Рішення
від 25.12.2024 по справі 440/12425/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/12425/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", у якій просив:

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " щодо повного розрахунку грошового забезпечення в день звільнення зі служби ОСОБА_1 ;

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " щодо нарахування та виплати під час звільнення ОСОБА_1 грошового забезпечення за час перебування на лікуванні за наслідками отриманого поранення в розмірі 100 процентів середньої заробітної плати у відповідності з п. 11 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» з 24.07.2024 р. по 16.09.2024 р. з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України №100 від 08.02.1995 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати»;

- зобов`язати Департамент поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " здійснити нарахування у відповідності з п. 11 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі 100 процентів середньої заробітної плати з 24.07.2024 р. по 16.09.2024 р. з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України № 100 від 08.02.1995 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати» та виплатити грошове забезпечення з урахуванням попередньо виплачених сум;

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " щодо нарахування та виплати під час звільнення додаткової доплати до грошового забезпечення за період з 01.01.2021 по 01.03.2023 пропорційно відпрацьованому часу під час виконання службових обов`язків в умовах безпосереднього контакту з населенням у відповідності до положень постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 №375 "Деякі питання оплати праці (грошового забезпечення) окремих категорій працівників, військовослужбовців Національної гвардії та Державної прикордонної служби, посадових осіб Державної митної служби, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, поліцейських, які забезпечують життєдіяльність населення, на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID 19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та протягом 30 днів з дня його відміни";

- зобов`язати Департамент поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " здійснити у відповідності до положень постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 375 "Деякі питання оплати праці (грошового забезпечення) окремих категорій працівників, військовослужбовців Національної гвардії та Державної прикордонної служби, посадових осіб Державної митної служби, осіб рядового та забезпечують життєдіяльність населення, на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та протягом 30 днів з дня його відміни" нарахування та виплатити додаткову доплату до грошового забезпечення за період з 01.01.2021 р. по 01.03.2023 р. пропорційно відпрацьованому часу під час виконання службових обов`язків в умовах безпосереднього контакту з населенням, з урахуванням попередньо виплачених сум;

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 при звільненні, грошового забезпечення у вигляді доплати за несення служби в нічний час за період з березня 2016 р. по жовтень 2018 р., а також індексації грошового забезпечення з березня 2016 р. по жовтень 2017 р.;

- зобов`язати Департамент поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " нарахувати та виплатити грошове забезпечення у вигляді доплати за несення служби в нічний час за період з березня 2016 р. по жовтень 2018 р., а також індексації грошового забезпечення з березня 2016 р. по жовтень 2017 р. з урахуванням попередньо виплачених сум.

Ухвалою суду від 22.10.2024 позовну заяву ОСОБА_1 до Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху. Позивачеві вказано усунути недоліки протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом надання до Полтавського окружного адміністративного суду: - заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду та доказів поважності причин його пропуску; - позовної заяви, оформленої відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: із визначенням кола відповідачів в розрізі кожної позовної вимоги, із обґрунтуванням порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю відповідача - Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " прав, свобод, інтересів позивача за період з 01.03.2016 по 31.10.2018, з 01.01.2021 по 01.03.2023 (з наданням доказів направлення її копії відповідно до кількості відповідачів у справі), а також із зазначенням відомостей про наявність/відсутність електронних кабінетів у позивача та у відповідача в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі).

28.10.2024 до суду позивачем подано уточнену позовну заяву, оформлену відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України,в якій позивач вже просить:

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " щодо повного розрахунку грошового забезпечення в день звільнення зі служби ОСОБА_1 ;

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " щодо нарахування та виплати під час звільнення ОСОБА_1 грошового забезпечення за час перебування на лікуванні за наслідками отриманого поранення в розмірі 100 процентів середньої заробітної плати у відповідності з п. 11 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» з 24.07.2024 р. по 16.09.2024 р. з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України №100 від 08.02.1995 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати»;

- зобов`язати Департамент поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " здійснити нарахування у відповідності з п. 11 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі 100 процентів середньої заробітної плати з 24.07.2024 р. по 16.09.2024 р. з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України № 100 від 08.02.1995 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати» та виплатити грошове забезпечення з урахуванням попередньо виплачених сум.

Позовні вимоги позивач мотивує тим, що Департамент поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " знаючи, що ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій з 2015 року та має календарну вислугу 25 років 9 місяців, яка дає право на пенсію, занизив розмір премії що вплинуло на грошове забезпечення за останні місяці служби не дивлячись на перебування останнього на лікуванні за наслідками поранення, та виплатив грошове забезпечення за період перебування на лікуванні значно нижче ніж те, на яке він має право як учасник бойових дій відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту" та постанови Кабінету Міністрів України № 100 "Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати".

Ухвалою суду від 04.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/12425/24 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Свою позицію мотивував посиланням на те, що за період тимчасової непрацездатності позивача, а саме з 24.07.2024 до 16.09.2024, йому було нараховано та виплачено грошове забезпечення (усі його складові, в тому числі премію) в цілковитій відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема пункту 3 розділу ІІІ Порядку №260. Також відповідно до довідки ДПОП ОШБ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " №798 позивачу в повній мірі нараховано та виплачено грошову компенсацію за невикористані дні відпусток 122 доби. Так, у серпні 2024 року було нараховано 56643,93 грн, а також у вересні 2024 року - 1428,00 грн. Зазначене донарахування 1428,00 грн виникло у зв`язку з перенесенням дати звільнення позивача, в наслідок чого наказом ДПОП "ОШБ "Лють" від 11.09.2024 №1295 о/с, ОСОБА_1 , зокрема, було донараховано 3 доби відпусток. Стосовно правового обґрунтування правильності застосування саме положень Закону України «Про Національну поліцію» та Порядку № 260 зазначав, що у випадку наявності колізії між загальним та спеціальним законом застосуванню підлягають норми спеціального закону. В спірному випадку таким законом є Закон України «Про Національну поліцію». Бланкетною нормою статті 94 цього Закону визначено, що Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України. Пунктом 3 розділу ІІІ Порядку № 260 визначено, що поліцейським, звільненим від виконання службових обов`язків на підставі документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, або тим, які перебувають у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами, зберігається виплата грошового забезпечення, яке вони отримували на день, що передував звільненню від виконання службових обов`язків. Тобто в даному випадку застосуванню підлягають саме стаття 94 Закону України «Про Національну поліцію» та пункт 3 розділу ІІІ Порядку № 260, якими чітко врегульовані зазначені правовідносини, а не пункт 11 статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». За таких обставин, ДПОП «ОШБ «Лють» вважає, що повною мірою, беззаперечно та безсумнівно мотивував правильність та повноту нарахування та виплату грошового забезпечення за період тимчасової непрацездатності Позивача з 24.07.2024 до 16.09.2024, а також здійснення повного розрахунку грошового забезпечення відповідно до норм чинного законодавства.

У відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 22.11.2024, позивач наполягає на задоволенні заявлених ним позовних вимог, посилаючись на безпідставність доводів відзиву на позовну заяву відповідача.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 24.07.2015.

Наказом Національної поліції України "По особовому складу" від 28.02.2023 №282 о/с призначено до Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " по управлінню поліції особливого призначення №1 (штурмовий полк " ІНФОРМАЦІЯ_2 ") з 01.03.2023 майора поліції ОСОБА_1 ( НОМЕР_2 ) заступником командира взводу №1 роти №2 батальйону №2 полку, у порядку переведення, установивши йому відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 посадовий оклад у розмірі 2400 грн та надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі 40 відсотків посадового окладу та з урахування окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби, звільнивши з посади заступника командира роти №2 батальйону управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції (міжрегіональний територіальний орган).

У період з 24.07.2024 по 16.09.2024 позивач перебував на стаціонарному лікуванні у зв`язку із отриманням травми, що підтверджується довідками про тимчасову непрацездатність поліцейського, військовослужбовця Національної гвардії України №119/961, виписками із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого №24/1763, №24/1571, №24/1883, а також консультативними висновками спеціалістів №750, №1106, №186.

Наказом Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " "По особовому складу" від 14.08.2024 №1168 о/с відповідно до Закону України "Про Національну поліцію" звільнено зі служби в поліції за пунктом 6 (у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України) частини першої статті 77 майора поліції ОСОБА_1 (0012755), заступника командира взводу №1 роти №2 батальйону №2 полку управління поліції особливого призначення №1 (штурмовий полк " ІНФОРМАЦІЯ_2 ") Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " із 15.08.2024 та виплачено компенсації за невикористані 41 добу додаткової оплачуваної відпустки (за 2016, 2018, 2022, 2023, 2024 роки) та 78 діб щорічної основної оплачуваної відпустки (за 2022, 2023, 2024 роки). Сума відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння (експлуатації) яких не закінчився, становить 14519,01 грн. Станом на день звільнення складає: стаж служби для виплати надбавки за вислугу років у поліції - 25 років 08 місяців 06 днів; вислуга років на пільгових умовах - 01 рік 11 місяців 17 днів; вислуга років для призначення пенсії - 27 років 07 місяців 23 дні.

Відповідно до наказу Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " "По особовому складу" від 11.09.2024 №1295 о/с внесено зміни до наказу Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " "По особовому складу" від 14.08.2024 №1168 о/с шляхом викладення його у такій редакції: Відповідно до Закону України "Про Національну поліцію" звільнено зі служби в поліції за пунктом 6 (у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України) частини першої статті 77 майора поліції ОСОБА_1 (0012755), заступника командира взводу №1 роти №2 батальйону №2 полку управління поліції особливого призначення №1 (штурмовий полк " ІНФОРМАЦІЯ_2 ") Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " із 13.09.2024 та виплачено компенсації за невикористані 42 доби додаткової оплачуваної відпустки (за 2016, 2018, 2022, 2023, 2024 роки) та 80 діб щорічної основної оплачуваної відпустки (за 2022, 2023, 2024 роки). Сума відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння (експлуатації) яких не закінчився, становить 13735,33 грн. Станом на день звільнення складає: стаж служби для виплати надбавки за вислугу років у поліції - 25 років 09 місяців 04 дні; вислуга років на пільгових умовах - 01 рік 11 місяців 17 днів; вислуга років для призначення пенсії - 27 років 08 місяців 21 день.

Згідно з наказом Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " "По особовому складу" від 07.10.2024 №1401 о/с внесено зміни до наказу Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " "По особовому складу" від 14.08.2024 №1168 о/с шляхом викладення його у такій редакції: Відповідно до Закону України "Про Національну поліцію" звільнено зі служби в поліції за пунктом 6 (у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України) частини першої статті 77 майора поліції ОСОБА_1 (0012755), заступника командира взводу №1 роти №2 батальйону №2 полку управління поліції особливого призначення №1 (штурмовий полк " ІНФОРМАЦІЯ_2 ") Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " із 17.09.2024 та виплачено компенсації за невикористані 42 доби додаткової оплачуваної відпустки (за 2016, 2018, 2022, 2023, 2024 роки) та 80 діб щорічної основної оплачуваної відпустки (за 2022, 2023, 2024 роки). Сума відшкодування вартості предметів однострою особистого користування, строк носіння (експлуатації) яких не закінчився, становить 13735,33 грн. Станом на день звільнення складає: стаж служби для виплати надбавки за вислугу років у поліції - 25 років 09 місяців 08 днів; вислуга років на пільгових умовах - 01 рік 11 місяців 17 днів; вислуга років для призначення пенсії - 27 років 08 місяців 25 днів.

07.09.2024 позивачем подано рапорт на ім`я т.в.о. начальника Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " з проханням здійснити виплату йому допомоги по тимчасовій втраті непрацездатності в розмірі 100 процентів середньої заробітної плати у відповідності з пунктом 11 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" з 24.07.2024 по 16.09.2024 з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України №100 від 08.02.1995 "Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати".

Разом з тим, згідно з наявними у матеріалах справи довідками про здійснені розрахунки з ОСОБА_1 , останньому за період з 24.07.2024 по 16.09.2024 було виплачено грошове забезпечення відповідно до Закону України від 02 липня 2015 року №580-VIII "Про Національну поліцію" в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 року за № 669/28799 із змінами та доповненнями.

Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 " щодо нарахування та виплати під час звільнення ОСОБА_1 грошового забезпечення за час перебування на лікуванні за наслідками отриманого поранення в розмірі 100 процентів середньої заробітної плати у відповідності з пунктом 11 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" з 24.07.2024 по 16.09.2024 з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України №100 від 08.02.1995 "Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати", звернувся до суду з цим позовом.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Закон України від 22 жовтня 1993 року №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також Закон №3551-XII) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

За приписами статті 5 Закону №3551-XII учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Відповідно до пункту 11 частини першої статті 12 Закону №3551-XII учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі 100 процентів середньої заробітної плати незалежно від стажу роботи.

Разом з тим, зазначене право виникає на підставі Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року №1105-XIV (далі - Закон №1105-ХІV).

Статтею 11 Закону №1105-ХІV встановлено, що страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) (крім домашніх працівників, які не беруть добровільної участі у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Частиною першою статті 13 Закону №1105-ХІV передбачено, що за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види страхових виплат: 1) допомога по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною; 2) допомога по вагітності та пологах; 3) допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві).

Відповідно до частин першої та четвертої статті 14 Закону №1105-ХІV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено страхові внески в сумі не менше мінімального страхового внеску, крім випадків, передбачених абзацом другим цієї частини.

До страхового стажу прирівнюється трудовий стаж, набутий працівником за час роботи на умовах трудового договору (контракту) до набрання чинності Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", а також періоди, починаючи з 1 січня 2016 року, протягом яких особа не підлягала страхуванню згідно з цим Законом, але нею або роботодавцем за неї сплачено єдиний внесок відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

При цьому, суд зауважує, що пункту 11 частини першої статті 12 Закону №3551-XII співвідноситься частина перша статті 17 Закону №1105-ХІV, згідно з якою допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам залежно від страхового стажу у розмірі:

1) 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж до трьох років;

2) 60 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від трьох до п`яти років;

3) 70 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж від п`яти до восьми років;

4) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, які мають страховий стаж понад вісім років;

5) 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) - застрахованим особам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; одному з батьків або особі, яка їх замінює, які доглядають хвору дитину віком до 14 років, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи; ветеранам війни, постраждалим учасникам Революції Гідності та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України; особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України "Про жертви нацистських переслідувань"; донорам, які мають право на пільгу, передбачену статтею 20 Закону України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові"; особам, реабілітованим відповідно до Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув`язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу;

6) суми заробітної плати (доходу) застрахованої особи, яка є працівником або гіг-спеціалістом резидента Дія Сіті, з якої фактично сплачено страхові внески, незалежно від страхового стажу.

Отже, учасники бойових дій дійсно мають пільгу, яка полягає в тому, що незалежно від стажу роботи, за яким відповідно до частини першої статті 17 Закону №1105-ХІV визначається розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності, вони мають право на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати.

Однак, на підставі статті 11 Закону №1105-ХІV ОСОБА_1 не є суб`єктом, на якого поширюється дія цього закону, адже відповідно до частини першої статті 59 Закону України від 02.07.2015 №580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон №580-VIII) служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.

У своїй діяльності поліція керується Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами Міністерства внутрішніх справ України, іншими нормативно-правовими актами /частина перша статті 3 Закону №580-VIII/.

Саме Закон №580-VIII визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.

Відповідно до частини другої статті 1 Закону №580-VIII діяльність поліції спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України згідно із законом.

Частинами першою, другою статті 94 Закону №580-VIII визначено, що поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається Кабінетом Міністрів України залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.

Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року №260 затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських (далі Порядок №260).

Так, згідно з пунктом 3 розділу I Порядку №260 грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання.

До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Пунктом 7 розділу I Порядку №260 визначено, що грошове забезпечення поліцейським виплачується за місцем проходження служби виключно в межах асигнувань, затверджених кошторисом органу поліції на грошове забезпечення.

Відповідно до пункту 1 та підпункту 2 пункту 2 розділу II Порядку №260 оклади за спеціальними званнями поліцейським виплачуються в розмірах згідно з додатком 1 до постанови № 988, крім курсантів ЗВО, прийнятих на навчання, з числа цивільної молоді.

Посадові оклади поліцейським встановлюються згідно зі штатом у таких розмірах: для поліцейських середнього та вищого складу - згідно з додатками 3-9 до постанови № 988 залежно від місця фактичного розташування підрозділу апарату або окремого (відокремленого) структурного підрозділу органу поліції.

Абзацами 15 та 16 пункту 2 розділу II Порядку №260 встановлено, що поліцейським, які проходять службу в поліції особливого призначення та безпосередньо виконують функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян, посадові оклади підвищуються до 100 відсотків посадового окладу.

Відсоток підвищення посадового окладу встановлюється кожній особі індивідуально залежно від ступеня ризику та складності виконання завдань із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян, покладених на підрозділ поліції особливого призначення, на підставі мотивованого подання керівника.

Згідно з абзацами 1-3 пункту 12 розділу ІІ Порядку №260 керівники органів поліції мають право преміювати поліцейських відповідно до особливостей проходження служби та особистого внеску поліцейського в загальні результати служби з урахуванням специфіки і особливостей виконання покладених на нього завдань та в межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання Національної поліції України.

У місяці виконання дисциплінарного стягнення поліцейського премія може не встановлюватися.

Розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення.

В свою чергу, Дисциплінарний статут Національної Поліції України, затверджений Законом України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII (далі - Дисциплінарний статут), визначає сутність службової дисципліни в Національній поліції України, повноваження поліцейських та їхніх керівників з її додержання, види заохочень і дисциплінарних стягнень, а також порядок їх застосування та оскарження.

Частинами першою, третьою, четвертою статті 22 Дисциплінарного статуту визначено, що дисциплінарне стягнення виконується негайно, але не пізніше місяця з дня його застосування, не враховуючи часу перебування поліцейського у відпустці, відрядженні або на лікарняному (у період тимчасової непрацездатності). Після закінчення зазначеного строку дисциплінарне стягнення не виконується.

Дисциплінарні стягнення у виді звільнення з посади, пониження у спеціальному званні на один ступінь та звільнення із служби в поліції виконуються (реалізуються) шляхом видання наказу по особовому складу.

Дисциплінарні стягнення у виді звільнення з посади та звільнення із служби в поліції, застосовані до поліцейського, який перебуває у відпустці чи на лікарняному (у період тимчасової непрацездатності), виконуються (реалізуються) після його прибуття до місця проходження служби.

Відповідно до частини третьої статті 30 Дисциплінарного статуту доведення до поліцейського, який відсутній на службі без поважних причин, наказу про виконання застосованого до нього дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади або звільнення зі служби в поліції, здійснюється в порядку, визначеному цією статтею.

У разі встановлення поважних причин відсутності поліцейського до наказу по особовому складу, яким виконується застосоване до нього дисциплінарне стягнення у виді звільнення з посади, пониження у спеціальному званні на один ступінь або звільнення зі служби в поліції, вносяться зміни щодо дати його виконання.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку №260 поліцейським, звільненим від виконання службових обов`язків на підставі документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, або тим, які перебувають у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами, зберігається виплата грошового забезпечення, яке вони отримували на день, що передував звільненню від виконання службових обов`язків, з розрахунку посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії, але не більше ніж за чотири місяці, крім випадків, коли законодавством України передбачені більш тривалі строки перебування на лікуванні.

Поліцейським, які перебувають на лікуванні у зв`язку з пораненням, контузією чи каліцтвом, отриманими під час виконання ними службових обов`язків, грошове забезпечення виплачується за весь час перебування на лікуванні аж до вступу їх до виконання обов`язків за посадою або звільнення зі служби в поліції.

Виплата грошового забезпечення за час хвороби понад строки, зазначені в абзаці першому цього пункту, допускається на підставі висновку військово-лікарської комісії щодо придатності поліцейського до подальшої служби в поліції та з дозволу Голови Національної поліції або особи, яка тимчасово виконує його обов`язки.

Окрім цього, абзацом 10 пункту 8 розділу III Порядку №260 встановлено, що виплата грошової компенсації за невикористану відпустку проводиться, виходячи з розміру місячного грошового забезпечення, право на отримання якого поліцейський має відповідно до законодавства, на день звільнення зі служби. При цьому одноденний розмір грошового забезпечення визначається шляхом ділення розміру грошового забезпечення на 30 календарних днів. Кількість днів для виплати грошової компенсації за невикористану відпустку вказується в наказі про звільнення. У випадках припинення виплати грошового забезпечення з підстав, зазначених у пункті 8 розділу I цих Порядку та умов, і призупинення виплати грошового забезпечення з підстав, зазначених у пункті 7 цього розділу, виплата компенсації за невикористану відпустку проводиться з розміру грошового забезпечення, яке було встановлено на день припинення (призупинення), крім премії.

Як слідує з матеріалів справи та не заперечується її учасниками, ОСОБА_1 під час періоду його тимчасової непрацездатності з 24.07.2024 по 16.09.2024 було виплачено грошове забезпечення з розрахунку посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), яке він отримував станом на 23.07.2024, тобто на день, що передував звільненню від виконання службових обов`язків.

Так, відповідно до довідки ДПОП ОШБ "Лють" №798 від 18.11.2024 про здійснення розрахунків із ОСОБА_1 за період з 01.07.2024 по 31.07.2024 останньому було нараховано у липні 2024 року: посадовий оклад 2400,00 грн, підвищений посадовий оклад за службу в поліції особливого призначення 2400,00 грн, оклад за спеціальним званням 2000,00 грн, надбавка за стаж служби 3400,00 грн, надбавка за специфічні умови проходження служби 4080,00 грн, премія 714,00 грн, матеріальна допомога для оздоровлення 36853,00 грн, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань 36853,00 грн, всього нараховано 88700 грн, до виплати - 88107 грн.

Суд зауважує, що згідно з абзацами 1-3 пункту 12 розділу ІІ Порядку №260 у липні 2024 року керівником ДПОП "ОШБ "Лють" розмір премії для ОСОБА_1 відповідно до особливостей проходження служби та особистого внеску поліцейського в загальні результати служби встановлено у розмірі 5% /(2400 + 2400 + 2000 + 3400 + 4080)/100)*5= (14280/100)*5=142,8*5=714,00 грн/.

За період з 01.08.2024 по 15.08.2024 позивачу нараховано у серпні 2024 року: посадовий оклад 1161,29 грн, підвищений посадовий оклад за службу в поліції особливого призначення 1161,29 грн, оклад за спеціальним званням 967,74 грн, надбавка за стаж служби 1645,16 грн, надбавка за специфічні умови проходження служби 1974,19 грн, премія (за зазначений період була нараховане у вересні 2024 року) 345,48 грн.

За період з 16.08.2024 по 31.08.2024 позивачу нараховано у вересні 2024 року: посадовий оклад 1238,71 грн, підвищений посадовий оклад за службу в поліції особливого призначення 1238,71 грн, оклад за спеціальним званням 1032,26 грн, надбавка за стаж служби 1754,84 грн, надбавка за специфічні умови проходження служби 2105,81 грн, премія (за період з 16.08.24 по 26.08.24) 345,48 грн.

Також, оскільки премія за період з 26 по 31 серпня 2024 року позивачу у вересні 2024 року нарахована не була, така премія була нарахована та виплачена у листопаді 2024 року у розмірі 115,17 грн.

Окрім цього, за період з 01.09.2024 по 13.09.2024 позивачу було нараховано: посадовий оклад 1040,00 грн, підвищений посадовий оклад за службу в поліції особливого призначення 1040,00 грн, оклад за спеціальним званням 866,67 грн, надбавка за стаж служби 1473,33 грн, надбавка за специфічні умови проходження служби 1768,00 грн, премія 309,40 грн (нараховано в жовтні 2024 року). Також за період з 13.09.2024 по 17.09.2024 позивачу нараховано: посадовий оклад 320,00 грн, підвищений посадовий оклад за службу в поліції особливого призначення 320,00 грн, оклад за спеціальним званням 266,67 грн, надбавка за стаж служби 453,33 грн, надбавка за специфічні умови проходження служби 544,00 грн, премія 71,40 грн.

З огляду на викладене, за період тимчасової непрацездатності позивача, а саме, з 24.07.2024 по 16.09.2024, йому було нараховано та виплачено грошове забезпечення (усі його складові, в тому числі премію) в повній відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема, пункту 3 розділу ІІІ Порядку №260.

Суд також звертає увагу, що відповідно до довідки ДПОП "ОШБ "Лють" №798 позивачу в повній мірі нараховано та виплачено грошову компенсацію за невикористані дні відпусток 122 доби.

Так, у серпні 2024 року було нараховано 56643,93 грн, а також у вересні 2024 року - 1428,00 грн.

Зазначене донарахування 1428,00 грн виникло у зв`язку з перенесенням дати звільнення позивача зі служби в поліції, внаслідок чого наказом ДПОП "ОШБ "Лють" від 11.09.2024 №1295 о/с ОСОБА_1 , зокрема, було донараховано 3 доби відпусток.

Стосовно ж правового обґрунтування правильності застосування відповідачем при розрахунку грошового забезпечення позивача за період з 24.07.2024 по 16.09.2024 саме положень Закону №580-VIII та Порядку №260 суд зазначає, що у випадку наявності колізії між загальним та спеціальним законом застосуванню підлягають норми спеціального закону.

Вказана позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 29.01.2019 у справі №807/257/14.

У спірному випадку таким законом є Закон №580-VIII.

Бланкетною нормою статті 94 цього Закону визначено, що порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Як вже зазначалося вище, пунктом 3 розділу ІІІ Порядку №260 визначено, що поліцейським, звільненим від виконання службових обов`язків на підставі документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, або тим, які перебувають у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами, зберігається виплата грошового забезпечення, яке вони отримували на день, що передував звільненню від виконання службових обов`язків.

У свою чергу, під темпоральними (часовими) колізіями слід розуміти такі колізії, що виникають внаслідок видання в різний час з того ж самого питання принаймні двох норм права.

Правила конкуренції, крім вищезазначеного, можуть випливати з часової послідовності прийняття норм. За загальним правилом, нова норма припиняє дію старої норми, якщо вони суперечать одна одній (lex posterior derogat legi priori). У співвідношенні між звичайними законами, які суперечать один одному, "молодша норма" припиняє суперечливу до неї "старшу": цей підхід виходить з того, що існуюче право при виданні нової норми може бути змінене без особливих проблем.

Тобто у контексті цього судового спору застосуванню підлягає Закон №580-VIII та Порядок №260.

Подібні правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 08.02.2023 у справі №120/7567/22, від 31.10.2023 у справі №400/5692/22, від 31.10.2023 у справі №340/4394/22, від 30.11.2023 у справі №500/1224/23, від 16.05.2024 у справі №420/28753/23, від 25.04.2024 у справі №520/28543/23, від 25.04.2024 у справі №520/11247/22, від 23.03.2024 у справі №420/22052/23.

Тобто у спірному випадку застосуванню підлягають саме стаття 94 Закону №580-VIII та пункт 3 розділу ІІІ Порядку №260, якими чітко врегульовані зазначені правовідносини, а не пункт 11 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", як помилково вважає позивач.

Відтак, на переконання суду, виплачуючи позивачу за період з 24.07.2024 по 16.09.2024 грошове забезпечення відповідно до Закону України від 02 липня 2015 року №580-VIII "Про Національну поліцію" в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 року за № 669/28799 із змінами та доповненнями, відповідач діяв правомірно та обґрунтовано.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

У спірному випадку підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Департаменту поліції особливого призначення "Об`єднана штурмова бригада Національної поліції України " ІНФОРМАЦІЯ_1 "

Інформація заборонена для загального доступу згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2024
Оприлюднено27.12.2024
Номер документу124050503
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —440/12425/24

Рішення від 25.12.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні