ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.01.2025 року м. Дніпро Справа № 908/1391/24
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)
суддів: Мороза В.Ф., Іванова О.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок Мет"
на рішення Господарського суду Запорізької області (суддя Зінченко Н.Г.) від 31.07.2024 р. у справі № 908/1391/24
за позовом Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок Мет", (49000, м. Дніпро, вул. Дзвінка, буд. 30, кв. 1)
про стягнення 67 480,38 грн, -
ВСТАНОВИВ:
У травні 2024 року до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Крок Мет про стягнення 67 480,38 грн заборгованості за договором оренди землі № 2017070001004874 від 21.11.2017 за період з 20.01.2022 по 31.12.2023.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 31.07.2024 р. у справі № 908/1391/24:
-позов задоволено повністю;
-стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок Мет", (49000, м. Дніпро, вул. Дзвінка, буд. 30, кв. 1, ідентифікаційний код юридичної особи 43314085) на користь Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915; отримувач: ГУК у Запорізькій області, код отримувача (ЄДРПОУ): 37941997, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), номер рахунку (IBAN): UA508999980334139812000008479, код класифікації доходів бюджету: 18010600) заборгованості з орендної плати за договором оренди землі № 2017070001004874 від 21.11.2017 за період з 20.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 67 480 (шістдесят сім тисяч чотириста вісімдесят) грн. 38 коп.;
-стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок Мет", (49000, м. Дніпро, вул. Дзвінка, буд. 30, кв. 1, ідентифікаційний код юридичної особи 43314085) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915; на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816, отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892, банк: Державна казначейська служба України м. Київ) витрати на сплату судового збору за подання позову в розмірі 2 422 грн. 40 коп.
Не погодившись з цим рішенням господарського суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Крок Мет", в якій просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 31.07.2024 р. у справі № 908/1391/24 та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог позивача відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт, зокрема зазначає наступне:
-вважає, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки доводам відповідача щодо контролю Державної податкової служби за правильністю нарахування плати за землю. Так, на переконання апелянта договір оренди земельної ділянки ґрунтується безпосередньо на Податковому кодексі та виключно Податковим кодексом визначається порядок обчислення, сплати та зарахування до бюджетів орендної плати за землю, в тому числі з урахуванням встановлених пільг. На підтвердження своєї позиції апелянт посилається на лист від 03.05.2024 № 8869/6/08-01-040-7 Управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Запорізькій області, в якому зазначено, що у зв`язку з тим, що Запорізький район відносився до Території активних бойових дій, відповідачем правомірно подано уточнюючу декларацію з орендної плати за землю;
-стверджує, що відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, вся територія Запорізького району відноситься до Території активних бойових дій з 12.03.2022 до 31.12.2022. Отже, апелянт вважає, що з урахуванням проведення (відповідно до п. 69 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України) зменшення нарахування шляхом подання уточнюючого розрахунку до податкової звітності з плати за землю за 2022 рік та враховуючи, що податкове зобов`язання за земельні ділянки, визначене у податковій декларації, сплачується за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, відповідачем протягом 2023 року було сплачено плату за землю за податковий період 2022 2023 роки у повному обсязі;
-водночас вважає, що суд першої інстанції дійшов неправомірного висновку, що в цей період територія м. Запоріжжя не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 30.09.2024 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок Мет" на рішення Господарського суду Запорізької області від 31.07.2024 р. у справі № 908/1391/24 у письмовому провадженні без виклику та повідомлення учасників справи, встановлено позивачу строк для подання відзиву на апеляційну скаргу.
Представником Запорізької міської ради подано до Центрального апеляційного господарського суду відзив на апеляційну скаргу, у відповідності до якого позивач просить залишити її без задоволення, а рішення Господарського суду Запорізької області від 31.07.2024 р. у справі № 908/1391/24 без змін.
В обґрунтування своїх заперечень проти доводів апеляційної скарги позивач, зокрема зазначає наступне:
-зауважує на тому, що між сторонами існують договірні відносини, а не податкові, тож предметом спору у цій справі виступає заборгованість відповідача у зв`язку з неповною сплатою орендної плати за користування земельною ділянкою, і в спірних правовідносинах має застосовуватись пріоритетність норм земельного законодавства та Закону України Про оренду землі;
-зазначає, що орендована відповідачем земельна ділянка розташована безпосередньо у місті Запоріжжя, на території якого ніколи позичаючи з 24.02.2022 р. не велися і не ведуться активні бойові дії, отже у відповідача відсутні правові підстави для звільнення від сплати орендної плати за договором оренди землі у заявлений позивачем період;
Представником Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок Мет" подано до Центрального апеляційного господарського суду відповідь на відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач наголошує на контролі Державної податкової служби та її структурних підрозділів за порядком та правильністю нарахування плати за землю та на існуванні законодавства України, яке, на думку відповідача, надає йому право на коригування вартості плати за землю за період з 12.03.2022 по 31.12.2022.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, судова колегія дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено місцевим господарським судом, 21.11.2017 між Запорізькою міською радою (Орендодавець, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю Іскра-07 (Орендар) укладено Договір оренди землі № 201707000100484 (далі за текстом Договір оренди).
Згідно з п. 1 Договору оренди відповідно до рішення Запорізької міської ради № 77/4 від 29.03.2017 Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для розташування авто мийки з майстернею по дрібному ремонту автомобілів, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17.
За умовами п.п. 3-5 Договору оренди в оренду передається земельна ділянка площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна будівлі та споруди Орендаря. Земельна ділянка передається в оренду разом із будівлями та спорудами Орендаря.
Власником земельної ділянки загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17 є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 366010135 від 15.02.2024.
Пунктом 11 Договору оренди передбачено, що він укладається до 29.03.2036.
Згідно з п. 6 Договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 047 658,86 грн (в цінах 2017 року).
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 61 430,58 грн., що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2017 року. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п.п. 12, 13 Договору оренди).
Відповідно до п. 14 Договору оренди орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
В 2021 році змінилася нормативна грошова оцінка землі земельної ділянки загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17 та склала 2 431 628,36 грн.
У зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки землі 23.12.2021 Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Іскра-07 укладена Додаткова угода № 202107000400161 до Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484, якою сторони погодили внести наступні зміни:
-викласти п. 1 Договору оренди землі в новій редакції: Орендар відповідно до рішення Запорізької міської ради № 77/4 від 29.03.2017, № 52/45 від 29.09.2021 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування магазину продовольчих та непродовольчих товарів, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17;
-викласти пункт 6 Договору оренди в новій редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 431 628,36 грн (в цінах 2021 року);
-викласти пункт 12 Договору оренди в новій редакції: Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 72 948,85 грн, що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2021 року;
-викласти пункт 14 Договору оренди в новій редакції: Орендна плата вноситься в порядок і спосіб, передбачений ст., ст. 286, 287 Податкового кодексу України;
-викласти пункт 18 Договору оренди в новій редакції: Земельна ділянка передається в оренду для розташування магазину продовольчих та непродовольчих товарів (функціональне призначення). Цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови; 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
До Додаткової угоди № 202107000400161 від 23.12.2021 додані розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, який є невід`ємною частиною Договору оренди.
Відповідно до Акту приймання-передачі земельної ділянки Запорізька міська рада як Орендодавець повністю виконала покладені на неї зобов`язання, передбачені Договором оренди, та передала Орендарю земельну ділянку загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17, а Орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду.
За таких умов, у Орендаря за наслідками підписання Договору оренди виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.
Як вбачається з матеріалів справи 20.01.2022 за Товариством з обмеженою відповідальністю Крок Мет (відповідач у справі) зареєстровано право власності на об`єкт нерухомого майна за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17.
Так, згідно Інформаційної довідки № 366009816 від 15.02.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта право власності на будівлю автомийки з майстернею, літ. А-2, загальною площею 482,8 кв.м., розташовану на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17, зареєстровано 20.01.2022 за Товариством з обмеженою відповідальністю Крок Мет на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 146 від 20.01.2022, видавник: приватний нотаріус Запорізького міського нотаріального округу Вовк І.І. (номер відомостей про речове право 46258874).
Відповідачем зазначені факти не оспорюються.
Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України Про оренду землі у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта на праві оренди, до набувача такого об`єкта одночасно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) зазначеного об`єкта, розміщеного на земельній ділянці. Волевиявлення орендодавця, відчужувача (попереднього власника) набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди із зазначенням нового орендаря земельної ділянки не вимагаються.
Частиною 1 статті 377 ЦК України визначено, що до особи, яка набула право власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, або частку у праві спільної власності на такий об`єкт, одночасно переходить право власності (частка у праві спільної власності) або право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, у порядку та на умовах, визначених Земельним кодексом України.
Згідно з частиною 4 статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що з моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщено це майно, у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщено, згідно з частиною другою статті 120 Земельного кодексу України. Тобто особа, яка набула права власності на таке майно, фактично стає орендарем земельної ділянки, на якій воно розміщено, у тому ж обсязі та на умовах, як і у попереднього власника.
Таким чином, відчуження об`єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, не припиняє договору оренди в цілому, а має місце заміна сторони у такому зобов`язанні на підставі частини третьої статті 7 Закону України Про оренду землі.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Колегій Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.04.2018 у справі № 915/672/17; від 17.04.2018 у справі № 922/2883/17; від 04.07.2019 у справі № 911/2244/18.
Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 22.02.2024 за № 06.1-14/315 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів LOGIKA, через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю Крок Мет (код ЄДРПОУ 43314085): - протягом 2022 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб - грошових коштів не перераховувалося; - протягом 2023 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб - в цілому перераховано 100 864,55 грн.
Згідно ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до п. 34.6 Договору оренди Орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
За даними з офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222-275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17, в цінах 2021 року склала 2 431 628,36 грн. (Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2057/372-21 від 11.11.2021); розмір орендної плати у 2021 році 72 948,85 грн.
Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoiotsinky-zemel-za-2022-rik/) значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік становить для земель і земельних ділянок 1,1.
Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17, в цінах 2022 року становить 2 674 791,19 грн (2 431 628,36 грн (НГО в цінах 2021 року) * 1,1 = 2 674 791,19 грн.
Таким чином, за розрахунком позивача, розмір річної орендної плати за 2022 рік, відповідно до умов Договору землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 становить:
2 674 791,19 грн * 3 % = 80 243,73 грн;
80 243,73 грн : 365 днів = 219,84 грн в день;
365 днів 19 днів = 346 днів;
346 днів * 219,48 грн = 76 064,64 грн.
Враховуючи інформацію Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради щодо сум перерахувань орендної плати за земельні ділянки до загального фонду бюджету Запорізької міської територіальної громади по окремих юридичних особах з 01.01.2021 року по 30.11.2023 року за період 20.01.2022-31.12.2022 відповідно до умов Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 відповідач мав сплатити 76 064,64 грн, відповідно, в даному періоді у відповідача має місце заборгованість в розмірі 76 064,64 грн.
Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoiotsinky-zemel-za-2022-rik/) значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить для земель і земельних ділянок 1,15.
Оскільки, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати за 2023 рік відповідно до умов Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 становить:
НГО в цінах 2023 року * 3 % = НГО в цінах 2022 року * (К2022) * 3 % = 2 674 791,19 грн * 1,15 = 3 076 009,87 грн * 3% = 92 280,29 грн.
Враховуючи інформацію Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради щодо сум перерахувань орендної плати за земельні ділянки до загального фонду бюджету Запорізької міської територіальної громади по окремих юридичних особах з 01.01.2021 року по 30.11.2023 року за період 01.01.2023-31.12.2023 відповідно до умов Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 відповідач мав сплатити 92 280,29 грн, відповідно, в даному періоді у відповідача має місце переплата в розмірі 8 584,26 грн (100 864,55 грн 92 280,29 грн = переплата в розмірі 8 584,26 грн.).
Загальна заборгованість відповідача з орендної плати за період з 20.01.2022 по 31.12.2023 становить: 76 064,64 грн + 92 280,29 грн 100 864,55 грн = 67 480,38 грн, яка заявлена позивачем до стягнення в межах цієї справи.
В оскаржуваному рішенні місцевим господарським судом встановлений факт нездійснення відповідачем в повному обсязі прийнятих на себе відповідно до Договору оренди землі обов`язків щодо своєчасного та повного внесення орендної плати, внаслідок чого за 2022 рік у відповідача виникла заборгованість за цим договором, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсягу.
Колегія суддів апеляційного суду погоджується з такими висновками місцевого господарського суду з огляду на наступне.
Так, з матеріалів справи вбачається, що спірні правовідносини сторін врегульовані Договором оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України Про оренду землі, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.
Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
Оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України Про оренду землі, оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.
Передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди. (стаття 124 Земельного кодексу України)
Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У статті 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За положеннями статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Тож, згідно положень ст. 21 Закону України Про оренду землі та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.
У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).
За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
У відповідності до ч., ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Виходячи зі змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою за договором, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.
Відповідно до п. 34.6 Договору оренди Орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.
28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення № 26 Про встановлення розміру орендної плати за землю (повний текст рішення знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайту Запорізької міської ради за посиланням: https://zp.gov.ua/uk/documents/item/33564). Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).
Згідно зі ст. 289 Податкового Кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17, в цінах 2021 року склала 2 431 628,36 грн (Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2057/372-21 від 11.11.2021).
Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoiotsinky-zemel-za-2022-rik/) значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік становить для земель і земельних ділянок 1,1.
Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17, в цінах 2022 року становить 2 674 791,19 грн (2 431 628,36 грн (НГО в цінах 2021 року) * 1,1 = 2 674 791,19 грн.
Таким чином, розмір річної орендної плати за земельну ділянку загальною площею 0,1121 га, кадастровий номер 2310100000:07:039:0094 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 17, за 2022 рік, відповідно до умов Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 становить:
2 674 791,19 грн * 3 % = 80 243,73 грн;
80 243,73 грн : 365 днів = 219,84 грн в день;
365 днів 19 днів = 346 днів;
346 днів * 219,48 грн = 76 064,64 грн, що складає 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2022 року.
З урахуванням повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 22.02.2024 за № 06.1-14/315 про відсутність оплати протягом 2022 року, позивачем розрахований розмір заборгованості відповідача з орендної плати за 2022 рік відповідно до умов Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 в розмірі 76 064,64 грн.
Таким чином, матеріалами справи підтверджується факт нездійснення відповідачем в повному обсязі взятих на себе відповідно до Договору оренди землі обов`язків щодо своєчасного та повного внесення орендної плати, внаслідок чого за 2022 рік у відповідача виникла заборгованість за договором в сумі 76 064,64 грн.
Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoi otsinky-zemel-za-2022-rik/) значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) 1,15. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати за 2023 рік відповідно до умов Договору оренди від землі від 21.11.2017 № 2017070001000484:
НГО в цінах 2023 року * 3 % = НГО в цінах 2022 року * (К2022) * 3 % = 2 674 791,19 грн * 1,15 = 3 076 009,87 грн * 3% = 92 280,29 грн.
Враховуючи значення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок, який за 2022 дорівнював 1,15, розмір річної орендної плати за 2023 рік, відповідно до умов Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 становить суму 92 280,29 грн, що складає 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року.
З урахуванням повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 22.02.2024 за № 06.1-14/315, позивачем розрахований розмір заборгованості Орендаря з орендної плати за 2023 рік відповідно до умов Договору оренди землі від 21.11.2017 № 2017070001000484 наступним чином: 92 280,92 100 864,55 грн (сума сплачена Орендарем до місцевого бюджету м. Запоріжжя за період з 01.01.2023 по 31.12.2023) = переплата в розмірі 8 584,26 грн).
Отже, судова колегія констатує, що судом першої інстанції обґрунтовано встановлено, що загальна заборгованість відповідача з орендної плати за період з 20.01.2022 по 31.12.2023 становить: 76 064,64 грн + 92 280,29 грн 100 864,55 грн = 67 480,38 грн.
При цьому судова колегія відхиляє доводи апелянта про те, що договір оренди земельної ділянки ґрунтується безпосередньо на Податковому кодексі та виключно Податковим кодексом визначається порядок обчислення, сплати та зарахування до бюджетів орендної плати за землю, в тому числі з урахуванням встановлених пільг, з огляду на наступне.
Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.
В пунктах 82, 83, 84 постанови Верховного Суду від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20 зазначено, що виходячи із системного аналізу норм земельного та податкового законодавства України, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України Про оренду землі, п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі, п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України). За змістом ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в п. 288.4 ст. 288 цього Кодексу (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17).
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Крім того, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України Про оцінку земель та Закону України Про оренду землі дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
Подібний правовий висновок наведено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18, від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.
З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 р. у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).
За таких обставин, пріоритетність застосування норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України Про оренду землі, якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у цій справі, є безпідставним, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.
Адже справи у спорах, що виникають із земельних відносин, про невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договорами оренди землі, в тому числі ті, де предметом дослідження є наявність заборгованості з орендної плати або предметом є стягнення заборгованості з орендної плати, розглядаються саме господарськими судами в рамках договірних відносин, а не адміністративними судами в рамках контролюючих відносин, з урахуванням положень земельного законодавства, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.
Суд вправі самостійно, за наданими сторонами доказами, досліджуючи умови договору оренди землі у сукупності з наданими доказами, встановлювати наявність або відсутність заборгованості з орендної плати за договором оренди землі та розмір такої заборгованості. Це жодним чином не є підміною функцій органу доходів і зборів, адже предметом розгляду у даній справі є стягнення заборгованості саме з орендної плати за договором оренди землі, тобто у зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань Орендарем земельної ділянки перед Орендодавцем.
Висновки щодо належного суб`єкта отримання плати за землю у вигляді орендної плати за земельні ділянки комунальної форми власності, яким виступає міська рада, за позовами про її стягнення з орендаря, були неодноразово підтверджені Верховним Судом у постановах від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20, від 04.05.2023 у справі № 910/15023/21.
Крім того, Верховний Суд в ухвалі від 18.03.2021 у справі № 904/5955/19, закриваючи касаційне провадження вказав, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 27.11.2018у справі № 912/1385/17, до правовідносин, які склалися саме між Орендодавцем та Орендарем у межах виконання договору оренди земельної ділянки, підлягають застосуванню норми ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відповідно до ч. 1 якої відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог в частині стягнення 67 480,36 грн.
Відповідачем належними і допустимими доказами, в розумінні ст.ст. 76, 77 ГПК України, доказів сплати вказаної орендної плати у встановленому розмірі суду не надано, відсутність порушень умов Договору та чинного законодавства не доведено.
При цьому судом враховано, що предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договором оренди землі, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.
Відповідач не є власником земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачем та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України Про оренду землі, пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України Про оренду землі, стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому порядку.
Крім того, надана ГУ ДПС у Запорізькій області інформація про відсутність боргу платника та правомірність подання уточнюючої декларації з орендної плати за землю за 2022 рік свідчить про відсутність у відповідача саме податкового боргу, що в даному випадку не є предметом розгляду цієї справи та не свідчить про відсутність заборгованості, саме за Договором оренди землі № 201702000100484 від 21.11.2017.
Наведеним вище повністю спростовуються доводи відповідача стосовно відсутності у позивача повноважень на здійснення контролю за порядком та правильністю нарахування плати за землю.
Також, відхиляє судова колегія і посилання апелянта на те, що із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесені зміни до Податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій.
Так, судова колегія зауважує, що спірна земельна ділянка розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. На території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою.
Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.
З огляду на загальновідомі обставини здійснення повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України від 12.05.2015 р. № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на території України введено воєнний стан.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.
На той час територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
За приписами ч. 3 ст. 75 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.
Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.
До того ж, обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.
Відповідно до ч.ч. 1-4 ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до частини першої статті 74 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять до предмета доказування.
Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень в господарському процесі, є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає, зокрема, подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі, з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує.
При цьому, одним з основних принципів господарського судочинства є принцип змагальності.
Названий принцип полягає в тому, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається на підтвердження чи заперечення вимог.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (близька за змістом правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 20.08.2020 у справі № 914/1680/18).
Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Вимоги, як і заперечення на них, за загальним правилом обґрунтовуються певними обставинами та відповідними доказами, які підлягають дослідженню, зокрема, перевірці та аналізу. Все це має бути проаналізовано судом як у сукупності (в цілому), так і кожен доказ окремо, та відображено у судовому рішенні.
Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог. Натомість відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості в сумі 67 480,36 грн зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за 2022-2023 роки.
За таких обставин, судова колегія констатує, що місцевий господарський суд дійшов правомірного висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, заснованими на законі, доведеними та такими, що підлягають задоволенню у повному обсягу.
З урахуванням усього вищенаведеного, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що доводи апеляційної скарги є безпідставними та не спростовують обґрунтованих висновків суду першої інстанції, оскаржуване рішення відповідає фактичним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, тому підстави, передбачені ст. 277 ГПК України, для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Запорізької області від 31.07.2024 р. у цій справі відсутні.
Згідно з ст. 129 ГПК України судові витрати по сплаті апелянтом судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 4 542,00 грн слід покласти на останнього.
З підстав наведеного та керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Крок Мет" на рішення Господарського суду Запорізької області від 31.07.2024 р. у справі № 908/1391/24 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 31.07.2024 р. у справі № 908/1391/24 залишити без змін.
Судовий збір, сплачений за подання апеляційної скарги, покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Крок Мет".
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право на касаційне оскарження постанови та строк оскарження встановлені ст.ст. 287, 288 ГПК України.
Головуючий суддя А.Є. Чередко
Суддя В.Ф. Мороз
Суддя О.Г. Іванов
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.01.2025 |
Оприлюднено | 09.01.2025 |
Номер документу | 124263516 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чередко Антон Євгенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні