Рішення
від 10.01.2025 по справі 420/28775/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/28775/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко О.А., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ» до Державної податкової служба України, Головного управління Державної податкової служби України в Одеській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 13.09.2024 надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, у якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наступні Рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.08.2024 р. №11544176/31601073; РІШЕННЯ про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.08.2024 р. №11543911/31601073, №11543906/31601073, №11543904/31601073; РІШЕННЯ про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.08.2024 р. №11544163/31601073, №11544162/31601073, №11544160/31601073 №11544174/31601073, №11544173/31601073, №11544127/31601073, №11544143/31601073, №11544132/31601073;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі зазначені нижче податкові накладні ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» (код -38016918): - Податкова накладна № № 7 від 30.04.23 р, - Податкова накладна № 11 від 31.01.23 р, - Податкова накладна №18 від 31.03.23 р, - Податкова накладна №10 від 30.04.23 р. - Податкова накладна № 16 від 31.01.23 р, - Податкова накладна №15 від 31.01.23 р, - Податкова накладна №14 від 31.01.23 р., - Податкова накладна №3 від 30.04.23 р., - Податкова накладна №2 від 30.04.23 р., - Податкова накладна №14 від 30.09.22 р., - Податкова накладна №26 від 30.11.22 р., - Податкова накладна №23 від 31.10.22 р.

18.09.2024 року (вх.№ЕС/43546/24) від представника позивача до суду надійшла заява разом із копіями оскаржуваних рішень.

В обґрунтування позовних вимог позивач, з покликанням на фактичні обставини справи, зазначає, що ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» має достатній обсяг матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для здійснення своєї господарської діяльності, а також має необхідні умови для досягнення результатів у відповідної господарської діяльності в силу наявності управлінського персоналу, основних коштів, активів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями. У своїй діяльності ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» керується принципом «працювати максимально прозоро, у зв`язку із чим співпраця з контрагентами становиться можливою виключно після проведення відповідних процедур на предмет перевірки податкової надійності та економічної добропорядності кожного потенційного контрагента.

Як стверджує позивач, в порушення п. 11 Порядку №520 оскаржувані рішення комісії контролюючого органу містять лише загальне твердження про ненадання документів, без конкретизації (підкреслення) переліку документів, які, на думку Комісії, не надані. ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» подало до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які повністю розкривають зміст та обсяг господарських операцій та дають змогу відслідкувати рух послуг від виконавця до замовника, суть та порядок надання послуг, суть та строки оплати вартості послуг. На думку позивача, вказівка в оскаржуваному рішенні на те, що позивач не надав розрахункових, банківських виписок з особових рахунків, є безпідставною, позаяк, конкретний перелік документів при надісланні повідомлення про надання пояснень щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, не витребувались податковим органом.

У позові вказано, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності. Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатися правомірним. Позивач вважає, що з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості

Ухвалою судді від 18.09.2024 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження по справі.

04.10.2024 року (вх.№ЕС/ 49131/24) від представника відповідачів до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Головне управління ДПС в Одеській області, Державна податкова служба України не погоджуються з доводами позивача.

У відзиві вказано, що серед наданих платником документів були виявлені такі недоліки: порушено норми п. 51 Постанови Правління Національного Банку України від 04.07.2018 № 75 «Про затвердження Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України», а саме: платіжні інструкції, надані ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» до контролюючого органу не завірені належним чином, а отже, не відповідають приписам п.п. 5, 6 зазначеної Постанови. Крім того, у відзиві зазначено, що під час моніторингу наданих ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» контролюючим органом буда виявлена відсутність підтвердження права власності (технічні паспорти) орендодавця на транспортні засоби згідно договору № 01/09 від 01.09.2020.

Як зазначено представником відповідачів, відповідно до п. 1.6 договору про надання транспортних послуг № 02/08- 2021 від 02.08.2021, вартість перевезення вантажу вказується в рахунках-фактурах, які є невід`ємною частиною даного договору, однак, до контролюючого органу вони наданими не були. Згідно з п. 10.2 договору оренди транспортного засобу № 01/09 від 01.09.2020, за згодою сторін договір може бути пролонгований на наступний календарний рік, з підписанням додаткової угоди з уточненням терміну оренди і вартості орендної плати. Відповідачам вказаний документ наданим не був. Відповідно до п. 10.1 зазначеного договору, строк його дії закінчується 31 серпня 2023 року, що може означати, що договір втратив свою юридичну силу, а отже, позивач не підтвердив господарську операцію, згідно з направленими на реєстрацію податковими накладними.

Представник відповідачів вказує, що в оскаржуваному рішенні комісії було зазначено причину відмови в реєстрації податкової накладної ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» а саме: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. З огляду на вищевикладене, комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмови в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесене оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначеної податкової накладної.

На переконання відповідачів, надіслані позивачем пояснення на додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направленій на реєстрацію податкових накладних № 7 від 30.04.2023; № 11 від 31.01.2023; № 18 від 31.03.2023; № 10 від 30.04.2023; № 16 від 31.01.2023; № 15 від 31.01.2023; № 14 від 31.01.2023; № 3 від 30.04.2023; № 2 від 30.04.2023; № 14 від 30.09.2022; № 26 від 30.11.2022; № 23 від 31.10.2022.

Зважаючи на вищевикладене, представник відповідачів просить суд відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ».

Разом із відзивом до суду подано клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

04.10.2024 року (ЕС/49393/24) від представника позивача до суду надійшло клопотання про стягнення витрат на правничу допомогу.

07.10.2024 року (ЕС/49684/24) від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив.

09.10.2024 року (ЕС/50928/24) від представника відповідачів до суду надійшло клопотання про зменшення розміру витрат на правничу допомогу ТОВ «ЕКВІСТ СІМ».

Ухвалою суду від 09.01.2025 року відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи №420/28775/24 за правилами загального позовного провадження.

Станом на дату вирішення даної справи інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позов, відповіді на відзив і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. ст. 72-79 КАС України, судом встановлено такі факти та обставини.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ» (код ЄДРПОУ 31601073) 26.07.2001 зареєстровано юридичною особою (Дата запису: 08.11.2007, Номер запису: 15561200000029769) та здійснює такі види діяльності за КВЕД: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний); 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 52.10 Складське господарство; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.

У ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» є діюча ліцензія на внутрішні та міжнародні перевезення небезпечних вантажів вантажними автомобілями, причепами та напівпричепами №368 від 15.05.2013, видана УКРТРАНСІНСПЕКЦІЄЮ УКРАЇНИ.

Згідно зі штатним розкладом позивача станом на другий квартал 2024 рік загальна кількість працівників, які працевлаштовані на товаристві з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ» становить 58 осіб штатних одиниць.

02.08.2021 року між ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» (Виконавець) та ТОВ «АКТИВГАЗ ЮГ» (Замовник) укладено договір №02/08-2021 відповідно до умов якого виконавець бере на себе зобов`язання, на підставі замовлення, доставити спеціалізованим автомобілем транспортом довірений йому Замовником вантаж Скраплений газ (надалі Вантаж), 1 місця відправлення до пункту призначення, згідно з товарно-транспортною документацією і видати Вантаж особі уповноваженій на його одержання (надалі Вантажоодержувач), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити грошові кошти за надані послуги, згідно виставленого Виконавцем рахунку.

Судом встановлено, що 30.04.2023 року ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» (Виконавець) та ТОВ АКТИВГАЗ ЮГ» (Замовник) на підставі договору №02/08-2021 складено та підписано акт надання послуг (транспортні послуги по перевезенню нафтопродуктів) №66 на загальну суму 201552,00 грн, в тому числі ПДВ 33592,00 грн.

За правилом першої події (надання послуг) позивачем складено податкову накладну №7 від 30.04.2023 року, на загальну суму 201552,00 грн, в тому числі ПДВ 33592,00 грн.

Вказана податкова накладна направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно квитанції від 15.05.2023 року реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 49.41.12-00.00, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Також, судом встановлено, що 01.01.2023 року між ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» (Виконавець) та ТОВ «ЕНЕРГОІМПЕКС» (Замовник) укладено договір №ТП-ЕІ/2023 відповідно до умов якого виконавець бере на себе зобов`язання, на підставі замовлення, доставити спеціалізованим автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж Газойлі (у тому числі: паливо дизельне та/або дизельне паливо), та/або Бензини моторні (у тому числі: марка А-92, марка А-95, марка А-98, паливо моторне сумішеве (із вмістом спиртів, біоетанолу або їх сумішей від 5% і більше), та/або Пропан і бутан скраплені, та/або Газ скраплений або у газоподібному стані, (у тому числі: газ скраплений автомобільний), (надалі - Вантаж), з місця відправлення до пункту призначення, згідно з товарно-транспортною документацією і видати Вантаж особі уповноваженій на його одержання (надалі Вантажоодержувач), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити грошові кошти за надані послуги, згідно виставленого Виконавцем рахунку.

Судом встановлено, що ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» (Виконавець) та ТОВ «ЕНЕРГОІМПЕКС» (Замовник) на підставі договору №ТП-ЕІ/2023 складено та підписано:

- акт надання послуг (транспортні послуги по перевезенню нафтопродуктів) №11 від 31.01.2023 року на загальну суму 548040,00 грн, в тому числі ПДВ 91340,00 грн;

- акт надання послуг (транспортні послуги по перевезенню нафтопродуктів) №69 від 30.04.2023 року на загальну суму 380544,00 грн, в тому числі ПДВ 63424,00 грн;

- акт надання послуг (транспортні послуги по перевезенню нафтопродуктів) №58 від 31.03.2023 року на загальну суму 126672,00 грн, в тому числі ПДВ 21112,00 грн.

За правилом першої події (надання послуг) позивачем складено податкові накладні:

- № 11 від 31.01. 2023 р. на загальну суму 548040,00 грн, в тому числі ПДВ 91340,00 грн;

- №18 від 31.03. 2023 р. на загальну суму 126672,00 грн, в тому числі ПДВ 21112,00 грн.

- №10 від 30.04. 2023 р. на загальну суму на загальну суму 380544,00 грн, в тому числі ПДВ 63424,00 грн.

Вказані податкові накладні направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно квитанцій від 14.04.2023 року, від 15.05.2023 року реєстрація вказаних податкових накладних №10 від 30.04.2023 року та №18 від 31.03.2023 року була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 49.41.12-00.00, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Згідно квитанції від 13.02.2023 року реєстрація податкової накладної №11 від 31.01.2023 року була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, у зв`язку з тим, що ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Крім того, судом встановлено, що 01.09.2022 року між ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» (Виконавець) та ТОВ «ЄВРОТАНК ЛПІДЖІ» (Замовник) укладено договір №ТП-ЄЛ/01 про надання транспортних послуг відповідно до умов якого виконавець бере на себе зобов`язання, на підставі замовлення, доставити спеціалізованим автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж Газойлі (у тому числі: паливо дизельне та/або дизельне паливо), та/або Бензини моторні (у тому числі: марка А-92, марка А-95, марка А-98, паливо моторне сумішеве (із вмістом спиртів, біоетанолу або їх сумішей від 5% і більше), та/або Пропан і бутан скраплені, та/або Газ скраплений або у газоподібному стані, (у тому числі: газ скраплений автомобільний), (надалі Вантажі, з місця відправлення до пункту призначення, згідно з товарно-транспортною документацією і видати Вантаж особі уповноваженій на його одержання (надалі Вантажоодержувач), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити грошовi кошти за надані послуги, згідно виставленого Виконавцем рахунку.

Судом встановлено, що ТОВ «ЕКВІСТ-СІМ» (Виконавець) та ТОВ «ЄВРОТАНК ЛПІДЖІ» (Замовник) на підставі договору №ТП-ЄЛ/01 складено та підписано:

- акт надання послуг №62 від 30.04.2023 року на загальну суму 125550,00 грн, в тому числі ПДВ 20925,00 грн;

- акт надання послуг №61 від 30.04.2023 року на загальну суму 241587,00 грн, в тому числі ПДВ 40264,50 грн;

- акт надання послуг №14 від 31.01.2023 року на загальну суму 938940,00 грн, в тому числі ПДВ 156490,00 грн;

- акт надання послуг №15 від 31.012023 року на загальну суму 90000,00 грн, в тому числі ПДВ 15000,00 грн;

- акт надання послуг №16 від 31.01.2023 року на загальну суму 175860,00 грн, в тому числі ПДВ 29310,00 грн;

- акт надання послуг №110 від 30.09.2023 року на загальну суму 737340,00 грн, в тому числі ПДВ 122890,00 грн;

- акт надання послуг №136 від 31.10.2022 року на загальну суму 264600,00 грн, в тому числі ПДВ 44100,00 грн;

- акт надання послуг №168 від 30.11.2022 року на загальну суму 291780,00 грн, в тому числі ПДВ 48630,00 грн;

За правилом першої події (надання послуг) позивачем складено податкові накладні:

- № 16 від 31.01. 2023 р. на загальну суму 175860,00 грн, в тому числі ПДВ 29310,00 грн;

- №15 від 31.01. 2023 р. на загальну суму 90000,00 грн, в тому числі ПДВ 15000,00 грн;

- №14 від 31.01. 2023 р. на загальну суму 938940,00 грн, в тому числі ПДВ 156490,00 грн;

- №3 від 30.04.2023 р. на загальну суму 125550,00 грн, в тому числі ПДВ 20925,00 грн;

- №2 від 30.04. 2023 р. на загальну суму 241587,00 грн, в тому числі ПДВ 40264,50 грн;

- №14 від 30.09.2022 р. на загальну суму 737340,00 грн, в тому числі ПДВ 122890,00 грн;

- №26 від 30.11.2022 р. на загальну суму 291780,00 грн, в тому числі ПДВ 48630,00 грн;

- №23 від 31.10.2022 р. на загальну суму 264600,00 грн, в тому числі ПДВ 44100,00 грн.

Вказані податкові накладні направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, згідно квитанцій від 08.05.2023 року реєстрація податкової накладної №3 від 30.04.2023 року, №2 від 30.04.2023 року була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 49.41.12-00.00, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Згідно квитанції від 12.10.2022 року, 15.12.2022 року, від 13.02.2023 року реєстрація податкових накладних № 16 від 31.01. 2023 р., №15 від 31.01. 2023 р., №14 від 31.01. 2023 р., №№2 від 30.04. 2023 р., №14 від 30.09.2022 р., №26 від 30.11.2022 р., №23 від 31.10.2022 р. була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, у зв`язку з тим, що ПН складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У квитанція про зупинення реєстрації податкових накладних № 7 від 30.04.2023 р., № 11 від 31.01. 2023 р., №18 від 31.03. 2023 р., №10 від 30.04. 2023 р., № 16 від 31.01. 2023 р., №15 від 31.01. 2023 р., №14 від 31.01. 2023 р., №3 від 30.04.2023 р., №2 від 30.04. 2023 р., №14 від 30.09.2022 р., №26 від 30.11.2022 р., №23 від 31.10.2022 р позивачу було запропоновано надати пояснення та документи щодо підтвердження інформації, зазначеної у даних накладних.

Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним було направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження підстави та дати виникнення податкового зобов`язання позивача з ПДВ та підставу та дату складення та реєстрації Податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Судом встановлено, що Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за розглядом наданого повідомлення та документів, 01.08.2024 року прийнято рішення:

- №11544176/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №7 від 30.04.2023 року;

- №11543911/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №11 від 31.01.2023 року;

- №11543906/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №18 від 31.03.2023 року;

- №11543904/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №10 від 30.04.2023 року;

- №11544163/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №16 від 31.01.2023 року;

- №11544162/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №14 від 31.01.2023 року;

- №11544160/31601073 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №15 від 31.01.2023 року;

- №11544174/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 30.04.2023 року;

- №11544173/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 30.04.2023 року;

- №11544127/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №14 від 13.09.2022 року;

- №11544143/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №26 від 30.11.2022 року;

- №11544132/31601073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №23 від 31.10.2022 року.

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування у вказаних рішеннях зазначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

У розділі (додаткова інформація) вказаного рішення зазначено таке: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні».

Не погодившись з вищевказаними рішеннями від 01.08.2024 р. №11544176/31601073, №11543911/31601073, №11543906/31601073, №11543904/31601073, №11544163/31601073, №11544162/31601073, №11544160/31601073, №11544174/31601073, №11544173/31601073, №11544127/31601073, №11544143/31601073, №11544132/31601073, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Оцінюючи правомірність прийняття оскаржуваних рішень, суд зазначає таке.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовані вищевказані податкові накладні та надіслано їх до ЄРПН.

Проте, реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена контролюючим органом з посиланням на те, що:

- обсяг постачання товару/послуги 49.41.12-00.00, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій;

- ПН складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246, податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до вимог п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку № 1165).

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної слугувало те, що платник податків відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

У додатку № 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема п. 1 «Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі».

Суд зазначає, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання таких умов: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) дорівнює величині залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі чи обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) перевищує величині залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстр.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного суду від 27 січня 2022 року по справі № 380/2365/21.

Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимоги щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Крім того, суд зазначає, що на момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165.

У додатку № 1 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п. 8 «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування»

Постановою КМ № 1428 від 23.12.2022 року п.8 доповнено абзацом: «Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.».

Водночас, в порушення норм 10-11 Порядку № 1165, в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Розглядаючи дану адміністративну справу суд враховує, що протягом усього строку розгляду даної адміністративної справи чинного рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості до суду не надано.

Критерій, зазначений у п.8 додатку 1 до Порядку № 1165 свідчить про те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Однак відповідач покликається лише на номер пункту та не конкретизує, про який саме ризик платника податку йдеться.

Суд зазначає, що у вищевказаних квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи необхідно було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації таких спірних податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18.

Попри це, позивач намагався виконати вимоги щодо подання документів.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги» (пункт 3).

Пунктами 4,5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого:

отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису;

постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу;

отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.

Відповідно до п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Згідно з пунктами 9,10,11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

В той же час, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які саме документи, що подані позивачем складено з порушенням законодавства, в чому таке порушення полягає.

Поряд з цим, суд звертає увагу, що у контролюючого органу станом на час розгляду комісією документів були письмові пояснення позивача з доданими первинними документами, які платником долучено на власний розсуд з метою підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних № 7 від 30.04.2023 р., № 11 від 31.01. 2023 р., №18 від 31.03. 2023 р., №10 від 30.04. 2023 р., № 16 від 31.01. 2023 р., №15 від 31.01. 2023 р., №14 від 31.01. 2023 р., №3 від 30.04.2023 р., №2 від 30.04. 2023 р., №14 від 30.09.2022 р., №26 від 30.11.2022 р., №23 від 31.10.2022 р.

Однак, контролюючий орган будь-якої оцінки вказаним у поясненнях обставинам не надав, жодних перевірок позивача з метою підтвердження чи спростування інформації, зазначеної позивачем, не проводив, оспорювані рішення не містять мотивів не врахування наданих позивачем пояснень та долучених документів.

Суд зазначає, що протягом усього строку розгляду даної адміністративної справи відповідачами не надано доказів отримання позивачем повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З урахуванням встановлених при розгляді даної адміністративної справи обстави, суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд приходить до висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем було надано разом з поясненнями до відповідача первинні документи, які, на його думку, свідчать про наявність підстав для складення вищевказаних податкових накладних.

При цьому, суд наголошує, що у цій справі не надається оцінка реальності здійснення господарських операцій, на підставі яких позивачем складено податкові накладні № 7 від 30.04.2023 р., № 11 від 31.01. 2023 р., №18 від 31.03. 2023 р., №10 від 30.04. 2023 р., № 16 від 31.01. 2023 р., №15 від 31.01. 2023 р., №14 від 31.01. 2023 р., №3 від 30.04.2023 р., №2 від 30.04. 2023 р., №14 від 30.09.2022 р., №26 від 30.11.2022 р., №23 від 31.10.2022 р., оскільки це питання має досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативних для позивача рішени з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч.1 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення від 01.08.2024 р. №11544176/31601073, №11543911/31601073, №11543906/31601073, №11543904/31601073, №11544163/31601073, №11544162/31601073, №11544160/31601073, №11544174/31601073, №11544173/31601073, №11544127/31601073, №11544143/31601073, №11544132/31601073, про відмову в реєстрації податкових накладних № 7 від 30.04.2023 р., № 11 від 31.01. 2023 р., №18 від 31.03. 2023 р., №10 від 30.04. 2023 р., № 16 від 31.01. 2023 р., №15 від 31.01. 2023 р., №14 від 31.01. 2023 р., №3 від 30.04.2023 р., №2 від 30.04. 2023 р., №14 від 30.09.2022 р., №26 від 30.11.2022 р., №23 від 31.10.2022 р. є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Відповідно до п.23 ч.1 ст.4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Оскільки вимога позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних накладні № 7 від 30.04.2023 р., № 11 від 31.01. 2023 р., №18 від 31.03. 2023 р., №10 від 30.04. 2023 р., № 16 від 31.01. 2023 р., №15 від 31.01. 2023 р., №14 від 31.01. 2023 р., №3 від 30.04.2023 р., №2 від 30.04. 2023 р., №14 від 30.09.2022 р., №26 від 30.11.2022 р., №23 від 31.10.2022 р. є похідними від вищевказаних вимог про скасування рішень, суд дійшов висновку, що вони також є такими, що підлягають задоволенню.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №61 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ст.90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем до суду надано докази сплати ним 36 336,00грн. судового збору.

Таким чином, у зв`язку із повним задоволенням позову, судові витрати позивача по сплаті судового збору в розмірі 36 336,00грн. належить стягнути на його користь з Головного управління ДПС в Одеській області.

Керуючись ст. ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 262, 295, КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ» до Державної податкової служба України, Головного управління Державної податкової служби України в Одеській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наступні рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.08.2024 р. №11544176/31601073, №11543911/31601073, №11543906/31601073, №11543904/31601073, №11544163/31601073, №11544162/31601073, №11544160/31601073, №11544174/31601073, №11544173/31601073, №11544127/31601073, №11544143/31601073, №11544132/31601073.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ» № 7 від 30.04.2023 р., № 11 від 31.01. 2023 р., №18 від 31.03. 2023 р., №10 від 30.04. 2023 р., № 16 від 31.01. 2023 р., №15 від 31.01. 2023 р., №14 від 31.01. 2023 р., №3 від 30.04.2023 р., №2 від 30.04. 2023 р., №14 від 30.09.2022 р., №26 від 30.11.2022 р., №23 від 31.10.2022 р. датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКВІСТ-СІМ» суму сплаченого судового збору у розмірі 36 336,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ЕКВІСТ-СІМ (вул.Жуковського, буд.15, м.Одеса, 65026, код ЄДРПОУ 31601073).

Відповідачі:

Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166).

Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393)

Суддя О.А. Вовченко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124340584
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/28775/24

Рішення від 10.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 09.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні