Рішення
від 14.01.2025 по справі 420/27222/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/27222/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бездрабка О.І.,

при секретарі - Собчук Є.В.,

за участю:

позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - Крайнюкова М.М.,

розглянувши в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення про звільнення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовною заявою до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 26.07.2024 р. "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 ";

- визнати протиправним та скасувати розпорядження секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 79-к від 26.07.2024 "Про звільнення ОСОБА_1 ";

- зобов`язати Сергіївську селищну раду поновити ОСОБА_1 на посаді заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради;

- стягнути з Сергіївської селищної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 26.07.2024 р., з суми якої мають бути відраховані податки та обов`язкові платежі.

Позовні вимоги мотивує тим, що з 14.09.2022 р. позивача затверджено на посаді заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради. На період тимчасової непрацездатності селищного голови та перебування останнього у відпустці, тимчасове виконання обов`язків Сергіївського селищного голови покладено на позивача. Протягом періоду виконання ним обов`язків Сергіївського селищного голови, депутатами скликано та проведено позачергову сесію, на якій, серед іншого, обрано нового секретаря селищної ради. Керуючись ст.50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" секретар селищної ради виніс розпорядження, яким призначив себе виконуючим обов`язки Сергіївського селищного голови. В ході проведення п`ятдесят другої позачергової сесії ініційовано пропозицію про включення до порядку денного проект рішення "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 " За результатами розгляду окресленого проекту, 26.07.2024 р. прийнято рішення № 1138, яким визнано незадовільною роботу позивача та звільнено останнього із займаної посади, й надалі секретар Сергіївської селищної ради виніс розпорядження від 26.07.2024 р. № 79-к, яким звільнив позивача із посади заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради. Вважає оскаржувані рішення та розпорядження протиправним та такими, що підлягають скасуванню, оскільки висновки про визнання незадовільною його роботи відсутні, як і будь-які мотиви, з урахуванням яких Сергіївська селищна рада дійшла висновку про неналежне виконання ОСОБА_1 своїх повноважень як заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів. Розпорядженням селищного голови від 30.07.2024 р. № 76 зупинено оскаржуване рішення та скликано позачергову сесію для повторного розгляду питання про звільнення позивача. Однак у назначений селищним головою час через відсутність кворуму повторний розгляд не здійснено, у зв`язку із чим рішення від 26.07.2024 р. № 1138 не набрало чинності. З урахуванням наведеного вважає, що оскаржувані рішення та розпорядження прийнято без відповідних повноважень, без врахування усіх обставин, що мають значення для вирішення питання про звільнення, без проведення службового розслідування та заслуховування звіту про роботу, а також без забезпечення його права брати участь у прийнятті оскаржуваного рішення.

Ухвалою від 03.09.2024 р. відкрито загальне провадження у справі, призначено підготовче засідання на 03.10.2024 р. на 10:00 год., надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подачі відзиву на позовну заяву.

Ухвалою від 03.10.2024 р. підготовче засідання відкладено підготовче засідання на 30.10.2024 р. на 11:00 год.

21.10.2024 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30.09.2024 р. у справі № 420/21442/24 відмовлено у визнанні протиправним та скасування рішення Сергіївської селищної ради від 05.06.2024 р. № 1128 "Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради". Тому саме секретар селищної ради за ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" уповноважений на виконання обов`язків селищного голови. Зазначає, що позивач хибно трактує положення постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення службового розслідування від 13.06.2000 р. № 950", оскільки зі змісту п.2 цього нормативно-правового акту не визначено наскільки значною має бути шкода, щоб вона послугувала приводом для початку службового розслідування, а тому вирішення цього питання є прерогативою самостійного суб`єкта, який приймає рішення про призначення або не призначення службового розслідування. На підставі наведеного відповідач зазначає, що дотримався усіх вимог законодавства у частині прийняття оскаржуваних рішення та розпорядження. Додатково повідомляє, що всі розпорядження селищного голови ОСОБА_2 є нікчемними, оскільки законодавством не передбачено можливості делегування функцій селищного голови іншій посадовій особі. Також зазначає, що відносно ОСОБА_2 відкрито кримінальне провадження; перебуваючи у розшуку останній власноруч зареєстрував у відповідному "Журналі реєстрації розпоряджень з основної діяльності" розпорядження, яким зупинено оскаржуване рішення, скориставшись нагодою, що працівник, відповідальний за реєстрацію, був відсутній за листом працездатності. Ці дії призвели до подвійної помилкової реєстрації документів з основної діяльності.

Ухвалою від 29.10.2024 р. задоволено заяву представника відповідача про забезпечення можливості участі у підготовчому засіданні в режимі відеоконференції, ухвалено підготовче засідання в адміністративній справі № 420/27222/24, розгляд якої призначено на 30.10.2024 р. на 11:00 год., провести у режимі відеоконференції.

28.10.2024 р. позивач надав до суду відповідь на відзив, в якому заперечив проти доводів та аргументів, викладених у відзиві. Вказує, що зупинення оскаржуваного рішення належить до виключної компетенції голови ради і відбувається в межах закону на його власний розсуд без необхідності будь-яких обґрунтувань права "вето", але у випадку застосування такого права голова ради зобов`язаний внести таке рішення на повторний розгляд ради із обґрунтуванням зауважень. Перевірка змісту зауважень селищного голови разі зупинення рішення не віднесена до повноваження суду. Відповідачем не доведено факту неналежного виконання позивачем своїх обов`язків, що виключає наявність складу дисциплінарного проступку. Наголошує на неправомірності виконання секретарем селищної ради обов`язків селищного голови, оскільки за розпорядженням селищного голови від 27.05.2024 р. № 28-в, тимчасове виконання обов`язків Сергіївського селищного голови в період з 30.05.2024 р. по 28.06.2024 р. включно, залишено за позивачем.

Ухвалою від 30.10.2024 р. закрито підготовче провадження, призначено розгляд справи по суті на 05.12.2024 р. о 11:00 год.

Протокольною ухвалою від 05.12.2024 р. відкладено судове засідання на 14.01.2025 р. на 10:00 год.

У судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити з підстав, вказаних у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні з викладених у відзиві підстав.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовної заяви виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 14.09.2022 р. працював на посаді заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради на підставі розпорядження Сергіївського селищного голови від 13.09.2022 р. № 82-к.

Розпорядженнями Сергіївського селищного голови від 25.04.2024 р. № 52-од "Про виконання обов`язків селищного голови на час відсутності ОСОБА_2 " та від 28.06.2024 р. № 34-в "Про відпустку селищного голови" покладено обов`язки селищного голови на заступника селищної голови з питань діяльності виконавчих органів влади Полянського О.Д.

За розпорядженням секретаря Сергіївської селищної ради від 25.07.2024 р. № 72-од "Про скликання п`ятдесят другої позачергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області" скликано позачергову сесію 26.07.2024 р. на 12 год.00 хв.

Згідно протоколу пленарного засідання п`ятдесят другої позачергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області від 26.07.2024 р., депутатом Лутенко С.С. ініційовано питання про включення до порядку денного проєкту рішення "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 ", за результатами розгляду якого останнє включено до порядку денного пленарного засідання.

За результатами голосування системи "Голос" дванадцятьма голосами "за" всупереч одного голосу "проти", визнано незадовільною роботу заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради Полянського О.Д. та прийнято рішення "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 " від 26.07.2024 р. № 1138.

Розпорядженням секретаря Сергіївської селищної ради "Про звільнення ОСОБА_1 " від 26.07.2024 р. № 79-к, звільнено ОСОБА_1 з посади заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради з 26.07.2024 р. згідно ст.147-1 КЗпП України.

Відповідно до розпорядження Сергіївського селищного голови ОСОБА_2 , зупинено рішення "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 " від 26.07.2024 р. № 1138 та скликано п`ятдесят третю позачергову сесію Сергіївської селищної ради восьмого скликання на 13.08.2024 р. о 12 год. 00 хв.

Вважаючи звільнення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч.3 ст.140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради і а їх виконавчі органи.

Відповідно до ч.2 ст.4 Європейської Хартії місцевого самоврядування м.Страсбург, 15 жовтня 1985 року (Хартію ратифіковано Законом від 15.07.1997 р. № 452/97-ВР), органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування є Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР)

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ч.ч.1, 3 ст.24 Закону № 280/97-ВР правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону. Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

За приписами ст.25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до п.5 ч.1 ст.26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.

Частиною 5 статті 46 Закону № 280/97-ВР визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Частинами 12, 13, 15, 16 статті 46 Закону № 280/97-ВР встановлено, що cесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.

Отже, депутат селищної ради має право вносити питання на розгляд селищної ради, у тому числі призначення та звільнення заступника голови ради.

Відповідно до ст.74 Закону № 280/97-ВР органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Згідно ч.2 ст.75 Закону № 280/97-ВР територіальна громада у будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або закони України, обмежують права і свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування регулюються Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (далі - Закон № 2493-III).

Відповідно до ст.1 Закону № 2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (ч.1 ст.2 Закону № 2493-III).

Відповідно до ст.3 Закону № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Статтею 4 Закону № 2493-III передбачено, що служба в органах місцевого самоврядування здійснюється на таких основних принципах, зокрема, підконтрольності, підзвітності, персональної відповідальності за порушення дисципліни і неналежне виконання службових обов`язків; самостійності кадрової політики в територіальній громаді.

За змістом ч.1 ст.10 Закону № 2493-III прийняття на службу в органи місцевого самоврядування на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою.

Відповідно до ч.1 ст.20 Закону № 2493-III сесіях місцевої ради депутати місцевої ради на основі колективного і вільного обговорення розглядають і вирішують питання, віднесені до відання відповідної ради.

З урахуванням наведених вище норм законодавства, суд зазначає, що посада заступника голови селищної ради належить до посад місцевого самоврядування, яка затверджується рішенням ради прийнятим на пленарному засіданні.

За приписами чинного законодавства, заступник селищного голови несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень, і при їх здійсненні є відповідальним перед відповідною радою. При цьому, саме довіра є базовим принципом (передумовою) правової природи таких взаємовідносин.

У контексті спірних правовідносин треба зауважити, що затвердження на посаду заступника селищного голови є результатом волевиявлення депутатів цієї ради, які так само можуть достроково припинити повноваження на цій посаді.

Також, суд зазначає, що як затвердження на вказану посаду, так і припинення повноважень на цій посаді є передусім результатом волевиявленням депутатів цієї ради.

У постановах від 04.06.2020 р. у справі № 802/1463/18, від 03.10.2023 р. у справі № 280/8088/21, від 16.04.2020 р. у справі № 495/5105/17 Верховний Суд наголосив на тому, що здійснення таких дискреційних повноважень, як звільнення, в рамках встановленої процедури дострокового припинення повноважень голови міської ради та розпуск виконавчого комітету, має відбуватися з дотриманням критеріїв правової (справедливої) процедури, як складової принципу верховенства права (ч.1 ст.8 Конституції України) і принципу законності (ч.2 ст.19 Конституції України).

Отже суд при розгляді цієї справи по суті спору не може здійснювати повторну перевірку роботи заступника голови селищної ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень, допущення ним у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може будь-яким чином переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів селищної ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень заступника голови селищної ради ОСОБА_1 . Також суд не вправі своїм рішенням підміняти відповідний орган місцевого самоврядування у цьому питанні.

Суд звертає увагу, що спірне рішення Сергіївської селищної ради може бути перевірене адміністративним судом лише на предмет законності та легітимності, а не доцільності його прийняття.

Як встановлено з протоколу пленарного засідання п`ятдесят другої позачергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області від 26.07.2024 р., депутатом Лутенко С.С. ініційовано питання про включення до порядку денного проєкту рішення "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 ", за результатами розгляду якого останнє включено до порядку денного пленарного засідання. За результатами голосування системи "Голос" дванадцятьма голосами "за" всупереч одного голосу "проти", визнано незадовільною роботу заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради Полянського О.Д. та прийнято рішення "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 " від 26.07.2024 р. № 1138.

Аргументуючи протиправність прийняття оскаржуваного рішення та розпорядження, позивач наголошує на незаконність скликання та проведення п`ятдесят другої позачергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області, оскільки на період тимчасової непрацездатності селищного голови та перебування останнього у відпустці, тимчасове виконання обов`язків Сергіївського селищного голови покладено на позивача. Всупереч цьому, секретар селищної ради виніс протиправне розпорядження, яким призначив себе виконуючим обов`язки Сергіївського селищного голови, скликав та провів позачергову сесію 26.07.2024 р., за результатами якої, зокрема, позивача звільнено із займаної посади.

За приписами ч.1 ст.50 Закону № 280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.

Відповідно до п.1-4 ч.3 ст.50 Закону № 280/97-В секретар сільської, селищної, міської ради: у випадку, передбаченому ч.1 ст.42 цього Закону, здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови; скликає сесії ради у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону; повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради; веде засідання ради та підписує її рішення у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону; організує підготовку сесій ради, питань, що вносяться на розгляд ради, забезпечує оприлюднення проектів рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" та інших законів.

За приписами ч.1 ст.42 Закону № 280/97-В повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.

У разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.

Для встановлення наявності у секретаря Сергіївської селищної ради наявності можливостей здійснювати повноваження селищного голови, суд враховує роз`яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування стосовно деяких питань здійснення повноважень сільських, селищних, міських голів та формування постійних комісій місцевих рад, затверджені на засіданні комітету від 19.06.2013 р. (протокол № 11).

В частині надання роз`яснення ч.2 ст.42 Закону № 280/97-ВР, відповідно до якої секретар сільської, селищної, міської ради здійснює повноваження відповідно сільського, селищного, міського голови у разі неможливості здійснення останнім своїх повноважень, порушувалось питання "Які випадки, відповідно до чинного законодавства України можуть розглядатись як "неможливість здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень"?".

На думку фахівців Інституту законодавства Верховної Ради України конкретизація випадків неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень, до законодавчого врегулювання цього питання, може бути визначена регламентом відповідної ради.

У Національному університеті "Юридична академія України імені Ярослава Мудрого" та Науково-дослідному інституті державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України, проводячи аналіз законодавства України, відносять до випадків неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень, зокрема, хворобу, відрядження, відпустку, перебування у місцях обмеження волі, відсторонення від посади.

У Національному університеті "Юридична академія України імені Ярослава Мудрого" та Науково-дослідному інституті державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України вважають, що Закон надає можливість здійснювати повноваження сільського, селищного, міського голови секретарю ради в повному обсязі виключно у випадку дострокового припинення його повноважень. В той же час, неможливість здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень є підставою для здійснення секретарем відповідної ради лише частини його повноважень, зокрема, щодо скликання сесії ради, ведення засідання ради та підписання її рішень. Крім того, у разі відсутності сільського, селищного, міського голови чи неможливості скликання ним засідання виконавчого комітету відповідної ради - цю функцію здійснює заступник сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Дослідивши регламент Сергіївської селищної ради восьмого скликання, затверджений рішенням Сергіївської селищної ради від 13.11.2020 р. № 3, суд не встановив конкретизацію випадків неможливості здійснення сільським, селищним, міським головою своїх повноважень, а тому з урахуванням приписів Закону № 280/97-ВР та вище вказаних Роз`яснень, суд приходить до висновку, що секретар Сергіївської селищної ради мав повноваження на скликання й проведення п`ятдесят другої позачергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області 26.07.2024 р., а тому відповідні доводи позивача є безпідставними.

При цьому питання правомірності рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 05.06.2024 р. № 1128 "Про обрання секретаря Сергіївської селищної ради" ОСОБА_3 було предметом оскарження у справі № 420/21442/24, за результатами розгляду якої рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30.09.2024 р., яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.12.2024 р., визнано дане рішення законним та обґрунтованим.

Згідно ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Також аргументуючи свої позовні вимоги позивач наголошує на тому, що висновки про визнання незадовільною роботу позивача відсутні, які і будь-які мотиви, з урахуванням яких Сергіївська селищна рада дійшла висновку про неналежне виконання ОСОБА_1 своїх повноважень як заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів. Крім того, наголошує на не проведенні відповідного службового розслідування відповідно постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення службового розслідування від 13.06.2000 р. № 950".

Як вже зазначалось судом, посада заступника голови селищної ради належить до посад місцевого самоврядування, яка затверджується рішенням ради прийнятим на пленарному засіданні, а тому затвердження на посаду заступника селищного голови є результатом волевиявлення депутатів цієї ради, які так само можуть достроково припинити повноваження на цій посаді.

Частиною 3 статті 147-1 КЗпП України встановлено, що працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.

Діяльність виконавчого комітету селищної ради, до складу якого входить посада заступника селищного голови, ґрунтується на принципі підконтрольності, підзвітності та відповідальності перед такою радою. Підзвітність, підконтрольність та відповідальність виконавчого комітету перед селищною радою як принцип діяльності органів місцевого самоврядування передбачає, що селищна рада наділена повноваженнями оцінювати ефективність роботи виконавчого комітету та виконання його посадовими особами своїх повноважень та покладених на них завдань і застосовувати до них заходи відповідальності, зокрема у будь-який час розпустити виконавчий комітет ради, достроково припинити повноваження селищного голови та внести зміни до персонального складу виконавчого комітету селищної ради, якщо визнає, що такий орган (особи) не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.

При цьому, за правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 24.04.2020 р. у справі № 539/1931/17, з огляду на правовий статус заступника міського (в даному випадку селищного) голови та передбачені законодавством особливості проходження служби в органах місцевого самоврядування, при визначенні підстав і критеріїв звільнення з посади відповідна рада наділена широкою свободою розсуду.

Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 28.01.2021 р. у справі № 560/438/20, дострокове припинення повноважень заступника міського голови (в даному разі селищного) є крайнім заходом реагування на його діяльність і для того, щоб виносити на голосування і приймати таке рішення повинні бути наявні вагомі причини (мотиви) і об`єктивні обставини, які в сукупності вказують на те, що подальше його перебування на службі є неможливим (недоцільним) та/або таким, що негативно позначається на діяльності ради. Ці ж мотиви і обставини мають міститися у рішенні органу місцевого самоврядування, зі змісту якого має бути зрозуміло, що саме спонукало до його прийняття.

Водночас вже безпосередньо під час голосування мотиви, якими керувалися депутати селищної ради, коли голосували "за" чи "проти" дострокового припинення повноважень заступника селищного голови, є суто їхнім переконанням, вимагати обґрунтовувати чи пояснювати яке (при вирішенні питання про правомірність спірного рішення) немає підстав.

Схожі правові висновки зазначені в постанові Верховного Суду від 02.07.2020 р. у справі № 806/1159/18.

Згідно протоколу пленарного засідання п`ятдесят другої позачергової сесії Сергіївської селищної ради восьмого скликання Білгород-Дністровського району Одеської області від 26.07.2024 р., за результатами голосування системи "Голос" дванадцятьма голосами "за" всупереч одного голосу "проти", визнано незадовільною роботу заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради Полянського О.Д. та прийнято рішення "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 " від 26.07.2024 р. № 1138.

Вказані вище обставини свідчать про незадоволеність майже абсолютної більшості депутатів Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області роботою заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради Полянського О.Д.

Стосовно доводів позивача про не проведення службового розслідування, суд зазначає, що приписами п.2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення службового розслідування від 13.06.2000 р. № 950" встановлено право, а не обов`язок щодо здійснення службового розслідування за фактом невиконання або неналежного виконання особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, чи особою, яка для цілей Закону прирівнюється до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, службових обов`язків, перевищення своїх повноважень, а також недодержання вимог законодавства. Тобто проведення такого службового розслідування не є обов`язковим, оскільки належить до дискреційних повноважень відповідача.

З огляду на те, що майже абсолютна від загального складу депутатів селищної ради у визначений законом спосіб висловились про неналежне виконання своїх зобов`язань позивачем, то прийняття депутатами рішення про звільнення позивача є цілком обґрунтованим, оскільки продовження виконання своїх обов`язків заступника голови селищної ради, якого не підтримує більшість депутатського корпусу суперечитиме засадам місцевого самоврядування, які відповідно до ст.4 Закону № 280/97-В ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів селищних рад. Подальше перебування на посаді позивача є неможливим та таким, що негативно позначається на діяльності органу місцевого самоврядування, підриваючи довіру населення до його представників.

У позовній заяві позивач також наголошує на тому, що оскаржуване рішення не набрало чинності, оскільки після зупинення розпорядженням селищного голови від 30.07.2024 р. № 76 рішення від 26.07.2024 р. № 1138 повторного розгляду питання про звільнення позивача не здійснено час через відсутність кворуму.

Частиною 4 статті 59 Закону № 280/97-В визначено, що рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.

Суд зазначає, що наявне в матеріалах адміністративної справи розпорядженням селищного голови від 30.07.2024 р. № 76 не є належним і допустимим доказом зупинення оскаржуваного рішення в розумінні ст.ст.73-74 КАС України, оскільки останнє не містить підпису селищного голови ОСОБА_2 , а відмітка про реєстрацію такого розпорядження у Журналі реєстрації розпоряджень з основної діяльності зазначена як "помилково внесена".

При цьому, посилання позивача на те, що вказане розпорядження підписано головою селищної ради Чередниченком А.Г. із застосуванням кваліфікованого електронного підпису суд не бере до уваги, так як даний кваліфікований електронний підпис виготовлено не на посадову особу органу місцевого самоврядування, а на фізичну особу ОСОБА_2 .

Враховуючи викладене, суд не вбачає підстав для визнання протиправними та скасування рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 26.07.2024 р. "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 ".

Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження секретаря Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 79-к від 26.07.2024 "Про звільнення ОСОБА_1 ", то суд зазначає, що оскаржуване розпорядження винесено виключно на виконання рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 26.07.2024 р. "Про звільнення заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_1 ", тобто не є самостійним актом індивідуальної дії, оскільки є похідним від обов`язкового для учасників правовідносин рішення селищної ради, у зв`язку із чим вказана вимога не підлягає задоволенню.

Також задоволенню не підлягають позовні вимоги про зобов`язання Сергіївської селищної ради поновити ОСОБА_1 на посаді заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Сергіївської селищної ради та про стягнення з відповідача на користь позивача середнього заробітку, за час вимушеного прогулу з 26.07.2024 р., з суми якої мають бути відраховані податки та обов`язкові платежі, оскільки є похідними від вимог щодо визнання протиправними та скасування рішення та розпорядження.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 06.09.2005 р.; п.89), "Проніна проти України" (18.07.2006 р.; п.23) та "Серявін та інші проти України" (10.02.2010 р.; п.58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії"; 09.12.1994 р., п.29).

Відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність своїх дій щодо прийняття оскаржуваних рішень, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 , не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд -

вирішив:

Відмовити в задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області (67780, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, смт.Сергіївка, вул.Незламності, буд.3, код ЄДРПОУ 05383649) про визнання протиправним та скасування рішення про звільнення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 14.01.2025 р.

Суддя О.І. Бездрабко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124391746
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —420/27222/24

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 14.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні