ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
09 січня 2025 рокум. ДніпроСправа № 360/1423/24
Луганський окружний адміністративний суд у складі судді Секірської А.Г., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Ровеньківської міської громадської організації «Товариство донських козаків», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, про заборону діяльності громадської організації шляхом її припинення, -
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду 22 листопада 2024 року надійшла позовна заява Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - позивач) до Ровеньківської міської громадської організації «Товариство донських козаків» (далі - відповідач, Громадська організація), в якій позивач просив заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Ровеньківську міську громадську організацію «Товариство донських козаків».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 15.10.2024 за вх. № 48467-1-24 надійшов лист ІНФОРМАЦІЯ_8 від 30.09.2024 № 78/3/5/10-3067 про заборону діяльності Ровеньківської міської громадської організації «Товариство донських козаків» з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.
З вказаного листа та доданих до нього матеріалів та доказів, вбачається, що в діях РМГО «Товариство донських козаків» виявлені ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання». Так, надані Головним управлінням Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях матеріали свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експертного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.
Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Ровеньківської міської громадської організації «Товариство донських козаків» зареєстрованої в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 27.07.2009; код ЄДРПОУ - 36338152; адреса місцезнаходження - Україна, 94700, Луганська область, місто Ровеньки, вулиця Б. Хмельницького, будинок 38, керівник - ОСОБА_1 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 .
За інформацією ІНФОРМАЦІЯ_8 керівник РМГО «Товариство донських козаків» ОСОБА_1 з 2014 року був командиром одного з НЗФ так званої «лнр», а саме (мовою оригіналу) «9-го батальйона сторінка 3 з 9 народной милиции «лнр»».
В рамках КП №12014130320000865 від 05.06.2014 року за ч.2 ст.260 КК України (створення не передбачених законом збройних формувань або участь у їх діяльності) стосовно нього здійснюється досудове розслідування.
На даний час ОСОБА_1 є активним учасником пропаганди «руського миру» та розповсюджує матеріали, у яких міститься виправдовування, визнання правомірною збройної агресії російської федерації проти України, розпочатої у 2014 році, виправдовування, визнання правомірною тимчасової окупації частини території України, а також глорифікація осіб, які здійснювали збройну агресію російської федерації проти України, розпочату у 2014 році, представників збройних формувань російської федерації, іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих російською федерацією.
Також члени зазначеного громадського об`єднання разом з ОСОБА_1 брали безпосередню участь у протидії Майдану, захопленню державних адмінбудівель у м. Луганську навесні 2014 року, а також у бойових діях із ЗСУ на території Луганської області.
В умовах воєнного стану, зумовленого збройною агресією російської федерації проти України, що підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VІІІ «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою - агресором», Постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337-VІІІ «Про Заяву Верховної Ради України «Про відсіч збройній агресії Російської Федерації та подолання її наслідків», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022, зі змінами, дії РМГО «Товариство донських козаків» слід розцінювати як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, що носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.
Вказані обставини є підставою для заборони громадського об`єднання у судовому порядку.
Ухвалою від 26.11.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (далі - третя особа, ІНФОРМАЦІЯ_8); запропоновано відповідачу подати до суду відзив; запропоновано третій особі подати до суду письмові пояснення щодо заявленого позову.
Ухвалою суду від 18.12.2024 продовжено відповідачеві строк на подання відзиву на позовну заяву.
10.12.2024 від третьої особи надійшли пояснення щодо позову, в яких зазначено таке.
Наявні дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Ровеньковської міської громадської організації Товариство донських козаків» (зареєстрована в Міністерстві юстиції України у 2009 році, код ЄДРПОУ 36338152, юридична адреса: Луганська область, м. Ровеньки, вул. Б. Хмельницького, 38, керівник, підписант та один із засновників - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 )
ОСОБА_1 з 2014 року був командиром одного з НЗФ т.зв. «лнр», а саме «9-го батальона народной милиции «лнр»». 15.11.2016 в рамках кримінального провадження № 12014130320000865 ОСОБА_1 повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 260 КК України та його оголошено у розшук. ОСОБА_1 є активним учасником пропаганди «руського миру» та розповсюджує матеріали, у яких міститься виправдовування, визнання правомірною збройної агресії рф проти України, тимчасової окупації території України, а також глорифікація осіб, які здійснювали збройну агресію рф проти України, представників збройних формувань рф, іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих рф.
Також члени зазначеного громадського об`єднання разом з ОСОБА_1 брали безпосередню участь у протидії Майдану, захопленню державних адмінбудівель у м. Луганську навесні 2014 року, а також у бойових діях із ЗСУ на території Луганської області.
У період збройної агресії російської федерації проти України, що підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою агресором», постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337- VIII «Про заяву Верховної ради України «Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків»», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», дії вказаного громадського об`єднання можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки.
Враховуючи викладене, в діяльності Ровеньковської міської громадської організації Товариство донських козаків» (код ЄДРПОУ 36338152) вбачаються ознаки порушень норм чинного законодавства України.
Відповідно до вимог ст. 28 Закону України «Про громадські об`єднання», громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України та ст. 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань».
У свою чергу, згідно зі ст. 2 Закону України «Про Службу безпеки України», на Службу покладається захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спецслужб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб.
Враховуючи викладене, відповідно до положень Конституції України, Законів України «Про громадські об`єднання» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», вважаємо обґрунтованими та такими, що відповідають діючому законодавству України позовні вимоги Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції щодо заборони діяльності вищезазначеної громадської організації.
Додаткові відомості (крім зазначених вище), вказаних в ухвалі, про відкриття провадження у справі, відсутні.
Місцезнаходженням Ровеньківської міської громадської організації «Товариство донських козаків» є тимчасово окупована територія України, у зв`язку з чим повідомлення відповідача про відкриття провадження у даній справі здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Відповідно до частини першої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
З урахуванням пункту 20 Перехідних положень та на виконання статті 11 КАС України на офіційному сайті Луганського окружного адміністративного суду 28.11.2024 та 19.12.2024 розміщено повідомлення про постановлення ухвал від 26.11.2024 та від 18.12.2024 у справі № 360/1423/24, якими повідомлено відповідача про можливість ознайомлення з текстом ухвал суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/Review/121297673.
Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про постановлення ухвали про відкриття провадження у справі та можливість надання відзиву на позовну заяву.
Відповідач не скористався правом на подачу відзиву.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив таке.
Громадська організація «Ровеньківська міська громадська організація «Товариство донських козаків» , код ЄДРПОУ 36338152, зареєстроване як юридична особа 27.07.2009, номер запису: 13891020000000649, місцезнаходження юридичної особи: АДРЕСА_1, види економічної діяльності: 91.33.0 ДІЯЛЬНІСТЬ ГРОМАДСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ, Н. В. І. Г. (основний); керівник: ОСОБА_1; представник: ОСОБА_1 ; засновники (учасники): ОСОБА_10 Громадянство: Україна Адреса: АДРЕСА_3 Розмір частки статутного(складеного) капіталу(пайового фонду) (грн.): 0,00; ОСОБА_3 Громадянство: Україна Адреса: АДРЕСА_4 Розмір частки статутного(складеного) капіталу(пайового фонду) (грн.): 0,00; ОСОБА_1 Громадянство: Україна Адреса: АДРЕСА_1 Розмір частки статутного(складеного) капіталу(пайового фонду) (грн.): 0,00, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 27.11.2024.
ІНФОРМАЦІЯ_8 30.09.2024 направлено до Міністерства юстиції України лист № 78/3/5/10-3067 «Щодо протиправної діяльності громадської організації», в якому зазначено, що Службою безпеки України на постійній основі здійснюються заходи з попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти основ національної безпеки України, миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво-важливим інтересам України.
Наявні дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності «Ровеньківська міська громадська організація «Товариство донських козаків», зареєстрована в Міністерстві юстиції України у 2009 році, код ЄДРПОУ 36338152, юридична адреса: Луганська область, м. Ровеньки, вул. Б. Хмельницького, б. 38, керівник, підписант та один із засновників - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
Керівник РМГО «Товариство донських козаків» ОСОБА_1 з 2014 року був командиром одного з НЗФ т.зв. «лнр», а саме (мовою оригіналу) «9-го батальона народной милиции «лнр». В рамках КП № 12014130320000865 від 05.06.2014 року за ч.2 ст. 260 КК України (Створення не передбачених законом збройних формувань або участь у їх діяльності) стосовно нього здійснюється досудове розслідування.
В даний час ОСОБА_4 є активним учасником пропаганди «руського миру» та розповсюджує матеріали, у яких міститься виправдовування, визнання правомірною збройної агресії рф проти України, розпочатої у 2014 році, виправдовування, визнання правомірною тимчасової окупації частини території України, а також глорифікація осіб, які здійснювали збройну агресію рф проти України, розпочату у 2014 році, представників збройних формувань рф, іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих рф.
Також члени зазначеного громадського об`єднання разом з ОСОБА_1 брали безпосередню участь у протидії Майдану, захопленню державних адмінбудівель у м. Луганську навесні 2014 року, а також у бойових діях із ЗСУ на території Луганської області.
У час збройної агресії російської федерації проти України, що підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою агресором», постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337- VIII «Про заяву Верховної ради України «Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків»», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», дії вказаного громадського об`єднання можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки.
Враховуючи викладене, в діяльності РМГО «Товариство донських козаків» (код ЄДРПОУ 36338152) вбачаються ознаки порушень норм чинного законодавства України.
Відповідно до вимог ст. 28 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України та ст. 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань».
У свою чергу, згідно зі ст. 2 Закону України «Про Службу безпеки України», на Службу покладається захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спецслужб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб.
Враховуючи викладене та наявну інформацію щодо протиправної діяльності РМГО «Товариство донських козаків» (код ЄДРПОУ 36338152) і керуючись Конституцією України, Законами України «Про громадські об`єднання» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», Кодексом адміністративного судочинства України, просили ініціювати процедуру заборони діяльності вказаного об`єднання шляхом її примусового розпуску (ліквідації).
Разом з листом надано акти огляду сайту МВС України на 3 арк., сайту «Миротворець» на 3 арк., соціальної мережі «ОК» на 22 арк., сайту «You Control» на 3 арк., «You Tube» на 2 арк.
Листом Міністерства юстиції України від 14.10.2024 № 141654/169144-08-24/19.2 направлено для розгляду та вжиття відповідних заходів лист ІНФОРМАЦІЯ_8 від 30 вересня 2024 року № 78/3/5/10- 3067 (вх. № 169144-08-24 від 07 жовтня 2024 року) (далі - Лист) щодо заборони діяльності РОВЕНЬКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ТОВАРИСТВО ДОНСЬКИХ КОЗАКІВ» до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, яке є належним суб`єктом державної реєстрації.
Дослідженням акта огляду публікації, розміщеної у розділі «Особи, які переховуються від органів влади» офіційного сайту МВС України від 30.09.2024 встановлено, що старший оперуповноважений в ОВС 10 відділу ГВ ЗНД 3 управління ІНФОРМАЦІЯ_8 підполковник ОСОБА_5 провів огляд публікації, розміщеної у розділі «Особи, які переховуються від органів влади» офіційного сайту МВС України під назвою « ОСОБА_6 » за посиланням «ІНФОРМАЦІЯ_9». У ході огляду встановлено, що зазначена публікація містить інформацію Головного управління Національної поліції в Луганській області стосовно ОСОБА_6 (рос. ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_1 , який розшукується за скоєння злочину, кримінальна відповідальність за який передбачена ч.2 ст. 260 КК України (створення не передбачених законом збройних формувань або участь у їх діяльності) та у зв`язку з переховуванням від органів досудового розслідування. Також зазначена публікація містить фотозображення ОСОБА_1 та розширені відомості щодо його розшуку. Акт огляду містить скріншоти.
Дослідженням акта огляду публікації, розміщеної на сайті «Миротворець» від 30.09.2024 встановлено, що старший оперуповноважений в ОВС 10 відділу ГВ ЗНД 3 управління ІНФОРМАЦІЯ_8 підполковник ОСОБА_5 провів огляд публікації, розміщеної під назвою « ОСОБА_8 / ОСОБА_6 / ОСОБА_9 » за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_2 ». У ході огляду встановлено, що зазначена публікація містить інформацію стосовно громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , код ДРФО НОМЕР_1 , який (мовою оригіналу) «Возглавлял «ополчение» г. Ровеньки. Командир 9-го батальона теробороны ДНР/ЛНР. Занимался грабежами и морадерством. Принимал участие в захвате нефтебазы со взятием работников в заложники. «Депутат парламента» ЛНР. Казак «Войска донского» (Ровеньковский юрт). Позывной: Батя, Фотон, Конь, Дядя.». За вказану протиправну діяльність стосовно ОСОБА_1 в ЄРДР зареєстроване кримінальне провадження № 12014130320000865 від 05.06.2014». Також оглядом встановлено, що ОСОБА_1 є українофобом, який на власній сторінці в соціальній мережі «ОК» опублікував статус « ІНФОРМАЦІЯ_3 ». Крім того, зазначена публікація містить фотозображення ОСОБА_1 , зокрема, скріншот з його сторінки в соціальній мережі «ОК» з українофобським статусом (скріншоти № № 1, 2, 3, 4).
Дослідженням акта огляду публікації, розміщеної в соціальній мережі «ОК» від 30.09.2024 встановлено, що старший оперуповноважений в ОВС 10 відділу ГВ ЗНД 3 управління ІНФОРМАЦІЯ_8 підполковник ОСОБА_5., провів огляд сторінки, розміщеної в соціальній мережі «ОК» під назвою «Александр Конкин» за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_4 ». В ході огляду встановлено, що зазначена сторінка належить ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , та містить матеріали, у яких міститься виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії рф проти України, розпочатої у 2014 році, у тому числі шляхом представлення збройної агресії рф проти України як внутрішнього громадянського конфлікту, виправдовування, визнання правомірною, заперечення тимчасової окупації частини території України, а також глорифікація осіб, які здійснювали збройну агресію рф проти України, розпочату у 2014 році, представників збройних формувань рф, іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих рф, а також представників окупаційної адміністрації рф, яку складають її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних рф самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України (скріншоти № 1-42).
Дослідженням акта огляду публікації, розміщеної на сайті «You Control» від 30.09.2024 встановлено, що старший оперуповноважений в ОВС 10 відділу ГВ ЗНД 3 управління ІНФОРМАЦІЯ_8 підполковник ОСОБА_5 , провів огляд публікації, розміщеної на сайті «You Control» під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_5 » за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_6 ». У ході огляду встановлено, що зазначена публікація містить інформацію щодо зареєстрованої з 27.07.2009 року згідно з українським законодавством громадської організації «Ровеньківська міська громадська організація «Товариство донських козаків» (скорочена назва РМГО «Товариство донських козаків») з кодом ЄДРПОУ 36338152 та основним видом діяльності «91.33.0 Діяльність громадських організацій, н.в. і.г.». Зокрема, засновником, керівником та підписантом зазначеної структури зазначено ОСОБА_1 , місцезнаходження юридичної особи - АДРЕСА_2 (місце реєстрації ОСОБА_1 ) (Скріншоти №№1,2,3,4).
Дослідженням акта огляду публікації, розміщеної на сайті «You Tube» від 30.09.2024 встановлено, що старший оперуповноважений в ОВС 10 відділу ГВ ЗНД 3 управління ІНФОРМАЦІЯ_8 підполковник ОСОБА_5 , провів огляд публікації, розміщеної на сайті «You Tube» під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_7 ». У ході огляду встановлено, що зазначена публікація містить інтерв`ю російському каналу новин «ARTV» т.зв. (мовою оригіналу) «командира 9-го батальона народной милиции «лнр» (бывшая 1-я козачья сотня ВВД ОСОБА_1». В зазначеному інтерв`ю ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , розповідає про створення «Ровеньківська міська громадська організація «Товариство донських козаків» (скорочена назва РМГО «Товариство донських козаків», код ЄДРПОУ 36338152) та своїй особистій участі разом з членами вказаної структури у протидії Майдану, захопленню державних адмінбудівель у м. Луганську навесні 2014 року, а також у бойових діях із ЗСУ на території Луганської області (Скріншоти №№ 1,2,3).
Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Одночасно, військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування постановлено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023, № 734/2023 від 06.11.2023, № 49/2024 від 05.02.2024, № 271/2024 від 06.05.2024, № 469/2024 від 23.07.2024, № 28.10.2024 № 740/2024, затвердженими Законами України, строк дії режиму воєнного стану продовжувався.
Відповідно до статті 10 Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 (далі - Конвенція), кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств. Здійснення цих свобод, оскільки воно пов`язане з обов`язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Статтею 11 Конвенції передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.
Законом України "Про громадські об`єднання" № 4572-VI від 22.03.2012 (далі - Закон № 4572-VI) визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.
Статтями 36, 37 Конституції України регламентовано, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Відповідно до частин першої-третьої статті 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Пунктом 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення № 228) визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.
Згідно з пунктом 14 частини першої статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" № 755-IV від 15.05.2003 (далі - Закон № 755-IV) суб`єктами державної реєстрації є: Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань; територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Згідно зі статтею 25 Закону № 4572-VI припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об`єднання такого самого статусу; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Відповідно до частини першої статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ІНФОРМАЦІЯ_8 наявна інформація, що засновник відповідача здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.
Так, наявні в ІНФОРМАЦІЯ_8 дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. "м`якої сили" у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості.
Також, ІНФОРМАЦІЯ_8 встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації державі, а саме окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності керівника та одного з засновників відповідача - ОСОБА_1 .
В межах кримінального провадження №12014130320000865 від 05.06.2014 за ч.2 ст.260 КК України (Створення не передбачених законом збройних формувань або участь у їх діяльності) стосовно ОСОБА_1 здійснюється досудове розслідування.
Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 (щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки"), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.
Також згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із частиною другою статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян (пункт 7); примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян (пункт 8).
З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ІНФОРМАЦІЯ_8 наявна інформація, що відповідач здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.
Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.
Відповідно до статті 2 Закону України від 25.03.1992 № 2229-ХІІ "Про Службу безпеки України" на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
Статтею 24 цього Закону визначено обов`язки Служби безпеки України.
Так, Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана: здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України (пункт 4); забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань (пункт 5); здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки (пункт 8).
Враховуючи, що в діях керівника та одного з засновників відповідача Головним управлінням Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону № 4572-VI, діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать до задоволення повністю.
В силу пункту 2 частини другої статті 371 КАС України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення, крім іншого, про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.
Відтак, рішення суду про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) Ровеньківської міської громадської організації «Товариство донських козаків» належить до негайного виконання.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження: вул. Герасима Кондратьєва, буд. 28, м. Суми, ідентифікаційний код 43316700) до Ровеньківської міської громадської організації «Товариство донських козаків» (код ЄДРПОУ 36338152, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 94700, Луганська обл., місто Ровеньки, вул. Б.Хмельницького, будинок 38,), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (місцезнаходження: вул. Ярослава Мудрого, буд. 56, м. Краматорськ, Донецька область, ідентифікаційний код 20001504), про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання задовольнити повністю.
Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Ровеньківську міську громадську організацію «Товариство донських козаків» (код ЄДРПОУ 36338152).
Рішення суду звернути до негайного виконання.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя А.Г. Секірська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124309395 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
А.Г. Секірська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні