П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/23696/24
Перша інстанція: суддя Аракелян М.М.,
повний текст судового рішення
складено 04.10.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2024 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2024 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернулась до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, в якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо нездійснення судді у відставці ОСОБА_1 перерахунку щомісячного довічного грошового утримання з 01.01.2024 року згідно довідки про суддівську винагороду №12-23/110/2024, виданої Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/613/24 від 11.03.2024 року згідно поданої нею заяви від 18.07.2024 року
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ в Івано-Франківській області №965210108906 від 26.07.2024 року щодо відмови у здійсненні перерахунку судді у відставці ОСОБА_1 з 01.01.2024 року згідно довідки про суддівську винагороду №12-23/110/2024, виданої Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/613/24 від 11.03.2024 року згідно поданої нею заяви від 18.07.2024 року;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок та виплату щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 з 01.01.2024 року згідно довідки про суддівську винагороду №12-23/110/2024, виданої Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/613/24 від 11.03.2024 року у розмірі 60% від суддівської винагороди, яка складає 266464,00 грн.;
- винести окрему ухвалу в порядку вимог ч.9 ст.249 КАСУ за порушення відповідачами (службовими особами) вимог ч.5 ст.13 та абз.2 ч.7 ст.13 Закону України №1402-VІІІ, ч.1 ст.98 Закону України «Про КСУ», ч.2 ст.19, ст.22, ст.24, ст.126 Конституції України та направити зазначену ухвалу до ПФУ з метою в подальшому припинення порушення вимог закону щодо конституційних гарантій прав суддів у відставці на своєчасне та у повній мірі виплати щомісячного довічного грошового утримання;
- винести окрему ухвалу в порядку вимог ч.9 ст.249 КАСУ щодо заступника начальнику відділу перерахунку пенсій №2 Наталії Стефанюк ГУ ПФУ в Івано-Франківський області за ч.3 та ч.4 ст.382 КК України, ч.7 ст.13 Закону України №1402-VІІІ, ч.1 ст.98 Закону України «Про КСУ», ч.2 ст.19 Конституції України, ст.366 КК України та направити прокурору Івано-Франківський області для реагування, щодо навмисного невизнання службової особи рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі 420/613/24 від 11.03.2024 року та правових висновків ВС щодо базового розміру визначеного посадового окладу на 01 січня (ч.ч.5 - 7 ст.13 Закону України №1402-VІІІ, ст.126, ст.130 Конституції України), правових висновків КСУ у справах №3-р(ІІ)/2024 від 26.03.2024 року та від 18.02.2020 року №2-р/2020, від 09.07.2007 року №6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) та від 22.05.2008 року №10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України), справі ЄС «Кечко проти України».
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку з 14.12.2016 року в ГУПФ в Херсонській області та отримує щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці з 19.02.2020 року в розмірі 60% грошового утримання працюючого судді. На виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі 420/613/24 від 11.03.2024 року Херсонським апеляційним судом видано позивачу довідку про розмір суддівської винагороди для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці за №12-23/110/2024 року від 18.07.2024 року, де суддівська винагорода складає 266464,00 грн., утому числі посадовий оклад 166540,00 грн.; доплата за вислугу років 99924,00 грн.. Позивач звернулася до ГУ ПФУ в Херсонській області з заявою про проведення перерахунку щомісячного довічного грошового утримання з 01.01.2024 року. Рішенням ГУ ПФУ в Івано-Франківській області №965210108906 від 26.07.2024 року відмолено у здійснені перерахунку судді у відставці ОСОБА_1 , з 01.01.2024 року згідно довідки про суддівську винагороду №12-23/110/2024, виданої Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року, що, на думку позивача, є протиправним.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04.10.2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області №965210108906 від 26.07.2024 року про відмову у перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 з 01.01.2024 року згідно довідки про суддівську винагороду №12-23/110/2024, виданої Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/613/24 від 11.03.2024 року, згідно поданої нею заяви від 18.07.2024 року.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного Фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок та виплату щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 з 01.01.2024 року згідно довідки про суддівську винагороду №12-23/110/2024 виданої Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року, на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/613/24 від 11.03.2024 року, у розмірі 60% від суддівської винагороди, яка складає 266464 грн..
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ГУ ПФУ в Херсонській області подало апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Від ГУ ПФУ в Івано-Франківській області також надійшла апеляційна скарга, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є суддею у відставці та з 19.02.2020 року отримує довічне грошове утримання судді у відставці, перебуває на обліку в ГУПФ України в Херсонській області з 2016 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 року у справі №420/ 420/613/24 (залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 року):
визнано протиправними дії Херсонського апеляційного суду щодо видачі ОСОБА_1 довідки про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01.01.2024 року, відповідно до положень ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», виходячи з базового розміру посадового окладу судді апеляційного суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб у розмірі 2102,00 грн. та без застосування регіонального коефіцієнту 1.1, надбавка за вислугу років 60%;
зобов`язано Херсонський апеляційний суд видати ОСОБА_1 довідку про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці із зазначенням розміру суддівської винагороди судді, виходячи з базового розміру посадового окладу судді апеляційного суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого визначено ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» станом на 01.01.2024 року в розмірі 2684,00 грн. та регіонального коефіцієнту - 1.1, надбавка за вислугу років 60%.
18.07.2024 року Херсонський апеляційний суд на підставі вищезазначеного рішення видав ОСОБА_1 довідку №12-23/110/2024 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01.01.2024 року, відповідно до якої розмір її суддівської винагороди, яка враховується при призначенні /перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці складає 266464,00 грн. (а.с.60).
18.07.2024 року позивач засобами електронного зв`язку звернулась до ГУПФ України в Херсонській області із заявою, в якій просила:
- здійснити перерахунок її щомісячного довічного грошового утримання з 01.01.2024 року на підставі довідки про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці №12-23/110/2024, виданої Херсонським апеляційним судом від 18.07.2024 року на підстави рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 року у справі №420/613/24 та сплачувати оновлений розмір з липня 2024 року у розмірі 60% від розміру суддівської винагороди згідно зазначеної довідки 266464,00 грн..
- суму заборгованості за минулий період з 01.01.2024 року по час фактичного перерахунку нарахувати та сплатити на її рахунок у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується щомісячне довічне грошове утримання, у грошовій формі, в установленому законодавством порядку, як передбачене абз.2 п.1 розділу V Порядку ПФУ №3-1 від 25.01.2008 року.
В додатки до заяви були надані: електрона копія рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 року у справі №420/613/24; оригінал довідки про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці №12-23/110/2024, виданої Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року; копія паспорту та коду РНОКПП, копія пенсійного посвідчення (а.с.61-63).
Заява ОСОБА_1 була розглянута ГУПФ України в Івано-Франківській області за принципом екстериторіальності.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 26.07.2024 року №965210108906 у проведенні перерахунку щомісячного грошового утримання судді відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» ОСОБА_1 відмовлено (а.с.44-45).
У рішенні зазначено, що 18.07.2024 року ОСОБА_1 , яка перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області звернулася через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів». Відповідно до ч.4 ст.142 Закону України від 02.06.2016 року №1402-VІІІ «Про судоустрій і статус суддів» (далі Закон) перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання здійснюється у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. Перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться з дня виникнення права на відповідний перерахунок (п.4 Розділу ІІ Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами Пенсійного фонду України, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.01.2008 року №3-1). Згідно пп.3 п.1 Розділу ІХ Закону базовий розмір посадового окладу судді місцевого суду становить 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 01 січня календарного року, також до базового розміру посадового окладу, визначеного частиною третьою цієї статті, додатково застосовують регіональний коефіцієнт 1.1 - якщо суддя здійснює правосуддя у суду, що розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше сто тисяч осіб відповідно до пп.4 п.1 Статтею 7 Закону України від 09.11.2023 року №3460-ІХ «Про державний бюджет України на 2024 рік» передбачено, що у 2024 році прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу суддів, становить 2102,00 грн., тобто на рівні 2020 року. Отже зміни розміру складових суддівської винагороди суддів, який працює на відповідній посаді з 01.01.2024 року не відбулося. Для перерахунку пенсії заявниця надала довідку про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці №12-23/110/2024 від 18.07.2024 року. З врахуванням зазначеного, підстави для перерахунку відсутні.
Не погоджуючись із вищезазначеним рішенням та бездіяльністю відповідачів, позивач звернулася до суду із даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що видана Херсонським апеляційним судом ОСОБА_1 довідка від 18.07.2024 року є доказом зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, отже, згідно Порядку №3-1 є підставою для перерахунку щомісячного довічного утримання позивача, що було їй раніше призначено з розрахунку 60% від суми 266464,00 грн..
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Відповідно до ст.130 Конституції України держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.
Однією з гарантій належного здійснення правосуддя є створення необхідних умов для діяльності суддів, їх правового, соціального захисту та побутового забезпечення.
Визначені Конституцією України та Законом України від 02.06.2016 року №1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон №1402-VIII) гарантії незалежності суддів є невід`ємним елементом їх статусу, поширюються на всіх суддів України та є необхідною умовою здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом.
У преамбулі Закону №1402-VIII зазначено, що цей Закон визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд.
Частиною 1 ст.4 Закону №1402-VIII встановлено, що судоустрій і статус суддів в Україні визначаються Конституцією України та законом.
Згідно з ч.2 ст.4 Закону №1402-VIII зміни до цього Закону можуть вноситися виключно законами про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Відповідно до ч.1 ст.135 Закону №1402-VIII суддівська винагорода регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч.1 ст.142 Закону №1402-VI судді, який вийшов у відставку, після досягнення чоловіками віку 62 років, жінками - пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», виплачується пенсія на умовах, визначених зазначеним Законом, або за його вибором щомісячне довічне грошове утримання.
Відповідно до ч.3 ст.142 Закону України №1402-VIII щомісячне довічне грошове утримання виплачується судді у відставці в розмірі 50 відсотків суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. За кожний повний рік роботи на посаді судді понад 20 років розмір щомісячного довічного грошового утримання збільшується на два відсотки грошового утримання судді.
Відповідно до ч.ч.4-5 ст.142 Закону №1402-VI у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання. Пенсія або щомісячне довічне грошове утримання судді виплачується незалежно від заробітку (прибутку), отримуваного суддею після виходу у відставку. Щомісячне довічне грошове утримання суддям виплачується органами Пенсійного фонду України за рахунок коштів Державного бюджету України.
З 30.09.2016 року набрали чинності зміни, внесені до Конституції України, згідно із Законом України від 02.06.2016 року №1401-VIII «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» (далі - Закон №1401-VIII).
Законом №1401-VIII, серед іншого, статтю 130 Конституції України викладено в новій редакції, текст якої зазначено вище, і вперше закріплено спосіб визначення розміру суддівської винагороди, а саме, що «розмір винагороди встановлюється законом про судоустрій».
З цією конституційною нормою співвідносяться норми частини першої статті 135 Закону №1402-VIII, які дають чітке розуміння, що єдиним нормативно-правовим актом, яким повинен і може визначатися розмір суддівської винагороди, є закон про судоустрій.
Розмір суддівської винагороди визначено у статті 135 Закону №1402-VIII, який з огляду як на свою назву, так і сферу правового регулювання (означену в преамбулі), є законом про судоустрій в значенні частини другої статті 130 Конституції України.
Пунктом 1 частини третьої та пунктом 1 частини четвертої статті 135 Закону №1402-VIII визначено, що базовий розмір посадового окладу судді апеляційного суду становить 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, із застосуванням регіонального коефіцієнту 1,1 - 1,1 - якщо суддя здійснює правосуддя у суді, що розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше сто тисяч осіб.
Отже, розмір посадового окладу судді, який є складовим елементом суддівської винагороди, на пряму залежить від прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Визначення прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян урегульовано Законом України «Про прожитковий мінімум» від 15.07.1999р. №966-XIV (далі Закон №966-XIV), відповідно до статті 1 якого прожитковий мінімум - це вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров`я набору продуктів харчування (далі - набір продуктів харчування), а також мінімального набору непродовольчих товарів (далі - набір непродовольчих товарів) та мінімального набору послуг (далі - набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Прожитковий мінімум визначається нормативним методом у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років; дітей віком від 6 до 18 років; працездатних осіб; осіб, які втратили працездатність. До працездатних осіб відносяться особи, які не досягли встановленого законом пенсійного віку.
У змісті наведеної норми Закону №966-XIV закріплено вичерпний перелік основних соціальних і демографічних груп населення, стосовно яких визначається прожитковий мінімум. Судді до соціальної демографічної групи населення, стосовно яких прожитковий мінімум повинен встановлюватися окремо, не віднесені.
Водночас, статтею 7 Закону України «Про державний бюджет України на 2021 рік» установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня - 2270 гривень, з 1 липня - 2379 гривень, з 1 грудня - 2481 гривня;
працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді: з 1 січня - 2102 гривні.
Статтею 7 Законів України «Про державний бюджет України на 2022 рік», «Про державний бюджет України на 2023 рік» та «Про державний бюджет України на 2024 рік», також встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді - 2102 гривні, в той час як прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2024 становить 3028 гривень.
Варто зазначити, що зміни до Закону №1402-VIII у частині, яка регламентує розмір суддівської винагороди у спірний період, про який йдеться у позовній заяві, а також до Закону №966-XIV щодо визначення прожиткового мінімуму не вносилися, тож законних підстав для зменшення розміру прожиткового мінімуму, який встановлено для працездатних осіб на 01 січня календарного року для цілей визначення суддівської винагороди, немає.
Водночас Закони України «Про державний бюджет України…» за 2021-2024 роки фактично змінили складову для визначення базового розміру посадового окладу судді, що порушує гарантії незалежності суддів, одна з яких передбачена частиною другою статті 130 Конституції України і частиною третьою статті 135 Закону №1402-VIII.
Означені Закони не повинні містити інакшого чи додаткового правового регулювання правовідносин, що охоплюються предметом регулювання інших законів України, особливо тієї сфери суспільних відносин, для яких діють спеціальні норми. Конституція України не надає закону про Державний бюджет України вищої юридичної сили стосовно інших законів.
На такі аспекти законодавчого регулювання звернув увагу Конституційний Суд України у Рішеннях від 09.07.2007р. №6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) та від 22.05.2008р. №10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України).
Згідно із позицією Верховного Суду у цій категорії спорів Законом №1402-VIII закріплено, що для визначення розміру суддівської винагороди до уваги може братися лише прожитковий мінімум для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року. Оскільки указана конституційна гарантія незалежності суддів не може порушуватися і змінюватися без внесення відповідних змін до закону про судоустрій, суддівська винагорода не може обчислюватися із застосуванням величини, відмінної від тієї, що визначена Законом №1402-VIII (постанови від 10.11.2021р. у справі №400/2031/21, від 30.11.2021р. у справі №360/503/21, від 02.06.2023р. у справі №400/4904/21, від 13.07.2023р. у справі №280/1233/22, від 24.07.2023р. у справі №280/9563/21, від 25.07.2023р. у справі №120/2006/22-а, від 26.07.2023р. у справі №240/2978/22).
Таким чином, заміна гарантованої Конституцією України однієї зі складових суддівської винагороди - прожиткового мінімум для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 01.01.2024 року (3028 грн) на іншу розрахункову величину, яка Законом №1402-VIII не передбачена (прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді - 2102,00 грн.), на підставі статті 7 Закону №1982-IX та ст.7 Закону №2710-IX, є неправомірною.
Виплата суддівської винагороди регулюється статтею 130 Конституції України та статтею 135 Закону №1402-VIII, тому норми інших законодавчих актів до цих правовідносин (щодо виплати суддівської винагороди) застосовуватися не можуть.
Наведене вище узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 27 липня 2023 року по справі №240/3795/22.
Практика Верховного Суду щодо застосування вказаних норм права у подібних правовідносинах є сталою та послідовною, а висновки, наведені у вищевказаних справах, є релевантними до обставин цієї справи.
А відтак, у зв`язку зі зміною розміру грошової винагороди судді з 01.01.2024 року, позивач правомірно отримала оновлену довідку Херсонського апеляційного суду №12-23/110/2024 від 18.07.2024 року про суддівську винагороду станом на 01.01.2024 року.
Крім того, судова колегія зауважує, що право ОСОБА_1 на перерахунок довічного грошового утримання судді у відставці фактично встановлено рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 року у справі №420/613/24, яке набрало законної сили.
Посилання пенсійного органу на відсутність у рішенні у справі №420/613/24 жодних зобов`язань у його відношенні, колегія суддів відхиляє, оскільки наведене не впливає на визначене судом право ОСОБА_1 на перерахунок довічного грошового утримання судді у відставці на підставі оновленої довідки.
Разом з тим, відповідно до приписів розділу IV подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці територіальними органами Пенсійного фонду України, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.01.2008 року №3-1 (далі - Порядок №3-1) встановлює перерахунок щомісячного довічного грошового утримання органами, що призначають щомісячне довічне грошове утримання.
Згідно п.1-8 розділу IV Порядку №3-1 перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться відповідно до ч.4 ст.142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», ч.2 ст.27 Закону України «Про Конституційний Суд України» органами, що призначають щомісячне довічне грошове утримання.
Про наявність підстав для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання (зміну розміру складових суддівської винагороди працюючого судді, винагороди працюючого судді Конституційного Суду України) Пенсійний фонд України повідомляється Конституційним Судом України, Верховним Судом, Вищим судом з питань інтелектуальної власності, Вищим антикорупційним судом - щодо суддів цих судів, Державною судовою адміністрацією України - щодо суддів місцевих та апеляційних судів, судів, що перебувають в процесі ліквідації, у місячний строк з дня виникнення таких підстав.
Пенсійний фонд України протягом трьох робочих днів після отримання повідомлення інформує органи, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, про підстави для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання та про необхідність підготовки списків одержувачів щомісячного довічного грошового утримання (далі - список).
Органи, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, протягом 5 робочих днів з дня надходження інформації Пенсійного фонду України складають списки за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку та подають їх відповідним судам, ліквідаційним комісіям, що здійснюють заходи із ліквідації відповідних судів, або територіальним органам Державної судової адміністрації України (далі - відповідні органи).
На підставі списків відповідні органи видають довідки про суддівську винагороду працюючого судді / довідки про винагороду працюючого судді Конституційного Суду України за відповідною посадою станом на дату, з якої відбулось підвищення розміру суддівської винагороди / винагороди судді Конституційного Суду України, що враховується для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання, для кожного судді, зазначеного в списку.
Відповідні органи можуть звертатись до органів, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, із запитами щодо отримання додаткових відомостей, необхідних їм для видачі довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України.
Довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України надсилаються відповідними органами органу, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, який надав список, та судді у відставці (судді Конституційного Суду України), щодо якого видана довідка, у місячний строк з дня надходження списку.
Перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, на підставі довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України, надісланої відповідним органом (без звернення судді у відставці, судді Конституційного Суду України), або за зверненням судді у відставці, судді Конституційного Суду України.
Документи про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання розглядає орган, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про перерахунок або про відмову в перерахунку щомісячного довічного грошового утримання.
Орган, що приймає рішення про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання, не пізніше 10 днів після винесення рішення інформує особу про перегляд щомісячного довічного грошового утримання із зазначенням його розміру або про відмову в перегляді щомісячного довічного грошового утримання із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
Таким чином, описаний механізм зумовлює обов`язок територіального органу пенсійного фонду здійснити перерахунок довічного грошового утримання судді у відставці у разі зміни розміру складових суддівської винагороди працюючого судді.
На виконання рішення суду від 11.03.2024 по справі №420/613/24 Херсонським апеляційним судом 18.07.2024 року видано довідку про суддівську винагороду №, згідно якої станом на 01.01.2024 року суддівська винагорода ОСОБА_1 , яка враховується при призначенні/перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці складає 266464 грн, з яких: посадовий оклад становить 166540 грн; доплата за вислугу років - 99924 грн..
Колегія суддів наголошує, що забезпечення державою належної оплати праці судді є запорукою дотримання гарантій права особи на розгляд справи незалежним і безстороннім судом та збереження справедливого балансу між потребами державного інтересу та необхідністю захистити права особи. Визначені Конституцією та законами України гарантії незалежності суддів є невід`ємним елементом їх статусу, поширюються на всіх суддів та є необхідною умовою здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом.
Такими гарантіями є надання суддям за рахунок держави матеріального забезпечення, зокрема суддівської винагороди та щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, розмір якого повністю залежить від суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. Важливою є і послідовність дій законодавця, особливо з огляду на сферу суспільних відносин, у якій може проявлятись непослідовність.
Враховуючи наведене, апеляційний суд вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що позивачка має право на перерахунок довічного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки Херсонського апеляційного суду №12-23/110/2024 від 18.07.2024 року.
Що стосується доводів ГУ ПФУ в Херсонській області про безпідставність покладення на нього зобов`язань про перерахунок та виплату довічного грошового утримання, оскільки рішення прийнято Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, судова колегія зазначає наступне.
Відповідно до п.1 розділу IV Порядку №3-1 перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться відповідно до частини 4 статті 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», частини 2 статті 27 Закону України «Про Конституційний Суд України» органами, що призначають щомісячне довічне грошове утримання.
Перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, на підставі довідки про суддівську винагороду/довідки про винагороду судді Конституційного Суду України, надісланої відповідним органом (без звернення судді у відставці, судді Конституційного Суду України), або за зверненням судді у відставці, судді Конституційного Суду України. Звернення судді за перерахунком щомісячного довічного грошового утримання здійснюється шляхом подання до органу, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання та довідки про суддівську винагороду судді у відставці/довідки про винагороду судді Конституційного Суду України, в тому числі через вебпортал або засобами Порталу Дія з використанням суддею електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), або надсилання поштою. Заява про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання приймається органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, за наявності в судді всіх необхідних документів та оформляється відповідно до вимог розділу III цього Порядку (п.6 розділу IV Порядку №3-1).
Враховуючи, що позивач з 14.12.2016 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області, то саме цей територіальний орган Пенсійного фонду України, як орган, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, і повинен забезпечити відновлення права позивача на перерахунок щомісячного довічного грошового утримання з 01.01.2024 року, як то вірно зазначено судом першої інстанції.
Таким чином, суд першої інстанції правомірно поклав зобов`язання здійснити перерахунок та виплату довічного грошового утримання на ГУ ПФУ в Херсонській області, як на територіальний орган у якому позивач перебуває на обліку та до якого подала заяву.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скаргах доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин, апеляційні скарги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2024 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124123171 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні