Рішення
від 03.01.2025 по справі 540/2780/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/2780/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Левчук О.А.,

за участю секретаря Гур`євої К.І.

представника позивача Охріменко А.А.,

представника відповідача Кутакова П.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за позовом акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування припису та наказу в частині, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправним та скасувати припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 19.02.2021 № 24-14/01; визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 № 371 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень", в частині дії пункту 5 Додатку 3 про надання акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" строку на усунення порушень до 01.08.2021 р. щодо спеціального дозволу на користування надрами № 4654 виданого 28.12.2007 ПАТ "АрселорМіттал Берислав" з метою видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного, Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуваний припис та наказ про зупинення дії спецдозволу на користування надрами є необ`єктивними та незаконними, зобов`язуючими позивача здійснити певні дії, які він не може вчинити з незалежних від нього обставин, а відтак, підлягають скасуванню. Припис про усунення порушень та наказ про зупинення дії спецдозволу на користування надрами були прийняті за наслідками планової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Берислав" щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), за результатами перевірки складено акт від 19.02.2021 № 05/4653-Х. Порушення, виявлені при проведені перевірки в лютому 2021 року, стосувались не внесення товариством змін до спецдозволу та інших порушень, які пов`язані з неможливістю тривалий час видобувати копалини, не з вини позивача, а внаслідок бездіяльності Держгеонадра.

Від представника відповідача Державної служби геології та надр України надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що згідно із рекомендацій Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 05.08.2021 ухвалено: рекомендувати Держгеонадрам видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування №4654 від 28.12.2007. Відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, на виконання рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.01.2019 року, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019 у справі № 826/10085/16, з урахуванням рекомендацій Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 05.08.2021 № 17 - РГ/2021) - Внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654 з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, яке розташоване у Херсонській області, наданого Акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав». (наказ Держгеонадр від 13.09.2021 р. № 655). Листом Державної служби геології та надр України від 20.12.2021 р. № 22737/01/07- 21 повідомлено АТ «АрселоМіттал Берислав» про необхідність направити до Держгеонадр виправлену угоду (в листі було зазначено, що саме треба зміни) (додається) Листом Державної служби геології та надр України від 08.06.2022 року № 937/07/2-22, Акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав» повідомлено про прийнятий наказ від 13.09.2022 року № 655 та зазначено, що для оформлення спеціального дозволу на користування надрами підприємству необхідно підготувати належним чином Угоду про умови користування надрами (2 примірники) та подати із супровідним листом до Державної служби геології та надр України для подальшого опрацювання. (додається) Підприємство листом від 26.01.2022 року № 28 надіслало Угоду про користування надрами. За результатами опрацювання встановлено, що Угода містить технічні помилки, які потребують коригування. Враховуючи зазначене, Держгеонадра повернула Підприємству опрацьовану Угоду про умови користування надрами (2 примірники). Станом на дату написання відзиву, нова Угода про умови користування надрами від підприємства не надходила. Беручи до уваги те, що роботи та дослідження, зареєстровані Держгеонадра за № У-12-251/1 є свідченням про доцільність здійснення певних видів робіт та їх обсягів, - то така наявність реєстрації РДГВН надає право ТОВ «АрселорМіттал Берислав» подати до ДКЗ результати робіт і досліджень з геологічного вивчення надр для проведення державної експертизи.

Представником позивача до суду надано пояснення, в яких представник позивача зазначив, що відповідачем не доведено належними і допустимими доказами правомірність оскаржуваних рішень. Зокрема, не зазначено правових підстав та обґрунтованих мотивів, якими керувався відповідач, встановлюючи у оскаржуваному Приписі № 24-14/01 термін усунення порушень саме до 19.03.2021 р. Відповідач також не надав доказів, які б свідчили про вручення позивачу двох примірників припису № 24-14/01 та, як наслідок, доказів попереднього погодження з АТ «АрселорМіттал Берислав» зазначених у цьому приписі термінів усунення порушень вимог законодавства, що свідчить про порушення ним вимог ч. 9 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Позивач вчинив усі залежні від нього дії, з метою переоформлення спецдозволу. Відповідач лише 27.09.2021 повідомив позивача про прийняття наказу про внесення змін до спецдозволу (лист від 27.09.2021 № 16818/01/07-21) та рекомендував надіслати Угоду на користування надрами. Позивач своєю чергою листом від 03.11.2021 р. №241 направив документи згідно з вказаними рекомендаціями. За результатами опрацювання документів позивача відповідач листом від 20.12.2021 р. № 22737/01/07-21 повернув документи через встановлення невідповідності пакету документів і повідомлено, що підприємству потрібно подати виправлену Угоду з додатками у двох примірниках із супровідним листом. Листом від 26.01.2022 р. № 28 позивачем було направлено виправлений пакет документів, згодом листом від 31.05.2022 р. №70 - запит про статус розгляду документів і повідомлення можливості отримання дозволу з внесеними змінами. Таким чином, вказані обставини свідчать про неправомірність, необґрунтованість дій та рішень відповідача. Про порушення з його боку принципу прогнозованості державного нагляду, що зокрема зумовлено бездіяльністю з тривалого невиконання рішення суду по справі № 826/10085/16.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2021 року адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 19.02.2021 № 24-14/01; визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 р. № 371 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень", в частині дії пункту 5 Додатку 3 про надання акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" строку на усунення порушень до 01.08.2021 р. щодо спеціального дозволу на користування надрами № 4654 виданого 28.12.2007 ПАТ "АрселорМіттал Берислав" з метою видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного, Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області).

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28 червня 2023 року апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишено без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2021 року без змін.

Постановою Верховного Суду від 13 травня 2024 року касаційну скаргу Державної служби геології та надр України задоволено частково, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03.11.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.06.2023 у справі №540/2780/21 скасовано і направлено справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації.

Розпорядженням Верховного Суду від 18.03.2022 року № 11/0/9-22, відповідно до ч. 7 ст. 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду та визначено суд, якому визначається територіальна підсудність справ - Одеський окружний адміністративний суд.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу справ між суддями від 24 травня 2024 року адміністративну справу № 540/2780/21 передано головуючому судді Левчук О.А.

Ухвалою суду від 29 травня 2024 року прийнято справу до провадження, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

29 липня 2024 року прийнято ухвалу про розгляд справи в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 25 вересня 2024 року, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою суду від 08 жовтня 2024 року призначено проведення судових засідань в режимі відеоконференції поза межами суду за допомогою власних технічних засобів учасників справи в підсистемі відеоконференцзв`язку (https://vkz.court.gov.ua/).

Ухвалою суду від 09 жовтня 2024 року, занесеною до протоколу судового засідання, явку представника відповідача Державної служби геології та надр України до судового засідання визнано обов`язковою.

Ухвалою суду від 17 жовтня 2024 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті, визнано явку представника Державної служби геології та надр України до судового засідання обов`язковою.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечували, просив суд відмовити в їх задоволенні.

Повний текст рішення складено 03 січня 2025 року (у зв`язку із перебуванням головуючого судді в період з 31.12.2024 року по 02.01.2025 року включно у відпустці).

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

28.12.2007 року Публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" надано спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища для видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.

12.04.2012 року між Державною службою геології та надр України та Публічним акціонерним товариством "АрселорМіттал Берислав" укладено угоду № 4654 про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища. Метою користування надрами в спеціальному дозволі вказано "видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного". Невід`ємною частиною спеціального дозволу є угода від 12.04.2012 №4654 про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, з додатками №1 (Характеристика ділянки надр з метою видобування вапняків Осокорівського родовища) та №2 (Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища).

Рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин при Держгеонадра України, оформленим протоколом засідання від 20.12.2012 № 2811 здійснено переоцінку запасів вапняків Осокорівського родовища (виявлені дані про нові властивості, якість та кількість корисних копалин), у зв`язку з чим у позивача виникла необхідність переоформлення спеціального дозволу.

Позивач звертався до відповідача із заявами на переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами від 29.12.2012 №513, від 18.03.2013 №94, від 05.09.2013 №327, від 04.04.2014 №93, від 31.12.2015 №412, проте відповідачем неодноразово відмовлено у переоформленні спеціального дозволу у зв`язку з необхідністю отримання ним погодження обласної ради.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.01.2019 у справі № 826/10085/16, залишеним без змін постановами Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019 і Верховного Суду від 30.07.2020, задоволено адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «АрселорМіттал Борислав»: визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний від 28.12.2007 №4654, виданого Публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Борислав», згідно із пунктом 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, на підставі поданої Публічним акціонерним товариством «АрселорМіттал Борислав» заяви на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 №4654, що зареєстрована у Державній службі геології та надр України за вхідним номером №700/13/12-16 від 18.01.2016; зобов`язано Державну службу геології та надр України видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний від 28.12.2007 №4654, виданого Публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Борислав», на підставі поданої Публічним акціонерним товариством «АрселорМіттал Борислав» заяви на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 №4654, що зареєстрована у Державній службі геології та надр України за вхідним номером від 18.01.2016 №700/13/12-16 та надати Публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Борислав» спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний від 28.12.2007 №4654 на новому бланку з урахуванням відповідних змін.

У період з 08.02.2021 року по 19.02.2021 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено планову перевірку АТ "АрселорМіттал Берислав" з питань додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

За результатом перевірки складено акт від 19.02.2021 року № 05/4654-Х, перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), який підписано представником надрокористувача із зауваженнями.

Перевіркою виявлено наступні порушення:

1. Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку;

2. Відсутні документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами;

3. Відсутній Акт про надання гірничого відводу;

4. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі зміни особливих умов та інших умов, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, а саме щодо скасування обов`язкового моніторингу та наукової супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 № 42;

5. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів згідно протоколу ДКЗ України від 20.12.2012 № 2811.

6. Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.

7. Не виконуються п. 5.3. вимог Угоди про умови користування надрами № 4654 від 12.04.2012, а саме: проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт, дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; дотримуватися вимог, передбачених дозволом та цієї угодою.

Не виконується програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток № 2 до Угоди про умові користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007), а саме:

- складання робочого проекту на розробку та рекультивації родовища, ОВНС. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.

- підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2012 року. Відсутній акт про надання гірничого відводу.

- підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2013 року.

- укладення договору земельної ділянки. Термін виконання - IV квартал 2013 року. Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користування надрами.

- підготовка родовища до розробки: проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; - проходження гірничих виробок. Термін виконання - 2013 рік,

- початок видобувних робіт (25 тис.тон). Термін виконнаня - 2013 рік.

- вихід на проектні показники (250 тис. тон) Термін виконання - 2018 рік.

8. Суб`єкт господарської діяльності протягом двох років з початку дії дозволу не розпочав користування надрами.

Акт підписаний із зауваженням та 19.02.2021 року за вих. № 57 АТ "АрселорМіттал Берислав" відповідачу спрямовані зауваження до акту.

На підставі акту № 05/4654-Х від 19.02.2021 року складено припис № 24-14/01 від 19.02.2021 року щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, яким зобов`язано ПАТ "АрселорМіттал Берислав" у строк до 19.03.2021 року усунути вказані у приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. В приписі вказані порушення:

1.Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку;

2. Відсутні документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами;

3. Відсутній Акт про надання гірничого відводу;

4. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі зміни особливих умов та інших умов, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, а саме щодо скасування обов`язкового моніторингу та наукової супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 № 42;

5. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів згідно протоколу ДКЗ України від 20.12.2012 № 2811.

6. Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.

7. Не виконуються п. 5.3. вимог Угоди про умови користування надрами № 4654 від 12.04.2012, а саме: проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт, дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; дотримуватися вимог, передбачених дозволом та цієї угодою.

Не виконується програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток № 2 до Угоди про умові користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007), а саме:

- складання робочого проекту на розробку та рекультивації родовища, ОВНС. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.

- підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2012 року. Відсутній акт про надання гірничого відводу.

- підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2013 року.

- укладення договору земельної ділянки. Термін виконання - IV квартал 2013 року. Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користування надрами.

- підготовка родовища до розробки: проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; - проходження гірничих виробок. Термін виконання - 2013 рік,

- початок видобувних робіт (25 тис.тон). Термін виконання - 2013 рік.

- вихід на проектні показники (250 тис. тон) Термін виконання - 2018 рік.

8. Суб`єкт господарської діяльності протягом двох років з початку дії дозволу не розпочав користування надрами.

Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 №371 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень" та Додатку №3 до нього, Держгеонадра вирішила: у зв`язку з порушенням ст.ст. 18, 19, 24, 51 Кодексу України про надра, абз. 3 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарювання" надати термін для усунення порушень законодавства про надра ПАТ "АрселорМіттал Берислав" до 01.08.2021 року.

Згідно Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується на реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є Держгеонадра України (п. 1), який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7).

Пунктом 4 Положення №1174 встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядок спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр.

Згідно ст. 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Статтею 4 Кодексу України про надра встановлено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

Згідно ч. 1 ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Відповідно до ч. 1 статті 19 вказаного Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до статті 56 Кодексу України про надра основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно ч. 1 статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно ч. 1 статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Статтею 16 Кодексу України про надра встановлено, що переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначення процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком №615 (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно абз.3 пункту 17 Порядку № 615 внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем документів у разі, зокрема, виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів.

Так, з матеріалів справи вбачається, що один із порушень, наведених в оскаржуваному приписі № 24-14/01 від 19.02.2021 року є те, що позивачем не виконується програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток № 2 до Угоди про умові користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654).

Пунктом 3.1 Угоди №4654 про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища передбачено, що умови користування надрами, види та строки виконання надрокористувачем робіт з метою видобування вапняків протягом строку дії дозволу визначається в програмі робіт з видобування корисних копалин, яка підписується сторонами і є Додатком 2 та невід`ємною частиною цієї Угоди.

У Додатку 2 (Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища) визначено такі заходи з розвитку виробництва: 1) переоформлення спеціального дозволу на користування надрами. Строк виконання - І квартал 2012 року; 2) укладання договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов дозволу та Угоди про умови користування надрами. Строк виконання - ІІ квартал 2012 року; 3) складання робочого проекту на розробку та рекультивацію родовища ОВНС. Строк виконання - ІV квартал 2012 року; 4) підготовка матеріалів для отримання акта надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Строк виконання - І квартал 2012 року; 5) підготовка матеріалів на отримання земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням.

При цьому, починаючи з 2012 року позивач вчиняв дії щодо переоформлення спецдозволу на право користування надрами, тобто розпочав виконання першого пункту Програми робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища, яка є невід`ємним додатком до Угоди №4654 про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища.

Публічне акціонерне товариство "Арселорміттал Берислав" у зв`язку з виявленням нових якостей вапняків Осокорівського родовища (у зв`язку з геолого-економічною переоцінкою запасів згідно з протоколом від 20.12.2012 № 2811 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України), неодноразово намагався виконати обов`язок щодо переоформлення спеціального дозволу шляхом звернення до відповідача із заявами на переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами: -заява від 29.12.2012 № 513, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 08.02.2013. вих. 1069/03/12-13; -заява від 18.03.2013 вих. № 94, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 05.07.2013 вих. 7076/03/12-13, яким вдруге заяву повернуто заявнику, у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради; -заява від 05.09.2013 вих. № 326, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 24.09.2013 вих. 11361/03/12-13, яким втретє заяву повернуто у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради; -заява від 16.10.2013 вих. № 396, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 24.10.2013 вих. 13191/03/12-13, яким вчетверте заяву повернуто у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради; - заява від 23.10.2014 вих. № 353, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 03.11.2014. вих. 15273/02/12-14, яким заяву повернуто через відсутність рішення Херсонської обласної ради щодо надання погодження на розробку Осокорівського родовища; - заява від 08.10.2015 вих. № 321, за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 09.12.2015 вих. 16359/13/12-15, яким заяву повернуто у зв`язку із наданням для внесення змін до спеціального дозволу географічних координат, які не відповідають контуру підрахунку запасів, визначеному на плані підрахунку запасів, що додається до звіту "Геолого-економічна переоцінка Осокорівського родовища".

13.01.2016 Публічним акціонерним товариством "АрселорМіттал Берислав" на адресу Державної служби геології та надр України було направлено лист від 31.12.2015 № 412 про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654 "Видобування вапняків Осокорівського родовища", разом із заявою та пакетом документів, передбаченим пунктом 17 Порядку №615.

Однак, відповідачем не було надано Публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" ані дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін, ані вмотивованої відмови, тому товариство звернулось до суду з позовом про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії (справа № 826/10085/16).

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.01.2019 у справі №826/10085/16, залишеним без змін постановами Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019 і Верховного Суду від 30.07.2020, позов Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав" задоволено повністю: визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), та зобов`язано Державну службу геології та надр України видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), від 28.12.2007 реєстраційний №4654, виданого Публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав", на підставі поданої заяви на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 №4654, що зареєстрована у Державній службі геології та надр України за вхідним номером від 18.01.2016 №700/13/12-16 та надати Публічному акціонерному товариству "Арселорміттал Берислав" спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), від 28.12.2007 реєстраційний №4654 на новому бланку з урахуванням відповідних змін.

Судом при розгляді справи № 826/10085/16 встановлено, що відповідачем неодноразово відмовлялось позивачу у переоформленні спеціального дозволу у зв`язку з необхідністю отримання позивачем погодження обласної ради. В той же час, згідно з висновками та рекомендаціями Херсонської обласної ради від 06.08.2014 № 36/15 внесення змін до чинних дозволів не є компетенцією обласної ради. Окрім того, як вбачається зі змісту пункту 9 Порядку №615, забезпечення процедури погодження надання надр у користування покладено саме на Держгеонадра України, а не на особу, що звернулася за одержанням дозволу.

13 травня 2021 року старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 65323058 з виконання виконавчого листа № 826/10085/16 від 12.01.2021 року, виданого Окружним адміністративним судом м. Києва (а.с. 229 т. 2).

26 листопада 2021 року старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України винесено постанову про закінчення виконавчого провадження № 65323058 з виконання виконавчого листа № 826/10085/16 від 12.01.2021 року, виданого Окружним адміністративним судом м. Києва, відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 39 ЗУ «Про виконавче провадження» (фактичне виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом) (а.с. 67 т. 3).

В той же час, з матеріалів справи вбачається, що Державною службою геології та надр України, відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, на виконання рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.01.2019 року, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019 у справі № 826/10085/16, з урахуванням рекомендацій Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 05.08.2021 № 17 - РГ/2021), видано наказ від 13.09.2021 р. № 655, яким внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654 з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, яке розташоване у Херсонській області, наданого Акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав» (а.с. 196 т. 2).

При цьому, листом Державної служби геології та надр України від 20.12.2021 р. № 22737/01/07- 21 повідомлено АТ «АрселорМіттал Берислав» про розгляд листа Акціонерного товариства «АрселорМіттал Берислав» від 03.11.2021, яким надіслано Угоду про умови користування надрами з додатками та повідомлено, що відповідно до наказу від 13.09.2021 № 655 прийнято рішення внести зміни до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654 з метою видобування вапняків Осокорівського родовища у Херсонській області, згідно з п. 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, та, крім того, повернуто Угоду із додатками (2 примірники) та зазначено, що питання отримання бланку із внесеними змінами до спеціального дозволу на користування буде розглянуто у разі надходження від товариства із супровідним листом належним чином оформленої (поновленої) Угоди з додатками у двох примірниках (а.с. 198 т. 2).

31 травня 2022 року Акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав» звернулось до Державної служби геології та надр України про отримання спеціального дозволу на користування надрами на новому бланку з урахуванням відповідних змін (а.с. 6-7 т. 3).

Листом від 08.06.2022 року № 937/07/2-22, Державна служба геології та надр України розглянула лист Акціонерного товариства «АрселорМіттал Берислав» від 31.05.2022 року та повідомлено про прийнятий наказ від 13.09.2022 року № 655 та зазначено, що для оформлення спеціального дозволу на користування надрами підприємству необхідно підготувати належним чином Угоду про умови користування надрами (2 примірники) та подати із супровідним листом до Державної служби геології та надр України для подальшого опрацювання. (додається) Підприємство листом від 26.01.2022 року № 28 надіслало Угоду про користування надрами. За результатами опрацювання встановлено, що Угода містить технічні помилки, які потребують коригування, у зв`язку з чим, Держгеонадра повернула Підприємству опрацьовану Угоду про умови користування надрами (2 примірники) (а.с. 197 т. 2).

Тобто, станом на теперішній час Державною службою геології та надр України хоч і прийнято наказ від 13.09.2021 р. № 655, у зв`язку з чим закінчено виконавче провадження № 65323058 з виконання виконавчого листа № 826/10085/16 від 12.01.2021 року, виданого Окружним адміністративним судом м. Києва, відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 39 ЗУ «Про виконавче провадження» (фактичне виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом), проте не надано Публічному акціонерному товариству "Арселорміттал Берислав" спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), від 28.12.2007 реєстраційний №4654 на новому бланку з урахуванням відповідних змін.

Будь-яких доказів на підтвердження того, що акціонерне товариство "АрселорМіттал Берислав" зверталось до суду із заявою в порядку статті 383 КАС України, або щодо оскарження постанови від 26 листопада 2021 року № 65323058, матеріали справи не містять.

Крім того, будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що видобування вапняків, складання проекту розробки родовища корисних копалин, підготовка родовища до розробки, та інші дії, позивач акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав» не міг здійснювати, через не переоформлення Держгеонадрами спецдозволу на право користування надрами і тому не мав повноважень щодо видобування вапняків, суду не надано.

Також з матеріалів справи вбачається та не заперечується учасниками справи, що судами розглядалися інші спори за участі тих самих сторін, а саме: справа № 821/1033/15-а - судовими рішеннями відмовлено у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Публічного акціонерного товариства «АрселорМіттал Берислав» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654; справа № 821/684/16 - судовими рішеннями відмовлено у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Публічного акціонерного товариства «АрселорМіттал Берислав» про припинення права користування надрами за спеціальним дозволом від 28.12.2007 № 4654; справа № 826/9356/16 - судовими рішеннями визнано протиправним і скасовано наказ Держгеонадр від 15.08.2014 № 266 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4654, визнано протиправним і скасовано припис Державної служби геології та надр України від 31.05.2016 № 41/4654; справа № 540/56/20 - судовими рішеннями визнано протиправним та скасовано припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 12.07.2019 № 224- 14/01, визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 № 440 в частині зупинення з 01.02.2020 дії спеціального дозволу на користування надрами № 4654, виданого 28.12.2007 Публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав».

При цьому, акти перевірок та приписи, які аналізувалися у вищенаведених справах відрізняються періодами виявлення порушень та частково не співпадають в описі виявлених порушень, а тому посилання позивача на те, що у вказаних справах встановлені обставини щодо відсутності вини позивача у допущенні зазначених відповідачем в оскаржуваному приписі порушень є неспроможними.

В той же час, з матеріалів справи вбачається, що приписом щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 19.02.2021 № 24-14/01 Державною службою геології та надр України зобов`язано акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав» у строк до 19 березня 2021 року усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Також, наказом Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 № 371 акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав» надано термін для усунення порушень законодавства про надра, а саме ст. 18, 19, 24, 51 Кодексу про надра, абз. 3 ст. 11 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» до 01.08.2021 року.

При цьому, будь-яких доказів на підтвердження того, що акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав» в межах встановленого строку зверталось до контролюючого органу Держпродспоживслужби щодо надання підтверджуючих документів на виконання вимог припису та законодавства, та/або з повідомлення про неможливість виконання з посланням на відповідні обставини та докази, суду не надано.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 19.02.2021 № 24-14/01 та наказ Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 № 371 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень", в частині дії пункту 5 Додатку 3, прийняті відповідачем правомірно у межах його повноважень, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 134, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав" (код ЄДРПОУ 00291747, адреса місцезнаходження: 74022, Херсонська область, Високопільський район, смт. Архангельске, вул. Суворова, 45) до Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, адреса місцезнаходження: 03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) про визнання протиправним та скасування припису Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 19.02.2021 № 24-14/01; визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 № 371 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень", в частині дії пункту 5 Додатку 3 про надання акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" строку на усунення порушень до 01.08.2021 р. щодо спеціального дозволу на користування надрами № 4654 виданого 28.12.2007 ПАТ "АрселорМіттал Берислав" з метою видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного, Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.01.2025
Оприлюднено06.01.2025
Номер документу124215873
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —540/2780/21

Рішення від 03.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Постанова від 13.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 28.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні