ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/10820/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Молодецького Р.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Зінківської міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Зінківської міської ради Полтавської області, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Зінківської міської ради Полтавської області, що полягає у не розгляді по суті клопотань ОСОБА_1 від 18.06.2024 та 27.06.2024 на пленарному засіданні і неприйнятті рішення щодо питання "Про продовження терміну дії договорів оренди землі ОСОБА_1 : кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312";
- зобов`язати Зінківську міську раду Полтавської області розглянути клопотання ОСОБА_1 від 18.06.2024 та від 27.06.2024 по суті на пленарному засіданні сесії і прийняти рішення щодо питання "Про продовження терміну дії договорів оренди землі ОСОБА_1 кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312", у встановленому законом порядку.
В обґрунтування позову зазначено, що 01.09.2017 між ОСОБА_1 та ГУ Держгеокадастру у Полтавській області укладено договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 5321381400:00:001:0302; 5321381400:00:001:0300; 5321381400:00:061:0300; 5321381400:00:061:0302; 5321386900:00:001:0310; 5321386900:00:006:0313; 5321386900:00:001:0311; 5321386900:00:006:0312, а 18.07.2017 між тими ж сторонами укладено договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 5321386900:00:006:0315. Згідно із пунктом 8 Договорів оренди, їх укладено терміном на 7 (сім) років. Договори зареєстровано в реєстрі речових прав. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. 18.06.2024 та 27.06.2024 позивачем подано до Зінківської міської ради Полтавської області через Центр надання адміністративних послуг клопотання про продовження терміну дії Договорів оренди терміном на 7 (сім) років з орендною платою 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Водночас відповідно до протоколу 50 сесії Зінківської міської ради Полтавської області VIII скликання від 18.07.2024, рішення радою не прийнято. Листами виконавчого комітету Зіньківської міської ради Полтавської області від 23.07.2024 за вих. № 04.1-15/912 - №04.1-15/919; №04.1-15/920 повідомлено позивача про те, що клопотання від 27 червня 2024 року, та від 18 червня 2024 року, відповідно, про продовження терміну дії договорів оренди землі на земельні ділянки розглянуті на засіданні постійної комісії з аграрної політики земельних відносин, природокористування та планування території 17 липня 2024 року та винесене на розгляд пленарного засідання сесії міської ради. На пленарному засіданні 50 сесії VIII скликання від 18 липня 2024 року було розглянуте питання про продовження терміну дії договорів оренди землі на земельні ділянки, кадастровий номер: 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312, але не знайшло підтримки відповідної кількості голосів депутатів. З урахуванням викладеного, позивач вважає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, що полягає у не розгляді по суті клопотань ОСОБА_1 від 18.06.2024 та 27.06.2024 на пленарному засіданні і неприйнятті рішення щодо питання "Про продовження терміну дії договорів оренди землі ОСОБА_1 : 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312", що стало підставою звернення до суду із цим позовом.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/10820/24, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
18.10.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позов в якому вказано, що відповідач вважає позовну заяву ОСОБА_1 необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню з огляду на наступне. Зазначено, що через відділ Центр надання адміністративних послуг та державної реєстрації виконавчого комітету Зіньківської міської ради надійшли клопотання від ОСОБА_1 : від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 23403219 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 4,1893 га, кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 23377937 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 1,5787 га, кадастровий номер 5321386400:00:061:0302; від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 23377468 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 2,1890 га, кадастровий номер 5321386400:00:061:0300; від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 23403662 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 2,2763 га, кадастровий номер 5321386900:00:006:0312; від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 23402815 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 4,7353 га кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 23402467 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3559 га, кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 223378317 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 0,8778 га, кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; від 27.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 01.09.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 23378722 терміном на 7 (сім) років до 01.09.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 0,7498 га, кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; від 18.06.2024 року про продовження терміну дії договору оренди землі від 18.07.2017 року, який зареєстровано в реєстрі речових прав за № 21691199 терміном на 7 (сім) років до 18.07.2031 року з орендною платою 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 0,5 га кадастровий номер 5321386900:00:006:0315. Наведені вище клопотання позивача були передані на розгляд постійної комісії міської ради з аграрної політики, земельних відносин, природокористування та планування території, яка здійснює їх розгляд в порядку та спосіб передбачений законом. Відповідач стверджує, що зазначені вище клопотання були розглянуті 17 липня 2024 року на засіданні постійної комісії міської ради з аграрної політики, земельних відносин, природокористування та планування території та винесені на розгляд пленарного засідання міської ради, що свідчить про дотримання строків установлених ЗУ Про оренду землі та дотримання процедур розгляду земельних питань установлених ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні, а відповідно, позивач безпідставно просить суд визнати протиправної бездіяльність відповідача, адже відсутній сам факт бездіяльності. Крім того, відповідачем зазначено, що 17 липня 2024 року на засіданні постійної комісії міської ради з аграрної політики, земельних відносин, природокористування та планування території та винесені на розгляд пленарного засідання міської ради. На пленарному засіданні п`ятдесятої сесії VIII скликання Зіньківської міської ради 18 липня 2024 року було розглянуто питання Про продовження терміну дії договорів оренди землі ОСОБА_1 : кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321386400:00:061:0300; кадастровий номер 5321386400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312.". За результатами розгляду встановлено наступне: ОСОБА_2 головний спеціаліст відділу земель них ресурсів та екології виконавчого комітету Зіньківської міської ради. ГОЛОСУВАЛИ: за - 9, проти - 0, утримались - 13, не голосували - 0. ВИРІШИЛИ: рішення не прийняті (протокол п`ятдесятої сесії Зіньківської міської ради Полтавської області VIII скликання від 18.07.2024 року). Про результати розгляду клопотань, ОСОБА_1 23.07.2024 року були надано відповіді 23.07.2024 року: № 04.1-15/917, № 04.1-15/916, № 04.1-15/912, № 04.1.-15/913, № 04.1-15/914, № 04.1-15/915, № 04.1-15/918, № 04.1-15/919, № 04.1-15/920. На переконання відповідача, наведене вище підтверджує той факт, що відповідачем вчинені усі залежні від нього дії передбачені ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні, відповідач прийняв клопотання позивача, через центр надання адміністративних послуг, який передав їх на розгляд постійної комісії відповідача, яка здійснила їх розгляд в установлений Законом строк та передала їх на розгляд пленарного засідання міської ради. Крім того, звертає увагу на те, що адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.10.2024 клопотання представника Зінківської міської ради Полтавської області про розгляд справи № 440/10820/24 за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення; витребувано додаткові докази у справі.
01.11.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив в якій позивач просить суд задовольнити позов з мотивів, які викладені у позовній заяві /т.1 а.с. 125-127/.
11.11.2024 позивач звернувся до суду і клопотанням про витребування доказів /а.с. 143-144, т.2/.
Ухвалою суду від 13.11.2024 клопотання позивача про витребування доказів задоволено частково, витребувано від відповідача додаткові докази у справі №440/10820/24.
Розгляд справи, відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З матеріалів справи вбачається, що:
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 2,2763 га, кадастровий номер 5321386900:00:006:0312, яка розташована на території Удовиченківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області Договір укладено терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №2340662 /т. 1 а.с. 17-19/.
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,7498 га, кадастровий номер 5321386900:00:006:0313, яка розташована на території Удовиченківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №23378722 /т. 1 а.с. 14-16/.
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 4,7353 га, кадастровий номер 5321386900:00:001:0311, яка розташована на території Удовиченківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №23402815 /т. 1 а.с. 20-22/.
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,8778 га, кадастровий номер 5321386900:00:001:0310, яка розташована на території Удовиченківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №23378317 /т. 1 а.с. 23-25/.
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 1,5787 га, кадастровий номер: 5321386400:00:061:0302, яка розташована на території Тарасівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №23377937 /т. 1 а.с. 26-28/.
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 2,1890 га, кадастровий номер 5321386400:00:061:0300, яка розташована на території Тарасівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено 'Терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №23377468 /т. 1 а.с. 29-31/.
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 3,3559 га, кадастровий номер 5321381400:00:001:0302, яка розташована на території Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено терміном на 7(сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №23402467 /т. 1 а.с. 32-34/.
01.09.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 4,1893 га, кадастровий номер 5321381400:00:001:0300, яка розташована на території Великопавлівської 5321381400:00:001:0300, яка розташована на території Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 14.11.2017 за №23403219 /т. 1 а.с. 35-37/.
18.07.2017 між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,5 га, кадастровий номер 5321386900:00:006:0315, яка розташована на території Удовиченківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області. Договір укладено терміном на 7 (сім) років та зареєстровано в реєстрі речових прав 02.08.2017 за №21691199 /т. 1 а.с. 9-11/.
Згідно із пунктом 8 Договорів оренди, їх укладено терміном на 7 (сім) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Право оренди позивача за зазначеними вище договорами оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
18.06.2024 та 27.06.2024 позивачем подано до Зінківської міської ради Полтавської області через Центр надання адміністративних послуг клопотання про продовження терміну дії Договорів оренди терміном на 7 (сім) років з орендною платою 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки /а.с. 139-250, т.1; а.с. 1-141, т.2/.
Наведені вище клопотання позивача були передані на розгляд постійної комісії міської ради з аграрної політики, земельних відносин, природокористування та планування території, яка здійснює їх розгляд в порядку та спосіб передбачений законом.
Згідно пункту 4 розгляду порядку денного Протоколу № 5 від 17.07.2024 засідання постійної комісії з аграрної політики, земельних відносин, природокористування та планування території Зінківської міської ради клопотання позивача щодо продовження терміну дії договорів оренди землі були розглянуті на засіданні зазначеної постійної комісії міської ради, яка прийняла рішення погодити проект рішення та внести на розгляд сесії міської ради /а.с. 151-159; т.2/.
На пленарному засіданні п`ятдесятої сесії VIII скликання Зіньківської міської ради 18 липня 2024 року розглянуто питання Про продовження терміну дії договорів оренди землі ОСОБА_1 : кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:040:0300; кадастровий номер 5321386400:00:061:0300; кадастровий номер 5321386400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312.
За результатами розгляду встановлено наступне: ГОЛОСУВАЛИ: за - 9, проти - 0, утримались - 13, не голосували - 0. ВИРІШИЛИ: рішення не прийняті (пункт 37 Витягу з протоколу п`ятдесятої VIII скликання Зіньківської міської ради 18 липня 2024 року) /а.с. 108-114, т.1/.
Листами виконавчого комітету Зіньківської міської ради Полтавської області від 23.07.2024 за вих. № 04.1-15/912 - №04.1-15/919; №04.1-15/920 повідомлено позивача про те, що клопотання від 27 червня 2024 року, та від 18 червня 2024 року, відповідно, про продовження терміну дії договорів оренди землі на земельні ділянки розглянуті на засіданні постійної комісії з аграрної політики земельних відносин, природокористування та планування території 17 липня 2024 року та винесене на розгляд пленарного засідання сесії міської ради. На пленарному засіданні 50 сесії VIII скликання від 18 липня 2024 року було розглянуте питання про продовження терміну дії договорів оренди землі на земельні ділянки, кадастровий номер: 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312, але не знайшло підтримки відповідної кількості голосів депутатів /а.с. 66-74; т.1./.
Позивач не погоджуючись, як на його переконання, із протиправною бездіяльністю Зінківської міської ради Полтавської області, що полягає у не розгляді по суті клопотань ОСОБА_1 від 18.06.2024 та 27.06.2024 на пленарному засіданні і неприйнятті рішення щодо питання "Про продовження терміну дії договорів оренди землі ОСОБА_1 : кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку встановленим обставинам та спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; д) організація землеустрою; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
За змістом норми статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Частинами 1, 9 статті 93 Земельного кодексу України визначено, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Згідно частини 1 статті 5 Закону України «Про оренду землі» орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
Нормою статті 6 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
За приписами частин 1-5, 9 статті 33 Закону України «Про оренду землі» після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. У разі смерті орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це спадкоємця земельної ділянки протягом одного місяця з дня, коли йому стало відомо про перехід права власності на земельну ділянку.
До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору.
При укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом договору оренди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укладає договір оренди. У разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із статтею 122 Земельного кодексу України. За наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні нового договору оренди землі можуть бути оскаржені в суді.
Згідно частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Зміст наведеної норми Закону України «Про оренду землі» надає підстав для висновку, що у разі надходження від орендаря до орендодавця листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк з доданим проектом договору, орендодавець зобов`язаний без зволікань, у місячний строк розглянути такий лист-повідомлення та проект договору, перевірити його на відповідність закону, узгодити за необхідності з орендарем істотні умови договору і за відсутності заперечень укласти договір оренди землі, при цьому підставою для укладення на новий строк договору оренди земель державної та комунальної власності є рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із статтею 122 Земельного кодексу України.
Отже орган, уповноважений здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із статтею 122 Земельного кодексу України повинен здійснити юридично значимі й обов`язкові дії за зверненням заінтересованих осіб, які є об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, та в даному випадку, полягають у прийнятті відповідного рішення стосовно питання укладення договору оренди на новий строк, оскільки таке повноваження на підставі закону віднесено до компетенції суб`єкта владних повноважень.
За приписами частин 1, 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Згідно статті 54 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.
У відповідності до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Отже, рішення про укладення договору оренди землі на новий строк є змістом відповідного індивідуального правового акту.
Згідно статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Таким чином, розпорядчий індивідуальний правовий акт про укладення договору оренди землі на новий строк оформлюється відповідним рішенням ради.
Судовим розглядом встановлено, що позивач 18.06.2024 та 27.06.2024 через відділ «Центр надання адміністративних послуг та державної реєстрації», звернувся до Зіньківської міської ради з клопотаннями про продовження терміну дії договорів оренди землі /а.с. 138-250, т. 1; а.с.1-141, т.2/.
Згідно пункту 4 порядку денного про розгляд звернень щодо продовження терміну дії договорів оренди, Протоколом № 5 від 17 липня 2024 року на засіданні постійної комісії з аграрної політики, земельних відносин, природокористування та планування території, Зінківська міська рада, прийняте рішення - погодити проект рішення та внести на розгляд сесії міської ради. /а.с. 151-159, т.2/.
На пленарному засіданні п`ятдесятої сесії VIII скликання Зіньківської міської ради 18 липня 2024 року розглянуто питання Про продовження терміну дії договорів оренди землі ОСОБА_1 : кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:040:0300; кадастровий номер 5321386400:00:061:0300; кадастровий номер 5321386400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312.
За результатами розгляду встановлено наступне: ГОЛОСУВАЛИ: за - 9, проти - 0, утримались - 13, не голосували - 0. ВИРІШИЛИ: рішення не прийняті (пункт 37 Витягу з протоколу п`ятдесятої VIII скликання Зіньківської міської ради 18 липня 2024 року) /а.с. 108-114, т.1/.
Отже, рішення за вище зазначеними клопотаннями позивача про продовження терміну дії Договорів оренди або рішення про відмову відповідачем не було прийнято.
А стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5321381400:00:001:0300, як це вбачається зі змісту пункту 37 Витягу з протоколу п`ятдесятої VIII скликання Зіньківської міської ради 18 липня 2024 року взагалі не розглядалось.
Таким чином, питання про продовження терміну дії Договорів оренди не було вирішено у встановленому законом порядку, не було прийнято жодного акта ради, як суб`єкта земельних правовідносин, у формі рішення.
У судовій правозастосовчій практиці Верховного Суду (постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.04.2018 у справі №П/9901/137/18 (800/426/17), від 13.12.2018 у справі №800/434/17 та Верховного Суду від 22.01.2021 у справі № 640/16224/19, від 17.05.2023 у справі № №200/12177/19-а та інші) неодноразово висловлювалась правова позиція про те, що протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Суд зазначає, що відсутність належним чином оформленого рішення відповідача про продовження терміну дії Договорів оренди або про відмову у продовженні терміну дії Договорів оренди у формі рішення за результатами розгляду клопотань позивача, свідчить про те, що відповідач не прийняв жодного рішення по суті звернення з числа тих, які він повинен був ухвалити саме за законом, оскільки відповідні рішення за результатами розгляду заяви позивача на сесії прийняті не були.
Отже, у спірних правовідносинах має місце протиправна бездіяльність Полтавської міської ради, яка полягає у не розгляді по суті клопотань позивача про продовження терміну дії договорів оренди землі від 18.06.2024 та 27.06.2024 поданих до Зінківської міської ради через відділ «Центр надання адміністративних послуг та державної реєстрації».
Посилання Зінківської міської ради на відсутність факту бездіяльності з огляду на те, що відповідачем вчинено усі дії, які входять до кола його повноважень, не спростовує вищенаведених висновків суду.
Щодо способу захисту порушеного права позивача внаслідок протиправної бездіяльності відповідача, то суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Статтею 13 (право на ефективний засіб юридичного захисту) Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 № 3-рп/2003). При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Відтак ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 06.11.2019 у справі №509/1350/17 оцінюючи ефективність обраного судом способу захисту (зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву) зазначила, що суд має право визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії. Суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. При цьому застосування такого способу захисту вимагає з`ясування судом, чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для одержання дозволу на розробку проекту землеустрою. Разом з тим наведених обставин судами не встановлено. Оцінка правомірності відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою стосувалася лише тих мотивів, які наведені відповідачем у оскаржуваному рішенні. Однак суди не досліджували у повній мірі, чи ці мотиви є вичерпними і чи дотримано позивачем усіх інших умов для отримання ним такого дозволу. Отже, як зазначила Велика Палата Верховного Суду, належним способом захисту та відновлення прав позивача у цій справі буде зобов`язання відповідача повторно розглянути відповідну заяву позивача про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою (п.36-39).
Суб`єкт владних повноважень повинен сам виправляти свої помилки і відновлювати права осіб, що звернулися до нього, і щодо яких мали місце порушення. Тим більше після того, як неправомірність рішення (дії, бездіяльності) встановлено судом.
В спірному випадку відповідач не прийняв ні позитивного рішення, ні негативного рішення за клопотаннями позивача.
Тобто відповідач взагалі не висловив свого мотивованого висновку щодо наявності чи відсутності в позивача за поданими ним клопотаннями та долученими до них додатками умов для продовження терміну дії Договорів оренди землі.
Суд зауважує, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Зінківської міської ради Полтавської області щодо не розгляду по суті та неприйнятті рішення за наслідками розгляду клопотань ОСОБА_1 від 18.06.2024 та від 27.06.2024 про продовження терміну дії договорів оренди землі: кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312. Зобов`язати Зінківську міську ради Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 18.06.2024 та від 27.06.2024 про продовження терміну дії договорів оренди землі: кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312, та за результатами розгляду прийняти рішення, яке оформити відповідно до статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Інші доводи відповідача не спростовують вищезазначених висновків суду у цій справі.
Таким чином позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Водночас, за приписами частини 8 цієї статті, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
У відповідності до зазначеної норми суд дійшов висновку про наявність підстав для покладення всіх судових витрат на відповідача.
При зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Отже, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн.
Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Зінківської міської ради Полтавської області (вул. Воздвиженська, 40, м. Зіньків, Полтавський район, Полтавська область, 38100, код ЄДРПОУ 13955982) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Зінківської міської ради Полтавської області щодо не розгляду по суті та неприйнятті рішення за наслідками розгляду клопотань ОСОБА_1 від 18.06.2024 та від 27.06.2024 про продовження терміну дії договорів оренди землі: кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312.
Зобов`язати Зінківську міську ради Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 18.06.2024 та від 27.06.2024 про продовження терміну дії договорів оренди землі: кадастровий номер 5321381400:00:001:0302; кадастровий номер 5321381400:00:001:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0300; кадастровий номер 5321381400:00:061:0302; кадастровий номер 5321386900:00:006:0315; кадастровий номер 5321386900:00:001:0310; кадастровий номер 5321386900:00:006:0313; кадастровий номер 5321386900:00:001:0311; кадастровий номер 5321386900:00:006:0312, та за результатами розгляду прийняти рішення, яке оформити відповідно до статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Зінківської міської ради Полтавської області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в сумі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р.І. Молодецький
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124333917 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Р.І. Молодецький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні