РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2024 року справа № 580/10267/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Черкаської обласної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації про протиправною відмови та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
18.10.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до голови Черкаської обласної державної адміністрації (далі відповідач 1), в якому позивач просить:
визнати протиправною відмову Черкаської обласної державної адміністрації від 11.10.2024 у видачі ОСОБА_1 довідки про складові заробітної плати для державного службовця, який до 1 січня 2024 р. працював та звільнився з державних органів, що провели класифікацію посад державної служби, або який працював у державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, посаду якого не було класифіковано, або який працював у державних органах, що не провели класифікацію посад державної служби (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) за формою згідно з додатком 4, Постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622, станом на дату звернення, за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби), та довідки про інші складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, та яка на дату виходу на пенсію не займала посаду в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, яку було класифіковано, або працювала у державних органах, які не провели класифікацію посад державної служби, за формою згідно з додатком 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622, за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі, що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу від 16.12.1993 №3723-XII;
зобов`язати Черкаську обласну державну адміністрацію видати ОСОБА_1 довідку про складові заробітної плати для державного службовця, який до 1 січня 2024 р. працював та звільнився з державних органів, що провели класифікацію посад державної служби, або який працював у державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, посаду якого не було класифіковано, або який працював у державних органах, що не провели класифікацію посад державної служби (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) за формою згідно з додатком 4, Постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622, станом на дату звернення, за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби), та довідку про інші складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, та яка на дату виходу на пенсію не займала посаду в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, яку було класифіковано, або працювала у державних органах, які не провели класифікацію посад державної служби, за формою згідно з додатком 6, Постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622, за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі, що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу від 16.12.1993 №3723-ХІІ.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 08.04.2014 позивач звільнився з посади першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації і йому призначено пенсію за віком, відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
09.09.2024 позивач звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації із заявою про видачу довідки про складові заробітної плати для державного службовця, який до 1 січня 2024 р. працював та звільнився з державних органів відповідно до Порядку №622 станом на дату звернення, за посадою яка відповідає посаді з якої позивач звільнився, та довідки про інші складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців за призначенням пенсії за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі, що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу». Однак, відповідач листом відмовив у видачі вищевказаних довідок.
Позивач стверджує, що на момент звернення до Черкаської обласної державної адміністрації із заявою, мав не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державних службовців, не перебуває на державній службі та досяг пенсійного віку.
Відтак, відмова Черкаської обласної державної адміністрації від 11.10.2024 у видачі довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби за місяць що передує місяцю звернення у середніх розмірах по посаді, яка відповідає посаді з якої позивач звільнився, є протиправною.
Ухвалою суду від 23.10.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
08.11.2024 Черкаська обласна державна адміністрація подала суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд у задоволенні позову відмовити. Зазначено, що позивач призначений на посаду першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації 03.10.2013. Звільнений із зазначеної посади 08.04.2014.
Згідно штатного розпису Черкаської обласної державної адміністрації станом на 2024 рік посада першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації передбачена, але остання з 15.11.2017 не є посадою державної служби, відповідно до пункту 91 частини третьої статті 3 Закону України «Про державну службу», якою передбачено, що дія цього Закону не поширюється на голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників.
Оплата праці першого заступника голови обласної державної адміністрації наразі здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №304 «Про умови оплати праці окремих керівних працівників державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу».
При цьому, Порядком видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 10.05.2017 №750 (далі Порядок №750) передбачено, що у разі ліквідації державного органу без правонаступника або якщо останнє місце роботи особи на посаді державної служби було в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи у якому на час призначення пенсії перейменовані (відсутні) посади, у тому числі відсутні відповідні посади державної служби, довідки для призначення пенсії видають структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі утворення) рад - особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було у відповідних державних органах, юрисдикція яких поширювалася на територію однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення, та органах місцевого самоврядування.
У зв`язку із цим, Черкаська обласна державна адміністрація відмовила в наданні позивачу довідок.
Ухвалою від 04.12.2024 суд залучив до участі у справі другим відповідачем Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації (далі відповідач 2).
12.12.2024 Департамент соціального захисту населення Черкаської ОДА подав суду відзивна позовну заяву, в якому просив відмовити у її задоволенні. Зазначив, що посада першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації передбачена у штатному розписі Черкаської обласної державної адміністрації на 2024 рік, але з 15.11.2017 вона не є посадою державної служби, відповідно до п.91 ч.3 ст.3 Закону України «Про державну службу».
У зв`язку з цим, Департамент на звернення ОСОБА_1 супровідним листом від 19.08.2024 №03.09-1167/10-2 направив довідки про складові заробітної, зокрема Довідку від 15.08.2024 № 74-10 згідно з формою 4 до Порядку № 622 та Довідку від 15.08.2024 №75-10 згідно з формою 6 до Порядку № 622. Отже, права позивача не порушені.
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд встановив таке.
Позивач отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
09.09.2024 позивач звернувся листом до Черкаської обласної державної адміністрації з проханням видати йому довідку про складові заробітної плати для державного службовця, який до 01.01.2024 працював та звільнився з державних органів, що провели класифікацію посад державної служби, або який працював у державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, посаду якого не було класифіковано, або який працював у державних органах, що не провели класифікацію посад державної служби (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) за формою згідно з додатком 4 Порядку 622, станом на дату звернення, за посадою, яка відповідає посаді з якої позивач звільнився, та довідку про інші складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, та яка на дату виходу на пенсію не займала посаду в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, яку було класифіковано, або працювала у державних органах, які не провели класифікацію посад державної служби, за формою згідно з додатком 6 Порядку 622 за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідною (прирівняною посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі, що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».
Черкаська обласна державна адміністрація листом від 11.10.2024 №01/08-14/І-1054/01/08-14/28099 відмовила в наданні позивачу вказаних довідок.
У листі зазначено, що ОСОБА_1 призначений на посаду першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації 03.10.2013 відповідно до розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 03.10.2013 №191-к «Про призначення ОСОБА_1 ».
Звільнений із зазначеної посади 08.04.2014 відповідно до розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 08.04.2014 №48-к «Про звільнення ОСОБА_1 ».
Посада першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації передбачена у штатному розписі Черкаської обласної державної адміністрації на 2024 рік.
Відповідно до пункту 9-1 ч.3 ст.3 Закону України «Про державну службу» (зі змінами внесеними згідно із Законом № 2190-VIII від 09.11.2017) дія цього Закону не поширюється на голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників.
Оплата праці першого заступника голови обласної державної адміністрації наразі здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №304 «Про умови оплати праці окремих керівних працівників державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу».
Відповідно до пункту 3 Порядку №750 у разі ліквідації державного органу без правонаступника або якщо останнє місце роботи особи на посаді державної служби було в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи у якому на час призначення пенсії перейменовані (відсутні) посади, у тому числі відсутні відповідні посади державної служби, довідки для призначення пенсії видають: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі утворення) рад - особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було у відповідних державних органах, юрисдикція яких поширювалася на територію однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення, та органах місцевого самоврядування.
З огляду на викладене, Черкаська ОВА не має можливості надати довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся в суд з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним обставинам, суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У ч. 1 ст. 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення державної служби, зокрема порядок реалізації права на пенсійне забезпечення державних службовців, визначається Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII (далі Закон №889-VIII).
Відповідно до п.2 розд. ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII з 01 травня 2016 року втратив чинність Закон України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-ХІІ (далі Закон №3723-XII), крім ст.37, що застосовується до осіб, зазначених у п. 10 і 12 цього розділу.
Зокрема, п.10, 12 розд. ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №889-VIII передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону №3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону №3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону №3723-XII та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону №3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Тобто, за наявності в особи станом на 01 травня 2016 року певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01 травня 2016 року на державній службі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону №3723-XII, але за такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Частиною 1 ст. 37 Закону №3723-XII встановлено, що на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон №1058-IV), за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абз.1 ч. 1 ст. 28 згаданого Закону, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.
Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Подібні норми визначені Порядком призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622 (далі Порядок №662).
Так, згідно з п.4 Порядку №622 пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:
посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);
розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;
у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 р., середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 р. на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 р., а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 р. на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 р. як за повний місяць;
матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.
За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на дату виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах, визначених законодавством, таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі. Середньомісячна сума зазначених виплат за місяць визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за місяць на фактичну чисельність державних службовців за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
При цьому, п.6 Порядку №622 передбачено, що у разі ліквідації державного органу довідки видаються органом, який є правонаступником, а в разі його відсутності - у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із НАДС.
Відповідно до п.3 Порядку №750 у разі ліквідації державного органу без правонаступника або якщо останнє місце роботи особи на посаді державної служби було в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи у якому на час призначення пенсії перейменовані (відсутні) посади, у тому числі відсутні відповідні посади державної служби, довідки для призначення пенсії видають, зокрема: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі утворення) рад - особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було у відповідних державних органах, юрисдикція яких поширювалася на територію однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення, та органах місцевого самоврядування.
Як установлено судом, ОСОБА_1 призначений на посаду першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації 03.10.2013 відповідно до розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 03.10.2013 №191-к «Про призначення ОСОБА_1 ».
Позивач звільнений із зазначеної посади 08.04.2014 відповідно до розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 08.04.2014 №48-к «Про звільнення ОСОБА_1 ».
Відповідно до пункту 9-1 ч.3 ст.3 Закону України «Про державну службу» (у редакції згідно із Законом №2190-VIII від 09.11.2017) дія цього Закону не поширюється на голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що станом на час звернення позивача за довідками, посада першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації не є посадою державної служби.
Відтак, Черкаська ОДА відповідно до вимог п.3 Порядку №750 не наділена повноваженнями видачі позивачу довідок про призначення пенсії державного службовця.
Водночас, на підставі вказаної норми такі довідки уповноважений видавати відповідний структурний підрозділ з питань соціального захисту населення Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації.
Тому оформлена листом від 11.10.2024 №01/08-14/І-1054/01/08-14/28099 відмова Черкаської ОДА у видачі позивачу довідок вищевказаних довідок є правомірною.
Крім того, суд встановив, що на звернення ОСОБА_1 , Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації видав позивачу довідки:
від 15.08.2024 №74-10 (Додаток 4 до Порядку №622) про складові заробітної плати для державного службовця, який до 1 січня 2024 р. працював та звільнився з державних органів, що провели класифікацію посад державної служби, або який працював у державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, посаду якого не було класифіковано, або який працював у державних органах, що не провели класифікацію посад державної служби (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років);
від 15.08.2024 №75-10 (Додаток 6 до Порядку № 622) про інші складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, та яка на дату виходу на пенсію не займала посаду в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, яку було класифіковано, або працювала у державних органах, які не провели класифікацію посад державної служби.
Отже, позивачу вже видані довідки за формами згідно з Додатками 4 та 6 до Порядку №622, тобто ті, які позивач просить видати Черкаську ОДА.
Доказів оскарження складових вказаних довідок позивач не надав.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову та розподілу судових витрат згідно з ч.1 ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 6, 14, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити повністю у задоволенні позову ОСОБА_1 .
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Олексій РІДЗЕЛЬ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124082297 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Олексій РІДЗЕЛЬ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні