Рішення
від 15.11.2024 по справі 480/7139/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 листопада 2024 року Справа № 480/7139/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соп`яненко О.В.,

за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,

представника позивача - Скубири О.М.,

представників відповідача - Чередніченко І.Ю., Тимошенко С.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування "Насосенергомаш" до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, який мотивує тим, що 14.05.2024 відповідачем за наслідками позапланової документальної невиїзної перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення № 277/35002302, яким збільшено зобов`язання товариства з податку на прибуток іноземних юридичних осіб на 17696320 грн., застосовано штрафну ( фінансову) санкцію у розмірі 4424080 грн.

Не погодившись з рішенням позивач оскаржив його у адміністративному порядку. Рішенням ДПС України від 25.07.2024 скарга залишена без задоволення.

Вважає рішення в частині збільшення грошового зобов`язання на 16943996 грн. та застосування штрафної ( фінансової) санкції у розмірі 4235999 грн. протиправним.

03.08.1999 набула чинності Угода між Урядом України та Урядом Російської Федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків. Відповідно до повідомлення МЗС України від 21.12.2022 дія Угоди припинена з 01.01.2023.

Відповідачем зроблено висновок про те, що при виплаті у 2023 році доходів, прирівняних до дивідендів, на користь нерезидентів АТ Нижневартовскремсервис, АТ Гідромашсервіс, АТ СМГ Ливгидромаш позивачем в порушення вимог ст. 137, 141 ПК України не нараховано, не утримано та не сплачено до бюджету податок на доходи нерезидентів у сумі 17696320 грн.

Відповідно до вимог ПК України резидент, який здійснив на користь нерезидента або уповноваженої ним особи виплату доходу з джерелом його походження з України має право задекларувати такі доходи за 2021 рік до 30.09.2023, за 2022 рік до 30.09.2023.

01.12.2023 позивачем була подана уточнююча декларація з податку на прибуток за 2021 рік, здійснено коригування на 75734250 грн. за контрольованими операціями з нерезидентами, які не відповідають правилу витягнутої руки. 29.09.2023 подана декларація з податку на прибуток за 2022 рік та у зазначених операціях відображено суму самостійного коригування у розмірі 24544899 грн.

Контрагентами позивача були надані довідки про те, що вони є резидентами Російської Федерації. Угода між Урядом України та Урядом Російської Федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків була чинною до 01.01.2023 року, а тому станом на 2021-2022 роки надавала позивачу право звільняти від оподаткування доходи нерезидента з джерелом походження з України.

Відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі. Зазначена Угода була чинною на момент здійснення контрольованих операцій У зв`язку з цим позивач правомірно здійснив оподаткування доходів нерезидентів із застосуванням ставки 0%. Збільшення податковим повідомленням рішенням від 14.05.2024 зобов`язання позивача з податку на прибуток іноземних юридичних осіб та застосування штрафної (фінансової) санкції є безпідставним. Просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.05.2024 № № 277/35002302.

Відповідач у письмовому відзиві позов не визнав. Пояснив, що під час позапланової документальної невиїзної перевірки позивача було встановлено факти порушення ним вимог ст. 137, 141 ПК України, внаслідок чого не нараховано, не утримано та не сплачено до бюджету 17696320 грн. податку на доходи нерезидентів. За наслідками перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від від 14.05.2024 № № 277/35002302, яким збільшено грошового зобов`язання позивача на зазначену суму та застосовано штрафні ( фінансові) санкції у розмірі 4424080 грн.

У 2023 році АТ Сумський завод Насосенергомаш здійснено самостійне коригування ціни/рентабельності контрольованих операцій у зв`язку з недотриманням принципу витягнутої руки по операціях з нерезидентами з Російської федерації та Білорусі за 2021-2022 роки. При декларування таких доходів нерезидентів позивачем подано уточнюючі декларації та додатки ПН від 29.09.2023 та від 01.12.2023. При цьому застосовано ставку оподаткування 0% з посиланням на норми міжнародних угод, які з 01.01.2023 року втратили чинність. Позивач у 2023 році самостійно визначив, що ціни у проведених ним контрольованих операціях з пов`язаними особами резидентами Російської федерації та Білорусі не відповідають принципу витягнутої руки, здійснив коригування ціни на 25544899 грн. та 75734250 грн. У зв`язку з цим збільшився фінансовий результат до оподаткування за контрольованими операціями.

Відповідно до вимог ПК України суб`єкти господарювання в контрольованих операціях повинні встановлювати ринкову вартість товарів і послуг. Доведення того, що операція відповідає принципу витягнутої руки є обов`язком платника податків. У випадку невідповідності ціни (рентабельності) зазначеному принципу платник податків зобов`язаний здійснити коригування фінансового результату до ринкового рівня і доплатити податок на прибуток, або скоригувати розмір збитку. Саме розмір такого коригування фінансового результату ПК України для цілей оподаткування прирівнюється до дивідендів і є базою оподаткування податком на доходи нерезидентів. Встановлення та декларування доходів нерезидента на суму заниження вартості товарів у контрольованих операціях, порівняно з принципом витягнутої руки є підставою для коригування сум податкового зобов`язання та зобов`язує платником податків обчислити і сплатити податок з таких доходів нерезидента.

За наданою позивачем податковому органу інформацією дослідження документації з трансфертного ціноутворення за 2021-2021 році ним здійснено у 2023 році. За результатами дослідження встановлено невідповідність цін реалізації ринковим та самостійно визначено розмір необхідного коригування фінансового результату. Сума коригування розрахована у 2023 році і є доходами, які прирівнюються до дивідендів у відповідності до вимог п.п 14.1.49 п. 14.1 ст. 14 ПК України та є базою оподаткування. Дохід, прирівняний до дивідендів, виникає виключно за умови здійснення контрольованих операцій з нерезидентами, визначними у п.п. 39.2.1 ст. 39 ПК України та при проведенні платником самостійного коригування.

Угоди про уникнення подвійного оподаткування з урядами Білорусі та Російської Федерації були денонсовані та припинили дію у грудні 2022 року та січні 2023 року відповідно. На момент декларування позивачем доходів нерезидента, які підлягають оподаткуванню, угоди не були чинними та не могли застосовуватись, підстав для застосування нульової ставки податку не було.

Вважає, що податкове повідомлення-рішення від 14.05.2024 є правомірним. Просить у задоволенні позову відмовити.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає.

Судом встановлено, що 14.05.2024 відповідачем за наслідками позапланової документальної невиїзної перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення № 277/35002302, яким збільшено зобов`язання позивача з податку на прибуток іноземних юридичних осіб на 17696320 грн., застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 4424080 грн. (а.с.23-26).

01.12.2023 позивачем подано уточнюючу декларацію з податку на прибуток за 2021 рік з додатком ПН до рядка 23; також 29.09.2023 уточнюючу декларацію з податку на прибуток за 2022 рік з додатком ПН до рядка 23 (а.с. 37-61). У додатках ПН задекларовано заниження вартості робіт, послуг, які продаються нерезиденту, зазначеному у підпунктах а, в, г підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 ст. 39 ПК України, у контрольованих операціях порівняно із сумою, яка відповідає принципу витягнутої руки (абзац другий підпункту 141.4.2 пункту 141.4 ст. 141 ПК України). Зазначена ставка податку 0%.

Сторони не заперечують, що задекларовані позивачем операції з контрагентами резидентами Російської Федерації та Білорусі у 2021 та 2022 роках були контрольованими. За висновками самого позивача, який відображений ним у зазначених уточнюючих податкових деклараціях та додатках, операції з зазначеними контрагентами не відповідали принципу витягнутої руки через нижчу вартість проданих таких контрагентам товарів (робіт, послуг). Спірним є застосування позивачем нульової ставки податку при визначенні податкових зобов`язань позивача з податку на прибуток нерезидентів.

Відповідно до вимог ст. 14 п. 14.1 п.п. 14.1.49 ПК України для цілей оподаткування до дивідендів прирівнюються сума заниження вартості товарів (робіт, послуг), які продаються нерезиденту, зазначеному в підпунктах "а", "в", "г" підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу, у контрольованих операціях порівняно із сумою, яка відповідає принципу "витягнутої руки".

Відповідно до вимог підпунктів 39.5.4.1, 39.5.4.1 п.п 39.5.4 п. 39.5 ст. 39 ПК України у разі застосування платником податків під час здійснення контрольованих операцій умов, що не відповідають принципу "витягнутої руки", та/або не відповідають розумній економічній причині (діловій меті), платник податків має право самостійно провести коригування ціни контрольованої операції і сум податкових зобов`язань за умови, що це не призведе до зменшення суми податку, що підлягає сплаті до бюджету розрахувавши свої податкові зобов`язання відповідно до: максимального значення діапазону цін (рентабельності), якщо ціна/показник рентабельності контрольованої операції була вище максимального значення діапазону цін (рентабельності); та/або мінімального значення діапазону цін (рентабельності), якщо ціна/показник рентабельності контрольованої операції була нижче мінімального значення діапазону цін (рентабельності). Самостійне коригування є коригуванням платником податків ціни контрольованої операції, за результатами якого розрахована ціна відповідає принципу "витягнутої руки", навіть якщо така ціна відрізняється від фактичної ціни, встановленої під час здійснення контрольованої операції. Сума податкового зобов`язання, розрахованого за результатами самостійного коригування, підлягає сплаті у строки, визначені статтею 57 цього Кодексу.

Згідно з п.п. 140.5.1, 140.5.2 п. 140.5 статті 140 ПК України фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується: на суму перевищення ціни, визначеної за принципом "витягнутої руки", над договірною (контрактною) вартістю (вартістю, за якою відповідна операція повинна відображатися при формуванні фінансового результату до оподаткування згідно з правилами бухгалтерського обліку) реалізованих товарів (робіт, послуг) при здійсненні контрольованих операцій у випадках, визначених статтею 39 цього Кодексу. Норми цього підпункту застосовуються за результатами податкового (звітного) року.

Відповідно до вимог абзацу 2 п. п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 ПК України у разі якщо резидент здійснює на користь нерезидента виплату доходів, зазначених в абзацах четвертому-шостому підпункту 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, у сумі, що перевищує суму, що відповідає принципу "витягнутої руки", або виплачує інші доходи, прирівняні згідно з цим Кодексом до дивідендів, такий резидент має утримати з суми такого перевищення та з таких інших доходів податок на доходи нерезидента за ставкою в розмірі 15 відсотків (якщо інша ставка не встановлена міжнародним договором, згоду на обов`язковість якого надано Верховною Радою України). Такий податок має бути сплачений до граничної дати подання звіту про контрольовані операції за відповідний звітний (податковий) рік.

З наведених норм вбачається, що платник податку, яким у звітному періоді здійснювались контрольовані операції з нерезидентом, самостійно проводить аналіз таких операцій на предмет відповідності їх правилу витягнутої руки. Встановлює, за наявності підстав, як сам факт невідповідності, так і суму заниження вартості товарів (робіт, послуг), які продаються нерезиденту у контрольованих операціях порівняно із сумою, яка відповідає принципу "витягнутої руки", після чого має здійснити коригування фінансового результату податкового (звітного) періоду. Сума такого коригування і є базою оподаткування прибутку іноземних юридичних осіб.

Як було зазначено, відповідне коригування проведено позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій з додатками ПН за 2021 рік 01.12.2023 (з порушенням встановленого законом строку сплати податку), за 2022 рік 29.09.2023.

Законом України від 16.11.2022 № 2743-IX припинено дію Угодами між Урядом України і Урядом Республіки Білорусь про уникнення подвійного оподаткування та запобігання ухиленню від сплати податків стосовно податків на доходи і майно. Припинала дію з 20.12.2022.

Законом України від 22.05.2022 № 2277-IX денонсовано Угоду між Урядом України і Урядом Російської Федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків. Припинила дію 01.01.2023.

З наведеного вбачається, що на момент коригування фінансового результату за попередні роки у вересні та грудні 2023 року та декларування позивачем обов`язку зі спати податку на доходи нерезидентів зазначені угоди про уникнення подвійного оподаткування не були чинними. За таких обставин у АТ Сумський завод насосного енергетичного машинобудування Насосенергомаш не було підстав застосовувати нульову ставку податку на підставі нечинних міжнародних угод.

На підставі викладеного, суд вважає, що податкове повідомлення-рішення від 14.05.2024 № 277/35002302, яким збільшено зобов`язання АТ Сумський завод насосного енергетичного машинобудування Насосенергомаш з податку на прибуток іноземних юридичних осіб на 17696320 грн., застосовано штрафну ( фінансову) санкцію у розмірі 4424080 грн. відповідачем винесено правомірно. Підстави для його скасування та задоволення позову відсутні.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Акціонерного товариства "Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування "Насосенергомаш" до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 14.05.2024 № 277/35002302 в частині збільшення грошового зобов`язання з податку на прибуток іноземних юридичних осіб на 16943996 грн. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) на суму 4235999 грн. вімовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 30.12.2024

Суддя О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2024
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124310205
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —480/7139/24

Ухвала від 24.03.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 11.03.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 15.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Рішення від 15.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 23.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні