Постанова
від 27.12.2024 по справі 420/21442/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/21442/24

Перша інстанція: суддя Стефанов С.О.,

повний текст судового рішення

складено 30.09.2024, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

- Кравченка К.В

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою депутата Сергіївської селищної ради Колоди Володимира Георгійовича на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року по справі за позовом депутата Сергіївської селищної ради Колоди Володимира Георгійовича до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , про встановлення відсутності компетенції, визнання протиправним та скасування рішення селищної ради, -

ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА

НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

До Одеського окружного адміністративного суду 08 липня 2024 року надійшов адміністративний позов депутата Сергіївської селищної ради Колоди Володимира Георгійовича до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , в якому позивач просить суд:

- встановити відсутність компетенції Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на підставі пропозиції щодо кандидатури секретаря ради, внесеної 05.06.2024 року на розгляд 12 депутатами Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області;

- визнати протиправним та скасувати рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 05.06.2024 року №1128 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 05.06.2024 року на засіданні 51 позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання затверджено порядок денний депутатами, який складався з 10 питань, де питанням №1 було «Про виготовлення печатки», а №2 було «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради VIII скликання ОСОБА_1 ». Рішенням Сергіївської селищної ради від 06.10.2023 року №1113 достроково припинено повноваження секретаря Сергіївської селищної ради ОСОБА_2 на підставі ч.5 ст.50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та звільнено із займаної посади.

Позивач зазначає, що чинним законодавством повноваження щодо надання пропозиції кандидатури на посаду секретаря ради в першу чергу надано саме селищному голові, і тільки в разі настання обставин, передбачених частиною першою статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», таке право надано також не менш як половині депутатів від загального складу відповідної ради. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пропозиція щодо кандидатури секретаря ради може вноситися на розгляд ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради у разі, якщо рада не підтримала кандидатуру на посаду секретаря ради, запропоновану відповідним сільським, селищним, міським головою. У зв`язку з цим, депутат Сергіївської селищної ради Лутенко Сергій Семенович надав письмову пропозицію щодо кандидатури секретаря Сергіївської селищної ради за підписом 12 депутатів на підтримку депутата Шевченка Олега Петровича, депутата від округу №2.

Рішенням Сергіївської селищної ради від 06.10.2023 року №1114 обрано на посаду секретаря Сергіївської селищної ради на строк повноважень ради ОСОБА_3 , депутата Сергіївської селищної ради, обраного по одномандатному виборчому округу № 2, яке ветовано та не підписано Сергіївським селищним головою, та вето не подолане на наступній позачерговій сесії згідно вимог чинного законодавства.

В зв`язку з чим наступна пропозиція щодо кандидатури на посаду секретаря мала б бути подана селищним головою.

Позов обґрунтований позивачем тим, що 09.11.2023 року після оголошення Сергіївським селищним головою перерви у пленарному засіданні у депутатів були відсутні правові підстави для обрання секретаря Сергіївської селищної ради за пропозицією не менш як половини депутатів від загального складу відповідної ради, адже цій пропозиції мала передувати пропозиція Сергіївського селищного голови. Відсутність такої пропозиції селищного голови надавала б право не менш як половині депутатів внести свою кандидатуру на посаду секретаря лише на наступній черговій сесії, тобто на п`ятдесятій черговій сесії, а не сорок дев`ятій. В свою чергу, рішення Сергіївської селищної ради №1126 від 09.11.2023 року не містить посилання на відповідний пункт частини першої статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на підставі якого секретаря Сергіївської селищної ради обрано не за кандидатурою Сергіївського селищного голови, а за пропозицією не менш як половини депутатів від загального складу відповідної ради. Обрання секретаря ради на підставі пропозиції не менш як половини депутатів від загального складу відповідної ради має бути обумовлено наявністю випадку, встановленого пунктом 2 або 4 частини першої статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Позивач вважає, що вищенаведене свідчить, про відсутність у Сергїївської селищної ради компетенції для обрання 05.06.2024р. секретаря Сергїївської селищної ради за пропозицією не менш як половини депутатів від загального складу відповідної ради, а тому свідчить про протиправність рішення Сергїївської селищної ради №1128 від 05.06.2024 року. Окремо позивач звертає увагу, що з протоколу позачергової 51 сесії Сергїївської селищної ради VIII скликання від 05.06.2024 року вбачається, що не надходила пропозиція депутатів про обрання головуючого на пленарне засідання 51 позачергової сесії Сергїївської селищної ради Лутенко Сергія Семеновича, хоча згідно протоколу ОСОБА_4 заявив про конфлікт інтересів та не приймав участі в голосуванні. Однак, з цього ж протоколу вбачається, що по питанню №2 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання» слухали головуючого ОСОБА_4 , який повідомив, що надійшла пропозиція від депутатів щодо кандидатури секретаря Сергіївської селищної ради від 05.06.2024 року, однак в протоколі вказано про таке: «надійшла пропозиція від депутатів щодо кандидатури секретаря Сергїївської селищної ради, запропоновано кандидатуру депутата ОСОБА_1 на посаду секретаря Сергїївської селищної ради на постійній основі на визначений строк повноважень ради. Підписано 12 депутатами.», але письмового підтвердження не знайдено, у відповідності до ч.1 ст.50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якою запропоновано кандидатуру депутата ОСОБА_1 . В результаті голосування за кандидатуру ОСОБА_1 про обрання останнього секретарем ради проголосувало 12 з 13 наявних у сесійній залі депутатів. При цьому, за кандидатуру ОСОБА_1 голосував сам ОСОБА_5 , не заявивши при цьому про конфлікт інтересів, його батько - депутат ОСОБА_3 , заявив про конфлікт інтересів, та не брав участі у голосуванні, що підтверджується також реєстром осіб, які отримали бюлетень для участі у таємному голосуванні з виборів секретаря Сергїївської селищної ради. За таких умов, позивач вважає, що у 1 з 13 депутатів був наявний конфлікт інтересів під час голосування за обрання секретаря ради та вони не мали права брати участь у голосуванні, а враховуючи те, що ОСОБА_3 не брав участі у голосуванні то проголосували 12 з 13 депутатів. Крім того ОСОБА_1 не заявив про конфлікт інтересів та прийняв участь у голосуванні, чим порушив вимоги чинного законодавства, а саме ст.35-1 Закону України «Про запобігання корупції», ст.59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та його голос не може бути врахований. Таким чином, слід дійти висновку, що за обрання ОСОБА_1 секретарем ради фактично проголосувало «за» 11 депутатів, що свідчить про те, що без голосів депутатів Шевченка Артема Олеговича та ОСОБА_3 відповідне рішення не було б прийнято, так як для набрання більшості голосів не вистачило б 1 голосу. В даному випадку, за виключенням ОСОБА_1 та його батька ОСОБА_3 , в яких наявний конфлікт інтересів, рішення №1128 від 05.06.2024 року не було б прийнято більшістю депутатів від загального складу ради, адже за нього проголосувало «за» фактично 11 депутатів.

В поясненнях третя особа зазначає, що проведення позачергової 51 сесії Сергіївської селищної ради VIII скликання 05.06.2024 року, обраним із числа депутатів головуючим, проведено у межах та спосіб визначений законом, так як під час проведення сесії розглядалися питання, які віднесено до виключної компетенції ради, а тому всі прийняті за результатами голосування рішення є законними, обґрунтованими. В спірних правовідносинах саме позивач діяв не в межах та спосіб передбачений законом, не в межах визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламентом Сергіївської селищної ради, затвердженим рішенням №3 від 13.11.2020 року, повноважень, та підтверджується порушенням алгоритму дій, процедури при оскарженні рішень ради. Третя особа вказує, що лише при наявності судового рішення, яке набрало законної сили, можливо вказувати на наявність чи відсутність в діях певної особи конфлікту інтересів.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 18 липня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати судом в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на підставі ст.262 КАС України у межах строків, визначених ст.258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.

Відповідач відзив, будь-яких пояснень щодо позову до суду не подав.

05 вересня 2024 року від третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 до суду надійшли письмові пояснення (вхід. № 39655/24).

Станом на 30 вересня 2024 року, будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.

Справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року в задоволенні адміністративного позову депутата Сергіївської селищної ради Колоди Володимира Георгійовича до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 про встановлення відсутності компетенції Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на підставі пропозиції щодо кандидатури секретаря ради, внесеної 05.06.2024 року на розгляд 12 депутатами Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області; визнання протиправним та скасування рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 05.06.2024 року №1128 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради» - відмовлено.

На вказане рішення суду депутат Сергіївської селищної ради Колода Володимир Георгійович подав апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Апелянт вважає зазначене рішення незаконним, необґрунтованим, таким, що винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права та без повного з`ясування усіх обставин, які мають значення для справи, а тому, на думку апелянта, є всі підстави для скасування рішення.

20.11.2024 року (вхід.№51214/24) на адресу суду апеляційної інстанції від представника третьої особи адвоката Крайнюкова Максима Миколайовича надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому заявник просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року залишити без змін.

Відповідно до вимог ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА

Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 06.10.2023 року на пленарному засіданні 49 чергової сесії VIII скликання Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області затверджено порядок денний, який складався з 36 питань, серед яких питанням №1 було про дострокове припинення повноважень секретаря Сергіївської селищної ряди VIII скликання ОСОБА_2 , а питанням №2 - про обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання.

06.10.2023 року Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області прийняла рішення №1113 «Про дострокове припинення повноважень секретаря Сергіївської селищної ради VIII скликання ОСОБА_2 » на підставі ч.5 ст.50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та звільнила її із займаної посади.

Сергіївський селищний голова ОСОБА_6 в передбаченому Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» порядку на сесії ради повідомив, що його кандидатурою є депутат від округу №1 Колода Володимир Георгійович.

За результатами таємного голосування кандидат ОСОБА_7 не набрав достатньої кількості голосів для обрання його секретарем селищної ради, в зв`язку з чим депутат Сергіївської селищної ради Лутенко Сергій Семенович надав письмову пропозицію щодо кандидатури секретаря Сергіївської селищної ради за підписом 12 депутатів на підтримку депутата від округу №2 Шевченка Олега Петровича.

06.10.2023 року Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області прийняла рішення №1114 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради», яким вирішено обрати на посаду секретаря Сергіївської селищної ради на строк повноважень ради ОСОБА_3 , депутата Сергіївської селищної ради, обраного по одномандатному виборчому округу №2.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича «Про зупинення рішення селищної ради» від 10.10.2023 року №84-од зупинено рішення Сергіївської селищної ради №1114 від 06.10.2023 року «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради», скликано п`ятдесяту позачергову сесію селищної ради VIII скликання 24.10.2023 року о 12:00 год., на розгляд якої винеси питання «Про внесення змін до рішення Сергіївської селищної ради «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради» для повторного розгляду рішення селищної ради №1114 від 06.10.2023 року.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича «Про скликання пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області» від 12.10.2023 року №86-од продовжено після перерви роботу пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області 17.10.2023 року о 12:00 год.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича від 18.10.2023 року №87-од перенесено дату проведення третього пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання на 20.10.2023 року о 12:00 год.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича від 19.10.2023 року №88-од скликано п`ятдесяту позачергову сесію Сергіївської селищної ради восьмого скликання 24.10.2023 року о 12:00 год. та винесено на повторний розгляд рішення №1114 від 06.10.2023 року «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради», дію якого було призупинено розпорядженням №84-од від 10.10.2023 року.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича від 19.10.2023 року №91-од перенесено дату проведення третього пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання на 23.10.2023 року о 12:00 год.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича «Про визнання п`ятдесятої позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання такою, що не відбулася» від 24.10.2023 року №93/1-од у зв`язку з відсутністю кворуму для відкриття п`ятдесятої позачергової сесії Сергіївської селищної ради 24.10.2023 року її визнано такою, що не відбулась.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича від 02.11.2023 року №96-од поновлено після перерви роботу сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання, продовження пленарного засідання 07.11.2023 року о 12:00 год. в сесійній залі Сергіївської селищної ради.

Розпорядженням Сергіївського селищного голови Чередниченка Анатолія Григоровича від 07.11.2023 року №97-од перенесено дату проведення пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання на 09.11.2023 року о 12:00 год.

09.11.2023 року Сергіївський селищний голова ОСОБА_6 прийняв розпорядження про перенесення дати проведення пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання на 14.11.2023 року о 12:00 год.

Разом з цим, відповідно до протоколу пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання від 09.11.2023 року вбачається, що по п.2 порядку денного щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради голова відмовився розглядати і ставити на голосування питання та покинув залу засідання.

В свою чергу, в сесійній залі залишилося 13 депутатів, які вирішили продовжити пленарне засідання, про що проголосували одноголосно та на пропозицію депутатів головуючим на пленарне засідання 49 чергової сесії Сергіївської селищної ради 09.11.2023 року обрано ОСОБА_4 .

09.11.2023 року головуючий на пленарному засіданні Сергіївської селищної ради під час вирішення питання щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання повідомив, що надійшла письмова пропозиція, підписана 12 депутатами, щодо кандидатури депутата ОСОБА_3 на посаду секретаря Сергіївської селищної ради.

Після цього, на пленарному засіданні від головуючого надійшла пропозиція обрати лічильну комісію та визначитися з її персональним складом для підготовки та проведення таємного голосування по виборам секретаря селищної ради, за результатами якої головою лічильної комісії обрано ОСОБА_8 , секретарем - ОСОБА_9 , членом комісії - ОСОБА_10 .

У зв`язку з відмовою Сергіївського селищного голови ОСОБА_6 поставити печатку на документах та бюлетенях для голосування, на пленарному засіданні депутати проголосували за затвердження бюлетеня для таємного голосування без печатки, але з підписами всіх членів лічильної комісії.

Лічильна комісія провела опломбування урни для таємного голосування, про що склала та підписала відповідні акти.

Після проведення процедури таємного голосування по виборам секретаря Сергіївської селищної ради голова лічильної комісії зазначив, що на підставі протоколу №3 всього підготовлено бюлетенів 23 шт., видано бюлетенів 13 шт., невикористаних бюлетенів 10 шт., у скриньці для голосування виявлено бюлетенів 13 шт. і контрольний лист.

За результатами таємного голосування більшістю голосів секретарем Сергіївської селищної ради VIII скликання обрано ОСОБА_3 .

Головуючий на пленарному засіданні Сергіївської селищної ради Лутенко С.С. запропонував затвердити рішення «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради», про що депутати проголосували.

Рішенням Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 09.11.2023 року №1126 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради» затверджено прокол №3 засідання лічильної комісії про результати таємного голосування щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради, обрано секретарем Сергіївської селищної ради VIII скликання депутата селищної ради ОСОБА_3 на строк повноважень селищної ради.

Розпорядженням №26-в від 27.05.2024 року селищний голова знаходився у відпустці на час проведення сесії від 05.05.2024 року, яке було скликане однієї третинами депутатів.

05.06.2024 року на засіданні 51 позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання затверджено порядок денний депутатами, який складався з 10 питань, де питанням №1 було «Про виготовлення печатки», а №2 було «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради VIII скликання ОСОБА_1 ».

Відповідно до протоколу засідання 51 позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області восьмого скликання від 05.06.2024 року вбачається, що на сесії були присутні 13 депутатів та на пропозицію депутатів головуючим на засідання 51 позачергової сесії Сергіївської селищної ради 05.06.2024 року обрано Лутенка С.С.

05.06.2024 року головуючий на засіданні Сергіївської селищної ради під час вирішення питання щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання повідомив, що від селищного голови кандидатура на посаду секретаря не надходила, надійшла письмова пропозиція, підписана 12 депутатами, щодо кандидатури депутата ОСОБА_1 на посаду секретаря Сергіївської селищної ради.

Після цього, на засіданні від головуючого надійшла пропозиція обрати лічильну комісію та визначитися з її персональним складом для підготовки та проведення таємного голосування по виборам секретаря селищної ради, за результатами якої головою лічильної комісії обрано ОСОБА_8 , секретарем - ОСОБА_9 , членом комісії - ОСОБА_10 .

Лічильна комісія провела опломбування урни для таємного голосування, про що склала та підписала відповідні акти.

Після проведення процедури таємного голосування по виборам секретаря Сергіївської селищної ради голова лічильної комісії зазначив, що на підставі протоколу №3 всього підготовлено бюлетенів 23 шт., видано бюлетенів 12 шт., невикористаних бюлетенів 11 шт., у скриньці для голосування виявлено бюлетенів 12 шт. і контрольний лист.

За результатами таємного голосування більшістю голосів секретарем Сергіївської селищної ради VIII скликання обрано ОСОБА_1 .

Головуючий на пленарному засіданні Сергіївської селищної ради Лутенко С.С. запропонував затвердити рішення «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради», про що депутати проголосували.

Рішенням Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 05.06.2024 року №1128 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради» затверджено прокол №3 засідання лічильної комісії про результати таємного голосування щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради, обрано секретарем Сергіївської селищної ради VIII скликання депутата селищної ради ОСОБА_1 на строк повноважень селищної ради.

Позивач, не погоджуючись із діями та прийнятим рішенням відповідача щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області 05.06.2024 року, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи правову оцінку законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до положень ст.ст.1, 3 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Згідно з вимогами п.4 ч.1 ст.26, ч.1 ст.50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.

Секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Пропозиція щодо кандидатури секретаря ради може вноситися на розгляд ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради у разі, якщо: 1) на день проведення першої сесії сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових виборах, не завершені вибори відповідно сільського, селищного, міського голови; 2) рада не підтримала кандидатуру на посаду секретаря ради, запропоновану відповідним сільським, селищним, міським головою; 3) протягом тридцяти днів з дня відкриття першої сесії сільської, селищної, міської ради відповідний сільський, селищний, міський голова не вніс кандидатуру на посаду секретаря ради; 4) на наступній черговій сесії після виникнення вакансії секретаря ради у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень відповідний сільський, селищний, міський голова не вніс на розгляд ради кандидатуру на посаду секретаря ради; 5) посада секретаря ради стає вакантною під час вакантності посади відповідного сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень. У разі якщо рада не підтримала кандидатуру, внесену на її розгляд не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради згідно з пунктом 2 цієї частини, наступну пропозицію щодо кандидатури секретаря ради вносить відповідний сільський, селищний, міський голова.

Колегією суддів встановлено, що запропонований головою Сергіївської селищної ради кандидат на посаду секретаря не набрав достатньої кількості голосів, в зв`язку з чим за наданою письмовою пропозицією 12 (з 22) депутатів секретарем обрано Шевченка О.П. згідно рішення від 06.10.2023 року №1114, яке розпорядженням селищного голови від 10.10.2023 року №84-од було зупинено.

Відповідно до вимог ч.1, 2, 4 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.

Відповідно до вимог ч.ч.1, 2, 3, 4 ст.66 Регламенту Сергіївської селищної ради рішення ради у п`ятиденний термін з моменту його прийняття підписується Сергіївським селищним головою, а у випадках, визначених цим регламентом, головуючим на засіданні ради.

Рішення ради у п`ятиденний термін з моменту його прийняття може бути зупинено Сергіївським селищним головою і внесено на повторний розгляд ради з обґрунтуванням зауважень.

Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності незалежно від підписання його головою громади і оприлюднюється.

Якщо голова громади у двотижневий термін не скликав пленарного засідання ради чи не вніс зупиненого рішення на розгляд ради, воно набирає чинності незалежно від підписання його головою громади і оприлюднюється.

Отже, колегія суддів зауважує, що в матеріалах справи не міститься належних доказів подання головою Сергіївської селищної ради відповідних обґрунтованих зауважень до Сергіївської селищної ради щодо рішення від 06.10.2023 року №1114 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради», на яке було накладено вето, з метою його повторного розгляду радою.

На підставі зазначеного, колегія суддів не погоджується з доводами апеляційної скарги стосовно того, що Сергіївська селищна рада у двотижневий строк повторно не розглянула рішення від 06.10.2023 року №1114 та не підтвердила це рішення двома третинами депутатів від загального складу ради.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у суду відсутні підстави вважати, що питання порядку денного 49 сесії Сергіївської селищної ради щодо обрання секретаря селищної ради було вирішено та його може бути внесено на розгляд тільки на наступну сесію ради.

Згідно з положеннями ст.ст.26, 28, 33, 34, 35, 36 Регламенту Сергіївської селищної ради, затвердженого рішенням №3 від 13.11.2020 року (зі змінами), відкриття сесії ради оголошується головуючим на початку першого пленарного засідання. Відкриваючи сесію, головуючий повідомляє номери сесії, скликання ради та оголошує підставу її скликання відповідно до цього регламенту. Перед закриттям пленарного засідання головуючий на засіданні уточнює час проведення наступного засідання ради. Закриття сесії оголошується головуючим на пленарному засіданні після розгляду всіх питань порядку денного. Сесія не може бути закритою, якщо рада не визначилась щодо всіх питань порядку денного.

Проект порядку денного сесії ради, не пізніш як за два тижні до дати початку сесії ради, формує Сергіївський селищний голова на основі: 1) плану роботи ради; 2) пропозицій секретаря ради; 3) пропозицій депутатів ради; 4) пропозицій постійних та інших комісій ради; 5) пропозицій членів територіальної громади, поданих у порядку місцевої ініціативи або електронної петиції; 6) пропозицій виконавчого комітету; 7) пропозицій керівників виконавчих органів ради; 8) пропозицій старост.

Проект порядку денного підлягає затвердженню на початку першого пленарного засідання сесії ради, для чого головуючий оголошує розгляд питання «Про порядок денний сесії» в такій послідовності: 1) голосування проекту порядку денного за основу; 2) розгляд пропозиції щодо включення до порядку денного додаткових питань до розгляду, якщо вони підготовлені відповідно до вимог цього Регламенту або виключення окремих питань з розгляду та голосування щодо кожної пропозиції окремо; 3) затвердження порядку денного в цілому з урахуванням прийнятих пропозицій та прийняття питань порядку денного за основу.

Сесія ради розпочинається з пленарного засідання у визначений в рішенні про проведення сесії час. Пленарне засідання ради розпочинається о 12.00 годині, якщо інше не передбачено розпорядженням селищного голови про скликання пленарного засідання селищної ради. Вечірні пленарні засідання відбуваються з 14 до 18 години. Після кожних двох годин роботи оголошується перерва на 15 хвилин. Одноразово може бути прийняте процедурне рішення про інший розпорядок і роботи на день.

Пленарне засідання є повноважним за умови участі у ньому більше половини від загального складу ради.

Відкриває, веде і закриває пленарні засідання ради голова громади, окрім випадків визначених у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні». Ведення пленарного засідання за пропозицією селищного голови може бути доручено секретарю селищної ради. У разі відсутності або тимчасової непрацездатності голови ради, її скликає та веде секретар ради. У разі вакансії посад голови ради та секретаря ради або немотивованої відмови голови ради та секретаря ради скликати сесію протягом двох тижнів, сесія повинна бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради. В цьому випадку за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, її відкриває один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

Головуючий на засіданні Ради: 1) відкриває та веде засідання, оголошує перерви та закриває засідання; 2) під час розгляду питань порядку денного виносить на обговорення проекти рішень ради, оголошує їх повну назву, ініціаторів внесення та наявність віз (погоджень); 3) інформує про матеріали, що надійшли на адресу ради; 4) організовує розгляд питань; 5) повідомляє списки осіб, які записалися для виступу; 6) надає слово для доповіді (співдоповіді), виступу, оголошує наступного промовця; 7) створює рівні можливості депутатам для участі в обговоренні питань; 8) ставить питання на голосування, оголошує його результати; 9) забезпечує дотримання цього регламенту всіма присутніми на засіданні; 10) робить офіційні повідомлення, а також ті, які вважає за необхідне оголосити; 11) вживає заходів до підтримання порядку на засіданні; 12) має право виправляти фактологічні помилки, допущені у виступах на пленарному засіданні; 13) здійснює інші повноваження, що випливають з цього регламенту.

Згідно з положеннями ст.ст.50, 51, 52 Регламенту Сергіївської селищної ради після обговорення питання порядку денного до початку голосування голова комісії чи керівник фракції може внести мотивовану пропозицію про перерву у засіданні для узгодження позицій щодо голосування. Така пропозиція ставиться на голосування без обговорення і вважається схваленою за підтримки третини депутатів, зареєстрованих на засіданні. Тривалість перерви визначається головуючим в межах від 15 до 30 хвилин.

У ході обговорення питань депутати, голова громади чи представник виконавчого комітету ради у будь-який час можуть порушити питання про неприйнятність проекту рішення з цього питання за таких підстав: 1) їх невідповідності Конституції України, чинним законам або попереднім рішенням ради; 2) їх прийняття не входить до компетенції ради. Рішення про неприйнятність приймається більшістю від загального складу ради.

До і під час обговорення питання порядку денного депутати можуть запропонувати відкласти це питання, а саме - перенести його розгляд чи прийняття остаточного рішення щодо нього до настання певних обставин чи здійснення певних дій. Рішення щодо відкладених питань приймаються більшістю голосів від загального складу ради, за винятком випадків, визначених регламентом.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до протоколу ІІ пленарного засідання 49 чергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання від 06.10.2023 року депутатами прийнято проект порядку денного за основу, який складався з 36 питань, серед яких - про обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання.

Отже, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що питання про обрання секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання мало бути розглянуте на 49 сесії.

Таким чином, з урахуванням вимог регламенту Сергіївської селищної ради головуючий на засіданні 49 сесії не міг її закрити без вирішення всіх питань порядку денного.

В свою чергу, розпорядженням Сергіївського селищного голови від 10.10.2023 року №84-од зупинено рішення №1114 від 06.10.2023 року та скликано п`ятдесяту позачергову сесію селищної ради VIII скликання 24.10.2023 року о 12:00 год., на розгляд якої винесено питання Про внесення змін до рішення Сергіївської селищної ради «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради» для повторного розгляду рішення селищної ради №1114 від 06.10.2023 року незважаючи на те, що питання про обрання секретаря не було належним чином вирішене на 49 сесії селищної ради.

При цьому, вже розпорядженням від 12.10.2023 року №86-од селищним головою вирішено продовжити після перерви роботу пленарного засідання сорок дев`ятої чергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання 17.10.2023 року о 12:00 год. та вказано, що порядок денний залишається незмінним.

Колегія суддів зазначає, що розпорядженнями Сергіївського селищного голови від 19.10.2023 року №91-од, від 09.11.2023 року №98-од та від 14.11.2023 року №101-од дати проведення пленарного засідання 49 сесії переносилися без будь-якого належного обґрунтування.

09.11.2023 року на черговому пленарному засіданні 49 сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання голова Сергіївської селищної ради відмовився розглядати і ставити на голосування питання порядку денного щодо обрання секретаря Сергіївської селищної ради та зазначив про перенесення сесії, після чого він покинув залу засідання, що підтверджується протоколом пленарного засідання 49 чергової сесії селищної ради.

На підставі наведеного, колегія суддів вважає, що голова селищної ради не наділений правом (повноваженнями) переносити сесію, якщо для розгляду питань наявний відповідний кворум депутатів, та лише після розгляду усіх питань порядку денного головуючий може закрити сесію, що в даному випадку 09.11.2023 року зроблено не було.

Відповідно до положень ч.ч.6, 7, 9, 11, 12, 13, 16 ст.46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.

Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

У разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.

Отже, 09.11.2023 року в день проведення пленарного засідання чергової 49 сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання депутати, після того як голова селищної ради відмовився розглядати питання порядку денного та покинув сесійну залу, обґрунтовано та правомірно відповідно до вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Сергіївської селищної ради обрали головуючого на пленарному засіданні та в подальшому вирішували питання згідно із затвердженим порядком денним, в тому числі щодо обрання секретаря селищної ради.

З урахуванням зазначеного, доводи апеляційної скарги про те, що у будь-якому випадку 09.11.2023 року після оголошення Сергіївським селищним головою перерви у пленарному засіданні у депутатів були відсутні правові підстави для обрання секретаря Сергіївської селищної ради за пропозицією не менш як половини депутатів від загального складу відповідної ради, адже цій пропозиції мала передувати пропозиція Сергіївського селищного голови. Відсутність такої пропозиції селищного голови надавала б право не менш як половині депутатів внести свою кандидатуру на посаду секретаря лише на наступній черговій сесії, тобто на п`ятдесятій черговій сесії, а не сорок дев`ятій, колегія суддів вважає необґрунтованими.

Крім того, колегія суддів зазначає, що приписами частини 5 статті 46 ЗУ «Про місцеве самоврядування», а також частиною 2 статті 25 Регламенту, сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру з сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Приписами частини п`ятої та шостої статті 25 Регламенту визначено, що Сесія Ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу Ради.

У разі якщо Сергїївський селищний голова Білгород-Дністровського району Одеської області або секретар Ради у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині 5 цієї статті Регламенту або у разі якщо такі посади є вакантними, сесія може бути скликана депутатами Ради, які становлять не менш як одну третину складу Ради. У такому випадку головуючий на засіданні обирається рішенням Ради.

Вимогами ч.1 ст.26 Регламенту, встановлено, що Відкриття сесії ради оголошується головуючим на початку першого пленарного засідання.

Приписами частини 2 статті 26 Регламенту визначено, що відкриваючи сесію, головуючий повідомляє номери сесії, скликання ради та оголошує підставу її скликання відповідно до цього регламенту.

Частиною 1 статті 34 Регламенту, встановлено, що Пленарне засідання є повноважним за умови участі у ньому більше половини від загального складу ради.

У разі відсутності або тимчасової непрацездатності голови ради, її скликає та веде секретар ради.

Частини 1,2,3 статті 35 Регламенту, встановлено, що у разі вакансії посад голови ради та секретаря ради або немотивованої відмови голови ради та секретаря ради скликати сесію протягом двох тижнів, сесія повинна бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради. В цьому випадку за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, її відкриває один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

Частинами 1, 2, 3, 4 статті 35 Регламенту, встановлено, що на час доповіді, співдоповіді або виступу головуючого у дебатах на засіданні, а також під час розгляду питання персонально щодо головуючого на засіданні, ведення засідання доручається секретарю ради, а в разі його відсутності чи за обставин, що не дозволяють йому проводити засідання, - іншому депутату.

Частиною 1 статті 66 Регламенту визначено, що рішення ради у п`ятиденний термін з моменту його прийняття підписується Сергїївським селищним головою, а у випадках, визначених цим регламентом, головуючим на засіданні ради.

Отже, 05.06.2024 року в день проведення засідання позачергової 51 сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII за заявою депутатів від 21.05.2024 року «Про скликання позачергової сесії Сергіївської селищної ради на 05.06.2024 року», з урахуванням знаходження селищного голови у відпустці, обґрунтовано та правомірно відповідно до вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Сергіївської селищної ради обрали головуючого на засіданні та в подальшому вирішували питання згідно із затвердженим порядком денним, в тому числі щодо обрання секретаря селищної ради.

На підставі наведеного, доводи апеляційної скарги про відсутність у Сергїївської селищної ради компетенції для обрання 05.06.2024 року секретаря Сергїївської селищної ради за пропозицією не менш як половини депутатів від загального складу відповідної ради, є необґрунтованими.

Згідно з вимогами ч.ч.1, 2, 3 ст.59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради публічно повідомляє про конфлікт інтересів, який виник під час участі у засіданні ради, іншого колегіального органу (комісії, комітету, колегії тощо), відповідному колегіальному органу та не бере участі у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідним колегіальним органом.

Якщо неучасть осіб, зазначених у частині першій цієї статті, у прийнятті рішення призведе до втрати повноважності відповідної ради, іншого колегіального органу, особи, у яких наявний конфлікт інтересів, беруть участь у прийнятті радою, іншим колегіальним органом рішення, за умови публічного самостійного повідомлення про конфлікт інтересів під час засідання колегіального органу.

Якщо повідомлення про конфлікт інтересів здійснено на засіданні ради, іншого колегіального органу, інформація про таке повідомлення обов`язково вноситься до протоколу засідання ради, іншого колегіального органу.

Відповідно до вимог ст.12-1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» посадові особи місцевого самоврядування зобов`язані дотримуватися правил запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачених Законом України «Про запобігання корупції».

Згідно з положеннями ч.1 ст.1, ч.1 ст.28 Закону України «Про запобігання корупції» потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень; реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані: 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; 4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Відповідно до вимог ч.ч.1, 2 ст.35-1 Закону України «Про запобігання корупції» правила врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Президента України, народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, суддів, суддів Конституційного Суду України, голів, заступників голів обласних та районних рад, міських, сільських, селищних голів, секретарів міських, сільських, селищних рад, депутатів місцевих рад визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.

У разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо), вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.

Про конфлікт інтересів такої особи може заявити будь-який інший член відповідного колегіального органу або учасник засідання, якого безпосередньо стосується питання, що розглядається. Заява про конфлікт інтересів члена колегіального органу заноситься в протокол засідання колегіального органу.

У разі якщо неучасть особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу, у прийнятті рішень цим органом призведе до втрати правомочності цього органу, участь такої особи у прийнятті рішень має здійснюватися під зовнішнім контролем. Рішення про здійснення зовнішнього контролю приймається відповідним колегіальним органом.

З урахуванням зазначеного, колегія суддів вважає, що голосування депутатом (кандидатом) ОСОБА_1 за себе під час обрання секретаря селищної ради не вважається конфліктом інтересів, оскільки це жодним чином не підтверджує наявність у нього приватного інтересу у цій сфері, або виникнення можливих суперечностей між його приватним інтересом та службовими чи представницькими повноваженнями, що може вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття ним рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Крім того, як вірно встановлено судом першої інстанції встановлено, що його батько - депутат Шевченко Олег Петрович, заявив про конфлікт інтересів, та не брав участі у голосуванні, що підтверджується також реєстром осіб, які отримали бюлетень для участі у таємному голосуванні з виборів секретаря Сергїївської селищної ради.

Посилання сторони позивача в обґрунтування позовних вимог щодо наявності у вказаних осіб конфлікту інтересів, який полягає в можливому отриманні певного блага у вигляді заробітної плати з місцевого бюджету та відповідних владних повноважень, а також представницьких повноважень, що вплинуло на об`єктивність та неупередженість прийняття рішення про обрання секретаря Сергіївської селищної ради, колегія суддів вважає необґрунтованими та безпідставними.

Згідно з вимогами ч.6 ст.12 Закону України «Про запобігання корупції» у випадках виявлення порушення вимог цього Закону щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, захисту викривачів або іншого порушення цього Закону Національне агентство вносить керівнику відповідного органу, підприємства, установи, організації припис щодо усунення порушень законодавства, проведення службового розслідування, притягнення винної особи до встановленої законом відповідальності.

Відповідно до вимог ч.1 ст.65-1 Закону України «Про запобігання корупції» за вчинення корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень особи, зазначені в частині першій статті 3 цього Закону, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.

З урахуванням зазначеного, відповідальність за порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» в частині запобігання та врегулювання конфлікту інтересів несуть персонально особи, які порушили такі вимоги.

Під час розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанцій, позивач не надав до судам належних та допустимих доказів притягнення вказаних осіб до відповідальності за порушення ними вимог Закону України «Про запобігання корупції» щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у їх діяльності.

Згідно з вимогами ч.1 ст.67 Закону України «Про запобігання корупції» нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог цього Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об`єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема Національного агентства, органу місцевого самоврядування.

Колегія суддів зазначає, що навіть притягнення особи до відповідальності за порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» в частині запобігання та врегулювання конфлікту інтересів автоматично не може бути підставою для визнання протиправним та скасування рішення, прийнятого за участю такої особи у разі наявності в неї в цей час конфлікту інтересів.

Таким чином, колегія суддів критично оцінює посилання сторони позивача, що рішення №1128 від 05.06.2024 року не було б прийнято більшістю депутатів від загального складу ради, як би за нього не проголосували депутати ОСОБА_1 та його батько ОСОБА_3 , в яких наявний конфлікт інтересів.

Відповідно до вимог ч.6, 7 ст.66 Регламенту Сергіївської селищної ради акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Оприлюднення актів Ради здійснюється після їх підписання селищним головою шляхом опублікування на офіційному веб-сайті Сергіївської селищної ради.

Згідно з ч.4 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

Відповідно до вимог ч.10 ст.9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання».

Верховний Суд у своїй постанові від 06 лютого 2020 року у справі №420/718/19 зазначав, що внутрішньо організаційними є акти, які приймаються з метою організації та впорядкування роботи суб`єктів владних повноважень, тобто це акти, які стосуються кадрових питань, а також інші акти у тому разі, якщо вони обмежуються внутрішньою організацією роботи суб`єкта владних повноважень та відповідних посадових осіб. Враховуючи те, що проект рішення стосувався внутрішньо організаційного (кадрового) питання щодо дострокового припинення повноважень, яке вирішується виключно депутатами міської ради, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що проект такого рішення не підлягає обов`язковому оприлюдненню.

З урахуванням зазначеного, безпідставними та необґрунтованими є доводи позивача про те, що оскаржуване рішення не оприлюднено на офіційному веб-сайті Сергіївської селищної ради, чим не забезпечено доведення до відома населення громади про ухвалення відповідного рішення, оскільки вони здійснені з невірним тлумаченням норм законодавства.

Колегія суддів зауважує, що голова Сергіївської селищної ради не скористався своїм законним правом, визначеним ч.4 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на зупинення оскаржуваного рішення і внесення його на повторний розгляд ради із обґрунтуванням зауважень.

Верховний Суд у постанові від 16.04.2020 року у справі №495/5105/17 зазначив, що посада секретаря ради є виборною, на яку особа обирається міською радою, а тому при визначенні підстав і критеріїв, як обрання на посаду, так і звільнення з неї (дострокового припинення повноважень) відповідна рада має певну дискрецію (розсуд) у вирішенні цих питань.

Згідно Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.

З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналогічні положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.

Колегія суддів зазначає, що під час розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанцій, не встановлено порушень відповідачем порядку прийняття рішення від 05.06.2024 року №1128 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради».

Таким чином, на підставі наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що рішення від 05.06.2024 року №1128 «Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради» прийняте відповідачем в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Отже, оцінюючи встановлені факти, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідач діяв правомірно та у межах повноважень наданих законом при прийнятті оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до вимог ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу депутата Сергіївської селищної ради Колоди Володимира Георгійовича залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.

Суддя-доповідач О.В. ДжабуріяСудді Н.В. Вербицька К.В. Кравченко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124123112
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —420/21442/24

Постанова від 27.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні