грн., а з 03.05.2024 р. - 18 767 грн, то з метою виплати заробітної плати за підвищеним окладом при незмінному асигнуванні загального фонду бюджету на оплату праці виникла необхідність у встановленні у червні 2024 р. надбавки у меншому розмірі.

Крім того, посадові оклади змінилися для усіх посадових осіб і службовців органу місцевого самоврядування, тому позивач не єдиний, кому встановлений менший розмір надбавки. Такі надбавки встановлені і для ряду інших працівників.

За таких обставин, встановлення міським головою нових розмірів надбавок здійснено в межах його повноважень, з дотриманням вимог Постанови КМУ № 268 (зі змінами згідно постанови КМУ № 484) та норм бюджетного законодавства.

Посилання позивача на начебто скасування оскаржуваним розпорядженням рішення першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області від 04.12.2020 Про обрання секретаря міської ради, в якому ОСОБА_1 встановлена надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50 % є безпідставними та необґрунтованими.

Оскаржуване розпорядження міського голови не містить жодного пункту, який би скасовував позивачу будь-які виплати, у тому числі і визначені йому за вказаним рішенням міської ради.

Окрім того позивач, зазначаючи про погіршення його становища, не надає доказів на підтвердження цього.

Важливим є те, що встановлення надбавок чи зменшення їх розміру в розумінні ч. 3 ст. 32, ст. 103 КЗпП України не є зміною істотних умов праці, а по своїй суті є застосуванням встановлених відповідно до законодавства умов оплати праці.

Враховуючи зазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

У відповіді на відзив від 25.09.2024 позивач не погодився з позицією відповідача, просить позовні вимоги задовольнити.

11.10.2024 Виконавчим комітетом Роменської міської ради подано заперечення на додаткові пояснення у справі, яким доводи викладені у відзиві на позовну заяву підтримала.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що 04.12.2020 рішенням першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області ОСОБА_1 обрано секретарем Роменської міської ради Сумської області (а.с. 14).

Пунктом 3 зазначеного рішення Роменської міської ради Сумської області позивачеві встановлено посадовий оклад та надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років (а.с.14).

21.06.2024 Роменським міським головою ОСОБА_2 №226-ОС прийнято розпорядження №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року, яким ОСОБА_1 встановлено надбавку за високі досягнення у праці у розмірі п`яти відсотків посадового окладу з урахуванням доплати за ранг посадової особи місцевого самоврядування та надбавки за вислугу років (а.с. 16).

Вважаючи розпорядження протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування регулюються Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі - Закон №2493-III).

Відповідно до статті 1 Закону №2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (частина перша статті 2 Закону №2493-III).

Відповідно до статті 3 зазначеного Закону посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

В статті 4 Закону №2493-III зазначено, що служба в органах місцевого самоврядування здійснюється на таких основних принципах:

служіння територіальній громаді;

поєднання місцевих і державних інтересів;

верховенства права, демократизму і законності;

гуманізму і соціальної справедливості;

гласності;

пріоритету прав та свобод людини і громадянина;

рівних можливостей доступу громадян до служби в органах місцевого самоврядування з урахуванням їх ділових якостей та професійної підготовки;

професіоналізму, компетентності, ініціативності, чесності, відданості справі;

підконтрольності, підзвітності, персональної відповідальності за порушення дисципліни і неналежне виконання службових обов`язків;

дотримання прав місцевого самоврядування;

правової і соціальної захищеності посадових осіб місцевого самоврядування;

захисту інтересів відповідної територіальної громади;

фінансового та матеріально-технічного забезпечення служби за рахунок коштів місцевого бюджету;

самостійності кадрової політики в територіальній громаді.

За приписами статті 7 Закону №2493-III посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Відповідно до статті 8 Закону №2493-III основними обов`язками посадових осіб місцевого самоврядування є:

додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування; забезпечення відповідно до їх повноважень ефективної діяльності органів місцевого самоврядування;

додержання прав та свобод людини і громадянина;

збереження державної таємниці, інформації про громадян, що стала їм відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків, а також іншої інформації, яка згідно із законом не підлягає розголошенню;

постійне вдосконалення організації своєї роботи, підвищення професійної кваліфікації;

сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків, ініціативність і творчість у роботі;

шанобливе ставлення до громадян та їх звернень до органів місцевого самоврядування, турбота про високий рівень культури, спілкування і поведінки, авторитет органів та посадових осіб місцевого самоврядування;

недопущення дій чи бездіяльності, які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування та держави.

За змістом частини першої статті 10 Закону №2493-III прийняття на службу в органи місцевого самоврядування на посаду секретаря сільської, селищної, міської ради здійснюється шляхом обрання відповідною радою.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 26, частини першої статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради здійснюється виключно на пленарних засіданнях відповідної ради.

Згідно із частинами другою та третьою статті 97 КЗпП форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно в колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а в разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.

Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.

Аналогічні положення викладено у статті 15 Закону України «Про оплату праці» (далі Закон №108/95-ВР).

Відповідно до змісту статті 2 Закону 108/95-ВР у структуру заробітної плати входить основна заробітна плата, додаткова заробітна плата та інші заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Так, основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

До інших заохочувальних та компенсаційних виплат належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Відповідно до статті 21 Закону №2493-III посадові особи одержують заробітну плату, розмір якої має забезпечувати достатній життєвий рівень. Умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Кабінетом Міністрів України. Джерелом формування фонду оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування є місцевий бюджет. Групи за оплатою праці працівників виконавчих апаратів обласних рад, виконавчих органів міських рад встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Так, умови оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади врегульовано положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі - постанова № 268).

Згідно пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів керівникам органів» надано право керівникам органів, зазначених у пункті 1 цієї постанови, у межах затвердженого фонду оплати праці:

1) установлювати:

а) керівникам підрозділів, спеціалістам і службовцям посадові оклади відповідно до затверджених цією постановою схем посадових окладів;

б) заступникам керівників, заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, посадові оклади на 3-7 відсотків нижче передбаченого схемою посадового окладу відповідного керівника;

в) надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи:

керівникам структурних підрозділів, їх заступникам, спеціалістам - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця, посадової особи місцевого самоврядування (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років; керівним працівникам і спеціалістам департаментів, управлінь, відділів, інших структурних підрозділів, які безпосередньо займаються розробленням проектів нормативно-правових актів, проводять експертизу проектів таких актів (якщо положеннями про підрозділи передбачено виконання такої роботи); керівним працівникам і спеціалістам структурних підрозділів органів Державної фіскальної служби, які забезпечують адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, протидію контрабанді та порушенню митних правил, особам начальницького складу податкової міліції, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування кримінальних правопорушень; керівним працівникам і слідчим органів Національної поліції, посади яких віднесені до відповідних категорій посад державних службовців і які здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, - у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років.

службовцям - у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за вислугу років.

У разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни зазначена надбавка скасовується або розмір її зменшується.

Зі змісту позовної заяви судом встановлено, що предметом спору є правомірність розпорядження Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича від 21.06.2024 року №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року.

Зазначеним розпорядженням ОСОБА_1 встановлено надбавку за високі досягнення у праці у розмірі п`яти відсотків посадового окладу з урахуванням доплати за ранг посадової особи місцевого самоврядування та надбавки за вислугу років

Разом з тим, судом встановлено, що 04.12.2020 рішенням першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області ОСОБА_1 обрано секретарем Роменської міської ради Сумської області (а.с. 14).

П.3 зазначеного рішення Роменської міської ради Сумської області позивачеві встановлено посадовий оклад та надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років (а.с.14).

Суд звертає увагу відповідачів, що станом на дату прийняття оскаржуваного розпорядження діяли два протилежні за містом рішення: рішення Роменської міської ради Сумської області, яким позивачеві встановлено надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років та розпорядження Роменського міського голови ОСОБА_3 від 21.06.2024 року №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року, яким ОСОБА_1 встановлено надбавку за виконання особливо важливої роботи в розмірі 5 % від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років.

Разом з тим, ч.4 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.

Також, відповідно до ч.1 ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Суд зауважує, що доказів зупинення міським головою м.Ромни рішення першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради від 04.12.2020 про встановлення позивачу посадового окладу та надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років матеріали справи не містять.

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що міський голова погодився із зазначеним рішенням першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради від 04.12.2020 про встановлення позивачу посадового окладу та надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років.

Разом з тим, всупереч рішенню Роменської міської ради від 04.12.2020 про встановлення позивачу посадового окладу та надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років відповідачем протиправно було прийнято розпорядження від 21.06.2024 року №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року, яким ОСОБА_1 встановлено надбавку за виконання особливо важливої роботи в розмірі 5 % від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років.

Також, відповідно до ст.98 КЗпП України оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.

Судом встановлено, що в 26.08.2021 загальними зборами трудового колективу Виконавчого комітету Роменської міської ради прийнятий Колективний договір між адміністрацією та профспілковим комітетом Виконавчого комітету Роменської міської ради на 2021-2026 роки (а.с.19-23).

Згідно п.4.2.1 Колективного договору встановлено, що надбавки за високі досягнення у праці та за виконання особливо важливої роботи установлюється посадовим особам у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг посадової особи місцевого самоврядування (дипломатичний ранг, кваліфікаційний клас, спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років. У разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни зазначена надбавка скасовується або розмір її зменшується.

Разом з тим, досліджуючи зміст оскаржуваного розпорядження судом встановлено, що наведене рішення не містить доказів несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни позивачем.

Так, згідно змісту оскаржуваного розпорядження та змісту відзиву на позовну заяву, суд зазначає, що відповідачі обґрунтовують наявністю бюджетних асигнувань міської ради, яка не надавала можливості виплати надбавки за високі досягнення позивачу у розмірі 50%.

Суд погоджується із доводами відповідачів про наявність права у міського голови у межах затвердженого фонду оплати праці встановлювати надбавку за високі досягнення у праці або особливо важної роботи, разом з тим, суд наголошує, що таке визначення надбавки повинно узгоджуватися зокрема із рішенням Роменської міської ради від 04.12.2020 про встановлення позивачу посадового окладу та надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років та Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Виконавчого комітету Роменської міської ради на 2021-2026 роки.

Разом з тим, судом встановлено, що відповідачем було порушено порядок визначення ОСОБА_1 нового розміру надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи за червень 2024 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На думку суду, відповідачем не доведено правомірність прийняття оскаржуваного розпорядженя, а тому таке розпорядження підлягає скасуванню.

Оскільки Роменським міським головою ОСОБА_3 не було доведено правомірності прийняття оскаржуваного розпорядження, суд приходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича, Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області про скасування розпорядження Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича від 21.06.2024 року №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про стягнення з Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області на користь ОСОБА_1 недоотриману надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи за червень 2024 року, встановлену йому Рішенням першої сесії восьмого скликання Роменської міської ради Сумської області від 04.12.2020 року, у розмірі 45 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Ефективний засіб правого захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату, винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, що знайшло своє підтвердження в чисельних висновках Європейського суду з прав людини.

Так, відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 5 квітня 2005 року (заява №38722/02) спосіб захисту, що вимагається ст. 13 зазначеної Конвенції, повинен бути «ефективним» як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.

Суд також враховує правову позицію, що міститься, зокрема у постанові Верховного Суду від 16.05.202023 року у справі № 380/3195/22, відповідно до якої у разі, коли закон встановлює повноваження суб`єкта публічної влади в імперативній формі, тобто його діяльність чітко визначена законом, то суд може зобов`язати відповідача прийняти конкретне рішення чи вчинити певну дію. У випадку, коли ж суб`єкт наділений дискреційними повноваженнями, суд може лише вказати на виявлені порушення, допущені при прийнятті оскаржуваного рішення, та зазначити норму закону, яку відповідач повинен застосувати при вчиненні дії (прийнятті рішення) з урахуванням встановлених судом обставин.

В даному випадку, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є зобов`язання Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області здійснити перерахунок та виплату заробітної плати ОСОБА_1 за червень 2024 року виходячи із розміру надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи у розмірі 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років, з урахуванням виплачених сум.

Водночас, суд зазначає, що таких спосіб захисту прав позивача не буде втручанням в дискреційні повноваження відповідача.

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є часткового обґрунтованими та такими, що підлягають до часткового задоволення.

Згідно частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 605,60 грн.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича, Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області про визнання неправомірним та скасування розпорядження задовольнити частково.

Скасувати розпорядження Роменського міського голови Стогнія Олега Анатолійовича від 21.06.2024 року №226-ОС Про встановлення надбавки секретарю міської ради у червні 2024 року.

Зобов`язати Виконавчий комітет Роменської міської ради Сумської області (42000, Сумська область, м. Ромни, бульвар Шевченка, 2, ЄДРПОУ 04057988) здійснити перерахунок та виплату заробітної плати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за червень 2024 року виходячи із розміру надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи у розмірі 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років, з урахуванням виплачених сум.

В задоволенні інших позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області (42000, Сумська область, м. Ромни, бульвар Шевченка, 2, ЄДРПОУ 04057988) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 605,60 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124022972
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/7078/24

Ухвала від 31.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Рішення від 24.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні