ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Справа № 500/368/23
31 грудня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Чепенюк О.В.,
за участю секретаря судового засідання Фаранюк О.Л.,
прокурора Куліковської Л.Б.,
представника заявника (відповідача) Колісника В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Козлівської селищної ради про роз`яснення судового рішення в адміністративній справі за позовом Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Козлівської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Тернопільського окружного адміністративного суду перебувала справа за позовом Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Козлівської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 21.03.2023, яке набрало законної сили 25.04.2023, позов задоволено повністю; визнано протиправною бездіяльність Козлівської селищної ради в частині виконання вимог законодавства про відходи щодо розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів; зобов`язано Козлівську селищну раду вчинити дії щодо розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів Козлівської територіальної громади.
16.12.2024 до суду надійшла заява Козлівської селищної ради про роз`яснення судового рішення, у якій заявник просить підтвердити об`єктивність та законність неможливості виконання рішення суду щодо розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів, яке виникло не з причин бездіяльності Козлівської селищної ради, а внаслідок зміни законодавства в сфері поводження з відходами.
Заявник вказує, що на виконання рішення суду селищною радою прийнято відповідне рішення, а в подальшому укладено договір на розроблення Схеми санітарного очищення населених пунктів, проте виконавець по договору протягом тривалого часу таку Схему не розробив, на листи та претензії селищної ради не відреагував. Внаслідок суттєвої зміни законодавства в сфері поводження з відходами селищна рада немає можливості залучити іншого виконавця, а відповідні державні органи підтвердили відсутність на даний час обов`язку органів місцевого самоврядування розробляти Схему санітарного очищення населених пунктів. Тому заявник просить роз`яснити та підтвердити об`єктивну неможливість виконати рішення суду.
Ухвалою суду від 17.12.2024 заяву про роз`яснення судового рішення призначено до судового розгляду у судовому засіданні на 31.12.2024, запропоновано позивачу подати до суду письмові пояснення щодо виконання судового рішення у цій справі.
Представник Державної екологічної інспекції у Тернопільській області надіслав до суду письмові пояснення з приводу виконання судового рішення. Зазначає, що відповідно до пункту 4 частини другої статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, крім іншого, належить розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами. Вказаною нормою Закону виключено повноваження органів місцевого самоврядування в частині затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів. Детальніше тлумачення щодо належного застосування норм чинного законодавства про відходи належить до сфери інтересів Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації (а.с.172).
У судовому засіданні заявник вимоги заяви підтримав та просив задовольнити.
Прокурор проти задоволення заяви заперечував, вважаючи, що питання виконання судового рішення не входить в межі розгляду заяви про роз`яснення судового рішення. Також підтвердив, що судове рішення внаслідок зміни законодавства виконати неможливо.
Представник позивача у судове засідання не прибув, хоча був повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду заяви. Неприбуття представника позивача у судове засідання не перешкоджає розгляду питання про роз`яснення судового рішення, а тому суд розглянув таке за відсутності цього учасника справи.
Розглянувши заяву Козлівської селищної ради про роз`яснення судового рішення, заслухавши доводи в її обґрунтування, думку прокурора, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що заява задоволенню не підлягає, виходячи з такого.
Відповідно до частини другої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) подання заяви про роз`яснення судового рішення допускається, якщо воно ще не виконано або не закінчився строк, протягом якого судове рішення може бути подане для примусового виконання.
Необхідність роз`яснення судового рішення може бути зумовлена його нечіткістю за змістом, коли воно є неясним та незрозумілим для осіб, стосовно яких воно ухвалене, або для тих осіб, що будуть здійснювати його виконання. Тобто це стосується випадків, коли судом не дотримані вимоги ясності, визначеності рішення. Невизначеність судового рішення означає, що таке рішення містить положення, які викликають суперечки щодо його розуміння та під час його виконання.
Зрозумілість судового рішення полягає в логічному, чіткому, переконливому викладенні його змісту. Чіткість викладення передбачає, зокрема, що: терміни, вжиті у судовому рішенні, відповідають тому змісту, який вони мають за законодавством України; такі терміни чітко збігаються з поняттями, які вони позначають; текст правової норми, застосованої судом, відтворюється без перефразування, і при цьому зрозуміло, де наводиться правова норма, а де суд дає своє тлумачення її змісту.
Отже, в ухвалі про роз`яснення судового рішення суд викладає більш повно та зрозуміло ті частини рішення, розуміння яких викликає труднощі, не змінюючи при цьому суті рішення і не торкаючись питань, які не були предметом судового розгляду. При цьому суд, роз`яснюючи рішення, не вправі вносити будь-які зміни в існуюче рішення.
Крім того, роз`яснення полягає в тому, що суд не повинен давати відповіді на нові або невирішені вимоги, він лише пояснює положення постановленого ним рішенням, які нечітко сформульовані або є незрозумілими для заінтересованих осіб.
Рішенням суду від 21.03.2023 визнано протиправною бездіяльність Козлівської селищної ради в частині виконання вимог законодавства про відходи щодо розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів, зобов`язано Козлівську селищну раду вчинити дії щодо розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів Козлівської територіальної громади.
На момент прийняття рішення суду суд керувався діючи нормами законодавства, які передбачали таке.
Підпункт 15 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» вказував, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Статтею 21 Закону України «Про відходи» було визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами.
Згідно з пунктом «б» частини першої статті 21 цього Закону органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Суд звертає увагу, що відповідно до частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
За наслідками судового розгляду позовних вимог по суті встановлено, що Козлівська селищна рада у порушення наведених норм законодавства належним чином не виконувала свої повноваження у сфері поводження з відходами щодо розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів, що порушує основні принципи державної політики у сфері поводження з відходами, загрожує захисту навколишнього природного середовища та здоров`ю людей від негативного впливу відходів, а тому суд прийшов до висновку про задоволення адміністративного позову.
Оскільки суд встановив протиправну бездіяльність Козлівської селищної ради в частині виконання вимог законодавства про відходи щодо розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів, то до задоволення підлягала і похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо розроблення та затвердження Схеми санітарного очищення населених пунктів Козлівської територіальної громади.
З наданих заявником до заяви про роз`яснення судового рішення вбачається, що на виконання рішення суду Козлівською селищною радою прийнято рішення від 30.03.2023 №1027 «Про розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів Козліської селищної ради» (а.с.146); укладено договір з ТзОВ «Творча майстерня «Стилобат» №ПР-01/04-23/60 від 19.04.2023 на проектні роботи, згідно якого виконавець зобов`язується надати послуги з розроблення схеми санітарного очищення населених пунктів Козлівської територіальної громади; строк розроблення схеми встановлено до 31.08.2023 (а.с.143-145).
Заявник зазначає, що виконавець до цього договору роботи не виконав, Схема санітарного очищення населених пунктів Козлівської територіальної громади не розроблена. Також заявник вказує, що на даний час відсутні підстави для розроблення Схеми санітарного очищення населених пунктів, оскільки наразі чинне законодавства не передбачає необхідності її розроблення.
Дійсно на даний час Закон України «Про відходи» втратив чинність. Внаслідок набрання 09.07.2023 чинності Законом України «Про управління відходами» змінилося правове регулювання питань управління відходами. Цим законом внесено зміни, зокрема, до Закону України «Про місцеве самоврядування» та Закону України «Про благоустрій населених пунктів», якими передбачено повноваження сільських, селищних, міських рад з розроблення та реалізації місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами. Тобто, починаючи з 09.07.2023 законом не передбачено повноважень сільських рад щодо забезпечення розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Разом з тим, подальша зміна законодавства не є підставою вважати судове рішення незрозумілим та не є підставою для роз`яснення судового рішення. Зі змісту поданої заяви вбачається, що фактично заявник просить вказати як виконувати рішення суду від 21.03.2023, що виходить за межі повноважень суду під час вирішення питання щодо роз`яснення судового рішення в розумінні статті 254 КАС України.
При цьому, суд зазначає, що з мотивувальної та резолютивної частини рішення суду від 21.03.2023 видно, що його текст труднощів для розуміння не викликає, суть його зрозуміла та не двозначна, а відповідачем вчинено всі дії для його виконання, тому розширеного тлумачення шляхом роз`яснення та винесення процесуального документу з цього приводу не потребує.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що заява про роз`яснення рішення задоволенню не підлягає, рішення суду додаткового роз`яснення не потребує.
Керуючись статтями 243, 248, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви Козлівської селищної ради про роз`яснення судового рішення в адміністративній справі за позовом Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Козлівської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст ухвали складено та підписано 02 січня 2025 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2024 |
Оприлюднено | 06.01.2025 |
Номер документу | 124201614 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні