Категорія №2.11.1
ПОСТАНОВА
Іменем України
11 листопада 2010 року Справа № 2а-7977/10/1270
Луганський окружни й адміністративний суд
у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,
за участю
секретаря судового засіда ння Ігнатович О.А.
та
представників сторін:
від позивача - директор Земляни й О.І., головний бухгалтер
Пастухова Н.Ф. (дові реність від 15.10.2010 б/н)
від відповідача - державний податковий інспектор юридичного відділ у
Юрченко М.Ю. (довіреніст ь від 09.04.2010 № 31/10)
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Луганс ьку
справу за адміністративни м позовом
підприємства інвалідів Чо рнобиля «Схід-Сервіс» Всеукр аїнської громадської органі зації «Союз організацій інва лідів України»
до Ленінської міжрайонної державної податкової інспек ції у м. Луганську
про визнання нечинним та ск асування податкового повідо млення-рішення від 30 вересня 2 010 року № 0033331600/0,
ВСТАНОВИВ:
21 жовтня 2010 року на адресу Луг анського окружного адмініст ративного суду надійшов адмі ністративний позов підприєм ства інвалідів Чорнобиля «Сх ід-Сервіс» Всеукраїнської гр омадської організації «Союз організацій інвалідів Украї ни» до Ленінської міжрайонно ї державної податкової інспе кції у м. Луганську про визнан ня нечинним та скасування по даткового повідомлення-ріше ння від 30 вересня 2010 року № 0033331600/0.
В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на таке.
05 жовтня 2010 року підприємств ом інвалідів Чорнобиля «Схід -Сервіс» Всеукраїнської гром адської організації «Союз ор ганізацій інвалідів України » отримане податкове повідом лення-рішення від 30 вересня 2010 року № 0033331600/0, з яким позивач незг одний з таких підстав. В акті п ро результати документально ї невиїзної (камеральної) пер евірки декларації з податку на додану вартість від 14.09.2010 не було враховано те, що позивач має дозвіл Регіональної ком ісії з питань діяльності під приємств та організацій, гро мадських організацій інвалі дів на право користування пі льгами з оподаткування, який дійсний з 01.02.2010 до 01.01.2011, в тому чис лі і пільгою, передбаченою пі дпунктом 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 За кону України «Про податок на додану вартість». Належним ч ином оформлений дозвіл був н аданий відповідачу в лютому 2010 року. Відповідно до підпунк ту 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 Закону У країни «Про податок на додан у вартість» поставки товарів (крім підакцизних товарів) та послуг (крім грального і лоте рейного бізнесу та послуг з п оставки підакцизних товарів , отриманих у межах договорів комісії (консигнації), поруки , доручення, довірчого управл іння, інших цивільно-правови х договорів, що уповноважуют ь такого платника податку (да лі - комісіонера) здійснювати поставку товарів від імені т а за дорученням іншої особи (д алі - комітента) без передання права власності на такі това ри), що безпосередньо виготов ляються підприємствами та ор ганізаціями громадських орг анізацій інвалідів, які засн овані громадськими організа ціями інвалідів і є їх власні стю, де кількість інвалідів, я кі мають там основне місце ро боти, становить протягом поп ереднього звітного періоду н е менше 50 відсотків середньоо блікової чисельності штатни х працівників облікового скл аду, і за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів стано вить протягом звітного періо ду не менше 25 відсотків суми з агальних витрат на оплату пр аці, що відносяться до складу валових витрат виробництва. Зазначені підприємства та о рганізації громадських орга нізацій інвалідів мають прав о застосовувати цю пільгу за наявності реєстрації у відп овідному податковому органі , яка здійснюється на підстав і подання позитивного рішенн я міжвідомчої Комісії з пита нь діяльності підприємств та організацій громадських орг анізацій інвалідів та відпов ідної заяви платника податку про бажання отримати таку пі льгу відповідно до Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні». Відповідно до довідки органу соціального захисту інвалідів про кількість прац юючих інвалідів та загальну кількість працюючих на підпр иємстві громадської організ ації інвалідів від 18.01.2010 - кіль кість працюючих інвалідів на підприємстві позивача стано вить 6 штатних працівників з 11 осіб загальної кількості, то бто перевищує 50 %, встановлени х діючих законодавством. Від повідно до довідки про чисел ьність працюючих та нарахува ння заробітної плати на підп риємстві за період липень, се рпень 2010 року фонд заробітної плати становить 9022,00 грн., в тому числі інвалідів 6352,00 грн. По від ношенню фонду оплати праці д о фонду інвалідів в відсотко вому співвідношенні фонд ста новить 70,4 %. Таким чином, позивач просить визнати нечи нним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30 ве ресня 2010 року № 0033331600/0.
У судовому засіданні предс тавники позивача позовні вим оги підтримали, надали поясн ення, аналогічні викладеним у позові, просили задовольни ти адміністративний позов в повному обсязі.
Представник відповідача п озовні вимоги не визнав, прос ив відмовити в задоволенні а дміністративного позову пов ністю, про що надав суду запер ечення проти адміністративн ого позову від 11.11.2010 № 59296/10, в яких п осилається на таке (арк. справ и 21-22).
Позивачем помилково вважа ється, що Ленінською міжрайо нною державною податковою ін спекцією у м. Луганську скасо вано пільгу по сплаті податк у на додану вартість підприє мству, оскільки позивачем в д екларації, наданої до інспек ції 17.08.2010 за липень, відображені данні не в рядку № 4 «Операції , які звільнені від оподаткув ання», а в рядку № 1 «Операції т а митній території України, щ о оподатковуються за ставкою 20 %, крім імпорту товарів». Таки м чином, позивач невірно декл арував дані своїх операцій, ч им позбавив себе права звіль нення від сплати суми податк у на додану вартість, так як по зитивне значення суми податк у на додану вартість, яке підл ягає сплаті Бюджету платнико м податків, визначається як р ізниця між сумою податкового зобов' язання та сумою пода ткового кредиту звітного пер іоду. Оскільки позивач самос тійно визначив суму податков ого зобов' язання 2418,00 грн. та с уму податкового кредиту - 640, 00 грн., різниця якої складає 1778,00 грн., тому 1778,00 грн. підлягає спл аті до бюджету.
Платник податків декларує суму від' ємного значення с уми податку на додану вартіс ть попереднього наступного п еріоду, яка складає 941,00 грн. Вра ховуючи пункт 3 Розділу ІІ «Пр икінцеві положення» Закону У країни від 20.05.2010 № 2275 діє особлив ий порядок визначення бюджет ного відшкодування податку н а додану вартість, який засто совується з 16 червня 2010 року по 01 січня 2011 року. Враховуючи це, у податковій декларації з под атку на додану вартість за ли пень 2010 року до рядка 23.2 включає ться значення рядка 26 податко вої декларації з податку на д одану вартість за червень 2010 р оку в частині сум податку, спл ачених постачальникам у попе редніх податкових періодах. Оскільки позивачем не було з дійснено розрахунків з поста чальниками, вони не мають пра во переносити значення рядка 26 податкової декларації з под атку на додану вартість за че рвень 2010 року в рядок 23.2 податко вої декларації з податку на д одану вартість за липень 2010 ро ку, до моменту проведення роз рахунків і, як наслідок, не маю ть право погашення суми, яку в они мають сплатити до Бюджет у, а саме 1778,00 грн. за рахунок від ' ємного значення. Таким чин ом, відповідач просить суд ві дмовити в задоволенні адмін істративного позову повніст ю.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянув ши справу в межах заявлених п озовних вимог і наданих стор онами доказів, оцінивши дока зи відповідно до вимог стате й 69-72 Кодексу адміністративно го судочинства України, суд в важає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню п овністю з таких підстав.
Згідно із частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданн ям адміністративного судочи нства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, пра в та інтересів юридичних осі б у сфері публічно-правових в ідносин від порушень з боку о рганів державної влади, орга нів місцевого самоврядуванн я, їхніх посадових і службови х осіб, інших суб'єктів при зді йсненні ними владних управлі нських функцій на основі зак онодавства, в тому числі на ви конання делегованих повнова жень, шляхом справедливого, н еупередженого та своєчасног о розгляду адміністративних справ.
У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди відпов ідно до вимог частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України перевір яють, чи прийняті (вчинені) вон и:
1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;
3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджен о);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;
8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Відповідно до вимог Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого суд вирішує справи відп овідно до Конституції та зак онів України, а також міжнаро дних договорів, згода на обов 'язковість яких надана Верхо вною Радою України, а також за стосовує інші нормативно-пра вові акти, прийняті відповід ним органом на підставі, у меж ах повноважень та у спосіб, пе редбачені Конституцією та за конами України.
Згідно із частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна с торона повинна довести ті об ставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крі м випадків, встановлених ста ттею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов'я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності відповідно до ч астини 2 статті 71 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни покладається на відпо відача, якщо він заперечує пр оти адміністративного позов у.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом під час судового розгляду сп рави, Ленінська міжрайонна д ержавна податкова інспекція в м. Луганську провела докуме нтальну невиїзну (камеральну ) перевірку податкової декла рації з податку на додану вар тість підприємства інваліді в Чорнобиля «Схід-Сервіс» Вс еукраїнської громадської ор ганізації «Союз організацій інвалідів України», поданої за липень 2010 року, результати я кої оформлено актом від 14 вере сня 2010 року № 1892/16/30339142 (арк. справи 10) .
Проведеною перевіркою вст ановлено, що при заповненні п одаткової декларації з подат ку на додану вартість за липе нь 2010 року підприємством не бу ло враховано результатів акт а документальної невиїзної ( камеральної) перевірки подат кової декларації з податку н а додану вартість за червень 2010 року від 13 серпня 2010 року № 1714/16 т а невірно перенесено залишок від' ємного значення попере днього звітного періоду (дек ларація за червень 2010 року), що включається до складу податк ового кредиту поточного звіт ного періоду (декларація за л ипень 2010 року).
В поточному звітному (подат ковому) періоді - липень 2010 року , підприємство інвалідів Чор нобиля «Схід-Сервіс» Всеукра їнської громадської організ ації «Союз організацій інвал ідів України» задекларувало позитивне значення (рядок 18.1 д о декларації з ПДВ за липень 20 10 року в сумі 1778,00 грн.).
Згідно вищевикладеного ви явлені наступні помилки, а са ме: рядок 23 декларації з ПДВ за липень 2010 року дорівнює 2719,00 грн ., а повинно бути 0,00 грн.; рядок 23.2 декларації з ПДВ за липень 2010 р оку дорівнює 2719,00 грн., а повинно бути 0,00 грн.; рядок 24 декларації з ПДВ за липень 2010 року дорівню є 941,00 грн., а повинно бути 0,00 грн.; р ядок 26 декларації з ПДВ за чер вень 2010 року дорівнює 941,00 грн., а п овинно бути 3765,00 грн.; рядок 27 дек ларації з ПДВ за червень 2010 рок у дорівнює 0,00 грн., а повинно бу ти 1778,00 грн.
За результатами документа льної невиїзної (камеральної ) перевірки зроблено висново к, що на підставі підпунктів 7. 7.5 та 7.7.7 пункту 7.7 статті 7 Закону України від 03 квітня 1997 року № 168 /97-ВР «Про податок на додану ва ртість» та Закону України ві д 21 грудня 2000 року № 2181-III «Про поря док погашення зобов' язань п латників податків перед бюдж етами та державними цільовим и фондами» збільшується сума , що за результатами звітного періоду (рядок 27 декларації з ПДВ за липень 2010 року) підлягає сплаті платником податку до бюджету, на 1778,00 грн. (арк. справи 10 зворотній бік).
На підставі акта документа льної невиїзної (камеральної ) перевірки від 14 вересня 2010 рок у № 1892/16/30339142 у відповідності із пі дпунктом «в» підпункту 4.2.2 пун кту 4.2 статті 4 Закону України в ід 21 грудня 2000 року № 2181-III «Про пор ядок погашення зобов' язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами» Ленінська міжра йонна державна податкова інс пекція у м. Луганську податко вим повідомленням - рішення м від 30 вересня 2010 року № 0033331600/0 під приємству інвалідів Чорноби ля «Схід-Сервіс» Всеукраїнсь кої громадської організації «Союз організацій інвалідів України» визначила податков е зобов' язання (з урахуванн ям штрафних (фінансових) санк цій) за платежем «податок на д одану вартість» у розмірі 1867,00 грн. (одна тисяча вісімсот шіс тдесят сім гривень нуль копі йок), у тому числі 1778,00 грн. (одна т исяча сімсот сімдесят вісім гривень нуль копійок) - за ос новним платежем, 89,00 грн. (вісім десят дев' ять гривень нуль копійок) - за штрафними (фінанс овими) санкціями (арк. справи 9 ).
Платників податку на додан у вартість, об' єкти, базу та с тавки оподаткування, перелік неоподатковуваних та звільн ених від оподаткування опера цій, особливості оподаткуван ня експортних та імпортних о перацій, поняття податкової накладної, порядок обліку, зв ітування та внесення податку до бюджету визначає Закон Ук раїни від 03 квітня 1997 року № 168/97-В Р «Про податок на додану варт ість».
Згідно із статтею 1 Закону У країни від 03 квітня 1997 року № 168/97- ВР «Про податок на додану вар тість»:
- податкове зобов' язання - загальна сума податку, одерж ана (нарахована) платником по датку в звітному (податковом у) періоді, визначена згідно з цим Законом (пункт 1.6);
- податковий кредит - сума, на яку платник податку має прав о зменшити податкове зобов' язання звітного періоду, виз начена згідно з цим Законом (п ункт 1.7).
Порядок визначення суми по датку, що підлягає сплаті (пер ерахуванню) до Державного бю джету України або відшкодува нню з Державного бюджету Укр аїни (бюджетному відшкодуван ню), та строки проведення розр ахунків визначені пунктом 7.7 с татті 7 Закону України від 03 кв ітня 1997 року № 168/97-ВР «Про подато к на додану вартість».
Згідно із підпунктом 7.7.1 пунк ту 7.7 статті 7 Закону України ві д 03 квітня 1997 року № 168/97-ВР «Про по даток на додану вартість» су ма податку, що підлягає сплат і (перерахуванню) до бюджету а бо бюджетному відшкодуванню , визначається як різниця між сумою податкового зобов' яз ання звітного податкового пе ріоду та сумою податкового к редиту такого звітного подат кового періоду. При позитивн ому значенні суми, розрахова ної згідно з підпунктом 7.7.1 цьо го пункту, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюд жету у строки, встановлені за коном для відповідного подат кового періоду. При від' ємн ому значенні суми, розрахова ної згідно з підпунктом 7.7.1 цьо го пункту, така сума враховує ться у зменшення суми податк ового боргу з цього податку, щ о виник за попередні податко ві періоди (у тому числі розст роченого або відстроченого в ідповідно до закону), а при йог о відсутності - зараховуєтьс я до складу податкового кред иту наступного податкового п еріоду.
У відповідності із підпунк том 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 Закону України від 03 квітня 1997 року № 168 /97-ВР «Про податок на додану ва ртість» звільняються від опо даткування операції з постав ки товарів (крім підакцизних товарів) та послуг (крім граль ного і лотерейного бізнесу т а послуг з поставки підакциз них товарів, отриманих у межа х договорів комісії (консигн ації), поруки, доручення, довір чого управління, інших цивіл ьно-правових договорів, що уп овноважують такого платника податку (далі - комісіонера) з дійснювати поставку товарів від імені та за дорученням ін шої особи (далі - комітента) бе з передання права власності на такі товари), що безпосеред ньо виготовляються підприєм ствами та організаціями гром адських організацій інвалід ів, які засновані громадськи ми організаціями інвалідів і є їх власністю, де кількість і нвалідів, які мають там основ не місце роботи, становить пр отягом попереднього звітног о періоду не менше 50 відсотків середньооблікової чисельно сті штатних працівників облі кового складу, і за умови, що ф онд оплати праці таких інвал ідів становить протягом звіт ного періоду не менше 25 відсот ків суми загальних витрат на оплату праці, що відносяться до складу валових витрат вир обництва. Безпосереднім вваж ається виготовлення товарів , унаслідок якого сума витрат , понесених на переробку (обро бку, інші види перетворення) с ировини, комплектуючих, скла дових частин, інших покупних товарів, які використовують ся у виготовленні таких това рів, становить не менше 8 відсо тків продажної ціни таких ви готовлених товарів.
Зазначені підприємства та організації громадських орг анізацій інвалідів мають пра во застосовувати цю пільгу з а наявності реєстрації у від повідному податковому орган і, яка здійснюється на підста ві подання позитивного рішен ня міжвідомчої Комісії з пит ань діяльності підприємств т а організацій громадських ор ганізацій інвалідів та відпо відної заяви платника податк у про бажання отримати таку п ільгу відповідно до Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні». При порушенні вимог ц ього підпункту платником под атку податковий орган скасов ує його реєстрацію як особи, щ о має право на податкову піль гу, а податкові зобов'язання т акого платника податку перер аховуються з податкового пер іоду, за наслідками якого бул и виявлені такі порушення, ві дповідно до загальних правил оподаткування, встановлених цим Законом, та з одночасним з астосуванням відповідних фі нансових санкцій. Податкова звітність таких підприємств та організацій надається в п орядку, встановленому згідно із законодавством.
Порядок заповнення та пода ння податкової декларації з податку на додану вартість з атверджений наказом Державн ої податкової адміністрації України від 30 травня 1997 року № 16 6 та зареєстрований в Міністе рстві юстиції України 9 липня 1997 року за № 250/2054.
У відповідності із підпунк том 5.3.1 пункту 5.3 Порядку заповн ення та подання податкової д екларації з податку на додан у вартість, затвердженого на казом Державної податкової а дміністрації України від 30 тр авня 1997 року № 166 та зареєстрова ного в Міністерстві юстиції України 9 липня 1997 року за № 250/2054, у рядках 1-5 розділу I «Податкові зобов'язання» декларації вк азуються загальні обсяги пос тавки, за якими у платника в да ному звітному періоді виникл о податкове зобов'язання (опо датковувані за ставкою 20 відс отків, нульовою ставкою, звіл ьнені від оподаткування відп овідно до статті 5 Закону та ти мчасово звільнені від оподат кування відповідно до статті 11 Закону чи інших нормативно- правових актів), та обсяги пос тавки, що не є об'єктом оподатк ування (пункт 3.2 статті 3 Закону ).
До рядка 1 декларації згідно з підпунктом 5.3.2 пункту 5.3 Поряд ку заповнення та подання под аткової декларації з податку на додану вартість, затвердж еного наказом Державної пода ткової адміністрації Україн и від 30 травня 1997 року № 166 та заре єстрованого в Міністерстві ю стиції України 9 липня 1997 року з а № 250/2054, включаються оподатков увані за ставкою 20 відсотків о бсяги поставки, здійснені на митній території України, вк лючаючи також і обсяги поста вки транспортних послуг, виз начених частиною першою підп ункту 6.2.4 пункту 6.2 статті 6 Закон у, у вигляді брокерських, аген тських або комісійних операц ій з транспортними квитками, проїзними документами, укла дання договорів або рахунків на транспортування пасажирі в або вантажів довіреною осо бою перевізника та інші, визн ачені Законом, оподатковуван і за вказаною ставкою обсяги поставки.
У рядку 4 «Операції, які звіл ьнені від оподаткування» вка зується обсяг операцій, звіл ьнених від оподаткування від повідно до статті 5 Закону та т имчасово звільнених від опод аткування відповідно до стат ті 11 Закону чи інших нормативн о-правових актів (підпункт 5.3.5 п ункту 5.3 Порядку заповнення та подання податкової декларац ії з податку на додану вартіс ть, затвердженого наказом Де ржавної податкової адмініст рації України від 30 травня 1997 р оку № 166 та зареєстрованого в М іністерстві юстиції України 9 липня 1997 року за № 250/2054).
Постановою Кабінету Мініс трів України від 27 липня 1998 рок у № 1138 «Про реалізацію підпунк ту 5.2.1 Закону України «Про пода ток на додану вартість» уста новлено, що всеукраїнськими громадськими організаціями інвалідів, підприємства яки х звільняються від сплати по датку на додану вартість з оп ерацій від продажу товарів (р обіт, послуг) відповідно до пі дпункту 5.2.1 Закону України «Пр о податок на додану вартість », є Українське товариство сл іпих та Союз організацій інв алідів України.
В ході судового розгляду сп рави судом встановлено, що пі дприємство інвалідів Чорноб иля «Схід-Сервіс» Всеукраїнс ької громадської організаці ї «Союз організацій інваліді в України» має дозвіл регіон альної комісії з питань діял ьності підприємств та органі зацій громадських організац ій інвалідів у Луганській об ласті № 7 (дійсний з 01 лютого 2010 р оку до 01 січня 2011 року) на право к ористування пільгами з опода ткування, зокрема, згідно під пункту 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 Зако ну України від 03 квітня 1997 року № 168/97-ВР «Про податок на додану вартість» (арк. справи 8).
В ході судового розгляду сп рави судом також встановлено і сторонами не заперечувало сь, що підприємство інваліді в Чорнобиля «Схід-Сервіс» Вс еукраїнської громадської ор ганізації «Союз організацій інвалідів України» невірно задекларувало в податкових д еклараціях з податку на дода ну вартість за червень 2010 року (арк. справи 23-26) та липень 2010 року (арк. справи 30-33) дані своїх опер ацій, які у відповідності із п ідпунктом 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 З акону України від 03 квітня 1997 р оку № 168/97-ВР «Про податок на дод ану вартість» звільнені від оподаткування, а саме, - в пору шення підпункту 5.3.5 пункту 5.3 По рядку заповнення та подання податкової декларації з пода тку на додану вартість, затве рдженого наказом Державної п одаткової адміністрації Укр аїни від 30 травня 1997 року № 166 та з ареєстрованого в Міністерст ві юстиції України 9 липня 1997 ро ку за № 250/2054, позивач відобразив обсяг операцій, звільнених в ід оподаткування, не у рядку 4 «Операції, які звільнені від оподаткування», а у рядку 1 «О перації на митній території України, що оподатковуються за ставкою 20 відсотків, крім і мпорту».
Згідно з підпунктом «в» під пункту 4.2.2 пункту 4.2 статті 4 Зако ну України від 21 грудня 2000 року № 2181-III «Про порядок погашення з обов' язань платників подат ків перед бюджетами та держа вними цільовими фондами» кон тролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму п одаткового зобов'язання плат ника податків у разі якщо кон тролюючий орган внаслідок пр оведення камеральної переві рки виявляє арифметичні або методологічні помилки у пода ній платником податків подат ковій декларації, які призве ли до заниження або завищенн я суми податкового зобов'яза ння.
Враховуючи, що відповідачу було відомо про те, що підприє мство інвалідів Чорнобиля «С хід-Сервіс» Всеукраїнської г ромадської організації «Сою з організацій інвалідів Укра їни» має дозвіл регіональної комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інв алідів у Луганській області № 7 (дійсний з 01 лютого 2010 року до 01 січня 2011 року) на право корист ування пільгами з оподаткува ння, зокрема, згідно підпункт у 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 Закону Ук раїни від 03 квітня 1997 року № 168/97-В Р «Про податок на додану варт ість», а також про те, що факти чно у декларації з податку на додану вартість за липень 2010 р оку позивач задекларував обс яг операцій, звільнених від о податкування, але помилково відобразив їх у рядку 1 «Опера ції на митній території Укра їни, що оподатковуються за ст авкою 20 відсотків, крім імпорт у», а не у рядку 4 «Операції, які звільнені від оподаткування », і ця помилка з огляду на осо бливий статус позивача як пл атника податків не може приз вести до заниження суми пода ткового зобов'язання, суд вва жає, що податкове повідомлен ня - рішення Ленінської між районної державної податков ої інспекції у м. Луганську ві д 30 вересня 2010 року № 0033331600/0, яким пі дприємству інвалідів Чорноб иля «Схід-Сервіс» Всеукраїнс ької громадської організаці ї «Союз організацій інваліді в України» визначено податко ве зобов' язання (з урахуван ням штрафних (фінансових) сан кцій) за платежем «податок на додану вартість» у розмірі 186 7,00 грн., у тому числі 1778,00 грн. - за основним платежем, 89,00 грн. - за ш трафними (фінансовими) санкц іями, прийнято необґрунтован о, тобто без урахування усіх о бставин, що мають значення дл я прийняття рішення, а тому є п ротиправним та таким, що підл ягає скасуванню.
Щодо обраного позивачем сп особу захисту порушеного пра ва, суд вважає за необхідне за значити таке.
Встановлені статтями 105, 162 Ко дексу адміністративного суд очинства України способи зах исту порушеного права не є ви черпними.
Разом з тим, деякі із встано влених способів захисту пору шеного права носять обмежени й характер і не можуть бути за стосовані при виникненні буд ь-якого спору у сфері публічн их правовідносин. Так, вимога про визнання нечинним акта м оже стосуватися лише нормати вно-правового акта, а про визн ання протиправним - індивіду ального акта.
Нечинним нормативно-право вий акт стає з дати набрання в ідповідним рішенням суду зак онної сили, а протиправність індивідуального акта виника є, у разі набрання рішенням су ду про задоволення адміністр ативного позову законної сил и, з моменту прийняття такого акта суб'єктом владних повно важень (вчинення дії або безд іяльності).
Вимога про визнання протип равним (недійсним, незаконни м, неправомірним, скасування ) індивідуальних актів не міс тять різних способів захисту , а є одним і тим же способом, сф ормульованим у різних словес них формах.
Таким чином, у тих випадках, коли предметом спору є індив ідуальний акт, дія або бездія льність позовною вимогою за правилами Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и має бути визнання такого ак та, дії чи бездіяльності прот иправними (недійсними, незак онними, неправомірними, скас ування такого акту), а в разі о скарження нормативно-правов ого акта - визнання його нечин ним.
Відповідно до пункту 1 части ни 4 статті 105 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни адміністративний позов мо же містити вимоги про скасув ання або визнання нечинним р ішення відповідача - суб' єк та владних повноважень повні стю чи окремих його положень .
У справах щодо оскарження р ішень суб' єкта владних повн оважень суд перевіряє, зокре ма законність таких рішень, з а результатом чого, згідно з п унктом 1 частини 2 статті 162 Коде ксу адміністративного судоч инства України, у разі задово лення адміністративного поз ову може прийняти постанову про визнання протиправним рі шення суб' єкта владних повн оважень і про скасування або визнання його нечинним.
Таким чином, для забезпечен ня захисту порушених прав, св обод та інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб під час розв' язанн я спору, адміністративний су д передусім повинен зробити висновок про протиправність рішення суб' єкта владних п овноважень, наслідком чого є його скасування.
Відповідно до частини 2 стат ті 11 Кодексу адміністративно го судочинства України суд м оже вийти за межі позовних ви мог тільки в разі, якщо це необ хідно для повного захисту пр ав, свобод та інтересів сторі н чи третіх осіб, про захист як их вони просять.
Згідно правової позиції, як а викладена Судовою палатою в адміністративних справах В ерховного Суду України в пос танові від 24 січня 2006 року за ре зультатами перегляду за виня тковими обставинами постано ви Вищого господарського суд у України від 17 серпня 2005 року у справі № 9/175-04 за позовом АКБ «Мр ія» до Державної податкової інспекції у м. Вінниці про виз нання неправомірною позапла нової комплексної перевірки , звернення за захистом поруш еного права у сфері публічно -правових відносин з зазначе нням способу, який, на думку су ду, не призводить до захисту п рава, не може бути підставою д ля відмови в позові, тобто, зах исті права, що порушується. Су д, установивши порушення вим ог законодавства, має захист ити права та охоронювані зак оном інтереси, самостійно об равши спосіб, який би гаранту вав дотримання і захист прав , свобод, інтересів від поруше нь з боку суб' єктів владних повноважень.
Правову позицію щодо можли вості обрання самим судом ін шого способу захисту порушен ого права позивача, у разі, якщ о позивачем обрано неправиль ний спосіб захисту порушених прав, підтримано Судовою пал атою в адміністративних спра вах Верховного Суду України і у постанові від 20 квітня 2010 ро ку за результатами перегляду за винятковими обставинами справи за позовом спеціалізо ваної державної податкової і нспекції по роботі з великим и платниками податків у м. Хар кові до відкритого акціонерн ого товариства «Всеукраїнсь кий акціонерний банк», прива тної фірми «Орнатус» про зоб ов' язання вчинити певні дії . Зокрема, в зазначеній постан ові Судова палата в адмініст ративних справах Верховного Суду України вказала, що суд, пославшись на обрання позива чем неправильного способу за хисту публічних інтересів де ржави, не врахував, що правила частини 3 статті 105 КАС України , стосовно зазначення позива чем у позовній заяві способу захисту судом порушених пра в, не виключають можливості о брання іншого способу захист у самим судом. Зміст принципу офіційного з' ясування всіх обставин у справі зобов' яз ує адміністративний суд до а ктивної ролі у судовому засі данні, в тому числі і до уточне ння змісту позовних вимог, з н аступним обранням відповідн ого способу захисту порушено го права.
Зважаючи на обставини спра ви, враховуючи те, що предмето м оскарження у даній адмініс тративній справі є правовий акт індивідуальної дії суб' єкта владних повноважень, як ий не може бути визнаний нечи нним, суд вважає за необхідне для повного захисту прав та і нтересів позивача, про захис т яких він просить, вийти за ме жі позовних вимог і визнати п ротиправним та скасувати под аткове повідомлення - рішен ня Ленінської міжрайонної де ржавної податкової інспекці ї у м. Луганську від 30 вересня 20 10 року № 0033331600/0, яким підприємств у інвалідів Чорнобиля «Схід- Сервіс» Всеукраїнської гром адської організації «Союз ор ганізацій інвалідів України » визначено податкове зобов' язання (з урахуванням штрафн их (фінансових) санкцій) за пла тежем «податок на додану вар тість» у розмірі 1867,00 грн., у тому числі 1778,00 грн. - за основним пл атежем, 89,00 грн. - за штрафними (фі нансовими) санкціями.
Згідно із частиною 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо су дове рішення ухвалене на кор исть сторони, яка не є суб' єк том владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відпові дного місцевого бюджету, якщ о іншою стороною був орган мі сцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
На підставі частини 3 статті 160 КАС України у судовому засі данні 11 листопада 2010 року прого лошено вступну та резолютивн у частини постанови. Складен ня постанови у повному обсяз і відкладено до 16 листопада 2010 року, про що згідно вимог част ини 4 статті 167 КАС України пові домлено після проголошення в ступної та резолютивної част ин постанови у судовому засі данні.
Керуючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 23 , 69, 70, 71, 87, 94, 105, 158-163, 167 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний п озов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове пові домлення - рішення Ленінськ ої міжрайонної державної под аткової інспекції у м. Луганс ьку від 30 вересня 2010 року № 0033331600/0, яким підприємству і нвалідів Чорнобиля «Схід-Сер віс» Всеукраїнської громадс ької організації «Союз орган ізацій інвалідів України» (і дентифікаційний код 30339142) визн ачено податкове зобов' язан ня (з урахуванням штрафних (фі нансових) санкцій) за платеже м «податок на додану вартіст ь» у розмірі 1867,00 грн. (одна тисяч а вісімсот шістдесят сім гри вень нуль копійок), у тому числ і 1778,00 грн. (одна тисяча сімсот сі мдесят вісім гривень нуль ко пійок) - за основним платеже м, 89,00 грн. (вісімдесят дев' ять гривень нуль копійок) - за штр афними (фінансовими) санкція ми.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь підпр иємства інвалідів Чорнобиля «Схід-Сервіс» Всеукраїнсько ї громадської організації «С оюз організацій інвалідів Ук раїни» (ідентифікаційний код 30339142, місцезнаходження: 91055, м. Луг анськ, вул. Совєтская, буд. 49) су дові витрати зі сплати судов ого збору в сумі 3,40 грн. (три гри вні сорок копійок)
Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Донецького апеляційно го адміністративного суду.
Апеляційна скарга подаєть ся до Донецького апеляційног о адміністративного суду чер ез Луганський окружний адмін істративний суд. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, яка її подає , до суду апеляційної інстанц ії.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 КАС України, бу ло повідомлено про можливіст ь отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеля ційне оскарження постанови с уду обчислюється з наступног о дня після закінчення п'ятид енного строку з моменту отри мання суб'єктом владних повн оважень повідомлення про мож ливість отримання копії пост анови суду.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, встановленого статтею 186 КА С України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження.
Якщо строк апеляційного ос карження буде поновлено, то в важається, що постанова суду не набрала законної сили.
Згідно з частиною 3 статті 160 КАС України постанова склад ена у повному обсязі 16 листопа да 2010 року.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2010 |
Оприлюднено | 25.11.2010 |
Номер документу | 12404389 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні