УХВАЛА
27 грудня 2024 р.Справа № 480/4385/24
Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Русанової В.Б.,
Суддів: Перцової Т.С. , Жигилія С.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 по справі № 480/4385/24
за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
до Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс"
про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,
ВСТАНОВИВ:
Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) звернулося до суду з позовом, в якому просило:
- стягнути з Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" (далівідповідач) адміністративно-господарські санкції у розмірі 175280,91 грн та пеню в сумі 1261,98 грн.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 адміністративний позов задоволено.
Стягнуто з Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 175 280,91 грн. та пеню за порушення строків сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1 261,98 грн, разом стягнути 176542,89 грн .
Філія "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" (далі - відповідач), не погоджуючись з судовим рішенням, подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що постановлене з порушенням норм матеріального та процесуального права, при неповному з`ясуванні обставин справи та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2024 відкрито апеляційне провадження по справі за апеляційною скаргою Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 по справі № 480/4385/24.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 25.11.2024 адміністративну справу призначено до апеляційного розгляду у в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як вбачається з матеріалів справи суб`єктом владних повноважень позов пред`явлено до філії ТОВ "Агро-Поліс" про стягнення санкцій.
Апеляційна скарга на рішення суду подана філією "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс".
Згідно п.5 ч. 5 ст.50 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.
Отже відповідачем по справі може бути , зокрема підприємство, установа (юридична особа).
Відповідно до ч. 3 ст. 43 КАС України здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).
Згідно зіст. 80 ЦК Україниюридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.
Відповідно до чинного законодавства, юридичні особи для здійснення своїх функцій мають право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами.
Згідно зіст. 64 ГК Українифункції, права та обов`язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами. Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством.
Відповідно до ч. 1ст. 95 ЦК Українивизначено, що філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій.
Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення (ч.3ст. 95 ЦК України).
Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до єдиного державного реєстру (ч. 5ст. 95 ЦК України).
Тобто, філії наділяються певною господарською компетенцією. Втім, не маючи статусу юридичної особи, такі підрозділи не наділяються самостійною господарською процесуальною правоздатністю та дієздатністю.
Коло повноважень відокремленого підрозділу юридичної особи стосовно здійснення у суді повноваження сторони у справі від імені цієї особи визначається установчими документами останньої, положенням про відособлений підрозділ, яке затверджено юридичною особою, або довіреністю, виданою нею ж у встановленому порядку керівникові цього підрозділу.
При цьому слід мати на увазі, що стороною у справі є юридична особа, від імені якої діє філія і рішення приймається саме стосовно підприємства чи організації юридичної особи, але в особі філії ( відокремленого підрозділу).
Таким чином, у спірних правовідносинах, за правилами встановленими процесуальним законодавством, в якості відповідача може виступати юридична особа, або юридична особа в особі її філії (якщо філія наділена відповідними повноваженнями і про це є належні докази).
Відповідно до ч. 4ст. 89 ЦК Українидо єдиного державного реєстру вносяться відомості про організаційно-правову форму юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органи управління, філії та представництва, мету установи, а також інші відомості, встановлені законом.
В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом 37051988 (який вказано в позові як код відповідача ) значиться Філія "Курмани", натомість філія вказана відокремленим підрозділом юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс", без права юридичної особи (код 37052185).
Отже, оскільки філія "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" не є юридичної особою, тому відповідно до ст. 43 КАС України не має адміністративної процесуальної дієздатності та не має повноважень на самостійне звернення до суду .
Відповідно до ст. 50 КАС України сторонами в адміністративному процесі можуть бути юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, державні органи, органи місцевого самоврядування. Тобто, можливість подання апеляційної скарги філією, яка не є юридичною особою, чинним процесуальним законом не передбачена.
Філія "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" не може виступати самостійною стороною спору в адміністративному судочинстві, оскільки не є самостійним суб`єктом господарювання та не має статусу юридичної особи.
Справи, в яких відповідачем виступає філія чи представництво, не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, у зв`язку з відсутністю сторони у адміністративному процесі, до якої пред`явлено позов, а отже неможливістю вирішення адміністративного спору.
З урахуванням цивільно-правового положення філій та представництв недопустимою є участь відокремлених підрозділів у певних процесуальних відносинах, оскільки це суперечить цивільно-правовій природі відокремленого підрозділу, як складової частини юридичної особи, що його створила. Такого висновку дійшов Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду при розгляді справи № 760/32455/19
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 305 КАС України суд апеляційної інстанції закриває апеляційне провадження, якщо після відкриття апеляційного провадження виявилося, що апеляційну скаргу подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.
Враховуючи, що після відкриття апеляційного провадження виявилося, що апеляційну скаргу подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційне провадження за апеляційною скаргою Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 по справі № 480/4385/24 підлягає закриттю.
Одночасно, суд роз`яснює, що апеляційна скарга може бути розглянута в порядку адміністративного судочинства, якщо вона буде подана юридичною особою або юридичною особою в особі відокремленого підрозділу, за наявності відповідних повноважень у останнього.
Керуючись ст.ст. 243, 248, 305, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України , суд -
У Х В А Л И В:
Апеляційне провадження за апеляційною скаргою Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 по справі № 480/4385/24 за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені - закрити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Русанова В.Б.Судді Перцова Т.С. Жигилій С.П.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124124750 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Русанова В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні