Справа № 201/15785/24
Провадження №3/201/5559/2024
ПОСТАНОВА
Іменем України
24 грудня 2024 року м. Дніпро
Суддя Жовтневого районного суду міста Дніпропетровська Батуєв О.В., розглянувши матеріал, якій надійшов з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , за ст. 212-21 КУпАП, -
В С Т А Н О В И В:
До Жовтневого районного суду міста Дніпропетровська надійшов матеріал справи про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП.
ОСОБА_1 , будучи уповноваженою особою політичної партії «Громадська сила», всупереч вимогам ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні», порушила порядок подання звітів політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, чим вчинила адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП.
У судове засідання ОСОБА_1 не з`явилася, про час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Її представник адвокат Кенжина О.О. надала письмові пояснення, просила провадження у справі закрити у зв`язку із відсутністю складу адміністративного правопорушення.
Рішеннями Європейського суду визначено, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду справи, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
Європейський суд з прав людини в рішенні від 07 липня 1989 року у справі «Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії» зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосується безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.
Приймаючи до уваги, що участь особи при розгляді справ за ст. 212-21 КУпАП не є обов`язковою, суд визнав можливим розглянути справу за відсутності в судовому засіданні ОСОБА_1 та її представника Кенжиної О.О. на підставі наявних у справі доказів.
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, а саме: протоколи про адміністративне правопорушення та додатки до них, суд приходить до висновку, що в діях ОСОБА_1 вбачається склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, у зв`язку з чим вона підлягає притягненню до адміністративної відповідальності.
Статтею 245 КУпАП передбачено, що завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Згідно ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням визначається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено відповідальність.
Відповідальність за ст. 212-21 КУпАП настає за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
Інкриміноване ОСОБА_1 адміністративне правопорушення складається з двох частин:
1. Подання звіту Партії без подання інформації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру 2-х місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, за 2021 та 2022 роки, а також за 1 квартал 2024 року, а саме: Харківської міської організації партії «Громадська сила» та Харківської обласної організації партії «Громадська сила».
2. Подання звіту Партії за І квартал 2024 року з порушенням строку, встановленого положеннями пункту 6 розділу VI «Заключні положення» Закону.
І. Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), Партія має 21 місцеву організацію, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи. До Звітів Партії за 2021 та 2022 роки, а також за І квартал 2024 року додано відомості про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру щодо 19 місцевих організацій.
Водночас інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру 2 місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, не додано до Звітів Партії за 2021 та 2022 роки, а також за 1 квартал 2024 року:
- Харківська міська організація партії «Громадська сила», ідентифікаційний код 25751724;
- Харківська обласна організація партії «Громадська сила», ідентифікаційний код 06717621.
У Висновках про результати щорічного внутрішньопартійного фінансового контролю (аудиту) Партії, її первинних осередків, територіальних і регіональних організацій від 16.04.2024 № 1/16042024 та від 24.04.2024 № 24042024, які додано до Звітів Партії за 2021 та 2022 роки, зазначено, що «...у зв`язку з тим, що з 2022 року відсутні контактні особи Харківської міської та Харківської обласної організації партії «Громадська сила» подати звіти через електронний кабінет звітування та провести внутрішній фінансовий аудит даних організацій не вбачається можливим...».
Відповідно до пункту 8 розділу IV «Заключні положення» Закону та постанови Кабінету Міністрів України від 19.01.2024 № 65 «Про затвердження переліку документів, які підтверджують існування обставин, що свідчать про неможливість отримання політичною партією інформації в повному обсязі для відображення у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру протягом строку дії воєнного стану» документів, що підтверджують існування обставин, які свідчать про неможливість отримання інформації у повному обсязі щодо вказаних місцевих організацій Партією не надано.
Відповідно до пункту 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129 після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.
Під час формування Звіту політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).
Таким чином, уповноваженій особі Партії при формуванні Звіту надається можливість перевірки переліку місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, та, за потреби, вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру про відсутні місцеві організації.
Отже, неподання Партією відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру всіх місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, за 2021 та 2022 роки, а також за І квартал 2024 року є порушенням частин 9, 11 та 13 статті 17 Закону.
Відповідно до абзаців другого та четвертого пункту 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14.01.2021 № 6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739, зазначене є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення Звітів.
II. Звіт Партії за І квартал 2024 року подано з порушенням строку, встановленого положеннями пункту 6 розділу VI «Заключні положення» Закону.
26 грудня 2023 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23 серпня 2023 року № 3337-ІХ, який відновив звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти такі Звіти.
Частиною 9 статті 17 Закону, передбачено, що політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Відповідно до пункту 3 розділу III Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129, - політична партія подає до Національного агентства Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року до 10 травня наступного за звітним періодом року.
Частиною 20 статті 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями Звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.
Список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк, розміщений на офіційному вебсайті Національного агентства за посиланням: https://nazk.gov.ua/uk/82675/.
На виконання вимог частини 20 статті 17 Закону, Партію включено до переліку політичних партії, які не подали та / або несвоєчасно подали Звіт за І квартал 2024 року.
Оскільки Звіт Партії підписано шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису та несвоєчасно подано до Національного агентства через Реєстр 22.05.2024 о 14:58 годині, зазначене свідчить про порушення пункту шостого розділу VI «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні».
Виявлені порушення зафіксовано у Висновках про результати перевірки Звітів Партії за 2021 та 2022 роки, а також за І квартал 2024 року від 03.07.2024 № 945, № 959 та № 986, затверджених наказом Національного агентства від 04.07.2024 № 182/24, які опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до вимог частини 25 статті 17 Закону.
Положенням частини 9 статті 17 Закону визначено, що політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт (у т. ч. її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.
Згідно з пунктами 1, 2 розділу II Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/36129, Звіт політичної партії є структурованими даними, містить інформацію, внесену керівником політичної партії та/або особами, яких уповноважено в установленому порядку на подання Звіту, до електронних форм, передбачених Реєстром, та підписаний шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису керівника (уповноваженої особи) політичної партії.
Поданню Звіту передує процес його формування, який полягає в заповненні електронних форм інформацією, передбаченою Реєстром відповідно до Закону.
Листом від 18.03.2024 № 1803/2024 Партія надала відомості про гр. ОСОБА_1 як уповноважену особу Партії.
Повноваження гр. ОСОБА_1 як уповноваженої особи Партії підтверджуються копією протоколу засідання Правління Центральної Ради Партії «Громадська сила» від 18.03.224 № 18/03.
Стаття 3 Закону передбачає, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до частини 1 статті 19 Закону у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності, заборона політичної партії.
Отже, враховуючи норми статті 19 Закону, а також приписи статей 7,9,23,24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа, якою підписано та подано Звіт до Національного агентства.
Звіт Партії за 2021 рік подано до Національного агентства через Реєстр о 14:15 годині, Звіт Партії за 2022 рік подано до Національного агентства через Реєстр 25.04.2024 о 13:40 годині, а Звіт Партії за І квартал 2024 року подано о 14:58 годині та підписано шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису уповноваженою особою Партії гр. ОСОБА_1 . Отже, остання підтвердила достовірність інформації, що викладена у Звітах Партії за 2021 та 2022 роки, за І квартал 2024 року.
Таким чином, гр. Константинова Катерина Павлівна як посадова особа - уповноважена особа Партії порушила порядок подання Звіту, чим вчинила адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 212-21 КУпАП.
Статтею 14 КУпАП визначено, що посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил, зокрема, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.
Отже, гр. ОСОБА_1 - посадова особа Партії підлягає притягненню до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, що посягає на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Датою вчинення гр. ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, слід вважати 17.04.2024 (дата підписання Звіту Партії за 2021 рік шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису, що є фактом підтвердження відомостей, відображених у Звіті Партії), 25.04.2024 (дата підписання Звіту Партії за 2022 рік шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису, що є фактом підтвердження відомостей, відображених у Звіті Партії), а також 22.05.2024 (дата підписання Звіту Партії за І квартал 2024 року шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису, що є фактом підтвердження відомостей, відображених у Звіті Партії).
Датою виявлення вчиненого гр. ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, є дата складення Висновків про результати перевірки Звітів Партії за 2021 та 2022 роки, а також за І квартал 2024 року від 03.07.2024 № 945, № 959 та № 986, затверджених наказом Національного агентства від 04.07.2024 № 182/24, тобто 03.07.2024.
Відповідно до частини 4 статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 21221 КУпАП, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
Отже, адміністративне стягнення на гр. ОСОБА_1 як уповноважену особу Партії за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, може бути накладено до 03.01.2025, але не пізніше 22.05.2026.
Дослідивши докази, надавши їм оцінку, суд дійшов висновку про доведеність винуватості ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.
Так, неподання Партією відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру всіх місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, за 2021 та 2022 роки, а також за І квартал 2024 року є порушенням частин 9, 11 та 13 статті 17 Закону.
При цьому неподання Харківською міською організацією партії «Громадська сила» та Харківською обласною організацією партії «Громадська сила» звітів за 2021-2023 роки до Центрального офісу партії «Громадська сила» не звільняє уповноважену особу політичної партії «Громадська сила» ОСОБА_1 від адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.
Відповідно до абзаців другого та четвертого пункту 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14.01.2021 № 6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739, зазначене є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення Звітів.
Також невчасне подання уповноваженою особою політичної партії «Громадська сила» ОСОБА_1 . Звіту Партії до Національного агентства через Реєстр 22.05.2024 о 14:58 годині, замість до 10.05.2024, свідчить про порушення пункту шостого розділу VI «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні» і утворює склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.
Доводи адвокатаКенжиної О.О. щодо відсутності передбаченої адміністративної відповідальності за подання фінансового звіту Партії, оформленого з порушеннями, повністю суперечать диспозиції ст. 212-21 КУпАП, якою імперативно передбачено відповідальність за: 1. порушення встановленого порядку або 2. строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або 3. подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
Згідно ст. 33 КУпАП при накладені стягнення враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність.
З огляду на обставини справи та особу, відносно якої складено протокол про адміністративне правопорушення, суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 слід визнати винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, та застосувати до неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі трьохсот неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
Призначення саме такого адміністративного стягнення на переконання суду є необхідним і достатнім для виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, а також запобігання вчиненню нових правопорушень.
У порядку, визначеному ст. 40-1 КУпАП та п. 5 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», стягненню підлягає на користь держави судовий збір в сумі 605,60 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 22, 24, 33-35, 188, 221, 251-252, 268, 277, 283, 284, 285, 294 КУпАП, суд,
П О С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 визнати винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.
Застосувати до ОСОБА_1 адміністративне стягнення у виді штрафу на користь держави в розмірі 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що складає 5100 (п`ять тисяч сто) грн 00 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у розмірі 605,60 грн.
Роз`яснити, що штраф має бути сплачений не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження постанови - не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. У разі несплати правопорушником штрафу в вищезазначений строк, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом. У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу та витрати на облік зазначених правопорушень.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.
Постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржено прокурором у випадках, передбачених ч. 5 ст. 7 Кодексу України про адміністративне правопорушення, особою, щодо якої її винесено, її захисником - протягомдесятиднівздня винесення постанови.
Апеляційна скарга подається до Дніпровського апеляційного суду черезЖовтневий районний суд м. Дніпропетровська.
Суддя О.В. Батуєв
Суд | Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124171990 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Батуєв О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні