ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 рокуСправа № 912/2383/24
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянувши у відкритому судовому засідання за правилами загального позовного провадження справу
за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (Кловський узвіз, 9/1, м. Київ, 01021)
про стягнення 22 882 780,47 грн,
секретар судового засідання - Коваленко Т.А.,
в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення,
УСТАНОВИВ:
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Комунального підприємства "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради про стягнення 22 882 780,47 грн, з яких 19 529 818,70 грн основної заборгованості, 835 908,44 грн 3 % річних та 2 517 053,33 грн інфляційних втрат з покладенням на відповідача судового збору.
В обґрунтування позовних вимог Акціонерне товариства "Укртрансгаз" зазначило, що у зв`язку із відібранням відповідачем без номінацій обсягів природного газу заборгованість по компенсації вартості природного газу підлягає стягненню з Комунального підприємства "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради.
Ухвалою суду від 24.09.2024 залишено позовну заяву без руху та встановлено строк для усунення виявлених при поданні позовної заяви недоліків. У межах встановленого судом строку позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою від 04.10.2024 року господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 22.10.2024 .
18.10.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
22.10.2024 від відповідача до суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
22.10.2024 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 21.11.2024.
24.10.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача.
Ухвалою від 21.11.2024 господарський суд постановив закрити підготовче провадження у справі № 912/2383/24 та призначити справу до судового розгляду по суті на 03.12.2024.
03.12.2024 у судовому засіданні оголошено перерву до 19.12.2024.
Сторони належним чином повідомленні про дату, час та місце проведення судового засідання, що підтверджується довідками про вручення електронного листа.
Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
З огляду на викладене, у судовому засіданні 19.12.2024 досліджено докази у справі.
Розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив таке:
Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі Позивач або Оператор ГТС) до 31.12.2019 було оператором газотранспортної системи - суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії виданої згідно з постановою НКРЕКП № 211 від 28.02.2013, зі строком дії до 01.01.2020 здійснювало діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) (п. 19 ч. 1 ст. 1 Законом України "Про ринок природного газу").
Комунальне підприємство "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради (далі Відповідач або КП "Теплоенергетик" КМР) є споживачем - юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (далі також Споживач) (п. 37 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу").
Для здійснення діяльності з виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, відповідач використовує природний газ, постачати який було зобов`язано ПАТ НАК "Нафтогаз України", відповідно до "Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" затвердженого Постановами Кабінету Міністрів України № 758 від 01.10.2015, № 187 від 22.03.2017.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17" від 04.10.2017 №720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року" покладено на НАК "Нафтогаз України" обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювальних сезонів 2016/17, 2017/2018 безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах, у тому числі, КП "Теплоенергетик" КМР".
КП "Теплоенергетик" КМР - є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.
Відповідно до п. 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Про деякі питання опалювального сезону 2016/17 року", від 04.10.2017 №720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року" на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та постачальників природного газу до початку протягом опалювальних сезонів 2016/17, 2017/2018 (далі - опалювальний сезон) покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 № 357 "Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії (Офіційний вісник України, 2016, № 46, ст. 1666), та з дотриманням принципу недискримінації.
Позивач зазначає, що обставини наявності договірних відносин КП "Теплоенергетик" КМР з АТ "НАК "Нафтогаз України" підтверджуються копіями договорів №1132/16-ТЕ-18 від 21.12.2015 (а.с. 12-19), №1133/16-БО-18 від 15.12.2015 (а.с. 20-27), №1531/1617-ТЕ-18 від 09.09.2016 (а.с. 27 з об.-32), №1850/1617-БО-18 від 28.10.2016 (а.с. 33-39), №5132/1718-ТЕ-18 від 07.09.2017 (а.с. 40-46), №5133/1718-БО-18 від 07.09.2017 (а.с. 46 з об.-52), №5159/1718-КП-18 від 25.09.2017 (а.с. 52 з об.-57 з об.) на постачання природного газу на виконання розпоряджень Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17", від 04.10.2017 №720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/2018 року".
Позивач зазначає, що відповідач здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи позивача без поданих постачальником (НАК "Нафтогаз України") номінацій загальним об`ємом 5 222,680 тис. м3, а саме:
січень 2016 : 4 884,009 - 3 422,159 = 1 461,850 тис. куб. м,
лютий 2016 : 3 420,245 - 2 483,507 = 936,738 тис. куб. м,
березень 2016: 2 664,475 - 1 892,098 = 772,377 тис. куб. м,
квітень 2016: 402,282 - 310,314 = 91,968 тис. куб. м,
листопад 2016: 4 548,789 - 3 492,113 = 1 056,676 тис. куб. м,
жовтень 2017: 903,071 - 0,000 = 903,071 тис. куб. м,
Всього : 16 822,871 - 11 600,191 = 5 222,680 тис. куб. м,
На підставі ч. 2 ст. 8 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" відповідач зобов`язаний упродовж 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу.
Вартість відібраного відповідачем без номінацій природного газу становить 19 529 818,70 грн. Крім того, позивач за порушення строків виконання грошових зобов`язань нарахував відповідачу 3 % річних та інфляційні втрати.
Позивач зазначає, що станом на 01.09.2024 строк оплати вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому відповідач зобов`язаний був сплати 19 529 818,70 гривень.
Підставою позову є порушення відповідачем обов`язку, визначеного ч.2 ст. 8 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", в частині щомісячної оплати вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу.
На підставі вищевикладеного, позивач просить стягнути з відповідача заборгованість в зазначеному розмірі.
Заперечення відповідача.
Відповідач не заперечує, що між АТ НАК "Нафтогаз України" (постачальник) та КП "Теплоенергетик" (споживач) укладено договори постачання природного газу від 21.12.2015 № 1132/16-ТЕ-18, від 15.12.2015 № 1133/16-БО-18, від 09.09.2016 № 1531/1617-ТЕ-18, від 28.10.2016 № 1850/1617-БО-18, від 07.09.2017 № 5132/1718-ТЕ-18, від 07.09.2017 № 5133/1718-БО-18, від 25.09.2017 № 5159/1718-КП-18, згідно з якими постачальник зобов`язується поставити споживачу природний газ, а споживач зобов`язується прийняти його та оплатити на договірних умовах, у тому числі у січніквітні, листопаді 2016 року, жовтні 2017 року.
Відповідач не погоджується з доводами позивача, викладеними у позовній заяві, вважає їх незаконними, необґрунтованими та зазначає, що вартість переданого природного газу має бути компенсована за рахунок правопорушника ПАТ НАК "Нафтогаз України", з наступних підстав.
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5.10.2016 № 742-р "Про деякі питання опалювального сезону 2016/2017", для забезпечення безперебійного постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, ПАТ НАК "Нафтогаз України" та постачальникам природного газу початку опалювального сезону 2016/17 року доручено видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 № 357 "Про затвердження примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії" та з дотриманням принципу недискримінації.
Вказівка у Розпорядженні на обов`язок надати номінації до початку опалювального сезону не свідчить про обмеження його періодом, який закінчується із початком опалювального сезону, оскільки полягає у забезпечення належної підготовки до опалювального сезону та забезпечення природним газом протягом усього сезону.
На підставі вказаного розпорядження, яке є обов`язковим до виконання, на НАК "Нафтогаз України" та постачальників природного газу покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям ще на початку опалювального сезону та забезпечувати виділення таких номінацій протягом всього опалювального сезону 2016/2017 років. Пунктом 12 зазначеного Положення № 187 від 22.03.2017 визначені певні умови, за яких на НАК "Нафтогаз України" покладається обов`язок, передбачений підпунктом 4 п. 3 цього Положення, на період до 01.04.2018, зокрема: укладення виробником теплової енергії з ПАТ НАК "Нафтогаз України" договору постачання природного газу відповідно до законодавства, відкриття поточного рахунку зі спеціальним режимом використання та, а також здійснення поточних розрахунків за використаний природний газ.
Станом на початок опалювального сезону 2017/2018 року відповідачем дотримано зазначених вимог п. 12 Положення № 187 від 22.03.2017 щодо укладення з ПАТ НАК "Нафтогаз України" договорів постачання природного газу, відкриття поточних рахунків зі спеціальним режимом використання.
Вказані обставини, на думку відповідача, свідчать про виникнення у НАК "Нафтогаз України" законодавчо встановленого обов`язку постачати природний газ КП "Теплоенергетик", як споживачу по укладеним між ними договорами постачання природного газу. При цьому, планові обсяги постачання природного газу були визначені сторонами в укладених між ними договорах, які в силу ст. 629 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) є обов`язковими до виконання. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 4.10.2017 № 720-р "Деякі питання опалювального сезону 2017/18 року", з метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального сезону 2017/18 року НАК "Нафтогаз України" доручено разом з операторами газотранспортних та газорозподільних мереж забезпечити протягом опалювального сезону 2017/18 року безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії в рамках виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню.
Відповідач зазначає, що НАК "Нафтогаз України" на підставі відповідних договорів постачання природного газу та спеціальних підзаконних нормативних актів, якими є Положення № 187 від березня 2017 року, Правила постачання природного газу та розпорядження Кабінету Міністрів України від 4.10.2017 №720-р, було зобов`язане постачати природний газ КП "Теплоенергетик", як виробнику теплової енергії для виробництва теплової енергії, у тому числі шляхом своєчасної видачі номінацій, і це є обов`язком НАК "Нафтогаз України", а не правом. Невидача номінацій у спірних періодах (січеньквітень, листопад 2016 року, жовтень 2017 року) стосовно відповідача є правопорушенням у сфері господарювання зі сторони НАК "Нафтогаз України".
За таких обставин відповідач робить висновок, що природний газ набутий останнім за достатніх правових підстав, в незаборонений цивільним законодавством спосіб.
У своїх поясненнях на заперечення відповідача позивач зазначає, що позивачем у справі є АТ "Укртрансгаз", позовні вимоги якого якраз ґрунтуються на тому, що постачання природного газу відповідачу не здійснено, проте фізично обсяг природного газу відповідачем отриманий. Відповідно до умов договорів постачання природного газу приймання-передача природного газу, переданого постачальником споживачеві у відповідному місяці постачання оформлюється актом приймання-передачі, тоді як відповідні акти приймання-передачі природного газу були повернуті відповідачу НАК "Нафтогаз України" без підпису, у зв`язку з невиконанням КП "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради, умов для постачання та наявності заборгованості за попередні періоди постачання природного газу.
Позивач зазначає, що відповідач спожив природний газ без номінації, без здійснення йому постачання необхідного обсягу будь-яким постачальником, відповідач відібрав природний газ, який закуповував позивач в межах заходів фізичного балансування, відповідно понесені витрати Оператора ГТС на закупівлю природного газу підлягають відшкодуванню в той чи інший спосіб, зокрема виробниками теплової енергії шляхом компенсації на підставі імперативної норми ч. 2 ст. 8 Закону №1730.
При розгляді спору суд враховує таке.
Згідно з ч. 2. ст. 509 ЦК України зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 3 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Згідно з ч. 2 ст. 4 ЦК України основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 173 Господарського кодексу України (далі - ГК України) господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до ч. 1 ст. 174 ГК України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.
Відносини, які виникли між сторонами, врегульовані приписами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України "Про ринок природного газу", Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2493 (надалі Кодекс ГТС).
З огляду на укладення Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, яка ратифікована Законом України від 16.09.2014 № 1678-VII, Україна взяла на себе певні зобов`язання, у тому числі в енергетичній сфері. Зокрема, Закон України "При ринок природного газу" ухвалений на виконання зобов`язань України за цією угодою (ч. 1 ст. 2).
Згідно зі ст. 5 р. 1 глави І Кодексу ГТС номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу відбір природного газу за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період.
Відповідно до ст. 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.
Отже, подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для споживання природного газу.
Зазначене мотивовано тим, що газотранспортна система є технологічним комплексом, до якого входить окремий магістральний газопровід з усіма об`єктами і спорудами, пов`язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу (ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу"). А функції з транспортування, розподілу та постачання природного газу розділені між різними суб`єктами ринку. Зазначене зумовлює необхідність координації та співпраці таких суб`єктів.
У періоди січень-квітень 2016 року, листопад 2016 та жовтень 2017 (далі - Аналізованих місяцях) та до 31.12.2019 (часу створення та початку функціонування окремого суб`єкта на ринку природного газу України оператора ГТС) позивач виконував функції оператора ГТС, який здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).
Частиною 1 ст. 11 Закону України "Про ринок природного газу" передбачено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.
Такі спеціальні обов`язки визначені Кабінетом Міністрів України в таких постановах:
від 01.10.2015 № 758 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період)" (надалі Постанова № 758).
від 22.03.2017 № 187 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (надалі Постанова № 187).
від 19.10.2018 № 867 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (надалі Постанова № 867).
Вказані постанови зобов`язували НАК "Нафтогаз України" постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів. До таких виробників належав і відповідач. Незважаючи на це, постачання природного газу повинно було відбуватися з урахуванням вимог, які визначалися чинними нормативно-правовими актами: Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом ГТС.
З метою запровадження комплексу організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, в Україні ухвалено Закон України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" від 03.11.2016 № 1730-VIII (надалі Закон № 1730), а згодом Закон України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" від 14.07.2021 № 1639-IX (надалі Закон № 1639).
Оскільки на практиці виникали ситуації, коли НАК "Нафтогаз України" не подавав номінацій оператору ГТС, а виробники теплової енергії продовжували споживати природний газ, АТ "Укртрансгаз" довелося балансувати газотранспортну систему за рахунок власного природного газу. Враховуючи ці обставини, законодавець визначив умови та суб`єкта ринку природного газу, якому споживач повинен сплатити вартість спожитого природного газу за відсутності підтверджених номінацій. Адже не може залишитися без урегулювання ситуація, коли особа спожила природний газ, проте нікому не оплатила його вартості.
Тож, Закон № 1639 вніс численні зміни до Закону № 1730, розширивши сферу його дії, у тому числі шляхом викладення ст. 2 в новій редакції: дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та послуги з його розподілу і транспортування, за теплову енергію, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону № 1730 (в редакції Закону № 1639), підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, …, які протягом періоду з 1.12. 2015 по 31.12.2019 здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником газу номінацій та у яких відсутні підписані акти приймання-передачі природного газу з постачальником щодо таких обсягів, зобов`язані, незалежно від включення до реєстру, укладення договору реструктуризації та підписання акта звіряння взаєморозрахунків, протягом 72 місяців, починаючи з 1.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати (оплатити) особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положеннями про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України на виконання ст. 11 Закону України "Про ринок природного газу", чинними протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.
Аналіз наведеного припису закону дає підстави для висновку, що підприємства, які виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, мають обов`язок оплатити особі, яка виконувала функції оператора ГТС до 31.12.2019, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за наявності таких умов:
Відбір природного газу відбувся упродовж 01.12.2015 по 31.12.2019.
Відбір природного газу відбувся без поданих постачальником газу номінацій та за умови відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів з огляду на наступне.
НАК "Нафтогаз України" та Комунальне підприємство "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради уклали значну кількість договорів постачання природного газу:
№1132/16-ТЕ-18 від 21.12.2015 (а.с. 12-19),
№1133/16-БО-18 від 15.12.2015 (а.с. 20-27),
№1531/1617-ТЕ-18 від 09.09.2016 (а.с. 27 з об.-32),
№1850/1617-БО-18 від 28.10.2016 (а.с. 33-39),
№5132/1718-ТЕ-18 від 07.09.2017 (а.с. 40-46),
№5133/1718-БО-18 від 07.09.2017 (а.с. 46 з об.-52),
№5159/1718-КП-18 від 25.09.2017 (а.с. 52 з об.-57 з об.).
За умовами цих договорів ПАТ "НАК "Нафтогаз України" є постачальником природного газу та взяло на себе обов`язок поставити споживачеві (КП "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради) упродовж 2016-2018 років природний газ, а споживач зобов`язався оплатити його вартість.
При цьому, відповідно до п. 1 глави 1 розділу ХІ Кодексу ГТС, замовники послуг транспортування зобов`язані подати Оператору ГТС номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу.
За результатом опрацювання поданих номінацій, позивачем було встановлено відсутність поданих номінацій ПАТ "НАК "Нафтогаз України", у спірні періоди у вказаних обсягах для КП "Теплоенергетик" КМР".
Разом з тим, позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсязі 5 222,680 тис.м.куб у період січня-квітня 2016, листопада 2016, жовтня 2017 на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для відповідача.
Упродовж зазначених місяців Комунальне підприємство "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради споживало природний газ, про що свідчать такі акти приймання-передачі природного газу:
-за січень 2016 року в обсязі 1 461,850 тис.куб.м за даними Оператора ГРМ ПАТ "Кіровоградгаз" відповідно до реєстру обсягів природного газу ( а.с. 58-106), що були використані споживачами по договорах з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" з мереж ВАТ "Кіровоградгаз" визначено обсяг фактичного відбору згідно з алокацією по споживачу КП "Теплоенергетик" КМР" 4 884,009 тис.куб.м, тоді як за даними постачальника ПАТ "НАК "Нафтогаз України", відповідно до реєстру теплопостачальних підприємств, з яким документально оформлені обсяги газу за прямими договорами постачання природного газу здійснено лише в обсязі 3 422,159 тис.куб.м, що також підтверджується актами приймання-передачі від 31.01.2016, складеними на обсяг 1 995,366 тис.куб.м та 1 426,793 тис.куб.м. Таким чином різниця між фактично відібраним обсягом природного газу та обсягом поставленого за договором з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" складає 1 461,850 тис.куб.м;
- за лютий 2016 року в обсязі 936,738 тис.куб.м за даними Оператора ГРМ ПАТ "Кіровоградгаз" відповідно до реєстру обсягів природного газу, що були використані споживачами по договорах з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" з мереж ВАТ "Кіровоградгаз" визначено обсяг фактичного відбору згідно з алокацією по споживачу КП "Теплоенергетик" КМР" 3 420,245 тис.куб.м, тоді як за даними постачальника ПАТ "НАК "Нафтогаз України" відповідно до реєстру теплопостачальних підприємств, з яким документально оформлені обсяги газу за прямими договорами постачання природного газу здійснено лише в обсязі 2 483,507 тис.куб.м, що також підтверджується актами приймання-передачі від 29.02.2016, складеними на обсяг 1 300,253 тис.куб.м та 1 183,254 тис.куб.м. Таким чином різниця між фактично відібраним обсягом природного газу та обсягом поставленого за договором з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" складає 936,738 тис.куб.м;
- за березень 2016 року в обсязі 772,377 тис.куб.м за даними Оператора ГРМ ПАТ "Кіровоградгаз" відповідно до реєстру обсягів природного газу, що були використані споживачами по договорах з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" з мереж ВАТ "Кіровоградгаз" визначено обсяг фактичного відбору згідно з алокацією по споживачу КП "Теплоенергетик" КМР" 2 664,475 тис.куб.м, тоді як за даними постачальника ПАТ "НАК "Нафтогаз України" відповідно до реєстру теплопостачальних підприємств, з яким документально оформлені обсяги газу за прямими договорами постачання природного газу здійснено лише в обсязі 1 892,098 тис.куб.м, що також підтверджується актами приймання-передачі від 31.03.2016, складеними на обсяг 1 038,863 тис.куб.м та 853,235 тис.куб.м. Таким чином різниця між фактично відібраним обсягом природного газу та обсягом поставленого за договором з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" складає 772,377 тис.куб.м;
- за квітень 2016 року в обсязі 91,968 тис.куб.м за даними Оператора ГРМ ПАТ "Кіровоградгаз" відповідно до реєстру обсягів природного газу, що були використані споживачами по договорах з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" з мереж ВАТ "Кіровоградгаз" визначено обсяг фактичного відбору згідно з алокацією по споживачу КП "Теплоенергетик" КМР" 402,282 тис.куб.м, тоді як за даними постачальника ПАТ "НАК "Нафтогаз України" відповідно до реєстру теплопостачальних підприємств, з яким документально оформлені обсяги газу за прямими договорами постачання природного газу здійснено лише в обсязі 310,314 тис.куб.м, що також підтверджується актами приймання-передачі від 30.04.2016, складеними на обсяг 122,939 тис.куб.м та 187,375 тис.куб.м. Таким чином різниця між фактично відібраним обсягом природного газу та обсягом поставленого за договором з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" складає 91,968 тис.куб.м;
- за листопад 2016 року в обсязі 1 056,676 тис.куб.м за даними Оператора ГРМ АТ "Кіровоградгаз" відповідно до реєстру обсягів природного газу, що були використані споживачами по договорах з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" з мереж ВАТ "Кіровоградгаз" визначено обсяг фактичного відбору згідно з алокацією по споживачу КП "Теплоенергетик" КМР" 4 548,789 тис.куб.м, тоді як за даними постачальника ПАТ "НАК "Нафтогаз України" відповідно до реєстру теплопостачальних підприємств, з яким документально оформлені обсяги газу за прямими договорами постачання природного газу здійснено лише в обсязі 3 492,113 тис.куб.м. Таким чином різниця між фактично відібраним обсягом природного газу та обсягом поставленого за договором з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" складає 1 056,676 тис.куб.м. Водночас на вказаний обсяг природного газу ПАТ "НАК "Нафтогаз України" листом від 14.12.2016 №26- 8916/1.2-16 повернуто без підпису акти приймання-передачі природного газу від 30.11.2016, складені на обсяг 881,864 тис.куб.м та 174,812 тис.куб.м.
- за жовтень 2017 року в обсязі 903,071 тис.куб.м факт отримання природного газу підтверджується актом наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами №10-17-1604000033/02-8214/16о/ТКЕ від 31.10.2017, водночас постачання природного газу на отриманий природний газ постачальником ПАТ "НАК "Нафтогаз України" не здійснено та листом від 20.11.2017 №26-8302/1.2-17 відповідачу повернуті без підписання акти приймання-передачі природного газу від 31.10.2017 складені на обсяг 495,835 тис.куб.м, 238,143 тис.куб.м, 12,988 тис.куб.м, 156,105 тис.куб.м.
Крім того, позивач та відповідач уклали договір на транспортування природного газу магістральними трубопроводами № 10-17-1604000033/02-8214/16о від 31.03.2016 (акт - а. с. 121, звіт про поділ фактичного газу - а.с. 121 з об. - 122). За умовами цього договору АТ "Укртрансгаз" зобов`язався надати КП "Теплоенергетик" КМР" послуги з транспортування магістральними трубопроводами природного газу від пунктів приймання-передачі газу в магістральні трубопроводи до пунктів призначення газорозподільних станцій, а відповідач зобов`язався внести плату за надані послуги у строки та порядку, передбачені умовами договору.
Позивач надав послуги з транспортування природного газу за відповідні місяці в обсягах, які сторонами не оспорюються. Про зазначене свідчать долучений до матеріалів справи акт наданих послуг з транспортування природного газу магістральними газопроводами № 10-17-1604000033/02-8214/16о/ТКЕ від 31.10.2016 (а. с. 121).
Між сторонами нема суперечностей стосовно того, що КП "Теплоенергетик" КМР" здійснило відбір природного газу без поданих та підтверджених номінацій.
Комунального підприємства "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради не сплатило вартості відібраного без номінацій природного газу ані ПАТ "НАК "Нафтогаз України", ані АТ "Укртрансгаз".
Враховуючи наведене, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача про стягнення з відповідача 19 529 818,70 грн основного боргу, який виник з огляду на відбір природного газу КП "Теплоенергетик" КМР" з газотранспортної системи без поданих постачальником (НАК "Нафтогаз України") номінацій упродовж Аналізованих періодів.
Щодо правильності інших нарахувань.
Частина 2 ст. 8 Закону № 1730 (в редакції Закону № 1639) визначає обов`язок споживача природного газу зі сплати грошових коштів та встановлює графік такої сплати: щомісяця рівними частинами упродовж 72 місяців, починаючи з 1.10.2021.
Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Оскільки відповідач порушив обов`язок зі сплати грошових коштів у порядку, визначеному законом, розрахунок додаткових нарахувань позивача є правильним, суд вважає обґрунтованими вимоги про стягнення 835 908,44 грн 3 % річних та 2 517 053,33 грн інфляційних втрат.
Щодо заперечень відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Насамперед суд звертає увагу відповідача на рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-7/99 у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення ч. 1 ст. 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів). За висновком суду положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи), а не юридичної особи.
Разом з тим, схожі за змістом норми містяться і в ст. 5 ЦК України: акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Правова визначеність як елемент верховенства права не передбачає заборони на зміну нормативно-правового регулювання. На думку Конституційного Суду України, особи розраховують на стабільність та усталеність юридичного регулювання, тому часті та непередбачувані зміни законодавства перешкоджають ефективній реалізації ними прав і свобод, а також підривають довіру до органів державної влади, їх посадових і службових осіб. Однак очікування осіб не можуть впливати на внесення змін до законів та інших нормативно-правових актів (абзац 4 п. 4.1 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 22.05.2018 № 5-р/2018).
Підсумовуючи наведене вище, суд констатує, що упродовж відповідних періодів відповідач здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих постачальником та підтверджених оператором ГТС номінацій, що порушує приписи ст. 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС. Акти приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів не були підписані обома сторонами.
Зазначене, з огляду на ч. 2 ст. 8 Закону № 1730 (в редакції Закону № 1639), є підставою для виникнення у КП "Теплоенергетик" КМР обов`язку оплатити АТ "Укртрансгаз" вартість спожитого природного газу в строки, визначені законом.
Отже, позов підлягає до задоволенню в повному обсязі.
Витрати зі сплати судового збору суд покладає на відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Комунального підприємства "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради (вул. Сергія Гришина, буд 23/16, м. Кропивницький, 25030, ідентифікаційний код 24153576) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (Кловський узвіз, 9/1, м. Київ, 01021, ідентифікаційний код 30019801) 19 529 818,70 грн основної заборгованості, 835 908,44 грн 3 % річних та 2 517 053,33 грн інфляційних втрат та 274 593,37грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення направити сторонам через систему "Електронний суд".
Повне рішення складено - 30.12.2024
Суддя М.С. Глушков
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124150404 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Глушков М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні