Рішення
від 27.12.2024 по справі 924/818/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"27" грудня 2024 р. Справа № 924/818/24

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Шевчук О.І., за участі секретаря судових засідань Демчук М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за позовом Хмельницької міської ради, м. Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Речовий ринок "Торговий дім Бартерсервіс", м.Хмельницький

про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 50 940,34 грн.

Представники сторін:

від позивача: Крамар А.В. згідно виписки з ЄДРПОУ

від відповідача: не з`явився

Відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Процесуальні дії по справі, стислий виклад позицій сторін

До Господарського суду Хмельницької області 02.09.2024 надійшла позовна заява Хмельницької міської ради (29013, м. Хмельницький, вул. Героїв Маріуполя, буд. 3, код ЄДРПОУ 33332218) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Речовий ринок "Торговий дім Бартерсервіс" (29018, м.Хмельницький, вул. Тернопільська, буд.19, код ЄДРПОУ 3251790) про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 50 940,34 грн.

Ухвалою суду від 09.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання та встановлено сторонам строки для подання заяв по суті спору.

07.11.2024 ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів

28.11.2024 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті спору.

Позивач Хмельницька міська рада (далі позивач) наполягає на задоволенні позовних вимог, в обґрунтування яких посилається на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Речовий ринок «Торговий дім Бартерсервіс» з 17.01.2023 по 01.05.2024 є власником нежитлового приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадський туалет та КНС) загальною площею 386,6 кв.м по вул. Геологів, 13 в м. Хмельницькому.

З моменту оформлення права власності на нерухоме майно відповідач користувався ділянками з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м для обслуговування вищевказаних нежитлових приміщень без правовстановлюючих документів, упродовж 2022-2023 років плату за користування земельними ділянками не здійснював ні у вигляді орендної плати, ні земельного податку, що підтверджується листом від 24.01.2024 Головного управління ДПС у Хмельницькій області на запит Виконавчого комітету Хмельницької міської ради.

При цьому відповідач не є власником чи постійним користувачем земельних ділянок, тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку. Єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата згідно ст. 14.1.72 Податкового кодексу України.

Стверджує, що розмір безпідставно збережених коштів, який відповідає орендній платі за користування земельними ділянками за період з 01.02.2023 по 01.05.2024, який мав би сплатити відповідач у випадку дотримання вимог чинного законодавства України щодо укладення договору оренди землі, становить 50 940, 34 грн., розрахований на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок за 2023-2024 роки.

На адресу відповідача 19.06.2024 Управлінням земельних ресурсів Хмельницької міської ради надіслано лист №594/01-16 від 18.06.2024 щодо добровільної сплати безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю, однак кошти на сьогодні не сплачені.

Позивач звертає увагу, що внаслідок поведінки відповідача щодо використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів та несплати орендної плати Хмельницька міська територіальна громада в особі Хмельницької міської ради була позбавлена можливості отримати дохід у розмірі 50 940,34 грн від здачі земельної ділянки в оренду в період з 01.02.2023 по 01.05.2024. Тому позивач, посилаючись на приписи ст.1212 ЦК України, звернувся до суду із даним позовом.

В якості правових підстав позову посилається на ст. 120 Земельного кодексу України, ст. 1212 Цивільного кодексу України.

У відповіді на відзив позивачем зазначено, що обидві земельні ділянки з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м є сформованими та зареєстрованими як об`єкти цивільних прав з 01.03.2016. Відповідачем не надано доказів, що для обслуговування належного йому на праві власності нежитлового приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадський туалет та КНС) загальною площею 386,6 кв.м по вул. Геологів, 13 в м. Хмельницькому, він користується земельною ділянкою іншої площі.

Також звернуто увагу на правовий висновок Верховного Суду щодо неприпустимості визначення меж земельної ділянки за зовнішніми межами нерухомого майна за відсутності доказів формування спірних земельних ділянок як об`єкта цивільних прав у порядку, встановленому ст. 79-1 Земельного кодексу України.

Представник позивача під час судового розгляду спору підтримала позовні вимоги, вважає їх підтвердженими наявними в матеріалах справи доказами, а також повідомила, що відповідач заборгованість не сплатив та сума позову не змінилась.

Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «Речовий ринок «Торговий дім Бартерсервіс» (далі ТОВ «Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс») у поданому відзиві на позов заперечує проти позовних вимог.

Стверджує, що відповідач є власником нежитлового приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадського туалету та КНС) загальною площею 386,6 кв. м. Вказане нежитлове приміщення розташоване на земельних ділянках з кадастровими номерами 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м.

Звертає увагу суду, що відповідачем фактично використовується земля виключно під об`єктами нерухомого майна, що знаходяться у його власності, а саме площею 386,6 кв. м.

Посилаючись на судову практику у подібних правовідносинах зазначає, що при вирішенні спорів про стягнення з відповідача безпідставно збережених сум орендної плати, яку він мав би сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою, суд повинен встановити площу цієї фактично використовуваної земельної ділянки. Для розрахунку таких сум визначальне значення має площа, яку фактично використовує відповідач, підтверджена належними доказами, а не просто факт формування земельної ділянки в один об`єкт цивільних прав з відповідною площею.

Позивачем не доведено площу фактично використовуваної відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів, а також розмір орендної плати.

Відповідач та його представник відповідача в судове засідання не з`явилися.

Відповідно до ратифікованої Законом України від 17.07.2007 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (п.1 ст.6) кожен має право на справедливий та публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка застосовується судом при розгляді справ як джерело права, обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення у справі "Смірнова проти України" від 08.11.2005). Разом з тим, гарантованому праву особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондує обов`язок добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (рішення від 07.07.1989 у справі "Uniуn Alimentaria Sanders SA v. Spain").

Сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження (рішення від 03.04.2008 у справі "Пономарьов проти України"). Така позиція кореспондує висновку у рішенні від 16.02.2017 у справі "Каракуця проти України", де, серед іншого, зазначено, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Судом установлено, що відповідач обізнаний про здійснення Господарським судом Хмельницької області судового провадження у справі №924/818/24.

Відповідно до ч.4 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

З огляду на наведене, зважаючи на належне повідомлення відповідача та його представника про дати, час та місце розгляду справи, вимоги розумності строку судового розгляду, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за наявними у ній матеріалами, а неявка відповідача не призводить до неможливості вирішення спору по суті.

Розглядом матеріалів справи встановлено таке.

17.01.2023 Товариством з обмеженою відповідальністю «Речовий ринок «Торговий дім «Бартерсервіс» зареєстровано право власності на нежитлове приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадського туалету та КНС) загальною площею 386,6 кв. м за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 13, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2681890268040), на підставі договору купівлі-продажу №2883 від 22.07.2004, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Бережною Л.П., що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №391758759 від 21.08.2024.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0001787652024 від 26.07.2024, земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:10:001:0753, площею 0,0248 га, яка знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 13, зареєстрована 01.03.2016, належить до категорії земель: землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення: 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку. Також у витязі щодо відомостей про право власності зазначено, що існують актуальні відомості з ДРРП. Додатком до витягу оформлено кадастровий план земельної ділянки, координати поворотних точок меж земельної ділянки, експлікація земельних угідь.

Земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:10:001:0755, площею 0,0465 га, яка знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 13, зареєстрована 01.03.2016, належить до категорії земель: землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення: 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0001787752024 від 26.07.2024. Також у витязі щодо відомостей про право власності зазначено, що існують актуальні відомості з ДРРП. Додатком до витягу оформлено кадастровий план земельної ділянки, координати поворотних точок меж земельної ділянки, експлікація земельних угідь.

З метою здійснення контролю за використанням земельних ділянок на території м. Хмельницького з порушенням земельного законодавства, Виконавчий комітет Хмельницької міської ради листом №44-24 від 08.01.2024 звернувся до Головного управління ДПС у Хмельницькій області з проханням надати інформацію щодо сплачених сум орендної плати/земельного податку, в тому числі ТОВ "Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс» за земельні ділянки по вул. Геологів, 13 в м. Хмельницькому, кадастрові номери 6810100000:10:001:0753 площею 0,0248 га та 6810100000:10:001:0755 площею 0,0465 за період 2022-2023 років.

На вказаний запит Головне управління ДПС у Хмельницькій області листом №808/5/22-01-04-09-09 від 22.01.2024 повідомило, що ТОВ "Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс» не сплачувалась орендна плата/земельний податок у 2023-2024 роках. Товариством не подано податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності).

01.02.2024 головними спеціалістами відділу оренди та продажу землі Управління земельних ресурсів здійснено обстеження земельних ділянок по вул. Геологів, 13, про що складено акт обстеження земельних ділянок з кадастровими номерами 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м. У акті вказано, що при обстеженні встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м. знаходиться будівля, ділянка огороджена парканом. На земельній ділянці з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та знаходиться будівля, ділянка не огороджена. З 17.01.2023 власником нежитлових приміщень, речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадського туалету та КНС) по вул. Геологів, 13 є ТОВ «Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс». На даний час земельні ділянки по вул. Геологів, 13 ТОВ «Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс» відповідно до діючого земельного законодавства не оформлені.

Листом №594/01-16 від 18.06.2024 Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради повідомило відповідача, що на засіданні комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яке відбулося 14.05.2024, розглянуто матеріали щодо визначення розміру збитків, які завдані Хмельницькій міській раді та підлягають відшкодуванню внаслідок використання ТОВ "Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс» земельних ділянок по вул. Геологів, 13 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів в період з 01.02.2023 по 01.05.2024. Розмір збитків зазначений в актах комісії №2 та №3, які затверджені рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.06.2024 №1051. Запропоновано в 10-денний строк розглянути акти комісії та рішення виконавчого комітету про їх затвердження та повідомити про результати розгляду. Також у листі зазначені реквізити для сплати збитків для здійснення їх добровільного відшкодування.

Вказаний лист 19.06.2024 надіслано відповідачу, що підтверджується фіскальним чеком відділення поштового зв`язку, та вручено адресату 20.06.2024 особисто згідно трекінгу служби поштового зв`язку «Укрпошта».

Оскільки відповідач добровільно не сплатив визначений комісією розмір збитків, то Хмельницька міська рада звернулась до суду.

При зверненні до суду із даним позовом позивач здійснив розрахунки розміру орендної плати за користування ТОВ "Речовий ринок «Бартерсервіс» земельними ділянками по вул. Геологів, 13 в м. Хмельницькому, а саме:

-земельною ділянкою площею 248 кв.м., за період з 01.02.2023 по 01.05.2024, відповідно до якого за період з 01.02.2023 по 31.12.2023 орендна плата становить 10528,87 грн., із врахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 382867,00 грн та розміру орендної плати - 3% від НГО в рік; за період з 01.01.2024 по 01.05.2024 орендна плата становить 4 023,92 грн., з врахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 402393,00 грн. та розміру орендної плати - 3% від НГО в рік;

-земельною ділянкою площею 465 кв.м., за період з 01.02.2023 по 01.05.2024, відповідно до якого за період з 01.02.2023 по 31.12.2023 орендна плата становить 26326,19 грн., із врахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 717988,00 грн та розміру орендної плати - 4% від НГО в рік; за період з 01.01.2024 по 01.05.2024 орендна плата становить 10061,36 грн., з врахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 754602,00 грн. та розміру орендної плати - 4% від НГО в рік.

На підтвердження вищевказаного розрахунку, позивач долучив до матеріалів справи:

- рішення дев`ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради", згідно з яким рада вирішила впорядкувати орендну плату за землю, передбачивши застосування під час розрахунку орендної плати за землю відсотки від нормативної грошової оцінки згідно додатка. Відповідно до додатку до цього рішення розмір річної орендної плати за земельні ділянки для розміщення, будівництва та обслуговування допоміжних приміщень, каналізаційно-насосної станції, теплогенераторної, рампи, вокзалів, автосттанцій становить 3,0%, а розмір річної орендної плати за земельні ділянки для розміщення, будівництва та обслуговування платних туалетів, громадських вбиралень 4,0%;

- витяг № НВ-6800064042024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сформований 25.01.2024, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:10:001:0753 становить 402 393,00 грн;

- витяг № НВ-6800062082024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сформований 25.01.2024, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:10:001:0755 становить 754 602,00 грн.

- листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №6-28-0,222-600/2-24 від 12.01.2024 про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік, згідно якого значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051; витяги, які були сформовані автоматично програмним забезпеченням Державного земельного кадастру у період з 01 січня до 15 січня 2024 року, не містять коефіцієнтів індексації за 2023 рік, відповідно, значення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, зазначене в цих витягах, потребує перерахунку із застосуванням коефіцієнта індексації за 2023 рік.

Інших доказів, які стосуються предмету спору, матеріали справи не містять.

Дослідивши обставини справи та оцінивши надані докази по суті спору, судом береться до уваги таке.

Статтями 13, 14 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

За змістом ч.1 ст. 317, ч.1 ст. 319, ч.1 ст. 321 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Статтею 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі ПК України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою на умовах оренди (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

Згідно із частиною першою статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч.4 ст.79-1 ЗК України).

Відповідно до ч. ч. 1, 2 статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до статті 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За ТОВ «Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс» з 17.01.2023 по 03.05.2024 зареєстровано право власності на нежитлове приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадського туалету та КНС) загальною площею 386,6 кв. м. Вказане нежитлове приміщення розташоване на земельних ділянках з кадастровими номерами 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м.

Підстави та порядок переходу права на земельну ділянку при переході права власності на розташовані на ній житловий будинок, будівлю або споруду визначаються ст. 377 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та ст. 120 ЗК України.

Так, згідно зі ст. 377 ЦК України (у редакції, чинній на час набуття відповідачем права власності на нежитлову будівлю, розташовану на спірній земельній ділянці) до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Відповідно до ч. 2 ст. 120 ЗК України (у редакції, чинній на час набуття відповідачем права власності на нежитлову будівлю, розташовану на спірній земельній ділянці) якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Разом з тим, якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу. Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язаний передати земельну ділянку у власність або користування набувачу в порядку, встановленому цим Кодексом. Пропущення строку подання клопотання, зазначеного в абзаці першому цієї частини, не може бути підставою для відмови набувачу (власнику) такого об`єкта у передачі йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт (ч. 11 ст. 120 ЗК України у чинній редакції).

Верховний Суд, розглядаючи спори у подібних правовідносинах, у своїх постановах неодноразово звертав увагу на те, що виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Водночас, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі №200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди відомий ще за часів Давнього Риму (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі). Цей принцип має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна. Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15.12.2021 у справі № 924/856/20.

Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч.1 ст.93 ЗК України).

За приписами ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів здійснюється укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною першою статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Судом встановлено, що ТОВ «Речовий ринок «ТД «Бартерсервіс» з 17.01.2023 по 03.05.2024 зареєстровано право власності на нежитлове приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадського туалету та КНС) загальною площею 386,6 кв. м. по вул. Геологів, 13 в м.Хмельницькому, що підтверджується інформаційними довідками №391758759 від 21.08.2024 та №391795272 від 21.08.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

Вказане нежитлове приміщення розташоване на земельних ділянках з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м., які є сформованими відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0001787752024 від 26.07.2024 та №НВ-0001787652024 від 26.07.2024 та перебувають в комунальній власності Хмельницької міської ради.

Відповідачем не надано, а матеріали справи не містять доказів належного оформлення права користування земельними ділянками з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м., зокрема, укладення договору оренди з Хмельницькою міською радою та державної реєстрації такого права. Доказів на спростування вказаного матеріали справи не містять.

Таким чином, положення глави 15, ст.ст. 120, 125 ЗК України, ст. 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа, яка придбала такий об`єкт, стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді плати за землекористування є за своїм змістом кондикційними.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18 та ін.

Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Суд зауважує, що Верховний Суд у своїх постановах неодноразово наводив такий правовий висновок: у разі користування сформованою земельною ділянкою комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору власник такої земельної ділянки може захистити своє право на компенсацію йому недоотриманої орендної плати у порядку статті 1212 Цивільного кодексу України (постанови Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, від 09.02.2022 у справі №910/8770/19).

Главою 83 ЦК України врегульовані відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і які не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

З аналізу змісту норм ст.ст. 1212-1214 ЦК України, абз.5 ч.1 ст. 144, абз.5 ч.1 ст.174 Господарського кодексу України (далі - ГК України) випливає, що зобов`язання з набуття, збереження майна без достатньої правової підстави (кондикційне зобов`язання) виникає за одночасної наявності трьох умов: 1) відбувається набуття чи збереження майна; 2) правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні; 3) набуття чи збереження здійснюється за рахунок іншої особи.

З матеріалів справи вбачається наявність усіх трьох ознак кондикційного зобов`язання відповідача.

По-перше, відповідач дійсно зберіг (заощадив) у себе майно - кошти у вигляді орендної плати, що нараховується за володіння і користування земельними ділянками з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 13.

Суд зауважує, що збереження (заощадження) цього майна почалося незалежно від волі сторін, в результаті правомірних дій відповідача з моменту набуття ним права власності на об`єкт нерухомого майна нежитлового приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадського туалету та КНС) загальною площею 386,6 кв. м. по вул. Геологів, 13 в м. Хмельницькому.

Це є проявом правової природи нерухомого майна. Набута відповідачем будівля, будучи, згідно зі ст.181 ЦК України нерухомим майном (об`єктом, розташованим на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення) є органічно і нерозривно пов`язаною з цією земельною ділянкою. Тому набуття відповідачем права власності на будівлю автоматично призвело до фактичного набуття відповідачем і майнових прав володіння і користування земельною ділянкою, на якій розташована ця будівля.

Відсутність договору оренди земельної ділянки має фактичним наслідком набуття відповідачем володіння і користування чужою земельною ділянкою без відповідної грошової компенсації. В результаті відбулося збереження (заощадження) відповідачем належних до сплати за таке володіння і користування коштів у вигляді орендної плати.

По-друге, правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні. Передача прав володіння і користування земельною ділянкою, згідно з ст. 206 ЗК України, п.п.14.1.136 п. 14.1. ст.14 ПК України здійснюється за плату, що має вноситися на користь позивача, на підставі договору оренди земельної ділянки. Правові підстави для одержання відповідачем прав володіння і користування земельною ділянкою безоплатно відсутні. Так само відсутні правові підстави для не нарахування, несплати орендної плати за землю.

По-третє, відповідач зберіг майно саме за рахунок позивача, оскільки власником земельних ділянок з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м. є Хмельницька міська рада.

Тому в силу приписів ст. 206 ЗК України, п.п.14.1.136. п.14.1. ст. 14 ПК України власником майна фактично збереженого відповідачем (коштів у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою) також є позивач. Таким чином, збереження (заощадження) відповідачем коштів у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою призвело до збільшення (накопичення) цих коштів у відповідача за рахунок їх неодержання позивачем.

Незалежно від наявності вини в поведінці відповідача, сам факт несплати відповідачем за користування земельною ділянкою свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під категорію "виправдане очікування", що є загальновизнаною в т.ч. в практиці визначення Європейського суду з прав людини.

Кваліфікація спірних правовідносин, як зобов`язань у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави, означає необхідність застосування у даній справі передбачених ст.ст. 1212-1214 ЦК України правових наслідків дій/бездіяльності відповідача у вигляді збереження (заощадження) у себе відповідних сум орендної плати.

Верховний Суд неодноразово висловлював правову позицію, що для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень ст.ст. 1212-1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташовано, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативної грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави (постанови Верховного Суду від 27.07.2023 у справі № 918/779/22, від 02.11.2022 у справі № 915/766/21, від 05.10.2022 у справі № 915/767/21 та інші).

Як встановлено судом вище, між сторонами відсутній договір оренди земельної ділянки. Відповідач у період з 01.02.2023 по 01.05.2024 (період заявлений позивачем) не сплачував за користування земельними ділянками орендну плату/земельний податок у встановленому законодавчими актами розмірі, що підтверджується листом ГУ ДПС у Хмельницькій області №808/5/22-01-04-09-09 від 22.01.2024 та не спростовано відповідачем. Отже, останній без законних підстав зберіг у себе майно - кошти за оренду землі.

Відтак, відповідач (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшив свої доходи, а позивач (потерпілий) втратив належне йому майно (кошти від орендної плати).

З огляду на викладене відповідач, як фактичний користувач земельних ділянок з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м. за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 13, без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ними, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки (позивачу) на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, постанові Верховного Суду від 14.01.2019 у справі №912/1188/17.

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Частиною другою статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як вбачається з доданих до матеріалів справи розрахунків, розмір безпідставно збережених коштів (орендної плати за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м. та земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м), які повинен сплатити відповідач внаслідок зайняття земельної ділянки без оформлення договору оренди, становить 50 940,34 грн.

Так, заявлений позивачем до стягнення розмір безпідставно збережених коштів (орендної плати) за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м. розрахований за період з 01.02.2023 по 01.05.2024 шляхом застосування орендної ставки 3% (розмір річної орендної плати за земельні ділянки для розміщення, будівництва та обслуговування допоміжних приміщень, каналізаційно-насосної станції, теплогенераторної, рампи, вокзалів, автостанцій згідно з рішенням дев`ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради") до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сформованого 25.01.2024 (за 2024 рік) з врахуванням фактичного розміру земельної ділянки, що використовується відповідачем (площа ділянки 248 кв.м.) за кожен рік використання та з врахуванням кількості місяців використання відповідачем земельної ділянки.

Заявлений позивачем до стягнення розмір безпідставно збережених коштів (орендної плати) за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м розрахований за період з 01.02.2023 по 01.05.2024 шляхом застосування орендної ставки 4% (розмір річної орендної плати за земельні ділянки для розміщення, будівництва та обслуговування платних туалетів, громадських вбиралень згідно з рішенням дев`ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради") до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сформованого 25.01.2024 (за 2024 рік) з врахуванням фактичного розміру земельної ділянки, що використовується відповідачем (площа ділянки 465 кв.м.) за кожен рік використання та з врахуванням кількості місяців використання відповідачем земельної ділянки.

Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок за 2023 рік розрахована із застосуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік, який становить 1,051 згідно з вимогами листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №6-28-0,222-600/2-24 від 12.01.2024 про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік.

Так, за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м. сума неодержаного доходу в розмірі орендної плати за 2024 рік (з 01.01.2024 по 01.05.2024) становить 4 023,92 грн., а за 2023 рік (з 01.02.2023 по 31.12.2023) - 10 528,87 грн.

За використання земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м сума неодержаного доходу в розмірі орендної плати за 2024 рік (з 01.01.2024 по 01.05.2024) становить 10 061,36 грн., а за 2023 рік (з 01.02.2023 по 31.12.2023) 26 326,19 грн.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок, суд дійшов висновку, що позивачем правомірно заявлено до стягнення 50 940,34 грн безпідставно збережених коштів за період з 01.02.2023 по 01.05.2024, а відтак позовні вимоги Хмельницької міської ради є обґрунтованими, підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню.

Твердження відповідача на недоведеність позивачем площі фактично використовуваної відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів, оскільки ним використовується земля виключно під об`єктом нерухомого майна площею 386,6 кв. м, а також розмір орендної плати, суд відхиляє як необґрунтовані та безпідставні з огляду на таке.

Відповідач є власником нерухомого майна - нежитлового приміщення речового ринку з комплексом капітальних споруд (громадського туалету та КНС) загальною площею 386,6 кв. м. по вул. Геологів, 13 в м.Хмельницькому. Вказане нежитлове приміщення розташоване на земельних ділянках з кадастровим номером 6810100000:10:001:001:0755 площею 465 кв.м та з кадастровим номером 6860100000:10:001:0001:0753 площею 248 кв.м, які є сформованими та зареєстрованими як об`єкти цивільних прав з 01.03.2016.

Верховний Суд у постановах від 29.05.2019 у справі №922/955/18, від 11.06.2019 у справі №922/551/18, від 27.08.2019 у справі №922/2762/18 та від 29.08.2019 у справі №922/3443/18 виснував про неприпустимість визначення меж земельної ділянки за зовнішніми межами нерухомого майна за відсутності доказів формування саме спірної земельної ділянки як обєкта цивільних прав у порядку, встановленому ст.79-1 ЗК України.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

В силу положень ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення (правова позиція, викладена у постанові Верховного Суду від 28.05.2020 у справі №909/636/16).

Отже, беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає за належне позовні вимоги Хмельницької міської ради задовольнити повністю та стягнути з відповідача на користь позивача 50 940,34 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельні ділянки по вул. Геологів, 13 у м. Хмельницькому.

Щодо розподілу судових витрат між сторонами суд зазначає таке.

Згідно ст.ст.123, 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору у зв`язку із задоволенням позову покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 20, 24, 73, 74, 86, 123, 129, 232, 233, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Речовий ринок "Торговий дім Бартерсервіс" (29018, м. Хмельницький, вул. Тернопільська, буд.19, код ЄДРПОУ 3251790) на користь Хмельницької міської ради (29000, м. Хмельницький, вул. Героїв Маріуполя, буд. 3, код ЄДРПОУ 33332218) 50 940 (п`ятдесят тисяч дев`ятсот сорок) гривень 34 копійки безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за земельні ділянки по вул. Геологів, 13 у м. Хмельницькому та 3 028 (три тисячі двадцять вісім) гривень витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення Господарського суду Хмельницької області подається до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 31.12.2024.

СуддяО.І. Шевчук

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення27.12.2024
Оприлюднено02.01.2025
Номер документу124185703
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —924/818/24

Рішення від 27.12.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 18.12.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 05.12.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 28.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 20.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шевчук О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні