Не вказано
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
26 грудня 2024 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 751/2168/24
Головуючий у першій інстанції Лібстер А. С.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/1550/24
Чернігівський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді Мамонової О.Є.,
суддів: Онищенко О.І., Шитченко Н.В.,
учасники справи:
позивач: ОСОБА_1 ,
відповідач: Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи "Чернігівгаз»,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Державне підприємство «Чернігівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації»,-
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 26 серпня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Чернігівгаз" про захист прав споживача,-
В С Т А Н О В И В:
У березні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Чернігівгаз» (далі по тексту АТ «Чернігівгаз»), в якому просив:
- визнати неправомірними дії АТ «Чернігівгаз» по відключенню від газопостачання домоволодіння ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 та зобов`язати підключити це домоволодіння до постачання газу за кошти АТ «Чернігівгаз» із встановленням лічильника газу;
- визнати неправомірним рішення засідання комісії АТ «Чернігівгаз» по визначенню обсягу і вартості не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу та скасувати це рішення комісії, яке повинно оформлюватися актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (п. 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).
Позовні вимоги обґрунтовував тим, що 09.05.2023 майстром ВОВОГ Носівської дільниці Ніжинського відділення Ступаком Т.О. та слюсарем ОСОБА_2 , в будинку за адресою АДРЕСА_1 , виявлено нібито несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (засобу вимірювальної техніки) та складений Акт про порушення, в якому зазначено, що права заводська пломба пошкоджена. Комісією по проведенню експертизи лічильника газу було встановлено, що: «Підтверджене несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ. Пломба на лічильному механізмі з правої сторони має механічне пошкодження (зрізана на дві частини). Дане механічне пошкодження пломби дає змогу до вільного доступу до складових лічильного механізму. Лічильний механізм виведено з посадочного місця тим самим облік природного газу лічильним механізмом не здійснюється. Лічильник до подальшої експлуатації непридатний», про що складений відповідний акт від 18.05.2023.
Зазначав, що відповідачем було не тільки припинено газопостачання, а і нараховано вартість заподіяних газопостачальній організації збитків у розмірі 94358,41 грн, які споживачу необхідно відшкодувати АТ «Чернігівгаз» як необлікований (донарахований) об`єм природного газу.
Уважав, що акт про порушення від 09.05.2023, акт №ЧН0001737 експертизи ЗВТ та/або пломб від 18.05.2023, акт надання послуг №83012076 від 23.05.2023 (щодо оплати необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу) є незаконними, факти порушення ним правил користування послугами з газопостачання відсутні, акти, що складалися представниками газопостачальної організації не підтверджують будь-яких порушень нібито скоєних ним.
Заявник наголошував, що на момент складання акту про порушення від 09.05.2023 газовий лічильник був в експлуатації понад двадцять років, слугував на одному місці без ремонтів та необхідного технічного обслуговування. Виявлене пошкодження пломбувального дроту на фітингах могло виникнути внаслідок корозії, та без ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, так як втручання не було і могло бути лише з боку співробітників газової служби.
Звертав увагу суду на те, що при знятті щомісячних показників лічильника газу 02.05.2023 ним робилася відеофіксація показників, де видно наявність необхідних пломб.
Указував, що позачергова або експертна повірка ЗВТ не проводилась, що є порушенням пункту 3.3.3. Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті.
Позивач зазначав, що жодної письмової згоди на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи не надавав, сам участі не брав. Зазначення, що він був присутнім на засіданні комісії, про що вказано в Акті № ЧН0001737 експертизи ЗВТ є фальсифікацією та порушенням вимог пункту 4 глави 10 розділу Х кодексу ГРС. Жодних перевірок лічильника під час експертизи не здійснювалось, довідок про непридатність засобу вимірювальної техніки до акту не додавалось. Експертиза проведена членами комісії, з яких жодний не має кваліфікації судового експерта, не має права проведення трасологічних експертиз, за відсутності підтверджуючих кваліфікацію документів.
Рішенням Новозаводського районного суду м. Чернігова від 26.08.2024 у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні його вимоги, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права.
Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що акт №ЧН0001737 експертизи ЗВТ та/або пломб від 18.05.2023 складено за його відсутності. Письмової згоди на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи він не надавав, сам участі не брав. Зазначення, що він був присутнім на засіданні комісії, що вказано у акті №ЧН0001737 експертизи ЗВТ є фальсифікацією та порушенням вимог пункту 4 глави 10 розділу Х кодексу ГРС, що ставить під сумніви зазначений акт як належний та допустимий доказ.
Позивач наголошує, що експертиза проведена членами комісії, що склали акт №ЧН0001737 експертизи ЗВТ та/або пломб від 18.05.2023, з яких жодний не має кваліфікації судового експерта та не має права проведення будь-яких судових експертиз.
Уважає, що акт №ЧН0001737 експертизи ЗВТ та/або пломб від 18.05.2023 складено з порушенням процедури, визначеної Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, відсутня довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99, що додається до акту.
Указує, що на момент складення акту про порушення №CN002068 від 09.05.2023 газовий лічильник був в експлуатації понад двадцять років без ремонтів та необхідного технічного обслуговування.
Звертає увагу суду на те, що 02.05.2023 ним робилася відеофіксація показників, де видно наявність необхідних пломб.
Вислухавши суддю доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Згідно зі ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відмовляючи у задоволенні позову ОСОБА_1 , суд першої інстанції виходив з того, що:
- саме на ОСОБА_1 як споживачеві природного газу лежить обов`язок не допустити несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу у будь-який спосіб;
- розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості за несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ позивачем не спростовано;
- з 01.12.2023 року АТ «Чернігівгаз» не виконує функцію оператора газорозподільної системи та у нього відсутнє право виконання робіт з відновлення газопостачання; повноваження на здійснення господарської діяльності покладено на ТОВ «Газорозподільні мережі України», але до участі у справі співвідповідачем ТОВ «Газорозподільні мережі України» не залучено.
З такими висновками районного суду погоджується апеляційний суд, оскільки вважає, що вони відповідають обставинам даної справи та вимогам чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини.
Судом установлено, що ОСОБА_1 є власником домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується копією свідоцтва про право особистої власності на домоволодіння від 12.12.1988 (а.с. 15).
12.11.2004 між ВАТ «Чернігівгаз» та ОСОБА_1 укладено договір про надання послуг з газопостачання населенню (а.с. 23-25). Особовий рахунок споживача НОМЕР_1 . Лічильник газу Октава Г-6 (п. 3.1.9 Договору від 12.11.2004). Номер лічильника газу 538043 (п. 4.1 Договору від 12.11.2004).
11.07.2013 між ПАТ з газопостачання та газифікації Чернігвгаз та ОСОБА_1 укладено типовий договір №3503 про надання населенню послуг з газопостачання (а.с.26-29). Характеристика лічильнику газу: тип Октава, заводський номер 538043, дата останньої повірки 01.08.2003 (п. 5 Договору від 11.07.2013).
Відповідно до копії акту про зняття лічильника газу від 03.10.2016, з метою держперевірки представником Носівської ДЕГГ знято лічильник Октава №538043, знято пломбу №23598072 (а.с. 69).
Згідно з відомостями проведення повірки побутових лічильників газу та витягом з реєстру повірки лічильників 07.10.2016 проведено повірку лічильника Октава Г-6 №538043 (а.с. 70, 71).
Наказом АТ «Чернігівгаз» щодо зміни складу комісії по проведенню експертизи лічильників газу в лабораторії м. Чернігова від 31.10.2022 №Но-288 для виконання Постанови НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015 Про затвердження Кодексу ГРС, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1379/27824, створено комісію для проведення експертизи побутових лічильників газу (а.с. 35).
09.05.2023 за адресою: АДРЕСА_1 представниками АТ «Чернігівгаз» виявлено порушення, за наслідками якого складено акт про порушення №CN002068 про те, що споживач ОСОБА_1 порушив розділ ХІ глава 2 п.1 пп.3 Кодексу газорозподільних систем, здійснив несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ зокрема лічильника газу), а саме права заводська пломба пошкоджена. Зазначений Акт про порушення підписано споживачем ОСОБА_1 без зауважень (а.с. 11-12).
Цієї ж дати позивачу припинено газопостачання, про що складено відповідний акт.
09.05.2023 представниками АТ «Чернігівгаз» складений акт №661д про демонтаж засобу вимірювальної техніки, в якому зазначено, що за участі споживача ОСОБА_1 здійснено демонтаж газового лічильника типу Октава, G-6 зав. № 538043, 2003 року випуску, покази 39006,03 куб/м, дата останньої повірки 07.10.2016. Акт підписано споживачем ОСОБА_1 (а.с. 67).
Відповідно до копії акту експертизи ЗВТ та/або пломб №ЧН0001737 від 18.05.2023, складеного комісією АТ «Чернігівгаз» в присутності споживача ОСОБА_1 , проведено експертизу лічильника газу типу Октава, G6 G-G6, зав. № 538043, 01.01.2003, покази 39006,075 куб. м., підстава для зняття: Протокол направлення ЗВТ на експертизу від 09.05.2023 №13. Висновки комісії: підтверджено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ. Пломба на лічильному механізмі з правої сторони має механічне пошкодження (зрізана на дві частини). Дане механічне пошкодження пломби дає змогу до вільного доступу до складових лічильного механізму. Лічильний механізм виведено з посадочного місця тим самим облік природного газу лічильним механізмом не здійснюється. Лічильник до подальшої експлуатації непридатний. Акт підписано ОСОБА_1 . Лічильник газу отримала 31.05.2023 ОСОБА_3 (дружина) (а.с.13, 68).
Згідно з витягом з протоколу №82 засідання комісії з розгляду актів про порушення по АТ «Чернігівгаз» по акту про порушення №CN002068 від 09.05.2023 по споживачу ОСОБА_1 від 23.05.2023, комісією АТ «Чернігівгаз» здійснено розгляд актів про порушення вимог Кодексу газорозподільних систем та проведення перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу у разі виявлення порушень згідно Кодексу газорозподільних систем, за матеріалами справи за адресою: АДРЕСА_1 , (споживач ОСОБА_1 ) прийнято рішення про задоволення акту про порушення №CN002068 від 09.05.2023 та нарахування необлікованого об`єму природного газу як споживачу, в якого було виявлено порушення згідно з Кодексу ГРС (пункт 1 глава 3розділ ХІ Кодексу ГРС) (а.с.34).
Відповідно до розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості за період з 24.11.2022 по 08.05.2023 року, ОСОБА_1 , особовий рахунок № НОМЕР_2 , за адресою: АДРЕСА_1 , донарахунок становить 94 358,4 грн (а.с.73).
У відповіді на адвокатський запит №/-920/05.4/0224 від 15.02.2024 АТ «Чернігівгаз» повідомило, що якщо споживач не згоден з рішенням експертизи засобу ЗВТ, власник або уповноважена особа має право провести незалежну експертизу, в тому числі і трасологічну (а.с.32-33).
Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
У частині першій та другій статті 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно з частинами першою та другою статті 5 ЦПК України передбачено, що, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Відповідно до п. п. 3, 4, 7 ч. 1 ст. 21 Закон України «Про захист прав споживачів» крім інших випадків порушень прав споживачів, права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо виконавець послуги нав`язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами, порушується принцип рівності сторін договору, ціну продукції визначено неналежним чином.
Відповідно до приписів статті 526 ЦК України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином, відповідно до умов договору.
У частині першій статті 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох і більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до положень статті 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами
Згідно з ч.1 статті 714 ЦК України, за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
Правовідносини між споживачем та постачальником природного газу врегульовані Законом України «Про ринок природного газу», Кодексом газорозподільних систем (далі Кодекс ГРС), затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824 та Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженим Наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 № 619, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.01.2006 за № 53/11927.
Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону України «Про ринок природного газу» споживач зобов`язаний, зокрема: укласти договір про постачання природного газу; забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи до вузлів обліку природного газу та з метою встановлення вузлів обліку газу; припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів.
У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом (ч. 3 ст. 13 Закону України «Про ринок природного газу»).
Оператор газорозподільної системи відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, якою він користується на законних підставах (ч. 1 ст. 37 Закону України «Про ринок природного газу»).
Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону України «Про ринок природного газу» оператор газорозподільної системи має право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок усіх форм власності, на яких розташована газорозподільна система, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством.
Суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом (ч. 1 ст. 59 Закону України «Про ринок природного газу»).
Правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є: самовільне під`єднання до системи, зривання або пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра, заглушок тощо, що впливає на безпеку постачання природного газу або результати вимірювання (п. 8 ч. 2 ст. 59 Закону України «Про ринок природного газу»).
Згідно з пунктом 4 глави 1 розділу І Кодекс ГРС несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - це втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Приховані заходи - це несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ.
Відповідно до п. 1 гл. 7 розділу 6 Кодексу ГРС Оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об`єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням ПБСГ та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, у таких випадках: 1) несвоєчасна та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору розподілу природного газу; 2) отримання від Оператора ГТС повідомлення про припинення розподілу природного газу споживачу у випадках: відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника у відповідному розрахунковому періоді; відсутності підтвердженої номінації у діючого постачальника на обсяги транспортування природного газу для потреб споживача; 3) подання споживачем або його постачальником (який уклав з Оператором ГРМ договір на виконання робіт, пов`язаних з припиненням/обмеженням газопостачання споживачам) письмової заяви про припинення газопостачання; 4) відмова споживача від встановлення лічильника газу, що здійснюється за ініціативи та за кошти Оператора ГРМ, з урахуванням Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»; 5) розірвання договору розподілу природного газу; 6) несанкціонований відбір природного газу або втручання в роботу ЗВТ чи ГРМ; 7) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 8) визнання в установленому порядку аварійним станом газорозподільної системи та/або ліквідація наслідків аварій, спричинених надзвичайними ситуаціями техногенного, природного або екологічного характеру, та проведення ремонтно-відновлювальних робіт; 9) наявність заборгованості за несанкціонований відбір природного газу з ГРМ; 10) необґрунтована відмова від підписання акта наданих послуг та/або акта приймання-передачі природного газу (норма застосовується по об`єкту споживача, що не є побутовим); 11) відмова представникам Оператора ГРМ в доступі на об`єкти або земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система та/або газове обладнання, та/або комерційний вузол обліку газу, для здійснення контролю відповідності встановленого газоспоживаючого обладнання проєктній документації, обстеження газових мереж до ВОГ та/або газоспоживаючого обладнання; 12) в інших випадках, передбачених законодавством.
Згідно з пунктом 1 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо: 1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору; 2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання; 3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб; 4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу; 5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання; 6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
Пунктом 1 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС визначено, що якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави.
У пункті 4 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС визначено, що споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи. За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи. У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.
До порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу (пп. 3 п. 1 гл. 2 розділу ХІ Кодексу ГРС).
У главі V розділу ХІ Кодексу ГРС визначено порядок оформлення акта про порушення.
У разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 21 до цього Кодексу.
Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
У разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали: або більше одного представника Оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою; або представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення цієї особи.
Акт про порушення щодо відмови побутового споживача (фізичної особи) в доступі до власного об`єкта вважається дійсним, якщо його підписали представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувач або управитель будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення їх осіб.
У разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення про це робиться відмітка в обох примірниках акта про порушення, один з яких надсилається споживачу (несанкціонованому споживачу) рекомендованим поштовим відправленням протягом п`яти робочих днів з дня складання такого акта.
Споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення.
До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.
У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.
У разі визнання споживачем (несанкціонованим споживачем) факту умисного пошкодження ним пломби/ЗВТ (лічильника газу), про що окремо зазначається в акті про порушення, заходи з проведення експертизи чи позачергової або експертної повірки не проводяться.
На дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. У разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення (відсутні відповідні засоби чи повноваження) представник Оператора ГРМ робить відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечує контроль за усуненням порушення, що підтверджується окремо складеним актом про усунення порушення.
Під час складання акта про порушення, акта про усунення порушення, акта про припинення/відновлення газопостачання тощо представниками Оператора ГРМ обов`язково фіксуються та зазначаються у вищезазначених актах показання лічильника газу (ЗВТ), за винятком випадків відмови у доступі до об`єкта споживача, де розташований лічильник газу (ЗВТ).
Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).
При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:
1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;
2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;
3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
До складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.
Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу Регулятора.
У разі відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі такого представника.
Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ.
За вимогою однієї зі сторін на засідання комісії в окремому випадку можуть бути додатково залучені інші представники, зокрема від виробника ЗВТ чи виробника пломби, повноваження яких підтверджуються в установленому законодавством порядку.
Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.
У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
При складанні акта-розрахунку враховується таке:
1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість у повному обсязі має бути оплачена споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається Оператором ГРМ:
для побутових споживачів - за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат або у випадку нездійснення такої закупівлі - за ціною, визначеною для обсягів нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат відповідно до положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу протягом періоду необлікованого природного газу;
для споживачів, що не є побутовими - середньоарифметичне значення маржинальної ціни придбання, визначеної Оператором ГТС відповідно до положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, протягом періоду необлікованого природного газу;
2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, не включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами та має бути компенсована споживачем Оператору ГРМ за виключенням обсягів споживання, інформація про величину яких була передана Оператором ГРМ на інформаційну платформу Оператора ГТС відповідно до положень Кодексу ГТС з метою визначення попередньої щодобової алокації відборів. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути оплачена Оператору ГРМ:
для побутових споживачів - за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат або у випадку нездійснення такої закупівлі - за ціною, визначеною для обсягів нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат відповідно до положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу протягом періоду необлікованого природного газу;
для споживачів, що не є побутовими - середньоарифметичне значення маржинальної ціни придбання, визначеної Оператором ГТС відповідно до положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, протягом періоду необлікованого природного газу;
3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу відповідно до підпункту 1 цього пункту має бути віднятий об`єм природного газу, фактично нарахований споживачу (інформація про обсяги споживання, яка була передана Оператором ГРМ на інформаційну платформу Оператора ГТС відповідно до положень Кодексу ГТС з метою визначення остаточної алокації щодобових відборів) протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;
4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.
Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Якщо об`єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.
Акти про порушення реєструються в журналі реєстрації актів про порушення Оператора ГРМ. Журнал повинен бути пронумерований, прошитий, скріплений печаткою (за наявності) Оператора ГРМ. Строк зберігання журналу становить три роки від дати останнього в ньому запису.
Акт про порушення, акт-розрахунок та рахунок на сплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, а також документи, які підтверджують факт їх отримання споживачем (несанкціонованим споживачем), та інші документи, пов`язані з актом про порушення, зберігаються Оператором ГРМ не менше трьох років від дати оформлення акта про порушення.
Якщо до виявлення порушення споживач розраховувався за лічильником, відновлення розрахунків за лічильником здійснюється після усунення порушення та фіксації показань лічильника в акті про усунення порушення та/або акті відновлення газопостачання, на підставі яких Оператор ГРМ поновлює розрахунки споживача за лічильником.
Відповідно до п. 2.1 Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженого Наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 № 619, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20.01.2006 за № 53/11927, газопостачальна організація - підприємство (організація), яке здійснює постачання газу споживачеві на підставі договору та відповідної ліцензії.
Лічильник газу - прилад обліку газу, що встановлюється на внутрішньому газопроводі в окремій квартирі або іншому ізольованому житловому приміщенні, чи на відводі до газового приладу споживача, або на ввідних газопроводах у багатоквартирний будинок (або на групу будинків).
Споживач - фізична особа, яка використовує природний газ у побуті відповідно до договору та застосовує лічильник газу для його обліку;
Експертиза лічильника газу - комплекс дій, які проводяться з метою установлення придатності лічильника газу до застосування у разі сумніву в цьому споживача або постачальника газу.
Лічильники газу під час експлуатації підлягають експертизі зокрема, у разі виявлення представником газопостачальної (газотранспортної) організації: зриву або пошкодження пломб газопостачальної (газотранспортної) організації на лічильнику газу або на патрубках лічильника (п. 3.1.3 Положення).
Відповідно до п. 3.2.2 Положення у разі виявлення представником газопостачальної (газотранспортної) організації ознак порушень, зазначених у підпункті 3.1.3 цього Положення, складається акт про виявлені порушення. Акт про виявлені порушення складається у двох примірниках за формою, наведеною у додатку 1. Один примірник акта про виявлені порушення залишається у споживача, а другий - залишається у представника газопостачальної (газотранспортної) організації.
Акт про виявлені порушення підписується представником газопостачальної (газотранспортної) організації та споживачем, що є підставою для проведення експертизи лічильника газу та відшкодування збитків.
Відшкодування збитків здійснюється згідно з Порядком відшкодування збитків, завданих газопостачальній або газотранспортній організації внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання.
У разі відмови споживача від підпису в акті про виявлені порушення представником газопостачальної (газотранспортної) організації робиться відповідний запис.
Акт про виявлені порушення реєструється в журналі реєстрації актів про виявлені порушення, демонтаж та експертизу лічильника газу, який веде газопостачальна (газотранспортна) організація. Журнал прошивається і скріплюється печаткою газопостачальної (газотранспортної) організації. Термін зберігання журналу - три роки від дати останнього запису.
Представник газопостачальної (газотранспортної) організації відповідає за ведення журналу.
Відповідно до п. 3.2.4. Положення демонтаж лічильника газу проводиться у присутності споживача представником газопостачальної (газотранспортної) організації, якому в установленому порядку надано право виконувати монтажні роботи.
Представник газопостачальної (газотранспортної) організації спільно із споживачем складають та підписують акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи (далі - акт про демонтаж лічильника газу). Акт про демонтаж лічильника газу складається у двох примірниках за формою, наведеною у додатку 2. Один примірник акта залишається у споживача, а другий - залишається у представника газопостачальної (газотранспортної) організації. У разі відмови споживача від підпису в акті про демонтаж лічильника газу представником газопостачальної (газотранспортної) організації робиться відповідний запис (п. 3.2.5 Положення).
Відповідно до п. 3.3 Положення експертизу лічильника газу проводить комісія, яка призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.
Споживач має право бути присутнім під час проведення експертизи лічильника газу.
При неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач має право дати письмову згоду на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи.
У разі відсутності споживача або вповноваженої ним особи при проведенні експертизи (у визначених в акті про демонтаж лічильника газу місці, даті та часі) така експертиза проводиться без присутності споживача або вповноваженої ним особи.
Експертиза лічильника здійснюється у такій послідовності:
Комісія проводить зовнішній огляд лічильника газу на предмет відповідності фактичного стану лічильника ознакам, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу. Результати огляду заносять до акту експертизи лічильника газу. Форму акта експертизи лічильника газу наведено в додатку 3 (далі - акт експертизи).
Акт експертизи складається у трьох примірниках - по одному примірнику для споживача, газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.
Після зовнішнього огляду комісією перевіряються: відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу; цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознак порушень, зазначених в акті про зняття лічильника газу; цілісність заводського та повірчого тавра на лічильнику газу; цілісність відлікового механізму та корпусу лічильника газу; цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка лічильника газу; наявність сторонніх предметів у середині лічильника газу; відповідність маркування лічильника газу нормативно-технічній документації.
Після виконання робіт, зазначених у п. п. 3.3.3.1 та 3.3.3.2 цього Положення, проводиться його позачергова повірка згідно з ДСТУ 2708-99 "Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення".
Результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем або його вповноваженою особою.
Якщо споживач (уповноважена особа) або член комісії мають окрему думку з приводу експертизи, вона має бути відображена в акті експертизи.
Залежно від результатів експертизи до акта експертизи додається довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99.
Акт експертизи реєструється: у журналі реєстрації заяв споживачів про проведення експертизи, демонтажу та експертизи лічильника газу, - якщо ініціатором експертизи є споживач; у журналі реєстрації актів про виявлені порушення, демонтаж та експертизу лічильника газу, - якщо ініціатором експертизи є газопостачальна (газотранспортна) організація.
У разі відмови від підпису будь-якого з членів комісії або споживача (вповноваженої особи) в акті експертизи про це робиться відповідний запис.
Після проведення експертизи на вхідний та вихідний патрубки лічильника газу ставляться заглушки, які пломбуються представником газопостачальної (газотранспортної) організації. Лічильник газу запаковується в поліетиленовий пакет, який пломбується пломбою газопостачальної (газотранспортної) організації і направляється: на встановлення у споживача - у разі визнання комісією лічильника газу придатним до застосування; на ремонт - у разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та рекомендації щодо проведення ремонту лічильника газу.
У разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та висновків щодо неможливості проведення ремонту, лічильник газу передається споживачеві.
У разі незгоди будь-якої сторони з висновками комісії спірні питання вирішуються у судовому порядку (п. 3.4 Положення).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ст. 79, 80 ЦПК України).
Згідно приписів ст. 12, ч. 1, 5-7 ст. 81, ч. 1-3 ст. 89 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Отже, сторона, яка посилається на ті чи інші обставини, знає і може навести докази, на основі яких суд може отримати достовірні відомості про них. У противному разі, за умови недоведеності тих чи інших обставин суд вправі винести рішення по справі на користь протилежної сторони. Таким чином, доказування є юридичним обов`язком сторін і інших осіб, які беруть участь у справі.
У справі встановлено, що 09.05.2023 під час огляду лічильника газу за адресою АДРЕСА_1 працівниками АТ «Чернігівгаз» виявлено несанкціоноване втручання в роботу лічильник газу марки «Октава» типу G-6 № 538043, 2003 року випуску, про що складено акт про порушення № CN 002068 від 09.05.2023, підписаний представниками АТ «Чернігівгаз» та Гусаком В.Г.
В акті зазначено, що комісія оператора ГРМ з розгляду цього акта буде проводити засідання 23.05.2023 о 10:00 за адресою м. Чернігів, проспект Миру, 53, 4 поверх, 2 кабінет. Таким чином відповідач був обізнаний про час та місце розгляду даного акту та мав можливість з`явитися на засідання комісії та висловити свою думку стосовно наявності чи відсутності несанкціонованого втручання.
18.05.2023 Комісією АТ «Чернігівгаз» проведено експертизу ЗВТ та/або пломб, якою підтверджено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ. Зазначено, що пломба на лічильному механізмі з правої сторони має механічне пошкодження (зрізана на дві частини). Дане механічне пошкодження пломби дає змогу до вільного доступу до складових лічильного механізму. Лічильний механізм виведено з посадочного місця тим самим облік природного газу лічильним механізмом не здійснюється. Лічильник до подальшої експлуатації непридатний. На даному акті в графі «Споживач» міститься підпис від імені ОСОБА_1
23.05.2023 відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення по АТ «Чернігівгаз», за результатом розгляду акту про порушення №CN002068 від 09.05.2023 по споживачу ОСОБА_1 прийнято рішення про задоволення акту про порушення №CN002068 від 09.05.2023 та нарахування необлікованого об`єму природного газу як споживачу, в якого було виявлено порушення згідно з Кодексу ГРС.
Таким чином, встановлено та підтверджено матеріалами справи, що з боку споживача ОСОБА_1 мало місце несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу через механічне пошкодження пломби, що відповідно до пп. 6 п. 1 гл. 7 розділу 6 Кодексу ГРС стало підставою для припинення газопостачання позивачу та нарахування необлікованого об`єму природного газу як споживачу, в якого було виявлено порушення (пункт 1 глава 3розділ ХІ Кодексу ГРС).
Відтак підстави для визнання неправомірними дій АТ «Чернігівгаз» по відключенню від газопостачання домоволодіння ОСОБА_1 та визнання неправомірним рішення засідання комісії АТ «Чернігівгаз» по визначенню обсягу і вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу відсутні, у зв`язку з чим суд першої інстанції правомірно відмовив в задоволенні позову.
Доводи апеляційної скарги, що зводяться до визнання акту експертизи №ЧН0001737 від 18.05.2023 неналежним та недопустимим доказом не заслуговують на увагу, з огляду на таке.
Так, відповідно до п. 3.3.1 Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 № 619 експертизу лічильника газу проводить комісія, яка призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.
Матеріали справи містять наказ АТ «Чернігівгаз» від 31.10.2022 щодо зміни складу комісії по проведенню експертизи лічильників газу в лабораторії м. Чернігів, яким визначено наступний склад комісії:
- голова комісії Лебедь О.П. начальник відділу лабораторних вимірів управління метрології;
- заступник голови комісії Сердюк В.М. провідний інженер з метрології лабораторії з повірки лічильників, обчислювачів, коректорів та перетворювачів ВЛВ УМ;
- Чернявський Є.Л. провідний інженер з метрології відділу обслуговування вузлів обліку газу сектору повірки побутових лічильників газу;
- Бабко Є.О. - інженер з метрології відділу обслуговування вузлів обліку газу сектору обслуговування пристроїв передачі даних;
- Сисенко С.М. інженер з метрології 2 кат. відділу інспектування управління метрології;
- представник відділу економічної безпеки;
- представник юридичної служби;
- державний повірник ДП «Чернігівстандартметрологія» (за згодою);
- представник територіального органу Регулятора НКРЕКП (за згодою).
Саме у такому складі комісії 18.05.2023 проведено експертизу лічильника газу відповідача за присутності представника уповноваженого органу у сфері метрології Ярмака Ю.М.
На акті від імені споживача Гусака В.Г. міститься підпис, доказів фальсифікації матеріали справи не містять.
Відсутність у матеріалах справи довідки про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтва про повірку робочого засобу вимірювальної техніки не свідчить про хибність результатів експертизи.
При цьому апеляційний суд звертає увагу на те, що не погоджуючись з актом експертизи №ЧН0001737 від 18.05.2023 позивачем будь-якого доказу на його спростування не надано, клопотання про проведення судової експертизи у справі останнім не заявлялось.
Посилання заявника на те, що на момент складення акту про порушення №CN002068 від 09.05.2023 газовий лічильник слугував понад двадцять років без ремонтів та технічного обслуговування не відповідає дійсності.
Як вбачається з копії акту про зняття лічильника газу від 03.10.2016, лічильник Октава №538043 знімався з метою держперевірки представником Носівської ДЕГГ. 07.10.2016 згідно з відомостями проведення повірки побутових лічильників газу та витягом з реєстру повірки лічильників проведено його повірку.
Ураховуючи вищевикладене, на основі повно та всебічно з`ясованих обставин, на які посилаються учасники справи, як на підставу своїх вимог та заперечень, підтверджених доказами, оцінивши їх належність, допустимість, а також достатність, взаємозв`язок у їх сукупності, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, апеляційна скарга ОСОБА_1 підлягає залишенню без задоволення, а рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 26.08.2024 без змін.
Керуючись ст. 367, 374, 375, 381-384, 389 ЦПК України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 26 серпня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України.
Головуюча О.Є. Мамонова
Судді: О.І. Онищенко
Н.В. Шитченко
Суд | Не вказано |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124078582 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Мамонова О. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні