Постанова
від 24.12.2024 по справі 320/1924/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/1924/23 Головуючий у 1-й інстанції: Василенко Г.Ю.

Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Черпака Ю.К.,

суддів Кобаля М.І., Штульман І.В.,

за участю секретаря судового засідання Сулім А.В.,

позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Громадської організації «Ірпінська спілка споживачів» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 17 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: громадська організація «Ірпінська спілка споживачів», на стороні відповідача: комунально-побутове підприємство Ірпінської міської ради «Теплоенергопостач», про визнання протиправними та нечинними рішень,

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач/ ОСОБА_1 ) звернулась до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області (далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: громадська організація «Ірпінська спілка споживачів» (далі - третя особа 1/апелянт/ГО «Ірпінська спілка споживачів»), на стороні відповідача: комунально-побутове підприємство Ірпінської міської ради «Теплоенергопостач» (далі - третя особа 2/КПП «Теплоенергопостач»), про визнання протиправними та нечинними рішень, в якому просила суд визнати протиправними та нечинними рішень виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, а саме:

- від 31 жовтня 2017 року № 238 «Про затвердження тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач»;

- від 27 лютого 2018 року № 40 «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач»;

- від 13 листопада 2018 року № 221/5 «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач»;

- від 26 лютого 2019 року № 28/8 «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач».

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржувані рішення відповідача є нормативно-правовими актами суб`єкта владних повноважень, що порушують права позивачки як споживача послуг КПП «Теплоенергопостач», оскільки затверджені ціни були визначені із порушенням порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, що підтверджено висновками Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області, зафіксованими в акті перевірки № 38 від 14 вересня 2020 року та приписі № 13 від 18 вересня 2020 року, у зв`язку з чим у порядку Закону України «Про захист прав споживачів» має право на захист своїх порушених прав у заявлений спосіб.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17 червня 2024 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з відсутності порушень процедури прийняття рішень про зміну тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач». Окрім того, зауважив, що позивачка не визначила та належно не обґрунтувала, які саме її права та охоронювані законом інтереси порушені оскаржуваними рішеннями відповідача, а також не доведено порушення її прав як споживача комунальних послуг, передбачених Законами України «Про захист прав споживачів» та «Про житлово-комунальні послуги». Наявність відносно позивачки судової справи щодо стягнення з неї заборгованості по сплаті комунальних платежів лише свідчить про невиконання нею обов`язку зі сплати таких платежів за надані послуги. Надані до суду позивачкою/її представником розрахунки розміру завищення тарифів не беруться до уваги, оскільки відповідні розрахунки для їх достовірності та належності мають бути проведені експертом/спеціалістом відповідної галузі у встановленому чинним законодавством порядку.

В апеляційній скарзі ГО «Ірпінська спілка споживачів», членом і представником якої є Лавровська Н.Н. (позивач по справі), посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, та неналежне встановлення обставин справи, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги. Доводи апеляційної скарги полягають в тому, що суд першої інстанції не надав оцінки невідповідності оскаржуваних нормативно-правових актів органу місцевого самоврядування правовим актам вищої юридичної сили, а саме: статті 19 Конституції України та частини третьої статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - відповідач діяв не в межах своїх повноважень та не у спосіб, що передбачено Конституцією України; підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - тарифи встановлені не в межах, визначених законом, і не в порядку, визначеному законом; статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та частини першої статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV - тарифи встановлені відповідачем з перевищенням територіальних повноважень; пункту 2 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV - порядок затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги не дотримано; пунктам 2 і 10 частини першої статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV - тарифи встановлені всупереч закону, контроль за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг не здійснено. Окрім того, на думку апелянта, суд першої інстанції безпідставно проігнорував обставини того, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області встановлено, що рішення виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області прийняті з порушенням законодавства, а саме при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін КПП «ТЕПЛОЕНЕРГОПОСТАЧ» були порушені вимоги «Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV та Закону України «Про ціни і ціноутворення».

У відзиві на апеляційну скаргу виконавчий комітет Ірпінської міської ради Київської області погодився з висновками суду першої інстанції та просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення першої інстанції залишити в силі. Зазначив про необґрунтованість та безпідставність тверджень ГО «Ірпінська спілка споживачів» про те, що суд першої інстанції неправильно і неповністю з`ясував обставини і докази, що мають значення для справи, а тому неправильно застосував норми матеріального права і виніс незаконне рішення, оскільки таке рішення відповідає нормам статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України. Тому на його думку, відсутня потреба в запереченні наведеного в апеляційній скарзі, оскільки всі аргументи в позовній заяві та в апеляційній скарзі спростовані у відзиві на позовну заяву, поясненнях та додаткових поясненнях.

КПП «Теплоенергопостач» у своєму відзиві підтримало висновки суду першої інстанції та просило залишити його в силі, оскільки апеляційна скарга не спростовує висновки, викладені в ньому. Позов ОСОБА_1 не відносяться до захисту прав споживачів, оскільки він поданий не до КПП «Теплоенергопостач» - надавача послуг у рамках цивільного судочинства, а до виконавчого комітету Ірпінської міської ради, до повноважень якого відноситься виключно затвердження тарифів. Спірні рішення встановлюють тарифи не лише для категорії «населення», а й для інших споживачів, а саме «бюджетні установи» та «інші споживачі» (юридичні особи та фізичні особи-підприємці), для кожної категорії окремо було розраховано тарифи та, в подальшому, затверджено спірними рішеннями, а тому у випадку визнання протиправними і нечинними спірних рішень буде порушено інтереси інших споживачів послуг. Щодо тверджень апелянта про порушення вимоги основного принципу державного регулювання цін/тарифів щодо відкритості, доступності та прозорості структури цін/тарифів для споживачів та суспільства, то такі спростовуються доданими до матеріалів справи розрахунками тарифів, які у зв`язку з великим об`ємом (1350 аркушів) не могли фізично бути оприлюднені. При цьому рішення та структура тарифу висвітлені на сайті відповідача, а починаючи з часу створення сайту теплопостачальної організації, і на веб-сторінці підприємства. Зауважив про безпідставність тверджень апелянта про порушення Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 30 липня 2012 року № 390 (далі - Порядок), оскільки на дотримання вимог закону відповідачем на сайті було розміщено інформацію щодо встановлення (коригування) тарифів на послуги з централізованого опалення (вказане підтверджується і самим Скаржником і Позивачем у справі). До споживачів була доведена інформація щодо загального розміру планованого тарифу та обґрунтування причин зміни такого тарифу. При цьому, оскільки самі розрахунки тарифів займають значний обсяг (більше тисячі сторінок) теплопостачальна організація об`єктивно не в змозі була оприлюднити всі документи, тому кожне повідомлення містило посилання на те, що «ознайомитися детально з структурою тарифу та подати свої зауваження/пропозиції можна протягом 7 днів за адресою: КПП «Теплоенергопостач»: Київська обл., м. Ірпінь, вул. Ярославська, 9».

Відповідач, подав до апеляційного суду заяву про розгляд справи без участі представника.

Згідно з частиною третьою статті 268 і частиною другою статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи, що особиста участь представника відповідача в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів визнала можливим проводити розгляд справи за його відсутності.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та їх правову оцінку, правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що рішеннями Ірпінської міської ради Київської області, зокрема КПП «Теплоенергопостач» визначено виконавцем житлово-комунальних послуг територіальної громади міста Ірпінь - з централізованого опалення у 2013-2018 роках.

Рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області «Про затвердження тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач» від 31 жовтня 2017 року № 238 за результатами розгляду листів та розрахунків КПП «Теплоенергопостач» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення, враховуючи лист-погодження робочої групи з перевірки обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги, керуючись постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішено:

1. Затвердити тарифи на теплову енергію та послуги з централізованого опалення по видам ліцензійної діяльності, що надаються КПП «Теплоенергопстач» у м. Ірпінь. смт. Гостомель, смт. Ворзель, зокрема тариф на теплову енергію для населення - 1 257, 36 грн/Гкал (без ПДВ), у т.ч.: тариф на виробництво - 1 189, 44 грн/Гкал; тариф на транспортування - 59, 01 грн/Гкал; тариф на постачання - 5, 91 грн/Гкал; плата за опалення за відсутності приладів обліку теплової енергії за 1 м.кв. загальної площі на місяць (з ПДВ): за спожиту теплову енергію в опалювальний період - 32, 57 грн, абонентська плата протягом року за 1 м.кв. загальної площі на місяць - 4,98 грн; плата за опалення при наявності приладів обліку теплової енергії (з ПДВ): за 1 Гкал. фактично спожитої теплової енергії - 1 157, 39 грн; абонентська плата протягом року за 1 м.кв загальної площі на місяць - 4, 98 грн.

2. Дані тарифи вступають в дію з 01 листопада 2017 року.

3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови відповідно до розподілу обов`язків.

Оприлюднено 31 жовтня 2017 року (https://imr.gov.ua/pro-zatverdzhennya-taryfiv-na-teplovu-energiyu-ta-poslugy-z-tsentralizovanogo-opalennya-shho-nadayutsya-kpp-teploenergopostach-238/).

Рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач» від 27 лютого 2018 року № 40 за результатами розгляду листів та розрахунків КПП «Теплоенергопостач» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення, враховуючи лист-погодження робочої групи з перевірки обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги, керуючись постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішено:

1. Затвердити тарифи на теплову енергію та послуги з централізованого опалення по видам ліцензійної діяльності, що надаються КПП «Теплоенергопстач» у м. Ірпінь. смт. Гостомель, смт. Ворзель, зокрема тариф на теплову енергію для населення - 1 330, 93 грн/Гкал (без ПДВ), у т.ч.: тариф на виробництво - 1 261, 31 грн/Гкал; тариф на транспортування - 62, 12 грн/Гкал; тариф на постачання - 7, 50 грн/Гкал; плата за опалення за відсутності приладів обліку теплової енергії за 1 м.кв. загальної площі на місяць (з ПДВ): за спожиту теплову енергію в опалювальний період - 33, 22 грн, абонентська плата протягом року за 1 м.кв. загальної площі на місяць - 5, 95 грн; плата за опалення при наявності приладів обліку теплової енергії (з ПДВ): за 1 Гкал. фактично спожитої теплової енергії - 1 180, 28 грн; абонентська плата протягом року за 1 м.кв загальної площі на місяць - 5, 95 грн.

2. Дані тарифи вступають в дію з 01 березня 2018 року.

3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови відповідно до розподілу обов`язків.

Оприлюднено 27 лютого 2018 року (https://imr.gov.ua/pro-koryguvannya-taryfiv-na-teplovu-energiyu-ta-poslugy-z-tsentralizovanogo-opalennya-shho-nadayutsya-kpp-teploenergopostach-40/).

Рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач» від 13 листопада 2018 року № 221/5 за результатами розгляду листів та розрахунків КПП «Теплоенергопостач» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення, враховуючи лист-погодження робочої групи з перевірки обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги, керуючись постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішено:

1. Затвердити тарифи на теплову енергію та послуги з централізованого опалення по видам ліцензійної діяльності, що надаються КПП «Теплоенергопстач» у м. Ірпінь. смт. Гостомель, смт. Ворзель, зокрема тариф на теплову енергію для населення - 1 555,65 грн/Гкал (без ПДВ), у т.ч.: тариф на виробництво - 1 484,46 грн/Гкал; тариф на транспортування - 63, 38 грн/Гкал; тариф на постачання - 7, 81 грн/Гкал; тариф для споживачів з приладами обліку теплової енергії - 1 574, 09 грн/Гкал; плата за опалення за відсутності приладів обліку теплової енергії за 1 м.кв. загальної площі на місяць (з ПДВ): за спожиту теплову енергію в опалювальний період - 40, 32 грн, абонентська плата протягом року за 1 м.кв. загальної площі на місяць - 6,18 грн; плата за опалення при наявності приладів обліку теплової енергії (з ПДВ): за 1 Гкал. фактично спожитої теплової енергії - 11 432, 98 грн; абонентська плата протягом року за 1 м.кв загальної площі на місяць - 6, 18 грн.

2. Оприлюднити дане рішення на офіційному веб-сайті Ірпінської міської ради.

3. Ввести в дію тарифи, встановлені даним рішенням з 01 листопада 2018 року.

4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови відповідно до розподілу обов`язків.

Оприлюднено 13 листопада 2018 року (https://imr.gov.ua/pro-koryguvannya-taryfiv-na-teplovu-energiyu-ta-poslugy-z-tsentralizovanogo-opalennya-shho-nadayutsya-kpp-teploenergopostach-221-5/)

Рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач» від 26 лютого 2019 року № 28/8 за результатами розгляду листів та розрахунків КПП «Теплоенергопостач» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення, враховуючи лист-погодження робочої групи з перевірки обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги, керуючись постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішено:

1. Затвердити тарифи на теплову енергію та послуги з централізованого опалення по видам ліцензійної діяльності, що надаються КПП «Теплоенергопстач» у м. Ірпінь. смт. Гостомель, смт. Ворзель, зокрема тариф на теплову енергію для населення - 1 642, 346 грн/Гкал (без ПДВ), у т.ч.: тариф на виробництво - 1 567, 932 грн/Гкал; тариф на транспортування - 63, 982 грн/Гкал; тариф на постачання - 10, 432 грн/Гкал; тариф для споживачів з приладами обліку теплової енергії - 1 666, 02 грн/Гкал; плата за опалення за відсутності приладів обліку теплової енергії за 1 м.кв. загальної площі на місяць (з ПДВ): за спожиту теплову енергію в опалювальний період - 39, 50 грн, абонентська плата протягом року за 1 м.кв. загальної площі на місяць - 8, 08 грн; плата за опалення при наявності приладів обліку теплової енергії (з ПДВ): за 1 Гкал. фактично спожитої теплової енергії - 1 404, 00 грн; абонентська плата протягом року за 1 м.кв загальної площі на місяць - 8, 08 грн.

2. Оприлюднити дане рішення на офіційному веб-сайті Ірпінської міської ради.

3. Ввести в дію тарифи, встановлені даним рішенням через 15 днів з моменту оприлюднення.

4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови відповідно до розподілу обов`язків.

Оприлюднено 26 лютого 2019 року (https://imr.gov.ua/pro-koryguvannya-taryfiv-na-teplovu-energiyu-ta-poslugy-z-tsentralizovanogo-opalennya-shho-nadayutsya-kpp-teploenegopostach-irpinskoyi-miskoyi-rady-28-8/)

В подальшому, рішеннями виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області «Про встановлення тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послугу з постачання теплової енергії, що надаються КПП «Теплоенергопостач» Ірпінської міської ради» від 03 вересня 2020 року № 113/5 за результатами розгляду листів та розрахунків КПП «Теплоенергопостач» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення, враховуючи лист-погодження робочої групи з перевірки обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги, керуючись постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішено:

1. Встановити тариф на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послугу з постачання теплової енергії для населення, бюджетних установ та інших споживачів, що надаються КПП «Теплоенергопостач» Ірпінської міської ради - 1 436,69 грн/Гкал без ПДВ (структура в Додатках 1, 1.1, 1.2, 1.3), в тому числі: тариф на виробництво теплової енергії - 1 214,86 грн/Гкал; тариф на транспортування теплової енергії - 199,48 грн/Гкал; тариф на постачання теплової енергії - 22,35 грн/Гкал. Двоставковий тариф на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послугу з постачання теплової енергії для населення з ПДВ: умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію на одиницю спожитої теплової енергії - 940,30 грн/Гкал; умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження) протягом року - 95012,98 грн/Гкал/год.

2. Оприлюднити дане рішення на офіційному веб-сайті Ірпінської міської ради.

3. Ввести в дію тарифи, встановлені даним рішенням, згідно з чинним законодавством.

4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови згідно з розподілом обов`язків

Оприлюднено 03 вересня 2020 року (https://imr.gov.ua/pro-vstanovlennya-taryfu-na-teplovu-energiyu-yiyi-vyrobnytstvo-transportuvannya-postachannya-ta-poslugu-z-postachannya-teplovoyi-energiyi-shho-nadayutsya-kpp-teploenergopostach-irpinskoyi-miskoyi-ra-2/).

Також, рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області «Про встановлення тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послугу з постачання теплової енергії, що надаються КПП «Теплоенергопостач» Ірпінської міської ради» від 28 вересня 2021 року № 132/17 за результатами розгляду листів та розрахунків КПП «Теплоенергопостач» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення, враховуючи лист-погодження робочої групи з перевірки обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги, керуючись постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішено:

1. Встановити для КПП «Теплоенергопостач» Ірпінської міської ради тариф на теплову енергію на опалювальний період 2021-2022 роки, що виробляється на котельнях, транспортується та постачається для населення, без ПДВ - 2 124, 45 грн/Гкал, (2 549, 28 грн/Гкал з ПДВ), в тому числі: тариф на виробництво теплової енергії без ПДВ - 1 831, 47 грн/Гкал; тариф на транспортування теплової енергії без ПДВ - 274, 00 грн/Гкал; тариф на постачання теплової енергії без ПДВ - 18, 98 грн/Гкал.

3. Оприлюднити дане рішення на офіційному веб-сайті Ірпінської міської ради.

4. Ввести в дію тарифи, встановлені даним рішенням, згідно з чинним законодавством.

5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови згідно з розподілом обов`язків.

Оприлюднено 28 вересня 2021 року (https://imr.gov.ua/pro-vstanovlennya-taryfu-na-teplovu-energiyu-yiyi-vyrobnytstvo-transportuvannya-postachannya-ta-poslugu-z-postachannya-teplovoyi-energiyi-shho-nadayutsya-kpp-teploenergopostach-irpinskoyi-miskoyi-rady/).

Одночасно, рішеннями виконавчого комітету Гостомельської селищної ради, виконавчого комітету Бучанської міської ради та виконавчого комітету Коцюбинської селищної ради для КПП «Теплоенергопостач» встановлювалися (змінювалися) інші тарифи на теплову енергію на опалювальний період 2021-2022 роки, 2022-2023 роки в межах відповідних територіальних одиниць.

У вересні 2020 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області провело позапланову перевірку КПП «Теплоенергопостач» Ірпінської міської ради щодо державних (регульованих) цін на підставі колективного звернення громадян смт. Гостомель.

При проведенні зазначеної позапланової перевірки з дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КПП «ТЕПЛОЕНЕРГОПОСТАЧ» виявило порушення порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін зазначеного підприємства.

За результатами проведеної перевірки органом державного нагляду було складено Акт перевірки № 38 від 14 вересня 2020 року та винесено Припис № 13 від 18 вересня 2020 року, в якому зазначено, що при формуванні, встановленні та застосуванні державних регульованих цін Третьої особи «були порушені вимоги «Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» від 01 червня 2011 року № 869, Закону України «Про житлово комунальні послуги» № 1875-ІV та Закону України «Про ціни і ціноутворення».

Зроблено висновок, що розраховані КПП «ТЕПЛОЕНЕРГОПОСТАЧ» тарифи на теплову енергію та послуги з центрального опалення для населення, згодом скориговані, які затверджені рішеннями відповідача, що є предметом спору в даній справі, є економічно необґрунтованими та сформовані з порушенням вимог чинного законодавства.

За вказаних обставин, Громадська організація звернулась з клопотанням від 26 січня 2021 року № 26/01/2021-03, за підписом ОСОБА_1 , про судовий захист прав споживачів до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області, в якому зазначала, що за результатами перевірки КПП «Теплоенергопостач» складено акт від 14 вересня 2020 року № 38 та винесено припис від 18 вересня 2020 року № 13, оскільки встановлено, що рішення виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області від 31 жовтня 2017 року № 238, від 27 лютого 2018 року № 40, від 13 листопада 2018 року № 221/5, від 26 лютого 2019 року № 28/8 прийняті в порушення частини другої статті 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення» та частини другої статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги». У зв`язку з наведеним просила звернутися до адміністративного суду з позовом в порядку статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України про визнання протиправними та нечинними вказаних рішень відповідача.

За результатами розгляду зазначеного клопотання, Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області листом від 12 лютого 2021 року № Вих-10-10/1287-21 повідомило, що воно не є суб`єктом правовідносин, у яких зазначені рішення будуть застосовані, відповідно, не може виступати позивачем в даній категорії справ; по-друге, не наділене повноваженнями та функціями звертатися до суду з позовами про скасування нормативно-правових актів, прийнятих в межах повноважень органами місцевого самоврядування, відповідно до частини третьої статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України. Одночасно зазначило, що Головним управлінням вжито заходів щодо виявлення порушень прав споживачів, а також припинення вчинення цих порушень відповідним суб`єктом господарювання.

Листом від 10 квітня 2023 року № Вих-10-5.4/1936-23 Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області повідомило, що припис від 18 вересня 2020 року № 13 містив вимогу привести тарифи на теплову енергію та послуги з постачання теплової енергії відповідно до вимов діючого законодавства і подати їх на встановлення до органу місцевого самоврядування та повернути мешканцям мікрорайону Баланівка, смт. Гостомель (8 будинків) необґрунтовано нараховану суму за послуги з централізованого опалення у розмірі 27 163, 14 грн.

Вважаючи рішення виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області від 31 жовтня 2017 року № 238, від 27 лютого 2018 року № 40, від 13 листопада 2018 року № 221/5, від 26 лютого 2019 року № 28/8 протиправними, позивачка звернулась до суду з даним позовом про визнання їх нечинними.

Колегія суддів, переглядаючи рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, враховує такі норми чинного законодавства і фактичні обставини справи.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Виходячи з наведених норми основного закону, у взаємозв`язку з положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний суд, здійснюючи судовий розгляд справи, перевіряє оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність вищенаведеним закріпленим процесуальним законом критеріям.

Повноваження органів місцевого самоврядування щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги визначено статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої статті 52 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Оспорені позивачем рішення виконкому Ірпінської міської ради стосуються затвердження і зміни тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення.

За статтею 1 Закону України «Про теплопостачання» від 02 червня 2005 року № 2633-IV тариф (ціна) на теплову енергію - грошовий вираз витрат на виробництво, транспортування, постачання одиниці теплової енергії (1 Гкал) з урахуванням рентабельності виробництва, інвестиційної та інших складових, що визначаються згідно із методиками, розробленими національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг

Згідно із пунктом 2 абзацу «а» частини 1 статті 28 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Частиною шостою статті 59 цього Закону передбачено, що виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

У свою чергу, на момент прийняття спірних рішень, основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначав Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV (далі - Закон № 1875-IV).

Відповідно до пункту 2, 4 частини другої статті 7 Закону № 1875-IV до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, зокрема: встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону; визначення виконавця житлово-комунальних послуг (крім послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) відповідно до цього Закону в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи. При цьому, друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території (пункт 2 частини першої статті 14 Закону № 1875-IV).

Порядок формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги встановлено статтею 31 Закону № 1875-IV, відповідно до частини другої якої виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання) (частина третя статті 31 Закону № 1875-IV).

Таким чином, відповідач був наділений владними повноваженнями на прийняття спірних рішень.

Оскаржені до суду рішення відповідача є нормативно-правовими актами в розумінні пункту 18 частини першої статті 4 КАС України.

Для оскарження нормативно-правових актів суб`єктів владних повноважень закон передбачає особливий порядок адміністративного провадження, який встановлено статтею 264 КАС України.

Відповідно до частини першої цієї статті такий порядок поширюється на розгляд адміністративних справ щодо законності (крім конституційності) постанов та розпоряджень Кабінету Міністрів України, постанов Верховної Ради Автономної Республіки Крим; законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 264 КАС України визначено, що право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

Акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом усього строку їх чинності (частина третя статті 264 КАС України).

Відповідно до правового висновку Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду, викладеного у постанові від 13 березня 2019 року у справі № 712/8985/17, дія нормативно-правового акта має вплив на права та обов`язки осіб, на яких поширюється його дія, як на дату набрання чинності актом, так і упродовж перспективної дії цього документа. Суб`єкт правовідносин, до якого буде застосований чи застосується цей акт, якщо вважатиме, що цей нормативний документ порушує або порушуватиме його права чи інтереси, за наявності відповідного обґрунтування, може оскаржити нормативно-правовий акт як відразу після часу набрання ним чинності, так і будь-коли й тоді, коли нормативно-правовий акт чинний і продовжує регулювати певні відносини, внаслідок яких, з погляду суб`єкта правовідносин, відбувається порушення його прав та/чи законних інтересів.

Дія нормативно-правового акта має постійно тривалий час і не обмежується його разовим застосуванням. Відповідно, чинним нормативно-правовим актом суб`єктивні права, свободи чи інтереси можуть порушуватися неодноразово, тобто постійно, упродовж усього часу чинності такого акта.

Факт порушення прав, свобод чи інтересів, у разі дії чинного нормативно-правового акта може мати триваючий характер. Оскільки чинний нормативно-правовий акт може обумовлювати триваюче порушення суб`єктивних прав, свобод чи інтересів, то, відповідно, строк звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи слід розраховувати від усього часу чинності (тривалості дії) нормативно-правового акта.

Отже, обчислюючи строк звернення до адміністративного суду з позовом про оскарження нормативно-правового акта необхідно брати до уваги таке:

- багаторазове застосування та триваюча дія (тривала чинність) нормативно-правового акту;

- дійсність факту перебування суб`єкта у відносинах, які регулюються нормативно-правовим актом;

- дата факту порушення прав, свобод, інтересів, тобто - коли саме особа (позивач) дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів;

- чи є чинним нормативно-правовий акт, яким порушено права, свободи, інтереси особи (позивача);

- чи перебуває особа (позивач) у правовідносинах, які регулюються нормативно-правовим актом і який оскаржується до адміністративного суду;

- коли вступила особа (позивач) у правовідносинах, які регулюються нормативно-правовим актом і, коли з них вибула.

У постанові Верховного Суду від 14 лютого 2019 року у справі № 826/5493/16 проаналізовано статтю 264 КАС України та зроблено висновки, що оскаржувати можна чинні, активні нормативно-правові акти, а звідси - не підлягають оскарженню нормативно-правові акти, які втратили чинність. Суб`єкт правовідносин, до якого буде застосований чи застосується цей акт, якщо вважатиме, що цей нормативний документ порушує або порушуватиме його права чи інтереси, за наявності відповідного обґрунтування, може оскаржити нормативно-правовий акт як відразу після часу набрання ним чинності, так і будь-коли й тоді, якщо нормативно-правовий акт чинний і продовжує регулювати певні відносини, внаслідок яких, з погляду суб`єкта правовідносин, відбувається порушення його прав та/чи законних інтересів.

Предметом позову у даній справі є вимога про визнання протиправними та нечинними рішень виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, а саме: від 31 жовтня 2017 року № 238 «Про затвердження тарифів та теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач»; від 27 лютого 2018 року № 40 «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач»; від 13 листопада 2018 року № 221/5 «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач»; від 26 лютого 2019 року № 28/8 «Про коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення, що надаються КПП «Теплоенергопостач».

Закон № 280/97-ВР, зокрема його стаття 59, в редакції, чинній у період виконання рішень виконкому Ірпінської міської ради, які оскаржуються, не регулював дію в часі нормативно-правових актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а вказував лише на момент набрання ними чинності - з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Спірні рішення оприлюднені на офіційному веб-сайті Ірпінської міської ради, отже набрали чинності.

Щодо періоду їх дії, то в рішеннях не зазначено про таке.

На сайті Ірпінської міської ради відсутній загальний нормативно-правовий акт, який би визначав період чинності інших нормативно-правових актів.

Чинними в той період законами теж не врегульовувалось питання про дію в часі нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування.

В рішенні Конституційного Суду України про офіційне тлумачення статей 58, 78, 79, 81 Конституції України та статей 243-21, 243-22, 243-25 Цивільного кодексу України (у справі щодо несумісності депутатського мандата) від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997 зазначено, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше.

Суд звертає увагу на те, що механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, надання послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води визначено Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 (далі - Порядок № 869).

Згідно з пунктом 5 цього Порядку визначені у ньому терміни вживаються у такому значенні:

- базовий період - календарний рік, який передує планованому періоду;

- одноставковий тариф на теплову енергію - вартість одиниці теплової енергії (1 Гкал) відповідної якості, що реалізується споживачам, визначена як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат на її виробництво, транспортування, постачання, витрат на відшкодування втрат, планованого прибутку і не розподілена на умовно-змінну та умовно-постійну частини тарифу;

- планований період - період тривалістю 12 місяців, на який формуються та встановлюються тарифи (з 1 жовтня до 30 вересня, а для суб`єктів господарювання, що вперше встановлюють тарифи, - інший період, узгоджений з уповноваженими органами, тривалістю 12 місяців);

- строк дії тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води - період часу, на який уповноваженим органом встановлено тарифи та протягом якого такі тарифи застосовуються до споживачів.

Пунктом 11 Порядку № 869 визначено, що з метою забезпечення відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, та відповідно наданням послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, перегляд тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та їх структури здійснюється уповноваженим органом кожного року (до початку опалювального періоду) за заявою ліцензіата (суб`єкта господарювання).

З наведеного вбачається, що тариф на теплову енергію та послуги централізованого опалення формується та встановлюється на планований період (з 1 жовтня до 30 вересня, а для суб`єктів господарювання, що вперше встановлюють тарифи, - інший період, узгоджений з уповноваженими органами, тривалістю 12 місяців) та переглядається кожного року.

Окрім того, відповідно до пункту 2 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830, опалювальний період - період, протягом якого теплопостачальні організації постачають теплову енергію для потреб опалення.

Пунктом 8 вказаних Правил визначено, що постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період.

Рішення про початок та закінчення опалювального періоду приймається органами місцевого самоврядування з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами.

Опалювальний період починається не пізніше ніж коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря становить 8°С та нижче, а закінчується не раніше ніж коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря перевищує 8°С.

Отже, тарифи на вказані послуги, що затверджуються, зокрема, рішеннями відповідача, є динамічними у часі та періодично змінюються на нові, у зв`язку з чим дія попередніх закінчується, а нормативно-правовий акт щодо них, який регулював суспільні відносини в цій частині, теж вичерпує своє застосування і припиняє чинність, у зв`язку з прийняттям суб`єктом владних повноважень нового рішення про затвердження збільшених тарифів.

Судом встановлено, що рішенням від 31 жовтня 2017 року встановлено тарифи на послуги з централізованого опалення на опалювальний період 2017/2018 років.

Рішенням від 27 лютого 2018 року відкореговані тарифи, які діяли до кінця опалювального сезону 2017/2018 рр.

Рішенням від 13 листопада 2018 року відкореговано тарифи на послуги з централізованого опалення, що діяли в опалювальний період 2018/2019 років.

Рішенням від 26 лютого 2019 року кореговані вказані тарифи на послуги з централізованого опалення на опалювальний період 2018/2019 років.

Рішеннями виконавчого комітету Ірпінської міської ради «Про встановлення тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послугу з постачання теплової енергії, що надаються КПП «Теплоенергопостач» Ірпінської міської ради» від 03 вересня 2020 року № 113/5 встановлені нові тарифи.

Рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради «Про встановлення тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послугу з постачання теплової енергії, що надаються КПП «Теплоенергопостач» Ірпінської міської ради» від 28 вересня 2021 року № 132/17 встановлені нові тарифи.

Тобто, кожного наступного опалювального періоду (період тривалістю 12 місяців, на який формуються та встановлюються тарифи (з 01 жовтня до 30 вересня, тривалістю 12 місяців) відповідачем приймалось рішення про встановлення або коригування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до суду з позовною заявою за допомогою підсистеми «Електронний суд» 28 грудня 2022 року, тобто вже після втрати чинності оскаржуваних рішень.

Позивачу було відомо про наявність таких рішень відповідача ще в січні 2021 року, коли Громадська організація «Ірпінська спілка споживачів» звернулась до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області з клопотанням, яке підписала Голова правління цієї організації - Лавровська Н.Н. (позивач), в якому просила подати до адміністративного суду позов в порядку статті 264 КАС України про оскарження спірних рішень виконавчого комітету Ірпінської міської ради.

Як вже зазначалось судом, суб`єкт правовідносин, до якого буде застосований чи застосується цей акт, якщо вважатиме, що цей нормативний документ порушує або порушуватиме його права чи інтереси, за наявності відповідного обґрунтування, може оскаржити нормативно-правовий акт як відразу після часу набрання ним чинності, так і будь-коли й тоді, коли нормативно-правовий акт чинний і продовжує регулювати певні відносини, внаслідок яких, з погляду суб`єкта правовідносин, відбувається порушення його прав та/чи законних інтересів.

За правовою позицією Верховного Суду, яка викладена неодноразово в постановах від 08 листопада 2023 року у справі № 640/2305/19, від 20 червня 2023 року у справі № 640/2412/20, від 23 березня 2023 року у справі № 640/6699/20, від 01 лютого 2023 року у справі № 640/18067/18, від 09 листопада 2022 року у справі № 640/10978/19, втрата чинності нормативно-правового акта після звернення позивача до суду є підставою для відмови у задоволенні позову, оскільки відповідний нормативно-правовий акт може бути визнаний нечинним відповідним рішенням суду лише з моменту набрання ним законної сили, а суд не наділений повноваженням визнання нормативно-правового акта нечинним з моменту його прийняття, зокрема, й з огляду на те, що останнє може порушувати принцип правової визначеності.

Натомість, звернення позивача до суду з позовом про оскарження вже нечинного (на момент подачі позову) нормативно-правового акта є підставою для залишення позову без розгляду, оскільки чинним законодавством не передбачено можливості оскарження нормативно-правового акта після втрати ним чинності.

Такий правовий висновок Верховного Суду викладено у постанові від 11 лютого 2021 року у справі № 640/10315/20, в якій зауважено, що подання позовної заяви щодо оскарження нечинного нормативно-правового акта забороняється імперативними приписами частини третьої статті 264 КАС України і не ставиться в залежність від того, з поважних чи неповажних причин особа не звернулася до суду з відповідним позовом у період його чинності.

Згодом такий правовий висновок підтримано у постанові Верховного Суду від 06 березня 2024 року у справі № 640/9673/19.

Згідно з частиною першою статті 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

За пунктом 8 частини першої статті 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу, тобто у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.

Оскільки судом першої інстанції не застосовано законодавчі норми, які підлягали застосуванню, не враховано висновків Верховного Суду, то відповідно до пункту 3 частини першої статті 315 КАС України рішення Київського окружного адміністративного суду від 17 червня 2024 року підлягає скасуванню, а позов - залишенню без розгляду.

Керуючись статтями 229, 240, 308, 311, 315, 319, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Громадської організації «Ірпінська спілка споживачів» задовольнити частково.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 17 червня 2024 року скасувати.

Позовну заяву ОСОБА_1 до виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: громадська організація «Ірпінська спілка споживачів», на стороні відповідача: комунально-побутове підприємство Ірпінської міської ради «Теплоенергопостач», про визнання протиправними та нечинними рішень - залишити без розгляду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.

Судді: Кобаль М.І.

Штульман І.В.

Повний текст постанови виготовлено 25.12.2024.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2024
Оприлюднено27.12.2024
Номер документу124052911
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —320/1924/23

Постанова від 24.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Постанова від 24.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 17.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні