ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
24 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/18071/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Шальєвої В.А.
суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2024 року (суддя Турлакова Н.В.) в справі № 160/18071/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (далі ГУ ПФУ) про:
визнання протиправними дій щодо не зарахування до пільгового стажу роботи по Списку № 1 (підземні) періодів роботи з 23 липня 2004 року по 31 серпня 2004 року в якості підземного учня гірничого з повним робочим днем під землею, з 09 листопада 2004 року по 10 квітня 2005 року в якості гірничого підземного з повним робочим днем у шахті;
визнання протиправними дій щодо не зарахування до пільгового стажу роботи по Списку № 1 (підземні) періоду походження строкової військової служби з 18 червня 2005 року по 28 листопада 2011 року;
визнання протиправними дій щодо не зарахування до пільгового стажу роботи по Списку № 1 (підземні) в розрахунку один місяць служби за три період проходження військової служби з 16 серпня 2022 року по 11 січня 2024 року, протягом якого він як військовослужбовець брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській з 16 жовтня 2022 року по 23 жовтня 2022 року, з 02 лютого 2023 року по 02 травня 2023 року, з 12 травня 2023 року по 23 травня 2023 року, за професією гірничий очисного вибою з повним робочим днем у шахті;
зобов`язання зарахувати до спеціального та пільгового стажу роботи по Списку № 1, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 202 від 31 березня 1994 року, період роботи з 23 липня 2004 року по 31 серпня 2004 року в якості підземного учня гірничого з повним робочим днем під землею, з 09 листопада 2004 року по 10 квітня 2005 року в якості гірничого підземного з повним робочим днем у шахті;
зобов`язання зарахувати до спеціального та пільгового стажу роботи по Списку № 1 період походження строкової військової служби з 18 червня 2005 року по 28 листопада 2011 року;
зобов`язання зарахувати до спеціального та пільгового стажу роботи по Списку № в розрахунку один місяць служби за три період проходження військової служби з 16 серпня 2022 року по 11 січня 2024 року, протягом якого він як військовослужбовець брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській з 16 жовтня 2022 року по 23 жовтня 2022 року, з 02 лютого 2023 року по 02 травня 2023 року, з 12 травня 2023 року по 23 травня 2023 року, за професією гірничий очисного вибою з повним робочим днем у шахті;
зобов`язання здійснити перерахунок пенсії по інвалідності з дати призначення пенсії по інвалідності 12 листопада 2023 року з урахуванням статті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», абз.3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не зарахування до пільгового стажу роботи по Списку № 1 ОСОБА_1 періодів роботи з 23.07.2004 по 31.08.2004 в якості підземного учня гірничого з повним робочим днем під землею, з 09.11.2004 по 10.04.2005 в якості гірничого підземного з повним робочим днем у шахті.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не зарахування до пільгового стажу роботи по Списку № 1 ОСОБА_1 період походження строкової військової служби з 18.06.2005 р. по 28.11.2011 р.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не зарахування до пільгового стажу роботи по Списку № 1 ОСОБА_1 в розрахунку один місяць служби за три період проходження військової служби з 16.08.2022 р. по 11.01.2024 р., протягом якого він як військовослужбовець брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській з 16.10.2022 р. по 23.10.2022 р., з 02.02.2023 р. по 02.05.2023 р., з 12.05.2023 р. по 23.05.2023 за професією гірничий очисного вибою з повним робочим днем у шахті.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до спеціального та пільгового стажу роботи по Списку № 1 затвердженого Постановою КМУ № 202 від 31.03.1994 року ОСОБА_1 з 23.07.2004 по 31.08.2004 в якості підземного учня гірничого з повним робочим днем під землею, з 09.11.2004 по 10.04.2005 в якості гірничого підземного з повним робочим днем у шахті.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до спеціального та пільгового стажу роботи по Списку № 1 затвердженого Постановою КМУ № 202 від 31.03.1994 року ОСОБА_1 період походження строкової військової служби з 18.06.2005 р. по 28.11.2011 р.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до спеціального та пільгового стажу роботи по Списку № 1 затвердженого Постановою КМУ № 202 від 31.03.1994 року ОСОБА_1 в розрахунку один місяць служби за три період проходження військової служби з 16.08.2022 р. по 11.01.2024 р., протягом якого він як військовослужбовець брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській з 16.10.2022 р. по 23.10.2022 р., з 02.02.2023 р. по 02.05.2023 р., з 12.05.2023 р. по 23.05.2023 за професією гірничий очисного вибою з повним робочим днем у шахті.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
Звертає увагу, що з питання перерахунку пенсії позивача звернулась ОСОБА_2 до урядового контактного центру, на що їй надано роз`яснення в порядку Закону України «Про звернення громадян».
Позивач не звертався з цього питання до відповідача, відповідно між позивачем та відповідачем не виникли правовідносини щодо перерахунку пенсії, відповідачем не приймалось рішення про відмову у такому перерахунку.
Звертає увагу, що період проходження військової служби під час мобілізації зараховується до страхового та пільгового стажу роботи в одинарному розмірі, а зарахування цих періодів із застосуванням кратності здійснюється для цілей визначення права на пенсію за вислугу років за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Зарахування до страхового стажу періоду проходження військової служби з 18 червня 2005 року по 28 листопада 2011 року є неможливим через відсутність відомостей про сплату страхових внесків.
За період з 23 липня 2004 року по 31 серпня 2004 року та з 09 листопада 2004 року по 10 квітня 2005 року не надано довідку, що підтверджує пільговий характер роботи.
Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Дніпропетровській області та отримує пенсію по інвалідності, пов`язану із захистом Батьківщини, яка призначена відповідно до заяви від 11 січня 2024 року з 12 грудня 2023 року.
Відповідно до протоколу призначення (перерахунку) пенсії пільговий стаж позивача по Списку № 1 (підземні) становить 11 років 4 місяці 4 дні, додаткові роки за Список № 1 - 10 років.
ОСОБА_2 звернулась із зверненням від 07 червня 2024 року до Державної установи - Урядовий контактний центр (вх. № 26802/Д-0400-24 від 10 червня 2024 року) з питання пенсійного забезпечення чоловіка, на що надано відповідь листом від 09.07.2024 № 39181-26802/Д-01/8-0400/24 «Про розгляд звернення».
У вказаній відповіді зазначено: «Згідно особистої заяви від 11.01.2024 Вам призначено пенсію по інвалідності III групи внаслідок каліцтва/поранення, отриманих під час захисту Батьківщини відповідно до Закону № 1058 з 12.12.2023.
За матеріалами електронної пенсійної справи до страхового та пільгового стажу зараховано всі періоди роботи, що становить 43 роки 05 місяців 08 днів, в тому числі додаткові роки за Список №1 - 10 років, додатковий стаж - 21 рік 03 місяці 08 днів.
Загальний розмір пенсійної виплати становить: з 12.12.2023 - 11243,98 грн; 3 01.03.2024 - 11310,98 грн.
Додатково повідомляємо, що згідно Інтегрованої комплексної інформаційної системи ПФУ підсистеми «Документообіг» звернення від 06.03.2024 від Вашого імені не зареєстровано».
Відповідно до трудової книжки позивача серії НОМЕР_1 від 23.07.2004 р., Індивідуальних відомостей про застраховану особу (ОК-5), довідки про підтвердження пільгового стажу роботи від 26.12.2023 р. № 1184 позивач працював за професіями, які дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а саме:
Відокремлений підрозділ «ШАХТА ПРИВІЛЬНЯНСЬКА» ВАТ «ЛИСИЧАНСЬКВУГІЛЛЯ» ( 6 місяців 9 днів):
- 23.07.2004 р. по 31.08.2004 р. підземний учень гірничого з повним робочим днем під землею
- 09.11.2004 10.04.2005 р. гірничий підземний з повним робочим днем у шахті Строкова військова служба з 18.06.2005 р. по 28.11.2011 р. (6 років 5 місяців 10 днів).
ВСП «Шахтоуправління ім.Героїв Космосу» ( 5 років 10 місяців 6 днів):
- 26.03.2012 р. 27.08.2013 гірник підземний з повним робочим днем під землею;
- 28.08.2013 29.10.2013 курси по професії «гірник з ремонту гірничих виробок»;
- 30.10.2023 15.01.2014 - гірничий підземний з повним робочим днем у шахті;
- 16.01.2014 р. 02.02.2018 - гірник з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем у шахті;
ВСП «Шахтоуправління Тернівське» (5 років 9 місяців 29 днів):
- 12.03.2018 р. 06.05.2020 р. - гірник з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем у шахті;
- 07.05.2021 11.01.2024 р. гірничий очисного вибою з повним робочим днем у шахті.
Згідно з військовим квитком серії НОМЕР_2 від 20.04.2015 р. з 18.06.2005 р. по 28.11.2011 р. позивач проходив строкову військову службу та з 16.08.2022 р. по 11.01.2024 (дата призначення пенсії) проходив військову службу під час мобілізації.
Відповідно до довідки ВЧ НОМЕР_3 від 03.01.2024 р. № 17 ОСОБА_1 в період проходження військової служби під час мобілізації з 16.08.2022 р. по 11.01.2024 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, з 16.10.2022 р. по 23.10.2022 р., з 02.02.2023 р. по 02.05.2023 р., з 12.05.2023 р. по 23.05.2023.
Оскільки на час призову на строкову військову службу позивач працював гірничим підземним повним робочим днем у шахті, звільнений з роботи у зв`язку з призовом на військову службу 10.04.2005 р., суд першої інстанції вважав, що відповідач протиправно не зарахував період проходження строкової військової служби з 18.06.2005 р. по 28.11.2011 р. за професією гірничим підземним з повним робочим днем у шахті.
Також суд першої інстанції вважав, що не зарахування відповідачем до спеціального та пільгового стажу роботи по Списку № 1, затвердженого постановою КМУ № 202 від 31.03.1994 року, з 16.08.2022 р. по 11.01.2024 р. в розрахунку один місяць служби за три за професією гірник очисного вибою з повним робочим днем у шахті є протиправним.
Разом з тим, оскільки питання про зарахування вказаних вище періодів до спеціального стажу під час призначення (розрахунку) пенсії позивача не вирішувалось відповідачем, суд першої інстанції дійшов до висновку, що є передчасними вимоги позивача про перерахунок пенсії з урахуванням ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», абз. 3 ч. 1ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Суд визнає приведені висновки обґрунтованими, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Дніпропетровській області, отримує пенсію по інвалідності 3 групи відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», пов`язану із захистом Батьківщини, яка призначена відповідно до заяви від 11 січня 2024 року з 12 грудня 2023 року.
Пільговий стаж позивача за Списком № 1 (підземні роботи) становить 11 років 4 місяці 4 дні, додаткові роки за Список № 1 - 10 років.
ОСОБА_1 в цей час проходить військову службу за мобілізацією.
ОСОБА_2 , дружина позивача, звернулась 07 червня 2024 року до Урядового контактного центру з питання пенсійного забезпечення ОСОБА_1 , на яке листом від 09 липня 2024 року № 39181-26802/Д-01/8-0400/24 надана відповідь в порядку Закону України «Про звернення громадян», в якому зазначено, що за матеріалами електронної пенсійної справи до страхового та пільгового стажу зараховано всі періоди роботи, що становить 43 роки 05 місяців 08 днів, в тому числі додаткові роки за Список №1 - 10 років, додатковий стаж - 21 рік 03 місяці 08 днів; загальний розмір пенсійної виплати становить: з 12 грудня 2023 року - 11 243,98 грн; з 01 березня 2024 року - 11 310,98 грн.
За відомостями трудової книжки серії НОМЕР_1 , індивідуальних відомостей про застраховану особу (ОК-5), довідки про підтвердження пільгового стажу роботи від 26 грудня 2023 року № 1184 позивач працював за професіями, які дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а саме:
1) відокремлений підрозділ «Шахта Привільнянська» ВАТ «Лисичанськвугілля» ( 6 місяців 9 днів):
- з 23 липня 2004 року по 31 серпня 2004 року - підземний учень гірничого з повним робочим днем під землею,
- з 09 листопада 2004 року по 10 квітня 2005 року - гірничий підземний з повним робочим днем у шахті,
- строкова військова служба з 18 червня 2005 року по 28 листопада 2011 року (6 років 5 місяців 10 днів);
2) ВСП «Шахтоуправління імені Героїв Космосу» (5 років 10 місяців 6 днів):
- з 26 березня 2012 року по 27 серпня 2013 року - гірник підземний з повним робочим днем під землею;
- з 28 серпня 2013 року по 29 жовтня 2013 року - курси по професії «гірник з ремонту гірничих виробок»;
- з 30 жовтня 2023 року по 15 січня 2014 року - гірничий підземний з повним робочим днем у шахті;
- з 16 січня 2014 року по 02 лютого 2018 року - гірник з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем у шахті;
3) ВСП «Шахтоуправління Тернівське» (5 років 9 місяців 29 днів):
- з 12 березня 2018 року по 06 травня 2020 року - гірник з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем у шахті;
- з 07 травня 2021 року по 11 січня 2024 року - гірничий очисного вибою з повним робочим днем у шахті.
Згідно з військовим квитком серії НОМЕР_2 від 20 квітня 2015 року з 18 червня 2005 року по 28 листопада 2011 року позивач проходив строкову військову службу та з 16 серпня 2022 року по 11 січня 2024 року (дата призначення пенсії) проходив військову службу під час мобілізації.
Відповідно до довідки військової частини НОМЕР_3 від 03 січня 2024 року № 17 ОСОБА_1 в період проходження військової служби під час мобілізації з 16 серпня 2022 року по 11 січня 2024 року брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (з 16 жовтня 2022 року по 23 жовтня 2022 року, з 02 лютого 2023 року по 02 травня 2023 року, з 12 травня 2023 року по 23 травня 2023 року).
Спірним питанням під час апеляційного розгляду справи, виходячи з доводів апелянта, є відсутність порушеного права позивача, зарахування до страхового стажу періоду проходження військової служби з 18 червня 2005 року по 28 листопада 2011 року через відсутність відомостей про сплату страхових внесків; зарахування до пільгового стажу періоду з 23 липня 2004 року по 31 серпня 2004 року та з 09 листопада 2004 року по 10 квітня 2005 року через відсутність довідки, що підтверджує пільговий характер роботи; зарахування періоду проходження військової служби під час мобілізації до пільгового стажу у кратному розмірі.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбаченим законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі Закон № 1058-IV), який набрав чинності 01 січня 2004 року.
Згідно з абзацами 1 та 2 пункту 2 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Статтею 24 Закону № 1058-IV визначені періоди, з яких складається страховий стаж.
Частиною першої статті 24 цього Закону встановлено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Згідно з частиною другою статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
За положеннями частини третьої цієї статті страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом.
За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
Стосовно питання зарахування у кратному розмірі періоду військової служби під час мобілізації суд зазначає таке.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25 березня 1992 року № 2232-ХІІ (далі - Закон № 2232-ХІІ) військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Частиною четвертою статті 2 Закону № 2232-ХІІ передбачено види військової служби, а саме, строкова військова служба; військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів); військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначено Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ), відповідно до статті 1-2 якого військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами. У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації, які не можуть бути скасовані чи призупинені без їх рівноцінної заміни.
Згідно зі статтею 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII (далі - Закон № 3551-ХІІ) до учасників бойових дій належать, зокрема військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані), які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Положеннями абзацу 2 частини першої статті 8 Закону № 2011-ХІІ передбачено, що час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.
За приписами статті 57 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 року № 1788-ХІІ (далі - Закон № 1788-ХІІ) військова служба у складі діючої армії у період бойових дій, у тому числі при виконанні інтернаціонального обов`язку, а також перебування в партизанських загонах і з`єднаннях зараховується до стажу роботи на пільгових умовах у порядку, встановленому для обчислення строків цієї служби при призначенні пенсій за вислугу років військовослужбовцям.
Аналіз приведених вище норм права дає підставою для висновку, що час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу та стажу роботи за спеціальністю, а час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період зараховується, зокрема, до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Наказом Міністерства оборони України №530 від 14 серпня 2014 року «Про положення про організацію роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2014 року за №1294/2607, відповідно до Законів України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року №975 «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві» та з метою приведення нормативно-правових актів Міністерства оборони України у відповідність до чинного законодавства, затверджено Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей (далі - Положення №530).
Пунктом 2.3 розділу 2 Положення №530 передбачено, що при обчисленні вислуги років для призначення пенсій (крім пенсій, які призначаються з урахуванням страхового стажу) окремі періоди служби військовослужбовців зараховуються на пільгових умовах (з урахуванням вимог пунктів 2.4 та 2.5 цього розділу):
1) один місяць служби за три місяці:
участь у бойових діях у воєнний час;
час безперервного перебування на лікуванні в лікувальних закладах унаслідок поранень, контузій, каліцтв або захворювань, одержаних військовослужбовцями у військових частинах, штабах та установах, які входили до складу діючої армії;
час перебування під вартою, час відбуття покарання в місцях позбавлення волі та висилки військовослужбовців, безпідставно притягнутих до кримінальної відповідальності, безпідставно репресованих і надалі реабілітованих;
час виконання робіт, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, - з 26 квітня 1986 року до 01 січня 1988 року;
час виконання обов`язків у складі національного контингенту і національного персоналу відповідно до Закону України Про участь України в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки;
час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції;
період проходження служби у військовому резерві під час безпосередньої участі в антитерористичній операції чи забезпеченні її проведення;
час служби, зазначений у постанові Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 30 «Про пільги щодо обчислення вислуги років військовослужбовцям Збройних Сил України, які брали участь в операціях Миротворчих Сил ООН» (зі змінами);
час проходження служби військовослужбовцями Служби безпеки України, направленими у відрядження до Республіки Ірак з метою забезпечення в умовах посилення терористичних посягань безпеки дипломатичних установ України, їх співробітників та членів їх сімей;
інші періоди, зазначені в підпункті а пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей (зі змінами);
крім вищезазначених, періоди дійсної військової служби у Збройних Силах СРСР, які підлягають зарахуванню до вислуги років на пенсію на пільгових умовах, наведені в додатку 2 до цього Положення.
За положеннями абзацу а) пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб» до вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за три місяці, зокрема, час проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що зазначена військова служба підлягає зарахуванню до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі №348/347/17, від 30 липня 2019 року у справі № 346/1454/17 та від 2 квітня 2020 року у справі №185/4140/17 (92-а/185/282/17), від 16 червня 2020 року у справі №185/7049/16-а.
Відтак, час проходження позивачем військової служби, протягом позивач брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, з 16 серпня 2022 року по 11 січня 2024 року повинен бути зарахований до пільгового стажу позивача в кратному обчисленні.
Доводи апелянта стосовно того, що проходження військової служби під час мобілізації зараховується до страхового та пільгового стажу роботи в одинарному розмірі, а зарахування цих періодів із застосуванням кратності здійснюється для цілей визначення права на пенсію за вислугу років за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», суд визнає необґрунтованими з підстав, викладених вище.
Наступним спірним питанням є зарахування до страхового стажу періоду проходження військової служби з 18 червня 2005 року по 28 листопада 2011 року через відсутність відомостей про сплату страхових внесків.
Враховуючи приведені вище приписи статті 8 Закону № 2011-ХІІ, а також що до призову на строкову військову службу позивач працював за професією, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, є обґрунтованим висновок суду першої інстанції про необхідність зарахування періоду проходження строкової військової служби як до страхового, так й до пільгового стажу.
В апеляційній скарзі вказано, що період проходження позивачем строкової військової служби не зарахований до пільгового та страхового стажу через відсутність відомостей про сплату страхових внесків за цей період.
Суд визнає такі доводи необґрунтованими, виходячи з наступного.
Статтею 20 Закону № 1058-ІV встановлено, що страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Відтак, обов`язок зі сплати страхових внесків покладається на роботодавця (страхувальника), саме страхувальник несе відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків.
Особа не повинна відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже несплата роботодавцем (страхувальником) страхових внесків не може бути підставою для неврахування отриманого особою доходу (заробітної плати).
Відповідно, відсутність даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії позивачу за спірний період не є підставою для позбавлення позивача права на отримання пенсії у належному розмірі.
Вказаний висновок узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 27 березня 2018 року у справі № 208/6680/16-а, від 24 травня 2018 року у справі № 490/12392/16-а, від 1 листопада 2018 року у справі № 199/1852/15-а, від 30 липня 2019 року у справі № 373/2265/16-а.
Соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення у випадку повної, часткової, тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей.
Позивач як громадянин України за умови підтвердження страхового стажу та відомостей про отриманий дохід наділений правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних (надуманих) підстав, що узгоджується із правовою позицією, викладеною Верховним Судом у постановах від 28 серпня 2018 року у справі № 175/4336/16-а, від 25 вересня 2018 року у справі № 242/65/17 та від 27 лютого 2019 року у справі № 423/3544/16-а.
Щодо не зарахування до пільгового стажу періоду з 23 липня 2004 року по 31 серпня 2004 року та з 09 листопада 2004 року по 10 квітня 2005 року через відсутність довідки, що підтверджує пільговий характер роботи, суд зазначає наступне.
Як вказано вище, записами трудової книжки позивача доводиться, що в період з 23 липня 2004 року по 31 серпня 2004 року позивач працював підземним учнем гірничого з повним робочим днем під землею, з 09 листопада 2004 року по 10 квітня 2005 року гірничим підземним з повним робочим днем у шахті у ВП «Шахта Привільнянська» ВАТ «Лисичанськвугілля».
Трудова книжка містить запис про проведення атестації робочого місця № 194 від 14 березня 2000 року.
Відповідно до розрахунку стажу позивача до пільгового стажу роботи за Списком № 1 (підземні) зазначені періоди не зараховані.
Судом першої інстанції правильно зауважено, що професія гірник підземний з повним робочим днем під землею передбачена розділом «Гірничі роботи», підрозділ 1 позиції 1.1а - а) (усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах) Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461 (розділом I «Гірничі роботи», підрозділ 1 - підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень: працівники зайняті повний робочий день на підземних роботах).
Також робота на зазначених посадах віднесена до Списку робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року N 202.
Суд зауважує, що пільговий характер праці підтверджується записами трудової книжки, де зазначено, що виконувана робота є підземною роботою.
Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-ХІІ встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12 серпня 1993 року затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі Порядок № 637).
Пунктом 1 Порядку № 637 визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 3 Порядку № 637 передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Відповідно до пункту 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731, (далі - Порядок № 383) при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.
До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.
Пунктом 10 Порядку № 383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
Як вказано вище, зазначені періоди навчання позивача у закладі професійно-технічної освіти та період роботи за професією, яка дає право на призначення пільгової пенсії підтверджені записами трудової книжки позивача, індивідуальними відомостями про застраховану особу, тому суд погоджує висновок суду першої інстанції про протиправність не зарахування вказаних періодів роботи до пільгового стажу позивача.
Щодо доводів апелянта про відсутність порушеного права позивача суд зазначає таке.
Той факт, що особисто позивач не звертався до відповідача з питання зарахування спірних періодів до страхового та пільгового стажу, не вказує на відсутність порушеного права позивача, адже звернення позивача до суду обумовлено саме необхідністю правильного визначення страхового та пільгового стажу для цілей вірного обчислення розміру пенсії.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2024 року в справі № 160/18071/24 залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2024 року в справі № 160/18071/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття 24 грудня 2024 року та відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Повне судове рішення складено 24 грудня 2024 року.
Суддя-доповідачВ.А. Шальєва
суддяС.М. Іванов
суддяВ.Є. Чередниченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124026644 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шальєва В.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні