Постанова
від 13.01.2025 по справі 745/1193/24
СОСНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 745/1193/24

Провадження № 2-а/745/5/2025

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.01.2025 року Сосницький районний суд Чернігівської області

в складі головуючого судді Смаль І.А.

за участі секретаря Шуляр І.В, представника позивача адвоката Сащенка Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в с-щі Сосниця адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому просить суд скасувати постанову у справі про адміністративне правопорушення № 41 від 06.10.2024 про накладення адміністративного стагнення за ч.3 ст.210-1 КУпАП та закрити провадження по справі.

Позов мотивований тим, що 06 листопада 2024 року начальник територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_1 полковник ОСОБА_2 виніс стосовно ОСОБА_1 постанову №41 про застосування адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 25000 гривень за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.3 ст.210-1 КУпАП, а саме за порушення ч.3 ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Про існування постанови ОСОБА_1 дізнався лише 15 грудня 2024 року, отримавши інформацію про відкриття щодо нього виконавчого провадження. Приблизно о 12 год.00 хв. в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 старший офіцер відділення обліку мобілізаційної роботи ІНФОРМАЦІЯ_1 капітан ОСОБА_3 склав на ОСОБА_1 протокол №41 про адміністративне правопорушення, за що передбачена адміністративна відповідальність згідно ч.3 ст.210-1 КУпАП та повідомив, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 14 год. 00 хв. 06.11.2024 року в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 кабінет №201. 06.11.2024 року о 14 год. 00 хв. В призначений час та місці справа не розглядалась. Оскаржувана Постанова №41 за справою про адміністративне правопорушення за ч. 3 ст.210-1 КУпАП була винесена начальником територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_1 полковником ОСОБА_2 06 листопада 2024 року в м.Корюківці, Чернігівської області, тобто справа розглядалась за місцем знаходження територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Ухвалою від 27.12.2024 поновлено позивачу строк звернення до суду, відкрито провадження по справі, визначено строк для подання відзиву.

Ухвалою від 06.01.2025 замінено первісного відповідача начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 полковника ОСОБА_2 на належного відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 , визначено строк для подання відзиву належному відповідачу.

З відзиву вбачається, що відповідно до абз.7 частини 3 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», інші військовозобов`язані протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, зобов`язані уточнити свої облікові дані через центри надання алміністративних послуг або електронний кабінет призовника військовозобов`язаного резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження. Тобто уточнення облікових даних протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації є обов`язком для військовозобов`язаного. Закон України №3633-ІХ від 11.04.2024 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку" набрав законної сили 18.05.2024. Обов`язок щодо уточнення облікових даних виник у Позивача з 18.05.2024 - з часу набрання сили змін до частини 10 статті 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу". Позивач в позовній заяві не заперечує факту неуточнення саме ним своїх військово-облікових даних. 06.11.2024 року старшим офіцером відділення обліку мобілізаційної роботи ІНФОРМАЦІЯ_1 капітаном ОСОБА_3 на Позивача був складений протокол про адміністративне правопорушення № 41 за ч.3 ст. 210-1 КУпАП. З часом, місцем та датою розгляду справи особисто ознайомлений під особистий підпис. Протокол з доданими матеріалами був надісланий для розгляду та прийняття рішення, відповідно до ст. 257 та ст. 235 КУпАП, з ІНФОРМАЦІЯ_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 . 06.11.2024 керівником ІНФОРМАЦІЯ_1 була розглянута справа про адміністративне правопорушення, винесено постанову № 41 за ч.3 ст.210-1 КУпАП та накладено штраф у розмірі 25000 гривень.

В судове засідання позивач ОСОБА_1 не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Представник позивача адвокат Сащенко Ю.В. позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки не повідомив, що відповідно до вимог ч.3 ст.268 КАС України не перешкоджає розгляду справи.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши надані по справі докази, надавши їм оцінку, приходить до наступних висновків.

З копії протоколу № 41 від 06.11.2024 року про адміністративне правопорушення вбачається, що 06.11.2024 року о 12 годині 00 хвилин в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 ) встановлено, що військовозобов`язаний ОСОБА_1 під час проведення загальної мобілізації (згідно Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 року № 65/2022 (зі змінами), затверджений Законом України від 03.03.2022 року № 2105-ІХ), 07.10.2024 року протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, не уточнив свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження, чим порушив вимоги абз. 7 ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» під час дії воєнного стану , чим порушив(ла) вимоги ч.3 ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» в особливий період (воєнний стан) (згідно Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 64/2022 (зі змінами), затверджений Законом України від 24.02.2022 року № 2102-ІХ та абз. 5 ст. 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»), за що передбачена адміністративна відповідальність згідно ч.3 ст.210-1 КУпАП. (а.с.13)

Пояснень до протоколу ОСОБА_1 не надавав.

В протоколі про адміністативне правопорушення вказано, що розгляд справи відбудеться 06.11.2024 о 14.00 в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 кабінет № 201.

ОСОБА_1 ознайомився зі змістом протоколу та отримав другий його примірник, про що поставив свій підпис у відповідних графах протоколу.

Постановою у справі про адміністративне правопорушення №41 від 06.11.2024 винесеною начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 полковником ОСОБА_2 у м.Корюківка, ОСОБА_1 визнано винним в тому, що він під час проведення загальної мобілізації (згідно Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 року № 65/2022 (зі змінами), затверджений Законом України від 03.03.2022 року № 2105-ІХ), 07.10.2024 року протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, не уточнив свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження, чим порушив вимоги абз. 7 ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» під час дії воєнного стану , чим порушив вимоги ч.3 ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» в особливий період (воєнний стан) (згідно Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 64/2022 (зі змінами), затверджений Законом України від 24.02.2022 року № 2102-ІХ та абз. 5 ст. 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»), тобто у вчиненні адміністративного правопорушення за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у сумі 25000 грн. (а.с.14)

Ч.3 ст. 210-1 КУпАП передбачає відповідальність за вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті (порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію) в особливий період, у вигляді штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тобто, норма вказаної статті є бланкетною нормою, у диспозиції якої не встановлено певних правил поведінки і при її застосуванні необхідно використовувати законодавчі акти, які визначають правила військового обліку та запровадження в Україні особливого періоду.

Так, Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який триває і по теперішній час.

Указом Президента України №69/2022 «Про загальну мобілізацію» у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань було оголошено проведення в Україні загальної мобілізації.

Положеннями ст. 1 Закону України «Про оборону України» визначено, що особливий період - період, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Згідно з Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а саме відповідно до абз.3 п.п. 10-1 п.1 Додатку 2 «Правила військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів», затверджених Постаново КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі - Правила), призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

Аналогічні вимоги викладені в ч.3 ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

У відповідності до ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Сторонами не заперечується факт, що позивач є військовозобов`язаним. Позивач оскаржує порядок притягнення його до адміністративної відповідальності, вказуючи на те, що його фактично ніхто не повідомив, що розгляд справи відбудеться у час та місці вказаних в постанові про притягнення до адміністративної відповідальності, чим було порушено його права визначені ст.268 КУпАП.

Так, згідно ст. 277-2 КУпАП повістка особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, вручається не пізніш як за три доби до дня розгляду справи в суді, в якій зазначаються дата і місце розгляду справи. Інші особи, які беруть участь у провадженні по справі про адміністративні правопорушення, повідомляються про день розгляду справи в той же строк.

Приписами ст. 278 КУпАП унормовано, що орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі питання:

1.чи належить до його компетенції розгляд даної справи;

2.чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення;

3.чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду;

4.чи витребувано необхідні додаткові матеріали;

5.чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.

Згідно ч.1 ст.268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Вказані положення не є формальною вимогою, це важлива законодавча гарантія об`єктивного та справедливого розгляду справи про адміністративне правопорушення, надана, зокрема, військовозобов`язаному для захисту свої прав та інтересів від безпідставного притягнення до відповідальності.

В судовому засіданні встановлено, що протокол про адміністративне правопорушення був складений 06.11.2024, в якому вказано, що розгляд справи відбудеться 06.11.2024 о 14.00 в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 кабінет № 201. Адреса ІНФОРМАЦІЯ_1 згідно протоколу: АДРЕСА_1 .

Натомість розгляд відбувся 06.11.2024 начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 в АДРЕСА_2 , що є відмінним від місця вказаному в протоколі. Про те, що протокол про адміністративне правопорушення розглядатиметься ІНФОРМАЦІЯ_1 в АДРЕСА_2 , позивач взагалі не був повідомлений, жодних відомостей про це суду не надано.

Верховний суд в Постанові від 31.03.2021 за № 676/752/17 вказав, що закріплюючи процесуальні гарантії прав особи, що притягається до адміністративної відповідальності, у тому числі й на участь у розгляді її справи, положення КУпАП містять й певні застереження, націлені на забезпечення належної реалізації компетентними органами (особами) наданих їм повноважень, зокрема, передбачені щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, лише у випадку наявності даних, що підтверджують належне повідомлення такої особи про місце і час розгляду справи. Обов`язок повідомити особу про місце і час розгляду справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе уповноважена посадова особа. Повідомлення має на меті забезпечення участі особи у розгляді уповноваженим державним органом справи про адміністративне правопорушення.

Таким чином, доводи позивача про те, що розгляд справи відносно нього відбувся без його участі, чим порушено порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення, суд приймає, оскільки позивач не був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення відносно нього.

Відповідно до ч. 3 ст. 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.

Враховуючи викладене вище, суд вважає, що відповідачем порушено порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення при винесенні оскаржуваної постанови, що є безумовною підставою для скасування ухваленої постанови в такій справі.

При цьому, питання наявності чи відсутності в діях позивача складу адміністративного правопорушення підлягає встановленню шляхом направлення справи на новий розгляд.

Виходячи з цього суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог, а саме скасування оскаржуваної постанови та направлення справи на новий розгляд до ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Керуючись абз.3 п.п. 10-1 п.1 Додатку 2 «Правила військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів», затверджених Постаново КМУ від 30.12.2022 №1487, ст.22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», ст.9, 251, 247, 277-2, 280, КУпАП, ст. 9, 72, 77, 242-246, 262, 286 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення задовольнити частково.

Скасувати постанову у справі про адміністративне правопорушення № 41 від 06.11.2024, винесену начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 полковником ОСОБА_2 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.3 ст.210-1 КУпАП.

Справу про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_4 направити на новий розгляд до ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 605,60 грн.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня його проголошення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач - ОСОБА_1 АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач - ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 .

Суддя І.А.Смаль

СудСосницький районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено14.01.2025
Номер документу124343606
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян

Судовий реєстр по справі —745/1193/24

Постанова від 13.01.2025

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Смаль І. А.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Смаль І. А.

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Смаль І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні