Постанова
від 15.01.2025 по справі 420/21660/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/21660/24

Перша інстанція: суддя Стефанов С.О.,

повний текст судового рішення

складено 18.09.2024, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Титан-РИ» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

У липні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «Титан-РИ» (далі позивач, ТОВ «Титан-РИ») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС), в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС:

1. №10963377/24530317 від 25.04.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ «ТИТАН-РИ» №208 від 12.04.2023 року по постачанню товарів на адресу ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС»;

2. №10963378/24530317 від 25.04.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ «ТИТАН-РИ» №212 від 25.04.2023 року по постачанню товарів на адресу ПП «ЛЕГІОН АЛЬЯНС»;

3. №11029668/24530317 від 09.05.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ «ТИТАН-РИ» №300 від 31.05.2023 року по постачанню товарів на адресу ТОВ «ЕПІЦЕНТР К»;

- зобов`язати ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні складені ТОВ «ТИТАН-РИ», днем їх надходження:

1. податкову накладну №208 від 12.04.2023 року (реєстраційний номер документа 9096531045);

2. податкову накладну №212 від 25.04.2023 року (реєстраційний номер документа 9113064126);

3. податкову накладну №300 від 31.05.2023 року (реєстраційний номер документа 9144098956).

В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що дії відповідача щодо безпідставного прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних позивача є протиправними та такими, що не ґрунтуються на доказах та первинних документах які надавалися позивачем на обґрунтування можливості здійснення та реальності господарської операції, а тому за таких підстав рішення підлягають скасуванню.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18.09.2024 року позов задоволено повністю.

Дану справу було розглянуто судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.

З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «Титан-РИ» зареєстровано юридичною особою у відповідності до діючого законодавства України 19.09.1996 року, та працює на ринку із переробки кормів для тварин більше 26 років.

Основним профільним видом діяльності товариства є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД 46.21), а також додаткові види діяльності: КВЕД 46.38 оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками, КВЕД 82.92 пакування, КВЕД 46.90 неспеціалізована оптова торгівля, КВЕД 47.19 інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, КВЕД 49.41 вантажний автомобільний транспорт.

Крім того, з 10.07.2008 року позивач має власну зареєстровану торгівельну марку «NUTRA MIX», що підтверджується свідоцтвом №94013.

На балансі підприємства наявні вантажні транспортні засоби, що підтверджується випискою з рахунку №105 за 01.01.2023 року по 20.02.2023 року.

Крім того, згідно штатного розпису на підприємстві постійно працюють 14 осіб, що підтверджується наказом 5-К від 30.09.2022 року з додатком.

Позивач зареєстрований як платник податку на додану вартість, що підтверджується Витягом з реєстру платників податку на додану вартість №1915524500223 від 24.06.2019 року.

В межах профільного основного виду діяльності ТОВ «Титан-РИ» здійснюється комплексна господарська діяльність, яка підтверджується наступними господарськими угодами.

Між ТОВ «Ройчер» та ТОВ «Титан-РИ» було укладено договір на переробку давальницької сировини №01/Д від 01.01.2022 року, відповідно до умов якого, ТОВ «Титан-РИ» як замовник доручив роботу з обробки, збагачення або переробки його давальницької сировини у готову продукцію за стандартами та технологічними вимогами торгової марки «Ройчер» (корм для домашніх тварин у вигляді гранул), з метою її реалізації з використанням торгової марки та найменування «Ройчер».

Надання послуг підтверджується наступними документами: Видаткова накладна (у переробку) №83 від 03.04.2023 року на 21621,59 грн., Видаткова накладна (у переробку) №84 від 03.04.2023 року на 56106,56 грн., Видаткова накладна (у переробку) №85 від 03.04.2023 року на 97249,05 грн., Видаткова накладна (у переробку) №86 від 03.04.2023 року на 74839,36 грн., Видаткова накладна (у переробку) №87 від 03.04.2023 року на 117396,05 грн., Видаткова накладна (у переробку) №88 від 06.04.2023 року на 33360,38 грн., Видаткова накладна (у переробку) №89 від 06.04.2023 року на 12597,45 грн., Видаткова накладна (у переробку) №90 від 06.04.2023 року на 32166,24 грн., Видаткова накладна (у переробку) №91 від 06.04.2023 року на 35030,40 грн., Видаткова накладна (у переробку) №92 від 06.04.2023 року на 35030,40 грн., Видаткова накладна (у переробку) №93 від 06.04.2023 року на 247096,82 грн., Видаткова накладна (у переробку) №94 від 06.04.2023 року на 101943,57 грн., Видаткова накладна (у переробку) №95 від 06.04.2023 року на 12844,77 грн., Видаткова накладна (у переробку) №96 від 06.04.2023 року на 198650,34 грн., Видаткова накладна (у переробку) №97 від 06.04.2023 року на 55708,84 грн., Видаткова накладна (у переробку) №98 від 06.04.2023 року на 63924,15 грн., Видаткова накладна (у переробку) №99 від 06.04.2023 року на 168803,74 грн., Видаткова накладна (у переробку) №100 від 07.04.2023 року на 50960,36 грн., Видаткова накладна (у переробку) №101 від 10.04.2023 року на 40613,64 грн., Видаткова накладна (у переробку) №102 від 10.04.2023 року на 40613,63 грн., Видаткова накладна (у переробку) №103 від 11.04.2023 року на 139482,11 грн., Видаткова накладна (у переробку) №104 від 12.04.2023 року на 97998,86 грн., Видаткова накладна (у переробку) №105 від 12.04.2023 року на 99601,68 грн., Видаткова накладна (у переробку) №106 від 14.04.2023 року на 75139,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) №107 від 17.04.2023 року на 274639,79 грн., Видаткова накладна (у переробку) №108 від 20.04.2023 року на 198590,75 грн., Видаткова накладна (у переробку) №109 від 29.04.2023 року на 50944,11 грн., Видаткова накладна (у переробку) №110 від 29.04.2023 року на 168760,41 грн., Видаткова накладна (у переробку) №111 від 03.05.2023 року на 36404,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) №112 від 03.05.2023 року на 101726,90 грн., Видаткова накладна (у переробку) №113 від 03.05.2023 року на 39280,30 грн., Видаткова накладна (у переробку) №114 від 03.05.2023 року на 12597,44 грн., Видаткова накладна (у переробку) №115 від 03.05.2023 року на 55708,84 грн., Видаткова накладна (у переробку) №116 від 03.05.2023 року на 32144,57 грн., Видаткова накладна (у переробку) №117 від 04.05.2023 року на 9131,99 грн., Видаткова накладна (у переробку) №118 від 05.05.2023 року на 36404,27 грн., Видаткова накладна (у переробку) №119 від 08.05.2023 року на 200043,94 грн., Видаткова накладна (у переробку) №120 від 08.05.2023 року на 32352,91 грн., Видаткова накладна (у переробку) №121 від 08.05.2023 року на 56125,50 грн., Видаткова накладна (у переробку) №122 від 08.05.2023 року на 20954,49 грн., Видаткова накладна (у переробку) №123 від 08.05.2023 року на 75764,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) №124 від 09.05.2023 року на 118333,55 грн., Видаткова накладна (у переробку) №125 від 11.05.2023 року на 253874,34 грн., Видаткова накладна (у переробку) №126 від 12.05.2023 року на 98832,19 грн., Видаткова накладна (у переробку) №127 від 12.05.2023 року на 100435,02 грн., Видаткова накладна (у переробку) №128 від 12.05.2023 року на 75764,28 грн., Видаткова накладна (у переробку) №129 від 12.05.2023 року на 287139,84 грн., Видаткова накладна (у переробку) №130 від 12.05.2023 року на 169802,10 грн., Прибуткова накладна (з переробки) №83 від 03.04.2023 року на 55 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №84 від 03.04.2023 року на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №85 від 03.04.2023 року на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №86 від 03.04.2023 року на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №87 від 03.04.2023 року на 450 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №88 від 06.04.2023 року на 2400 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №89 від 06.04.2023 року на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №90 від 06.04.2023 року на 120 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №91 від 06.04.2023 року на 2200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №92 від 06.04.2023 року на 2200 шт. - Прибуткова накладна (з переробки) №93 від 06.04.2023 року на 800 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №94 від 06.04.2023 року на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №95 від 06.04.2023 року на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №96 від 06.04.2023 року на 520 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №97 від 06.04.2023 року на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №98 від 06.04.2023 року на 240 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №99 від 06.04.2023 року на 600 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №100 від 07.04.2023 року на 3360 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №101 від 10.04.2023 року на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №102 від 10.04.2023 року на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №103 від 11.04.2023 року на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №104 від 12.04.2023 року на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №105 від 12.04.2023 року на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №106 від 14.04.2023 року на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №107 від 17.04.2023 року на 900 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №108 від 20.04.2023 року на 520 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №109 від 29.04.2023 року на 3360 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №110 від 29.04.2023 року на 600 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №111 від 03.05.2023 року на 2400 шт. - Прибуткова накладна (з переробки) №112 від 03.05.2023 року на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №113 від 03.05.2023 року на 150 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №114 від 03.05.2023 року на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №115 від 03.05.2023 року на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №116 від 03.05.2023 року на 120 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №117 від 04.05.2023 року на 500 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №118 від 05.05.2023 року на 2400 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №119 від 08.05.2023 року на 520 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №120 від 08.05.2023 року на 120 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №121 від 08.05.2023 року на 200 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №122 від 08.05.2023 року на 1000 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №123 від 08.05.2023 року на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №124 від 09.05.2023 року на 450 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №125 від 11.05.2023 року на 800 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №126 від 12.05.2023 року на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №127 від 12.05.2023 року на 300 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №128 від 12.05.2023 року на 225 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №129 від 12.05.2023 року на 900 шт., Прибуткова накладна (з переробки) №130 від 12.05.2023 року на 600 шт..

01.01.2022 року між ТОВ «Ройчер» та ТОВ «Титан-РИ» також було укладено договір оренди рухомого майна 01/01/ос, відповідно до умов якого ТОВ «Титан-РИ» як орендодавець передав ТОВ «Ройчер» рухоме майно комплекс обладнання по виробленню та пакуванню кормів для тварин.

01.01.2023 року між ТОВ «Ройчер» та ТОВ «Титан-РИ» також було укладено договір оренди нерухомого майна будівель та споруд виробничо-складського комплексу по виготовленню кормів №08, відповідно до умов якого ТОВ «Ройчер» як орендодавець передав ТОВ «Титан-РИ» у тимчасове платне користування нерухоме майно нежилі приміщення будівель та споруд виробничо-складського комплексу по виготовленню кормів загальною площею 150 кв.м., що знаходяться за адресою: м. Теплодар, Промзона, вул. Хімічна, 122. Надання послуг підтверджується: Актом надання послуг №5 від 31.03.2023 року

01.01.2022 року між ТОВ «Ройчер» та ТОВ «Титан-РИ» було укладено договір про надання послуг №01/ф, відповідно до умов якого ТОВ «Титан-РИ» як замовник отримує послуги від ТОВ «Ройчер» з виконання комплексної роботи з фасування кормів для тварин в спеціальну упаковку метричні багатошарові паперові мішки. Надання послуг підтверджується: Актом надання послуг №6 від 31.03.2023 року.

13.03.2012 року між ТОВ «Наргус» та ТОВ «Титан-РИ» укладено Договір №40, згідно якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання виготовити і поставити етикетку (гнучке рулонне упакування), в асортименті, кількості і за цінами, викладеними у Специфікації, що є невід`ємною частиною даного Договору.

Виконання умов Договору підтверджується видатковою накладною №РНк-00139 від 07.03.2023 року на 94301,36 грн., у тому числі 18860,27 грн. ПДВ; видатковою накладною №РНк-00138 від 07.03.2023 року на 98855,86 грн., у тому числі 19771,17 грн. ПДВ; видатковою накладною №РНк-00190 від 20.03.2023 року на 459219,57 грн., у тому числі 91843,91 грн. ПДВ.

24.02.2015 року між ПП «Одиипак Плюс» та ТОВ «Титан-РИ» укладено Договір поставки №50, згідно умов договору ТОВ «Титан-РИ» як покупець отримав Товар.

Виконання умов Договору підтверджується Видатковою накладною №341 від 20.03.2023 року на 42768,00 грн., у тому числі ПДВ 7128,00 грн..

01.03.2019 року між ТОВ «Принципал Солушнз» та ТОВ «Титан-РИ» укладено Договір купівлі-продажу, відповідно до умов якого ТОВ «Титан-РИ» як покупець придбав Товар (2L DTECH IBC Топ підсилювач смаку для собак), виконання умов договору підтверджується видатковою накладною №ПС-9 від 30.03.2023 року, у кількості 3 т, загальною вартістю 131040,00 грн., у тому числі ПДВ 21,840.00 грн..

10.01.2020 року між ТОВ «ІТАК» та ТОВ «ТИТАН-РИ» укладено Договір поставки №3, відповідно до умов якого, Постачальник на замовлення Покупця зобов`язується виготовити флексографічним способом (з використанням фотополімерного кліше) та передати у власність Покупця друковану продукцію, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити Продукцію на умовах даного Договору.

Виконання умов Договору підтверджується видатковою накладною №1063 від 21.03.2023 року на 71225,00 грн., у тому числі ПДВ 14243,00 грн.; видатковою накладною №1064 від 21.03.2023 року на 147650,00 грн., у тому числі 29530,00 грн. ПДВ.

01.09.2021 року між ТОВ «Вінницька птахофабрика» Філія «Переробний комплекс» та ТОВ «Титан-РИ» було укладено Додаткову угоду № 3 до договору поставки №281 від 05.10.2017 року, відповідно до якої Постачальник передає на умовах даного Договору, а Покупець приймає у власність Борошно з гідралізованого пера ІІІ категорія, Борошно кров`яне ІІІ категорія, Борошно м`ясо-кісткове кормове ІІІ категорія, Борошно м`ясокісткове кормове ІІІ категорія Super Premium в кількості, в асортименті та за ціною згідно Замовлення на кожну партію (поставку) Товару, які є невід`ємними частинами цього Договору.

Таким чином, виконання умов підтверджується видатковою накладною №1666 від 03.03.2023 року на 833764,08 грн., у тому числі ПДВ 166752,82 грн.; видатковою накладною №2196 від 11.03.2023 року на 684412,68 грн., у тому числі ПДВ 136882,54 грн..

В подальшому позивачем було укладено низку господарських договорів, направлених на реалізацію продукції та розпорядження власним майном з метою розвитку свого підприємницького потенціалу, зокрема:

- між ТОВ «Титан-РИ», як продавцем та ПП «Легіон Альянс» (код ЄДРПОУ 43274603) укладено договір поставки №02/05 від 02.05.2022 року на поставку товару, виконання умов договору підтверджується видатковою накладною №208 від 12.04.2023 року на 369825,00 грн., у тому числі 61637,50 ПДВ, платіжною інструкцією №384801 від 12.04.2023 року на суму 369825,00 грн.; видатковою накладною №212 від 25.04.2023 року на 496770,00 грн., у тому числі 82795,00 ПДВ, платіжною інструкцією №695500 від 25.04.2023 року на суму 496770,00 грн..

- між ТОВ «Титан-РИ», як продавцем та ТОВ «Епіцентр К» (код ЄДРПОУ 32490244) укладено договір поставки №59310 від 03.06.2019 року на поставку товару (готової продукції кормів для тварин), виконання умов укладеного договору підтверджується видатковою накладною №300 від 31.05.2023 року на 349 214,10 грн., в тому числі 58202,35 грн. ПДВ, товаро-транспортною накладною №4291562 від 31.05.2023 року

Відповідно до приписів п.201.10 ст.201 ПК України позивачем було складено податкову накладну №208 від 12.04.2023 року та направлено 28.04.2023 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції від 01.05.2024 року яка була направлена податковим органом через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, податкову накладну (реєстраційний номер документа 9096531045) прийнято, але реєстрація зупинена. Згідно зазначеної квитанції, реєстрація податкової накладної була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Обсяг постачання товару/послуги 2309, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ДПС було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також позивачем складено податкову накладну №212 від 25.04.2023 року та направлено 15.05.2023 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції від 16.05.2024 року яка була направлена податковим органом через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, податкову накладну (реєстраційний номер документа 9113064126) прийнято, але реєстрація зупинена. Згідно зазначеної квитанції, реєстрація податкової накладної була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2309 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ДПС було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також позивачем складено податкову накладну №300 від 31.05.2023 року та направлено 16.06.2023 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції від 16.06.2023 року яка була направлена податковим органом через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, податкову накладну (реєстраційний номер документа 9144098956) прийнято, але реєстрація зупинена. Згідно зазначеної квитанції, реєстрація податкової накладної була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2309, 3307 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ДПС було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних позивачем було надіслано Повідомлення про надання пояснень, до якого додано копії первинних бухгалтерських документів, що підтверджують операції зазначені у податкових накладній, а саме: Повідомлення №2 від 22.04.2024 року про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних №208 від 12.04.2023 року та №212 від 25.04.2023 року по постачанню товарів на адресу ПП «Легіон Альянс» (квитанція №2 від 23.04.2024 року реєстраційний номер №9103142335; квитанція №1 від 23.04.2024 року); Повідомлення №1 від 07.05.2024 року про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної №300 від 31.05.2023 року по постачанню товарів на адресу ТОВ «Епіцентр К» (квитанція №2 від 07.05.2024 року реєстраційний номер №9119052141; квитанція №1 від 07.05.2024 року).

Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- №10963377/24530317 від 25.04.2024 року відмовлено у реєстрації податкової накладної №208 від 12.04.2023 року по постачанню товарів на адресу ПП «Легіон Альянс»;

- №10963378/24530317 від 25.04.2024 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №212 від 25.04.2023 року по постачанню товарів на адресу ПП «Легіон Альянс»;

- №11029668/24530317 від 09.05.2024 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №300 від 31.05.2023 року по постачанню товарів на адресу ТОВ «Епіцентр К».

Підставою прийняття вказаних вище оскаржуваних рішень є надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

У графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» оскаржуваних рішень, відповідач зазначив: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу. В оскаржуваному рішенні не зазначено конкретних причин відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки не зазначено чіткого переліку наданих позивачем документів, які були складені із порушенням законодавства. Позивачем до податкового органу надавалися первинні документи щодо яких відповідачі не зазначають будь-яких невідповідностей та не можливість встановити зміст і обсяг господарських операцій за цими документами, їх дефектність, тощо.

Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №1246) передбачено наступне.

Згідно абз.10 п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктом 14 Порядку №1246 встановлено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно п.15 Порядку №1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Також згідно п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок №1165).

Згідно п.п.5, 7 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

В свою чергу, додатком 3 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Тобто, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання таких умов: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) дорівнює величині залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі чи обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) перевищує величині залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Як вже зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, у квитанціях про зупинення податкових накладних зазначено лише посилання на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації.

При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання контролюючим органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.

Окрім цього, колегія суддів зазначає, що за правилами п.п.4 - 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 року за №1245/34216, (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації вказаних вище податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.

У графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» оскаржуваних рішень зазначено «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні».

Колегія суддів зауважує, що така підстава для відмови у реєстрації податкової накладної як «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства» повинна бути конкретизована шляхом зазначення конкретних документів, які надавались підприємством до податкового органу (із зазначенням їх реквізитів) та шляхом вказівки, які саме норми законодавства були порушені при їх складанні.

При цьому, з матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, позивачем подані пояснення з належним чином оформленими первинними документами.

Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів, крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування, зазначивши конкретно які йому потрібні документи чи пояснення.

Таким чином, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Однак, як вказано вище, у оскаржуваних рішеннях підставою відмови у реєстрації податкових накладних відповідач зазначив: «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства». При цьому, жодної інформації про те, які самі документи з наданих позивачем були оформлені з порушенням законодавства, і в чому ці порушення полягають, рішення не містить.

Замість цього контролюючим органом в розділі «Додаткова інформація» оскаржуваного рішення процитовано один з абзаців п.5 Порядку №520.

Тобто в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації податкових накладних фактично було лише процитовано положення пункту 10 Порядку №520, а саме, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів.

Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

При цьому, колегія суддів враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Отже, враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів зазначає, що згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, не виконання відповідачами обов`язку доказування, встановленого ч.2 ст.77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядками №1165, №520 підстав), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваного рішення.

На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу 10 п.12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.

За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2024 року - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124437365
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/21660/24

Постанова від 15.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Рішення від 18.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні