РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
09 січня 2025 року м. Рівне№460/13927/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, за участю: секретаря судового засідання О.В.Драної; представника позивача адвоката Р.М.Курила; представника відповідача В.А.Раєвської; розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Рівненській області про визнання протиправним та скасування Акта розслідування нещасного випадку, зобов`язання вчинення певних дій.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Головного управління Національної поліції в Рівненській області (далі відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати Акт № б/н розслідування нещасного випадку, затвердженого 30 жовтня 2024 року за формою Н-1/НПВ Начальником ГУНП в Рівненській області полковником поліції Віктором Шанським, складеного за результатами розслідування нещасного випадку, який стався 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв. з інспектором взводу №3 роти №1 БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області старшим лейтенантом поліції Чоланюком Віктором Юрійовичем; зобов`язати ГУНП в Рівненській області повторно здійснити розслідування нещасного випадку, який стався 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв з інспектором взводу №3 роти № 1 БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 , та скласти відповідний Акт, з урахуванням висновків суду, в якому зазначити, що нещасний випадок, який трапився 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв. з інспектором взводу № 3 роти № 1 БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 є таким, що стався в період проходження ОСОБА_1 служби та при виконанні ним своїх службових обов`язків.
Стислий виклад позиції Позивача.
Позивач зазначає, що 22.08.2024 під час проведення навчально-тренувальних стрільб і занять з вогневої, тактичної та домедичної підготовки отримав поранення. В Акті розслідування нещасного випадку, затвердженого 30 жовтня 2024 року, зазначено, що нещасний випадок стався в період проходження позивачем служби, однак не пов`язаний з виконанням службових обов`язків. Вважає такі висновки відповідача безпідставними та необґрунтованими, оскільки нещасний випадок стався в ході проведення навчально-тренувальних стрільб і занять з вогневої, тактичної та домедичної підготовки на виконання наказу ГУ НП в Рівненській області, а отже нещасний випадок трапився з ним при виконанні службових обов`язків. Вважає спірний акт протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Стислий виклад заперечень Відповідача.
Відповідач зазначає, що комісією з розслідування нещасного випадку, що стався 22.08.2024, складено акт за формою Н-1, тобто визнано, що нещасний випадок настав в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків. Вважає, що оскаржуваний акт є обґрунтованим, правомірним та не підлягає скасуванню, а відповідач при його прийнятті діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені чинним законодавством. Просив у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 18.11.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 12.12.2024.
Ухвалою суду від 12.12.2024 у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про виклик свідків відмовлено.
Ухвалою суду від 12.12.2024, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, закрито підготовче засідання у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкрито судовому засіданні на 09.01.2025.
У судове засідання 09.01.2025 прибув представник позивача, підтримав заявлені позовні вимоги, та просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
До суду також прибув представник відповідача, заперечив проти позовних вимог, та просив суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.
Вступна та резолютивна частини рішення проголошені у відкритому судовому засіданні 09.01.2025 у порядку статей 243, 250 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд
В С Т А Н О В И В:
Старший лейтенант поліції ОСОБА_1 з 20.10.2017 проходить службу в Національній поліції України, з 14.06.2024 по теперішній час перебуває на посаді інспектора взводу №3 роти №1 батальйону поліції особливого призначення (стрілецький) Головного управління Національної поліції в Рівненській області (а.с. 42).
Відповідно до Наказу ГУНП в Рівненській області від 26 липня 2024 року №1431 «Про проведення навчально-тренувальних стрільб і занять з вогнепальної, тактичної та домедичної підготовки з особовим складом БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області» встановлено проводити з 06-00 год до 20-00 год., з 01 серпня 2024 року по 02 серпня 2024 року, з 05 серпня 2024 року по 09 серпня 2024 року, з 12 серпня 2024 року по 16 серпня 2024 року, з 19 серпня 2024 року по 23 серпня 2024 року, 26 серпня 2024 року по 30 серпня 2024 року (щоденно) на стрільбищі «…» поблизу урочища «…» навчально-тренувальні стрільби із застосуванням зброї, а також проводити заняття з вогнепальної тактичної і медичної підготовки з особовим складом БПОП (стрілецький) ГУНГІ в Рівненській області (а.с. 133).
Програма навчальних зборів підготовки поліцейських підрозділів поліції особливого призначення (стрілецький) ГУНП в Рівненській області до виконання бойових (спеціальних) завдань під час воєнного стану містить перелік тем, зміст і обсяг яких необхідні для підвищення ефективності виконання завдань за призначенням поліцейськими та забезпечення психологічної підготовки до дій у ситуаціях різних ступенів ризику.
Метою навчальних зборів є ознайомлення з основними тактичними принципами роботи підрозділу в круговій обороні, пересування особового складу в бойових порядках на різних типах місцевості (в тому числі під час безпосереднього контакту з противником) особливостями пересування та ведення бойових дій у міській забудові та вивчення правил і порядку під час виконання завдань за призначенням при знешкодженні диверсійних груп, проведення аеророзвідки, заходів територіальної оборони та заходів із забезпечення публічної безпеки і порядку на деокупованих територіях.
Місцем проведення навчальних зборів є навчальні полігони, заклади (установи) поліції або територіальні (відокремлені) підрозділи органу поліції навчально-тренувальна база яких дозволяє організувати навчання на належному рівні.
Практичні заняття проводяться у спеціальному однострої із використанням засобів індивідуального захисту.
Відповідно до Наказу ГУНГІ в Рівненській області під 26 липня 2024 року № 1431, інспектор взводу №3 роти №1 батальйону поліції особливого при значення (стрілецький) Головного управління Національної поліції в Рівненській області ОСОБА_1 , 22 серпня 2024 року перебував на стрільбищі «…» поблизу урочища «…», де проходив навчальні збори, відповідно до програми навчальних зборів підготовки поліцейських підрозділу поліції особливого призначення (стрілецький) ГУНП в Рівненській області до виконання бойових (спеціальних) завдань під час воєнного стану, яка затверджена 05 липня 2024 року начальником ГУНП в Рівненській області.
Відповідно до Журналу №4, старший лейтенант поліції ОСОБА_1 пройшов інструктаж з питань дотримання заходів безпеки при поводженні зі зброєю (а.с. 114).
Відповідно до Відомості про ознайомлення особового складу БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області ОСОБА_1 ознайомлений із Наказом МВС України від 01 лютого 2016 року № 70 «Про затвердження Інструкції із заходів безпеки при поводженні зі зброєю».
Відповідно до Відомості в отриманні та прийманні вогнепальної зброї особовим складом БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області, 22 серпня 2024 року старшому лейтенанту поліції ОСОБА_1 видано АК-74 № 6168648, а також боєприпаси до зброї.
22 серпня 2024 року на одній з навчальних локацій за навчальною програмою проходило злагодження відділення у кількості 9 поліцейських (стрільців) (у тому числі позивача). Під часу руху колони відділення стрільців у повному екіпіруванні відпрацьовували вправу з подавлювання противника вогнем у двох колонах по чотири чоловіка праворуч та ліворуч за бронеавтомобілем та розгортанням в бойові лінії по лівому і правому флангам зі стрільбою з використанням бойових набоїв. Під час згортання бойових ліній і повернення в бойовий порядок за бронеавтомобіль ОСОБА_1 відчув різкий білі, у лівій нозі, впав і закричав. Відпрацювання вправи відразу припинилося. Після огляду лівої ноги, було помітно рану, з якої сочилась масивно кров та яка була схожа на вогнепальне поранення. В подальшому в медичному закладі дана обставина була підтверджена та діагностовано у ОСОБА_1 вогнепальне поранення.
Обставини щодо отримання позивачем вогнепального поранення та його подальшого лікування описані у Висновку службового розслідування, затвердженого 18.09.2024 (далі Висновок службового розслідування) (а.с. 16).
Такі обставини жодною із сторін не заперечуються.
Відповідно до Висновку службового розслідування встановлено, що нещасний випадок з старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 стався в період проходження служби.
Зі змісту резолютивної частини Висновку службового розслідування вбачається, що до позивача не застосовувалися дисциплінарні стягнення; постановлено провести розслідування нещасного випадку, що стався з позивачем, відповідно до Порядку №705.
Наказом від 27.08.2024 №1627 створено комісію щодо розслідування нещасного випадку, що стався 22.08.2024 (а.с. 62).
Комісією складений Акт розслідування нещасного випадку від 30.10.2024, затверджений 30.10.2024 (далі Акт розслідування нещасного випадку) (а.с. 36).
У розділі 7 «Висновок комісії» Акта розслідування нещасного випадку зазначено: «За результатами проведеного розслідування комісія встановила, що настання нещасного випадку зі старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 сталося при обставинах, що кваліфікуються як, «у період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків» (підпункт 3 пункту 8 розділу III Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05.10.2020 №705), що відповідає Закону України «Про Національну поліцію»».
Не погоджуючись з висновками комісії, зазначеними в Акті розслідування нещасного випадку «у період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків» (підпункт 3 пункту 8 розділу III Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05.10.2020 №705)», позивач звернувся до суду з позовом та вказує, що нещасний випадок, що стався з ним, беззаперечно «пов`язаний з виконанням службових обов`язків».
Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваного рішення Акта розслідування нещасного випадку, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає таке.
Нормативно-правовим актом, який визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України, є Закон України «Про Національну поліцію» від02.07.2015№580-VIII (далі Закон №580-VIII).
За приписами частини першої статті 59 Закону №580-VIII, служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
Відповідно до частини першої статті 60 Закону №580-VIII, відносини, що виникають у зв`язку зі вступом, проходженням та припиненням служби в поліції, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань проходження служби в поліції.
Нормативно-правовим актом, який визначає основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні, є Закон України «Про охорону праці» від14.10.1992№2694-XII (далі Закон №2694-XII).
Відповідно до частини першої статті 22 Закону №2694-XII, роботодавець повинен організовувати розслідування та вести облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій відповідно доположення, що затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з всеукраїнськими об`єднаннями профспілок.
За підсумками розслідування нещасного випадку, професійного захворювання або аварії роботодавець складає акт за встановленою формою, один примірник якого він зобов`язаний видати потерпілому або іншій заінтересованій особі не пізніше трьох днів з моменту закінчення розслідування (частина друга статті 22 Закону №2694-XII).
Процедуру проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими центрального органу управління поліції, територіальних (міжрегіональних) органів (підрозділів) поліції, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної поліції України, визначає Порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС України від 05.10.2020 №705 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2020 р. за № 1139/35422) (далі Порядок №705).
Відповідно до пункту 3 розділу I Порядку №705, нещасний випадок - отримання поліцейським під час проходження служби в поліції травми, тілесних ушкоджень, гострого професійного захворювання (отруєння) та інших отруєнь, сонячного або теплового удару, опіку, обмороження, а також у разі утоплення, самогубства, ураження електричним струмом, блискавкою та іонізуючим випромінюванням, одержання інших ушкоджень внаслідок аварії, пожежі, стихійного лиха (землетрус, зсув, повінь, ураган тощо), контакту з представниками тваринного та рослинного світу, які призвели до втрати працездатності на один день чи більше або смерті, а також зникнення поліцейського.
За правилами пункту 4 розділу І Порядку №705, розслідування проводиться в разі настання нещасного випадку, у тому числі про який своєчасно не повідомлено керівника органу (підрозділу) поліції.
У пункті 3 розділу ІІ Порядку №705 закріплено, що керівник органу (підрозділу) поліції, де стався нещасний випадок, наказом не пізніше наступного робочого дня після отримання інформації про нещасний випадок утворює комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку.
За змістом пункту 4 розділу ІІІ Порядку №705 за результатами розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку складається акт розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1 (далі - акт за формою Н-1) (додаток 2).
В силу вимог пункту 6 розділу III Порядку №705 комісія (спеціальна комісія) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, зокрема, зобов`язана: одержати письмові пояснення потерпілого поліцейського, посадових осіб, поліцейських, свідків нещасного випадку (додаток 5); вивчити наявні документи і матеріали стосовно нещасного випадку та надіслати (за потреби) запити відповідним установам, організаціям, закладам щодо надання інформації про нещасний випадок; визначити вид події та причини, що призвели до настання нещасного випадку, згідно з Класифікатором видів подій, причин, що призвели до настання нещасного випадку (додаток 6); кваліфікувати нещасний випадок відповідно до обставин: у період проходження служби під час виконання службових обов`язків або не пов`язаний з виконанням службових обов`язків; прийняти рішення шляхом голосування членів комісії (спеціальної комісії); скласти акти за формою Н-1 у кількості примірників, визначених рішенням комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку; передати не пізніше наступного робочого дня після підписання актів за формою Н-1 матеріали розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку та примірники актів за формою Н-1 керівникові органу (підрозділу) поліції, що утворив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, для їх розгляду та затвердження.
Пункт 7 розділу ІІІ Порядку №705 передбачає, що обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби під час виконання службових обов`язків є:
1) виконання потерпілим поліцейським завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», здійснення діяння з припинення правопорушення у вільний від служби час;
2) вплив на потерпілого поліцейського шкідливих чи небезпечних факторів під час виконання завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», унаслідок яких виникло гостре професійне захворювання (отруєння), що підтверджено медичним висновком.
Згідно пункту 8 розділу ІІІ Порядку №705 обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків є:
1) діяння потерпілого поліцейського, не пов`язане з виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом України "Про Національну поліцію";
2) навмисне спричинення потерпілим поліцейським тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, що доведений судом);
3) учинення потерпілим поліцейським діяння, яке є кримінальним, адміністративним правопорушенням або дисциплінарним проступком;
4) учинення дій під час несення служби потерпілим поліцейським у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (за наявності медичного висновку).
У додатку №6 до Порядку № 705 викладено Класифікатор видів подій, причин, що призвели до настання нещасного випадку.
Зокрема, підпунктами 12 та 21 пункту 1 Класифікатора до виду події, що призвела до нещасного випадку, віднесено: навмисне вбивство, травма, заподіяні іншою особою; дія вогнепальної, холодної зброї.
Як зазначалося вище та підтверджується матеріалами справи, позивач 22.08.2024 отримав вогнепальне поранення під час навчально-тренувальних стрільб із застосуванням зброї.
За приписами статті 2 Закону №580-VIII, завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах:
1) забезпечення публічної безпеки і порядку;
2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави;
3) протидії злочинності;
4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону №580-VIII, поліцейський зобов`язаний:
1) неухильно дотримуватися положеньКонституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського;
2) професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва;
3) поважати і не порушувати прав і свобод людини;
4) надавати невідкладну, зокрема домедичну і медичну, допомогу особам, які постраждали внаслідок правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров`я;
5) зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків;
6) інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді.
Відповідно до статті 72 Закону №580-VIII, професійне навчання поліцейських складається з:
1) первинної професійної підготовки;
2) підготовки у вищих навчальних закладах із специфічними умовами навчання;
3) післядипломної освіти;
4) службової підготовки - системи заходів, спрямованих на закріплення та оновлення необхідних знань, умінь та навичок працівника поліції з урахуванням оперативної обстановки, специфіки та профілю його оперативно-службової діяльності.
Наказом МВС від 26.01.2015 №50 «Про затвердження Положення про організацію службової підготовки працівників Національної поліції України» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 лютого 2016 р. за № 260/28390) затверджено Положення про організацію службової підготовки працівників Національної поліції України (далі Положення №50).
Положення №50 затверджене відповідно до статті 72Закону №580-VIII та з метою вдосконалення системи службової підготовки поліцейських.
Положення №50 визначає порядок планування, проведення та обліку занять, здійснення контролю знань, умінь та навичок осіб молодшого, середнього та вищого складу Національної поліції України (далі - поліцейські).
Вимоги Положення №50 поширюються на поліцейських структурних підрозділів центрального органу управління поліції (далі - центральний орган), міжрегіональних територіальних органів Національної поліції України, територіальних органів Національної поліції України в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях, м. Києві та їх територіальних (відокремлених) підрозділів (далі - орган (підрозділ) поліції), закладів, установ, що належать до сфери управління Національної поліції України (далі - заклад, установа поліції).
Відповідно до пункту 5 розділу I Положення №50, основними завданнями службової підготовки є:
підвищення рівня знань, умінь, навичок та професійних якостей поліцейських з метою забезпечення їх здатності до виконання завдань з охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічного (громадського) порядку та безпеки;
вивчення нормативно-правових актів, які регламентують діяльність Національної поліції України;
удосконалення керівним складом органів (підрозділів) поліції, закладів, установ поліції навичок управління поліцейськими.
За приписами пункту 6 розділу I Положення №50, види службової підготовки:
функціональна підготовка - це комплекс заходів, спрямований на набуття і вдосконалення поліцейським знань, умінь та навичок у сфері нормативно-правового забезпечення службової діяльності, необхідних для успішного виконання ним службових обов`язків;
загальнопрофільна підготовка - комплекс заходів, спрямований на набуття і вдосконалення поліцейським знань, умінь та навичок, необхідних для формування психологічної надійності та стійкості, готовності до дій у надзвичайних ситуаціях, а також надання домедичної допомоги в процесі виконання службових завдань;
тактична підготовка - комплекс заходів, спрямований на набуття і вдосконалення поліцейським знань, умінь та навичок, необхідних для формування готовності до дій у ситуаціях з різним ступенем ризику, здатності прогнозувати їх розвиток та своєчасно приймати правомірні рішення;
вогнева підготовка - це комплекс заходів, спрямований на вивчення поліцейським основ стрільби з вогнепальної зброї, правомірного її застосування (використання) та вдосконалення навичок безпечного поводження з нею, швидкісної та влучної стрільби по нерухомих і рухомих цілях, з різних положень, в обмежений час, в русі тощо;
фізична підготовка - це комплекс заходів, спрямований на формування та вдосконалення рухових умінь і навичок, розвиток фізичних якостей та здібностей поліцейського з урахуванням особливостей його професійної діяльності.
Усі види службової підготовки є взаємопов`язаними між собою.
Відповідно до пункту 9 розділу I Положення №50, поліцейські зобов`язані відвідувати заняття зі службової підготовки, що організовуються відповідно до вимог цього Положення. Виняток становлять особи, які перебувають на час їх проведення на добовому чергуванні, відпочинку після добового чергування, лікарняному, навчанні, у відпустці, відрядженні, а також ті, яким надано час відпочинку в порядку компенсації за виконання службових обов`язків у вихідні, святкові та неробочі дні.
Заборонено приймати заліки зі службової підготовки в поліцейських, які перебувають у відпустці, на лікарняному, відсторонені від виконання службових обов`язків (посади), учинили діяння, що містить ознаки кримінального правопорушення, або щодо яких проводиться службове розслідування за фактом порушення службової дисципліни.
Відповідно до пункту 10 розділу I Положення №50, невиконання поліцейськими вимог наказу про організацію службової підготовки та цього Положення може бути підставою для притягнення їх до дисциплінарної відповідальності у встановленому законодавством України порядку.
Умови організації та проведення занять з вогневої (у тому числі практичних стрільб) та фізичної підготовки перемінного складу (курсантів, слухачів) передбачені навчальними планами та програмами їх навчання (пункт 11 розділу I Положення №50).
Вказані вище норми Положення №50 свідчать про те, що службова підготовка є обов`язковою для поліцейських, а умови організації та проведення занять з вогневої (у тому числі практичних стрільб) та фізичної підготовки перемінного складу (курсантів, слухачів) передбачені навчальними планами та програмами їх навчання.
З матеріалів справи слідує, що позивач брав участь в організації службової підготовки відповідно до Програми навчальних зборів (а.с. 137).
При цьому, в Наказі ГУНП в Рівненській області від 26 липня 2024 року №1431 «Про проведення навчально-тренувальних стрільб і занять з вогнепальної, тактичної та домедичної підготовки з особовим складом БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області», на підставі якого позивач брав участь з навчально-тренувальних стрільбах (під час яких отримав поранення), міститься посилання на Положення №50.
В Акті розслідування нещасного випадку зазначено: «За результатами проведеного розслідування комісія встановила, що настання нещасного випадку зі старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 сталося при обставинах, що кваліфікуються як, «у період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків» (підпункт 3 пункту 8 розділу III Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05.10.2020 №705), що відповідає Закону України «Про Національну поліцію»».
Проте, зазначення в оскаржуваному Акті розслідування нещасного випадку того, що настання нещасного випадку кваліфікується як «не пов`язаного з виконанням службових обов`язків», прямо суперечить нормам Положення №50 та статті 72 Закону №580-VIII.
Наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що 22 серпня 2024 року позивач при отриманні поранення перебував на службі на виконання наказу ГУНП в Рівненській області №1431 від 26.07.2024.
Вказаний обов`язок поліцейського також закріплений у пункті 4 статті 3 Дисциплінарного статуту Національної поліції, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII, яким передбачено, що службова дисципліна, крім основних обов`язків поліцейського, визначених статтею 18 Закону України «Про Національну поліцію», зобов`язує поліцейського безумовно виконувати накази керівників, віддані (видані) в межах наданих їм повноважень та відповідно до закону.
З огляду на викладене суд зазначає, що отримання позивачем поранення під час виконання ним наказу керівника ГУНП в Рівненській області має кваліфікуватися, як нещасний випадок відповідно до підпункту 1 пункту 7 розділу III Порядку №705 (виконання потерпілим поліцейським завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію») як такий, що стався під час виконання службових обов`язків (пов`язаний з виконанням службових обов`язків).
Окрім цього, суд зазначає, що відповідно до пункту 8 розділу III Порядку №705, обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків є:
1) діяння потерпілого поліцейського, не пов`язане з виконанням завдань і повноважень поліції, визначенихЗаконом України«Про Національну поліцію»;
2) навмисне спричинення потерпілим поліцейським тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, що доведений судом);
3) учинення потерпілим поліцейським діяння, яке є кримінальним, адміністративним правопорушенням або дисциплінарним проступком;
4) учинення дій під час несення служби потерпілим поліцейським у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (за наявності медичного висновку).
Зазначений вище перелік є вичерпним.
У розділі 7 «Висновок комісії» Акта розслідування нещасного випадку зазначено: «За результатами проведеного розслідування комісія встановила, що настання нещасного випадку зі старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 сталося при обставинах, що кваліфікуються як, «у період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків» (підпункт 3 пункту 8 розділу III Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05.10.2020 №705), що відповідає Закону України «Про Національну поліцію»».
Тобто, в Акті розслідування нещасного випадку комісією зазначене посилання на норми підпункту 3 пункту 8 розділу III Порядку №705.
Відповідно до підпункту 3 пункту 8 розділу III Порядку №705, обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків є: учинення потерпілим поліцейським діяння, яке є кримінальним, адміністративним правопорушенням або дисциплінарним проступком.
Суд зазначає, що посилання відповідача в оскаржуваному Акті розслідування нещасного випадку на підпункт 3 пункту 8 розділу III Порядку №705 суперечить наявним у матеріалах справи доказам та установленим обставинам, оскільки позивач за подіями настання нещасного випадку 22.08.2024, не вчиняв діяння, за які його було б притягнуто до кримінальної, адміністративної чи дисциплінарної відповідальності.
У спірному випадку відсутні будь-які обставини, визначені пунктом 8 розділу III Порядку №705, а нещасний випадок, що стався з позивачем 22.08.2024, безумовно пов`язаний з виконанням ним службових обов`язків.
Тому, заявлена позовна вимога про визнання протиправним та скасування Акта № б/н розслідування нещасного випадку, затвердженого 30 жовтня 2024 за формою Н-1/НПВ, підлягає до задоволення.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ГУНП в Рівненській області повторно здійснити розслідування нещасного випадку, який стався 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв з інспектором взводу №3 роти № 1 БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 , та скласти відповідний Акт, з урахуванням висновків суду, в якому зазначити, що нещасний випадок, який трапився 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв. з інспектором взводу № 3 роти № 1 БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 є таким, що стався в період проходження ОСОБА_1 служби та при виконанні ним своїх службових обов`язків, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 КАС України, похідна позовна вимога вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
За правилами частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Враховуючи попередній висновок суду про протиправність оскаржуваного Акта розслідування нещасного випадку, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення похідної позовної вимоги зобов`язального характеру.
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваного Акта розслідування нещасного випадку в порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси позивача підлягають судовому захисту шляхом задоволення позовних вимог повністю.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 1211,20 грн, сплачена відповідно до квитанції від 12.11.2024 №71300566.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Національної поліції в Рівненській області (вулиця Миколи Хвильового, 2, місто Рівне, 33023; код ЄДРПОУ 40108761) визнання протиправним та скасування Акта розслідування нещасного випадку, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Акт № б/н розслідування нещасного випадку, затверджений 30 жовтня 2024 за формою Н-1/НПВ, складений за результатами розслідування нещасного випадку, який стався 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв. з інспектором взводу №3 роти №1 БПОП (стрілецький) Головного управління Національної поліції в Рівненській області старшим лейтенантом поліції Чоланюком Віктором Юрійовичем.
Зобов`язати Головне управління Національної поліції в Рівненській області повторно провести розслідування нещасного випадку, який стався 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв. з інспектором взводу №3 роти № 1 БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області старшим лейтенантом поліції Чоланюком Віктором Юрійовичем, та скласти відповідний Акт, з урахуванням висновків суду, в якому зазначити, що нещасний випадок, який трапився 22 серпня 2024 року о 10 год. 30 хв. з інспектором взводу № 3 роти № 1 БПОП (стрілецький) ГУНП в Рівненській області старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 є таким, що стався в період проходження служби та при виконанні ним службових обов`язків.
Стягнути на користь ОСОБА_1 суму судового збору у розмірі 1211 грн 20 коп за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Національної поліції в Рівненській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 13 січня 2025 року
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2025 |
Оприлюднено | 15.01.2025 |
Номер документу | 124373248 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні