Постанова
від 16.12.2024 по справі 926/927/24
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" грудня 2024 р. Справа № 926/927/24

Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:

Головуючого (судді-доповідача)Якімець Г.Г.,

Суддів:Бойко С.М.,Бонк Т.Б.,

за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,

та представників:

від позивача (скаржника) Усманов М.А., Тарко Л.М. (керівник) (обидва в режимі відеоконференції у Господарському суді Чернівецької області)

від відповідача Бурлак Д.В., Гроссу Д.М. (обидва в режимі відеоконференції у Господарському суді Чернівецької області)

від третьої особи Тирончук В.В. (в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду)

розглянувши апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д від 01 жовтня 2024 року

на рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 вересня 2024 року (підписане 12.09.2024), суддя Тинок О.С.

у справі №926/927/24

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д, м. Чернівці

до відповідача Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, м. Чернівці

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Чернівецька обласна державна адміністрація (Чернівецька обласна військова адміністрація), м. Чернівці

про скасування права постійного користування на земельну ділянку

в с т а н о в и в :

01 квітня 2024 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовом до відповідача Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області про: - скасування права постійного користування Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області на земельну ділянку кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, із цільовим призначенням 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку житлового будинку, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , у зв`язку з набуттям громадянами права власності на квартири в будинку АДРЕСА_1 ; - визнання за Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д права постійного користування на земельну ділянку кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, із цільовим призначенням 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку житлового будинку, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .

Позов обґрунтовано тим, що право постійного користування на спірну земельну ділянку фактично перейшло до всіх співвласників багатоквартирного будинку, який розташований на такій ділянці, з моменту реєстрації права власності на нерухоме майно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; спірна земельна ділянка фактично перебуває у постійному користуванні позивача та утримується за рахунок співвласників багатоквартирного будинку, однак зареєстрована за іншою особою (відповідачем).

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 05 вересня 2024 року у справі №926/927/24 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Рішення суду мотивоване тим, що позивачем документально не підтверджено, належними, допустимими та беззаперечними доказами не доведено наявність підстави для скасування права постійного користування Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області на всю спірну земельну ділянку загальною площею 0,3196 га з кадастровим номером 7310136600:32:003:0022, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , а також на визнання за Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д права постійного користування на вказану спірну земельну ділянку загальною площею 0,3196 га. Суд у рішенні зазначив, що у зв`язку із набуттям права власності на квартири та нежитлові приміщення будинку за адресою АДРЕСА_1 , співвласники будинку набули право отримати у постійне користування частину спірної земельної ділянки, на якій зведено будинок задля його утримання та обслуговування. Поряд з тим, як встановлено судом, з моменту отримання позивачем на баланс житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 (09 жовтня 2012 року) і до звернення з цим позовом до суду (01 квітня 2024 року) ОСББ Руська, 219-Д не зверталось до уповноважених органів з питанням щодо відведення земельної ділянки для ОСББ Руська, 219-Д з метою обслуговування будинку.

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, позивач Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» звернулося до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 вересня 2024 року у справі №926/927/24 та прийняти нове, яким позов задоволити у повному обсязі. Зокрема зазначає, що чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачають перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах ст.120 Земельного кодексу України, ст.377 Цивільного кодексу України, інших положеннях законодавства. Наголошує, що Головне управління Національної поліції в Чернівецькій області не є власником багатоквартирного будинку та відповідно не здійснює управління будинком АДРЕСА_1 , управління вказаним будинком здійснює позивач ОСББ «Руська, 219-Д». Поряд з тим, зазначає, що Головне управління Національної поліції в Чернівецькій області не є правонаступником Управління МВС України в Чернівецькій області, а тому право постійного користування на земельну ділянку не перейшло автоматично за замовчуванням. Апелянт також вказує, що право постійного користування на земельну ділянку фактично перейшло до всіх співвласників даного багатоквартирного будинку з моменту реєстрації права власності на нерухоме майно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Зокрема, зазначає, що спірна земельна ділянка була передана ГУНП на підставі розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації від 23.04.2018 №362-р, яке позивачем не оспорюється. Посилаючись на ч.4 ст.42 Земельного кодексу України, зазначає, що розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації. Також наголошує, що оформлення співвласниками багатоквартирного будинку права на землю відбувається шляхом виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тобто має місце формування нової земельної ділянки під нерухомістю, однак, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу не надавався. Крім цього, зазначає, що позивач має право на отримання в постійне користування земельної ділянки, на якій розташовано багатоквартирний будинок, а також належну до нього прибудинкову територію, що визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації, а доказів на підтвердження дотримання позивачем процедури оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований багатоповерховий будинок, матеріали справи не містять.

У письмових поясненнях на апеляційну скаргу третя особа зазначає, що суд першої інстанції дійшов аргументованого висновку про те, що позивачем документально не підтверджено, належними, допустимими та беззаперечними доказами не доведено наявність підстави для скасування права постійного користування Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області на всю спірну земельну ділянку загальною площею 0,3196 га з кадастровим номером 7310136600:32:003:0022, яка розташована за адресою Руська 219 Д, а також для визнання за ОСББ «Руська, 219-Д» права постійного користування на вказану спірну земельну ділянку загальною площею 0,3196 га.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 22 жовтня 2024 року відкрито апеляційне провадження у справі.

Ухвалою суду від 04 листопада 2024 року розгляд справи призначено на 02 грудня 2024 року.

Ухвалою суду від 02 грудня 2024 року розгляд справи відкладено на 16 грудня 2024 року.

Судові засідання з розгляду справи в суді апеляційної інстанції, на підставі відповідних ухвал суду, проводилися в режимі відеоконференції як з Господарським судом Чернівецької області за клопотанням представників сторін, так і поза межами приміщення суду за клопотанням представника третьої особи.

Представники позивача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримали, просили такі задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 вересня 2024 року у справі №926/927/24 та прийняти нове, яким позов задоволити у повному обсязі, з підстав, наведених в апеляційній скарзі.

Представники відповідача в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечували, просили оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, з підстав, наведених у відзиві на апеляційну скаргу.

Представник третьої особи в судовому засіданні заперечив проти вимог апеляційної скарги, оскаржуване рішення просив залишити без змін, з підстав, наведених у письмових поясненнях.

Західний апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:

Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, пунктом 1 рішення Чернівецької міської ради №536 від 26 серпня 2004 року «Про погодження місця розташування об`єктів містобудування, надання дозволу забудовникам на підготовку матеріалів попереднього погодження, складання проектів відведення земельних ділянок, відміни та внесення змін і доповнень в раніше прийняті рішення» вирішено погодити місце розташування об`єктів містобудування та надати дозвіл суб`єктам підприємницької діяльності на підготовку матеріалів попереднього погодження, складання проектів відведення земельних ділянок згідно з додатком 1 (Управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області; адреса земельної ділянки АДРЕСА_1 ; орієнтовна площа земельної ділянки (га) 0,28; цільове призначення будівництво 45-квартирного житлового будинку; за рахунок земель запасу міста; на підставі заява від 07 квітня 2004 року №5-1342).

29 вересня 2005 року рішенням Чернівецької міської ради №840 «Про погодження місця розташування об`єктів містобудування, надання дозволу забудовникам на підготовку матеріалів попереднього погодження, складання проектів відведення земельних ділянок, внесення змін та відміну раніше прийнятих рішень» (п.5.7) вирішено внести зміни в пункт 8 додатку 1 до рішення 24 сесії V скликання Чернівецької міської ради №536 щодо надання дозволу на підготовку матеріалів попереднього погодження, складання проекту відведення земельної ділянки Управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області на будівництво 45-квартирного житлового будинку на вул. Руська, 219-Д, а саме: слова «…45-квартирного житлового будинку…» замінити словами «… зблокованого 81-квартирного житлового будинку…», далі за текстом (підстава: заява Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області від 10 серпня 2005 року №5-2899).

20 червня 2008 року Управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Чернівецькій області надано Дозвіл на виконання будівельних робіт №1-141/08Ч (перереєстрація дозволу №65 від 23 березня 2006 року), а саме на продовження будівництва зблокованого 81-квартирного житлового будинку на вул. Руська, 219-Д в м. Чернівці (блок №2).

Управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області, на підставі рішення Чернівецької міської ради від 27 листопада 2008 року №739 видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,3196 га, кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, яка розташована у АДРЕСА_1 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування 45-ти квартирного житлового будинку (1.9 Житлових, житлово-будівельних, гаражно і дачно-будівельних кооперативів).

Як вбачається із Декларації про готовність об`єкта до експлуатації будівництво зблокованого 81 квартирного житлового будинку (І черга 45-ти квартирний житловий будинок блок Б) на вул. Руській, 219-Д в м. Чернівцях код за ДК 018-2000-1122.2, ІІІ категорія складності зареєстрований 19 вересня 2011 року в Інспекції ДАБК у Чернівецькій області за № ЧВ 14311044002.

Генеральним підрядником у Декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 19 вересня 2011 року зазначено Закрите акціонерне товариство «Будівельна компанія «Столиця», а замовником Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області.

06 серпня 2012 року зареєстровано Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д», як юридичну особу за адресою місцезнаходження вул. Руська, 219-Д, м. Чернівці, яке створене з метою обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

09 жовтня 2012 року керівник та члени правління Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» разом з керівником Приватного акціонерного товариства «Будівельна компанія «Столиця» підписали Акт приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, яким Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» прийняло на баланс зазначений вище 45-ти квартирний житловий будинок згідно його технічних показників.

19 лютого 2018 року Головне управління Національної поліції в Чернівецької області направило Голові Чернівецької обласної державної адміністрації лист вих.№137/123/51/25-2018 з проханням надати згоду на передачу земельної ділянки площею 0,3196 га, кадастровий номер 1310136600:32:003:0022 за адресою: вулиця Руська, 219-Д, м. Чернівці від Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області задля будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків, у зв`язку із ліквідацією територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України та утворення Національної поліції України.

19 лютого 2018 року голова ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області направив Голові Чернівецької обласної державної адміністрації лист-погодження вих.№15/38, у якому не заперечував проти переоформлення земельної ділянки за адресою: вулиця Руська, 219-Д, м. Чернівці, площею 0,3196 га, кадастровий номер 1310136600:32:003:0022, у постійне користування Головного управління Національної поліції в Чернівецької області.

23 квітня 2018 року розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації «Про передачу земельної ділянки Головному управлінню Національної поліції в Чернівецької області» №362-р було передано, у зв`язку з реорганізацією УМВС України в Чернівецькій області, Головному управлінню Національної поліції в Чернівецькій області земельну ділянку площею 0,3196 га, кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, із цільовим призначенням 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: вулиця Руська, 219-Д, м. Чернівці.

08 грудня 2023 року та 22 грудня 2023 року Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради направив Голові правління об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» листи вих.№24/01-08/1-5/24 та вих.№Т-4881/0-24/01/28, в яких у відповідь на отримані заяви, департамент зазначив, що Головному управлінню Національної поліції в Чернівецької області надані містобудівні умови та обмеження на нове будівництво багатоквартирного житлового будинку на вул. Руській, 219-Д в м. Чернівці (реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4621-4743-9951, 1048-МУО).

28 грудня 2023 року та 18 березня 2024 року Головне управління Національної поліції в Чернівецької області направило Голові об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» листи-відповіді вих.№2120/123/05/25-2023 та вих.№9/Т/123/05/22-2024, в яких повідомляли заявника про відмову у наданні згоди на передачу права постійного користування земельною ділянкою до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д», оскільки така передача порушить права та законні інтереси установи та територіальної громади, а установа має усі правовстановлюючі документи на право постійного користування спірною земельною ділянкою.

17 січня 2024 року Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради направив адвокату Мураду У.А. лист-відповідь вих.№У-167/0-24/01 на адвокатський запит в якому, серед іншого, зазначив, що при видачі Головному управлінню Національної поліції в Чернівецької області містобудівних умов та обмежень департаментом було враховано розміщення існуючого житлового будинку на земельній ділянці з кадастровим номером 7310136600:32:003:0022.

23 лютого 2024 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» направило Голові Чернівецької обласної військової (державної) адміністрації лист-заяву, в якому просили передати земельну ділянку, загальною площею 0,3196 га, що знаходиться за адресою вул. Руська, 219-Д, м. Чернівцях, у постійне користування і обслуговування Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д».

25 березня 2024 року Чернівецька обласна військова (державна) адміністрація направила Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» лист-відповідь вих.№01.35/27-1826, в якому, серед іншого зазначено, що на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, право власності на які зареєстровано за Національною поліцією України, а тому задля врегулювання піднятого питання об`єднання вправі звернутись до Головного управління Національної поліції в Чернівецької області.

У квітні 2024 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» звернулося до суду з цим позовом до відповідача Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області про:

-скасування права постійного користування Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області на земельну ділянку кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, із цільовим призначенням 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку житлового будинку, яка розташована за адресою вул. Руська, 219-Д, в м. Чернівцях, у зв`язку з набуттям громадянами права власності на квартири в будинку АДРЕСА_1 ;

-визнання за Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д права постійного користування на земельну ділянку кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, із цільовим призначенням 02.03 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку житлового будинку, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .

Статтею 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (ч.1 ст.13 Конституції України).

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частиною 1 статті 84 Земельного кодексу України встановлено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Як встановлено судом, спірна земельна ділянка перебуває у державній власності. Із наявного в матеріалах справи Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за індексним номером №123239642 вбачається, що правоволодільцем спірної земельної ділянки є Чернівецька обласна державна адміністрація, а правокористувачем Головне управління Національної поліції в Чернівецькій області.

Також судом встановлено, що Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,3196 га, кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, яка розташована у АДРЕСА_1 з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування 45-ти квартирного житлового будинку (1.9 Житлових, житлово-будівельних, гаражно і дачно-будівельних кооперативів) виданий Управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області.

Як вбачається із матеріалів справи, позивач заперечує факт правонаступництва Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області до Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області.

Однак, постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року №730 «Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ», серед іншого, ліквідовано Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області та утворено Головне управління Національної поліції в Чернівецькій області.

При цьому, у постановах від 20 лютого 2019 року у справі №826/16659/15 та від 13 березня 2019 року у справі №524/4478/17 Верховний Суд констатував, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід обов`язку відновити порушені права до правонаступника відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

Верховний Суд неодноразово досліджував питання правонаступництва ліквідованих територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України і дійшов висновку, що враховуючи правовий статус, обсяг повноважень і принцип територіальності, правонаступником територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України є відповідний територіальний орган Національної поліції. Близька за змістом правова позиція щодо передачі функцій ліквідованих управлінь Міністерства внутрішніх справ України до відповідних управлінь Національної поліції неодноразово висловлювалася Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 травня 2018 року в справі № 811/3414/15, від 25 червня 2020 року в справі №420/6852/18, від 06 серпня 2020 року в справі №821/3865/15-а, від 22 жовтня 2020 року в справі №520/5147/19, від 05 листопада 2020 року в справі №752/2391/17 (2а-14/09), від 04 серпня 2022 року в справі №824/3161/14-а, від 17 травня 2023 року в справі №240/11052/20.

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації «Про передачу земельної ділянки Головному управлінню Національної поліції в Чернівецької області» №362-р від 23 квітня 2018 року було передано, у зв`язку з реорганізацією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області, Головному управлінню Національної поліції в Чернівецькій області земельну ділянку площею 0,3196 га, кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, із цільовим призначенням 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: вулиця Руська, 219-Д, м. Чернівці.

Доказів скасування вказаного вище розпорядження №362-р від 23 квітня 2018 року сторонами по справі до матеріалів справи не долучено.

Таким чином, судом встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою площею 0,3196 га, кадастровий номер 7310136600:32:003:0022, із цільовим призначенням для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка розташована за адресою: вулиця Руська, 219-Д, м. Чернівці належить Головному управлінню Національної поліції в Чернівецької області.

Відповідно до ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Статтею 141 ЗК України передбачено підстави припинення права користування земельною ділянкою, а саме: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини. Зазначений перелік є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає.

Поряд з тим, стаття 143 ЗК України передбачає підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку. Примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; б) неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені приписами органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель; в) конфіскації земельної ділянки; г) примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; ґ) примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; ґ-1) примусового звернення стягнень на право емфітевзису, суперфіцію за зобов`язаннями особи, яка використовує земельну ділянку на такому праві.

У матеріалах справи відсутні будь які належні, допустимі та достовірні докази, які б свідчили про використання Головним управлінням Національної поліції в Чернівецької області спірної земельної ділянки не за цільовим призначенням чи можливість застосувати будь яке інше положення статті 143 Земельного кодексу України, яким передбачено примусове припинення прав на земельну ділянку.

За висновками Конституційного Суду України, викладеними в рішенні від 22 вересня 2005 року у справі №5-рп/2005, громадяни та юридичні особи не можуть втрачати раніше наданого їм в установлених законодавством випадках права користування земельною ділянкою за відсутності підстав, встановлених законом.

Так, наведені норми Земельного кодексу України свідчать про те, що особа може бути позбавлена набутого у встановленому порядку права постійного користування земельною ділянкою лише у способи, визначені статтями 141-143 Земельного кодексу України, зокрема, внаслідок добровільної відмови від земельної ділянки чи за наявності інших, визначених статті 141 Земельного кодексу України, підстав, або внаслідок примусового припинення прав на земельну ділянку, яке здійснюється виключно в судовому порядку. Наведений правовий висновок викладений Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 05 листопада 2019 року у справі №906/392/18 та від 23 червня 2020 року у справі №922/989/18.

У матеріалах справи відсутні будь які належні, допустимі та достовірні докази добровільної відмови відповідача від права постійного користування спірною земельною ділянкою, використання спірної земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам, використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням або систематичної несплати земельного податку або орендної плати.

Разом з тим, у матеріалах справи міститься інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та його архівної складової частини щодо об`єкта нерухомого майна №361658563 від 12 січня 2024 року, де згідно відомостей про право власності, власниками квартир №1-50 є фізичні особи, орган місцевого самоврядування: Чернівецька міська рада та держава, орган державної влади: Міністерство внутрішніх справ України. При цьому, власником нежитлових приміщень збудованого багатоквартирного будинку вказується держава в особі Національної поліції України.

Вказаними вище особами зареєстровано право приватної власності на квартири та нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку за адресою АДРЕСА_1 , який розташований на спірній земельній ділянці з кадастровим номером 7310136600:32:003:0022, яка перебуває на праві постійного користування у Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області.

Відповідно до ч.1 ст.316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно з ст.382 ЦК України квартирою є ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання. Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

В силу ч.1 ст.385 ЦК України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).

Відповідно до ст.1 ЗУ «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» спільне майно багатоквартирного будинку приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія; прибудинкова територія територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Згідно з ст.4 ЗУ «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.

Управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку) (ч.1 ст.9 ЗУ «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»).

У відповідності до ч.4 ст.4 ЗУ "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Як правильно зазначив суд першої інстанції, багатоквартирні будинки є нерозривно пов`язаними із земельними ділянками, на яких вони розміщені; особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття, у зв`язку з чим, ОСББ Руська, 219-Д стало фактичним користувачем частини спірної земельної ділянки, на якій розташований об`єкт (багатоквартирний будинок), а тому, саме з цього моменту у позивача виникло право на оформлення правовідносин щодо користування земельною ділянкою (оформити речові права на земельну ділянку), на якій знаходиться майно.

Відтак, з моменту набуття мешканцями будинку по АДРЕСА_1 права власності на квартири, після введення в експлуатацію 45-ти квартирного житлового будинку та створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д, у співвласників багатоквартирного будинку виникло право оформити речове право на земельну ділянку під житловим будинком у вигляді постійного землекористування на підставі статті 92 Земельного кодексу України.

Відповідно до пункту «д» частини 2 статі 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Поряд з тим, у матеріалах справи відсутні будь які належні, допустимі та достовірні докази прийняття співвласниками багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_1 рішення про делегування своїх прав позивачу щодо прийняття земельної ділянки під будинком так як і рішення про те, чи надавали згоду співвласники будинку на визнання права постійного користування спірною земельною ділянкою лише за позивачем.

Одночасно у відповідності до ч.ч.2, 4 ст.42 ЗК України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

Однак, наразі питання щодо безоплатної передачі земельних ділянок у власність чи постійне користування залишається не врегульованим і Постанова з цього питання Кабінетом Міністрів України все ще не прийнята. Без її прийняття співвласники багатоквартирних будинків позбавлені можливості реалізувати право, визначене у частині 2 статті 42 Земельного Кодексу України.

Втім, зі змісту вищенаведених норм законодавства вбачається, що земельна ділянка, на якій розташований багатоквартирний будинок в силу закону безоплатно передається у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку, а відтак відсутність порядку (механізму) передачі земельної ділянки у постійне користування не може свідчити про відсутність права постійного користування у позивача на земельну ділянку.

Так як Кабінетом Міністрів України не визначено порядку передачі земельної ділянки співвласника багатоквартирного будинку, то така процедура здійснюється за загальними правилами земельного законодавства.

Статтею 123 ЗК України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.2 ст.123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення.

Одночасно частиною 4 ст.42 ЗК України визначено, що розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

Відтак, оформлення співвласниками багатоквартирного будинку права на землю відбувається шляхом виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тобто має місце формування нової земельної ділянки під нерухомістю, що не суперечить наведеним вище положенням земельного законодавства щодо формування земельних ділянок. Використання такого порядку оформлення прав на земельну ділянку за власником нерухомості не порушує і прав постійного землекористувача, оскільки не позбавляє його можливості самостійно оформити право на належну йому частину земельної ділянки, яка залишається після вилучення її частин, необхідних для обслуговування об`єктів нерухомості.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу не надавався.

Також, у матеріалах справи відсутні будь які належні, допустимі та достовірні докази того, що з моменту отримання позивачем на баланс житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 (09 жовтня 2012 року) і до звернення з цим позовом до суду (01 квітня 2024 року) Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д зверталось до уповноважених органів або до правоволодільця спірної земельної ділянки - Чернівецької обласної державної адміністрації (Чернівецька обласна військова адміністрація) або до будь якого іншого органу з питанням щодо відведення земельної ділянки для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д з метою обслуговування будинку.

Колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що позивач має право на отримання в постійне користування земельної ділянки, на якій розташовано багатоквартирний будинок, а також належну до нього прибудинкову територію, що визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації, поряд з тим, оформлення права постійного користування має відбуватися в порядку, визначеному законодавством.

Доказів на підтвердження дотримання позивачем процедури оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований багатоповерховий будинок, матеріали справи не містять.

Судом встановлено, що 19 вересня 2011 року було введено в експлуатацію І-чергу житлового будинку, а саме 45-ти квартирний житловий будинок блок Б, який знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .

Одночасно, у Декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ЧВ14311044002 від 19 вересня 2011 року вказується, що за загальним проектом об`єкт передбачає будівництво 81 квартири загальною площею 5427,90 кв.м., при цьому пусковий комплекс (1-ша черга) становить за проектом 45 квартир загальною площею 2949,57 кв.м.

Окрім того, судом встановлено, що за наявними у матеріалах справи доказами здано в експлуатацію та передано за актом приймання-передачі житловий комплекс із 45 квартирами земельна площа яких становить 2963,30 кв.м. Водночас, згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та його архівної складової частини щодо об`єкта нерухомого майна №361658563 від 12 січня 2024 року, фізичні особи набули права власності на нерухоме майно, а саме: на квартиру АДРЕСА_2 загальною площею 49,7 кв.м., на квартиру АДРЕСА_3 загальною площею 50,6 кв.м. та на квартиру АДРЕСА_4 .

При цьому, позивач до матеріалів справи не долучив будь які належні, достовірні та достатні докази, які б свідчили про внесення змін до Декларації про готовність об`єкта до експлуатації, який б передбачав житловий будинок із 50 квартирами.

Зазначені вище невідповідності, відсутність технічного паспорту будинку, землевпорядної документації чи будь яких інших належних, допустимих та достовірних доказів, які б підтверджували реальну площу будинку за адресою АДРЕСА_1 з необхідною для її обслуговування земельною ділянкою, свідчить про те, що позивач до матеріалів справи не долучив будь які належні, допустимі та достовірні докази, якими б було обґрунтовано та доведено, що саме такий розмір і конфігурація земельної ділянки, який визначений у позовних вимогах (загальна площа спірної земельної ділянки 0,3196 га) є необхідною для обслуговування будинку.

Площа спірної земельної ділянки очевидно більша за необхідну для обслуговування зведеного багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_1 , однак позивач під час розгляду судом справи не зміг довести необхідність визнання за ним всієї площі земельної ділянки у розмірі 0,3196 га.

Також, як вбачається із матеріалів справи, а саме з додатку 1 до рішення 24 сесії Чернівецької міської ради від 26 серпня 2004 року №536, спірну земельну ділянку виділили із земель запасу міста для будівництва 45-квартирного житлового будинку, проте, у подальшому, 29 вересня 2005 року Чернівецькою міською радою прийнято рішення №840, яким внесено зміни в раніше прийняте рішення згідно з поданою заявою та вирішено замінити слова « 45-квартирного житлового будинку» на «зблокованого 81-го квартирного житлового будинку».

Дозвіл на виконання будівельних робіт №І-141/08 Ч від 20 червня 2008 року та Декларація про готовність об`єкта до експлуатації №ЧВ14311044002 від 19 вересня 2011 року передбачають будівництво зблокованого 81-го квартирного житлового будинку із їх почерговим будівництвом І та ІІ блоку.

При цьому, надані Головному управлінню Національної поліції в Чернівецькій області містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку по вул. Руській, 219-Д, м. Чернівці, які видані Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради 02 лютого 2022 року, реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4621-4743-9951-9801, № 1048-МУО на момент розгляду справи не скасовані та є чинними.

Разом з тим, як правильно встановлено судом першої інстанції питання щодо законності запланованого відповідачем будівництва не є предметом цього спору.

Враховуючи все наведене вище, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про відсутність правових підстав для скасування права постійного користування Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області на всю спірну земельну ділянку загальною площею 0,3196 га з кадастровим номером 7310136600:32:003:0022, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , та для визнання за Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Руська, 219-Д права постійного користування на вказану спірну земельну ділянку загальною площею 0,3196 га.

Слід зазначити, що заява відповідача про застосування позовної давності судом не розглядається, оскільки суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову по суті спору.

Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).

Враховуючи все наведене вище, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову.

Доводи скаржника про скасування рішення місцевого господарського суду є безпідставними.

Рішення суду першої інстанції прийняте у відповідності з вимогами діючого законодавства, а тому підстав для його скасування апеляційний господарський суд не вбачає.

Відповідно до ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку про залишення рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційної скарги без задоволення.

Судовий збір за подання апеляційної скарги, у відповідності до ст.129 ГПК України, покладається на скаржника.

Керуючись ст.ст.236, 270, 275, 276, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд,

постановив:

Рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 вересня 2024 року у справі №926/927/24 залишити без змін, а апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Руська, 219-Д» без задоволення.

Матеріали справи №926/927/24 повернути до Господарського суду Чернівецької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку у відповідності до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.

Повну постанову складено 17 грудня 2024 року

Головуючий (суддя-доповідач)Якімець Г.Г.

Суддя Бойко С.М.

СуддяБонк Т.Б.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124100264
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/927/24

Постанова від 16.12.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Рішення від 05.09.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

Ухвала від 31.05.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні