Рішення
від 06.01.2025 по справі 580/10623/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 січня 2025 року справа № 580/10623/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Спільного українсько-великобританського товариства з обмеженою відповідальністю «Нива Переяславщини» до Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання рішень протиправними,

ВСТАНОВИВ:

Спільне українсько-великобританське товариство з обмеженою відповідальністю «Нива Переяславщини» звернулось до суду з позовною заявою до Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області від 07.10.2024 №59-5/VІІІ «Про скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів»;

- визнати протиправними дії Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області щодо прийняття та включення до порядку денного сесії ради 07.10.2024 розгляд питання «Про скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів» та зобов`язати утриматися від вчинення таких дій в своїй діяльності.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що оскаржене рішення прийнято всупереч рішенню Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009, оскільки сільська рада скасувала своє попереднє рішення, яким позивачу надано дозвіл на розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів.

На думку позивача, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву проти позову не подав, хоча копію ухвали про відкриття провадження у справі та копію позовної заяви з додатками отримав 15.11.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0610206127840, у зв`язку з чим справа розглянута за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, судом встановлено наступні обставини.

Згідно відомостей, які містяться в матеріалах справи, спільне українсько-великобританського товариство з обмеженою відповідальністю Нива Переяславщини зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 25564175 та є сільськогосподарським товаровиробником, одними із основних його видів діяльності якого є вирощування с/г культур та тваринництво (свинарство).

СП ТОВ Нива Переяславщини звернулось до Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області з клопотанням від 16.11.2023 № 01-2098/01-11, в якому просило надати дозвіл на встановлення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів власного виробництва ТМ П`ятачок, площею 30 м. кв. за адресою: Черкаська область, Золотоніський р-н, с. Піщане, вул. Руслана Шеремета, 125А, (на майданчику біля будинку культури та магазину Золотоніського РСТ).

28.11.2023 рішенням виконавчого комітету Піщанської сільської ради № 28-4 Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів:

1) надано погодження на можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів СП ТОВ Нива Переяславщини на земельній ділянці площею 0.0030 га. по вул. Шеремета Руслана (на майданчику між Піщанським сільським будинком культури та магазином Золотоніського РайСТ) в с. Піщане Золотоніського району Черкаської області;

2) надано дозвіл СП ТОВ Нива Переяславщини на розробку паспорту прив`язки;

3) рекомендовано СП ТОВ Нива Переяславщини: замовити паспорт прив`язки тимчасової споруди; встановлення тимчасової споруди здійснювати згідно паспорта прив`язки; після встановлення тимчасової споруди подати до виконавчого комітету Піщанської сільської ради письмову заяву, у якій зазначається, що СП ТОВ Нива Переяславщини виконало вимоги паспорта примв`язки.

29.01.2024 виготовлено та погоджено паспорт прив`язки СП ТОВ Нива Переяславщини тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по вул. Шеремета Руслана в с. Піщане, Піщанської територіальної громади, Золотоніського району, Черкаської області.

Виготовлено робочий проект № 003189 стандартного приєднання до електричних мереж тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності СП ТОВ Нива Переяславщини за адресою: вул. Шеремета Руслана с. Піщане, Золотоніський р-н, Черкаської обл.

07.06.2024 між Піщанською сільською радою Золотоніського району Черкаської області та СП ТОВ Нива Переяславщини укладено договір встановлення особистого строкового сервітуту № 01-240/2024 частини земельної ділянки з кадастровим номером 7121588201:04:002:0118, площею 0,01 га, для обслуговування тимчасової споруди для провадження господарської діяльності на 5 років. Згідно цього договору 17.06.2024 внесено плату за встановлення земельного сервітуту в сумі 2 281,81 грн згідно з платіжною інструкцією від 17.06.2024 № 13738.

Позивач встановив на зазначеній земельній ділянці тимчасову споруду з реалізації м`ясних та ковбасних виробів відповідно до зазначеного паспорта прив`язки.

12.06.2024 позивач подав до відповідача заяву № 01-1264/01-11, в якій повідомив, що вимоги паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, виданого відділом містобудування та архітектури Золотоніської РДА, від 29.01.2024, реєстраційний № 7, виконані у повному обсязі.

13.06.2024 державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель виконавчого комітету Піщанської сільської ради Кувейко С. М. надіслав повідомлення №1415/02-34 до СП ТОВ Нива Переяславщини про те, що державним інспектором 24.06.2024 о 14:00 буде проведено обстеження земельної ділянки 7121588201:04:002:0118 на предмет використання землекористувачами земельних ділянок за відсутності документів, що посвідчують право користування ними та/або за відсутності державної реєстрації прав на них.

24.06.2024 начальником відділу земельних відносин та екології виконавчого комітету Піщанської сільської ради Кувейком С. М. за участю депутатів Піщанської сільської ради (Васильченка О. М., Харини К. В., Грицюти В. М., Мички О. Г., Окіпняка І. Д., Кравченка Б. І., Шермет Л. П.) та члена виконавчого комітету ( ОСОБА_1 ) здійснено обстеження відповідної земельної ділянки та складно акт, яким встановлено, що на даній земельній ділянці СП ТОВ Нива Переяславщини встановлено торговельний павільйон, згідно паспорта прив`язки, виготовленого на підставі рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 № 28-4 Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів та внесено плату за встановлення земельного сервітуту, відповідно до договору від 07.06.2024 № 01-240/2024 в сумі 2 281,81 грн. Факту самовільного зайняття земельної ділянки не встановлено.

10.07.2024 під час 56 сесії VIII скликання Піщанської сільської ради депутат Васильченко О.М. запропонував внести до порядку денного сесії проект рішення про скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради №28-4 від 28.11.2023 Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів.

Піщанська сільська рада Золотоніського району Черкаської області прийняла рішення від 10.07.2024 № 56-2/VIII Про скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 № 28-4 Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 28.08.2024 у справі №580/7456/24 визнано протиправним та скасовано рішення Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (вул. Руслана Шеремета 98А, с. Піщане, Золотоніський район, Черкаська область, код ЄДРПОУ 26358963) від 10.07.2024 № 56-2/VIII Про скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 року № 28-4 Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів.

Рішення суду набрало законної сили 01.10.2024.

В подальшому Піщанська сільська рада Золотоніського району Черкаської області прийняла рішення від 07.10.2024 № 59-5/VIII Про скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 № 28-4 Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів.

Не погоджуючись із наведеним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд зазначає, що Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Згідно з п. 15 ч. 1 ст. 26 зазначеного Закону, яка встановлює виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.

Рішенням Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 зазначено: Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Окремо суд вважає за необхідне зазначити, що у рішенні Європейського суду з прав людини від 20 жовтня 2011 у справі «Рисовський проти України» суд підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа виливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення Європейського суду з прав людини у справах «Беєлер проти Італії», «Онер`їлдіз проти Туреччини», «Megadat.com S.r.l. проти Молдови», «Москаль проти Польщі»). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок («Лелас проти Хорваті», «Тошкуце та інші проти Румунії») і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси («Онер`їлдіз проти Туреччини» та «Беєлер проти Італії»).

Потреба виправити «минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки»), іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків («Лелас проти Хорватії»).

Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються («Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки», «Гаші проти Хорватії»).

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

В контексті переліченої практики Європейського суду з прав людини суд вважає за необхідне зазначити, що на позивача не може покладатись тягар можливих, однак не підтверджених належними доказами помилок виконавчого комітету Піщанської сільської ради.

Суд зазначає, що рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів» є ненормативним актом індивідуального характеру, який вичерпав свою дію фактом його виконання, оскільки позивач виготовив паспорт прив`язки тимчасової споруди та розмістив на земельній ділянці, кадастровий номер 7121588201:04:002:0118 тимчасову споруду, яка відповідає паспорту прив`язки, що підтверджується актом обстеження земельної ділянки №8/2024 від 24.06.2024, складеним посадовими особами виконавчого комітету Піщанської сільської ради.

За наведених обставин, Піщанська сільська рада не мала повноважень скасовувати своє раніше прийняте рішення від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів».

Щодо вимог про визнання протиправними дій Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області та зобов`язати утриматися від вчинення таких дій в своїй діяльності, суд зазначає, що саме по собі включення питань до порядку денного не створює порушення прав позивача, оскільки є законодавчо встановленою процедурою діяльності сільської ради. Натомість правові наслідки для позивача створюють саме рішення ради, якими встановлюються, змінюються або припиняються права позивача, тому позовні вимоги про визнання протиправними дій щодо прийняття та включення до порядку денного сесії ради питання, задоволенню не підлягають.

Одночасно суд приймає до уваги, що відповідач допустив повторне прийняття аналогічного рішення, яке вже визнано судом незаконним, що вимагає від позивача повторного звернення за судовим захистом.

У цьому контексті суд звертає увагу, що відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Враховуючи ту обставину, що судом в ході судового розгляду спору встановлено заборону скасування органом місцевого самоврядування ненормативного акту індивідуального характеру рішення від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів», який вичерпав свою дію фактом його виконання, тому відповідач у подальшому не має повноважень на скасування цього рішення. Як наслідок, для повного захисту порушених прав позивача, суд вважає, що належним способом їх захисту є зобов`язання відповідача утриматись від скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів».

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи вимоги законодавства України, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України судові витрати позивача зі сплати судового збору в розмірі 3028 грн. слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 139, 241-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області від 07.10.2024 №59-5/VІІІ «Про скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів».

Зобов`язати Піщанську сільську раду Золотоніського району Черкаської області утриматись від скасування рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 28.11.2023 №28-4 «Про можливість розміщення тимчасової споруди з реалізації м`ясних та ковбасних виробів».

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути з виконавчого комітету Піщанської сільської ради (вул. Руслана Шеремета. 98А, с. Піщане, Золотоніський р-н, Черкаська обл., код ЄДРПОУ 04410841) на користь Спільного українсько-великобританського товариства з обмеженою відповідальністю Нива Переяславщини (вул. Привокзальна, 2, с. Переяславське, Переяслав-Хмельницький р-н, Київська обл., код ЄДРПОУ 25564175) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.

Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.01.2025
Оприлюднено09.01.2025
Номер документу124260521
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —580/10623/24

Рішення від 06.01.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні