Рішення
від 14.01.2025 по справі 910/11754/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

14.01.2025Справа № 910/11754/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Пукшин Л.Г., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін матеріали справи

за позовом Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради (43008, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Загородня, буд. 20, ідентифікаційний код 42078561)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" (04070, м. Київ, вул. Братська, буд. 6, оф. 409, ідентифікаційний код 33639596)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (43005, Волинська обл., м. Луцьк, просп. Грушевського буд. 3, корп. А, ідентифікаційний код 40913671)

про стягнення 127 827, 59 грн,

Представники сторін: не викликались

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Комунальне підприємство "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради (далі - позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовними вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" (далі - відповідач) стягнення 127 827, 59 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем здійснювалося виконання робіт за адресою: Волинська обл., місто Луцьк, вул. Загородня, 20 за договорами: від 15.12.2021 №10/12, від 26.01.2022 №22/01, від 12.09.2022 №13/09, від 10.01.2023 №03/01, однак за результатами проведення фінансово-господарської ревізії Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області було встановлено порушення п. 1.6 ДСТУ Б Д.2.3-12:2012, внаслідок чого завищено вартість виконаних робіт на загальну суму 127 827, 59 грн, які позивач просить стягнути в якості збитків.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 01.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання), залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області.

17.10.2024 через підсистему "Електронний суд" ЄСІТС представником відповідача подано клопотання про ознайомлення з матеріалами справи.

05.11.2024 через підсистему "Електронний суд" ЄСІТС від Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі з наступних підстав: договори від 15.12.2021 №10/12, від 26.01.2022 №22/01, від 12.09.2022 №13/09, від 10.01.2023 №03/01 виконані сторонами у повному обсязі належним чином, а роботи прийняті та оплачені позивачем без будь-яких зауважень і застережень; виявлені за результатами ревізії працівниками Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області порушення не впливають на умови укладених договорів та не можуть ніяким чином їх змінювати; чинне законодавство України не покладає на виконавця робіт обов`язку після прийняття їх замовником без зауважень обов`язку повернути відповідну суму коштів; твердження позивача щодо включення до обсягів виконання робіт та відповідних актів дублюючих робіт не відповідають дійсності.

У відзиві відповідачем також заявлено клопотання про поновлення строку на його подання.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.11.2024 продовжено відповідачу строк для подання відзиву, клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" про витребування доказів задоволено частково, зобов`язано Комунальне підприємство "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради (ідентифікаційний код 42078561) надати до суду: копію Робочого проекту "Капітальний ремонт системи киснепостачання комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" Волинської обласної ради на вул. Загородній, 20 у м. Луцьку Волинської області"; копію Робочого проекту "Поточний ремонт киснепроводу КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства"; копію Робочого проекту "Поточний ремонт мережі киснепостачання у відділенні Дитячої анестезіології та інтенсивної терапії з ліжками паліативної допомоги та Діагностичному відділенні з дитячими інфекційними ліжками KП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" за адресою: 43008, Україна, Волинська область, Луцьк, вул. Загородня 20"; копію Робочого проекту "Монтаж (реконструкція) системи лікувального газопостачання I та III поверхів Неонатального центру Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства та дитинства" Волинської обласної ради за адресою: Волинська обл., місто Луцьк, вул. Загородня, будинок 20"; копію Експертного звіту щодо розгляду проектної документації за робочим проектом "Капітальний ремонт системи киснепостачання комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" Волинської обласної ради на вул. Загородній, 20 у м. Луцьку Волинської області", копію Експертного звіту щодо розгляду проектної документації за робочим проектом "Поточний ремонт киснепроводу КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства"; копію Експертного звіту щодо розгляду проектної документації за робочим проектом "Поточний ремонт мережі киснепостачання у відділенні Дитячої анестезіології та інтенсивної терапії з ліжками паліативної допомоги та Діагностичному відділенні з дитячими інфекційними ліжками KП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" за адресою: 43008, Україна, Волинська область, Луцьк, вул. Загородня 20"; копію Експертного звіту щодо розгляду проектної документації за робочим проектом "Монтаж (реконструкція) системи лікувального газопостачання I та III поверхів Неонатального центру Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства та дитинства" Волинської обласної ради за адресою: Волинська обл., місто Луцьк, вул. Загородня, будинок 20"; копію загального журналу робіт по будівництву "Капітальний ремонт системи киснепостачання комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" Волинської обласної ради на вул. Загородній, 20 у м. Луцьку Волинської області"; копію загального журналу робіт по будівництву "Поточний ремонт киснепроводу КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства"; копію загального журналу робіт по будівництву "Поточний ремонт мережі киснепостачання у відділенні Дитячої анестезіології та інтенсивної терапії з ліжками паліативної допомоги та Діагностичному відділенні з дитячими інфекційними ліжками KП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" за адресою: 43008, Україна, Волинська область, Луцьк, вул. Загородня 20"; копію загального журналу робіт по будівництву "Монтаж (реконструкція) системи лікувального газопостачання I та III поверхів Неонатального центру Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства та дитинства" Волинської обласної ради за адресою: Волинська обл., місто Луцьк, вул. Загородня, будинок 20"; копію Журналу авторського нагляду та звітну документацію щодо виконання робіт "Капітальний ремонт системи киснепостачання комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" Волинської обласної ради на вул. Загородній, 20 у м. Луцьку Волинської області"; копію Журналу авторського нагляду та звітну документацію щодо виконання робіт "Поточний ремонт киснепроводу КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства"; копію Журналу авторського нагляду та звітну документацію щодо виконання робіт "Поточний ремонт мережі киснепостачання у відділенні Дитячої анестезіології та інтенсивної терапії з ліжками паліативної допомоги та Діагностичному відділенні з дитячими інфекційними ліжками KП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства i дитинства" за адресою: 43008, Україна, Волинська область, Луцьк, вул. Загородня 20"; копію Журналу авторського нагляду та звітну документацію щодо виконання робіт "Монтаж (реконструкція) системи лікувального газопостачання I та III поверхів Неонатального центру Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства та дитинства" Волинської обласної ради за адресою: Волинська обл., місто Луцьк, вул. Загородня, будинок 20".

02.12.2024 через підсистему "Електронний суд" ЄСІТС від Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області надійшли письмові пояснення, у яких третя особа підтримує позовні вимоги у повному обсязі, зазначивши, що нею проведено планову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності КП "ВОТМО захисту материнства і дитинства" за період з 01.04.2021 по 01.04.2024, якою виявлено ряд порушень та недоліків, відображених в акті ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності від 19.07.2024 №130304-22/011 «р», внаслідок чого завищено вартість виконаних робіт ТОВ "АЛВІ-ЛАЙН" на загальну суму 127 827, 59 грн.

19.12.2024 через підсистему "Електронний суд" ЄСІТС від Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради надійшло клопотання про долучення доказів, у якому позивачем зазначено, що проектно-кошторисна документація на роботи за поточними ремонтами згідно діючого законодавства не є обов`язковою та не вимагається для виконання відповідного виду робіт, а відтак відсутня у розпорядженні медичного закладу, окрім цього, журнали робіт по будівництву та журнали авторського нагляду зі звітною документацією, виконавцем ТРВ "Алві-Лайн" не передавалися у розпорядження медичного закладу, а тому також відсутні у розпорядженні медичного закладу, водночас така документація повинна перебувати у розпорядження/віданні відповідача, разом з цим, до клопотання долучено копії заперечення КП "ВОТМО захисту материнства і дитинства" до акта ревізії від 19.07.2024, копії відповіді КП "ВОТМО захисту материнства і дитинства" №10-21/1915 від 11.11.2024 на адвокатський запит.

Позивач своїм правом на подання відповіді на відзив, передбаченим приписами статті 166 Господарського процесуального кодексу України, не скористався.

У частині 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Поряд з цим у зв`язку з перебуванням судді Пукшин Л.Г. у щорічній відпустці підписання тексту рішення здійснено після виходу судді з відпустки.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

15.12.2021 між Комунальним підприємством "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради (далі - замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" (далі - підрядник) укладено договір про закупівлю робіт №10/12 (далі - договір 10/12), за умовами пункту 1.1. якого в порядку та на умовах, визначених замовником, цим договором та додатками до даного договору, замовник доручає, а підрядник зобов`язується на свій ризик за завданням замовника виконати наступні роботи: "Капітальний ремонт системи киснепостачання комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради на вул. Загородній, 20 у м. Луцьку Волинської області (ДК 021:2015 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація), а замовник зобов`язується прийняти виконані роботи та оплатити її вартість. Місце виконання робіт: 43008, м. Луцьк, вул. Загородня, 20.

У відповідності до пункту 3.1. договору №10/12 загальна вартість договору 516 336, 00 грн з ПДВ, відповідно до п. 193.1. Податкового кодексу України і повинна відповідати ціні, зазначеній у пропозиції підрядника.

21.12.2021 сторонами складено та підписано без зауважень акт №ОУ-0000066 здачі-прийняття робіт (надання послуг) по договору №10/12 від 15.12.2021 на суму 516 336, 00 грн.

26.01.2022 між Комунальним підприємством "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради (далі - замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" (далі - підрядник) укладено договір про закупівлю робіт №22/01 (далі - договір №22/01), за умовами пункту 2.2. якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, підрядник зобов`язується на свій ризик по завданню замовника і за його рахунок виконати роботи по об`єкту "Монтаж (реконструкція) системи лікувального газопостачання І та ІІІ поверхів Неонатального центру Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства та дитинства" Волинської обласної ради за адресою: Волинська обл., місто Луцьк, вул. Загородня, буд. 20 (ДК 021:2015:51410000-9 - Послуги зі встановлення медичного обладнання) (в подальшому - роботи), а замовник зобов`язується надати підряднику затверджену проектну та дозвільну документацію, прийняти виконані підрядником роботи і оплатити їх відповідно до умов даного договору.

У відповідності до пункту 4.1. договору №22/01 у редакції, викладеній в додатковій угоді №9 від 28.09.2022 до даного договору, договірна ціна робіт становить 4 365 631, 04 грн, в тому числі ПДВ 444 981, 06 грн., за рахунок бюджетних коштів 4 365 338, 25 грн (враховуючи ПДВ), за рахунок власних коштів 292, 79 грн.

На виконання умов договору №22/01 підрядником виконані роботи на суму 4 365 631, 04 грн, що підтверджується, зокрема довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми за лютий 2022 на суму 1 312 190, 68 грн, за вересень 2022 року на суму 3 053 440,36 грн, а також відповідними актами приймання виконаних будівельних робіт (вартості устаткування), які підписані представниками сторін без зауважень.

12.09.2022 між Комунальним підприємством "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради (далі - замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" (далі - підрядник) укладено договір про закупівлю робіт №13/09 (далі - договір №13/09), за умовами пункту 1.1. якого в порядку, строки та на умовах, визначених замовником, цим договором та додатками до даного договору, замовник доручає, а підрядник зобов`язується на свій ризик за завданням замовник надати наступні послуги: "код ДК 021:2015:45450000-6: Інші завершальні будівельні роботи (Поточний ремонт киснепроводу КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства), а замовник зобов`язується прийняти виконанні послуги та оплатити їх вартість.

У відповідності до пункту 3.1. договору №13/09 загальна вартість договору становить 307 896, 29 грн у т.ч. ПДВ - 51 316, 05 грн відповідно до п. 193.1. Податкового кодексу України і повинна відповідати ціні, зазначеній у пропозиції підрядника.

На виконання умов договору №13/09 підрядником виконані роботи на суму 307 896, 29 грн, що підтверджується, зокрема довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за жовтень 2022 р. на суму 307 896, 29 грн та відповідним актом приймання виконаних будівельних робіт, які підписані представниками сторін без зауважень.

10.01.2023 між Комунальним підприємством "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради (далі - замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" (далі - підрядник) укладено договір про закупівлю робіт №03/01 (далі - договір №03/01), за умовами пункту 1.1. в порядку, строки та на умовах, визначених замовником, цим договором та додатками до даного договору, замовник доручає, а підрядник зобов`язується на свій ризик за завданням замовника надати наступні послуги: "Поточний ремонт мережі киснепостачання у відділенні Дитячої анестезіології та інтенсивної терапії з ліжками паліативної допомоги та Діагностичному відділенні з дитячими інфекційними ліжками КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" за адресою: 43008, Україна, Волинська обл. Луцьк, вул. Загородня 20", код ДК: 021:2015:45450000-6: Інші завершальні будівельні роботи, а замовник зобов`язується прийняти виконані послуги та оплатити їх вартість.

У відповідності до пункту 3.1. договору №03/01 загальна вартість договору становить 156 434, 24 грн у т.ч. ПДВ - 31 286, 85 грн відповідно до п. 193.1. Податкового кодексу України і повинна відповідати ціні, зазначеній у пропозиції підрядника.

На виконання умов договору №03/01 підрядником виконані роботи на суму 156 434, 24 грн, що підтверджується, зокрема довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за січень 2023 р. на суму 10 601, 60 грн та на суму 145 832, 64 грн, а також відповідними актами приймання виконаних будівельних робіт (вартості устаткування), які підписані представниками сторін без зауважень.

У позовній заяві позивач вказує на те, що виконані роботи за укладеними між позивачем та відповідачем договорами були оплачені у повному обсязі.

Проте, як зазначає позивач, у подальшому, в процесі проведення фінансово-господарської ревізії Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області було перевірено правильність застосування ресурсних елементних кошторисних норм в актах здачі-прийняття виконаних будівельних робіт форми №КБ-2в за грудень 2021 року, березень, вересень, жовтень 2022 року, січень 2023 року, встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛВІ-ЛАЙН" при виконанні робіт за вищевказаними об`єктами поряд з ресурсною елементною кошторисною нормою (далі - РЕКН) М12-70-1, М12-70-2 "Монтаж трубопроводів з мідних труб" також застосовано РЕКН Е19-15-1 "Пневматичне випробування газопроводів", чим порушено п. 1.6. Б Д.2.3. - 12:2012 "Ресурсні елементні кошторисні норми на монтаж устаткування. Збірник 12. Технологічні трубопроводи", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28.12.2012 року №667, який передбачає, що у нормах з монтажу технологічних трубопроводів і трубопровідної арматури загального і спеціального призначення враховані ресурси на виконання повного комплексу монтажних робіт, які передбачені відповідними нормативними документами на поставку і монтаж устаткування, включаючи гідравлічне або пневматичне випробування, що відображено у акті ревізії від 19.07.2024 року №130304-22/11 «р».

Відтак, за твердженням позивача, внаслідок допущених відповідачем порушень, завищено вартість виконаних робіт на загальну суму 127 827,59 грн., зокрема: робіт з монтажу (реконструкції) системи лікувального газопостачання І та III поверхів неонатального центру на суму 98 325,92 грн., капітального ремонту системи киснепостачання на суму 15 076,50 грн., поточного ремонту мережі киснепостачання у відділенні дитячої анестезіології та інтенсивної терапії з ліжками паліативної допомоги та діагностичному відділенні з дитячими інфекційними ліжками на суму 1 928,03 грн. та поточного ремонту киснепроводу на суму 12 497,14 грн.

Позивач звертався до відповідача з листом від 26.07.2024 №10-17/1185, у якому просив усунути зазначені порушення та повернути кошти в сумі 127 827, 59 грн.

У відповідь на дане звернення відповідач надіслав лист №21 від 16.09.2024, де заперечив проти обґрунтованості таких вимог, оскільки виконував роботи у відповідності до умов укладених договорів з капітального і поточного ремонту, в свою чергу КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради прийняло роботи без зауважень і оплатило їх, водночас акт Державної аудиторської служби України не може встановлювати обов`язкових правил для сторін за господарсько-правовим договором.

Позаяк вимоги, викладені в листі від 26.07.2024 №10-17/1185 залишені без задоволення, позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення 127 827, 59 в якості збитків.

В свою чергу, відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, зазначивши у відзиві, що договори від 15.12.2021 №10/12, від 26.01.2022 №22/01, від 12.09.2022 №13/09, від 10.01.2023 №03/01 виконані сторонами у повному обсязі належним чином, а роботи прийняті та оплачені позивачем без будь-яких зауважень і застережень; виявлені за результатами ревізії працівниками Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області порушення не впливають на умови укладених договорів та не можуть ніяким чином їх змінювати; чинне законодавство України не покладає на виконавця робіт обов`язку після прийняття їх замовником без зауважень обов`язку повернути відповідну суму коштів; твердження позивача щодо включення до обсягів виконання робіт та відповідних актів дублюючих робіт не відповідають дійсності.

Третя особа у своїх поясненнях підтримує позовні вимоги у повному обсязі, вказуючи, що Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області проведено планову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності КП "ВОТМО захисту материнства і дитинства" за період з 01.04.2021 по 01.04.2024, якою виявлено ряд порушень та недоліків, відображених в акті ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності від 19.07.2024 №130304-22/011 «р», внаслідок чого завищено вартість виконаних робіт ТОВ "АЛВІ-ЛАЙН" на загальну суму 127 827, 59 грн.

Оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Стаття 509 Цивільного кодексу України визначає, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до статей 11, 629 Цивільного кодексу України договір є однією з підстав виникнення зобов`язань та є обов`язковим для виконання сторонами.

Частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться; до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, що передбачені цим Кодексом.

Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом; зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Укладені між сторонами договори за своєю правовою природою є договорами будівельного підряду.

Частинами 1, 2 статті 875 Цивільного кодексу України визначено, що за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта.

У відповідності до ч. 1 ст. 877 Цивільного кодексу України підрядник зобов`язаний здійснювати будівництво та пов`язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт. Підрядник зобов`язаний виконати усі роботи, визначені у проектній документації та в кошторисі (проектно-кошторисній документації), якщо інше не встановлено договором будівельного підряду.

Частинами 4, 6 статті 882 Цивільного кодексу України передбачено, що передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформлюється актом, підписаним обома сторонами. У разі відмови однієї із сторін від підписання акта, про це вказується в акті і він підписується другою стороною.

Замовник має право відмовитися від прийняття робіт у разі виявлення недоліків, які виключають можливість використання об`єкта для вказаної в договорі мети та не можуть бути усунені підрядником, замовником або третьою особою.

У частинах 1-3 статті 853 Цивільного кодексу України закріплено, що замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.

Замовник, який прийняв роботу без перевірки, позбавляється права посилатися на недоліки роботи, які могли бути встановлені при звичайному способі їх прийняття (явні недоліки).

Якщо після прийняття роботи замовник виявив відступи від умов договору підряду або інші недоліки, які не могли бути встановлені при звичайному способі її прийняття (приховані недоліки), у тому числі такі, що були умисно приховані підрядником, він зобов`язаний негайно повідомити про це підрядника.

Значення огляду при прийняті робіт полягає у тому, що він дозволяє виявити можливі недоліки виконаних робіт до підписання акта здачі-приймання.

У акті сторона, яка приймає роботи має вказати всі претензії до виконаних робіт, якщо у замовника є такі претензії. При цьому сторони складають перелік претензій, що додається до акта здачі-приймання і визначає строки їх усунення. Якщо при здачі-приймання об`єкта виявляться суттєві недоліки, які виникли з вини підрядника, замовник не повинен приймати об`єкт до їх усунення і має право затримати оплату за виконані роботи.

Частиною 1 статті 858 Цивільного кодексу України визначено, що якщо робота виконана підрядником з відступами від умов договору підряду, які погіршили роботу, або з іншими недоліками, які роблять її непридатною для використання відповідно до договору або для звичайного використання роботи такого характеру, замовник має право, якщо інше не встановлено договором або законом, за своїм вибором вимагати від підрядника: 1) безоплатного усунення недоліків у роботі в розумний строк; 2) пропорційного зменшення ціни роботи; 3) відшкодування своїх витрат на усунення недоліків, якщо право замовника усувати їх встановлено договором.

Як встановлено матеріалами справи, у відповідності до ч. 4 ст. 882 ЦК України та на виконання умов договорів сторонами були складені, підписані та скріплені відтисками печаток сторін акти приймання виконаних будівельних робіт.

До матеріали справи позивачам також долучено підписані сторонами довідки форми КБ-3 про вартість виконаних будівельних робіт та витрати.

Як вбачається із матеріалів справи, що не заперечується самим позивачем вказані вище роботи за актами приймання виконаних будівельних робіт позивачем було прийнято без жодних зауважень щодо їх якості, кількості, ціни та комплектності бухгалтерської документації.

Відповідно до положення ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

У частині 1 ст. 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

За умовами частин 2, 3 ст. 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково (ч. 1 ст. 854 ЦК України).

Згідно з ч. 4 ст. 879 ЦК України оплата робіт проводиться після прийняття замовником збудованого об`єкта (виконаних робіт), якщо інший порядок розрахунків не встановлений за погодженням сторін.

У позовній заяві позивачем вказано, що Комунальним підприємством "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради було повністю виконано свої зобов`язання щодо оплати вартості виконаних робіт за укладеними договорами.

З огляду на наведені вище норми, та враховуючи підписані та скріплені печатками сторін без будь-яких зауважень і застережень акти приймання виконаних будівельних робіт за договорами, слідує висновок, що позивач погодився з виконаними відповідачем роботами та оплатив їх вартість в повному обсязі у відповідності до умов, укладених між сторонами договорами.

Щодо обґрунтування позовних вимог з посиланням на акт ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради за період з 01.04.2021 по 01.04.2024 від 19.07.2024 №130304-22/011 «р», суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Згідно з абз. 2 п. 3 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 №550 (далі - порядок), акт ревізії - документ, який складається посадовими особами органу державного фінансового контролю, що проводили ревізію, фіксує факт її проведення та результати. Заперечення, зауваження до акта ревізії (за їх наявності) та висновки на них є невід`ємною частиною акту.

Відповідно до висновку, викладеного у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.02.2020 у справі № 910/17984/16 акт ревізії Державної фінансової інспекції України не є беззаперечною підставою для задоволення позовних вимог про стягнення збитків, оскільки виявлені таким органом порушення не можуть впливати на умови укладених між сторонами договорів і не можуть їх змінювати. Акт ревізії не може змінювати, припиняти договірні правовідносини сторін, зобов`язання, визначені укладеними договорами та які підтверджені відповідним актами здачі-приймання наданих послуг. Акт ревізії Державної фінансової інспекції України є документом, складеним з приводу наявності або відсутності відповідних порушень, та містить лише думку органу, який його склав. Викладені в ній висновки не мають заздалегідь обумовленої сили, тобто акт ревізії не є підставою для стягнення з відповідача коштів, одержаних відповідно до умов договору. Акт ревізії не є рішенням суб`єкта владних повноважень, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, робота (діяльність) яких перевірялася. Акт ревізії є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог законодавства суб`єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу.

Згідно з положеннями п. 7 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", органу державного фінансового контролю надано право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Згідно ч. 2 ст. 15 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" законні вимоги службових осіб державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

Враховуючи вищезазначене вбачається, що до повноважень Держаудитслужби віднесено фінансовий контроль за використанням коштів державного та місцевого бюджетів, та, у разі виявлення порушень законодавства, право на пред`явлення обов`язкових до виконання вимог щодо усунення таких порушень.

Відшкодування збитків, виявлених під час здійснення фінансового контролю, може бути зазначено у вимозі, проте їх відшкодування (стягнення) відбувається в судовому порядку за позовом органу фінансового контролю.

Отже, обставини, які встановлені під час проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради не можуть впливати на умови договірних відносин між сторонами, а тим більше їх змінювати.

Більше того, відповідно до ч.3 ст. 632 ЦК України зміна ціни в договорі після його виконання сторонами не допускається.

Поряд з цим, суд відзначає, що матеріально-правовою підставою заявленого позову є завдання збитків внаслідок завищення вартості виконаних робіт.

Відповідно до ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки, суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Згідно зі ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Статтею 22 Цивільного кодексу України визначено, що збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

При цьому, відповідно до ч. 2 ст. 623 Цивільного кодексу України, розмір збитків, завданих порушенням зобов`язання, повинен бути реальним та доведеним позивачем.

Для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками; 4) вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Виходячи з наведеного та вимог статті 74 Господарського процесуального кодексу України, саме на позивача покладено обов`язок доведення факту спричинення збитків, обґрунтування їх розміру, доведення безпосереднього причинного зв`язку між правопорушенням та заподіянням збитків і розмір збитків. Важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення зв`язку між протиправною поведінкою та збитками потерпілої сторони.

Позаяк, виходячи з вищевикладеного, позивач не надав докази на підтвердження неправомірної поведінки відповідача при виконанні договорів підряду, що мала виявитися у невиконанні належним чином будівельних робіт, не доведено також і фактичних обставин заподіяння збитків на заявлену до відшкодування суму, відповідно і відсутній причинно-наслідковий зв`язок між збитками та поведінкою відповідача, тобто під час розгляду справи позивачем не доведено, а судом не встановлено наявність повного складу цивільного правопорушення, що свідчить про відсутність підстав для покладення на відповідача відповідальності з відшкодування збитків, у заявленому розмірі.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Приймаючи до уваги все вищевикладене в сукупності та враховуючи, що належних, допустимих та достовірних доказів у відповідності до вищезазначених вимог чинного законодавства, на підтвердження обґрунтованості заявлених позовних вимог щодо стягнення збитків, позивачем суду не надано, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Враховуючи висновки суду про відмову в задоволенні позовних вимог витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача в порядку ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст. 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У позові відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржене у строки та порядку, встановленому розділом ІV ГПК України.

Повний текст складено 14.01.2025

Суддя Л.Г. Пукшин

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення14.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124407133
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —910/11754/24

Рішення від 14.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пукшин Л.Г.

Ухвала від 14.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пукшин Л.Г.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пукшин Л.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні