Рішення
від 04.11.2024 по справі 908/2879/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

04.11.2024Справа № 908/2879/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Удалової О.Г, за участю секретаря судового засідання Дишканта Д.В., розглянув у відкритому судовому засіданні

справу № 908/2879/24

За позовом Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго"

до Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго"

треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні позивача

Товариство з обмеженою відповідальністю "Запоріжелектропостачання";

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Санталекс Грін Пауер"

Приватне підприємство "Нацпрод"

Товариство з обмеженою відповідальністю "КД Енерджі 2"

Товариство з обмеженою відповідальністю "Солар Парк Підгорне"

Товариство з обмеженою відповідальністю "Скіфія-Солар-2"

Товариство з обмеженою відповідальністю "Скіфія-Солар-1"

про зобов`язання вчинити дії

За участю представників учасників справи:

від позивача Комраков С.В.

від відповідача Батовська Т.І.

від третьої особи (ТОВ "Запоріжелектропостачання") Нікітіна Ю.С.

від третьої особи (НКРЕКП) не з`явився

від третьої особи (ТОВ "Санталекс Грін Пауер") не з`явився

від третьої особи (ПП "Нацпрод") Залізняк І.І.

від третьої особи (ТОВ "КД Енерджі 2") Залізняк І.І.

від третьої особи (ТОВ "Солар Парк Підгорне") не з`явився

від третьої особи (ТОВ "Скіфія-Солар-2") Каба Д.В.

від третьої особи (ТОВ "Скіфія-Солар-1") не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

У провадженні Господарського суду міста Києва знаходиться справа № 908/2879/23 за позовом Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" до Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго", за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Запоріжелектропостачання", Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Санталекс Грін Пауер", Приватного підприємства "Нацпрод", Товариства з обмеженою відповідальністю "КД Енерджі 2", Товариства з обмеженою відповідальністю "Солар Парк Підгорне", Товариства з обмеженою відповідальністю "Скіфія-Солар-2", Товариства з обмеженою відповідальністю "Скіфія-Солар-1", про зобов`язання вчинити дії.

15.09.2023 до Господарського суду Запорізької області від Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" (код 00130926) надійшла позовна заява № 33-33/149 з позовними вимогами до Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код 00100227) про зобов`язання ПрАТ "НЕК "Укренерго" здійснити коригування даних на платформі Market Management System (MMS) та у відповідних первинних документах ПрАТ "НЕК "Укренерго" з визначенням значення сертифікованих даних по ресурсним об`єктам генерації, які не здійснювали синхронну роботу з ОЕС України у період з 01.07.2022 по 31.03.2023, на рівні 0 кВт.год., на підставі чого здійснити перерахунок обсягу наданих послуг з передачі електричної енергії в бік зменшення у період з 01.07.2022 по 31.03.2023.

Згідно з Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями призначено головуючим суддею Азізбекян Т.А.

Ухвалою від 21.09.2023 відкрито провадження у справі № 908/2879/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 23.10.2023.

23.10.2023 залучено до участі у справі як третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Санталекс Грін Пауер", Приватне підприємство "Нацпрод", Товариство з обмеженою відповідальністю "КД Енерджі 2", підготовче засідання відкладено на 20.11.2023.

Від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог шляхом викладення пункту 2 вимог у прохальній частині позовної заяви справи № 908/2879/23 у наступній редакції: "2. Зобов`язати ПрАТ "НЕК "Укренерго" здійснити коригування даних на платформі Market Management System (MMS) та у відповідних первинних документах ПрАТ "НЕК "Укренерго", з визначенням значення сертифікованих даних по ресурсним об`єктам генерації, які не здійснювали синхронну роботу з ОЕС України у період з 01.07.2022 по 31.03.2023, на рівні 0 кВт. год., на підставі чого здійснити перерахунок обсягу наданих послуг з передачі електричної енергії (за договором від 27.05.2019 року № 0503-0204), диспетчерського (оперативно технологічного) управління (за договором від 27.05.2019 № 0503-03041), врегулювання небалансів (за договором від 18.04.2019 № 0503-01041) в бік зменшення у період з 01.07.2022 по 31.03.2023.

20.11.2023 залучити до участі у справі як третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ТОВ "Солар Парк Підгорне", продовжено підготовче провадження на 30 днів, відкладено підготовче судове засідання на 18.12.2023 о 12:00 год.

Позивачем у судовому засіданні 18.12.2023 заявлено клопотання про передачу господарської справи № 908/2879/23 на розгляд колегії суддів згідно з положеннями статті 34 Господарського процесуального кодексу України.

У судовому засіданні 18.12.2023 призначено колегіальний розгляд справи.

Протоколом автоматичного визначення колегії суддів визначено склад суддів: головуючий суддя Азізбекян Т.А., суддя Корсун В.Л., суддя Проскуряков К.В.

Ухвалою від 25.12.2023 матеріали господарської справи № 908/2879/23 прийняті до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Азізбекян Т.А., суддя Корсун В.Л., суддя Проскуряков К.В., підготовче засідання призначено на 25.01.2024.

25.01.2024 відкладено підготовче засідання на 22.02.2024.

У судовому засіданні 22.02.2024 представник відповідача підтримав клопотання про направлення господарської справи № 908/2879/23 за територіальною підсудністю до Господарського суду міста Київ.

22.02.2024 колегією суддів оголошено вступну і резолютивну частини ухвали, постановлено передати господарську справу № 908/2879/23 за територіальною підсудністю до Господарський суд міста Києва.

19.03.2024 справа надійшла до Господарського суду міста Києва.

Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.03.2024 справу передано на розгляд судді Удаловій О.Г.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.03.2024 прийнято до провадження справу № 908/2879/23 та призначено проведення підготовчого засідання на 29.04.2024.

25.04.2024 відповідачем подані заперечення проти клопотання про призначення експертизи.

26.04.2024 від відповідача надійшли письмові пояснення щодо доводів позивача, викладених у додаткових поясненнях від 25.01.2024.

29.04.2024 від представника третіх осіб ПП "Нацпрод" та ТОВ "КД Енерджі 2" надійшли додаткові пояснення.

Ухвалою суду від 29.04.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання на 20.05.2024.

20.05.2024 відповідачем подані письмові пояснення.

Крім того, 20.05.2024 позивачем подані пояснення.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.05.2024:

- відкладено підготовче засідання на 17.06.24 о 14:45 год.;

- прийнято до розгляду пояснення позивача та відповідача, подані 20.05.2024;

- залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Запоріжелектропостачання" та Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;

- залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Скіфія-Солар-2", Товариство з обмеженою відповідальністю "Скіфія-Солар-1";

- виправлено описку (зазначено, що Товариства з обмеженою відповідальністю "Солар Парк Підгорне" є третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача);

- встановлено учасникам справи строки для вчинення процесуальних дій.

14.06.2024 від третіх особи ТОВ "Скіфія-Солар-1" та ТОВ "Скіфія-Солар-2" надійшли заперечення на заяву позивача про збільшення позовних вимог.

14.06.2024 від третьої особи ПАТ "Запоріжелектропостачання" надійшли письмові пояснення.

17.06.2024 позивачем подано клопотання про відкладення підготовчого засідання.

Ухвалою суду від 17.06.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, підготовче засідання відкладено на 08.07.2024.

24.06.2024 від третьої особи ТОВ "Запоріжелектропостачання" надійшло клопотання про участь представника останнього в підготовчому засіданні 08.07.2024 та подальших засіданнях у даній справі в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, яке було задоволено ухвалою суду від 03.07.2024.

08.07.2024 позивачем подано заяву про збільшення розміру позовних вимог.

Ухвалою суду від 08.07.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання про призначення експертизи, підготовче засідання відкладено на 22.07.2024.

22.07.2024 позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог.

Ухвалою суду від 22.07.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання 05.08.2024.

26.07.2024 від третьої особи ТОВ "Скіфія-Солар-1" надійшли заперечення проти заяви про уточнення позовних вимог.

05.08.2024 від третьої особи ТОВ "Скіфія-Солар-2" надійшли заперечення проти заяви про уточнення позовних вимог, від третьої особи ТОВ "Запоріжелектропостачання" надійшли пояснення.

05.08.2024 від відповідача надійшли заперечення проти заяви про уточнення позовних вимог.

Ухвалою суду від 05.08.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, відмовлено в прийнятті до розгляду заяви про уточнення позовних вимог, відкладено підготовче засідання 26.08.2024.

22.08.2024 від третьої особи ТОВ "Скіфія-Солар-1" надійшли пояснення.

26.08.2024 позивачем подані додаткові пояснення.

26.08.2024 від третьої особи ТОВ "Скіфія-Солар-2" надійшли пояснення.

Підготовче засідання, призначене на 26.08.2024, не відбулось у зв`язку з оголошенням тривалої повітряної тривоги в місті Києві.

Ухвалою суду від 30.08.2024 призначено проведення підготовчого засідання на 16.09.2024.

13.09.2024 позивачем подано клопотання про приєднання до матеріалів справи доказів.

Ухвалою від 16.09.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання третьої особи про витребування доказів, а також відкладено підготовче засідання на 26.09.2024.

19.09.2024 відповідачем подано клопотання про подання доказів.

26.09.2024 відповідачем подано клопотання про подання доказів.

Ухвалою суду від 26.09.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, поновлено відповідачу строк для подання доказів та прийнято останні до розгляду.

Ухвалою суду від 26.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.10.2024.

17.10.2024 від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів.

21.10.2024 від позивача надійшли пояснення.

Ухвалою суду від 21.10.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, судове засідання відкладено на 28.10.2024.

Ухвалою суду від 28.10.2024, яка занесена до протоколу судового засідання, судове засідання відкладено на 04.11.2024.

У судових засіданнях суд, заслухавши вступне слово представників сторін, з`ясувавши обставини, дослідив в порядку статей 209-210 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) докази у справі.

Після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд перейшов до судових дебатів.

У судовому засіданні 04.11.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 ГПК України.

Судом, відповідно до вимог статей 222-223 ГПК України, здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив на позовну заяву, відповідь на відзив, письмові пояснення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Між позивачем (користувач) та відповідачем (ОСП/оператор систем передачі) 27.06.2019 укладено договір про надання послуг з передачі електричної енергії № 0503-02041 (до якого додатковими угодами вносились зміни та доповнення), за умовами якого відповідно до п.п. 1.1 (тут і надалі в редакції додаткової угоди від 21.12.2021) ОСП зобов`язалось надавати послугу з передачі електричної енергії (далі - послуга), а користувач зобов`язався здійснювати оплату за послуги відповідно до умов цього договору.

Пунктом 1.2 договору визначено, що сторони здійснюють свою діяльність згідно з вимогами чинного законодавства України, Правил ринку, Кодексу систем передачі, Кодексу систем розподілу, Кодексу комерційного обліку, ліцензій, відповідно до яких сторони здійснюють діяльність, інших нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії України.

Відповідно до п. 2.1 договору терміни, які використовуються в цьому договорі, вживаються в значеннях, наведених у Законі України «Про ринок електричної енергії», Кодексі систем передачі, Кодексі систем розподілу, Кодексі комерційного обліку, Правилах ринку.

Згідно з п. 4.1 договору для розрахунків за цим договором використовується плановий та фактичний обсяги послуги:

1) плановий обсяг послуги визначається на основі наданих користувачем повідомлень щодо планового обсягу передачі електроенергії на розрахунковий місяць. У разі ненадання або несвоєчасного надання користувачем повідомлень плановим обсягом послуги визначається фактичний обсяг наданої послуги у попередньому розрахунковому періоді;

2) фактичний обсяг послуги в розрахунковому місяці визначається відповідно до розділу 11 Кодексу систем передачі.

Вимоги щодо засобів (систем) обліку електроенергії в точках комерційного обліку користувача, а також інші організаційно-технічні питання, пов`язані зі збором, обробкою, верифікацією, валідацією, агрегацією, зберіганням та передачею даних комерційного обліку, визначені Кодексом комерційного обліку (п. 4.3 договору).

Згідно з п. 4.4 договору кожна сторона має право ініціювати перевірку погодинних обсягів передачі електроенергії спільно з представниками відповідних постачальників послуг комерційного обліку.

Відповідно до п. 5.5 договору корегування обсягів та вартості наданої послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надаються АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення врегулювання в СУР (системі управління ринком), що здійснюється згідно з Правилами ринку.

Як визначено п. 9.2 договору, ОСП щокварталу оформлює акт звірки розрахунків наданої послуги та надсилає його користувачу в електронній формі з використанням електронного підпису (за допомогою сервісу) або надає користувачу два примірника у паперовому вигляді, підписані зі своєї сторони.

Користувач протягом трьох робочих днів повинен підписати акт звірки розрахунків наданої послуги та повернути його ОСП.

У разі виникнення розбіжностей за актом звірки між сторонами користувач має право протягом трьох робочих днів з моменту отримання акту звірки направити свій примірник акта звірки розрахунків ОСП з вмотивованим запереченням.

Відповідно до п. 13.1 договору останній набуває чинності з дати його підписання і діє до 31.12.2022.

Якщо користувач не направив ОСП у строк не менший, ніж за місяць до закінчення терміну дії договору, повідомлення про припинення дії договору, то цей договір вважається продовженим на кожен наступний рік на тих же умовах.

Звертаючись до суду з даним позовом, позивач просить суд зобов`язати відповідача здійснити корегування даних на платформі Market Management System (MMS) та у відповідних первинних документах відповідача, з визначенням сертифікованих даних про ресурсним об`єктам генерації, які не здійснювали синхронну роботу з ОЕС України у період з 01.07.2022 по 31.03.2023, на рівні 0 кВт.год., на підставі чого здійснити перерахунок обсягу наданих послуг з передачі електричної енергії в бік зменшення у період з 01.07.2022 по 31.03.2023.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог у даній справі відповідач посилається не те, що: до подачі даного позову позивач не вважав, що відповідач порушує його права та інтереси щодо визначення обсягів наданої послуги; між сторонами підписані акти приймання передачі послуг за період з 01.07.2022 по 31.03.2023, а також акти коригування до них, при цьому відповідач як адміністратора комерційного обліку отримує дані від постачальників послуг, а не формує це дані самостійно; позивачем в спірному періоді не подавалась інформації про несинхронну роботу об`єктів електроенергетики несинхронно з Об`єднаною електросистемою України; позивачем не зазначено, які саме зобов`язання були порушені відповідачем за договором № 0503-02041 від 27.05.2019 або чинним законодавством.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, треті особи (ПП "Нацпрод", ТОВ "КД Енерджі 2") посилаються на те, що:

- ні позивачем, ні відповідачем під час розгляду даної справи не доведено шляхом надання доказів несинхронність режиму роботи електростанцій ПП "НАЦПРОД" та ТОВ "КД ЕНЕРДЖІ 2";

- встановлення асинхронного режиму не може відбуватися більше ніж 6 місяців, а режим не може виникати у зворотному часі (такий режим не може встановлюватись щодо минулих подій;

- протягом спірних періодів відповідач надавав третім особам послуги диспетчерського (оперативно-технологічного) управління та не висловлював заперечень щодо синхронного режиму роботи електростанцій;

- у разі настання асинхронного режиму роботи електростанції ПП "НАЦПРОД", диспетчери позивач та відповідач, які є органами диспетчерського управління, мали б миттєво відреагувати на такий режим роботи системи для захисту всієї енергосистеми України в цілому;

- передача електроенергії в ОЕС України підтверджується фотофіксацією показників лічильників;

- здійснення генерації та відпуску третіми особами в ОЕС України електричної енергії також підтверджується і звітністю, яку вони подавали до НКРЕКП та яка приймалась без зауважень;

- протокол № 48-п не містить норм права, не є нормативно-правовим актом та носить інформаційно-роз`яснювальний характер;

- станом на дату виникнення спірних правовідносин питання щодо особливостей здійснення розрахунків з виробниками за "зеленим" тарифом, генеруючі потужності яких знаходяться на тимчасово окупованих територіях, не було врегульовано на законодавчому рівні;

- постанова НКРЕКП № 759 від 19.04.2024, якою внесена зміни до постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332, не має зворотної сили, а застосовується виключно до правовідносин, що виникли з 19.04.2024.

Треті особи (ТОВ "Скіфія-Солар-2" та ТОВ "Скіфія-Солар-1"), заперечуючи проти задоволення позовних вимог, вказують на те, що:

- ними у період з липня 2022 року по березень 2023 року вироблялась електрична енергія та відпускалась в Об`єднану енергетичну систему України, при цьому ДП «Гарантований покупець» приймало вироблену електричну енергію та сплачувало за неї, що підтверджує роботу генеруючих потужностей (ТОВ "Скіфія-Солар-2" та ТОВ "Скіфія-Солар-1") у межах ОЕС України;

- акти купівлі-продажу були сформовані на підставі отриманих сертифікованих відповідачем у даній справі даних комерційного обліку електричної енергії;

- факт несинхронної роботи генеруючої одиниці Товариства з ОЕС України не є підтвердженим та не віднесений чинним законодавством до підстав для коригування даних комерційного обліку;

- на сьогодні відсутні рішення НКРЕКП, інших уповноважених осіб у сфері енергетики, ПрАТ «НЕК «Укренерго», які б визначали перелік територій/зон/систем, які працюють несинхронно з ОЕС України.

Заслухавши пояснення присутніх представників учасників справи, дослідивши надані сторонами докази, оцінивши заявлені позивачем вимоги, а також заперечення на такі вимоги, суд зазначає про наступне.

Заявляючи позовні вимоги, позивач вказав, що відповідачем у даній справі здійснено корегування даних на платформі Market Management System (MMS), проте при такому корегування не здійснено перерахунок обсягу наданих послуг з передачі електричної енергії в бік зменшення у період з 01.07.2022 по 31.03.2023.

У зв`язку з цим позивач просить суд зобов`язати відповідача здійснити корегування даних на платформі Market Management System (MMS) та у відповідних первинних документах відповідача, з визначенням сертифікованих даних про ресурсним об`єктам генерації, які не здійснювали синхронну роботу з ОЕС України у період з 01.07.2022 по 31.03.2023, на рівні 0 кВт.год., на підставі чого здійснити перерахунок обсягу наданих послуг з передачі електричної енергії в бік зменшення у період з 01.07.2022 по 31.03.2023.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 5, 6 ст. 4 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) основу цивільного законодавства України становить Конституція України.

Основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України.

Інші органи державної влади України, органи влади Автономної Республіки Крим можуть видавати нормативно-правові акти, що регулюють цивільні відносини, лише у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом.

Цивільні відносини регулюються однаково на всій території України.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. ЦК України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності.

Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.

Відповідно до ст. 1 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, а також цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування (ч. 4 ст. 11 ЦК України).

Відповідно до ст. 13 ЦК України цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства.

При здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині.

Відповідно до ч. 6 вищевказаної норми у разі недодержання особою при здійсненні своїх прав вимог, які встановлені частинами другою - п`ятою цієї статті, суд може зобов`язати її припинити зловживання своїми правами, а також застосувати інші наслідки, встановлені законом.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ч. 1 ст. 16 ЦК України).

Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, відновлення становища, яке існувало до порушення, примусове виконання обов`язку в натурі.

Відповідно до абз. 12 ч. 2 ст. 16 ЦК України суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), вирішено у період дії в Україні воєнного стану та протягом 60 днів після його припинення чи скасування постачальникам послуг комерційного обліку (далі - ППКО), операторам систем розподілу та оператору системи передачі електричної енергії (далі - оператори систем) забезпечувати комерційний облік електричної енергії для здійснення розрахунків на організованих сегментах ринку електричної енергії із дотриманням Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), від 14 березня 2018 року № 311 (далі - ККОЕЕ), Тимчасового порядку визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період, затвердженого постановою НКРЕКП від 28 грудня 2018 року № 2118, вимог підпункту 11 пункту 1 постанови НКРЕКП від 25 лютого 2022 року № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану», з урахуванням таких особливостей: оператори систем, територія ліцензованої діяльності яких частково знаходиться на тимчасово окупованій території України, до 15 червня 2022 року мають забезпечити створення (у межах домену обліку кожного оператора системи) додаткових областей комерційного обліку електричної енергії та їх реєстрацію в Адміністратора комерційного обліку (далі - АКО).

Також на операторів систем покладено обов`язки: створити додаткові області та відповідні ТКО, а також сформувати алгоритми визначення погодинних обсягів прийому/віддачі електричної енергії до/з додаткових областей комерційного обліку відповідно до форм, розроблених АКО; створити в межах власної території ліцензованої діяльності віртуальну точку комерційного обліку для фіксації обсягів прийому/віддачі електричної енергії на адміністративній межі та/або лінії зіткнення між тимчасово окупованою територією та іншою територією України; узгодити переліки ТКО та додаткових областей комерційного обліку з усіма суміжними операторами мереж, яких це стосується, та надати ці переліки разом із алгоритмами розрахунку обсягів електричної енергії до АКО. У разі відсутності погодження суміжним оператором мереж переліку ТКО та додаткових областей комерційного обліку протягом десяти днів з дня звернення оператора системи вони вважаються погодженими суміжним оператором без зауважень.

При неможливості забезпечення окремого комерційного обліку електричної енергії для додаткових областей комерційного обліку, що знаходяться у відповідному розрахунковому періоді на тимчасово окупованій території України, допускається їх об`єднання в одну область комерційного обліку.

Формування даних комерційного обліку електричної енергії для додаткових областей комерційного обліку та відповідних ТКО оператора системи (крім областей комерційного обліку та ТКО, що знаходяться на тимчасово окупованій території) здійснюється відповідно до Тимчасового порядку визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період, затвердженого постановою НКРЕКП від 28 грудня 2018 року № 2118, з урахуванням вимог підпункту 11 пункту 1 постанови НКРЕКП від 25 лютого 2022 року № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану».

У разі фіксації перетікання електричної енергії електромережами оператора системи з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію, при неможливості здійснення заходів щодо припинення такого перетікання, оператор системи має забезпечити ведення окремого комерційного обліку обсягів прийому/віддачі цієї електричної енергії з використанням даних комерційного обліку, які отримані з додаткових областей комерційного обліку та ТКО, що межують з тимчасово окупованою територією;

ППКО (позивач у даній справі) формує дані комерційного обліку електричної енергії за даними, які отримані із засобів комерційного обліку або визначені розрахунковим шляхом у такій пріоритетності: дані комерційного обліку, сформовані на підставі показів основних та дублюючих лічильників; дані комерційного обліку, сформовані на підставі показів верифікаційних лічильників; дані комерційного обліку, сформовані на підставі показів лічильників технічного обліку, з обов`язковим подальшим їх включенням у відповідний перелік ТКО та алгоритм розрахунку; дані комерційного обліку, сформовані на підставі графіків навантаження за даними телевимірювань.

У разі відсутності у ППКО можливості отримати покази основного, дублюючого, верифікаційного лічильників, лічильників технічного обліку та/або даних телевимірювань для формування даних комерційного обліку в ТКО (у межах його відповідальності) власними силами ППКО звертається до відповідних сторін, зокрема оператора системи, іншого ППКО, сторони, приєднаної до мережі або електропостачальника для отримання даних комерційного обліку електричної енергії з найближчих суміжних ТКО (у межах їх відповідальності).

Якщо відповідні дані від відповідних сторін не отримані, неповні або не пройшли валідацію, ППКО формує оціночні дані комерційного обліку в ТКО з використанням результатів вимірювання за попередню декаду або інших періодів, коли режим роботи електроустановок у ТКО відповідав режиму роботи електроустановок у розрахунковий день (з відповідним підтвердженням даних стосовно фактичного режиму роботи), або розрахунковим шляхом на основі балансу електричної енергії для відповідної площадки або області комерційного обліку. ППКО повинен зберігати всі вхідні дані, застосовані алгоритми та критерії подібності, що використовувалися при формуванні оціночних даних, та самі оціночні дані не менше строку позовної давності.

Обсяги споживання електричної енергії на роздрібному ринку електричної енергії для об`єктів споживачів, розташованих на територіях, на яких ведуться бойові дії або на тимчасово окупованих територіях України, визначаються з урахуванням особливостей, встановлених наказом Міністерства енергетики України від 13.04.2022 № 148 «Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану».

Після отримання фактичних показів лічильників ППКО повинен скоригувати відповідні оціночні дані комерційного обліку за всі періоди їх формування та протягом трьох днів надати скориговані дані АКО та іншим заінтересованим сторонам.

У разі незгоди з сформованими ППКО даними комерційного обліку учасник ринку має право ініціювати розгляд суперечки у порядку, встановленому ККОЕЕ.

Оператори систем, територія ліцензованої діяльності яких частково знаходиться на тимчасово окупованій території (крім територій, на яких ведуться бойові дії та крім населених пунктів, які є оточеними), щомісячно до 16 числа місяця, наступного за звітним, мають надавати до НКРЕКП інформацію щодо обсягів прийому/віддачі/сальдо перетоків електричної енергії на адміністративній межі з тимчасово окупованою територією, за формою згідно з додатком, що додається до постанови.

Крім того, як встановлено судом під час розгляду даної справи, постановою НКРЕКП від 19.04.2023 прийнято постанову, якою, у свою чергу, внесено зміни до постанови НКРЕКП від 25 лютого 2022 року № 332 (далі - постанова № 332), де підпункт 5 пункту 1 постанови № 332 викладено у такій редакції:

у разі неможливості реалізації оператором мережі свого права доступу до вузлів обліку та засобів комерційного обліку електричної енергії (далі - ЗКО) електроустановок на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, відповідно до переліку, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, та які працюють (працювали) несинхронно (асинхронно) з ОЕС України, для проведення періодичного та позачергового контрольного огляду, технічної перевірки вузлів обліку та ЗКО, схем їх підключення та зчитування інформації, відповідно до підпункту 3 пункту 2.5.2 глави 2.5 розділу II Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 311 (далі - ККОЕЕ), адміністратору комерційного обліку керуватись положеннями, зокрема, підпункту 6 пункту 9.2.1 глави 9.2, а також пункту 9.9.4 глави 9.9, пункту 9.13.1 глави 9.13 та пунктів 9.14.1 та 9.14.3 глави 9.14 розділу IX ККОЕЕ та під час визначення значень сертифікованих даних комерційного обліку, тимчасово, до отримання доступу до вузлів обліку та ЗКО відповідних електроустановок, визначати такі дані на рівні нуля та забезпечити передачу таких даних адміністратору розрахунків та учасникам ринку електричної енергії.

Вказана постанова набирає чинності з дня її прийняття, тобто з 19.04.2024.

Таким чином, до 19.04.2024 у відповідача як адміністратора розрахунків був відсутній обов`язок щодо прийняття таких даних, що рівні нулю.

Крім того, як встановлено судом під час розгляду даної справи, між позивачем та відповідачем складено та підписано акти коригування № ПРА_К-0005024 від 18.06.2024, № ПРА_К-0005107 від 20.06.2024, № ПРА_К-0005758 від 02.07.2024, акт коригування від 09.09.2024 до акта приймання-передачі послуги за липень 2022, акт коригування від 20.09.2024 до акта приймання-передачі послуги за серпень 2022 та акт коригування від 25.09.2024 до акта приймання-передачі послуги за вересень 2022, акт коригування від 26.10.2024 № ПРА_К-0007203 до акта приймання-передачі Послуги від 31 жовтня 2022 р. (з урахуванням акту коригування від 21 лютого 2023); акт від 27.09.20.2024 № ПРА_К-0007385 до акту приймання-передачі послуги від 30 листопада 2022 (з урахуванням акту коригування від 17 березня 2023); акт від 27.09.20.2024 № ПРА_К-0007295 до акта приймання-передачі Послуги від 31 грудня 2022 згідно (з урахуванням акту коригування від 30 березня 2023).

При цьому, як вказує відповідач, ним як адміністратором розрахунків, дані отримуються від операторів системи і саме на підставі останніх формуються дані щодо надання послуг та можливості їх коригування.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до п. 5.5 договору, укладеного між позивачем та відповідачем, корегування обсягів та вартості наданої послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, які надаються АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення врегулювання в СУР (системі управління ринком), що здійснюється згідно з Правилами ринку.

Таким чином, враховуючи, що позивачем під час розгляду даної справи не підтверджено шляхом надання суду відповідних доказів наявності у відповідача до 19.04.2024 обов`язку з визначення сертифікованих даних про ресурсним об`єктам генерації, які не здійснювали синхронну роботу з ОЕС України у період з 01.07.2022 по 31.03.2023, на рівні 0 кВт.год, а також несинхронної роботи об`єктів третіх осіб у період з 01.07.2022 по 31.03.2023, вимога позивача про зобов`язання відповідача здійснити корегування даних на платформі Market Management System (MMS) та у відповідних первинних документах відповідача, з визначенням сертифікованих даних про ресурсним об`єктам генерації, які не здійснювали синхронну роботу з ОЕС України у період з 01.07.2022 по 31.03.2023, на рівні 0 кВт.год. є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

Суд зазначає, що вимога щодо зобов`язання здійснити перерахунок обсягу наданих послуг з передачі електричної енергії в бік зменшення у період з 01.07.2022 по 31.03.2023 є похідною від вимоги про зобов`язання відповідача здійснити корегування даних на платформі Market Management System (MMS), тому остання також не підлягає задоволенню.

Крім того, суд вказує, що під час розгляду даної справи позивачем також фактично не підтверджена документально невиконання відповідачем обов`язку з перерахунку обсягу наданих послуг з передачі електричної енергії в бік зменшення, оскільки підписані між позивачем та відповідачем акти коригування за заявлений позивачем період свідчать про протилежне.

Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог у даній справі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по оплаті позову судовим збором підлягають покладенню на позивача.

Керуючись статтями 129, 233, 236, 237, 240 та 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 30.12.2024.

Суддя О.Г. Удалова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено02.01.2025
Номер документу124185354
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —908/2879/23

Рішення від 02.12.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Рішення від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 18.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 28.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 26.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 30.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні