Рішення
від 24.12.2024 по справі 490/4801/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ РАЙОННИЙ СУД М. МИКОЛАЄВА

н\п 2/490/363/2024 Справа № 490/4801/23

Центральний районний суд м. Миколаєва


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2024 року м. Миколаїв

Центральний районний суд міста Миколаєва у складі: головуючого судді Гуденко О.А., при секретарі Вознюк Д.І, , за участі представника позивача та відповідчаки Зотової Н.Є. , розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради до ОСОБА_1 цивільний позов про повернення надміру виплачених державних коштів ,-

В С Т А Н О В И В:

У травні 2023 року позивач звернувся до суду з даним позовом до відповідача про стягнення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 59 619 грн 38 коп.за період з 01.01.2021 року по 30.06.2021 року.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що ОСОБА_1 перебувала на обліку в Управлінні соціальних виплат і компенсацій Центрального району департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Відповідно до заяви про призначення усіх видів соціальних допомог та декларації про доходи та майновий стан осіб від 28.01.2021 року та доданих до неї відповідних документів, ОСОБА_1 призначено державну соціальну малозабезпеченим сім`ям з 01.01.2021 по 30.06.2021 року в сумі 2948,34 грн. щомісяця, з 01.07.2018 року по 30.09.2018 року в сумі 10 203,23 грн. щомісяця. При цьому заявниця зазначила в Декларацї про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 28.01.2021 року , що донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ніде не навчається, не працює, проживає окремо - отже останню не враховано до складу сім`ї.

Відповідно до заяви ОСОБА_3 від 06.07.2021 року стало відомо, що ОСОБА_2 навчається та має у своєму володінні житлове приміщення. Інформація була перевірена, та встановлено, що ОСОБА_2 має у власності не одне нерухоме майно та навчається на четвертому курсі денного відділення терміном навчання до 30.06.2022 року.

В зв`язку з чим виникла переплата державних коштів по допомозі малозабезпеченим сім`ям за період з 01.01.2021 року по 30.06.2021 року у сумі 61219 грн. Суму заборгованості відповідачем частково погашено. Станом на 29.05.2023 року сума заборгованості складає 59619, 38 грн.

Ухвалою суду від 02.06.2023 року прийнято позов до розгляду та відкрито провадження у справі . Постановлено, що справа розглядатиметься суддею одноособово, за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін 04.09.2023 р.

07.11.2023 року від відповідачки надійшов відзив на позов, в якому вона аперечує позовні вимоги в повному обсязі, з доданими письмовими доказами. Також 07 листопада 2023 року надійшла заява ОСОБА_1 про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - її повнолітньої доньки ОСОБА_2 , оскільки рішення по справі може вплинути на її права та обов`язки.

Також 07 листопада 2023 року надійшли заперечення ОСОБА_1 проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження , просить справу розглядати за правилами загаьного позовного провадження та призначити дату підготовчого судового засідання. клопотання мотивоване тим, що для повного та всебічного з`ясування всіх осбавин справи слід надати додаткові письмові докази та вислухати особисті пояснення представників сторін.

04.12.2023 року від ОСОБА_1 надійшли письмові заперечення проти позову,в яких зазначає, що в квартирі АДРЕСА_1 проживають невідомі особи, доступу до жита вона не має , фактично ані корсиуватися, ані розпоряджатися відповідним нерухоимим майном вона не має можливості.при призначенні їй соціальної допомоги нею було повідомлено про даний факт , а аткож про відкриття коримінального провадження та розгляд справи у суді .Отже жодної інформації вона не приховувала , про всі обставини, які могли вплинути на її право на призначення відповідного виду допомоги вона повідомляла.Відповідачкою надані витяги з ЄРДР за період 2019-2021 років щодо незаконного користування сторонніми особами належної їй квартири АДРЕСА_1 , на належить на праві власності ОСОБА_4 . Просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою Центрального районного суду м.Миколаєва від 04.12.2023 року здійснено перехід з розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін в розгляд справи в порядку спрощеного провадження з викликом (повідомленням) сторін по цивільній справі за позовом Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради до ОСОБА_1 про повернення надміру виплачених державних коштів. Також суд прийшов до висновку про відмову у задволенні клопотання ОСОБА_1 про залучення в якості третьої особи ОСОБА_2

25 листопада 2024 року на адресу суду від представника позивача надійшли додаткові пояснення по справі,в яких він зазначає , що в результаті того, що ОСОБА_1 було навмисно подано недостовірні дані про майновий стан сім`ї, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу,було переплачено кошти державної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 25109,12 грн., за період 01.10.2019 року по 30.06.2020 року, які ОСОБА_1 було повернуто на рахунок Департаменту в повному обсязі.

В минулих судових засіданнях представник позивача позов підтримала повністю, в своїх поясненнях посилалася на обставини, викладені у позовній заяві.

Відповідачка ОСОБА_1 в минулих судових засіданнях заперечувала проти задоволення позову, вважає, що цілком правомірно отримала цю допомогу, адже не мала наміру нічого приховувати. На час звернення з відповідною заявою вона перебувала у не дуже хороших стосунках зі старшою донькою і та їй повідомила, що кидає навчання в університеті та піде самостійно заробляти гроші, адже весь цей час їх батько взагалі не сплачує аліменти. влна не знала і не могла знати, що донька вирішила в подаьшому продовжити навчання. Отже навпаки сумліенно не зазначила її до складу сім`ї при подачі заяви , щоб не отримувати на неї зайві соціальні кошти. У неї на той час дійсно було важке матеріальне становище, її син потребував операції і самі соціальні працівники порадили їй звернутися за отримання цієї соціальної допомоги. Проте правила та умови отримання цих соціальних послуг не є зрозумілими, ніде наочно не роздруковані , а працівниця, що приймає заяву нічого не пояснює. При цьому вона чесно зазначила про наявність у її власності квартири по АДРЕСА_3 , хоча немає жодної можливості нею користуватися, про що надано численні судові рішення. Також зазначила, що взагалі не знала про належнійсть її доньці нерухомості в с.Коблево, цілком ймовірно, це її колишній чоловік ОСОБА_5 таким чином віддав хоч щось зі спільного майна, якого позбавив її, свою дружину, на користь доньки.

Вислухавши пояснення сторін, вивчивши доводи позову, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні факти та відповідні ним правовідносини.

Судом встановлено , що в декларації про доходи та майновий стан осіб,які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 25.10.2019 року, в розділі І п.3 зазначила членів сім`ї,а саме : ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - навчається в університеті ОСОБА_10 . В розділі ІІІ декларації - відомості про житлові приміщення, що перебувають у власності або володінні - ОСОБА_1 зазначила, що у власності житла не має.

Судом встановлено, що рішенням управління від 29.11.2019 року, відповідно до заяви про призначення усіх видів соціальних допомог, декларації та наданих документів ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ям з 01.10.2019 року по 30.11.2019 року в сумі 2351,75 грн., щомісячно, з 01.12.2019 року по 31.12.2019 року в сумі 2843,02 грн., з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року в сумі 2927,10 грн. щомісячно.

В подальшому, ОСОБА_1 28.01.2021 звернулася до управління соціальних виплат і компенсацій Центрального району Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Судом встановлено , що в декларації про доходи та майновий стан осіб,які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 28.10.2021 року, в розділі І п.3 зазначила членів сім`ї,а саме : ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - не навчається , не працює , проживає окремо. В розділі ІІІ декларації - відомості про житлові приміщення, що перебувають у власності або володінні - ОСОБА_1 зазначила, що має у власності квартиру АДРЕСА_4 ( в квартирі не проживає, в оренду не здає, так як в її квартирі прописана чужа дитина , готує позов в суд з цього приводу. 04.04.2019 року було рішення апеляційного суду про повернення їй квартири від шахраїв, проте вони там проживають). Додаткових джерел існування не має, земельних ділянко не має.

На підставі вкзаної заяви ОСОБА_1 рішенням управління від 14.01.2021 року, відповідно до заяви про призначення усіх видів соціальних допомог, декларації та наданих документів ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ям з 01.01.2021 року по 3006.2021 року в сумі 1023,23 грн. щомісячно.

З розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї при призначення державної соціальної допомоги вбачається, що враховано лише отримання ОСОБА_1 , грошової допомоги соціальної по догляду за дитиною-інвалідом, інші члени сім`ї - чотири дитини не мають доходу.

Судом досліджено заяву ОСОБА_3 , від 06.07.2021 року , в якій він зазначив , що донька ОСОБА_1 - ОСОБА_2 навчається на денній формі навчання в університеті та має у своєму володінні житлове приміщення.

Відповідно до відповіді Миколаївського національного універститету імені В.О. Сухомлинського від 15.07.2021 року - ОСОБА_2 дійсно навчається на четвертому курсі денної форми та термін навчання з 01.09.2018 року по 30.06.2022 року.

Судом досліджено повідомлення №4428/09.02-11-04 від 05 серпня 2021 року про відшкодування коштів по переплаченій державній соціальній допомозі малозабезпеченій сім`ї , в якому просять ОСОБА_1 повернути кошти у розмірі 61 219,38 грн.

В письмових поясненнях представник позивача зазначає , що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.06.2020 року стало відомо,що у ОСОБА_1 у власності є квартира за адресою : АДРЕСА_5 .

При цьому суд погоджується з поясненнями відповідачки про її неможливість користуватися квартирою за адресою : АДРЕСА_1 , що підтверджується численними судовими провадженнями та зверненнями до Миколаївського РУП ГУНП в Миколаївській області відносно зазначеної квартири за вказаний період.

Також судом досліджено інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, з якої вбачаєтьс, що у власності ОСОБА_2 перебуває житловий будинок , загальна площа (кв.м.): 135,4, житлова площа (кв.м): 80, за адресою : АДРЕСА_6 .

Також згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, у власності ТОВ "РІЙА"(код ЄДРПОУ 43651033) на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна від 12.06.2020 року належать : 1) двоповерховий кам`яний котедж загальною площею 97,4 кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майга 1130251048209, та земельна ділянка кадастровий номер 4820982200:09:000:0675, що розташовані за адресою: АДРЕСА_7 та АДРЕСА_8 ) двоповерховий кам`яний котедж загальною площею 416,4 кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1130173248209, та земельна ділянка кадастровий номер 4820982200:09:000:0682, що розташовані за адресою АДРЕСА_9 .

Як вбачається з ЄДРПОУ , єдиним засновником/учасником цієї юридичної особи та єдиним кінцевим бенефіціарним власником (контролером ) юридичної особи є ОСОБА_12 ( адреса засновника: АДРЕСА_6 ) з розміром внеску до статутного фонду: 1 400 000,00 грн

У статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» зазначено, що кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання, крім ухвал про арешт майна та тимчасовий доступ до речей та документів у кримінальних провадженнях, які підлягають оприлюдненню не раніше дня їх звернення до виконання.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Суд загальної юрисдикції вносить до Реєстру всі судові рішення і окремі думки суддів, викладені у письмовій формі, не пізніше наступного дня після їх ухвалення або виготовлення повного тексту. Порядок ведення Реєстру затверджується Вищою радою правосуддя. Згідно з частиною третьою статті 6 Закону України «Про доступ до судових рішень» суд при здійсненні судочинства може використовувати лише текст судового рішення, який опубліковано офіційно або внесено до Реєстру.

З наведеного убачається, що суд не позбавлений можливості самостійно перевірити відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі судових рішень та є відкритими, зокрема, судові рішення у справах № 489/4816/19, в межах тякого накладено арешт на власність зотової ( ОСОБА_9 ) у справі за позовом ОСОБА_3 до Виробничого кооперативу «Кемпінг «Сонячний», ОСОБА_1 , ОСОБА_13 , приватного нотаріуса Миколаївського міського нотаріального округу Душейко Олесі Михайлівни та державного реєстратора Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області Мостецького Дмитра Олександровича про визнання правочинів недійсними та поділ спільного майна подружжя.

Як вбачається з судових рішень у даній справі ,16 червня 2019 року загальними зборами членів виробничого кооперативу «Кемпінг «Сонячний» ОСОБА_1 виведено зі складу членів кооперативу, а введену ОСОБА_13 . Належну ОСОБА_1 частку у сумі 105894 грн., що складає 13,32% пайового фонду передано ОСОБА_13

29 червня 2019 року загальними зборами членів виробничого кооперативу «Кемпінг «Сонячний» ОСОБА_9 надано дозвіл на виведення її частки у пайовому фонді у приватну власність в натурі: будинок (котедж №8) під літ. А, загальною площею 97,4 кв.м. із земельною ділянкою площею 416 кв.м (кадастровий номер 4820982200:09:000:0675) по АДРЕСА_7 , а також будинок (котедж №15) під літ. А загальною площею 416,4 кв.м із земельною ділянкою площею 637 кв.м (кадастровий номер 4820982200:09:000:0682) по АДРЕСА_9 .

Рлозгляд вказаної судової справи на теперішній час не завершено, при цьому відповідочка ОСОБА_1 приймає участь у судових засіданнях по цій справі, звертається з апеляційними скаргами на ухвали Березанського районного суду Миколаївської області з процесуальних питань .

За такого , наведене спростовує в повній мірі пояснення відповідачки ОСОБА_1 щодо того, що їй не було відомо про належнійсть її доньці Дарії вказаного нерухомого майна.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до ст.ст. 1, 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.

Згідно ч. 10 ст. 4 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям».

Пунктами 2, 3 вказаного Порядку визначено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та м. Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Пунктом 5 цього Порядку визначено, що до складу малозабезпеченої сім`ї заявника включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; тощо . При цьому діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються. Права члена сім`ї має одинока особа.

Згідно п. 8 Порядку державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначаються з місяця звернення на шість місяців. Для призначення допомоги подається в установленому порядку довідка про склад сім`ї та декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї). При цьому допомога призначається на основі середньомісячного сукупного доходу сім`ї за останні шість місяців, що передують місяцю звернення, сукупного доходу осіб, які входять до складу сім`ї.

Форми заяви, довідки про склад сім`ї, декларації про доходи та майно встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» , у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї;

сім`я - особи, які разом проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Права члена сім`ї має одинока особа. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні та усиновлені діти зазначених осіб віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (у тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених навчальних закладів та вступом до іншого навчального закладу або у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим, за умови що такий період не перевищує чотири місяці) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом із батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їхньому утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і доглядає за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю та не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

За вимогами п. 25 Порядку № 250, якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення. Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

Змістом ч.1ст.1212 ЦК України визначається, що особа, яка набула майно або зберігала його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Статтею 1215 ЦК України встановлені випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню. Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача, інше майно, якщо це встановлено законом.

Отже, закон встановлює два виключення із правила неповернення безпідставно набутого майна: якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату, і у разі недобросовісності з боку набувача.

Зазначений правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року у справі № 6-91цс14 та упостанові Верховного Суду ускладі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 545/163/17 (провадження № 61-33727сво18).

Так, при зверненні до управління 28.01.2021 року, в декларації в І розділі п. 3 у відомстях про склад сім`ї ОСОБА_1 ззаначила, що її донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1, ніде не навчається та не працює, проживає окремо), при цьому в роділі ІІІ про житлові приміщення, що перебувають у власності або володінні членів сім`ї - ОСОБА_1 задекларувала лише квартиру , яка знаходиться в АДРЕСА_1 , власником якої є сама ОСОБА_1 , а про житлові ( АДРЕСА_6 ) та нежитлові приміщення та земельні ділянки, які перебувають у власності ОСОБА_2 - жодним чином не зазначила.

При цьому вищенаведеними нормами діючого на час виникнення спірних правовідносин законодавства прямо та беззеаперечно встановлено, що до складу сім`ї , яка звернулася за призначенням соціальної допомоги малозабезепеченим сім`ям, включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей.

Отже, суд вважає встановленим та доведеним належними доказами факт внесення ОСОБА_1 недостовірних відомостей в Декларацію, яки мали вплинути на рішення уповноваженої особи щоло призначення такого виду соціальної допомоги.

При цьому суд критично ставиться до пояснень відповідачки, що вона не знала про те, що її донька продовжує навчання у вищому навчальному закладі та щодо незнання правил заповнення відповідних документів при зверненні за соціальною допомогою ( з огляду на те, що вона не вперше , і навіть не вдруге, звертається за такого виду дпомогою).

За правилами ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ч. 2 ст. 77 ЦПК України, предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 43 ЦПК України обов`язок надання усіх наявних доказів до початку розгляду справи по суті покладається саме на осіб, які беруть участь у справі.

За вимогами ст. 13 Цивільного процесуального кодексу України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи.

Особа, яка бере участь у справі, розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Таким чином, оскільки відповідачкою ОСОБА_1 подано недостовірні відомості, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям та визначення її розміру на період з 01.01.2021 по 30.06.2021, оскільки її поновлітня донька ОСОБА_2 , яка не досягла 23-річного віку та продовжувала навчання в вищому навчальному закладі, проте не була внесена у відповідну декларацію як член малозабезпеченої сім`ї , і при цьому мала на праві власності декілька об`єктів нерухомого майна , то суд вважає, що з відповідача необхідно стягнути на користь позивача кошти, виплачені надміру у вигляді державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї.

Враховуючи, що ОСОБА_1 на вимогу Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради надміру нараховані грошові кошти у вигляді щомісячної грошової допомоги малозабезпеченій сім`ї у розмірі 59619, 38 грн. в добровільному порядку не повернуті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення у справі "Проніна проти України", N 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Згідно вимог ст. 141 ЦПК України, у зв`язку із задоволенням позову, судові витрати підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 4, 19, 76, 81, 141, 258, 263, 264, 265, 268, 273 ЦПК України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позов Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї - задовольнити.

Стягнути з а користь Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради ( код ЄДРПОУ 03194499) з ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) - кошти у сумі 59619 грн 38 коп. за період з 01.01.2021 по 30.06.2021, виплачених надміру у вигляді державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї.

Стягнути на користь Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради ( код ЄДРПОУ 03194499) з ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) 2684 грн. 00 коп. сплаченого судового збору.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Миколаївського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його складення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Гуденко О.А.

СудЦентральний районний суд м. Миколаєва
Дата ухвалення рішення24.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124042706
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —490/4801/23

Рішення від 24.12.2024

Цивільне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Гуденко О. А.

Ухвала від 05.06.2024

Цивільне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Гуденко О. А.

Ухвала від 30.01.2024

Цивільне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Гуденко О. А.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Гуденко О. А.

Ухвала від 28.11.2023

Цивільне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Гуденко О. А.

Ухвала від 19.10.2023

Цивільне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Гуденко О. А.

Ухвала від 02.06.2023

Цивільне

Центральний районний суд м. Миколаєва

Гуденко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні