УХВАЛА
27 січня 2025 року
м. Київ
справа № 480/4385/24
адміністративне провадження № К/990/952/25
Суддя Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду Рибачук А.І.,
перевіривши касаційну скаргу філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 та ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 27.12.2024 у справі №480/4385/24 за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
ВСТАНОВИВ:
08.01.2025 до Верховного Суду через підсистему "Електронний суд" надійшла касаційна скарга філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 та ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 27.12.2024 у справі №480/4385/24.
При вирішенні питання про відповідність касаційної скарги вимогам Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом встановлено наступне.
Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист. Суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 42 КАС України учасниками справи є сторони, треті особи.
Згідно з частиною першою статті 43 КАС України здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами), адміністратором за випуском облігацій.
Згідно з частиною третьою статті 43 КАС України здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).
Відповідно до статті 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Відповідно до пункту 5 частини п`ятої статті 46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.
Таким чином, позивачами та відповідачами в адміністративних справах можуть, бути у тому числі, підприємства, установи, організації (юридичні особи) лише за умови, якщо такі юридичні особи приватного права мають адміністративну процесуальну правосуб`єктність, тобто зареєстровані у статусі юридичної особи.
З урахуванням наведеного, для реалізації своїх прав та обов`язків як учасника справи, визначених статтею 44 КАС України, юридична особа повинна мати правоздатність та дієздатність, які виникають з моменту створення юридичної особи та припиняються з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Адміністративна правосуб`єктність є основним, базовим елементом адміністративно-правового статусу особи й саме вона зумовлює можливість юридичної особи бути учасником адміністративних правовідносин та визначає обсяг її прав та обов`язків.
Частинами першою, третьою статті 55 КАС України встановлено, що сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника. Юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника.
Статтею 80 Цивільного кодексу України встановлено, що юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.
До основних ознак юридичної особи належать: державна реєстрація факту створення юридичної особи, наявність відокремленого майна, самостійна відповідальність за зобов`язаннями, придбання і реалізація цивільних прав від свого імені, можливість виступати позивачем і відповідачем у суді.
Всі зазначені вище ознаки мають бути наявними в сукупності і відсутність хоча б однієї з них не дає можливості виокремити самостійну юридичну особу.
Відповідно до чинного законодавства, юридичні особи для здійснення своїх функцій мають право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами.
Згідно з частинами другою та четвертою статті 64 Господарського кодексу України функції, права та обов`язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами. Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством.
З огляду на вимоги частин першої та третьої статті 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Філії не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.
Філії юридичної особи, у тому числі юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, підлягають державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Філії юридичної особи вважаються створеними з дня їх державної реєстрації (частина п`ята статті 95 Цивільного кодексу України).
Таким чином, філії, хоча й є відокремленими підрозділами юридичної особи та наділяються певною господарською компетенцією, проте продовжують залишатися складовими частинами юридичної особи й власною юридичною правосуб`єктністю вони не наділені.
Коло повноважень відокремленого підрозділу юридичної особи стосовно здійснення у суді повноваження сторони у справі від імені цієї особи визначається установчими документами останньої, положенням про відособлений підрозділ, яке затверджено юридичною особою, або довіреністю, виданою нею ж у встановленому порядку керівникові цього підрозділу.
При цьому слід мати на увазі, що стороною у справі є юридична особа, від імені якої діє філія і рішення приймається саме стосовно підприємства чи організації юридичної особи, але в особі філії ( відокремленого підрозділу).
Таким чином, у спірних правовідносинах, за правилами встановленими процесуальним законодавством, в якості відповідача може виступати юридична особа, або юридична особа в особі її філії (якщо філія наділена відповідними повноваженнями і про це є належні докази).
Враховуючи усе вищевикладене, колегія суддів зазначає, що адміністративна процесуальна правосуб`єктність - це можливість особи бути носієм певних процесуальних суб`єктивних прав і обов`язків, у тому числі процесуальних суб`єктивних прав та обов`язків сторони справи, а отже, особи, які є сторонами адміністративної справи, обов`язково повинні відповідати всім вимогам адміністративної процесуальної правосуб`єктності. Філії, які не мають статусу юридичної особи, не наділені адміністративною правосуб`єктністю.
Відповідно до частини четвертої статті 89 Цивільного кодексу України до єдиного державного реєстру вносяться відомості про організаційно-правову форму юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органи управління, філії та представництва, мету установи, а також інші відомості, встановлені законом.
Як видно з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань філія "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" (код ЄДРПОУ 37051988) не є юридичною особою, а створена як відокремлений підрозділ у складі юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс".
По суті, у цьому випадку та щодо вказаних відносин відповідачем має виступати Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс", з окремим відображенням (в особі) того, що від імені Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс", діє філія "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" як відокремлений підрозділ (філія).
Крім того, суд зазначає, що відповідно до Положення про філію "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс", затвердженого рішенням одноособового учасника від 15.07.2024 №15-07/24-4 останнє є територіальним відокремленим структурним підрозділом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс", та не є юридичною особою. Філія у всіх випадках діє від імені і за дорученням Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс і виконує свої функції згідно з чинним законодавством України.
Зокрема, пунктом 3.2 Положення про філію «Курмани» Товариства з обмеженою відповідальністю « Аро Поліс», затвердженого рішенням одноособового учасника від 15.07.2024 №15-07/24-4 визначено, що філія має право від імені Товариства бути позивачем та відповідачем у суді.
Згідно з пунктом 1 частини п`ятої статті 332 КАС України касаційна скарга не приймається до розгляду і повертається суддею-доповідачем, якщо касаційна скарга подана особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, не підписана або підписана особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове становище якої не зазначено.
Враховуючи те, що філія "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" не має статусу юридичної особи, а отже, відповідно до статті 43 КАС України не має адміністративної процесуальної правосуб`єктності (право- і дієздатності) і, як наслідок, можливості самостійної реалізації своїх процесуальних прав та обов`язків в суді, касаційну скаргу необхідно повернути особі, яка її подала.
Керуючись статтею 43, 46, 55, 248, 256, пунктом 1 частини п`ятої статті 332 КАС України, -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 та ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 27.12.2024 у справі №480/4385/24 за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до філії "Курмани" Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Поліс" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені повернути скаржнику.
Роз`яснити скаржнику, що повернення касаційної скарги не позбавляє права повторного звернення до суду касаційної інстанції в порядку, встановленому законом.
Копію ухвали про повернення касаційної скарги надіслати учасникам справи, в порядку, визначеному статтею 251 КАС України.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання і оскарженню не підлягає.
........................
А.І. Рибачук,
Суддя Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 28.01.2025 |
Номер документу | 124705679 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Рибачук А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні