Постанова
від 08.01.2025 по справі 340/1863/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 січня 2025 року м. Дніпросправа № 340/1863/22Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Лукманової О.М., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Світловодської міської ради на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.05.2024 в адміністративній справі №340/1863/22 (суддя Кравчук О.В.) за позовом ОСОБА_1 до Світловодської міської ради про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

В СТАНОВИВ:

У березні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив суд :

-визнати протиправним і скасувати рішення Світловодської міської ради Кіровоградської області від 22.09.2021 року №977, від 15.04.2021 року за №344 із змінами від 27.04.2021 року за №462, яким ОСОБА_1 , відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 2,00 га, яка розташована на території Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3525280700:02:000:0034;

-зобов`язати Світловодську міську раду Кіровоградської області затвердити громадянину України ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га, яка розташована на території Великоскельовської сільської ради (за межами населеного пункту) Світловодського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3525280700:02:000:0034.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.05.2024 адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду, Світловодська міська рада подала апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що опрацьовуючи наданий на затвердження позивачем проект землеустрою було встановлено, що отримавши два окремі дозволи ( на 0,3500 га та 1,6000 га), на підставі яких ФОП ОСОБА_2 (сертифікованим виконавцем із землеустрою) його було розроблено, не відповідає рішенням, якими надавались дозволи на виготовлення проектів землеустрою, оскільки на графічних матеріалах зазначена інша конфігурація земельних ділянок. Позивачу було рекомендовано привести у відповідність проект землеустрою з дотриманням конфігурації земельних ділянок, на які було надано дозволи, та повторно звернутись для затвердження проекту землеустрою. В подальшому позивач повторно подав проект на затвердження та встановивши, що ним не усунуто виявлені недоліки у проекті йому було повторно відмовлено у затвердженні проекту землеустрою. Отже, міська рада діяла правомірно, а спірні рішення прийнято з врахуванням приписів чинного земельного законодавств.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини по справі, колегія суддів, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та матеріалами справи підтверджено, 12 грудня 2019 року рішенням Великоскельовської сільської ради № 215 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 0,3500 га, із земель запасу Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області за межами населеного пункту - категорія земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя - землі під господарськими будівлями і дворами в контурі №359.

02 вересня 2020 року ОСОБА_1 знову звернувся до Великоскельовської сільської ради з проханням надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 1,8 га у АДРЕСА_1 , де розташоване його нерухоме майно (телятник).

25 вересня 2020 року рішенням Великоскельовської сільської ради № 300 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 1,6000 га, із земель запасу Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області за межами населеного пункту в контурі №359. Депутатами сільської ради спільно із заявником було узгоджено графічний додаток, на якому зазначено місце розташування земельної ділянки.

Отримавши таким чином два дозволи на розробку проекту землеустрою земельних ділянок (орієнтовна площа однієї земельної ділянки 0,3500 га, другої - 1.6000 га), позивач замовив розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у ФОП ОСОБА_2 .

Проект землеустрою був розроблений на підставі рішень Великоскельовської сільської ради від 12.12.2019 року № 215 та від 25.09.2020 року №300 та погоджений експертом ОСОБА_3 (висновок №5266/82-21 від 01 березня 2021 року). Земельній ділянці присвоєний кадастровий номер 3525284600:02:000:0034.

22 березня 2021 року позивач звернувся до Світловодської міської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка розміщена за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада. Разом із заявою позивач надав примірник виготовленого проекту землеустрою та Витяг з Державного земельного кадастру від 15.03.2021 року.

Рішенням Світловодської міської ради №344 від 15.04.2021 року позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою Кіровоградська область. Олександрійський район, с. Велика Скельова (за межами населеного пункту), площею 2,00 га, кадастровий номер 3525284600:02:000:0034, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, у зв`язку з тим, що проект було розроблено без надання дозволу на дану конфігурацію земельної ділянки. Цим же рішенням позивачу було рекомендовано привести у відповідність до норм чинного законодавства розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 1,95 га, для ведення особистого селянського господарства, а саме дотриматися конфігурації земельної ділянки на яку було надано дозволи Великоскельовською сільською радою та повторно звернутися до Світловодської міської територіальної громади з метою затвердження проекту землеустрою.

Рішенням Світловодської міської ради №462 від 27.04.2021 була виправлена технічна помилка у п.1 рішення Світловодської міської ради №344 від 15.04.2021 року, а саме - у кадастровому номері земельної ділянки.

18.08.2021 року позивач повторно звернувся до Світловодської міської ради з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з присвоєним кадастровим номером 3525284700:02:000:0034 та передати йому у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0000 га, з них: 2,0000 га землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада.

22 вересня 2021 року Світловодською міською радою прийнято рішення № 997 Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки громадянину України ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства" у зв`язку з недотриманням вимог пункту 10 статті 186 Земельного кодексу України, а саме: заявником не було подано проект землеустрою з усуненими недоліками, які були зазначені у попередньому рішенні та було рекомендовано гр. ОСОБА_1 привести у відповідність до норм чинного законодавства розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 1,95 га. для ведення особистого селянського господарства, а саме дотриматися конфігурації земельної ділянки на яку було надано дозволи Великоскельовською сільською радою та повторно звернутися до Світловодської міської ради з метою затвердження проекту землеустрою.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при ухвалені оскарженого рішення виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Земельного кодексу України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність визначений статтею 118 ЗК України, зокрема частиною 6 передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Згідно з частиною сьомою цієї статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обгрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Пунктом "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель державної або комунальної власності в розмірі не більше 2,0 га.

Частиною четвертою статті 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з частинами першою та другою статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Частиною п`ятою статті 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно із частинами шостою, сьомою статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

Частинами дев`ятою та десятою статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

За правилами статті 25 Закону України "Про землеустрій", документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видами документації із землеустрою є, зокрема: й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Із аналізу вищенаведених норм випливає, що формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою, крім випадків формування їх шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих ділянок, що, в свою чергу, здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Судом першої інстанції з`ясовано та знайшло підтвердження матеріалами справи, позивач подав до Світловодської міської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3525284700:02:000:0034 та передання йому у власність такої земельної ділянки.

Доданий до заяви проект землеустрою земельної ділянки 3525284700:02:000:0034 містить висновок державної експертизи про розгляд документації з землеустрою.

Тобто, розроблений на замовлення позивача проект землеустрою погоджений держаним експертом у встановленому законом порядку. Крім того, разом із погодженим проектом землеустрою, відповідачу було подано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку .

Суд зазначає, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, а також відсутність висновку обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Результат розгляду з питань затвердження проекту землеустрою оформлюється відповідним органом у формі рішення, що прямо передбачено частиною дев`ятою статті 118 ЗК України.

Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України норми цього Кодексу не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

Зазначені висновки узгоджуються з висновками Верховного Суду від 24.01.2020 у справі № 316/979/18, від 27.01.2021 у справі № 560/1334/19, від 01.02.2021 у справі № 560/1282/19, від 04.03.2021у справі № П/811/968/18, від 10.03.2021 у справі № 240/82/19, від 07.04.2021 у справі № 540/2813/19, від 10.06.2021 у справі № 240/4964/18, від 15.06.2021 у справі № 818/1905/17, від 16.09.2021 у справі № 260/18/19, від 29.11.2021 у справі № 480/1910/19 та від 27.02.2023 у справі №280/4963/18

На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно та всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обгрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Керуючись: пунктом 1 частини 1 статті 315, статтями 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Світловодської міської ради - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.05.2024 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124394051
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/1863/22

Постанова від 08.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 08.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 13.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.В. КРАВЧУК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні