ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року
м. Київ
справа № 399/494/22
провадження № 61-8391св24
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Фаловської І. М.,
суддів: Ігнатенка В. М. (суддя-доповідач), Карпенко С. О., Сердюка В. В., Ситнік О. М.
учасники справи:
позивач - заступник керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області,
відповідачі: Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 , Товариство з обмеженою відповідальністю «Агродар ЛТД»,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Державне підприємство «Конярство України»,
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар ЛТД», в інтересах якого діє адвокат Горобець Олена Леонідівна, на постанову Кропивницького апеляційного суду від 17 квітня 2024 року у складі суддів Єгорової С. М., Карпенка О. Л.,
Мурашка С. І.
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2022 року заступник керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області звернувся до суду з позовом до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар ЛТД» (далі - ТОВ «Агродар ЛТД»), третя особа: Державне підприємство «Конярство України» (далі - ДП «Конярство України»), в якому просив:
- визнати недійсним рішення Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області від 15 червня 2021 року № 860 в частині включення до переліку земельних ділянок, що передаються із державної власності в комунальну власність, земельної ділянки з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607;
- визнати недійсним рішення Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області від 26 липня 2021 року № 1533, яким передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607;
- скасувати державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, що здійснена державним реєстратором Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області (колишня назва Кіровоградська районна державна адміністрація) 06 серпня 2021 року на підставі рішення Онуфріївської селищної ради від 26 липня
2021 року № 1533, припинивши право власності на зазначену земельну ділянку;
- визнати недійсним договір оренди б/н від 01 лютого 2022 року, укладений між ОСОБА_1 та ТОВ «Агродар ЛТД» про передачу у користування земельної ділянки, площею 2 га, кадастровий номер 3524655100:02:000:0607;
- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, що здійснена державним реєстратором Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області 27 травня 2022 року, припинивши право оренди на вказану земельну ділянку;
- зобов`язати ТОВ «Агродар ЛТД» повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, що розташована на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Позовні вимоги мотивовано тим, що у вересні 2021 року до Кіровоградської обласної прокуратури надійшла інформація Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області стосовно виявлення порушень у діяльності Онуфріївської селищної ради, а саме реєстрація на підставі рішення Онуфріївської селищної ради від 15 червня 2021 року № 860 права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, яка є державною власністю та перебуває у постійному користуванні ДП «Конярство України», та подальша передача у приватну власність цієї земельної ділянки фізичній особі.
Державна реєстрація права власності за Онуфріївською селищною радою на вказану земельну ділянку була здійснена на підставі пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України (далі - ЗК України), Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28 квітня 2021 року
№ 1423-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2021 року (далі - ЗУ № 1423-ІХ), за положеннями якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування
(у тому числі, земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук).
Під час реєстрації права власності за Онуфріївською селищною радою на земельну ділянку не враховано, що за вказаним законом не вважаються землями комунальної власності територіальних громад землі державної власності, що використовуються підприємствами на праві постійного користування.
У подальшому Онуфріївська селищна рада передала безоплатно у власність
ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення на території селищної ради на підставі рішення від 26 липня 2021 року № 1533.
ОСОБА_1 на підставі зазначеного рішення 06 серпня 2021 року здійснила реєстрацію права власності на вказану земельну ділянку (запис про право власності № 43401754) та 27 травня 2022 року уклала договір оренди спірної земельної ділянки з ТОВ «Агродар ЛТД» строком на 10 років (право оренди зареєстроване за номером 46946475).
Станом на дату набрання чинності ЗУ №1423-ІХ спірна земельна ділянка була і залишається перебувати у державній власності та у постійному користуванні у
ДП «Конярство України», а тому не відноситься до земель комунальної власності територіальної громади та не могла бути передана у приватну власність і в подальшому в оренду.
За вказаним фактом здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42021000000001679 від 11 серпня 2021 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною п`ятою статті 191 Кримінального кодексу України.
На підтвердження належності спірної земельної ділянки до земель державної власності та перебування у постійному користуванні ДП «Конярство України» прокурор у позовній заяві навів таке.
У 1947 році на підставі наказу Маршала Радянського Союзу ОСОБА_2 було засновано Онуфріївський кінний завод № 175, який з того часу є постійним користувачем земель на території Онуфріївського району Кіровоградської області.
Онуфріївський кінний завод № 175 використовував землі основного (виробничого) призначення відповідно до плану внутрішньогосподарського землеустрою, про що свідчить «Технічний звіт по землеустрійним вишукуванням для розроблення проєкту внутрішньогосподарського землеустрою Онуфріївського кінного заводу
№ 175».
Розпорядженням представника Президента України в Онуфріївському районі Кіровоградської області від 13 липня 1992 року № 81 затверджено технічну документацію по формуванню території району, згідно з якою за Онуфріївським кінним заводом № 175 визнано право постійного користування, закріплені та передані в користування земельні угіддя, які знаходяться на території Онуфріївської селищної ради, загальною площею 2211,7 га, в тому числі, сільськогосподарські угіддя, площею 1809,1 га. За даними Головного управління Держгеокадастру
у Кіровоградській області за ДП «Конярство України» обліковуються земельні ділянки, загальною площею 3688,79 га (з них площею 2137,59 га на території Онуфріївської селищної ради та 1551,2 га на території Павлиської селищної ради). Вказане право виникло у Онуфріївського кінного заводу № 175 до 1990 року.
Прокурор в обґрунтування позову посилається на норми Земельного кодексу Української РСР 1970 року та на Постанову Верховної Ради УРСР від 18 грудня 1990 року «Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української РСР».
Прокурор зазначав, що Онуфріївський кінний завод № 175 з 30-х років був постійним користувачем земель на території Онуфріївського району Кіровоградської області, загальною площею 3688,79 га (з них 2137,59 га на території Онуфріївської селищної ради та 1551,2 га на території Павлиської селищної ради), надані до суду копії архівних документів підтверджують наявність такого права.
Комісією з реорганізації 11 серпня 2011 року підписано передавальний акт, відповідно до якого ДП «Конярство України» стало правонаступником усіх майнових та немайнових прав, а також обов`язків Онуфріївського кінного заводу № 175. На підставі вказаного акта до ДП «Конярство України» перейшли права щодо користування земельними ділянками, загальною площею 3688,79 га, в тому числі на території Онуфріївської селищної ради площею 2137,59 га та Павлиської селищної ради площею 1551,20 га.
Вказані обставини встановлені постановою Вищого господарського суду України від 02 листопада 2015 року у справі № 912/1677/14, а тому відповідно до частини п`ятої статті 82 Цивільного процесуального кодексу України (далі -ЦПК України) є такими, що не підлягають доказуванню.
Крім того, про належність на праві постійного користування ДП «Конярство України» земель на території Онуфріївської селищної ради свідчать інші додані до позову докази.
Земельна ділянка, передана у власність ОСОБА_1 , не належала до земель комунальної власності та не могла бути передана у приватну власність, оскільки є власністю держави та перебуває у постійному користуванні ДП «Конярство України».
Відповідно до висновку земельно-технічної експертизи від 12 жовтня 2021 року
№ 200/08/2021 спірна земельна ділянка повністю накладається на поле № НОМЕР_1 , яке знаходиться в межах земель постійного землекористування ДП «Конярство України», як правонаступника Онуфріївського кінного заводу № 175.
Окремою підставою для визнання недійсним рішення селищної ради щодо передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки, площею 2 га, на території Онуфріївської селищної ради прокурор зазначив порушення норм статей 116, 118 ЗК України щодо порядку такої передачі.
Так, законодавець визначив обов`язковий механізм, дотримання якого є передумовою одержання у власність земельної ділянки. Зі змісту заяви
ОСОБА_1 від 20 липня 2021 року та рішення Онуфріївської селищної ради
від 26 липня 2021 року вбачається, що такої процедури не дотримано.
Оскаржуваними рішеннями Онуфріївської селищної ради, рішеннями державного реєстратора порушується право держави на володіння землями державної власності та, як наслідок, постійного користувача вказаних земель - ДП «Конярство України».
Прокурор навів правове обґрунтування звернення до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, зокрема бездіяльність останнього щодо усунення наслідків виявленого порушення земельного законодавства.
Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
Рішенням Онуфріївського районного суду Кіровоградської області від 14 грудня
2023 року відмовлено у задоволенні позову.
Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Мотивуючи рішення, суд першої інстанції зазначив, що позивач не надав жодного належного та допустимого доказу щодо належності спірної земельної ділянки до земель, які перебувають у постійному користуванні ДП «Конярство України».
Станом на 1992 рік за Онуфріївським кінним заводом № 175 було закріплено земель, загальною площею 2211,7 га, з них сільськогосподарські угіддя - 1809,1 га.
Відповідно до чинного до 1990 року земельного законодавства документами, що можуть підтверджувати право ДП «Конярство України», як правонаступника Онуфріївського кінного заводу № 175 на безстрокове (постійне) користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607 могли бути виключно такі: 1) постанова Ради Міністрів Української РСР про відведення земельних ділянок у користування або рішення виконавчого комітету відповідної ради депутатів трудящих (області, району, міста, селища, села) та/або 2) державний акт на право безстрокового (постійного) користування земельною ділянкою.
Жодного із цих документів позивач не надав. Рішення про передачу (надання) у постійне користування Онуфріївському кінному заводу № 175 земельних ділянок, у тому числі спірної земельної ділянки, у матеріалах справи також відсутнє.
Суд виснував, що позивач не довів, що його право порушено при прийнятті Онуфріївською селищною радою оскаржуваних рішень, які прийняті селищною радою відповідно до чинного законодавства. Оскільки інші позовні вимоги є похідними та взаємопов`язаними із основними, у їх задоволенні також відмовлено.
Постановою Кропивницького апеляційного суду від 17 квітня 2024 року апеляційну скаргу першого заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури задоволено частково.
Рішення Онуфріївського районного суду Кіровоградської області від 14 грудня
2023 року скасовано.
Позов заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 , ТОВ «Агродар ЛТД», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ДП «Конярство України», про визнання недійсними рішень, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації, зобов`язання повернути земельну ділянку задоволено частково.
Витребувано з володіння ОСОБА_1 на користь держави земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, розташовану на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Позовні вимоги заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, ТОВ «Агродар ЛТД» про визнання недійсними рішень, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації - залишено без задоволення.
Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Апеляційний суд виснував, що суд першої інстанції не встановив наявності доказів добровільної відмови ДП «Конярство України» від права постійного користування земельною ділянкою державної форми власності, що виключало віднесення спірної земельної ділянки до земель комунальної власності і розпорядження нею без згоди власника - держави, що є незаконним.
Заволодіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на нього ще не означає, що такий володілець набув право власності (права володіння, користування чи розпорядження) на це майно. Власник, якого незаконно, без відповідної правової підстави, позбавили володіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на це майно за іншою особою, не втрачає права володіння нерухомим майном. Така інша особа внаслідок державної реєстрації за нею права власності на нерухоме майно стає його фактичним володільцем (бо про неї є відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно), але не набуває права володіння на відповідне майно, бо воно, будучи складовою права власності, і далі належить власникові. Саме тому він має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави, ним заволоділа.
Рішення Онуфріївської селищної ради від 15 червня 2021 року № 860 суперечить чинному законодавству, оскільки не спростоване належне ДП «Конярство України» право постійного користування землями державної форми власності на території Онуфріївської селищної ради, в межах яких розташована спірна земельна ділянка, і таке користування не припинялось та визнається державою.
Спірна земельна ділянка вибула з державної власності всупереч встановленому законом порядку і зареєстрована на праві комунальної власності за Онуфріївською селищною радою на підставі її неправомірних рішень.
Передача спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із подальшою реєстрацією за нею права власності також є незаконними.
Оскільки 06 серпня 2021 року право приватної власності на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607 площею 2 га зареєстроване за ОСОБА_1 , саме із її незаконного володіння слід витребувати цю земельну ділянку на користь власника - держави.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
07 червня 2024 року ТОВ «Агродар ЛТД», в інтересах якого діє адвокат
Горобець О. Л., засобами поштового зв`язку направило до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Кропивницького апеляційного суду від 17 квітня
2024 року.
У касаційній скарзі заявник просить суд касаційної інстанції скасувати постанову Кропивницького апеляційного суду від 17 квітня 2024 року та залишити в силі рішення Онуфріївського районного суду Кіровоградської області від 14 грудня
2023 року.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційну скаргу мотивовано тим, що суди першої та апеляційної інстанцій не застосували правових висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 29 січня 2018 року у справі № 202/1061/15-ц, від 30 січня 2018 року у справі № 161/16891/15-ц, від 13 травня 2020 року у справі № 219/1704/17.
Позиція інших учасників справи
02 липня 2024 року перший заступник керівника Кіровоградської обласної прокуратури засобами поштового зв`язку звернувся до Верховного Суду із відзивом на касаційну скаргу, в якому просив залишити постанову Кропивницького апеляційного суду від 17 квітня 2024 року без змін.
Інші учасники справи не скористалися своїми правами на подання до суду своїх заперечень щодо змісту і вимог касаційної скарги, відзиву на касаційну скаргу до касаційного суду не направили.
Рух справи в суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 18 червня 2024 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ «Агродар ЛТД» на постанову Кропивницького апеляційного суду від 17 квітня 2024 року, витребувано матеріали справи.
03 липня 2024 року справа надійшла до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 11 грудня 2024 року справу призначено до судового розгляду.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Згідно з копією архівного витягу з рішення Виконавчого комітету Онуфріївської районної Ради депутатів трудящих Кіровоградської області від 05 вересня 1961 року № 253 «Про передачу колгоспам і кінзаводу району вільних земель у смугах відводу залізниць, автошляхів та земель, що не використовуються за призначенням організаціями і установами» стосовно надання земель Онуфріївському кінному заводу № 175 на виконання розпорядження Ради Міністрів Української РСР
від 04 серпня 1961 року № 2Р-1334 та листа Обласного виконавчого комітету
від 09 серпня 1961 року «Про передачу колгоспам і радгоспам вільних земель та земель, що не використовуються за призначенням у смугах відводу залізниць та автошляхів, організацій і установ» Виконавчий комітет районної Ради депутатів трудящих вирішив передати колгоспам і кінзаводу №175 вільні землі та землі, що не використовуються за призначенням, в смугах відводу залізниць, автошляхів організацій та установ, а саме: а) кінзаводу № 175 в постійне користування такі землі: в смузі відводу залізниці Олександрії - 4,4 га, в тому числі орної - 4,4 га; в смугах відводу автошляхів Павлиш - Василівка 6,3 га, в тому числі орної - 6,3 га, Онуфріївка - Крюків - 3,3 га, в тому числі орної - 3,3 га; Онуфріївка - Іванівка 13,8 га, в тому числі орної - 6,9 га, лісосмуг - 3,9 га, інших - 3,0 га.
Відповідно до архівної копії рішення Виконавчого комітету Онуфріївської районної Ради депутатів трудящих від 08 квітня 1977 року № 164 «Про відведення земельної ділянки Онуфріївському кінному заводу №175 під сільськогосподарське виробництво», розглянувши проєкт відведення земельної ділянки, площею 100,9 га, Онуфріївському кінному заводу № 175 під сільськогосподарське виробництво за рахунок землекористування колгоспу «Зоря», яким вилучаються земельні ділянки, та враховуючи згоду землекористувачів, а також позитивний висновок управління сільського господарства Виконавчий комітет районної Ради депутатів трудящих погоджений проєкт відведення земель, загальною площею 100,9 га, в тому числі: в постійне користування - 100,9 га, із них орної - 60,1 га, садів - 17,1 га, лісосмуг -
0,9 га, вулиць - 4,7 га, присадибних земель - 18,1 га.
Із технічного звіту по коригуванню планового матеріалу зйомок минулих років Онуфріївського кінного заводу № 175 Кіровоградської області республіканського проектного інституту по землеустрою «Укрземпроект» вбачається, що відповідно до технічного завдання на виконання робіт по коригуванню планового матеріалу зйомок минулих років замовником є Онуфріївський кінний завод № 175, метою та призначенням робіт були уточнення матеріалів для проведення робіт по внутрішньогосподарському землеустрою. Із довідки про розміри землекористування і розподіл земель по вгіддях колгоспу (радгоспу) кінзаводу
№ 175 станом на 01 листопада 1980 року вбачається, що всього земель, закріплених за господарством, 4214,2 га, в тому числі громадських земель - 4150,2 га. Із зведеної експлікації плану землекористування радгоспу кінзаводу № 175 Онуфріївського району вбачається, що за господарством закріплено 4214,2 га, в тому числі громадських земель, сторонні землекористування - 209,8 га, і всього земель в межах плану - 4424,0 га.
На замовлення управління по земельних ресурсах і земельній реформі Кіровоградського обласного виконавчого комітету від 26 квітня 1991 року № 45 Кіровоградським філіалом Українського науково-дослідного і проєктно-вишукувального інституту по землеустрою розроблено технічну документацію по формуванню територій і встановленню меж сільських, селищних рад народних депутатів та меж земельного запасу і особливо цінних продуктивних земель в межах Онуфріївської селищної Ради Онуфріївського району Кіровоградської області, 1992 року, яка затверджена Розпорядженням Представника Президента України в Онуфріївському районі від 13 липня 1992 року № 81, зокрема, встановлено межі границь земель селищної Ради народних депутатів та склад угідь та її території.
Відповідно до експлікації земель в межах території Онуфріївської селищної сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області землі Онуфріївського кінного заводу № 175 складають загальну площу 2211,7 га, в тому числі по угіддях: орних - 1549,2 га, сіножатей - 186,0 га, пасовищ - 73,9 га, всього: сільськогосподарських
угідь - 1809,1 га, лісових площ - 60,2 га, дерево-чагарникові насадження - 127,4 га, болота - 5,0 га, під водою - 80,6 га, під дорогами - 21,4 га , під господарськими дворами - 81,0 га, інших земель - 27,0 га. Землі промисловості, транспорту, оборони, зв`язку та іншого призначення по Онуфріївському кінному заводу № 175, загальною площею 68,1 га, дерево-чагарникові насадження - 7,1 га, під дорогами - 45,0 га, під господарськими дворами - 6,0 га.
Згідно з копією проєкту внутрішньогосподарського землеустрою Онуфріївського кінного заводу № 175, який розроблений Кіровоградським філіалом Республіканського проєктного інституту по землеустрою «Укрземпроект» на замовлення Онуфріївського кінного заводу № 175, від 04 лютого 1982 року №27 проєктні рішення по організації території господарства розроблено на перспективу до 1990 року з виділенням першої черги на 1985 рік. Основний виробничий напрямок заводу - конярство. Всього по Онуфріївському кінному заводу № 175 обліковується 4424,0 га земель, із них: наданих у користування кінного заводу - 4214,2 га,
а 209,8 га - землі несільськогосподарського призначення і транспорту.
Відповідно до копії експлікації земель по проєкту внутрішньогосподарського землеустрою Онуфріївського кінного заводу № 175 склад земельних угідь різний, а саме сільськогосподарські угіддя - 3669,8 га, до яких увійшли орні, включаючи городи, в тому числі зрошувані, сіножаті (чисті, поліпшені), пасовища (суходільні, поліпшені з чагарником) та присадибні землі, ліси, чагарники, болота, під водою, під шляхами і прогонами, під будівлями і дворами, під вулицями, провулками, під ярами, кургани, кладовища і скотомогильники. Всього земель, закріплених за господарством, - 4214,2 га, в тому числі громадських земель, земель вільного присадибного фонду - 4150,2 га, сторонні землекористування - 209,8 га, всього земель в межах плану - 4424,0 га.
Відповідно до копії довідки про кількісні характеристики земельних ділянок розподілення земель між власниками і користувачами від 07 лютого 2012 року
№ 47 відділу Держкомзему у Онуфріївському районі Головного управління Держкомзему у Кіровоградській області, виданої по філії Онуфріївського кінного заводу № 175, цільове призначення землі - ведення товарного сільськогосподарського виробництва, документ, що посвідчує право на землю - державний акт на право постійного користування, а саме по Онуфріївській селищній раді всього 2137,59 га, з них в межах населеного пункту - 18,59 га, з них: рілля -
1571,3 га, пасовища - 284,1 га, господарські будівлі і двори - 78,89 га, ставки - 44,1 га, лісосмуги - 118,5 га, проєктні дороги - 21,1 га, інші землі - 19,6 га.
Згідно з копією передавального акта від 11 серпня 2011 року, затвердженого заступником Міністра аграрної політики та продовольства України, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 01 грудня 2010 року
№ 2305-р «Деякі питання розвитку конярства» та наказу Міністерства аграрної політики України від 01 лютого 2011 року № 33 «Про реорганізацію державних підприємств, діяльність яких пов`язана з розвитком конярства» (зі змінами), Онуфріївським кінним заводом № 175 передано, а ДП «Конярство України» прийнято майно, майнові та немайнові права та обов`язки станом на 31 липня 2011 року у сумі 38 287 млн грн, що відображено у передавальному балансі (Додаток №1).
Права та обов`язки Онуфріївського кінного заводу № 175 переходять до
ДП «Конярство України» з моменту підписання акта і приймаються до бухгалтерського обліку на дату підписання акта. З моменту підписання передавального акта ДП «Конярство України» стає правонаступником всіх майнових та немайнових прав та обов`язків, в тому числі, у відношенні кредиторів і боржників Онуфріївського кінного заводу №175.
Згідно зі статутом ДП «Конярство України» підприємство засноване на державній власності, належить до сфери управління Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України та є державним комерційним підприємством. Підприємство є правонаступником майнових прав та обов`язків, зокрема, Онуфріївського кінного заводу № 175. Підприємство створене з метою розвитку конярства в Україні, реалізації державної політики в сфері конярства, забезпечення розвитку кінної галузі, популяризації порід коней, вирощування сільськогосподарських культур та ведення тваринництва, здійснення іншої діяльності з метою отримання прибутку.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області
від 09 лютого 2018 року № 11-287/14-18-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл ДП «Конярство України» на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих на території Онуфріївської селищної ради, орієнтовний розмір земельних ділянок 1939,8000 га, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 21 жовтня 2020 року № 11-14801/14-20-СГ «Про надання земельних ділянок у постійне користування» ДП «Конярство України» надано у постійне користування земельні ділянки, загальною площею 352,1479 га, з переліком кадастрових номерів земельних ділянок та їх площ, із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області.
Рішенням Онуфріївської селищної ради » від 15 червня 2021 року
№ 860 «Про державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою, відповідно до статей 15-1, 117, 122 ЗК України, пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, Закону України від 28 квітня 2021 року
№ 1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» та статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищна рада доручила начальнику відділу земельних відносин Онуфріївської селищної ради Колосу А. Ю. звернутись до органу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно для проведення державної реєстрації права комунальної власності за громадою Онуфріївської селищної ради на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які перебували у державній власності, згідно з додатком до рішення № 860 від 15 червня 2021 року. У пункті 24 вказаного рішення наявні дані щодо передачі із державної форми власності у комунальну спірної земельної ділянки.
Згідно з витягом із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію право комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3524655100:02:000:0607, площею 2 га, 23 червня 2021 року зареєстровано за Онуфріївською селищною радою на підставі рішення Онуфріївської селищної ради від 15 червня 2021 року № 860.
26 громадян України звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із клопотаннями відповідно до статей 118, 121 ЗК України про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею по 2,0000 га, яка розташована на території Онуфріївської селищної територіальної громади Олександрійського району Кіровоградської області.
Згідно з пояснювальною запискою до проєкту відповідно до наказів Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 19 квітня 2021 року
№ 330-УБД та № 331-УБД, громадянам України надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у власність площею 52, 0000 га для введення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ А.01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення. Земельні ділянки відводяться за рахунок раніше сформованих ділянок з кадастровими номерами,
у тому числі і спірна земельна ділянка, загальною площею 52,0000 га, яка перебуває у державній власності. Код та цільове призначення земель згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель (КВЦПЗ): А.01.03 для ведення особистого селянського господарства; К.16.00 - землі запасу, кадастрові номери наведені, у тому числі і спірна земельна ділянка. Згідно з класифікацією видів земельних угідь код та назва угідь земельних ділянок - 01.01 рілля. Обмеження у використанні земельних ділянок відсутні.
Наказами Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 19 квітня 2021 року № 330-УБД та № 331-УБД «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл 26 громадянам України на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих на території Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області, орієнтовний розмір земельної ділянки по 2,0000 га кожному, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства. Прізвища ОСОБА_1 у цих списках немає.
У подальшому ТОВ «Тектоареал» розроблено проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у власність громадянам України для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ А 01.03), загальною площею 52,0000 га, за адресою Кіровоградська область, Олександрійський район, Онуфріївська селищна територіальна громада за межами населеного пункту. За завданням на розроблення проєкту землеустрою виконувана робота передбачала розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у власність громадянам України (згідно з додатком) для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ А 01.03), які розташовані за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, Онуфріївська селищна територіальна громада, за межами населеного пункту. Підставою для виконання роботи були накази Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (згідно з додатком).
Додаток до заяви на виконання робіт містить перелік за ПІБ громадян (26 осіб), підстава - накази Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 19 квітня 2021 року № 330-УБД та № 331-УБД, площею по 2 га.
30 червня 2021 року Громадська організація «Всеукраїнської асоціації учасників бойових дій» звернулася до Онуфріївської селищної ради із листом про допомогу в отриманні земельних ділянок, зазначивши, що учасники бойових дій в зоні АТО отримали накази про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок с/г призначення, для ведення особистого селянського господарства, площею до 2,0000 га, за власний кошт замовили виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність. Після погодження проектів землеустрою та реєстрації земельних ділянок в Державному земельному кадастрі проєкти передали на затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, де отримали відмови.
Посилаючись на пункт 21 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України та
ЗУ від 28 квітня 2021 року № 1423-ІХ, просили затвердити проекти відповідно до таблиці. Із викопіювання з плану Онуфріївської селищної територіальної громади Олександрійського району Кіровоградської області з місцем розташування земельних ділянок, які відводяться у власність громадянам України для ведення особистого селянського господарства, площею до 2,0000 га, надана інформація по спірній земельній ділянці, з якої вбачається, що остання має кадастровий номер. Цільове призначення 01.03 - для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га.
Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 28 листопада 2022 року № 29-11-0.332-2939/2-22 «Про надання документів» накази стосовно відмови у затвердженні проєктів землеустрою, які були розроблені на підставі наказів від 19 квітня 2021 року
№ 330-УБД, № 331-УБД «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області не видавались.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області
від 08 липня 2021 року № 11-1812/14-21-СГ «Про державну реєстрацію права власності держави на земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав» прийнято рішення здійснити державну реєстрацію земельних ділянок за відповідними кадастровими номерами, у тому числі щодо спірної земельної ділянки, що розташовані на території Онуфріївської селищної ради.
Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 20 липня 2021 року остання просила передати у власність земельну ділянку за межами населеного пункту, площею 2,0000 га, для ведення особистого селянського господарства, за адресою: смт. Онуфріївка на території Онуфріївської селищної ради, кадастровий номер земельної ділянки 3524655100:02:000:0607.
Рішенням Онуфріївської селищної ради від 26 липня 2021 року № 1533 «Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 » відповідно до статей 12, 116, 118, 121, пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України та статей 20, 25, 50 Закону України «Про землеустрій» ОСОБА_1 передано із земель комунальної власності Онуфріївської селищної ради у власність земельну ділянку, загальною площею 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер земельної ділянки 3524655100:02:000:0607) із земель сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, Онуфріївська селищна рада. ОСОБА_1 необхідно здійснити державну реєстрацію нерухомого майна.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно 06 серпня 2021 року зареєстровано право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3524655100:02:000:0607, площею 2 га, за ОСОБА_1 на підставі рішення Онуфріївської селищної ради від 26 липня 2021 року № 1533.
Висновком експерта за результатами проведення земельно-технічної експертизи від 12 жовтня 2021 року № 200/08-2021, проведеної на замовлення в.о. директора ДП «Конярства України» у господарській справі № 910/21682/15 (910/12376/21) за позовом ДП «Конярство України» до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області про скасування рішень, визнання права постійного користування та припинення права, об`єктами дослідження були земельні ділянки з кадастровими номерами 3524655100:02:000:0717, 3524655100:02:000:0713, 3524655100:02:000:0715, 3524655100:50:035:0049, поле № НОМЕР_1 , поле № НОМЕР_2 , які розташовані на території Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області, встановлено, що у фактичному користуванні ДП «Конярство України» (в особі філії «Онуфріївський кінний завод №175») знаходяться земельні ділянки за кадастровими номерами 3524655100:02:000:0717, 3524655100:02:000:0713, 3524655100:02:000:0715, а також земельні ділянки, площею 52,00 га (поле № 1) та площею 64,15 га (поле № 2), що знаходяться в північній частині території Онуфріївської селищної ради, які використовуються протягом багатьох років, зокрема, для сінокосіння (сіножаті, пасовища) та вирощування сільськогосподарських культур (рілля):
- земельні ділянки з кадастровими номерами 3524655100:02:000:0717, 3524655100:02:000:0713, 3524655100:02:000:0715, 3524655100:02:000:9096, 3524655100:02:000:9073, 3524655100:02:000:9089, поле № НОМЕР_1 та поле № НОМЕР_2 , знаходяться в межах Плану землекористування Онуфріївського кінного заводу №175;
- земельні ділянки з кадастровими номерами 3524655100:02:000:0717, 3524655100:02:000:0713, 3524655100:02:000:0715, 3524655100:50:035:0049 входять в межі постійного землекористування ДП «Конярство України», як правонаступника Онуфріївського кінного заводу № 175, згідно з передавальним актом від 11 серпня 2011 року, складеного Комісією з реорганізації Онуфріївського кінного заводу № 175 та Плану землекористування Онуфріївського кінного заводу № 175;
- земельні ділянки з кадастровими номерами 3524655100:02:000:0706, 3524655100:02:000:0693, 3524655100:02:000:0695, 3524655100:02:000:0699 повністю накладаються на земельну ділянку з кадастровим номером 3524655100:02:000:0717;
- земельна ділянка з кадастровим номером 3524655100:02:000:0692 повністю накладається на земельну ділянку з кадастровим номером 3524655100:02:000:0713;
- земельна ділянка з кадастровим номером 3524655100:02:000:0707 повністю накладається на земельну ділянку з кадастровим номером 3524655100:02:000:0715;
- земельні ділянки з кадастровими номерами 3524655100:02:000:0614, 3524655100:02:000:0604, 3524655100:02:000:0609, 3524655100:02:000:0612, 3524655100:02:000:0603, 3524655100:02:000:0607, 3524655100:02:000:0593, 3524655100:02:000:0600, 3524655100:02:000:0598, 3524655100:02:000:0592, 3524655100:02:000:0591, 3524655100:02:000:0683, 3524655100:02:000:0605, 3524655100:02:000:0610, 5322480400:02:000:0611, 3524655100:02:000:0608, 3524655100:02:000:0684, 3524655100:02:000:0595, 3524655100:02:000:0613, 3524655100:02:000:0589, 3524655100:02:000:0676, 3524655100:02:000:0597, 3524655100:02:000:0606, 3524655100:02:000:0602, 3524655100:02:000:0596, 3524655100:02:000:0594 повністю накладаються на поле № НОМЕР_1 , яке знаходиться в межах постійного землекористування ДП «Конярство України», як правонаступника Онуфріївського кінного заводу № 175, згідно з передавальним актом від 11 серпня 2011 року.
Згідно з копією наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 15 листопада 2021 року № 630-ДК «Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності» вирішено здійснити державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки додержання Онуфріївською селищною радою вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю під час прийняття рішень про передачу у власність та користування земельних ділянок за рахунок земель, переданих із державної власності у комунальну, а саме у термін з 01 грудня 2011 року до 14 грудня 2021 року.
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 14 грудня 2021 року № 630-ДК/569/АП/09/01/-21 Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області встановлено, що на підставі наказу Держгеокадастру у Кіровоградській області від 15 листопада 2021 № 630-ДК проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства Онуфріївською селищною радою, за результати якої встановлено, що рішенням селищної ради від 15 червня 2021 року № 860 доручено звернутися до органу державної реєстрації для проведення державної реєстрації права комунальної власності за громадою на земельні ділянки, у тому числі і щодо спірної земельної ділянки. Крім того, перевіркою встановлено, що на підставі рішення від 26 липня 2021 року № 1533 спірна земельні ділянка надана ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 09 лютого 2018 року № 11-287/14-18-СГ ДП «Конярство України» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Онуфріївської селищної ради, орієнтовний розмір земельних ділянок 1939,8000 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Посилаючись на частину четверту статті 122 ЗК України,
пункт 24 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, в акті зазначено, що розпорядником зазначених в акті земельних ділянок є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області. Таким чином, селищною радою при прийнятті рішення від 15 червня 2021 року № 860 порушено вимоги статті 122 ЗК України та пункт 24 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України.
17 лютого 2022 року між ОСОБА_1 та ТОВ «Агродар ЛТД» укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 3524655100:02:000:0607, строком на 10 років.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 25 липня 2022 року у справі № 910/21682/15 (910/12376/21) задоволено позов ДП «Конярство України» до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Міністерство економіки України, про скасування рішень, визнання права постійного користування та припинення права власності, визнано незаконними та скасовано прийняті державним реєстратором речових прав на нерухоме майно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень по земельним ділянкам кадастрові номери 3524655100:02:000:0717, 3524655100:02:000:0713, 3524655100:02:000:0715, 3524655100:50:035:0049. Припинено право комунальної власності Онуфріївської селищної ради на земельні ділянки із зазначеними кадастровими номерами. Визнано за ДП «Конярство України» право постійного користування на земельні ділянки із зазначеними кадастровими номерами.
Вказаним судовим рішенням встановлено, що позивач з 2011 року є правонаступником майна, всіх прав і обов`язків Онуфріївського кінного заводу
№ 175, в тому числі й права постійного користування земельними ділянками площею 2137,59 га, на території Онуфріївської селищної ради та 1551,2 га - на території Павлиської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області. Вказане право виникло у ДП «Онуфріївський кінний завод № 175» до 1990 року. Суд посилався на норми Земельного кодексу Української УРСР 1970 року, ЗК України, інші нормативно-правові акти та судову практику щодо того, що відсутність у юридичної особи акта про право постійного користування земельною ділянкою не є достатньою підставою для позбавлення права землекористування. Державний акт про право постійного користування земельною ділянкою є документом, який посвідчує наявність такого права. Існування права постійного користування земельною ділянкою у відповідного суб`єкта не залежить від наявності чи відсутності у нього такого державного акта. Суд виснував, що вказане дає підстави для висновку про те, що позивач є постійним користувачем земельної ділянки, площею 2137,59 га, розташованої на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області. Факт відсутності оригіналу державного акта у зв`язку зі сплином значного періоду часу чи нереєстрації права постійного користування у Державному реєстрі прав не є обставиною, яка свідчить про відсутність у ДП «Конярство України» права постійного користування землею, площею 2137,59 га, на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області. Зважаючи на те, що станом на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» позивач використовував на праві постійного користування земельні ділянки з кадастровими номерами 3524655100:02:000:0717, площею 86,1759 га, 3524655100:02:000:0713, площею 51,3197 га, 3524655100:02:0715, площею 88,3456 га, 3524655100:50:035:0049, площею 5,6453 га, сільськогосподарського призначення, що розташовані на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, то вказані земельні ділянки не вважаються землями комунальної власності територіальної громади. Тому державний реєстратор речових прав на нерухоме майно Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області не був наділений повноваженнями приймати рішення про державну реєстрацію щодо реєстрації права власності на вказані земельні ділянки за Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області.
Право постійного користування ДП «Конярство України» на земельні ділянки кадастрові номери 3524655100:02:000:0717, площею 86,1759 га, 3524655100:02:000:0713, площею 51,3197 га, 3524655100:02:0715, площею 88,3456 га, 3524655100:50:035:0049 підтверджено, оскільки за матеріалами справи судом встановлено, що позивач з 2011 року є правонаступником майна, всіх прав і обов`язків Онуфріївського кінного заводу № 175, в тому числі й права постійного користування земельними ділянками, площею 2137,59 га, на території Онуфріївської селищної ради та 1551,2 га - на території Павлиської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області. Вказане право виникло у правопопередника
ДП «Конярство України» - Онуфріївського кінного заводу № 175 до 1990 року.
Вказане рішення суду залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 30 листопада 2022 року.
Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області
12 вересня 2022 року надано відповідь про те, що станом на 01 січня 2013 року земельні ділянки на праві власності, користування Онуфріївського кінного заводу № 175 та ДП «Конярство України» на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району не зареєстровані.
Згідно з інформацією із Державного архіву Кіровоградської області від 18 жовтня
2022 року № 192/335/01-40 у документах архівного фонду «Онуфріївська районна рада Кіровоградської області» у протоколах засідань виконавчого комітету районної ради за 1947-1954 роки відсутні рішення про надання або перебування у користуванні Онуфріївського кінного заводу № 175 земельних ділянок, розташованих на території Онуфріївської та Павлиської селищних рад Онуфріївського району Кіровоградської області (а.с.165 т.2).
У копії витягу з державної земельної книги у розділі 3 «Землі радгоспів» за порядковим номером 13 містяться записи про землекористувача - Онуфріївський кінний завод № 175 (гр. 4) з датами запису у графі 3 - 01 листопада 1973 року,
01 листопада 1974 року та 01 листопада 1982 року, у графі 5 - вид користування землею зазначено - постійне, в с. Онуфріївка Онуфріївської селищної ради (графа 6),
у графі 7, на який строк надана земля, запис відсутній. Земельна площа, зазначена у графі 8- 4206,6 га, 4202,6 га, 4202,8 га, 4217,4 га відповідно до дат графи 3. Відомості у графі 9 - назва документу на право користування землею, його номер і дата видачі землекористувачу відсутні.
Відповідно до інформації від 11 листопада 2022 року № 211/373/01-40, наданої Державним архівом Кіровоградської області, у документах архівного фонду «Онуфріївська районна рада Кіровоградської області», у протоколах засідань виконавчого комітету районної ради за 1962; 1967-1969 роки та у документах архівного фонду «Світловодська районна рада Кіровоградської області» (до складу Світловодського/Кремгесівського району входив розформований Онуфріївський район) за 1963-1966 роки, рішення про надання земельних ділянок у постійне користування Онуфріївському кінному заводу № 175 відсутнє.
Згідно з відповіддю Державного архіву Кіровоградської області від 08 грудня
2022 року № 224/404/01-40 у документах архівного фонду «Онуфріївська районна рада Кіровоградської області» у протоколах засідань виконавчого комітету районної ради за 1976, 1978-1981 роки рішення про надання земельних ділянок у постійне користування Онуфріївському кінному заводу № 175 - відсутні.
Відповідно до інформації з Державного архіву Кіровоградської області від 18 січня 2023 року № 4/5/01-40 та від 03 січня 2023 року № 1/1/01-40 у документах архівного фонду «Онуфріївська районна рада Кіровоградської області» у протоколах засідань виконавчого комітету районної ради за 1982-1986 роки та 1987-1990 роки рішення про надання земельних ділянок у постійне користування Онуфріївському кінному заводу №175 відсутні.
Згідно з копією листа Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 28 вересня 2021 року № 10-11-0.61-5521/2-21 Головним управлінням виявлено, що Онуфріївською селищною радою здійснено реєстрацію об`єктів комунальної власності, зокрема, щодо спірної земельної ділянки, яка на підставі рішення Онуфріївської селищної ради від 26 липня 2021 року № 1533 передана у приватну власність для ведення особистого сільського господарства ОСОБА_1 . Таким чином, наявне порушення інтересів держави, а саме селищною радою порушені інтереси Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, спрямовані на виконання функцій держави, передбачених чинним законодавством України. Відповідно до статті 23 Закону України «Про прокуратуру» Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області просило здійснити процесуальні та інші дії, спрямовані на захист інтересів держави, шляхом подання відповідних позовів.
Із повідомлення Кіровоградської обласної прокуратури від 14 січня 2022 року
№ 15/1-9вих-22 вбачається, що прокурором повідомлено начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про підготовку позовних заяв до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору, - ДП «Конярство України», до Онуфріївської селищної ради та фізичних осіб про визнання недійсними рішень ради, скасування державної реєстрації права власності та витребування 58 земельних ділянок, які мають кадастрові номери, зокрема і щодо спірної земельної ділянки.
З цим позовом прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області 13 вересня 2022 року.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Відповідно до частини третьої статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; 2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.
Частиною першою статті 402 ЦПК України визначено, що у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги у межах, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, Верховний Суд дійшов таких висновків.
Мотиви, якими керується Верховний Суд, та застосовані норми права
Відповідно до статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 411, частиною другою статті 414 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Зазначеним вимогам закону оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції не відповідає.
Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону (стаття 5 ЦПК України).
Звертаючись до суду з цим позовом до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 , ТОВ «Агродар ЛТД», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - ДП «Конярство України», заступник керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області просив:
- визнати недійсним рішення Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області від 15 червня 2021 року № 860 в частині включення до переліку земельних ділянок, що передаються із державної власності в комунальну власність, земельної ділянки з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607;
- визнати недійсним рішення Онуфріївської селищної ради Кіровоградської області від 26 липня 2021 року № 1533, яким передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607;
- скасувати державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, що здійснена державним реєстратором Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області (колишня назва Кіровоградська районна державна адміністрація) 06 серпня 2021 року на підставі рішення Онуфріївської селищної ради від 26 липня 2021 року № 1533, припинивши право власності на зазначену земельну ділянку;
- визнати недійсним договір оренди б/н від 01 лютого 2022 року, укладений між ОСОБА_1 та ТОВ «Агродар ЛТД», про передачу у користування земельної ділянки, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607;
- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, площею
2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, що здійснена державним реєстратором Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області 27 травня 2022 року, припинивши право оренди на вказану земельну ділянку;
- зобов`язати ТОВ «Агродар ЛТД» повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, що розташована на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Кропивницький апеляційний суд, скасовуючи рішення Онуфріївського районного суду Кіровоградської області від 14 грудня 2023 року про відмову в позові, задовольнив частково позов заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою у спірних правовідносинах, Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 ТОВ «Агродар ЛТД», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - ДП "Конярство України" та витребував з володіння ОСОБА_1 на користь держави земельну ділянку, площею 2 га, з кадастровим номером 3524655100:02:000:0607, розташовану на території Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, залишивши без задоволення позовні вимоги про визнання недійсними рішень, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації.
При цьому, суд апеляційної інстанції самостійно обрав спосіб захисту порушеного права позивача шляхом витребування майна з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 .
Верховний Суд не погоджується з такими висновками суду апеляційної інстанції.
Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року визнається право людини на доступ до правосуддя, а статтею 13 - на ефективний спосіб захисту прав. Це означає, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правопорушення. Пряма чи опосередкована заборона законом захисту певного цивільного права чи інтересу не може бути виправданою.
У статті 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Порушення права пов`язане з позбавленням його суб`єкта можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково.
Особа, права якої порушено, може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права (пункт 5.6 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 925/1265/16).
Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на порушника.
Тлумачення вказаних норм права свідчить, що цивільні права/інтереси захищаються у спосіб, який передбачений законом або договором, та є ефективним для захисту конкретного порушеного або оспорюваного права/інтересу позивача. Якщо закон або договір не визначають такого ефективного способу захисту, суд відповідно до викладеної в позові вимоги позивача може визначити у рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Загальний перелік способів захисту цивільного права та інтересів визначено у
статті 16 ЦК України, в якій зазначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
За змістом положень указаних норм права суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права й охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються. Розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі
№ 338/180/17 (пункт 57), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (пункт 38), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 04 червня 2019 року у справі № 916/3156/17 (пункт 72), від 16 червня 2020 року у справі № 145/2047/16-ц
(пункт 7.23), від 13 жовтня 2020 року у справі № 369/10789/14-ц (пункт 7.37),
від 26 січня 2021 року у справі № 522/1528/15-ц (пункт 58), від 02 лютого 2021 року у справі № 925/642/19 (пункт 42), від 15 червня 2021 року у справі № 922/2416/17 (пункт 9.1), від 31 серпня 2021 року у справі № 903/1030/19 (пункт 68), від 26 жовтня 2021 року у справі № 766/20797/18 (пункт 19), від 14 грудня 2021 року у справі
№ 643/21744/19 (пункт 61), від 11 січня 2022 року у справі № 904/1448/20
(пункт 5.31), від 22 лютого 2022 року у справі № 761/36873/18 (пункт 9.21)).
Ефективний захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів позивача у цивільному процесі можливий за умови, що такі права, свободи чи інтереси справді порушені, а позивач використовує цивільне судочинство саме для такого захисту, а не з іншою метою.
Застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача.
При розгляді справи суд має з`ясувати, чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права/інтересу позивача; чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права/інтересу у спірних правовідносинах. Якщо суд зробить висновок, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права/інтересу позивача, у цих правовідносинах позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню. Проте, якщо обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором, але є ефективним та не суперечить закону, а закон або договір не визначають іншого ефективного способу захисту, то порушене право/інтерес позивача підлягає захисту обраним ним способом.
Неправильно обраний спосіб захисту зумовлює прийняття рішення про відмову в задоволенні позову незалежно від інших встановлених судом обставин (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 378/596/16-ц, від 15 вересня 2022 року у справі № 910/12525/20).
Вирішуючи спір по суті, суд повинен встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, тобто встановити, чи є особа, за позовом якої
(або в інтересах якої) порушено провадження у справі належним позивачем. Відсутність права на позов в матеріальному розумінні тягне за собою прийняття рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин, оскільки лише наявність права обумовлює виникнення у інших осіб відповідного обов`язку перед особою, якій таке право належить і яка може вимагати виконання такого обов`язку (вчинити певні дії або утриматись від їх вчинення) від зобов`язаних осіб. Тобто лише встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, приймає рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.
Порушенням вважається такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке; порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
При цьому позивач, тобто особа, яка подала позов, самостійно визначається з порушеним, невизнаним чи оспорюваним правом або охоронюваним законом інтересом, які потребують судового захисту. Обґрунтованість підстав звернення до суду оцінюється судом у кожній конкретній справі за результатами розгляду позову.
Отже, установивши наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту їх порушення або оспорення і, відповідно, ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та (або) необґрунтованість заявлених вимог.
Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін (частина перша статті 12 ЦПК України).
Відповідно до частини першої статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
У цивільному судочинстві діє принцип диспозитивності, який покладає на суд обов`язок вирішувати лише ті питання, про вирішення яких його просять сторони у справі (учасники спірних правовідносин), та позбавляє можливості ініціювати судове провадження. Особа, яка бере участь у справі, розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Формування змісту та обсягу позовних вимог є диспозитивним правом позивача.
Отже, кожна сторона сама визначає стратегію свого захисту, зміст своїх вимог і заперечень, а також предмет та підстави позову, тягар доказування лежить на сторонах спору, а суд розглядає справу виключно у межах заявлених ними вимог та наданих доказів.
Таким чином, суд не може вийти за межі позовних вимог та на порушення принципу диспозитивності самостійно обирати правову підставу та предмет позову, що в даному випадку було допущено апеляційним судом, який самостійно обрав спосіб захисту прав позивача шляхом витребування майна з чужого незаконного володіння від особи, до якої взагалі не було пред`явлено позовних вимог ні про повернення земельної ділянки у власність держави, ні про витребування цієї земельної ділянки з її незаконного володіння.
Крім того, не допускається об`єднання в одне провадження вимог, які підлягають розгляду за правилами різних видів судочинства, якщо інше не встановлено законом (стаття 20 ЦПК України).
Інститут юрисдикції є основоположною умовою реалізації права на судовий захист. Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Відповідно до статей 55, 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
У статті 19 ЦПК України встановлено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
За частиною другою статті 4 Господарського процесуального кодексу України
(далі - ГПК України) юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Згідно з пунктом 6 частини першої статті 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи-підприємці.
Для усвідомлення критеріїв визначення компетенції між судами різної юрисдикції щодо вирішення спорів, у тому числі земельних, необхідно зазначити про таке.
Так, розмежування компетенції судів з розгляду земельних спорів та пов`язаних із земельними відносинами майнових спорів здійснюється відповідно до предметного та суб`єктного критеріїв.
Зі змісту заявлених позовних вимог та наданих доказів вбачається, що спір виник, в тому числі, між юридичними особами, зокрема, між Управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області (що діє в інтересах держави) з однієї сторони та Онуфріївською селищною радою Олександрівського району Кіровоградської області, ТОВ «Агродар ЛТД» з іншої, щодо рішень органу місцевого самоврядування стосовно передачі спірної земельної ділянки з державної в комунальну власність та зобов`язання ТОВ «Агродар ЛТД» повернути земельну ділянку.
Колегія суддів суду касаційної інстанції вважає, що з огляду на суб`єктний склад сторін апеляційний суд повинен був перевірити юрисдикцію спору, чи не віднесена справа в частині наведених позовних вимог до юрисдикції господарських судів, що виключає її розгляд у зазначених частинах в порядку цивільного судочинства.
Розгляд позовних вимог, виділених у самостійне провадження, здійснює суддя, який прийняв рішення про роз`єднання позовних вимог (висновки Верховного Суду в постанові від 18 травня 2022 року у справі № 932/13956/20).
У постанові Верховного Суду від 12 вересня 2023 року в справі № 904/2720/22 зазначено, що ознаками спору, на який поширюється юрисдикція господарського суду, є: наявність між сторонами господарських відносин, врегульованих
ЦК України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і спору про право, що виникає з відповідних відносин; наявність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення спору господарським судом; відсутність у законі норми, що прямо передбачала би вирішення такого спору судом іншої юрисдикції. Подібний висновок викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі № 904/1083/18 та постановах Верховного Суду від 06 червня 2023 року у справі № 920/277/22, від 10 травня
2023 року у справі № 920/343/22, від 10 травня 2023 року у справі № 920/155/22.
Загальні суди не мають чітко визначеної предметної юрисдикції та розглядають справи, що виникають із земельних правовідносин, за винятком тих, розгляд яких передбачено в порядку іншого судочинства. Подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02 травня 2023 року у справі № 920/225/22,
від 23 травня 2023 року у справі № 925/352/22, від 21 січня 2020 року у справі № 922/807/19, від 23 червня 2021 року у справі № 917/1372/20.
У постанові Верховного Суду від 03 серпня 2023 року в справі № 910/13049/22 вказано, що для визначення юрисдикції господарського суду щодо розгляду конкретної справи має значення суб`єктний склад саме сторін правочину та наявність спору, що виник у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності. Аналогічна правова позиція щодо розмежування господарської та цивільної юрисдикції наведена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі № 904/1083/18.
Велика Палата Верховного Суду послідовно зазначала, що критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність спору щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів позивача у будь-яких правовідносинах, крім випадків, коли такий спір вирішується за правилами іншого судочинства, а по-друге, спеціальний суб`єктний склад цього спору, у якому однією зі сторін є, як правило, фізична особа. Отже, у порядку цивільного судочинства за загальним правилом можна розглядати будь-які справи, у яких хоча б одна зі сторін зазвичай є фізичною особою, якщо їх вирішення не віднесено до інших видів судочинства (зокрема, постанови Верховного Суду
від 12 жовтня 2022 року у справі № 183/4196/21, від 08 червня 2022 року у справі
№ 362/643/21, від 23 листопада 2021 року у справі № 641/5523/19 та інші).
При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин в справі
(висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 05 серпня 2021року у справі
№ 199/6042/19).
Водночас, наведені висновки в частині загального правового регулювання підстав розмежування юрисдикції судів не дотримані апеляційним судом, який розглянув справу в порядку цивільного судочинства з ухваленням відповідної постанови за результатами такого розгляду, в тому числі щодо вимог, які підлягали розгляду в порядку господарського судочинства.
Отже, доводи про порушення норм процесуального права судом апеляційної інстанції були частково підтверджені під час перегляду справи Верховним Судом, тому касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
За частинами третьою, четвертою статті 411 ЦПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи. Справа направляється на новий розгляд до суду апеляційної інстанції, якщо порушення норм процесуального права допущені тільки цим судом. У всіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
Зважаючи на те, що апеляційний суд внаслідок неналежного дослідження та оцінки зібраних доказів не встановив фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, ухвалив рішення, яке не відповідає вимогам цивільного процесуального права, оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції не може вважатись законною та обґрунтованою і відповідно до статті 411
ЦПК України підлягає скасуванню з передачею справи на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Оскільки судове рішення скасовується у зв`язку з порушенням судом апеляційної інстанції норм процесуального права, що є самостійною підставою для його скасування, іншім доводам касаційної скарги ТОВ «Агродар ЛТД» щодо неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, Верховний Суд оцінку не надає.
Щодо розподілу судових витрат
Згідно з підпунктами «б», «в» пункту 4 частини першої статті 416 ЦПК України суд касаційної інстанції має вирішити питання щодо нового розподілу судових витрат, понесених у зв`язку із розглядом справи у суді першої інстанції та апеляційної інстанції, у разі скасування рішення та ухвалення нового рішення або зміни рішення; щодо розподілу судових витрат, понесених у зв`язку із переглядом справи у суді касаційної інстанції.
Розподіл судових витрат не здійснюється, оскільки Верховний Суд направляє справу на новий розгляд, не ухвалюючи судового рішення по суті спору.
Керуючись статтями 400, 409, 411, 416, 419 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар ЛТД», в інтересах якого діє адвокат Горобець Олена Леонідівна, задовольнити частково.
Постанову Кропивницького апеляційного суду від 17 квітня 2024 року скасувати, справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий І. М. Фаловська
Судді В. М. Ігнатенко
С. О. Карпенко
В. В. Сердюк
О. М. Ситнік
Суд | Касаційний цивільний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124042989 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Ігнатенко Вадим Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні