Рішення
від 20.12.2024 по справі 640/15415/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 грудня 2024 року справа № 640/15415/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міністерство енергетики України, Державне підприємство "Українська паливно-енергетична компанія" про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

Суть спору: 15.09.2022 до Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 з позовом до Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати уповноваженого державного реєстратора Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації внести зміни до відомостей про Державне підприємство "Українська паливно-енергетична компанія" (ідентифікаційний код 41237774), що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зазначивши у графі "Відомості про керівника юридичної особи, про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові (за наявності), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи" наступне: "Трудові відносини з ОСОБА_1 припинено 15 квітня 2019 року відповідно до рішення суду".

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.09.2022 залишено позовну заяву ОСОБА_1 без руху та встановлено п`ятиденний строк для усунення недоліків позову.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №640/15415/22 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (у письмовому провадженні).

Законом України від 13.12.2022 № 2825-IX "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.

Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

28.03.2023 на адресу Київського окружного адміністративного суду супровідним листом від 23.12.2022 №03-19/3600/22 "Про скерування за належністю справи" надійшли матеріали адміністративної справи №640/15415/22.

28.03.2023 відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Кушновій А.О.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 року справу №640/15415/22 прийнято до провадження судді Кушнової А.О., продовжено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами.

У відзиві на позовну заяву відповідач проти позову заперечує та пояснив, що державний реєстратор жодним чином не порушував прав позивача, а діяв виключно у відповідності до вимог чинного законодавства. Питання щодо призначення нового керівника після звільнення попереднього не відноситься до компетенції реєстратора, а питання обов`язковості інформації про керівника в ЄДР регламентується чинним законодавством.

Міністерством енергетики України подано до суду пояснення третьої особи щодо позову, в яких зазначено, що внесення відповідних змін до ЄДР має здійснюватися в установленому законом порядку.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в :

Наказом МІНІСТЕРСТВА ЕНЕРГЕТИКИ ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ від 19.03.2018 №35-к/к «Про призначення виконуючого обов`язки директора ДП «УПЕК»» ОСОБА_1 призначено з 20 березня 2018 року виконуючим обов`язки директора Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» за його згодою, на період до призначення керівника цього підприємства у встановленому порядку.

Відповідно до Наказу МІНІСТЕРСТВА ЕНЕРГЕТИКИ ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ від 12.04.2019 №32-к/к «Про звільнення виконуючого обов`язки директора ДП «УПЕК»» ОСОБА_1 15 квітня 2019 року звільнено від виконання обов`язків директора Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» за власним бажанням, відповідно до статті 38 Кодексу законів про працю України, згідно з поданою заявою.

Однак, ОСОБА_1 залишився визначеним як керівник (виконуючий обов`язки директора) ДП «УПЕК» у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

21.10.2021 представник позивача, адвокат Чистова Алла Сергіївна, звернулася із адвокатським запитом до МІНІСТЕРСТВА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ, в якому просила надати інформацію про призначення нового керівника ДП «УПЕК» після звільнення ОСОБА_1 та повідомити причини невнесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про припинення повноважень ОСОБА_1 як керівника ДП «УПЕК».

МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ листом від 26.10.2021 №26/1.3-22.2-17261 «Про надання інформації та внесення змін до ЄДР» надано відповідь на вказаний адвокатський запит та зазначено, що відповідно до наказу МІНЕНЕРГОВУГІЛЛЯ від 12.04.2019 №32-к/к ОСОБА_1 15.04.2019 звільнено від виконання обов`язків директора Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» за власним бажанням, відповідно до статті 38 Кодексу законів про працю України, згідно з поданою заявою. Після звільнення ОСОБА_1 від виконання обов`язків директора Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» нового керівника зазначеного підприємства Міністерством не призначено. В цьому ж листі зазначено, що внесення відповідних змін до ЄДР має здійснюватися в установленому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що 06.09.2022 Позивач звернувся до державного реєстратора Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації із заявою про державну реєстрацію змін відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. До вказаної заяви позивачем подано документ про сплату адміністративного збору та завірена копія наказу, що підтверджується описом документів, що подаються заявником для проведення державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу».

07.09.2024 державним реєстратором Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації Ушацькою Н.В. відмовлено у державній реєстрації по заяві «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» щодо Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» (41237774), оскільки у поданих документах відсутня інформація про призначення керівника.

Станом на час розгляду справи ОСОБА_1 продовжує значитись у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як керівник (виконуючий обов`язки директора) Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» (ідентифікаційний код 41237774).

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про юридичну особу Державне підприємство «Українська паливно-енергетична компанія» (41237774) щодо звільнення керівника, позивач звернувся з даним позовом до суду, з приводу чого суд зазначає таке.

Відповідно до положень статті 65 Господарського кодексу України, управління підприємством здійснюється відповідно до його установчих документів на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і участі в управлінні трудового колективу. Власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.

З частини 3 статті 65 Господарського кодексу України слідує, що призначення (обирання) виконавчого органу (одноосібного чи колегіального) підприємства, для керівництва господарською діяльністю підприємства належить до компетенції власника (власників) чи наглядової ради такого підприємства (у разі її утворення).

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV.

Статтею 3 Закону від 15.05.2003 № 755-IV визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування.

Разом із тим, у пункті четвертому частини 1 статті 1 Закону від 15.05.2003 № 755-IV (в редакції закону, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) законодавцем визначено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Статтею 6 Закону від 15.05.2003 № 755-IV визначено статус та повноваження державного реєстратора. Зокрема, із частини 2 статті 6 Закону від 15.05.2003 № 755-IV вбачається, що державний реєстратор здійснює дії, передбачені цим Законом.

Частиною 1 статті 1 Закону від 15.05.2003 № 755-IV також визначено поняття «Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

У частині 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV вказано перелік відомостей про юридичну особу (крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб), які містяться Єдиному державному реєстрі. Зокрема, відповідно до пункту тринадцятого частини 2 статті 9 Закону від 15.05.2003 № 755-IV до інформації, яка має бути внесена до Єдиного державного реєстру, про юридичну особу віднесено відомості про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта, інформація для здійснення зв`язку з керівником юридичної особи (телефон та/або адреса електронної пошти)), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.

Частиною 4 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV визначено перелік документів, що подаються для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, де серед іншого вказано: примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру.

Форми заяв про державну реєстрацію юридичних осіб затверджена Наказом Міністерства юстиції України №18.11.2016 № 3268/5 «Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 листопада 2016 р. за № 1500/29630. Зокрема із затвердженої Заяви щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади) (форма 2) вбачається, що у випадку державної реєстрації змін відомостей про юридичну особу, а саме, щодо зміни керівника, заповнення інформації про керівника є обов`язковим.

Суд, дослідивши наявну в матеріалах справи копію заяви Позивача про державну реєстрацію змін відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, поданої до Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації 06.09.2022 встановив, що вказана заява подавалась для державної реєстрації зміни керівника (про що свідчать відповідні відмітки в заяві), однак графи про керівника (прізвище, ім`я, по-батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків або паспортні дані, номер телефону, адреса електронної пошти, обмеження щодо представництва юридичної особи) не заповнені.

У частині 1 статті 28 Закону від 15.05.2003 № 755-IV наведено перелік підстав для відмови у державній реєстрації, зокрема, пункт четвертий частини 1 статті 28 Закону передбачає, що подання документів або відомостей, передбачених цим Законом, не в повному обсязі є підставою для відмови в державній реєстрації.

Згідно із пунктом 11 Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України 09.02.2016 № 359/5, державний реєстратор за наявності підстав для відмови у державній реєстрації, визначених статтею 28 Закону, за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формує повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації, що за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг у день відмови у державній реєстрації.

Суд зауважує, що у повідомлені про відмову у державній реєстрації по заяві «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» щодо Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» (41237774) від 07.09.2022, державним реєстратором Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації Ушацькою Н.В. зазначено виключний перелік підстав для відмови.

Виходячи із вищезазначеного, суд приходить до висновку, що державний реєстратор Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації Ушацька Н.В., відмовляючи 07.09.2022 у державній реєстрації по заяві «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» щодо Державного підприємства «Українська паливно-енергетична компанія» (41237774), діяла в межах чинного законодавства.

Також суд звертає увагу на те, що 06.09.2022 Позивач звернувся до державного реєстратора Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації із заявою про державну реєстрацію змін відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: щодо зміни керівника юридичної особи, при цьому до суду позивач звернувся із позовними вимогами: «визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати уповноваженого державного реєстратора Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації внести зміни до відомостей про Державне підприємство "Українська паливно-енергетична компанія" (ідентифікаційний код 41237774), що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зазначивши у графі "Відомості про керівника юридичної особи, про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові (за наявності), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи" наступне: "Трудові відносини з ОСОБА_1 припинено 15 квітня 2019 року відповідно до рішення суду".», що не відповідає документам, що були подані позивачем до держреєстратора.

Ураховуючи вищезазначене в сукупності, суд дійшов висновку, що відповідачем в межах спірних правовідносин не допущено протиправної бездіяльності.

Таким чином, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Судові витрати відповідно до положень ст. 139 КАС України суд залишає за позивачем.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 242-246, 250 КАС України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2024
Оприлюднено02.01.2025
Номер документу124181084
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —640/15415/22

Рішення від 20.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні