Постанова
від 23.01.2025 по справі 201/15785/24
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 33/803/359/25 Справа № 201/15785/24 Суддя у 1-й інстанції - Батуєв О. В. Суддя у 2-й інстанції - Крот С. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2025 року м. Дніпро

Дніпровський апеляційний суд у складі: головуючого судді Крот С.І., розглянувши апеляційну скаргу особи, що притягується до адміністративної відповідальності, ОСОБА_1 на постанову Жовтневого районного суду м.Дніпропетровська від 24грудня 2024 року, якою

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстровану за адресою:

АДРЕСА_1 ,

визнано винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, на неї накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 5 100 грн. та стягнуто на користь держави судовий збір у розмірі 605,60 грн.

за участю:

захисника Кенжина О.О.,

ВСТАНОВИВ:

Згідно постанови Жовтневого районного суду м.Дніпропетровська від 24грудня 2024 року ОСОБА_1 , будучи уповноваженою особою політичної партії «Громадська сила», всупереч вимогам ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні», порушила порядок подання звітів політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, чим вчинила адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП.

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить постанову суду першої інстанції скасувати та постановити нову, якою закрити провадження у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.

Обґрунтовуючи свої апеляційні вимоги вказує, що судом першої інстанції неправильно визначено дату виявлення правопорушення щодо порушення строку подання звіту партії за 1 квартал 2024 року. Наголошує на тому, що вона не може нести адміністративну відповідальність за невиконання керівниками Харківської міської та Харківської обласної організації Партії вимог закону, оскільки адміністративна відповідальність може наступати лише за наявності вини особи. Вказує на те, що при складанні вищезазначеного протоколу про адміністративне правопорушення посадовою особою НАЗК не в повному обсязі та не конкретизовано була зазначена суть порушення, яке ставиться у провину, оскільки диспозиція інкримінованого йому адміністративного правопорушення передбачає декілька способів вчинення такого проступку, у зв?язку з чим слід вважати, що фабула даної справи викладена не належним чином. Звертає увагу на те, що до відповідальності, передбаченої ст. 212-21 КУпАП, за порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов' 'язання фінансового характеру у вигляді штрафу може бути притягнута юридична особа - політична партія, а фізична чи посадова особи не можуть бути суб?єктом правопорушення за вказаною статтею, а тому вона не є суб`єктом вказаного адміністративного правопорушення.

Суд апеляційної інстанції, вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення захисника особи, що притягується до адміністративної відповідальності, перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, дійшов наступного висновку.

Відповідно до вимог ст.ст. 245, 251, 252, 280 КУпАП суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, встановити чи було вчинене адміністративне правопорушення та чи винна особа у його вчиненні, дослідити наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і в залежності від встановленого прийняти мотивоване законне рішення.

Статтею 212-21 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.

Так, 26 грудня 2023 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23 серпня 2023 року № 3337-ІХ, що відновив звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти Звіти.

Звіти, передбачені ст. 17 Закону, не подані політичними партіями за попередні звітні періоди у зв`язку із здійсненням заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, а також у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в України» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, подаються до Національного агентства протягом 120 днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23 серпня 2023 року № 3337-ІХ - якщо політична партія не має права на державне фінансування своєї статутної діяльності.

Частиною 20 ст. 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.

Дослідженням матеріалів справи встановлено, що суд першої інстанції у відповідності до вищезазначених вимог закону належним чином з`ясував обставини справи, оскільки викладені в постанові висновки суду про наявність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, ґрунтуються на доказах, що містяться в матеріалах даної справи та фактичних обставинах адміністративного правопорушення, а саме: протоколі про адміністративне правопорушення, складеному уповноваженою особою з дотриманням вимог, передбачених ст.ст. 254 - 256 КУпАП; звітах про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії Громадська сила за 2021, 2022 та 1 квартал 2024 років; відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо місцевих організацій політичної партії Громадська сила; копіями висновкупро результатищорічного внутрішньопартійногофінансового контролю(аудиту)партії,її первиннихосередків,територіальних ірегіональних організаційвід 16квітня 2024року під№1/16042024;копіями висновкупро результатищорічного внутрішньопартійногофінансового контролю(аудиту)партії,її первиннихосередків,територіальних ірегіональних організаційвід 24квітня 2024року під№1/24042024на 1арк.;копіями висновкупро результатиперевірки звітупро майно,доходи,витрати ізобов?язання фінансовогохарактеру політичноїпартії «Громадськасила» за2021рік від03липня 2024року під№945,затвердженого наказомНаціонального агентствавід 04липня 2024року під№182/24,на 6арк.;копіями висновкупро результатиперевірки звітупро майно,доходи,витрати ізобов?язання фінансовогохарактеру політичноїпартії «Громадськасила» за2022рік від03липня2024року №959,затвердженого наказомНаціонального агентствавід 04липня 2024під №182/24;копіями висновкупро результатиперевірки звітупро майно,доходи,витрати ізобов?язання фінансовогохарактеру політичноїпартії «Громадськасила» заІ квартал2024року від03липня 2024року під№ 986,затвердженого наказомНаціонального агентствавід 04липня 2024року під№ 182/24,на 6арк.,атакож іншими наявними доказами у справі.

Таким чином, встановлені обставини в їх сукупності об`єктивно і в повній мірі підтверджують факт наявності у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.

Об`єктивних підстав ставити під сумнів достовірність і належність доказів та обставин вказаного адміністративного правопорушення, викладених в протоколі про адміністративне правопорушення, по справі не вбачається.

Стосовно тверджень ОСОБА_1 про те, що до відповідальності, передбаченої ст. 212-21 КУпАП, за порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов' 'язання фінансового характеру у вигляді штрафу може бути притягнута юридична особа - політична партія, а фізична чи посадова особи не можуть бути суб?єктом правопорушення за вказаною статтею, а тому вона не є суб`єктом вказаного адміністративного правопорушення, слід зазначити наступне.

Статтею 17 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» передбачено, що політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт за відповідний квартал у паперовій формі (за підписом керівника політичної партії, засвідченим печаткою політичної партії), а також на електронному носії, який повинен містити інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.

Відповідно до п. 1 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315 політичні партії щокварталу, але не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язані подати до Національного агентства Звіт (за підписами керівника політичної партії і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку), засвідченими печаткою політичної партії) у паперовій формі та в електронному вигляді.

У ст. 3 Закону визначено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності, заборона політичної партії.

Слід зазначити, що розділом 6 п. 6.4.2 Статуту Партії, передбачає, що Голова Партії, без доручення представляє Партію у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними особами, незалежно від форм власності та підпорядкування як в Україні, так і закордоном, людьми та громадянами України, має право вчиняти від імені Партії правочини, діяти від імені Партії, зокрема має право розпоряджатися коштами та майном Партії з правом розпорядчого (першого) підпису; має право підписувати документи від імені Партії, зокрема фінансових, бухгалтерських документів, правочинів, договорів, угод та інших актів.

Враховуючи норми ст. 19 Закону, а також приписи ст.ст. 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, є керівник Партії або уповноважена особа Партії. А тому саме ОСОБА_1 , як уповноважена особа Партії, що підтверджується копією протоколу засідання Центральної Ради Партії Громадська Сила від 18 березня 2024 року під №18/03, підлягає притягненню до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, що посягає на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Зміст статті 212-21 КУпАП не містить вказівки на те, що суб`єктом відповідальності за цією нормою є юридична особа, в даному випадку політична партія. При цьому за подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру має відповідати конкретна особа, а не політична партія в цілому.

Стосовно тверджень апелянта стосовно того, що вона не може нести адміністративну відповідальність за невиконання керівниками Харківської міської та Харківської обласної організації Партії вимог закону, оскільки адміністративна відповідальність може наступати лише за наявності вини особи, слід зазначити наступне.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), Партія має 21 місцеву організацію, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи. До Звітів Партії за 2021 та 2022 роки, а також за І квартал 2024 року додано відомості про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру щодо 19 місцевих організацій.

Водночас інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру 2 місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, не було додано до Звітів Партії за 2021 та 2022 роки, а також за 1 квартал 2024 року, а саме: Харківська міська організація партії «Громадська сила», ідентифікаційний код 25751724; Харківська обласна організація партії «Громадська сила», ідентифікаційний код 06717621.

Відповідно до пункту 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19 лютого 2021 року під № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2021 року під № 507/36129 після підписання керівниками (уповноваженими особами) звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.

Під час формування Звіту політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).

Таким чином, уповноваженій особі Партії при формуванні Звіту надається можливість перевірки переліку місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, та, за потреби, вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру про відсутні місцеві організації.

Тобто, неподання уповноваженою особою відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру всіх місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, за 2021 та 2022 роки, а також за І квартал 2024 року є порушенням частин 9, 11 та 13 статті 17 Закону.

Відповідно до абзаців другого та четвертого пункту 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14 січня 2021 року під № 6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2021 року за № 117/35739, зазначене є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення Звітів.

Доводи апелянта про те, що судом першої інстанції неправильно визначено дату виявлення правопорушення щодо порушення строку подання звіту партії за 1 квартал 2024 року, не знаходять свого підтвердження у матеріалах справи, оскільки датою вчинення адміністративного правопорушення є 22 травня 2024 року, тобто дата підписання Звіту Партії за І квартал 2024 року.

Датою виявлення вчиненого адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, є дата складення висновку про результати перевірки Звітів Партії за І квартал 2024 року, тобто 03 липня 2024 року.

Відповідно до частини 4 статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.

Отже, адміністративне стягнення на ОСОБА_1 , як уповноважену особу Партії за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, може бути накладено до 03 січня 2025 року, але не пізніше 22 травня 2026 року.

Наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності об`єктивно і в повній мірі свідчать про наявність у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст.212-21 КУпАП.

При розгляді справи судом порушень ст.ст. 279, 280 КУпАП не допущено, докази перевірені на їх допустимість, належність та достатність відповідно до ст. 252 КУпАП, а всі обставини, що мають значення для вирішення справи, суд з наведенням відповідних мотивів встановив та правильно кваліфікував вчинене правопорушення.

Неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які б були підставою для скасування постанови судді та закриття провадження у справі, апеляційним переглядом не встановлено.

Спираючись на встановлені фактичні обставини даного адміністративного провадження, які підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що винуватість ОСОБА_1 є доведеною поза розумним сумнівом.

Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції вважає апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції без зміни.

Керуючись ст. 294 Кодексу України про адміністративні правопорушення,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу особи, що притягується до адміністративної відповідальності, ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Постанову Жовтневого районного суду м.Дніпропетровська від 24грудня 2024 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 212-21 КУпАП залишити без зміни.

Постанова набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя Дніпровського

апеляційного суду С.І.Крот

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2025
Оприлюднено31.01.2025
Номер документу124784029
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяАдміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру

Судовий реєстр по справі —201/15785/24

Постанова від 23.01.2025

Адмінправопорушення

Дніпровський апеляційний суд

Крот С. І.

Постанова від 23.01.2025

Адмінправопорушення

Дніпровський апеляційний суд

Крот С. І.

Постанова від 24.12.2024

Адмінправопорушення

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Батуєв О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні