Рішення
від 10.01.2025 по справі 600/4107/24-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2025 р. м. Чернівці Справа № 600/4107/24

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати Наказ належного суб`єкта владних повноважень в частині призову та направлення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , для проходження військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період;

- зобов`язати належного суб`єкта владних повноважень (ТЦК та СП) прийняти рішення про виключення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , із поіменного списку (згідно п.97 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період) і про направлення його на військовий облік до 6-відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 02.09.2024 його було затримано працівниками поліції та ТЦК та СП, доставлено за адресою: АДРЕСА_1 , надані підтверджуючі документи про відстрочку від призову, останніми було проігноровано. Також позивач стверджує, що ВЛК проведено без його участі та визнано придатним.

Позивач зазначає, що він має право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до наказу Мінекономіки №16761 від 08.11.2023, яким надана відстрочка від проходження військової служби під час мобілізації до 08.05.2024. Також, згідно листа Мінекономіки від 11.07.2024 на підставі Постанови КМУ від 07.05.2024 №516 "Про продовження строків дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації" бронювання позивача автоматично продовжене до 08.09.2024.

Натомість, відповідно до витягу із наказу №632 відповідача-4 від 02.09.2024 «Про призов на військову службу під час мобілізації» позивача призвано та направлено для проходження військової служби.

Позивач вказував, що обов`язок щодо перевірки наявності підстав для відстрочки від призову під час мобілізації на військову службу покладено на районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, а відтак відповідач-4 повинен був перевірити наявність чи відсутність у позивача права на відстрочку від призову за мобілізацією. Таким чином наполягав, що відповідачем-1 не було належним чином з`ясовано, що позивач, як заброньована особа, не підлягає призову на військову службу під час мобілізації та надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

Ухвалою судді від 17.09.2024р. відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Вказаною ухвалою, серед іншого, відповідачам встановлено 15-денний термін з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Представник ІНФОРМАЦІЯ_2 (відповідач-1) 24.09.2024 подав клопотання про їх заміну на ІНФОРМАЦІЯ_6 , оскільки саме цей ІНФОРМАЦІЯ_6 здійснював призов на військову службу під час мобілізації.

Ухвалою суду від 02.10.2024 залучено до участі у справі в якості відповідача - 4 - ІНФОРМАЦІЯ_7 .

ІНФОРМАЦІЯ_8 (відповідач - 2) подав відзив, в якому вказував що позовні вимоги безпідставні, оскільки їхні представники жодні мобілізаційні дії щодо ОСОБА_1 не здійснювали.

ІНФОРМАЦІЯ_9 (відповідач - 3) правом на подання відзиву не скористався.

У поданому відзиві ІНФОРМАЦІЯ_6 (відповідач - 4) просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на їх безпідставність. Зазначив, що доводи позивача про те, що відповідачем-4 не з`ясовано всіх обставин, згідно яких він не підлягає призову на військову службу під час мобілізації не відповідають дійсності. Повідомив, що згідно наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_10 №632 від 02.09.2024 року ОСОБА_1 призвано на військову службу під час мобілізації, оскільки їм не було відомо про бронювання, а сам позивач документи, які б свідчили про наявність в нього права на відстрочку не надавав, а тому перешкод щодо його призову не було. Відтак, відповідач - 4 вважає, що підстав для задоволення позову ОСОБА_1 немає.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Згідно з наказом Мінекономіки від 08.11.2023 року №16761 "Про бронювання військовозобов`язаних за АТ "Укрзалізниця" та витягом з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного, військовозобов`язаному ОСОБА_1 , 1996 року народження, військове звання "солдат", що працює в Виробничому структурному підрозділі "Чернівецька дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" на посаді "монтер колії 3 розряду", надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на шість місяців до 8 травня 2024 року.

В листі Міністерства економіки України №2704-20/49559-07 від 11.07.2024 «Щодо продовження відстрочки», адресованому АТ «Укрзалізниця», Міністерству оборони України, Генеральному штабу Збройних Сил України зазначено, що Порядком бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час", визначено механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час. та анулювання відстрочок заброньованим військовозобов`язаним. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.2024 №492 «Деякі питання бронювання військовозобов`язаних працівників залізничного транспорту» установлено, що строки дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації, надані військовозобов`язаним працівникам державних акціонерних товариств, що здійснюють діяльність у сфері залізничного транспорту, відповідними рішеннями Міністерства економіки України згідно із Постановою №76, які не закінчилися на день прийняття цієї постанови, продовжуються автоматично на один місяць. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2024 №516 "Про продовження строків дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації" визначено, що строки дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації, наданих військовозобов`язаним відповідними рішеннями Міністерства економіки згідно із Постановою №76, які не закінчилися на день прийняття цієї постанови, продовжуються автоматично на три місяці. Зазначено, що Постановою №516 не передбачено вилучення роботодавцем у працівників витягів з наказу Мінекономіки про бронювання, видачі їм нових витягів та надсилання до ТЦК та СП повідомлення про бронювання військовозобов`язаного. Постанова №516 є підставою для автоматичного продовження перебування заброньованих працівників на спеціальному військовому обліку на три місяці. Вказано, що якщо військовозобов`язаним AT "Укрзалізниця" було надано відстрочку відповідно до наказу Мінекономіки від 08.11.2023 №16761 "Про бронювання військовозобов`язаних за AT "Укрзалізниця" строком на 6 місяців до 08.05.2024, то з урахуванням продовження відстрочка закінчиться 08.09.2024.

Згідно витягу з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_10 від 02.09.2024р. №632 з 02 вересня 2024 року призвано на військову службу під час мобілізації до військової частини НОМЕР_1 солдата запасу ОСОБА_1 , що перебуває на військовому обліку в ІНФОРМАЦІЯ_11 .

Позивач вважає зазначений наказ протиправним та за захистом своїх прав звернувся до суду.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

Нормами статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів визнано обов`язком громадянина України. Громадяни відбувають на військову службу відповідно до закону.

Вказане кореспондується з положеннями частини 1 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон №2232).

Згідно частини 2 статті 1 Закону №2232 військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Частиною 3 статті 1 Закону №2232 передбачено, що військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом (частина 5 статті 1 Закону №2232).

До видів військової служби, згідно частини 6 статті 2 Закону №2232, належить, зокрема, військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 24 лютого 2022 року, який в подальшому було продовжено та наразі триває.

Окрім того, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 року №69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.

Спірні правовідносини виникли в період дії в Україні воєнного стану та проведення загальної мобілізації.

Відповідно до частини 1 статті 39 Закону №2232 призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні визначає Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-XII (далі Закон №3543).

Положеннями статті 22 вказаного законодавчого акту визначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, які передбачають, серед іншого, з`явитися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів та визначення їх призначення на особливий період.

Відповідно до вимог Закону №2232, на військову службу за призовом під час мобілізації приймаються громадяни віком від 18 років та громадяни, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі, тобто до 60 років.

Частиною 5 статті 22 Закону №3543 передбачено, що призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Вказане узгоджується також з положеннями частини 10 статті 1 Закону №2232, відповідно до яких громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, в тому числі, прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів.

Отже, вищезазначеними законодавчими нормами передбачено, що з метою доукомплектування військових посад, передбачених штатами воєнного часу, у терміни, визначені мобілізаційними планами Збройних Сил України та інших військових формувань, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки здійснюють призов військовозобов`язаних на військову службу.

Вказане кореспондується з повноваженнями та завданнями територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, визначеними Положенням про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 №154.

За приписами пункту 2 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 за №560 (надалі також Порядок №560) на військову службу під час мобілізації, на особливий період призиваються резервісти та військовозобов`язані, які придатні до військової служби за станом здоров`я та не мають права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", для комплектування (доукомплектування) з`єднань, військових частин, установ, організацій, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, навчальних частин (центрів) (далі - військові частини) Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення з правоохоронними функціями (далі - Збройні Сили та інші військові формування).

Призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному Законами України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", "Про військовий обов`язок і військову службу" та цим Порядком.

Протиправність призову на військову службу позивач обґрунтовує тим, що на момент виникнення спірних правовідносин він був заброньованим, що, відповідно до вимог Закону №3543, є підставою для відстрочки від призову.

Надаючи оцінку цьому твердженню позивача суд виходить з такого.

Так, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 23 Закону №3543-XII не підлягають призову на військову службу під час мобілізації заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку.

У відповідності до статті 24 Закону №3543-ХІІ бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.

За змістом частини 2 статті 25 Закону №3543-ХІІ порядок та організація бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов`язаних визначаються цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, прийнятими на його виконання.

Згідно пункту 2 Порядку №76 постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час» (далі також Порядок №76, в редакції станом на час прийняття Міністерством економіки України наказу від 08.11.2023 №16761 «Про бронювання військовозобов`язаних за АТ «Укрзалізниця», в тому числі позивача) бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), погодженими Міноборони (військовозобов`язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органі Міноборони, - за списками, погодженими СБУ, Службою зовнішньої розвідки, розвідувальним органом Міноборони), в паперовій та/або електронній формі або в електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) відповідно до Порядку бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2024 р. №650 Деякі питання бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану (далі - Порядок бронювання засобами Єдиного державного вебпорталу).

Заброньованим військовозобов`язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації (далі - відстрочка).

Не підлягають бронюванню військовозобов`язані, які згідно із законом не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.

У рішенні Мінекономіки зазначається строк дії відстрочки, який не може перевищувати: строку проведення мобілізації - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці другому пункту 1 цього Порядку; шість місяців - для військовозобов`язаних, зазначених в абзацах третьому - п`ятому пункту 1 цього Порядку.

За приписами пункту 3 Порядку №76 керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій відповідають за включення військовозобов`язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.

У разі потреби звіряння відповідності військово-облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам здійснюється в установленому законодавством порядку.

За змістом пункту 11 Порядку №76 з метою оформлення військовозобов`язаним відстрочок Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов`язаних органам державної влади, іншим державним органам, якими подано списки, а також Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).

Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) у триденний строк доводить зазначене рішення до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки).

Орган державної влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа і організація видає військовозобов`язаному витяг із зазначеного рішення за формою згідно з додатком 3.

Витяг, завірений підписом керівника та печаткою (у разі її наявності) відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, є документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки.

Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації у п`ятиденний строк з дня видачі витягу військовозобов`язаному надсилають до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, де військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки), повідомлення про бронювання військовозобов`язаного за формою згідно з додатком 5 для зарахування його на спеціальний військовий облік.

Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідний підрозділ Центрального управління та/або регіональний орган СБУ, відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки), на підставі рішення про бронювання військовозобов`язаних зараховує у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня його отримання такого військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік.

У відповідності до пункту 12 Порядку №76 надана відстрочка підлягає анулюванню у разі: 1) закінчення строку її дії; 2) завершення підприємством, установою, організацією виконання мобілізаційного завдання (замовлення) або його скасування; 3) завершення підприємством, установою, організацією виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань; 4) позбавлення підприємства, установи і організації статусу критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період органом, який прийняв рішення про визначення таких підприємств, установ і організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період; 5) ліквідації органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації; 6) звільнення військовозобов`язаного з органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації.

Пункт 5 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1487 (надалі також - Порядок №1487) визначає, що з метою ведення військового обліку в державі створюється система військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - система військового обліку).

Системою військового обліку є сукупність узгоджених за завданнями державних органів, підприємств, установ та організацій, які ведуть військовий облік та забезпечують її функціонування із застосуванням засобів автоматизації процесів та використанням необхідних баз даних (реєстрів), визначених законодавством.

Головною вимогою до системи військового обліку є забезпечення повноти та достовірності даних, що визначають кількісний склад та якісний стан призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Абзацом 1 пункту 16 Порядку №1487 передбачено, що військовий облік поділяється на облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, з урахуванням обсягу та деталізації - на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.

Відповідно до пункту 17 Порядку №1487 військовий облік військовозобов`язаних та резервістів за призначенням поділяється на загальний та спеціальний.

На загальному військовому обліку перебувають військовозобов`язані та резервісти, які не заброньовані за державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями на період мобілізації та на воєнний час.

Військовозобов`язані, які згідно із Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" заброньовані за державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями на період мобілізації та на воєнний час, перебувають на спеціальному військовому обліку.

В той же час додатком №2 до Порядку №1487 є Правила військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Правила), пунктом 1 яких встановлено, що призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні, зокрема, серед іншого:

- особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Таким чином, з метою реалізації права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації особа повинна надати військово-обліковий документ та інші документи, за результатами розгляду яких військовими органами комплектування та соціальної підтримки за місцем військового обліку приймається рішення про наявність або відсутність у особи права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

У тимчасовому посвідченні військовозобов`язаного позивача №400 від 14.09.2020 зазначено, що 15.05.2014 позивача взято на військовий облік військовозобов`язаних, 19.12.2023 медичною комісією позивач визнаний придатним до військової служби (а.с.10-11).

За змістом витягу з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного ОСОБА_1 , який працює у Виробничому структурному підрозділі «Чернівецька дистанція колії» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця» на посаді монтер колії 3 розряду, відповідно до наказу Мінекономіки від 08.11.2023 №16761, надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців до 08 травня 2024 року.

21.11.2023р листом від 21.11.2023 АТ "Українська залізниця" регіональна філія "Львівська залізниця" виробничий структурний підрозділ "Чернівецька дистанція колії" надіслало відповідачу-3 повідомлення про бронювання військовозобов`язаних, згідно додатку 5 Порядку №76, зокрема і на позивача.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про продовження строків дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації" від 03.05.2024 за №492 установлено, що строки дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації, надані військовозобов`язаним працівникам державних акціонерних товариств, що здійснюють діяльність у сфері залізничного транспорту, відповідними рішеннями Міністерства економіки згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. №76 Деякі питання реалізації положень Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації на воєнний час, які не закінчилися на день прийняття цієї постанови, продовжуються автоматично на один місяць.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про продовження строків дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації" від 07.05.2024 за №516, із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2024 за №642, передбачено, що строки дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації, наданих військовозобов`язаним відповідними рішеннями Міністерства економіки згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року за №76 "Деякі питання реалізації положень Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час", які не закінчилися на день прийняття цієї постанови, продовжуються автоматично на три місяці.

Суд зазначає, що Постанова №516 не передбачає здійснення органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями додаткових заходів щодо продовження строку відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації.

В матеріалах справи відсутні докази анулювання відстрочки наданої ОСОБА_1 на підставі наказу Мінекономіки від 08.11.2023 за №16761, з підстав передбачених Порядком №76.

З урахуванням зазначеного суд погоджується із доводами позивача про те, що відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, надана позивачу згідно наказу Мінекономіки від 08.11.2023 за №16761 строком на шість місяців до 08.05.2024, автоматично продовжилась строком на один місяць до 08.06.2024, а в подальшому строком на три місяці до 08.09.2024.

Відтак, станом на час призову на військову службу під час мобілізації (02.09.2024) ОСОБА_1 , був заброньованим за АТ «Укрзалізниця» згідно наказу Мінекономіки від 08.11.2023 за №16761.

Суд зазначає, що наявність наказу Мінекономіки від 08.11.2023 №16761, яким позивачу надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на шість місяців, тобто до 08.05.2024, свідчить про те, що відносно позивача була проведена визначена законодавством процедура бронювання, надання відстрочки від призову позивачу погоджене Генеральним штабом Збройних Сил України.

Крім того, в листі Міністерства економіки України №2704-20/49559-07 від 11.07.2024 «Щодо продовження відстрочки», адресованому АТ «Укрзалізниця», Міністерству оборони України, Генеральному штабу Збройних Сил України, зазначено, що якщо військовозобов`язаним AT "Укрзалізниця" було надано відстрочку відповідно до наказу Мінекономіки від 08.11.2023 №16761 "Про бронювання військовозобов`язаних за AT "Укрзалізниця" строком на 6 місяців до 08.05.2024, то з урахуванням продовження відстрочка закінчиться 08.09.2024 (а.с.18-19).

Доказів визнання протиправними та скасування наказу Мінекономіки від 08.11.2023 №16761 "Про бронювання військовозобов`язаних за AT "Укрзалізниця" суду не надано.

Суд вкотре звертає увагу на правове регулювання, визначене пунктом 1 частини 1 статті 23 Закону №3543-XII, за приписами якого не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку.

В контексті зазначеного суд вказує, що пунктом 79 Порядку №1487 передбачено, що районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки серед іншого: організовують та ведуть військовий облік на території адміністративно-територіальної одиниці; організовують взаємодію з державними органами, підприємствами, установами та організаціями щодо строків та способів звіряння даних списків персонального військового обліку та карток первинного обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також їх оповіщення; письмово повідомляють державним органам, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям про осіб, які не виконали наказ (розпорядження) керівника зазначених органів, підприємств, установ та організацій та не прибули за викликом до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки; забезпечують громадян військово-обліковими документами та зберігання зданих або вилучених у призовників, військовозобов`язаних та резервістів військово-облікових документів; проставляють у військово-облікових документах призовників, військовозобов`язаних та резервістів відповідні відмітки про взяття їх на військовий облік, зняття та виключення з нього; організовують контроль та у разі потреби через військових посадових осіб, військовослужбовців, державних службовців, працівників, визначених рішенням керівника відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки можуть проводити перевірку дотримання призовниками, військовозобов`язаними та резервістами правил військового обліку (додаток 2).

Пунктами 80 - 81 Порядку №1487 визначено, що районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до затверджених розпорядженнями голів відповідних районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, міських голів планів щороку (у тому числі позапланово) перевіряють стан військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, а також на підприємствах, в установах та організаціях, в яких працюють військовозобов`язані, які заброньовані за цими органами, підприємствами, установами та організаціями на період мобілізації та на воєнний час, а також військовозобов`язані, яким видані мобілізаційні розпорядження. Решта державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій перевіряються один раз на чотири роки.

Особиста присутність призовників, військовозобов`язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов`язкова.

Відповідно до абзацу 9 пункту 11 Положення №154 районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації, які надаються в установленому порядку, та проводять перевірку підстав їх надання, ведуть спеціальний облік військовозобов`язаних.

Також за приписами пункту 15 Положення №154 керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов`язаний, серед іншого, організовувати проведення перевірок готовності підприємств до оповіщення та забезпечення явки громадян, що підлягають призову на військову службу під час мобілізації та у воєнний час, на пункти збору або у військові частини, перевірок стану бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час і виконання військово-транспортного обов`язку.

Отже, обов`язок щодо перевірки наявності відстрочки від призову під час мобілізації на військову службу та підстав для її надання також покладено й на районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, а тому відповідач-4 мав перевірити наявність чи відсутність у позивача права на відстрочку від призову за мобілізацією.

Відтак, наведені у відзиві на позов доводи відповідача-4 про те, що позивач не надавав документів, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу є безпідставними.

Також відповідачем не надано суду належних і допустимих доказів на підтвердження доводів про те, що позивач не звертався до нього з питання саме наявності бронювання станом на дату призову.

Крім того суд зауважує, що Порядком №76 саме на Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) до 10.05.2024, а Мінекономіки з 10.05.2024 (СБУ, Служба зовнішньої розвідки, розвідувальний орган Міноборони) покладено обов`язок доводити рішення про бронювання військовозобов`язаних до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки, відповідного підрозділу розвідувального органу Міноборони). Відтак, позивач не може нести відповідальність за належність/неналежність доведення до відповідача - 4 інформації про відстрочку від призову в зв`язку із бронюванням.

З урахуванням вказаних обставин, ІНФОРМАЦІЯ_6 не надав суду належні і допустимі докази, які б засвідчили, що відповідним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки 02 вересня 2024 року було проведено належну перевірку перебування ОСОБА_1 в статусі заброньованої особи і відповідних підстав зарахування чи не зарахування позивача на спеціальний військовий облік.

Матеріали справи не містять документів які б засвідчували наявність будь-яких порушень при бронюванні ОСОБА_1 станом на 02 вересня 2024 року.

Таким чином, наказ відповідача-4 про призов на військову службу під час мобілізації позивача є протиправним.

Стосовно позовної вимоги позивача про зобов`язання відповідача виключити його з поіменного списку (згідно п.97 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період), суд зазначає наступне, що визнання протиправним та скасування наказу про призов громадянина України на військову службу під час мобілізації має своїм правовим наслідком і виключення його з поіменного списку, оскільки він є похідними від відповідного наказу про призов, відтак не потребує додаткового рішення суду.

Зважаючи на наведений вище висновок суду, керуючись повноваженнями, наданими ст.245 КАС України, суд вважає, що належним способом поновлення порушеного права позивача є визнання протиправним та скасування наказу ІНФОРМАЦІЯ_10 від 02.09.2024 за №632 про призов для проходження військової служби під час мобілізації ОСОБА_1 .

Частиною 1 статті 77 КАС України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

У зв`язку із тим, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 12 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір", судовий збір не підлягає стягненню.

Разом з тим, позивачем заявлено вимогу про стягнення витрат на правничу допомогу.

Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, а відповідно до пункту 1 частини 3 цієї ж статті КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Статтею 134 КАС України врегульовані питання щодо відшкодування витрат на професійну правничу допомогу.

Згідно ч.1 ст.134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката (ч.2 ст.134 КАС України).

Частиною 3 статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Згідно із ч.4 ст.134 КАС України для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Позивач стверджує, що ним понесено витрати на правничу допомогу у розмірі 22000,00 грн.

На підтвердження понесення судових витрат, представник позивача надав суду:

- копію договору про надання правової допомоги/юридичних послуг від 03.09.2024року №03092405, укладеного між ОСОБА_2 та "Центром правової допомоги";

-акт приймання-передачі наданих послуг №03092405 до Договору про надання юридичних послуг/правової допомоги №03092405, складений між ОСОБА_2 та "Центром правової допомоги".

Разом з тим, суд звертає увагу, що на підтвердження понесених витрат на правничу допомогу позивачем не надано доказів укладення договору про надання правової допомоги саме ним, а наданий договір був укладений між "Центром правової допомоги" та ОСОБА_2 , яка не є позивачем у цій справі.

Дослідивши додані докази понесення витрат на професійну правничу допомогу, суд дійшов висновку, про відсутність документально підтверджених витрат позивача на правничу допомогу, відтак суд не вбачає підстав для стягнення цих витрат.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ ІНФОРМАЦІЯ_3 від 02.09.2024 за №632 про призов на військову службу під час мобілізації в частині призову на військову службу під час мобілізації до військової частини НОМЕР_2 ОСОБА_1 .

У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 );

Відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_8 (відповідач - 1)( АДРЕСА_3 , ЄДРПОУ НОМЕР_4

ІНФОРМАЦІЯ_5 (відповідач - 2)( АДРЕСА_4 , ЄДРПОУ НОМЕР_5 )

ІНФОРМАЦІЯ_8 (відповідач - 3) ( АДРЕСА_5 , ЄДРПОУ НОМЕР_6 )

ІНФОРМАЦІЯ_12 (відповідач - 4) ( АДРЕСА_6 , ЄДРПОУ НОМЕР_7 ).

Суддя В.О. Кушнір

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124337677
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —600/4107/24-а

Рішення від 10.01.2025

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні