Рішення
від 13.01.2025 по справі 240/16956/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 січня 2025 року м. Житомир справа № 240/16956/24

категорія 109010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Семенюка М.М.,

з участю секретаря судового засідання Федорчук Д.В.,

представника позивача Пасенка В.П., представника відповідача Ткачука А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення 51 сесії VIII скликання Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області від 13 листопада 2023 року про надання дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної Ділянки, за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, площею 0,2400 га в межах якої розташований об`єкт нерухомого майна (будівля корівника зареєстрованого за адресою АДРЕСА_1 ), власником якого є ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Березівську сільську раду Житомирського району Житомирської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо земельної ділянки площею 2,0000 га, за цільовим призначенням : для ведення селянського господарства, розташовану за межами с. Березівка Житомирського району Житомирської області в межах земельного масиву, який зазначений у графічному матеріалі, долученому до клопотання ОСОБА_1 до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 06.11.2020 року.

В обґрунтування позову зазначає, що відповідач при прийняті рішення порушив вимоги земельного законодавства.

Ухвалою від 06.11.2024 (а.с.66-67), яку відповідач отримав 07.11.2024 (а.с.68), позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка призначена до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Відповідач у встановлений судом строк, а саме до 22.11.2023, не подав відзив на позов та заяви про продовження (поновлення) цього строку, а тому поданий 06.12.2024 з порушенням встановленого судом строку відзив на позовну заяву суд до уваги не приймає.

В судовому засіданні:

- представник позивача просив позов задовольнити, зазначивши, що спірне рішення є необґрунтованим та не мотивованим; не зрозуміло з яких міркувань виходив відповідач надаючи позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2400 га, а не 2 га;

- представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову, зазначивши, що спірне рішення прийнято враховуючи висновки і пропозиції постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, земельних відносин, екології та охорони довкілля. При цьому пояснив, що навколо корівника позивача знаходиться нерозподілена (несформована) земельна ділянка площею понад 2 га, та не зміг пояснити чому спірним рішенням надано дозвіл позивачу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею саме 0,2400 га, а не іншою.

Проаналізувавши та оцінивши досліджені в судовому засіданні докази у сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позову з наступних підстав.

Судом встановлені наступні обставини справи, які не заперечуються учасниками справи, відповідно до матеріалів справи та рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 02.12.2021 по справі № 240/4440/21 (а.с.16-20), в якому зазначено:

" ОСОБА_1 на праві приватної власності належить нежитлова будівля, а саме: будівля корівника загальною площею 1321,7 кв.м., яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується Витягом про державну реєстрацію прав від 02.03.2012 та Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 11.03.2021.

У 2019 позивач звернувся до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка знаходиться за межами с. Березівка, на території Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

02 серпня 2019 року Березівська сільська рада Житомирського району Житомирської області на 30 сесії 7 скликання прийняла рішення, яким відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 2,0000 га, за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами с. Березівка, на території Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області. В п. 2 рішення зазначено: " ОСОБА_1 для оформлення відповідної документації на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля корівника, в АДРЕСА_1 , звернутись в Березівську сільську раду з необхідними документами на архівну земельну ділянку, кадастровий номер 1822080300:04:000:0230, призначенням (01.13)".

06.11.2020 позивач знову звернувся до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області із клопотанням щодо надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка знаходиться за межами с. Березівка, на території Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

Рішенням Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області від 08 грудня 2020 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 2,0000 га, за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами с. Березівка, на території Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області."

Вказане рішення відповідача від 08.12.2020 було предметом спору у справі №240/4440/21, за наслідком розгляду якої суд рішенням від 02.12.2021, що набрало законної сили, визнав протиправним та скасувати рішення 1 сесії 8 скликання Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області від 08 грудня 2020 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, із земель комунальної власності, площею 2,0000 га, за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами АДРЕСА_1 , на території Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області та зобов`язав Березівську сільську раду Житомирського району Житомирської області надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га, за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами АДРЕСА_1 , на території Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

Відповідачем 51 сесією VIII скликання Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області було прийнято рішення (а.с.9) від 13 листопада 2023 року "Про виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 02.12.2021 року по справі № 240/4440/21", яким надано дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, площею 0,240 га, в межах якої розташований об`єкт нерухомого майна (будівля корівника зареєстрованого за адресою АДРЕСА_1 ), власником якого є ОСОБА_1 .

Як вбачається з цього рішення, воно прийнято враховуючи висновки і пропозиції постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, земельних відносин, екології та охорони довкілля (а.с.136-137).

Позивач, вважаючи сказане рішення протиправним, звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу, що за приписами ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В статті 2 КАС України зазначено:

"2. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - ЗК України), громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

З наведеного вбачається, що частина 7 статті 118 ЗК України передбачає два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а) надати дозвіл; б) надати мотивовану відмову у наданні дозволу.

Водночас, підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином ч. 7 ст. 118 ЗК України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. При цьому, у випадках ухвалення рішення про відмову в наданні такого дозволу відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування зобов`язаний належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Про виключний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки прямо зазначено й в ухвалі Конституційного Суду України " Про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним зверненням громадянина щодо офіційного тлумачення положень частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України" від 29 вересня 2015 року № 44-у/2015 (справа № 2-40/2015).

Із системного аналізу зазначених норм земельного законодавства вбачається, що при вирішенні клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, уповноважений на це орган в контексті норм частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України повинен перевірити: відсутність передачі земельної ділянки безоплатно у власність відповідному громадянину по зазначеному виду використання (частина четверта статті 116 Земельного кодексу України); чи відносяться землі, за рахунок яких планується формування земельної ділянки, до земель сільськогосподарського призначення державної власності (частина четверта статті 122 Земельного кодексу України); відповідність бажаного місця розташування земельної ділянки схемі землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці, проектам землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затвердженим у встановленому законом порядку (частина сьома статті 118 Земельного кодексу України); відповідність бажаного місця розташування земельної ділянки містобудівній документації (у разі її надання для містобудівних потреб) (частина сьома статті 118 Земельного кодексу України та частина третя статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи (ч. 1 ст. 50 Закону України "Про землеустрій").

Як пояснював представник позивача, земельна ділянка площею понад 2 га навколо корівника позивача на даний час не сформована.

В ч. 1 ст. 121 ЗК України зазначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм у власність земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 гектара.

Як вказано вище, 06.11.2020 позивач звернувся до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області із клопотанням щодо надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка знаходиться за межами с. Березівка, і на якій розташована будівля корівника, власником якого є ОСОБА_1 (а.с.10-11), в надані дозволу на виготовлення якого рішенням Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області від 08 грудня 2020 року було відмовлено (а.с.15) і це рішення судом визнано протиправним.

Спірним рішенням від 13 листопада 2023 року відповідач, надавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, площею 0,240 га, фактично відмовив в надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, не мотивувавши цього.

Відсутнє обґрунтування надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, площею 0,240 га, а не 2 га також і у висновках і пропозиціях постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, земельних відносин, екології та охорони довкілля (а.с.136-137), на яки посилається відповідач у спірному рішенні.

При цьому суд звертає увагу, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, дозвіл на розроблення якої спірним рішенням позивачу фактично не був наданий, включає, відповідно до ч.3 ст. ст. 50 Закону України "Про землеустрій":

а) пояснювальну записку;

б) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);

в) розрахунок розміру втрат лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом);

г) розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом);

ґ) перелік обмежень у використанні земельної ділянки;

д) кадастровий план земельної ділянки.

Суд звертає увагу на те, що у спірних правовідносинах на даний процедурний момент не ставиться питання про прийняття рішення про передачу позивачу земельної ділянки у власність.

Суд звертає увагу, що дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. Передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 ЗК України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок.

При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

При виготовленні проекту землеустрою будуть визначатися належні розміри земельної ділянки з урахуванням наявних обмежень у використанні земельної ділянки і можливість надання позивачу у власність земельної ділянки певного розміру.

Як слідує з приписів статті 79-1 ЗК України, метою надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є формування земельної ділянки, яке полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Отже, надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта.

Враховуючи наведене, суд вважає що в даному випадку належним спосібом захисту прав та інтересів позивача відповідача є зобов`язання відповідача надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо земельної ділянки площею 2,0000 га, за цільовим призначенням: для ведення селянського господарства, розташовану за межами с. Березівка Житомирського району Житомирської області в межах земельного масиву, який зазначений у графічному матеріалі, долученому до клопотання ОСОБА_1 до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 06.11.2020 року.

Оскільки позов задоволено, на користь позивача, відповідно до ст. 139 КАС України, слід стягнути понесені ним судові витрати, які складаються зі сплаченого судового збору (а.с.8), в сумі 1211,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , номер НОМЕР_1 ) до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (вул. Богуславська,31, с. Березівка, Житомирський р-н, Житомирська обл., 12411, код 04348220) задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення 51 сесії VIII скликання Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області від 13 листопада 2023 року "Про виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 02.12.2021 року по справі № 240/4440/21".

Зобов`язати Березівську сільську раду Житомирського району Житомирської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо земельної ділянки площею 2,0000 га, за цільовим призначенням: для ведення селянського господарства, розташовану за межами с. Березівка Житомирського району Житомирської області в межах земельного масиву, який зазначений у графічному матеріалі, долученому до клопотання ОСОБА_1 до Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 06.11.2020 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 1211,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Семенюк

Повне судове рішення складене 14 січня 2025 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124390093
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —240/16956/24

Рішення від 13.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Рішення від 13.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні