Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 грудня 2024 року Справа№200/7969/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, в якому просить:
-визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 44522551) щодо призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 2000,00 грн.;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 44522551) перерахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з дати її призначення за період з 01.11.2023 року по 31.03.2024 року з урахуванням наявності в останнього статусу особи з інвалідністю другої групи.
Ухвалою від 19 листопада 2024 року суд залишив позовну заяву ОСОБА_1 без руху та встановив позивачу строк 10 днів з дня отримання ухвали на усунення недоліків шляхом належного оформлення позовної заяви відповідно до норм Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема, надання до суду заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду із зазначенням причин пропуску такого строку та доказів їх поважності. Недоліки позовної заяви позивачем усунені.
Ухвалою від 27 листопада 2024 року суд прийняв до розгляду позовну заяву позивача, відкрив провадження в адміністративній справі № 200/7969/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні). Вказаною ухвалою визнано поважними причини пропуску строку звернення позивача із позовом до суду та поновлено пропущений строк. Також цією ухвалою у відповідача витребувано докази у справі.
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином.
Згідно з нормами частини третьої статті 263 КАС України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що є особою з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи та має статус внутрішньо переміщеної особи. З 20.06.2022 по 31.10.2023 позивач перебував на обліку в Лівобережному управлінні соціального захисту населення Дніпровської міської ради та отримував щомісячно допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.06.2022 по 31.10.2023, а саме: з 01.06.2022 по 31.08.2022 у розмірі 2000,00 грн. щомісячно; з 01.09.2022 по 31.10.2023 у розмірі 3000,00 грн. щомісячно як особа з інвалідністю на підставі довідки до акту огляду Міжрайонної Лівобережної МСЕК м.Дніпра від 12.09.2022 серії 12ААВ №562989 (3 група інвалідності від загального захворювання) та довідки до акту огляду Дніпропетровської обласної МСЕК №4 від 25.10.2022 серії 12 ААВ №792705 (2 група інвалідності від загального захворювання) зі строком дії до 01.10.2023. 01.11.2023 року Лівобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської Ради відповідні виплати були припинені позивачу у зв`язку із зняттям з обліку внутрішньо переміщеної особи та вибуттям у м. Слов`янськ Донецької області. 01 листопада 2023 року позивачем була подана заява до відповідача - управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи та призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, надана довідка до акту огляду Дніпропетровської обласної МСЕК №4 від 25.10.2022 серії 12 ААВ №792705 про встановлення 2 групи інвалідності. Однак працівник відповідача відмовився приймати відповідну довідку у позивача, оскільки в довідці був зазначений термін її дії до 01.10.2023. За результатами розгляду поданої позивачем заяви відповідачем була видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 01.11.2023р. №1429-5003020484 та призначено допомогу у розмірі 2000,00грн. замість 3000,00грн. Починаючи з 01.03.2024 року, позивачу взагалі були припинені виплати. 11.04.2024 року позивач отримав довідку до акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 11.04.2024 серії 12ААГ №773692, відповідно до якої йому була встановлена друга група інвалідності внаслідок поранення чи іншого ушкодження здоров`я, одержаного від вибухонебезпечних предметів з 16.02.2024 року до 01.05.2025 року. Також у відповідній довідці зазначено: «залік строку по ІІ (другій) групі від загального захворювання з 01.10.2023 по 16.02.2024». 29.04.2024 року позивач надав відповідну довідку МСЕК до відповідача разом із заявою про продовження виплати допомоги на проживання і йому була продовжена допомога тільки з 01.04.2024 року у розмірі 3000,00 грн. як особі з інвалідністю 2 групи. В порушення аб.4 п.1 постанови КМУ від 26.01.2024 №94 відповідачем не були призначені виплати позивачу за березень 2024 року, незважаючи на те, що звертався позивач за виплатами у квітні 2024р. та надав відповідний висновок МСЕК про встановлення інвалідності з 01.10.2023р. до 01.05.2025 року. Позивач вважає дії відповідача щодо призначення позивачу допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 2000,00 грн. протиправними, оскільки позивач як особа з інвалідністю мав право на отримання такої допомоги у вищому розмірі, а саме в розмірі 3000,00 грн.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти позовних вимог, просив відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 у повному обсязі. В обґрунтування відзиву зазначив, що ОСОБА_1 перебував на обліку в Управлінні як внутрішньо переміщена особа з 01.11.2023 року по 22.07.2024 року. При визначенні права на призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з`ясовано, що заявник перебував на обліку, як отримувач допомоги, в Лівобережному управлінні соціального захисту населення м. Дніпро. До зазначеного управління в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери (далі система ЄІССС) надіслано електронний запит на одержання електронної особової справи ОСОБА_1 . Після отримання електронної справи ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання з 01.11.2023 року у розмірі 2000,00 грн. з розрахунку на місяць. Інформацію про наявність інвалідності заявником не задекларована, документального підтвердження до заяви не надано. Допомога на проживання виплачена по 29.02.2024 року у повному обсязі на рахунок уповноваженого банку. За даними системи ЄІССС (блок соціальна реєстраційна картка особи) та заяви про призначення допомоги на проживання, інформація про те, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю, відсутня. ОСОБА_1 звернувся 29.04.2024 року до Управління із заявою про продовження виплати допомоги на проживання на наступний шестимісячний термін, в якій задекларував інформацію про інвалідність та долучив довідку до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 773692 від 11.04.2024 року про визнання заявника особою з інвалідністю 2 групи. ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання на наступний шестимісячний період з 01.04.2024 року по 30.09.2024 року (у квітні 2024 року заявник набув права у зв`язку із встановленою групою інвалідності) у розмірі 3000,00 грн. Позивач при подані заяви про надання допомоги на проживання 01.11.2023 року не задекларував, що він є особою з інвалідністю, не надав довідку МСЕК. Інформація про наявність статусу особи з інвалідністю у інформаційних ресурсах Міністерства соціальної політики України відсутня. З огляду на зазначене, підстави для автоматичного продовження виплати допомоги на другий шестимісячний період з 01.03.2024 року відсутні. Відповідач зазначає, що м. Дніпро, де позивач перебував на обліку як внутрішньо переміщена особа, не відноситься до територій, на яких ведуться бойові дії, до територій можливих бойових дій або до тимчасово окупованих Російською Федерацією, тому медико-соціальні експертні комісії не припиняли виконувати свої повноваження. У місті Слов`янськ, куди перемістився ОСОБА_1 у листопаді 2023 року, медико-соціальні експертні комісії також виконують свої повноваження у повному обсязі. Управління, як орган місцевого самоврядування, діє лише в межах чинного законодавства та делегованих повноважень, а покладені на нього функції виконує суворо в межах чинного законодавства та під контролем вищих органів системи.
Позивач надав відповідь на відзив, в якій просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, зазначив, що не погоджується із доводами відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву, вказує, що відповідно до наданих доказів та діючого законодавства знайшов своє підтвердження факт протиправності дій відповідача щодо призначення позивачу за період з 01.11.2023 по 31.03.2024 року допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 2000,00 грн. без урахування в останнього статусу особи з інвалідністю.
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом № НОМЕР_2 , виданим 05 жовтня 2022 року органом 1217, РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 .
Відповідач Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (ЄДРПОУ 44522551) є суб`єктом владних повноважень у відповідності до приписів п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України.
ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідками про взяття на облік внутрішньо-переміщеної особи від 20 червня 2022 року № 1243-5001768830, від 01 листопада 2023 року № 1429-5003020484 та від 22 липня 2024 року № 3251-5003372932.
Позивач є особою з інвалідністю ІІ групи з 12 вересня 2022 року, що підтверджується довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісію серії 12ААВ № 792705, виданою 25 жовтня 2022 року КЗ «Обласний клінічний центр медико-соціальної експертизи «ДОР» МСЕК № 4; довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісію серії 12 ААГ № 773692, виданою 11 квітня 2024 року Обласною медико-соціальною експертною комісією № 1; довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісію серії 12 ААГ № 772223, виданою 17 вересня 2024 року Обласною медико-соціальною експертною комісією № 1, та посвідченням серії НОМЕР_3 , виданим 15 жовтня 2024 року Управлінням праці та соціального захисту населення Ірпінської міської ради.
01 листопада 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. У вказаній заяві у графі «наявність статусу особи з інвалідністю» позивачем власноручно зазначено «не має».
З матеріалів справи вбачається, що позивачу було призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01 листопада 2023 року по 29 лютого 2024 року у розмірі 2000,00 грн. Допомога виплачена по 29 лютого 2024 року у повному обсязі. З 01 березня 2023 року автоматичне продовження виплати допомоги на проживання не здійснено. Вказані обставини не є спірними у дані справі.
29 квітня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на наступний шестимісячний термін. В заяві позивачем зазначено інформацію про наявність у нього інвалідності.
З 01 квітня 2024 року позивачу призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 3000,00 грн. як особі з інвалідністю, що підтверджується рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 15 травня 2024 року № 1422500706-2024-1.
Не погодившись із призначеним та отриманим у період з 01 листопада 2023 року по 29 лютого 2024 року розміром допомоги на проживання (2000,00 грн.), позивач 30 травня 2024 року звернувся до соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації із заявою про отримання інформації з цього приводу.
Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 06 червня 2024 року № Н-1208-3.7-1.6-1300 повідомив, що за інформацією управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (далі управління Слов`янської міської військової адміністрації), на підставі заяви від 01.11.2023, ОСОБА_1 зареєстровано як внутрішньо переміщену особу, яка перемістилася з м. Лиман, Донецької області, та видано довідку № 1429-5003020484 (адреса фактичного місця проживання: АДРЕСА_3 ). Термін довідки безстроковий. Того ж дня 01.11.2023 року ОСОБА_1 звернувся до управління Слов`янської міської військової адміністрації із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, в якій останнім не задекларована інформація про наявність інвалідності, документального підтвердження немає. Оскільки ОСОБА_1 перебував на обліку як отримувач допомоги на проживання в Лівобережному управлінні соціального захисту населення міста Дніпро, управлінням Слов`янської міської військової адміністрації направлено запит на отримання електронної справи. Після отримання електронної справи, управлінням Слов`янської міської військової адміністрації призначено допомогу на проживання з 01.11.2023 у розмірі 2000,00 грн. щомісячно та виплачено по 29.02.2024 в повному обсязі. За даними системи ЄІССС (блок соціальна реєстраційна картка особи) та заяви від 01.11.2023 інформація про те, що ОСОБА_1 є отримувачем пенсійних виплат або особою з інвалідністю, відсутня. З огляду на зазначене, автоматичне продовження виплати допомоги на проживання з 01.03.2024 не здійснено. За заявою від 29.04.2024, управлінням Слов`янської міської військової адміністрації ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання з 01.04.2024 по 30.09.2024 у розмірі 3000,00 грн. як особі з інвалідністю 2 групи (довідка до акту огляду медико-соціальною експертною комісією 12 ААГ № 773692 від 11.04.2024). Допомогу нараховано на другий виплатний період травня поточного року у загальній сумі 6000,00 грн. (по 3000,00 грн. за квітень-травень 2024 року). Згідно з даними системи ЄІССС кошти зараховані на особистий рахунок ОСОБА_1 в уповноваженому банку.
Аналогічного змісту листи були надані позивачу Управлінням соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації (№ 14-01/216 18 червня 2024 року) та Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Донецькій області листом (№ 0003-1-13/404 від 19.09.2024).
Крім того, у листі Головного управління національної соціальної сервісної служби у Донецькій області № 0003-1-13/404 від 19.09.2024 року зазначено, що при визначенні права на призначення допомоги на проживання з`ясовано, що ОСОБА_1 перебував на обліку як отримувач допомоги на проживання в Лівобережному управлінні соціального захисту населення міста Дніпро, управлінням направлено запит на отримання електронної справи ОСОБА_1 .. Оскільки за даними системи ЄІССС (блок соціальна реєстраційна картка особи) та заяви на призначення допомоги від 01.11.2023 інформація про те, що ОСОБА_1 є отримувачем пенсійних виплат або особою з інвалідністю, відсутня, а також під час подання документів на призначення допомоги на проживання в заяві не задекларована інформація про наявність інвалідності, документального підтвердження наявності інвалідності не надано, після отримання електронної справи, ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання з 01.11.2023 у розмірі 2000,00 грн. щомісячно та виплачено по 29.02.2024 в повному обсязі. З огляду на зазначене, автоматичне продовження виплати допомоги на проживання з 01.03.2024 не здійснено.
Позивач не погоджується із розміром допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, призначеної та виплаченої йому відповідачем з 01 листопада 2023 року в розмірі 2000 грн., а також з нездійсненням автоматичного продовження виплати такої допомоги з березня 2024 року, оскільки він є особою з інвалідністю ІІ групи та має право на збільшений розмір такої допомоги.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб встановлює Закон України від 20.10.2014 року №1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі Закон № 1706-VII).
Частиною 1 статті 1 Закону № 1706-VII визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Частиною 1 статті 2 Закону № 1706-VII передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 4 Закону № 1706-VІІ факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Частиною 1 статті 5 Закону № 1706-VІІ передбачено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
Відповідно до абз. 2 пункту 1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01.10.2014 року № 509 (далі - Порядок № 509) довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Згідно з положеннями пункту 2 Порядку № 509 для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.
Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», внутрішньо переміщена особа для отримання довідки може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг.
Уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг приймає рішення та видає довідку внутрішньо переміщеній особі і реєструє заяву з формуванням електронної справи з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики для включення інформації про внутрішньо переміщену особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
З метою обліку внутрішньо переміщених осіб орган соціального захисту населення на підставі отриманої електронної справи включає інформацію про таких осіб до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Відповідно до пункту 3 Порядку створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2016 р. № 646 (далі Порядок № 606), інформація до бази даних вноситься структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі створення) рад (далі - уповноважені органи) в електронній формі на підставі поданої внутрішньо переміщеною особою заяви, форму якої затверджує Мінсоцполітики.
База даних дає змогу обробляти персональні дані зареєстрованих внутрішньо переміщених осіб відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних».
Відповідно до пункту 4 Порядку № 646, до бази даних вноситься така інформація про внутрішньо переміщену особу, зокрема: загальні відомості про особу (прізвище, ім`я, по батькові, громадянство, дата і місце народження, стать); дані про останнє зареєстроване та фактичне місце проживання/ перебування внутрішньо переміщеної особи на території, де виникли обставини, зазначені у статті 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб; дані про фактичне місце проживання особи на дату звернення; відомості про види соціальних виплат, які отримує особа; відомості про наявність в особи інвалідності із зазначенням причин настання, групи (підгрупи) інвалідності, нозологічних ознак і потреб у технічних та інших засобах реабілітації, санаторно-курортному лікуванні.
Відповідно до частин 2, 3 ст. 7 Закону № 1706-VII, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.
Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
За приписами ч. 1 ст. 9 Закону № 1706-VII, внутрішньо переміщена особа має право, зокрема, на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 затверджений Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок № 332).
Цей порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога). Допомога призначається для забезпечення соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб із числа незахищених верств населення та стимулювання до працевлаштування внутрішньо переміщених осіб працездатного віку (пункт 1 Порядку № 332).
Пунктами 2 та 3 Порядку № 332 (в редакції від 24.05.2022 року, чинної на момент призначення позивачу виплати допомоги на проживання вперше) передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб».
Допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.
В матеріалах справи наявний лист Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 04 липня 2024 року № 8/5-13, в якому зазначено, що згідно Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , перебував на обліку в управлінні як внутрішньо переміщена особа з 20.06.2022 року по 01.11.2023 року. ОСОБА_1 отримував допомогу на проживання з 01.06.2022 року по 31 жовтня 2023 року, а саме: з 01.06.2022 року по 31.08.2022 року у розмірі 2000,00 грн. щомісячно; з 01.09.2022 року по 31.10.2023 року у розмірі 3000,00 грн. щомісячно як особа з інвалідністю. Призначення допомоги на проживання ОСОБА_1 у розмірі для осіб з інвалідністю 3000,00 грн. з 01.09.2022 року було здійснено управлінням на підставі його заяви від 11.10.2022 року про здійснення перерахунку призначеної допомоги як особі з інвалідністю. До заяви ОСОБА_1 надав копію довідки акту огляду Міжрайонної Лівобережної МСЕК м. Дніпро від 12.09.2022 року серії 12ААВ № 562989 про визнання його особою з інвалідністю 3 групи загального захворювання на період з 12.09.2022 року до 01.10.2023 року. 01.11.2022 року ОСОБА_1 надав до управління копію довідки до акта огляду Дніпропетровської обласної МСЕК № 4 від 25.10.2022 року серії 12ААВ № 792705 про визнання його особою з інвалідністю 2 групи загального захворювання на період з 12.09.2022 року до 01.10.2023 року. З 01.11.2023 року виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам ОСОБА_1 було припинено у зв`язку зі зняттям його з обліку як внутрішньо переміщеної особи та вибуттям в інший район.
Судом встановлено, що з 01 листопада 2023 року позивача взято на облік внутрішньо переміщених осіб Управлінням соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації та призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01 листопада 2023 року у розмірі 2000,00 грн.
Суд зазначає, що підставою для отримання щомісячної адресної допомоги є наявність статусу внутрішньо переміщеної особи незалежно від місця проживання такої особи та відсутність обставин визначених Порядком № 332, що є перешкодою для отримання допомоги. Порядок № 332 не розмежовує виплату допомоги на проживання в залежності від отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи у різних структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад.
Відповідно до п. 8.1 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 345 від 19.09.2006 у разі переїзду отримувача соціальної допомоги в іншу місцевість виплата допомоги за старим місцем проживання (реєстрації) припиняється. За новим місцем проживання (реєстрації) допомога призначається (подовжується її виплата) на підставі заяви та документів, визначених у відповідних нормативно-правових актах.
Припинення виплати (зняття з обліку) здійснюється на підставі заяви отримувача допомоги або запиту особової справи Управління за новим місцем його проживання (реєстрації) (пункт 8.2 Інструкції № 345).
Отже, зміна місця проживання та отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за новим місцем проживання не є підставою для призначення допомоги за новими обставинами, а є підставою для продовження виплати допомоги, призначеної за попереднім місцем проживання, або призначення допомоги на наступний період при збереженні обставин, що існували за попереднім місцем виплати допомоги та надають право на отримання такої допомоги.
Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 17 жовтня 2019 року у справі № 414/2201/16-а.
Відповідно до пункту 8.3 Інструкції № 345 заява про припинення виплати (зняття з обліку) або продовження виплати допомоги за новим місцем проживання (реєстрації) отримувача допомоги (прийняття на облік) подається особисто особою, яка претендує на отримання допомоги. Заява реєструється в Журналі реєстрації приймання заяв та документів для зняття з обліку (додаток 12) координатором (спеціалістом) з прийому громадян. На підставі поданої заяви про продовження виплати допомоги за новим місцем проживання (реєстрації) Управлінням формується Запит особової справи отримувача допомоги (додаток 13) до Управління за попереднім місцем її отримання, який направляється поштою або видається особисто отримувачу допомоги (якщо це зазначено у заяві) для передачі зазначеному Управлінню. Одночасно з паперовим Запитом особової справи отримувача допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам Управління за новим місцем проживання внутрішньо переміщеної особи передає до Управління за попереднім місцем отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам електронний документ (Запит особової справи отримувача допомоги) з урахуванням вимог законодавства з питань документування управлінської діяльності та інформаційними системами Мінсоцполітики з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
Пунктами 31, 32 Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 404, визначено, що структура та склад даних (зокрема, персональних), що підлягають внесенню, обробці та зберіганню в Єдиній системі, порядок і способи їх внесення залежать від виду соціальної підтримки, для надання якої такі дані вносяться до Єдиної системи, та визначаються Законами України «Про соціальні послуги», «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють питання, пов`язані з відповідним видом соціальної підтримки. Наповнення Єдиної системи даними здійснюється суб`єктами Єдиної системи у межах виконання ними своїх повноважень, а також шляхом електронної інформаційної взаємодії суб`єктів інформаційної взаємодії.
У листі Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 04 липня 2024 року № 8/5-13 зазначено, що призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам здійснюється в програмному комплексі Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС), що призначена для накопичення, зберігання та автоматизованого оброблення інформації щодо соціального населення. Документи ОСОБА_1 та дані, що стосуються призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам сформовано в електронну особову справу та завантажено у програмний комплекс ЄІССС. 10.11.2023 року електронну особову справу ОСОБА_1 направлено до управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області на запит в програмному комплексі ЄІССС. Також 23.01.2024 року вих. 5/5-111 до управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації було направлено лист з інформацією щодо періоду та розміру призначеної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам ОСОБА_1 на запит від 16.01.2024 року № 05-28/436.
У листі Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 23 січня 2024 року № 5/5-111, надісланому на адресу відповідача також зазначено, що ОСОБА_1 отримав в управлінні допомогу за період з 01.06.2022 року по 31.10.2023 року в розмірі 3000,00 грн. щомісячно, як особа з інвалідністю 2 групи загального захворювання. З 01.11.2023 року допомогу ОСОБА_1 припинено у зв`язку з вибуттям у інший район.
Отже, з огляду на викладене, відповідач з 01 листопада 2023 року мав продовжити позивачу виплату допомоги, призначеної Лівобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради як особі з інвалідністю у розмірі 3000,00 грн., або призначити допомогу на наступний період при збереженні обставин, що існували за попереднім місцем виплати допомоги та надають право на отримання такої допомоги.
Як зазначає відповідач, після отримання електронної справи ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання з 01.11.2023 року у розмірі 2000,00 грн. Відповідач посилається на те, що інформацію про наявність інвалідності заявником не задекларована, документального підтвердження до заяви не надано, за даними системи ЄІССС (блок соціальна реєстраційна картка особи) та заяви про призначення допомоги на проживання, інформація про те, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю, відсутня.
Водночас позивач у позовній заяві вказує, що працівник управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації відмовився приймати відповідну довідку у позивача, оскільки в довідці був зазначений термін її дії до 01.10.2023. Відповідачем з цього приводу жодних пояснень не надано, як і не надано копію особової справи позивача на виконання ухвали суду від 27 листопада 2024 року в частині витребування доказів. Управлінням соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації були надані лише копії заяв позивача про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам від 01.11.2023 року та від 29.04.2024 року, копія рішення про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 15.05.2024 року та лист Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 23 січня 2024 року № 5/5-111.
Отже, зазначаючи про відсутність в особовій справі позивача інформації про те, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю, доказів на підтвердження цієї обставини позивач не надав.
Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21 березня 1991 року за № 875-XII (далі - Закон № 875-XII) визначаються основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.
Згідно з приписами статті 3 Закону № 875-XII інвалідність визначається шляхом експертного обстеження органами медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. Положення про медико-соціальну експертизузатверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням думок громадських об`єднань осіб з інвалідністю.
Відповідно до частини 1 3 статті 4 Закону № 875-XII діяльність держави щодо осіб з інвалідністю виявляється у створенні правових, економічних, політичних, соціальних, психологічних та інших умов для забезпечення їхніх прав і можливостей нарівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті та полягає у: виявленні, усуненні перепон і бар`єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб, у тому числі стосовно доступу до об`єктів громадського та цивільного призначення, благоустрою, транспортної інфраструктури, дорожнього сервісу (далі - об`єкти фізичного оточення), транспорту, інформації та зв`язку, а також з урахуванням індивідуальних можливостей, здібностей та інтересів - до освіти, праці, культури, фізичної культури і спорту; охороні здоров`я; соціальному захисті; забезпеченні виконання індивідуальної програми реабілітації осіб з інвалідністю; наданні пристосованого житла; сприянні громадській діяльності.
Соціальний захист осіб з інвалідністю є складовою діяльності держави щодо забезпечення прав і можливостей осіб з інвалідністю нарівні з іншими громадянами та полягає у наданні пенсії, державної допомоги, компенсаційних та інших виплат, пільг, соціальних послуг, здійсненні реабілітаційних заходів, встановленні опіки (піклування) або забезпеченні стороннього догляду.
Пільги особам з інвалідністю надаються на підставі посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, пенсійного посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до законів України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", в яких зазначено групу та причину інвалідності (для повнолітніх осіб), категорію "дитина з інвалідністю" (для дітей), а також у відповідних випадках вказано їх основні нозологічні форми захворювань (по зору, слуху та з ураженням опорно-рухового апарату). Порядок оформлення та видачі відповідних посвідчень іноземцям, які відповідно до закону мають право на пільги, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
За приписами статті 36 Закону № 875-ХІІ матеріальне, соціально-побутове і медичне забезпечення осіб з інвалідністю здійснюється у вигляді грошових виплат (пенсій, допомог, одноразових виплат), забезпечення медикаментами, технічними й іншими засобами, включаючи друковані видання із спеціальним шрифтом, звукопідсилюючу апаратуру та аналізатори, а також шляхом надання послуг по медичній, соціальній, трудовій і професійній реабілітації, побутовому та торговельному обслуговуванню.
Як вбачається з довідки до акта огляду МСЕК від 25.10.2022 року серії 12ААВ № 792705, яка була наявна у позивача на період призначення йому управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації допомоги на проживання, останньому була встановлена ІІ група інвалідності у зв`язку із загальним захворюванням з 12.09.2022 року на строк до 01.10.2023 року. Дата чергового переогляду 12 вересня 2023 року.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 332 якщо під час отримання допомоги настав строк повторного огляду медико-соціальною експертною комісією особи з інвалідністю, така допомога продовжує надаватися протягом трьох місяців з дня закінчення строку дії довідки зазначеної комісії у розмірі, встановленому у пункті 2 цього Порядку, для осіб з інвалідністю. Особи, які проживають на території, зазначеній у переліку територій, на яких медико-соціальні експертні комісії тимчасово не виконують свої повноваження, продовжують отримувати допомогу в розмірі, встановленому для осіб з інвалідністю незалежно від строку закінчення дії довідки медико-соціальної експертної комісії.
Разом із цим, Указом Президента України від 24.02.2022 за № 64/2022, затвердженого Законом України № 2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який в подальшому продовжено і станом на час звернення позивача до відповідача із заявою про призначення допомоги не припинено.
В той же час Постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2022 року, № 390 «Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо строку повторного огляду осіб з інвалідністю та продовження строку дії деяких медичних документів в умовах воєнного стану» Постанову Кабінету Міністрів України від 08.03.2022 р., № 225 «Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України» доповнено пунктом 3 наступного змісту: «Повторний огляд, строк якого припав на період дії воєнного стану на території України, переноситься на строк після припинення або скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців після його припинення або скасування за умови неможливості направлення:
осіб з інвалідністю та осіб, яким встановлено ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках), лікарсько-консультативною комісією на медико-соціальну експертизу відповідно до Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1317;
дітей з інвалідністю лікарем до лікарсько-консультативної комісії відповідно до Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 р. за № 917 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 100, ст. 3666).
При цьому інвалідність та ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках) продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд.
У разі коли в індивідуальній програмі реабілітації особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю встановлений строк повторного огляду, що припав на період дії воєнного стану на території України, та в особи з інвалідністю відсутня можливість пройти медико-соціальну експертну комісію, а в дитини з інвалідністю - лікарсько-консультативну комісію закладу охорони здоров`я, їх індивідуальна програма реабілітації продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд і не отримано відповідну індивідуальну програму реабілітації».
Оскільки станом на визначену позивачу дату чергового переогляду діяв режим воєнного стану, строк дії статусу позивача як особи з інвалідністю другої групи є продовженим на період до закінчення воєнного стану, який триває донині.
З 01 лютого 2024 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 26 січня 2024 р. № 94 «Деякі питання соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб та інших вразливих категорій осіб».
Відповідно до пункту 1 вказаної постанови установлено:
виплата допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам продовжується автоматично з 1 лютого 2024 р. на один місяць без додаткового звернення для осіб, у яких у січні 2024 р. закінчився шестимісячний період отримання такої допомоги;
подання заяви для продовження виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, які мають право на її продовження після 1 березня 2024 р. відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1418; 2023 р., № 69, ст. 3990), може бути здійснено з 1 лютого 2024 р.;
допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам, які мають на неї право та звернулися за продовженням її виплати з особисто поданою заявою у лютому - березні 2024 р., призначається і виплачується починаючи з 1 березня 2024 року.
подання заяви для продовження виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, які мають право на її продовження після 1 березня 2024 р. відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1418; 2023 р., № 69, ст. 3990), може бути здійснено з 1 лютого 2024 р.;
допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам, які мають на неї право та звернулися за продовженням її виплати з особисто поданою заявою у лютому - березні 2024 р., призначається і виплачується починаючи з 1 березня 2024 року.
Відповідно до пункту 13-1 Порядку № 332 (в редакції станом на 01.03.2024 року) Виплата допомоги продовжується на другий шестимісячний період автоматично, зокрема, особам з інвалідністю I чи II групи.
Оскільки позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, відповідно до пункту 13-1 Порядку № 332 виплату допомоги останньому мало бути продовжено автоматично. Проте, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, виплату допомоги на проживання позивачу з 01 березня 2024 року автоматично не продовжено, оскільки відповідачем при призначенні виплати допомоги на проживання не взято до уваги наявність у позивача інвалідності.
Відповідно до пункту 13-1 Порядку № 332 (в редакції станом на 01.03.2024 року) у разі коли особі не було продовжено виплату допомоги автоматично, але вона належить до категорій осіб, визначених абзацами другим - четвертим цього пункту, їй може бути призначено допомогу за заявою.
29 квітня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на наступний шестимісячний термін. В заяві позивачем зазначено інформацію про наявність у нього інвалідності.
Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12ААГ № 773692, виданої обласною медико-соціальною експертною комісією № 1 м. Краматорськ 11 квітня 2024 року, ОСОБА_1 під час повторного огляду встановлено ІІ групу інвалідності з 16 лютого 2024 року у зв`язку з пораненням/ушкодженням здоров`я, одержане від вибухонебезпечних предметів на строк до 01 травня 2025 року. У довідці зазначено: «залік строку по ІІ групі інвалідності від загального захворювання з 01.10.2023 року по 16.02.2024 року.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 26 січня 2024 р. № 94 «Деякі питання соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб та інших вразливих категорій осіб» допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам, які мають на неї право та звернулися за продовженням її виплати з особисто поданою заявою у лютому - квітні 2024 р., призначається і виплачується починаючи з 1 березня 2024 року.
Відповідно до пункту 13-1 Порядку № 332 якщо за результатами опрацювання особових справ отримувачів допомоги виявлено, що особі не продовжено виплату допомоги автоматично із застосуванням засобів Єдиної інформаційної системи соціальної сфери і така особа не отримала допомогу, але мала на неї право, допомога надається їй за період, протягом якого на неї поширювалося таке право, але не раніше ніж з 1 березня 2024 року.
Проте, в порушення зазначених вище положень законодавства, позивачу призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 3000,00 грн. як особі з інвалідністю, за поданими у квітні 2024 року документами, з 01 квітня 2024 року, що підтверджується рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 15 травня 2024 року № 1422500706-2024-1.
Водночас суд зазначає, що у наданій позивачем до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації довідці до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12ААГ № 773692, виданої обласною медико-соціальною експертною комісією № 1 м. Краматорськ 11 квітня 2024 року, останньому встановлено ІІ групу інвалідності з 16 лютого 2024 року та зараховано строк по ІІ групі інвалідності від загального захворювання з 01.10.2023 року по 16.02.2024 року.
Отже, твердження відповідача про те, що заявник набув права на отримання допомоги у розмірі 3000,00 грн. саме у квітні 2024 року у зв`язку із встановленою групою інвалідності є необґрунтованими, оскільки відповідно до вказаної довідки позивач мав право на виплату допомоги на проживання в розмірі 3000,00 грн. на момент звернення до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації та призначення виплати такої допомоги.
Разом із цим, відповідно до пункту 24 Порядку № 332 у разі виявлення помилки у персональних даних одержувача, даних номера банківського рахунка (за стандартом IBAN) або категорії одержувача (працездатна особа, дитина, особа з інвалідністю) орган соціального захисту населення проводить коригування відповідної інформації та здійснює перерахунок розміру допомоги (з урахуванням раніше виплачених сум допомоги). Проте, отримавши від позивача довідку до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12ААГ № 773692, виданої 11 квітня 2024 року обласною медико-соціальною експертною комісією № 1, відповідачем коригування відповідної інформації та перерахунок розміру допомоги (з урахуванням раніше виплачених сум допомоги) здійснено не було.
Таким чином, на переконання суду наявні підстави вважати, що дії відповідача стосовно призначення позивачу допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 2000,00 грн. є протиправними, оскільки він як особа з інвалідністю мав право на отримання такої допомоги у вищому розмірі, а саме в розмірі 3000,00 грн.
З огляду на встановлені судом обставини справи, порушене право позивача підлягає відновленню шляхом зобов`язання Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації здійснити перерахунок та виплату позивачу допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за період з 01 листопада 2023 року по 31 березня 2024 року з урахуванням наявності останнього статусу особи з інвалідністю другої групи.
Разом із цим відповідач у відзиві зазначає, що відповідно до пункту 21 Порядку 332 якщо отримувач змінював місце обліку та не отримав допомогу, на яку він мав право, або змінив місце обліку засобами Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія), допомога нараховується (з урахуванням коштів, отриманих за відповідний період) за останнім місцем обліку. На даний час позивач перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа в управлінні соціального захисту населення іншої територіальної громади. Проте, відповідачем не заявлено клопотання про залучення до участі у справі інший орган соціального захисту населення, а суд не вбачає необхідності такого залучення.
Суд зауважує, що право позивача на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам порушено протиправними діями Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації, а отже і обов`язок щодо відновлення порушеного права позивача має бути покладений саме на Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).
Таким чином, приймаючи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та задоволення позову.
Позивач звільнений від сплати судового збору, отже судові витрати, які підлягають відшкодуванню відповідно до статті 139 КАС України, на час розгляду справі відсутні.
Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (адреса: 84122, Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, вулиця Василівська, будинок 11, ЄДРПОУ 44522551) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (адреса: 84122, Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, вулиця Василівська, будинок 11, ЄДРПОУ 44522551) щодо призначення ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 2000,00 грн.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (адреса: 84122, Донецька область, Краматорський район, м. Слов`янськ, вулиця Василівська, будинок 11, ЄДРПОУ 44522551) здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за період з 01 листопада 2023 року по 31 березня 2024 року з урахуванням наявності у останнього статусу особи з інвалідністю другої групи.
Рішення ухвалене та повне судове рішення складене 25 грудня 2024 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Смагар
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2024 |
Оприлюднено | 27.12.2024 |
Номер документу | 124048560 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Смагар С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні