Рішення
від 15.10.2024 по справі 480/3399/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 жовтня 2024 року Справа № 480/3399/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кунець О.М.,

за участю секретаря судового засідання - Бистрова Н.Б.,

прокурора - Карпенка Д.В.,

представника позивача - Руденко Т.Р.,

представника відповідача - Бондаря М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/3399/23 за позовом керівника Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Сумській області до Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Сумській області звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, в якій просив:

- визнати протиправною бездіяльність Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із винесення меж, спрямованих на забезпечення проведення робіт з винесення меж Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, закріплення їх в натурі (на місцевості), не встановлення інформаційно- охоронних знаків встановленого зразку та не внесення інформації про межі об`єкта до Державного земельного кадастру;

- зобов`язати Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка відповідно до вимог чинного законодавства України вжити заходи з організації проведення робіт із винесення меж Ботанічного саду, шляхом забезпечення розробки проекту землеустрою з організації і встановлення меж території Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А. С. Макаренка, розміщеного в м. Суми вул. 20 років Перемоги біля центральної міської лікарні, закріплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразку та вжиття заходів щодо внесення інформації про межі об`єкта до Державного земельного кадастру.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу розподілено судді Кравченку Є.Д.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 20.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 23.06.2023 ухвалено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 17.08.2023 провадження у справі за позовом керівника Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Сумській області до Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії закрито.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2023 апеляційні скарги керівника Окружної прокуратури міста Суми, Державної екологічної інспекції у Сумській області задоволено, ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 17.08.2023 скасовано, справу №480/3399/23 направлено до Сумського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

14.11.2023 справа надійшла до Сумського окружного адміністративного суду.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.11.2023, справу розподілено судді Кунець О.М.

Справу № 480/3399/23 було призначено до розгляду в порядку загального провадження. Станом на 08.02.2024р. справа перебуває на стадії підготовчого провадження.

06.02.2024р. представником відповідача подано до суду клопотання про залишення позову без розгляду у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.

Відповідно до ухвали суду від 08.02.2024р. у задоволенні заяви представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду по справі № 480/3399/23 за позовом керівника Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Сумській області до Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, відмовлено.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Ботанічний сад є структурним підрозділом Сумського державного педагогічного університету. Державним управлінням екології та природних ресурсів в Сумській області, на підставі ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", з метою збереження рідкісних видів флори, вивчення та поповнення ботанічних колекцій, ведення наукової, навчальної і еколого-освітньої роботи, Ботанічний сад 11.11.2002 передано під охорону Сумському державному педагогічному університету ім. А.С. Макаренка, про що складено охоронне зобов`язання № 18. Відповідно до вказаного охоронного зобов`язання СумДПУ ім. А.С. Макаренка (землекористувач) зобов`язався зберігати даний природно-заповідний об`єкт згідно вимог ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також провести його відмежування в натурі, оформити природоохоронною наочністю, нанести на планово-картографічні матеріали. Проте, згідно даних Публічної кадастрової карти України межі Ботанічного саду не встановлені, відповідні дані до Державного земельного кадастру про геодезичне місцезнаходження поворотних точок меж земельної ділянки вказаного об`єкту природно-заповідного фонду не внесені. Вищевказане підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 06.03.2023 за №10-18-0.332-653/2- 23, яким окружну прокуратуру поінформовано, що проект землеустрою щодо організації та встановлення меж територій об`єкту природно-заповідного фонду Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка у встановленому законодавством порядку від розробника до місцевого та регіонального фондів не надходив. Відомості про обмеження у використанні земель вказаного об`єкту ПЗФ до Державного земельного кадастру не вносились.

Відсутність проекту землеустрою щодо організації та встановлення меж територій об`єкту природно-заповідного фонду Ботанічного саду в регіональному та місцевому фондах документації із землеустрою свідчить, що відповідач не організував розробку вказаного проекту.

З огляду на викладене, на переконання прокуратури та представника позивача, відповідачем не виконані обов`язки щодо проведення відмежування Ботанічного саду в натурі, оформлення природоохоронною наочністю, нанесення на планово-картографічні матеріали.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву в якому Сумський педагогічний університет ім.Макаренко заперечує проти позовних вимог зазначаючи про те, що Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка станом на час подання керівником Окружної прокуратури міста Суми адміністративного позову, який є предметом розгляду у даній справі, вжито необхідних заходів, спрямованих на забезпечення проведення робіт з винесення меж Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, а саме:

- виготовлена технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), на підставі чого здійснена державна реєстрація земельної ділянки 14.12.2021;

- Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка станом на 01.07.2022 здійснено реєстрацію речових прав на нерухоме майно, що засвідчує Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (копія витягу додана відповідачем до матеріалів справи);

- шкоди інтересам держави та/або фізичним/юридичним особам не завдано, в тому числі і нецільового використання земельної ділянки, відсутні протиправні дії Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка.

Державною екологічною інспекцією було подано до суду відповідь на відзив в якому звертає увагу суду на те, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та Проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду є двома різними видами документації із землеустрою, які визначать окремі правові статуси по використанню земельних ділянок.

Позивач - Державна екологічна інспекція у Сумській області просить суд врахувати, що в відповідач, обґрунтовуючи свою позицію у даній справі, помилково ототожнив Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з Проектом землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду. За твердженнями позивача, зазначені документи мають різне правове регулювання земельних правовідносин щодо оформлення речових прав та спеціальних особливостей по її використанню.

Зокрема, позивач зазначає, що пунктом 4.2. Положення Про Ботанічний сад місцевого значення Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, затвердженого наказом Державного управління екології та природних ресурсів у Сумській області № 10 від 08.02.2005 року передбачається, що зонування території Ботанічного саду проводиться відповідно до чинного законодавства та проекту організації території.

Просить суд звернути увагу на той факт, що матеріали справи не містять Проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів для Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка та договору відповідача на його розробку, що спростовує доводи відповідача викладені у відзиві.

Прокурором також було подано заперечення на відзив в якому просить суд врахувати, що не вчинення відповідачем дій щодо розробки проекту землеустрою з організації і встановлення меж території Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, закріплення їх в натурі (на місцевості), не встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразку та не внесення інформації про межі об`єкта до Державного земельного кадастру, які він повинен був зробити відповідно до охоронного зобов`язання, продовжує тривати більше 20 років аж до цього часу. При цьому, доказів поважності причин такої бездіяльності відповідачем не наведено у відзиві.

Прокурор звертає увагу суду на те, що в адміністративному позові він не вказує, що відповідач використовує земельну ділянку Ботанічного саду не за цільовим призначенням. Водночас, не вжиття заходів, визначених охоронним зобов`язанням упродовж тривалого часу, на переконання прокурора, тягне за собою загрозу нецільового використання земельної ділянки на якій він розташований, відведення земель у приватну власність для різноманітних потреб, та відповідно небезпеку знищення як об`єкту природно - заповідного фонду.

В судовому засіданні прокурор та представник позивача у повному обсязі підтримали позовні вимоги та просили суд задовольнити позов. При цьому, під час судового засідання прокурор визнав, що відповідачем фактично надано до матеріалів справи докази належного виконання вимог законодавства щодо встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразку.

Представник відповідача в судовому засіданні зазначив, що позовні вимоги не визнає, просив суд відмовити в їх задоволенні в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи та обставини у справі, докази якими сторони підтверджують свою позицію у справі, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного:

Як свідчить з матеріалів справи, рішенням Сумської обласної ради від 19.10.2000 «Про розширення, оптимізацію мережі і зміну назв деяких територій та об`єктів природно- заповідного фонду області місцевого значення» змінено назву на Ботанічний сад місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка.

Наказом Державного управління екології та природних ресурсів у Сумській області №10 від 08.02.2005 затверджено Положення про Ботанічний сад місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка (далі за текстом Положення) та погоджено його з ректором вищезазначеного вищого навчального закладу.

З метою збереження рідкісних видів флори, вивчення та поповнення ботанічних колекцій, ведення наукової, навчальної і еколого-освітньої роботи, 11.11.2002 Державним управлінням екології та природних ресурсів в Сумській області, на підставі ст. 53 Закону України «Про природно- заповідний фонд України», Ботанічний сад передано під охорону Сумському державному педагогічному університету ім. А.С. Макаренка, про що складено охоронне зобов`язання № 18.

Прокуратурою м.Суми було встановлено, що з часу передачі під охорону вказаного об`єкта ПЗФ до цього часу відповідачем не виконані передбачені охоронним зобов`язанням та визначені Положенням обов`язки щодо проведення відмежування заповідного об`єкту в натурі з встановленням необхідних державних інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразка, оформлення його прироохоронною наочністю, нанесення на плано-картографічні матеріали.

Зазначена бездіяльність відповідача, за висновками прокурора, унеможливлює збереження даного об`єкта ПЗФ, забезпечення режиму території, охорону та тягне за собою загрозу нецільового використання земельної ділянки на якій він розташований, відведення земель у приватну власність для різноманітних потреб, та відповідно спричиняє небезпеку знищення як об`єкту природно - заповідного фонду.

Вказана бездіяльність Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка стала підставою для вжиття заходів реагування шляхом звернення до суду з позовом, який є предметом розгляду у даній справі, про зобов`язання відповідача вжити зазначених заходів:

- про зобов`язання Сумського державного педагогічного університету ім.А.С.Макаренка відповідно до вимог чинного законодавства України вжити заходи з організації проведення робіт із винесення меж Ботанічного саду, шляхом забезпечення розробки проекту землеустрою з організації і встановлення меж території Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, розміщеного в м. Суми вул. 20 років Перемоги біля центральної міської лікарні, закріплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразку та вжиття заходів щодо внесення інформації про межі об`єкта до Державного земельного кадастру.

При цьому, щодо необхідності забезпечення розробки п р о е к т у землеустрою з організації і встановлення меж території Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, прокурор просить врахувати, що статтею 25 Закону України «Про землеустрій» визначені види документації із землеустрою, зокрема, передбачено проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення та технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Основна норма на яку посилається прокурор (у позовній заяві не посилався, а посилається лише у письмових поясненнях від 22.07.2024р.) обґрунтовуючи свою позицію у справі - це положення ст. 47 вказаного Закону, згідно якої проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:

а)збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;

б)створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;

в)створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини;

г)проведення науково-дослідних робіт;

ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;

д)визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів включають:

а)завдання на складання проекту землеустрою;

б)пояснювальну записку;

в)характеристику території із встановленням режиму використання земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів;

ґ) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування;

д)витяг з графічної частини відповідної містобудівної документації з позначеними межами водоохоронної зони, прибережної захисної смуги, пляжної зони (за наявності);

е)інформацію про перспективний стан використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці, яка є складовою схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці (за наявності);

є) план організації території з відображенням угідь, землевласників і землекористувачів, у тому числі земельних ділянок, щодо яких встановлені обмеження у використанні;

ж)план меж земельних ділянок, що включаються до території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів без їх вилучення у землевласників та землекористувачів;

з)креслення перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення та земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів;

и)акт перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів у натурі (на місцевості);

і) перелік обмежень у використанні земельних ділянок.

Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.

Статтею 55 Закону України «Про землеустрій» визначено вимоги до технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Так, встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає:

а)завдання на складання технічної документації із землеустрою;

б)пояснювальну записку;

в)матеріали топографо-геодезичних робіт;

г)кадастровий план земельної ділянки;

ґ) перелік обмежень у використанні земельної ділянки;

д)відомості про встановлені межові знаки.

Таким чином, вказаним Законом передбачено ряд відмінностей між вказаними видами документації із землеустрою.

Так, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) встановлює дані лише щодо земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, тобто частини земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Вказаний вид документації із землеустрою не відображає даних щодо характеристики території із встановленням режиму використання земель природно- заповідного фонду, плану організації території з відображенням угідь, землевласників і землекористувачів, у тому числі земельних ділянок, щодо яких встановлені обмеження у використанні, меж обмежень у використанні земель, тощо, тобто не містить відомості, зокрема, про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Таким чином, на переконання прокурора, єдиним с п о с о б ом встановлення м е ж території об`єкту природно- заповідного фонду (виділення в натурі), встановлення межі обмежень у використанні земель та визначення переліку обмежень у використанні об`єкту природно-заповідного фонду є р о з р о б л е н ня п р о е к т у землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду.

Будь які інші види документації із землеустрою, як вважає прокурор, в тому числі і розроблена відповідачем технічна документація і землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), не встановлюють межі території об`єкту природно-заповідного фонду, в тому числі ботанічного саду, та не визначають перелік обмежень у його використанні, тобто забору певних видів діяльності, не пов`язаних з виконанням покладених на нього завдань і загрожує збереженню колекцій флори (порушення ґрунтового покриву, пошкодження дерев, заготівля рослин з метою спеціального їх використання, забруднення та засмічення території, тощо).

При цьому, прокурор просить суд врахувати, що за повідомленням Головного управління Держгеокадастру у Сумській області проєкт землеустрою з організації і встановлення меж території Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка у встановленому законом порядку від розробника до місцевого та регіонального фонду не надходив, а відомості про обмеження у використанні земель щодо Ботанічного саду до Державного земельного кадастру не вносились.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного:

Згідно Закону України «Про природно-заповідний фонд України» від 16.06.1992 року № 2456-ХІІ (далі - Закон № 2456-ХІІ) визначено, що цей Закон визначає правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів. У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Відповідно до вимог ст. З Закону № 2456-ХІІ до природно-заповідного фонду України належать в тому числі і штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово- паркового мистецтва.

Статтею 7 Закону № 2456-ХІІ визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із винесення меж Ботанічного саду., закріплення їх в натурі та не внесення інформації про його межі до Державного земельного кадастру, суд зазначає наступне:

Ботанічний сад місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, з урахуванням змін в назві, створений рішенням виконкому Сумської обласної ради депутатів трудящих від 27.09.1973 № 504.

Рішенням Сумської міської ради народних депутатів від 29.11.2005 на той час Сумському державному педагогічному інституту ім. А.С. Макаренка надано в постійне користування земельну ділянку площею 4,76 га для розміщення ботанічного саду, що підтверджується Державним актом на право постійного користування землею серії СМ №00048, виданим 12.02.1996, який зареєстровано в Книзі державних актів на право постійного користування землею за № 117 (копія в матеріалах справи).

Видачі Державного акту на право постійного користування передувало розроблення Технічного паспорту по встановленню зовнішніх меж землекористування Ботанічного саду, складовою частиною якого є Акт встановлення і узгодження зовнішніх меж землекористування в натурі від 08.08.1995 року, яким зовнішні межі земельної ділянки винесені в натурі та закріплені на місцевості.

В 2021 році з метою внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку на замовлення відповідача ДП «Центр державного земельного кадастру» розроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) яка знаходиться в постійному користуванні Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка площею 4,7598 га для збереження та використання ботанічних садів.

За результатами розробки вказаної технічної документації земельній ділянці під розміщеним ботанічним садом з категорією земель - землі природно- заповідного та іншого природоохоронного призначення, вид цільового призначення земельної ділянки 04.04. для збереження та використання ботанічних садів присвоєно кадастровий номер 5910136300:12:001:0078. В ході розроблення технічної документації встановлений перелік обмежень у використанні земельної ділянки, зокрема код обмеження 10.28 - заповідна зона ботанічного саду. Обмеження встановлено на підставі Закону України «Про природно-заповідний фонд» .

Вказана земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі 14.12.2021, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру № НВ-0002084602024.

Щодо закріплення в натурі меж Ботанічного саду.

Положенням про єдині державні знаки та аншлаги на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду України, затвердженим Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 29 березня 1994 р. № 30 (далі - Положення) п. 3.3 визначено, що межовий охоронний знак містить інформацію про найменування території (об`єкта) природно-заповідного фонду і встановлюється для інформування про її (його) межі. Знак має форму вертикального прямокутника розміром 420 х 297 мм.

За формами і абрисами межовий охоронний знак відтворює інформаційно-охоронний знак.

На знаку не зазначаються вимоги щодо охорони території (об`єкта) природно- заповідного фонду. Встановлюється межовий охоронний знак вздовж меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду (в місцях перетину меж цієї території (об`єкта) дорогами, стежками, поблизу населених пунктів), визначених відповідно до законодавства.

На підтвердження наявності межових охоронних знаків по межі заповідної зони Ботанічного саду вздовж меж територій Ботанічного саду відповідачем надано відповідні фотографії (які прокурор сприйняв як доказ виконання відповідачем вимог законодавства щодо встановлення знаків), з яких вбачається, що зміст і форма повністю відповідають вимогам, визначеним Положенням (знаки мають відповідний колір, форму вертикального прямокутника, на ньому розміщено Герб України, Природно-заповідний фонд України, назва Ботанічного саду, охороняється законом).

Крім того, витягом з технічного паспорта на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами від 27.12.2019 року за адресою Ботанічного саду (вул. 20 років Перемоги, 23, м. Суми) підтверджується, що вздовж території Ботанічного саду мається огорожа № 1,2 - металева сітка в металевих стовпах, цегла суцільна.

Щодо встановлення інформаційних і охоронних знаків.

Пунктом 3.1 Положення визначено, що для територій та об`єктів природно- заповідного фонду необхідним інформативним засобом є офіційна вивіска цієї території (об`єкта) з інформацією про її найменування. Офіційна вивіска має форму прямокутника розміром 620 х 470 мм зеленого кольору з окантовкою. У верхній частині вивіски розміщено Державний Герб України, під ним - напис «Україна», під ним - назва органу або підприємства, установи чи організації у віданні якого перебуває ця територія (об`єкт) природно-заповідного фонду. По центру розміщено напис найменування території (об`єкта) природно-заповідного фонду, під ним - назва спеціальної адміністрації, що здійснює управління цією територією (об`єктом) (за наявності).

Пунктом 3.2 Положення визначено, що інформаційно-охоронні знаки містять інформацію про найменування, межі, правовий статус та основні вимоги щодо охорони території (об`єкта) природно-заповідного фонду, встановлюються в місцях входу (в`їзду) на територію (об`єкт) природно-заповідного фонду.

Інформаційно-охоронний знак має форму вертикального прямокутника розміром 841 х 594 мм. На смугастому синьо-жовтому тлі знака зображено зелений щит. У верхній частині щита розміщено Державний Герб України, під ним - напис «ПРИРОДНО- ЗАПОВІДНИЙ ФОНД УКРАЇНИ». У центрі щита розташована прямокутна табличка жовтого кольору, на якій міститься напис найменування території (об`єкта) природно-заповідного фонду. У разі якщо територія (об`єкт) має подвійний правовий статус, зазначається спочатку найменування території (об`єкта) вищого статусу, а потім - нижчого. Під табличкою у нижній частині знака розташовано напис - «охороняється законом».

СумДПУ імені А.С. Макаренка надано докази встановлення інформаційних та охоронних знаків на території Ботанічного саду з дотриманням вимог, визначених Положенням про єдині державні знаки та аншлаги на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду України, затвердженим Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 29 березня 1994 р. № 30.

Вартість охоронних знаків та огорожі території Ботанічного саду винесена і відображена по бухгалтерському обліку Університету на субрахунку 1013 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої» (докази додані відповідачем до матеріалів справи).

Враховуючи вище викладене, вимога прокурора яка заявлена в інтересах держави в особі позивача стосовно визнання протиправною бездіяльність Сумського державного педагогічного університету ім. А.С.Макаренка щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із винесення меж, спрямованих на забезпечення проведення робіт з винесення меж Ботанічного саду місцевого значення Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка, закріплення їх в натурі (на місцевості), не встановлення інформаційно- охоронних знаків встановленого зразку та не внесення інформації про межі об`єкта до Державного земельного кадастру - є необґрунтованою, такою, що суперечить матеріалам справи та спростовується доказами по справі, а отже не підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача відповідно до вимог чинного законодавства України вжити заходів з організації проведення робіт із винесення меж Ботанічного саду, шляхом забезпечення розробки проекту землеустрою з організації і встановлення меж території Ботанічного саду, закріплення їх в натурі (на місцевості) та вжиття заходів щодо внесення інформації про межі об`єкта до Державного земельного кадастру.

Як вже зазначалось вище, свої вимоги позивач мотивує тим, що відповідно до ч. З ст. 47 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

В той же час, суд погоджується з позицією відповідача яку викладено в поясненнях від 15.10.2024р., стосовно того, що вказані проекти розробляються лише у разі організації тобто створення нових території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.

Вказані судження випливають також з аналізу норм постанови КМУ № 1094 від 25.08.2004, якою затверджено Порядок розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, а саме абзацом 1 п. 1 ч. 6, де передбачено, що розроблення проекту землеустрою серед іншого включає обґрунтування необхідності створення або оголошення території природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Крім того, діюче природо-охоронне законодавство, зокрема ст. З Закону України «Про природно-заповідний фонд України», розмежовує поняття територій та об`єктів природно-заповідного фонду України, так до природно- заповідного фонду України належать:

- природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища;

- штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва.

Частиною 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного Фонду.

В той же час, відповідно до ч .4 ст. 47 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків можуть розроблятися лише на землях та земельних ділянках, що включаються до складу таких територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.

Нова територія природно-заповідного фонду, до складу якої включено земельну, на якій знаходиться Ботанічний сад не створювалась, а отже в розробленні вказаного проекту немає необхідності та законних підстав для його розроблення.

Враховуючи вище викладене суд дійшов висновку, що вказана вимога позивача теж є необґрунтованою, такою, що ґрунтується на невірному трактуванні норм діючого законодавства, а отже не підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача встановити інформаційно-охоронні знаки встановленого зразку, судом під час розгляду справи встановлено, що відповідачем встановлені інормаційно-охоронні знаки, відповідно до вимог наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 29.03.1994 № ЗО. Докази на підтвердження встановлення даних знаків відповідачем додано і прокурором та позивачем не спростовано .

Враховуючи вище викладене суд дійшов висновку, що Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка вжито усі залежні від нього заходи, направлені на забезпечення проведення робіт з винесення меж Ботанічного саду місцевого значення та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Відповідно до частин першої та другоїстатті 9 Кодексу адміністративного судочинства Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Нормамистатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. У адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно зістаттею 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку , що позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що суперечать матеріалам справи та спростовується доказами по справі, а отже не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову керівника Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Сумській області до Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити у повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

У зав"язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого судді, повний текст рішення складено та підписано 08.01.2025.

Суддя О.М. Кунець

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2024
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124310018
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом

Судовий реєстр по справі —480/3399/23

Рішення від 15.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Рішення від 15.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні