Рішення
від 10.01.2025 по справі 440/7188/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/7188/24Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 , треті особи: Міністерство оброни України, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 , третя особа: Міністерство оброни України, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 стосовно ненадання направлення на проходження ВЛК;

- визнати протиправною діяльність Військової частини НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 стосовно відмови проводити лікування військовозобов`язаного-молодшого лейтенанта ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) без надання продовольчого атестату;

- зобов`язати Військову частину НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_4 надати направлення на проходження військово-лікарської комісії з метою проведення лікування молодшого лейтенанта ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) після отриманих травм під час захисту Батьківщини,

- зобов`язати Військову частину НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_4 прийняти військовозобов`язаного, молодшого лейтенанта ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 )., на проходження військово-лікарської комісії у " ІНФОРМАЦІЯ_5 ВЧ НОМЕР_3 .

В обґрунтування позову зазначено, що 29 грудня 2023 року молодший лейтенант ОСОБА_1 отримав поранення у вигляді мінно-вибухової травми, множинних переломів ребер, забою легенів, правобічного геио-пневмотораксу, лівобічного гемотораксу, неконсолідовані переломи ІІ-VІІІ ребер справа, ІІІ ребра зліва, отримано акубаротравму, що спричинила правобічну сенсоневральну приглухуватість при сприйнятті шепітної мови біля бр на праве вухо та 4 м. на ліве вухо. Отримано вогнепальне уламкове поранення правого стегна та гомілки, лівої гомілки, стан після ПХО ран. 18 квітня 2024 року ІНФОРМАЦІЯ_1 видано направлення на проходження військово-лікарської комісії для визначення ступеню придатності до військової частини на командира ВЧ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 . В свою чергу, за твердженням позивача, командиром ВЧ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 відмовлено молодшому лейтенанту ОСОБА_1 у прийнятті на лікування, посилаючись на відсутність продовольчого атестату. 21.04.2024 ОСОБА_2 направлено адвокатський запит про надання продатестату для лікування військовозобов`язаного. Також 21.04.2024р. направлено скаргу до Міністерства оборони України за номером 17164170 з метою отримання продовольчого атестату та направлення на лікування до медичного закладу військовозобов`язаного. В свою чергу, від військової частини НОМЕР_1 за вих. № 114 від 19.04.2024 надано витяг із наказу про вибуття військового із частини НОМЕР_1 до військової частини НОМЕР_2 . Також, 27.05.2024р. за вихідним №0501/24/2/112 від вч НОМЕР_1 отримано відповідь на запит стосовно надання продовольчого атестату і повідомлено, що ОСОБА_1 виписаний із НОМЕР_4 до ВЧ НОМЕР_2 для проходження військово-лікарської комісії та направлено атестат на ім`я ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку Новою поштою. Станом на 11.06.2024 жодного листа від ВЧ НОМЕР_1 на ім`я ОСОБА_1 не надходило. В свою чергу, ВЧ НОМЕР_2 в усній формі надано відмову у наданні медичної допомоги у зв`язку із відсутністю продатестату та діючого направлення на лікування.

Ухвалою суду від 24.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/7188/24, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

18.07.2024 до суду від відповідача - Військової частини НОМЕР_1 надійшов відзив на позов в якому зазначено, що Військова частина НОМЕР_1 вважає, що позов в частині вимог до військової частини НОМЕР_1 не підлягає задоволенню виходячи з наступного. Відповідно до п. 6.1 розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ №402 від 14.08.2008, направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ТЦК та СП, начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням. Також направлення військовослужбовців на медичний огляд ВЛК прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище проводиться у випадках, визначених Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153, та Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року №170, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2009 року за №438/16454. Пункт 6.2 цього ж Порядку містить вичерпний перелік документів для військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК: - направлення із зазначенням військового звання, прізвища, ім`я та по батькові, дати народження, місяця та року призову (прийняття) на військову службу, ТЦК та СП, яким призваний у Збройні Сили України (колишнього СРСР), попереднього діагнозу та мети огляду (направлення на огляд може бути підписане начальником штабу (від начальника штабу полку та вище) або начальником кадрового органу (від начальника управління роботи з особовим складом об`єднання та вище) із посиланням на рішення відповідного командира (начальника). Зразок направлення наведено в додатку 14. Направлення на медичний огляд ВЛК, видане військовослужбовцю, обов`язкове до виконання; - медична книжка; - посвідчення особи (військовий квиток); - фотокартка 3 х 4 см без головного убору - при амбулаторному огляді; - службова характеристика для проведення медичного огляду військово-лікарською комісією (зразок заповнення якої наведено в додатку 15). У тексті характеристики наводиться інформація щодо освіти військовослужбовця, який ВВНЗ і коли закінчив, навчання в інших навчальних закладах, у тому числі закордонних, особливостей проходження військової служби, служби за кордоном, у складі національного персоналу, національного контингенту, військових місіях, участі у бойових діях тощо, обов`язково зазначається думка командування військової частини щодо фізичного стану, фактичної працездатності військовослужбовця, виконання ним своїх службових обов`язків за станом здоров`я та можливість подальшого проходження ним військової служби на займаній посаді, призначення на посаду з меншим обсягом обов`язків, на нижчу посаду тощо; - медична характеристика (у медичній характеристиці обов`язково зазначають інформацію про захворюваність військовослужбовця, результати медичних оглядів ВЛК (при вступі у ВВНЗ, відрядженні за кордон, у миротворчі місії, під час служби у спецспорудах тощо), втрату працездатності за станом здоров`я за останні три роки та думку начальника медичної служби військової частини щодо можливості подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на займаній посаді за станом здоров`я). Крім того, на осіб, які направляються на огляд з приводу поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних у період проходження ними військової служби, - оригінал або належним чином засвідчена копія довідки про обставини одержання травми (поранення, контузії, каліцтва). Оригінали або копії направлення на медичний огляд ВЛК та інші документи, необхідні для прийняття постанов ВЛК, надсилаються (надаються) військовою частиною (закладом, установою) до закладу охорони здоров`я (установи) в електронній або паперовій формі в установленому законодавством порядку. Жодного згадування про продовольчий атестат вищезгаданий Порядок не містить. У відповідності до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ №402 від 14.08.2008, ОСОБА_1 18 квітня 2024 року ІНФОРМАЦІЯ_1 (за адресою: АДРЕСА_1 ) видано направлення на проходження військово-лікарської комісії для визначення ступеню придатності до військової частини на командира ВЧ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 . Обов`язку дублювання такого направлення наказом командира відповідної військової частини Порядок не містить. Таким чином, військова частина НОМЕР_1 не є належним відповідачем позовні вимоги ОСОБА_1 щодо невидачі направлення на ВЛК, оскільки останньому вже було видане таке направлення уповноваженим органом у відповідності до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ №402 від 14.08.2008.

10.10.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив в якій вказано, що у віддані військової частини перебуває військовослужбовець - молодший лейтенант ОСОБА_1 . 13.02.2024р. Тлумацької центральною міською лікарня Тлумацької міської ради Івано-Франківського району Івано-Франківської області проведено огляд молодшого лейтенанта ОСОБА_1 мобілізованого ІНФОРМАЦІЯ_6 від 04.01.2023р. на військову службу до військової частини НОМЕР_1 та надано 30 днів відпустки у зв`язку із лікуванням. 21.03.2024р. госпітальною комісією В/Ч НОМЕР_3 проведено огляд та винесено постанову про надання відпустки на лікування терміном 30 днів. За рішенням госпітальної комісії визначено надання відпустки протягом 30 днів на лікування. Під час відпустки ОСОБА_1 отримав направлення від ІНФОРМАЦІЯ_7 для визначення придатності до військової служби. Направлення адресовано до військової частини НОМЕР_2 АДРЕСА_1 . В свою чергу, військовою частиною НОМЕР_2 АДРЕСА_1 відмовлено у прийняті у відання військового, посилаючись на відсутність продатестату. Військовим не одноразово здійснювались запити, направлялись рапорти до військової частини НОМЕР_1 для отримання продатестату та направлення на проходження військово-лікарської комісії з метою визначення ступіня придатності після отриманої травми під час виконання завдання в зоні бойових дій. Натомість станом на 09.09.2024р. а ні огляду, а ні направлення не отримано.

Ухвалою суду від 01.11.2024 у справі №440/7188/24 залучено до участі у справі №440/7188/24 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Міністерство оборони України та ІНФОРМАЦІЯ_1 .

13.11.2024 до суду від Міністерства оборони України надійшли пояснення на позов в яких вказано, що у відповідності до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ №402 від 14.08.2008, ОСОБА_1 18 квітня 2024 року ІНФОРМАЦІЯ_1 (за адресою: АДРЕСА_1 ) видано направлення на проходження військово-лікарської комісії для визначення ступеню придатності до військової частини на командира ВЧ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 . Обов`язку дублювання такого направлення наказом командира відповідної військової частини Порядок не містить. Таким чином позивачу вже було видане таке направлення уповноваженим органом у відповідності до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ №402 від 14.08.2008.

15.11.2024 до суду від військової частини НОМЕР_2 надійшло клопотання про долучення доказів в якому додатково повідомлено, що у військовій частині НОМЕР_2 відсутня інформація про офіційне звернення ОСОБА_1 з направленням на лікування. На звернення представника ОСОБА_1 - адвоката Олесі Сідельник, - військовою частиною НОМЕР_2 було надано дві відповіді, копії яких надано. Вказано, що Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 07.11.2024 року по справі №340/2502/23 зазначає, що адвокатський запит не є зверненням військовозобов`язаного. Адвокатський запит є письмовим зверненням адвоката, спрямоване до суб`єктів владних повноважень, інших юридичних осіб, метою якого є отримання необхідної адвокату інформації для надання правової допомоги клієнту.

27.11.2024 року до суду від представника позивача надійшли додаткові пояснення у справі відповідно до яких просить суд ухвалити рішення яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що 29 грудня 2023 року молодший лейтенант ОСОБА_1 отримав поранення у вигляді мінно-вибухової травми, множинних переломів ребер, забою легенів, правобічного геио-пневмотораксу, лівобічного гемотораксу, неконсолідовані переломи ІІ-VІІІ ребер справа, ІІІ ребра зліва, отримано акубаротравму, що спричинила правобічну сенсоневральну приглухуватість при сприйнятті шепітної мови біля бр на праве вухо та 4 м. на ліве вухо. Отримано вогнепальне уламкове поранення правого стегна та гомілки, лівої гомілки, стан після ПХО ран.

18 квітня 2024 року ІНФОРМАЦІЯ_1 видано направлення на проходження військово-лікарської комісії для визначення ступеню придатності до військової частини на командира ВЧ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 .

Позивач зазначає, що командиром ВЧ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 відмовлено молодшому лейтенанту ОСОБА_1 у прийнятті на лікування, посилаючись на відсутність продовольчого атестату.

21.04.2024 ОСОБА_2 направлено адвокатський запит про надання продатестату для лікування військовозобов`язаного.

21.04.2024р. направлено скаргу до Міністерства оборони України за номером 17164170 з метою отримання продовольчого атестату та направлення на лікування до медичного закладу військовозобов`язаного.

Від військової частини НОМЕР_1 за вих. № 114 від 19.04.2024р. надано витяг із наказу про вибуття військового із частини НОМЕР_1 до НОМЕР_2 .

27.05.2024р. за вихідним №0501/24/2/112 від вч НОМЕР_1 отримано відповідь на запит стосовно надання продовольчого атестату і повідомлено, що ОСОБА_1 виписаний із НОМЕР_4 до ВЧ НОМЕР_2 для проходження військово-лікарської комісії та направлено атестат на ім`я ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку Новою поштою.

Позивач стверджує, що станом на 11.06.2024р. жодного листа від ВЧ НОМЕР_1 на ім`я ОСОБА_1 не надходило та ВЧ НОМЕР_2 в усній формі надано відмову у наданні медичної допомоги у зв`язку із відсутністю продатестату та діючого направлення на лікування.

Не погоджуючись із бездіяльністю Військової частини НОМЕР_1 стосовно ненадання направлення на проходження ВЛК та бездіяльністю Військової частини НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 стосовно відмови проводити лікування військовозобов`язаного-молодшого лейтенанта ОСОБА_1 без надання продовольчого атестату, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також засади проходження в Україні військової служби. передбачені Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-ХІІ).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Згідно із ч. 2 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ військовий обов`язок встановлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Частиною 3 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ передбачено, що військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

За змістом ч. 5 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

Відповідно до ч. 9 ст. 1 Закону № 2232 щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.

Згідно з абз. 1 ч. 10 ст. 1 Закону № 2232-ХІІ громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, зокрема, проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії районного (міського) військового комісаріату.

Частиною 2 ст. 2 Закону № 2232-ХІІ визначено, що проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом; іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України.

Відповідно до ч. 12 ст. 12 Закону № 2232-ХІІ військовозобов`язані, які, зокрема, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями під час проведення мобілізації проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується Міністерством оборони України та центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями.

Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджене Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення № 402).

Відповідно до п. 1.1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

За правилами п.1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза це:

медичний огляд, зокрема, військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти);

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 2.1 розділу І Положення № 402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до п. 2.2 розділу І Положення № 402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом.

До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.

Згідно із положеннями підпункту 2.5.1 пункту 2.5 розділу І Положення № 402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.

ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України (абз. 15 п.п. 2.3.4 п. 2.3 розділу I Положення № 402).

Відповідно до п. 2.4.4 п. 2.4 розділу І Положення № 402 на ВЛК регіону покладаються обов`язки, зокрема, з організації військово-лікарської експертизи, керівництва підпорядкованими ВЛК, контролю за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (п. 2.4.10. розділу І Положення № 402).

Згідно із п.п. 2.5.11. п.2.5 розділу І Положення № 402 документи позаштатних ВЛК скріплюються гербовою печаткою закладу охорони здоров`я (установи), військової частини, в яких ці комісії утворені.

Відповідно до п.п. 2.6.1. п.2.6 розділу І Положення № 402 госпітальні ВЛК створюються у ВМКЦ, медичних (лікувально-діагностичних) центрах, у тому числі розвідувального органу Міністерства оборони України, закладах охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України.

Госпітальні ВЛК також створюються в санаторно-курортних закладах (реабілітаційних госпіталях) у системі Міністерства оборони України, а також в інших закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, де обстежуються і лікуються військовослужбовці.

Гарнізонна ВЛК створюється при поліклініках, поліклінічних відділеннях (усіх найменувань) закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України.

Під час дії воєнного стану можуть створюватися додаткові гарнізонні ВЛК залежно від навантаження, що розміщуються в закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності із включенням лікарів цих закладів до складу ВЛК. Такі гарнізонні ВЛК у ході своєї діяльності використовують гербову печатку та штампи відповідного закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, в якому вони створені.

На госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається:

проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення;

ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів;

проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження;

проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК (підпункт 2.6.2, 2.6.3 пункту 2.6 глави 2 розділу І Положення № 402).

Таким чином, із наведених вище норм Положення № 402 слідує, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний огляд осіб, передбачених п. 1.1 розділу І Положення № 402, зокрема, з метою визначення ступеня придатності до військової служб, за результатами якого приймають постанови, що оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання ВЛК. До штатних ВЛК належать, зокрема, ВЛК регіону, до повноважень яких належить розгляд скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи. ВЛК регіону також мають право оглядати військовослужбовців, скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд. Постанови регіональних ВЛК можуть бути оскаржені до ЦВЛК або до суду.

Пунктом 1.1 розділу ІІ Положення № 402 передбачено, що Медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти);військовослужбовців до військової служби; військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю.

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Відповідно до п. 1.2 розділу ІІ Положення № 402 розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Згідно з п. 6.1 Глави 6 розділу ІІ Положення №402 /у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин/ направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ТЦК та СП, начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.

Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби за рекомендацією лікаря, у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть обмежувати придатність або зумовлювати непридатність до військової служби.

Відповідно до п. 6.2 Глави 6 розділу ІІ Положення №402 на військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК, подаються:

направлення із зазначенням військового звання, прізвища, ім`я та по батькові, дати народження, місяця та року призову (прийняття) на військову службу, ТЦК та СП, яким призваний у Збройні Сили України (колишнього СРСР), попереднього діагнозу та мети огляду (направлення на огляд може бути підписане начальником штабу (від начальника штабу полку та вище) або начальником кадрового органу (від начальника управління роботи з особовим складом об`єднання та вище) із посиланням на рішення відповідного командира (начальника). Зразок направлення наведено в додатку 14. Направлення на медичний огляд ВЛК, видане військовослужбовцю, обов`язкове до виконання;

медична книжка;

посвідчення особи (військовий квиток);

фотокартка 3 х 4 см без головного убору - при амбулаторному огляді;

службова характеристика для проведення медичного огляду військово-лікарською комісією (зразок заповнення якої наведено в додатку 15). У тексті характеристики наводиться інформація щодо освіти військовослужбовця, який ВВНЗ і коли закінчив, навчання в інших навчальних закладах, у тому числі закордонних, особливостей проходження військової служби, служби за кордоном, у складі національного персоналу, національного контингенту, військових місіях, участі у бойових діях тощо, обов`язково зазначається думка командування військової частини щодо фізичного стану, фактичної працездатності військовослужбовця, виконання ним своїх службових обов`язків за станом здоров`я та можливість подальшого проходження ним військової служби на займаній посаді, призначення на посаду з меншим обсягом обов`язків, на нижчу посаду тощо;

медична характеристика (у медичній характеристиці обов`язково зазначають інформацію про захворюваність військовослужбовця, результати медичних оглядів ВЛК (при вступі у ВВНЗ, відрядженні за кордон, у миротворчі місії, під час служби у спецспорудах тощо), втрату працездатності за станом здоров`я за останні три роки та думку начальника медичної служби військової частини щодо можливості подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на займаній посаді за станом здоров`я).

Службова та медична характеристики обов`язково надаються у мирний час у разі направлення військовослужбовця на медичний огляд командиром військової частини за місцем проходження ним військової служби, в інших випадках надання службової та медичної характеристик не обов`язкове.

Крім того:

на осіб, які направляються на огляд з приводу поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних у період проходження ними військової служби, - оригінал або належним чином засвідчена копія довідки про обставини одержання травми (поранення, контузії, каліцтва);

на військовослужбовців - учасників бойових дій, миротворчих місій, ліквідації наслідків аварії на ядерних об`єктах, розмінування об`єктів народного господарства - відповідні посвідчення, витяги із особових справ, інші довідкові матеріали (допускається надання ксерокопій указаних документів, завірених відповідними посадовими особами та гербовою печаткою військової частини (закладу)).

Оригінали або копії направлення на медичний огляд ВЛК та інші документи, необхідні для прийняття постанов ВЛК, надсилаються (надаються) військовою частиною (закладом, установою) до закладу охорони здоров`я (установи) в електронній або паперовій формі в установленому законодавством порядку /п. 6.3 Глави 6 розділу ІІ Положення №402/.

Відповідно до п. 6.4 Глави 6 розділу ІІ Положення №402 у разі виявлення під час обстеження або лікування у закладі охорони здоров`я (установі) у військовослужбовця захворювання, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), які зумовлюють непридатність до військової служби (пункти «а», «б» статей Розкладу хвороб, без індивідуальної оцінки), ці особи направляються на медичний огляд для встановлення ступеня придатності до військової служби за рішенням начальника (керівника) закладу охорони здоров`я (установи) на підставі подання начальника (керівника) лікувального відділення, в якому обстежується (лікується) військовослужбовець, про що робиться запис у медичній карті стаціонарного (амбулаторного) хворого (медичній книжці), який завіряється підписом начальника (керівника) закладу охорони здоров`я (установи).

Також направлення військовослужбовців на медичний огляд ВЛК прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище проводиться у випадках, визначених Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153, та Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року №170, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2009 року за № 438/16454.

Для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або про потребу у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва), або звільненні від виконання службових обов`язків (у тому числі і повторно) військовослужбовець може направлятися на медичний огляд начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому він знаходиться на стаціонарному або амбулаторному лікуванні, про що робиться запис в медичній карті стаціонарного (амбулаторного) хворого (медичній книжці), який завіряється підписом відповідної посадової особи.

Військовослужбовці оглядаються ВЛК у закладах охорони здоров`я (установах) за територіальним принципом або за місцем лікування, навчання, перебування у відрядженні, за місцем проведення відпустки.

Законом України "Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України" №548-XIV від 24.03.1999 року затверджено Статут внутрішньої служби Збройних Сил України, який визначає загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах, та містить зокрема такі норми:

12. Про все, що сталося з військовослужбовцем і стосується виконання ним службових обов`язків, та про зроблені йому зауваження військовослужбовець зобов`язаний доповідати своєму безпосередньому начальникові, крім тих обставин, щодо надання яких є пряма заборона у законі (таємниця сповіді, лікарська таємниця, професійна таємниця захисника, таємниця нарадчої кімнати тощо).

14. Із службових та особистих питань військовослужбовець повинен звертатися до свого безпосереднього начальника, а якщо він не може їх вирішити - до наступного прямого начальника.

31. Начальники, яким військовослужбовці підпорядковані за службою, у тому числі і тимчасово, є прямими начальниками для цих військовослужбовців. Найближчий до підлеглого прямий начальник є безпосереднім начальником.

Таким чином, законодавчими нормами, що регламентують порядок здійснення медичного огляду військовослужбовців, передбачено, що направлення на такий здійснюється прямим начальником від командира військової частини, в якій такий військовослужбовець проходить військову службу.

Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України визначено вичерпний перелік документів для військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК.

Крім того, слід зазначити, що вказане Положення № 402 не містить посилання на необхідність надання при направленні на медичний огляд ВЛК продовольчого атестату.

З матеріалів справи вбачається, що 18.04.2024 ІНФОРМАЦІЯ_1 за вих. №15/2691 направлено командиру військової частини НОМЕР_2 направлення на військово - лікарську комісію для визначення ступеню придатності до військової служби молодшого лейтенанта ОСОБА_1 .

Позивач зазначає, що командиром ВЧ НОМЕР_2 АДРЕСА_1 відмовлено молодшому лейтенанту ОСОБА_1 у прийнятті на лікування, посилаючись на відсутність продовольчого атестату.

Водночас у даному випадку направлення для визначення ступеню придатності до військової служби молодшого лейтенанта ОСОБА_1 видано ІНФОРМАЦІЯ_1 , тому відсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності Військової частини НОМЕР_1 стосовно ненадання направлення на проходження ВЛК.

Матеріали справи не містять доказів розгляду Військовою частиною НОМЕР_2 направлення від 18.04.2024, виданого ІНФОРМАЦІЯ_1 за вих. №15/2691.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Розглянувши матеріали справи та враховуючи надані учасниками справи докази, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для визнання протиправною бездіяльності Військової частини НОМЕР_2 щодо не розгляду направлення від 18.04.2024, виданого ІНФОРМАЦІЯ_1 за вих. №15/2691 для визначення ступеню придатності до військової служби молодшого лейтенанта ОСОБА_1 та як наслідок зобов`язання Військову частину НОМЕР_2 розглянути питання щодо прийняття військовозобов`язаного, молодшого лейтенанта ОСОБА_1 на проходження військово-лікарської комісії у " ІНФОРМАЦІЯ_5 Військової частини НОМЕР_2 .

Таким чином, позов слід задовольнити частково.

Позивач звільнений від сплати судового збору, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_5 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ), Військової частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ), треті особи: Міністерство оброни України (03168, м. Київ, проспект Повітрофлотський, будинок 6, код ЄДРПОУ 00034022), ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_8 , АДРЕСА_4 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльності Військової частини НОМЕР_2 щодо не розгляду направлення від 18.04.2024 ІНФОРМАЦІЯ_7 за вих. №15/2691 для визначення ступеню придатності до військової служби молодшого лейтенанта ОСОБА_1 .

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_2 розглянути питання щодо прийняття військовозобов`язаного, молодшого лейтенанта ОСОБА_1 на проходження військово-лікарської комісії у " ІНФОРМАЦІЯ_5 Військової частини НОМЕР_3 .

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124333910
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи

Судовий реєстр по справі —440/7188/24

Ухвала від 20.02.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 11.02.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 10.01.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 01.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні